Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Wonen in BelgiŽ, werken in Nederland, leaseauto

Member Mila's Avatar
    Ingeschreven
    05/2007
    Leeftijd
    42

Standaard Wonen in BelgiŽ, werken in Nederland, leaseauto

Ik woon in BelgiŽ en werk in Nederland. Ik kan nu een (lease)auto van de zaak krijgen. In BelgiŽ zijn de leaseprijzen per maand een heel stuk lager. Kan een Nederlands bedrijf in BelgiŽ een auto leasen voor een werknemer die in BelgiŽ woont? Ik weet dat voor de forfetaire bijtelling op mijn NL inkomen de NL cataloguswaarde wordt gebruikt. Ik overweeg eventueel om mijn auto via Sale en Leaseback in te brengen. Ik zit te springen om antwoorden, dus graag jullie reacties, indien jullie terzake deskundig zijn.

Gr. Mila

Moderator wooter's Avatar
    Ingeschreven
    02/2003
    Leeftijd
    34

Standaard

Een Nederlands bedrijf kan een Belgische auto leasen, en dat zou zelfs 'makkelijker' zijn voor jezelf, want buiten de goedkopere leaseprijzen hoef je ook geen extra verantwoording af te leggen aan de fiscus. Vaak zal je evenwel een Nederlands leasevoertuig krijgen, en moet je ook een attest bij je belastingskantoor aanvragen voor het mogen rijden van een Nederlands ingeschreven voertuig door iemand woonachtig in BelgiŽ. Hoewel de belastingen in Nederland hoger zijn, pleeg je zonder zo'n attest "belastingsfraude" aangezien de Belgische staat geen belastingen int terwijl je toch woonachtig bent in BelgiŽ en er met een auto rijdt.

Ik heb in Nederland gewerkt, en de hele belastingsrompslomp, het feit dat je een wagen van een klasse kleiner rijdt ťn het feit dat je wel meer overhoudt maar aanzienlijk meer kostenposten hebt, hebben me terug naar BelgiŽ doen komen. Leasewagens in Nederland zijn sinds dit jaar ook helemaal niet prettig meer omdat de belastingen wťťral gestegen zijn.

Het 'sale en leaseback' idee is leuk, ware het niet dat men op een wagen die in BelgiŽ is aangekocht en in Nederland wordt ingeschreven, ook de BPM gaat heffen. En zoals je zegt: men gaat uit van de Nederlandse catalogusprijs, dus die dikke BMW zal extra belasting genereren.

De Nederlandse leaserijders die ik ken, zijn allemaal op zoek naar goedkopere alternatieven door zelf een auto te kopen en te profiteren van de goedkopere kilometervergoeding, of door ťcht een basisauto te voorzien en uitsluitend voor woon-werkverkeer te gebruiken.
    Laatst gewijzigd door wooter; 02-04-08 om 08:06.

Senior Member
    Ingeschreven
    06/2004

Standaard

Op mijn vorige werk bleven ook alle belgen op de belgische loonlijst, ook al gingen ze voor ons moederbedrijf werken in Nederland. Het is inderdaad niet eenvoudig en vanuit ons oogpunt nadelig om volledig in Nederland op de loonlijst te staan. Toch zeker op leasing vlak.

De Belgische directeur van het hoofdkantoor in nederland reed met een A4 rond met wieldeksels op omdat hij daar op de loonlijst stond, dat stond heel mooi op de parking als hij in ons filiaal op bezoek kwam waar het hele management een grotere bedrijfswagen dan hij had

Ik vrees dat er niet echt een goeie oplossing zal zijn voor jou.
    '03 Volvo S60 2.4D Geartronic
    '11 Audi A4 Avant 2.0 tdie

Senior Member janvkn's Avatar
    Ingeschreven
    01/2008
    Leeftijd
    39

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
    Op mijn vorige werk bleven ook alle belgen op de belgische loonlijst, ook al gingen ze voor ons moederbedrijf werken in Nederland. Het is inderdaad niet eenvoudig en vanuit ons oogpunt nadelig om volledig in Nederland op de loonlijst te staan. Toch zeker op leasing vlak.
    Technisch gezien is dat belastingfraude, als je meer dan een bepaald aantal dagen per jaar (183 werkdagen geloof ik) in Nederland werkt, zelfs voor een in BelgiŽ gevestigde firma, dan ben je in Nederland belastingplichtig.

Een aantal van mijn collega's bij een vroegere werkgever zaten in die situatie. Ze zaten als IT consultant bij een klant in Nederland. Iedereen wist dat men eigenlijk in Nederland belastingplichtig was, maar er werd stilletjes over gezwegen aangezien het voor de meeste mensen vrij nadelig zou uitvallen ivm de leasewagen en zo.

Senior Member
    Ingeschreven
    06/2004

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
    Technisch gezien is dat belastingfraude, als je meer dan een bepaald aantal dagen per jaar (183 werkdagen geloof ik) in Nederland werkt, zelfs voor een in BelgiŽ gevestigde firma, dan ben je in Nederland belastingplichtig.

Een aantal van mijn collega's bij een vroegere werkgever zaten in die situatie. Ze zaten als IT consultant bij een klant in Nederland. Iedereen wist dat men eigenlijk in Nederland belastingplichtig was, maar er werd stilletjes over gezwegen aangezien het voor de meeste mensen vrij nadelig zou uitvallen ivm de leasewagen en zo.
    Yep inderdaad, maar dat risico nam men daar. Ze werkten ook van thuis en dergelijke, maar in hoeverre dat niet meetelt is de vraag natuurlijk.
    '03 Volvo S60 2.4D Geartronic
    '11 Audi A4 Avant 2.0 tdie

Member Mila's Avatar
    Ingeschreven
    05/2007
    Leeftijd
    42

Standaard

Vandaag Athlon Car Lease gebeld. Ik zal via Athlon Nederland een auto kunnen aanvragen, die vervolgens via Athlon BelgiŽ aangekocht wordt. Het zou dus een Belgische auto worden op Belgisch kenteken, welke via Athlon NL aan mijn werkgever gefactureerd wordt.

Als ik het doe, zal ik mijn eigen wagen houden in privť en de leasewagen uitsluitend zakelijk gebruiken. Dat betekent dan kilometerregistratie bijhouden om te voorkomen dat 25% van de NL catalogus prijs bij mijn NL inkomen wordt geteld en belast. Een hele administratie. Mijn eigen wagen zakelijk gaan gebruiken is geen goede optie. Sale en Leaseback is volgens mij niet interessant, omdat ze mij weinig gaan betalen voor de nog jonge 325d. Ik zal zakelijk minimaal 35.000 km gaan doen. Ik ga er nog eens goed over nadenken.

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Forum Rechten