Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 53

Onderwerp: annuleren aankoop nieuwe wagen

Senior Member dédé's Avatar
    Ingeschreven
    10/2002
    Leeftijd
    29

Standaard annuleren aankoop nieuwe wagen

Ik tel hier even een vraagje voor mijn moeder. Nee de 500 ga ik zeker niet annuleren dus maak jullie geen zorgen.

Mijn moeder heeft in Juli een nieuwe twingo besteld. Deze ging eind september geleverd worden maar is er nog steeds niet. Verder hebben we ook nog enkele kleine probleempjes gehad met de verkoper en garage. (beloofde kortingen die uitblijven, ons constant aan het lijntje houden, ...) Kortom het zit er allemaal een beetje over nu bij ons.

Bij de bestelling hebben we 300€ voorschot betaald en we zouden er niets mee inzitten moesten we dit in het slechtse geval moeten laten vallen. Maar we zouden na al die zever dus graag van de aankoop willen afzien omdat niet alles in gelopen hoe het was afgesproken.

We zijn reeds 8 jaar trouwe klant bij de betreffende garage (zowel aankoop als elk onderhoud). Uit beleefdheid ga ik de garage en vekoper hier niet bij naam vermelden

Kunnen we op een wettelijke manier hier toch nog onderuit geraken. Want, vooral mijn moeder, heeft totaal geen vertrouwen in de garage meer.

graag jullie meningen

Antwerpen is't Stad
    en al de rest is parking!!

Senior Member Faust's Avatar
    Ingeschreven
    10/2006

Standaard

Op de achterkant van uw bestelbon staan de algemene verkoopvoowaarden, wat staat daar omtrent annulatie door de koper?
    Is er een leveringstermijn bedongen?
    Loosveldt voor mod!

tuscani
    Guest

Standaard

Eérst en vooral moet er een leveringsdatum op de bestelbon staan. Als die er niet op staat sta je nergens.
    Dan moet de dealer je een aangetekend schrijven sturen waarin hij zegt dat de levering tot dan (datum) uitgesteld is. Als deze meer dan 25% van de eerste leveringsdatum is, mag je aangetekend opzeggen.

bv. 1juli besteld normale levering 31 september, is dus 3maand.
    nu moet de dealer u een brief sturen waarin hij zegt dat de levering uitgesteld is tot midden november. Dan heb jij recht om op te zeggen.

Member Freude am Fahren's Avatar
    Ingeschreven
    04/2004

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
    Eérst en vooral moet er een leveringsdatum op de bestelbon staan. Als die er niet op staat sta je nergens.
    Dan moet de dealer je een aangetekend schrijven sturen waarin hij zegt dat de levering tot dan (datum) uitgesteld is. Als deze meer dan 25% van de eerste leveringsdatum is, mag je aangetekend opzeggen.

bv. 1juli besteld normale levering 31 september, is dus 3maand.
    nu moet de dealer u een brief sturen waarin hij zegt dat de levering uitgesteld is tot midden november. Dan heb jij recht om op te zeggen.
    Dat is misschien bij één bepaald merk zo, maar zeker geen algemene regel.

Zoals Foust al schreef kan je best eens de overeenkomst lezen ...

Senior Member Ugeken's Avatar
    Ingeschreven
    08/2004

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Freude am Fahren Bekijk Berichten

Zal zo ver niet uit elkaar lopen... Zijn wettelijke regels toch?
    VW Golf VI GTI

tuscani
    Guest

Standaard

't was zo bij hyundai en nu ook bij ford. Daarmee dat ik dacht dat er wel een gelijkaardige lijn zal lopen qua opzegtermijn.

en de overeenkomst moet hij sowieso best lezen. Meestal punt 1

Ingeschreven
    10/2006

Standaard

eigenlijk kan je als koper die een bestelbon heeft getekend binnen de ondernemer van de verkoper, helemaal NOOIT opzeggen
    tenzij de verkoper in gebreke blijft, vandaar mijn vraag naar de afgesproken leveringstermijn

ik meen bovendien, in tegenstelling tot hetgeen Tuscani schrijft, dat je de verkoper eerst nog een nieuwe, redelijke leveringstermijn moet voorstellen vooraleer je zomaar kunt opzeggen
    Loosveldt voor mod!

tuscani
    Guest

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
    eigenlijk kan je als koper die een bestelbon heeft getekend binnen de ondernemer van de verkoper, helemaal NOOIT opzeggen
    tenzij de verkoper in gebreke blijft, vandaar mijn vraag naar de afgesproken leveringstermijn

ik meen bovendien, in tegenstelling tot hetgeen Tuscani schrijft, dat je de verkoper eerst nog een nieuwe, redelijke leveringstermijn moet voorstellen vooraleer je zomaar kunt opzeggen
    schrijf ik toch?
    de verkoper moet aangetekend een nieuwe termijn doorgeven. en als deze meer dan 25% (bij ford en hyundai) van de vorige termijn bedraagt, heb je recht van opzegging.

Ingeschreven
    10/2006

Standaard

niet alle dealers sturen dergelijke aangetekende brieven, het komt meer voor dat de consument een dergelijke brief moet sturen omdat de hem beloofde termijn is overschreden
    Loosveldt voor mod!

Ingeschreven
    04/2004

Standaard

't was zo bij hyundai en nu ook bij ford. Daarmee dat ik dacht dat er wel een gelijkaardige lijn zal lopen qua opzegtermijn.

en de overeenkomst moet hij sowieso best lezen. Meestal punt 1
    't Komt inderdaad bij meerdere merken voor.

Zou het een wettelijke regeling zijn zoals Ugeken stelt?

Foust ???

Ingeschreven
    10/2006

Standaard

Foust ???
    het enige dat wettelijk geregeld is, betreft de opzegging van een kredietovereenkomst (Wet Cons.krediet) en de opzeg van een koop gesloten buiten de onderneming (Wet Handelspraktijken), voor de rest val je terug op het gemeenrecht (1184 Burgerlijk Wetboek) en is er een grote contractuele vrijheid
    vandaar: léés de algemene voorwaarden van de bestelbon
    Loosveldt voor mod!

Mr Proper tsmetjen's Avatar
    Ingeschreven
    03/2003
    Leeftijd
    50

Standaard

Volgens mij mag de oorspronkelijke leveringstermijn maar met max 25% overschreven worden, zoniet heeft de koper recht op een annulatie van de bestelling. Dit moet wel schriftelijk en aangetekend gebeuren op moment dat vastgesteld wordt dat de leveringsdatum overschreden wordt.

Op de bestelbon van onze Toyota staat volgende tekst mbt de leveringstermijn :
    Leveringsdatum of leveringstermijn :
    Op de bestelbon wordt de juiste leveringsdatum of termijn aangeduid, die beduidens overmacht van strikte toepassing is.

b) de leveringstermijn neemt aanvang op de dag volgend op deze van de ondertekening van de bestelbon door de koper.

c) Kan de verkoper deze leveringsdatum of -termijn niet naleven, dan informeert hij de koper onmiddellijk per aangetekende brief of door elk ander wettelijk bewijsmiddel

d) Wordt de nieuwe termijn - behoudens in geval van overmacht - overschreden, dan kan de koper de overeenkomst, zonder voorafgaande ingebrekestelling verbreken per aangetekende brief, onverminderd een vergoeding die overeenkomt met de werkelijk opgelopen schade, met een max van 10% van de verkoopprijs exclusief taksen

e) in geval van verbreking wordt het voorschot binnen de 8 kalenderdagen na ontvangst van de kennisgeving van deze verbreking terugbetaald.

f) de twee voorgaande alinea's d en e zijn eveneens van toepassing indien de verkoper die laattijdig levert geen verlenging overeenkomstig alinea c meegedeeld heeft

gelijkaardige tekst op bestelbon van audi en rover.

schrijf ik toch?
    de verkoper moet aangetekend een nieuwe termijn doorgeven. en als deze meer dan 25% (bij ford en hyundai) van de vorige termijn bedraagt, heb je recht van opzegging.
    2012 MINI Cooper D
    2007 Honda CBR 1000 Fireblade
    Tegen de stroom ingaan is vermoeiend, maar het is de enige manier om de bron te bereiken

tuscani
    Guest

Standaard

niet alle dealers sturen dergelijke aangetekende brieven, het komt meer voor dat de consument een dergelijke brief moet sturen omdat de hem beloofde termijn is overschreden
    omdat ik al lang doorheb dat de dealers van tegenwoordig niets meer inzitten met hun klanten.
    Ze beginnen allemaal te zwaaien met hun vodje als jij iets wilt doen, wat hun niet aanstaat. maar zelf volgen ze het ook niet op. (dixit dat verwittigen)

dus wat te doen.

Een aangetekend schrijven naar de renault-dealer sturen waarin je vraagt je per aangetekende brief op de hoogte te stellen van de nieuwe leveringstermijn.
    Dan kan jij weer ééntje sturen indien deze de 25% regel zou overtreden. (als renault dezelfde voorwaarden volgt dan hyundai en ford)

Ingeschreven
    04/2004

Standaard

Foust ???

9 JULI 2000. - Koninklijk besluit betreffende de vermelding van de essentiële gegevens en de algemene verkoopsvoorwaarden op de bestelbon voor nieuwe autovoertuigen.

Ingeschreven
    04/2004

Standaard

9 JULI 2000. - Koninklijk besluit betreffende de vermelding van de essentiële gegevens en de algemene verkoopsvoorwaarden op de bestelbon voor nieuwe autovoertuigen.
    Artikel 4

De keerzijde van het document bedoeld in artikel 1 vermeldt, in een duidelijk leesbaar lettertype, de algemene verkoopsvoorwaarden. Die voorwaarden dienen minstens de volgende gegevens te bevatten :
    1. Leveringsdatum of -termijn
    1.1 Op de bestelbon wordt de juiste leveringsdatum of leveringstermijn aangeduid, die van strikte toepassing is.
    De leveringstermijn neemt een aanvang op de dag volgend op deze van de ondertekening van de bestelbon door de koper.
    Kan de verkoper deze leveringsdatum of termijn niet naleven, dan informeert hij de koper onmiddellijk per aangetekende brief.
    Hierin kan de verkoper een verlenging van de leveringsdatum of -termijn meedelen, die niet meer dan 25 % van de aanvankelijk overeengekomen termijn kan bedragen.
    Wordt deze nieuwe termijn overschreden, dan kan de koper de overeenkomst, zonder voorafgaande ingebrekestelling verbreken per aangetekende brief, onverminderd een vergoeding die overeenstemt met de opgelopen schade.
    Ingeval van verbreking wordt het voorschot binnen de 8 kalenderdagen na ontvangst van de kennisgeving van deze verbreking terugbetaald.
    De twee voorgaande alinea's zijn eveneens van toepassing indien de verkoper die laattijdig levert geen verlenging overeenkomstig het tweede lid meegedeeld heeft.

tuscani
    Guest

Standaard

wat zeggen jullie nu in koor?

dank u mijnheer tuscani.

je moet dus wel nog die termijn afwachten, vooraleer je mag opzeggen.
    dus om voort te gaan op mijn voorbeeld. als de wagen dan midden november nog niet geleverd is. mag je opzeggen.

Mr Proper tsmetjen's Avatar
    Ingeschreven
    03/2003
    Leeftijd
    50
    2012 MINI Cooper D
    2007 Honda CBR 1000 Fireblade
    Tegen de stroom ingaan is vermoeiend, maar het is de enige manier om de bron te bereiken

Ingeschreven
    10/2006

Standaard

wat heeft hij gewonnen?
    dit staat dus in dit KB
    Wat de leveringsdatum of -termijn betreft (punt 1.1), wordt vooreerst uitdrukkelijk gesteld dat deze van strikte toepassing is. Kan de verkoper deze niet in acht nemen, wegens aan hem vreemde oorzaken, dan dient hij de koper hiervan onmiddellijk per aangetekende brief in kennis te stellen, en mag hij daarin een verlenging voorstellen, die maximaal 25 % van de oorspronkelijke termijn kan bedragen.
    Wordt een verlenging van de leveringsdatum of -termijn meegedeeld, en levert de verkoper nog niet op tijd, of levert de verkoper laattijdig zonder de koper daarvan in kennis te stellen en een verlenging mee te delen, dan heeft de koper het recht de overeenkomst zonder voorafgaande ingebrekestelling per aangetekende brief te beëindigen. Overeenkomstig het gemeen recht heeft de koper dan recht op een schadevergoeding voor de schade die hij lijdt ten gevolge van de wanprestatie van de verkoper. Deze ontbindende voorwaarde heeft eveneens tot gevolg dat het eventueel betaalde voorschot dient te worden terugbetaald.

dat wist ik dus niet
    ge moogt mij nu allemaal uitschijten
    Loosveldt voor mod!

tuscani
    Guest

Standaard

Wij zijn niet zoals u mijnheer. wij blijven altijd vriendelijk.

pintje drinken?

Ingeschreven
    04/2004

Standaard

dat wist ik dus niet
    ge moogt mij nu allemaal uitschijten
    'k Wist het ook niet. Maar mij mogen jullie niet "uitschijten".

Maar het feit dat "alle" merken het in hun algemene voorwaarden vermelden deed mij plots vermoeden dat ze het niet vrijwillig doen.

Alweer iets bijgeleerd dus.

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Forum Rechten