Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 60

Onderwerp: Momentsleutel

  1. #1
    Member Lord Tom's Avatar
    Ingeschreven
    01/2005
    Locatie
    B
    Leeftijd
    35
    Berichten
    779

    Standaard Momentsleutel

    Ik zou me een momentsleutel willen aanschaffen.
    Er bestaat daar echter zeer veel (prijs-)verschil in. Aangezien dat niet zo goedkoop is zou ik me toch eerst wat willen informeren.

    Hij zou hoofdzakelijk gebruikt worden voor wielbouten. Maar hij zou toch nauwkeurig genoeg moeten zijn voor eventuele andere werkzaamheden aan de wagen.

    Ik heb al gemerkt dat de prijs in grote mate afhangt van de nauwkeurigheid (schaalverdeling) en de gespecificeerde afwijking (in % doorgaans).

    Iemand ervaring of nuttig advies? (Welke merken/types zijn aan te bevelen? Aan welk bedrag moet je denken om toch iets deftig te hebben?)

    Bijvoorbeeld: Momenteel heb ik eentje van Hazet op het oog (Type 5122-1 CT +, 40-200Nm, schaal=1Nm, afwijking +/- 4% van de schaal, prijs= +/- 235 euro). Dat is zowat het eenvoudigste model dat Hazet aanbied. Is dat iets fatsoenlijk? Of is dat misschien al wat te overdreven goed materiaal als je geen garagist bent?

  2. #2
    Member
    Ingeschreven
    03/2005
    Berichten
    671

    Standaard

    Beta,20Nm tot 250Nm 180 euro,zet je kleppendeksel tot wielbouten mee vast,dus zo goed als alles op een wagen.
    geen problemen mee,moest ie kapot zijn krijg je een nieuwe,zoals alles bij Beta.

    edit,dat was toen een promotieprijs,dus er zal zoiets van een 30 a 40 euro bijkomen schat ik,als je niet aanzien word als garagist wil niet zeggen dat je niet proffesioneel mag,kunt,wil werken

  3. #3
    Senior Member Wutputt's Avatar
    Ingeschreven
    12/2002
    Locatie
    Shanghai
    Berichten
    6.711

    Standaard

    Als je echt van plan bent verschillende werkzaamheden te doen, moet je verschillende momentsleutels aanschaffen. Aangezien het moment waarmee bouten en pluggen vastgezet moet worden sterk kan verschillen.

    Wielbouten worden typisch met zo'n 100 Nm ŕ 150 Nm vasgezet worden. Dus dan zit je met zo'n 40-200 momentsleutel wel goed. Hazet is goede kwaliteit voor zover ik weet
    The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

  4. #4
    Member Lord Tom's Avatar
    Ingeschreven
    01/2005
    Locatie
    B
    Leeftijd
    35
    Berichten
    779

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt Bekijk Berichten
    Als je echt van plan bent verschillende werkzaamheden te doen, moet je verschillende momentsleutels aanschaffen. Aangezien het moment waarmee bouten en pluggen vastgezet moet worden sterk kan verschillen.
    Daar ben ik me van bewust. 't is maar dat hij nauwkeurig genoeg moet zijn om, binnen de schaal die hij heeft, ook voor andere werkzaamheden aan de wagen te dienen.
    Wielbouten is in principe 120Nm, dus bv. een range van 40-200Nm (of 20-250Nm bij ALFA 33 VS 75) zal ok zijn denk ik.

  5. #5
    Junior Member
    Ingeschreven
    09/2005
    Locatie
    Hasselt
    Leeftijd
    30
    Berichten
    52

    Standaard

    Stahlwille zijn enorm goed, net als snapon, omdat deze van gehard staal gemaakt zijn.
    Facom is niet meer zo goed omdat deze nu in China of Japan gemaakt worden.
    Norbar is redelijk duur maar niet slecht, enkel worden deze van ongehard staal gemaakt.
    Heb al wat ervaring met deze spullen omwille van m'n job. Ben ook eens gaan kijken hoe zo'n sleutel gemaakt wordt bij Norbar.
    Tohnichi is ook nog een merk, maar nog niet veel ervaring mee.

    Dan moet je sleutel best ook af en toe gekalibreerd worden. Zeker een keer per jaar bij dagelijks gebruik.

  6. #6
    Senior Member B4_avant's Avatar
    Ingeschreven
    11/2005
    Locatie
    ergens rond antwerpen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.759

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt Bekijk Berichten
    Wielbouten worden typisch met zo'n 100 Nm ŕ 150 Nm vasgezet worden.
    wielbouten van een auto, van een vrachtwagen gaat het wel over 600 Nm
    There's a sucker banned every minute.

    2014 Skoda Octavia Combi Elegance 2.0TDI en DSG


  7. #7
    Senior Member PT Cruiser's Avatar
    Ingeschreven
    08/2007
    Leeftijd
    27
    Berichten
    6.840

    Standaard

    Wielbouten vastzetten met een momentsleutel is zeker niet slecht, maar ik heb het nog nooit gezien.
    Als je niet echt professioneel gebruik kan maken zo'n toestel, dan loont het niet. Ik neem aan dat je een gewone particulier bent? Met gewoon bedoel ik dat je niet van plan bent om morgen een oldtimer te restaureren, of wel?
    Over die schaal van 20 tot 250. 20Nm is iets meer dan handvast. Het zou mij verbazen dat er even nauwkeurig kan gewerkt worden over de gehele schaalverdeling.

  8. #8
    Senior Member gTa's Avatar
    Ingeschreven
    08/2003
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    38
    Berichten
    55.309

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
    Wielbouten vastzetten met een momentsleutel is zeker niet slecht, maar ik heb het nog nooit gezien.
    Als je niet echt professioneel gebruik kan maken zo'n toestel, dan loont het niet.
    Toch wel. Als je vaak je wielen wisselt, zoals ik b.v. doe, en je gaat elke keer als een gek op je sleutel staan rammen om die vast te krijgen (wat ik *niet* doe), dan ga je veel sneller dan je lief is de draad uit je wielflensen stuktrekken. Niet goed.

  9. #9
    Senior Member Fiddy's Avatar
    Ingeschreven
    05/2004
    Locatie
    Hasselt
    Leeftijd
    28
    Berichten
    25.763

    Standaard

    bedenk goed op voorhand voor wat je hem allemaal juist wilt gebruiken. Met 40-200 zit je vrij ruim, maar als je bijvoorbeeld ooit aan je motor wilt werken, en je moet je cilinderkoppen aandraaien, zit je alweer rap boven de 200.

    Hazet is helemaal niet slecht, voor amateurgebruik bestaan er zelfs nog prijs-voordeligere alternatieven, zonder naar de kapaza-rommel te vergrijpen.
    Als het enkel voor je wielbouten is, moet je met zo'n 150€ wel toekomen normaalgezien
    BMW E34 520i Touring



  10. #10
    Senior Member matteus's Avatar
    Ingeschreven
    06/2006
    Locatie
    Deinze
    Leeftijd
    27
    Berichten
    46.237

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
    Toch wel. Als je vaak je wielen wisselt, zoals ik b.v. doe, en je gaat elke keer als een gek op je sleutel staan rammen om die vast te krijgen (wat ik *niet* doe), dan ga je veel sneller dan je lief is de draad uit je wielflensen stuktrekken. Niet goed.
    "Elke keer als een gek op je sleutel staan rammen"? gTa, komaan...
    Een klein beetje je verstand gebruiken als je wielen wisselt mag ook hé.

    Ik wissel gemakkelijk 10 keer per jaar van wielen (op één auto), en ik heb nog nooit een momentsleutel gebruikt.

    Je moet gewoon een beetje een 'gevoel' kweken, weten wanneer je stopt met een bout aan te trekken. (En als je weet dat de draad in de wielflensen van een W124 en W201 een van de zwakste punten zijn op deze auto's... ('k heb er btw nog nooit één kapotgetrokken))


    Maar inderdaad ja, als je als een domme gek op je sleutel gaat staan rammen, gaat niet alleen je draad, maar ook je velgen naar de zak gaan.
    Maar als je zo tewerk gaat ben ik van mening dat je simpelweg van auto's moet afblijven.
    Laatst gewijzigd door matteus; 31-08-07 om 22:29.

    Ökologisch
    und ökonomisch Auto fahren mit reinem Pflanzenöl




  11. #11
    Senior Member gTa's Avatar
    Ingeschreven
    08/2003
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    38
    Berichten
    55.309

    Standaard

    Ik ga voor 100% akkoord met je. Ik wissel ze ook zo vaak, en ik ga ook nog niks beschadigd hebben, want 'k ben voorzichtig en 'k heb gevoel.

    En toch ... als je allemaal hoort en leest, b.v. wat belangrijk is als je op circuit gaat raggen ... dan is zoiets géén lulkoek.

    Verre van.

    Maar noodzakelijk is 't uiteraaaard niet! Ik reageerde gewoon op 't bericht van PT Cruiser dat 't zinloos zou zijn. Is het niet.

  12. #12
    Senior Member matteus's Avatar
    Ingeschreven
    06/2006
    Locatie
    Deinze
    Leeftijd
    27
    Berichten
    46.237

    Standaard

    Ah oké. Had het dan een beetje verkeerd geďnterpreteerd.

    Inderdaad, ik volg je ook. Tis niet omdat ik het er nooit voor gebruik, dat het zinloos hoeft te zijn. Zéker niet op circuit inderdaad!

    Ökologisch
    und ökonomisch Auto fahren mit reinem Pflanzenöl




  13. #13
    Senior Member gTa's Avatar
    Ingeschreven
    08/2003
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    38
    Berichten
    55.309

    Standaard

    't Is in dat opzicht dat ik er ook eentje overweeg, trouwens.

  14. #14
    Member JoriS1's Avatar
    Ingeschreven
    05/2007
    Leeftijd
    28
    Berichten
    773

    Standaard

    ik heb zo 'n sleutel van Hazet en daar heb ik absoluut geen klagen van! Ik gebruik dat ding regelmatig en 't voelt nog steeds even solide aan als toen 't gekocht werd

    @PT cruiser: In de bandenzaak waar ik ga trekken ze de wielmoeren altijd op moment aan.. Een zaak die dat niet doet zou in m'n achting dalen!

  15. #15
    Senior Member Fiddy's Avatar
    Ingeschreven
    05/2004
    Locatie
    Hasselt
    Leeftijd
    28
    Berichten
    25.763

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JoriS1 Bekijk Berichten
    ik heb zo 'n sleutel van Hazet en daar heb ik absoluut geen klagen van! Ik gebruik dat ding regelmatig en 't voelt nog steeds even solide aan als toen 't gekocht werd

    @PT cruiser: In de bandenzaak waar ik ga trekken ze de wielmoeren altijd op moment aan.. Een zaak die dat niet doet zou in m'n achting dalen!
    de meesten gebruiken toch een luchtdrukpistool, dat ook op een bepaald moment 'doordraait', dus dat komt toch op hetzelfde neer?
    BMW E34 520i Touring



  16. #16
    Senior Member Jochen's Avatar
    Ingeschreven
    12/2003
    Locatie
    Limburg
    Leeftijd
    33
    Berichten
    13.782

    Standaard

    Ja, maar zo'n luchtdruk pistool kan je niet instellen op nm's. Heb thuis ook zo'n ding en daar zijn drie standen op. Ik gebruik de middelste stand en trek dan de bouten aan tot 120nm. Meestal moet ik niet veel of niets bijtrekken.

    Het belangrijkste voordeel van zo'n sleutel is dat alle bouten oven strak vastzitten en je minder kans hebt dat je remschijven krom trekken.
    2002 MX-5 NB 1.6

    2011 Honda PCX

  17. #17
    Senior Member frekkel's Avatar
    Ingeschreven
    04/2005
    Berichten
    4.970

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
    Je moet gewoon een beetje een 'gevoel' kweken, weten wanneer je stopt met een bout aan te trekken.

    ... ben ik van mening dat je simpelweg van auto's moet afblijven.
    Ik krijg de indruk dat het tijd wordt dat steeds meer mensen van hun wagen moeten blijven.
    Een momentsleutel is leuk speelgoed maar compleet nutteloos voor mensen die enkel eens velgen of remmen willen vervangen. hou je geld opzak of koop een deftige set dopsleutels, inbussen of torx. daar ga je veel meer geniet van hebben.
    Enige waar ik een momentsleutel voor gebruik is voor sommige rekbouten zoals cilinderkopbouten maar boutjes van injectoren dan weer niet, of bouten van het chassis
    Die lijsten met aantrekkoppels worden door de merken zelfs soms herzien omdat blijkt dat het niet genoeg is en den boel alsnog los komt
    kweek gevoel of blijf eraf
    den helft van de mensen kan trouwens nog geen wiel loskrijgen als ge het op 150 getrokken hebt, dus zet ze gewoon handvast. en zoveel verschil zal daar ook wel niet opzitten dat uw schijven krom trekken
    vastschieten met den bouloneur is voor amateurs.

    moest ge u toch nie kunnen inhouden: hazet, berner, wurtz, facom heb ik ervaring mee en is goed gerief (als facom rommel is, waarom geven ze dan levenslange garantie? en dan nog, als het kapot is kun je het inruilen voor iets nieuws)
    stahlwille ken ik niet van momentsleutels, enkel van sleutels e.d. en als er één merk is dat ik nooit zelf ga kopen is het dat wel. torxen breken als lucifers, imbussen zet ge rond, zelfs al ringsleutels in 2 getrokken en ik ben nochtans niet zo'n rambo type

  18. #18
    Senior Member Fiddy's Avatar
    Ingeschreven
    05/2004
    Locatie
    Hasselt
    Leeftijd
    28
    Berichten
    25.763

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten

    moest ge u toch nie kunnen inhouden: hazet, berner, wurtz, facom heb ik ervaring mee en is goed gerief (als facom rommel is, waarom geven ze dan levenslange garantie? en dan nog, als het kapot is kun je het inruilen voor iets nieuws)
    stahlwille ken ik niet van momentsleutels, enkel van sleutels e.d. en als er één merk is dat ik nooit zelf ga kopen is het dat wel. torxen breken als lucifers, imbussen zet ge rond, zelfs al ringsleutels in 2 getrokken en ik ben nochtans niet zo'n rambo type
    Wij hebben hier redelijk wat materiaal van Facom, de sleutels zijn best sterk, maar de schroevendraaiers vind ik nu ook niet bepaald het van het... voor dingen hard aan te draaien neem ik meestal een oude schroevendraaier, bij die van Facom is er al regelmatig een stukje van de kop afgebroken
    BMW E34 520i Touring



  19. #19
    Senior Member frekkel's Avatar
    Ingeschreven
    04/2005
    Berichten
    4.970

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
    Wij hebben hier redelijk wat materiaal van Facom, de sleutels zijn best sterk, maar de schroevendraaiers vind ik nu ook niet bepaald het van het... voor dingen hard aan te draaien neem ik meestal een oude schroevendraaier, bij die van Facom is er al regelmatig een stukje van de kop afgebroken
    idem voor schroevendraaiers van wurtz, rekening houdend dat niks natuurlijk voor altijd meegaat.
    probleem met schroevendraaiers met een geharde kop is dat ze slecht tegen vallen kunnen.
    maar als ge schroeven of iets dergelijks goed moet vastzetten ben je toch beter met een rakiak en een bitje

  20. #20
    Banned
    Ingeschreven
    02/2005
    Locatie
    Psycho's Path
    Berichten
    26.733

    Standaard

    ik gebruik een momentsleutel enkel om een cilinderkop vast te zetten, en om niet-geborgde bouten en moeren van de ophanging aan te trekken.
    borgmoeren moeten sowieso vervangen worden als ze los geweest zijn, dus dat kan voor mijn part op gevoel.
    en een wiel... tja... er zijn er hier die niet eens weten hoe ze hun bandenspanning moeten nakijken, dus die blijven best met hun bleke IT-handjes van hun autootje af.

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  



Metriweb