Pagina 1 van de 9 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 176

Onderwerp: Benzine vs. Diesel

  1. #1
    Senior Member Carlito's Avatar
    Ingeschreven
    01/2004
    Locatie
    Oud-Turnhout
    Leeftijd
    29
    Berichten
    59.971

    Standaard Benzine vs. Diesel

    Puur objectief bekeken, wat is de beste brandstof?

    Benzine of Diesel?

    De vraag is dus eigenlijk gewoon of het 17% hogere vermogen van Benzine het meerverbruik van 8% compenseert...

    Het gaat puur om het technische, dus taxen moet geen rekening mee gehouden worden...
    - 1968 Mercedes-Benz 280 SL
    - 1968 Mercedes-Benz 280 SL
    - 1969 Jaguar E-type 4.2 OTS
    - 1970 Mercedes-Benz 280 SEL
    - 1972 Jaguar E-type V12 Roadster
    - 1974 Volkswagen Kever 1303 Cabriolet
    - 2013 Mercedes-Benz A 200 CDI

  2. #2
    Banned xit2050's Avatar
    Ingeschreven
    09/2005
    Locatie
    Candyland
    Leeftijd
    44
    Berichten
    8.295

    Standaard

    Niet mijn uitleg, don't shoot the messenger.

    Diesel _tends_ to be around 25% more efficient for the same power output,
    given allowances for gearing and such like. They _tend_ to go around 25%
    further from a given volume of fuel. There are exceptions to every rule of
    course.

    For a given power output, *with optimised gearing,* performance is
    comparable.

    Diesel dislikers criticised turbodiesels for having a narrow power band.
    You might have a power band of say 2,000 rpm to 4,500 rpm. Petrol engine
    haters dislike the way you often need to see 4,000 rpm on the tacho to get
    into the proper power band. 4,000 rpm to maybe 7,000 rpm isn't much wider
    than the diesel power band... again subject to the vagaries of engine
    design and gearing (cue a bunch of arguments that some petrol engines have
    much broader power bands).

    The above arguments may be negated by optimised gearing. As it happens,
    many modern turbodiesels are sitting in their (limited it may be) power band
    at a motorway cruise in top gear. Relatively few petrol cars are. That
    might make the turbodiesel quicker in top but not quicker full stop. Here's
    where the driver (or transmission) but change down...

    Drive an automatic diesel with a set up transmission back to back with a
    same power output automatic petrol with an equally set up transmission, both
    with the same power, both will have comparable performance. Except one will
    sound whiny and drink funky smelling stuff, whereas the other, hmm nice
    rumble and lovely sticky derv to wipe on your shoes... hmm... diesel...

    Sorry. Got a bit off topic there. :-)

    Most diesels these days are turbocharged, thus produce on paper more torque
    than their petrol peers, but the relevance to on road performance is tied in
    with the above. More torque at the donk, taller gearing, reduced impact at
    the road.

    Diesel engines tend to be heavier than their petrol counterparts, power for
    power, thanks to more use of cast iron blocks.

  3. #3
    Member bmw alpina's Avatar
    Ingeschreven
    01/2003
    Berichten
    1.006

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
    De vraag is dus eigenlijk gewoon of het 17% hogere vermogen van Benzine het meerverbruik van 8% compenseert...
    Dat zal natuurlijk van persoon tot persoon afhangen, een algehele consensus zal je in dit soort topics nooit bereiken. Ik prefereer de benzines en vooral omwille van de meer geraffineerde werking van een benzinemotor.

  4. #4
    Senior Member gTa's Avatar
    Ingeschreven
    08/2003
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    38
    Berichten
    55.309

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
    De vraag is dus eigenlijk gewoon of het 17% hogere vermogen van Benzine het meerverbruik van 8% compenseert...
    Lijkt me onmogelijk.

    Als je een atmosferische benzine test naast een atmosferische diesel, lijkt 't me dat de benzine een stuk méér dan 17% extre vermogen ter beschikking heeft. Een 2-liter vierkleps "SDI" van VAG levert op vandaag zo'n 70pk? Lijkt me sterk dat een 2-liter vierkleps benzine van VAG op vandaag maar 82 pk zou leveren... en dan mag je nog de bravere afstelling van de SDI (bedoeld om lang mee te gaan, 't is een werkmotor) ook in de rekening opnemen.

    Ofwel atmo.diesel vgl. met atmo.benzine, ofwel turbodiesel vgl. met benzine met turbo.



    Lijkt me toch dat benzine de zoveel betere brandstof is, dan. Diesel is een pak zuiniger, maar levert ook duidelijk minder vermogen. Toch?

  5. #5
    Banned xit2050's Avatar
    Ingeschreven
    09/2005
    Locatie
    Candyland
    Leeftijd
    44
    Berichten
    8.295

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gTa
    Lijkt me toch dat benzine de zoveel betere brandstof is, dan. Diesel is een pak zuiniger, maar levert ook duidelijk minder vermogen. Toch?
    Mijn gedacht.

  6. #6
    Senior Member Carlito's Avatar
    Ingeschreven
    01/2004
    Locatie
    Oud-Turnhout
    Leeftijd
    29
    Berichten
    59.971

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door quote van Xit
    given allowances for gearing and such like. They _tend_ to go around 25% further from a given volume of fuel.
    Volumetrisch is het meerverbruik van een Benzine tov een Diesel gelijk aan 8%, als men identieke slagvolumes op identiek dezelfde manier rijdt.

    Echter is het rendement van een diesel 42% en dat van een Benzine 35%, wat dus een meerverbruik van 30% oplevert voor de benzine.

    Echter is dat rendement van die benzine berekend op een motor met indirecte injectie, dus nog met pompverliezen in de inlaat, evenals de lagere compressieverhouding. Als we de moderne benzinemotoren met directe injectie bekijken, zien we dat de pompverliezen wegvallen, en het verschil in compressieverhouding zou technisch gezien ook kunnen weggenomen worden, waardoor de benzinemotor een hoger rendement zou kunnen gaan hebben. Daarom dat ik het rendement er niet bij vermeldde.
    - 1968 Mercedes-Benz 280 SL
    - 1968 Mercedes-Benz 280 SL
    - 1969 Jaguar E-type 4.2 OTS
    - 1970 Mercedes-Benz 280 SEL
    - 1972 Jaguar E-type V12 Roadster
    - 1974 Volkswagen Kever 1303 Cabriolet
    - 2013 Mercedes-Benz A 200 CDI

  7. #7
    Senior Member Carlito's Avatar
    Ingeschreven
    01/2004
    Locatie
    Oud-Turnhout
    Leeftijd
    29
    Berichten
    59.971

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gTa
    Lijkt me onmogelijk.

    Als je een atmosferische benzine test naast een atmosferische diesel, lijkt 't me dat de benzine een stuk méér dan 17% extre vermogen ter beschikking heeft. Een 2-liter vierkleps "SDI" van VAG levert op vandaag zo'n 70pk? Lijkt me sterk dat een 2-liter vierkleps benzine van VAG op vandaag maar 82 pk zou leveren... en dan mag je nog de bravere afstelling van de SDI (bedoeld om lang mee te gaan, 't is een werkmotor) ook in de rekening opnemen.

    Ofwel atmo.diesel vgl. met atmo.benzine, ofwel turbodiesel vgl. met benzine met turbo.



    Lijkt me toch dat benzine de zoveel betere brandstof is, dan. Diesel is een pak zuiniger, maar levert ook duidelijk minder vermogen. Toch?
    En toch kloppen die cijfers.

    Niet vergeten dat die 2.0 SDI piekt op 4200tpm, alwaar hij 75pk levert.
    Een 2.0 FSI piekt op 6000tpm, en daar heeft ie 150pk. Maar als je die FSI op 4200tpm laat draaien, zal ie niet veel meer kracht genereren dan 87,75pk...

    Zoals je zegt moet je inderdaad appelen met appelen vergelijken en peren met peren, dus niet met toerentallen beginnen goochelen.

    Als er met toerentallen gegoocheld mag worden, zijn turbodiesels en atmosferische benzinemotoren zo goed als gelijk...
    - 1968 Mercedes-Benz 280 SL
    - 1968 Mercedes-Benz 280 SL
    - 1969 Jaguar E-type 4.2 OTS
    - 1970 Mercedes-Benz 280 SEL
    - 1972 Jaguar E-type V12 Roadster
    - 1974 Volkswagen Kever 1303 Cabriolet
    - 2013 Mercedes-Benz A 200 CDI

  8. #8
    Member ModaleTurk's Avatar
    Ingeschreven
    03/2006
    Locatie
    Antwerpen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    1.332

    Standaard

    En wat met het hogere koppel bij lagere toeren van de diesel t.o.v. de benzine? Toch ook een voordeel?

  9. #9
    Senior Member Carlito's Avatar
    Ingeschreven
    01/2004
    Locatie
    Oud-Turnhout
    Leeftijd
    29
    Berichten
    59.971

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ModaleTurk
    En wat met het hogere koppel bij lagere toeren van de diesel t.o.v. de benzine? Toch ook een voordeel?
    Is er wel een hoger koppel?

    Vermogen = Koppel x Rotatiesnelheid

    Rotatiesnelheid is constant, Vermogen bij een benzine is hoger, dus is het koppel bij de benzine ook hoger
    - 1968 Mercedes-Benz 280 SL
    - 1968 Mercedes-Benz 280 SL
    - 1969 Jaguar E-type 4.2 OTS
    - 1970 Mercedes-Benz 280 SEL
    - 1972 Jaguar E-type V12 Roadster
    - 1974 Volkswagen Kever 1303 Cabriolet
    - 2013 Mercedes-Benz A 200 CDI

  10. #10
    Member ModaleTurk's Avatar
    Ingeschreven
    03/2006
    Locatie
    Antwerpen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    1.332

    Standaard

    Ik bedoel dat bij b.v. 1500 toeren een diesel meer koppel vrijgeeft dan een benzinemotor met hetzelfde vermogen. (Beide atmosferisch)

  11. #11
    Senior Member Carlito's Avatar
    Ingeschreven
    01/2004
    Locatie
    Oud-Turnhout
    Leeftijd
    29
    Berichten
    59.971

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ModaleTurk
    Ik bedoel dat bij b.v. 1500 toeren een diesel meer koppel vrijgeeft dan een benzinemotor met hetzelfde vermogen. (Beide atmosferisch)
    Ahja, uiteraard.

    Een 6 liter benzine heeft ook een hoger koppel dan een 2 liter benzine he
    - 1968 Mercedes-Benz 280 SL
    - 1968 Mercedes-Benz 280 SL
    - 1969 Jaguar E-type 4.2 OTS
    - 1970 Mercedes-Benz 280 SEL
    - 1972 Jaguar E-type V12 Roadster
    - 1974 Volkswagen Kever 1303 Cabriolet
    - 2013 Mercedes-Benz A 200 CDI

  12. #12
    Senior Member Avantus's Avatar
    Ingeschreven
    08/2005
    Locatie
    OVL
    Berichten
    30.607

    Standaard

    Carlito, toevallig 2'e jaar autotechnologie?

  13. #13
    Senior Member Carlito's Avatar
    Ingeschreven
    01/2004
    Locatie
    Oud-Turnhout
    Leeftijd
    29
    Berichten
    59.971

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avantus
    Carlito, toevallig 2'e jaar autotechnologie?
    Yup.

    Die kerel is me iets te dieselminded
    - 1968 Mercedes-Benz 280 SL
    - 1968 Mercedes-Benz 280 SL
    - 1969 Jaguar E-type 4.2 OTS
    - 1970 Mercedes-Benz 280 SEL
    - 1972 Jaguar E-type V12 Roadster
    - 1974 Volkswagen Kever 1303 Cabriolet
    - 2013 Mercedes-Benz A 200 CDI

  14. #14
    Member Jol's Avatar
    Ingeschreven
    12/2004
    Locatie
    Dilsen-Stokkem
    Leeftijd
    29
    Berichten
    273

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
    Is er wel een hoger koppel?

    Vermogen = Koppel x Rotatiesnelheid

    Rotatiesnelheid is constant, Vermogen bij een benzine is hoger, dus is het koppel bij de benzine ook hoger
    Niet waar, het vermogen van een bezine motor worst bij een veel hoger toerental opgegeven dan dat van een diesel.

    Edit: laatste post niet gelezen, nu hebt ge wel gelijk

    Daarom heeft een benzine een lager koppel in de lage toeren, het vermogen is daar dus ook lager.

    Maar het lagere koppel is volgens mij echt geen nadeel, zou niet weten waarom.

  15. #15
    Senior Member Avantus's Avatar
    Ingeschreven
    08/2005
    Locatie
    OVL
    Berichten
    30.607

    Standaard

    Vond ik ook hehe Zijn toerenvoorbeeld voor een benzine vond ik wel schitterend...8000 toeren, precies of elk naftje is nen Honda VTEC!
    En aan de manier van zijn lesgeven lijkt hij me eigelijk nogal depri

  16. #16
    Senior Member Carlito's Avatar
    Ingeschreven
    01/2004
    Locatie
    Oud-Turnhout
    Leeftijd
    29
    Berichten
    59.971

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joël
    Niet waar, het vermogen van een bezine motor worst bij een veel hoger toerental opgegeven dan dat van een diesel.

    Edit: laatste post niet gelezen, nu hebt ge wel gelijk

    Daarom heeft een benzine een lager koppel in de lage toeren, het vermogen is daar dus ook lager.

    Maar het lagere koppel is volgens mij echt geen nadeel, zou niet weten waarom.
    Ook al stond die laatste post er niet...


    Vermogen = koppel x rotatiesnelheid.

    Bij hetzelfde toerental is dus de rotatiesnelheid van beide gelijk, en het vermogen is 17% hoger bij de benzine.
    Logisch gevolg is dat het koppel ook 17% hoger is.

    Tenminste als men 2 identieke motoren qua slag en boring neemt.
    - 1968 Mercedes-Benz 280 SL
    - 1968 Mercedes-Benz 280 SL
    - 1969 Jaguar E-type 4.2 OTS
    - 1970 Mercedes-Benz 280 SEL
    - 1972 Jaguar E-type V12 Roadster
    - 1974 Volkswagen Kever 1303 Cabriolet
    - 2013 Mercedes-Benz A 200 CDI

  17. #17
    Senior Member Carlito's Avatar
    Ingeschreven
    01/2004
    Locatie
    Oud-Turnhout
    Leeftijd
    29
    Berichten
    59.971

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avantus
    Vond ik ook hehe Zijn toerenvoorbeeld voor een benzine vond ik wel schitterend...8000 toeren, precies of elk naftje is nen Honda VTEC!
    En aan de manier van zijn lesgeven lijkt hij me eigelijk nogal depri
    vond dat wel prachtig toen die laatste GSM afging

    "hoe is dat nu in godsnaam mogelijk!"
    - 1968 Mercedes-Benz 280 SL
    - 1968 Mercedes-Benz 280 SL
    - 1969 Jaguar E-type 4.2 OTS
    - 1970 Mercedes-Benz 280 SEL
    - 1972 Jaguar E-type V12 Roadster
    - 1974 Volkswagen Kever 1303 Cabriolet
    - 2013 Mercedes-Benz A 200 CDI

  18. #18
    Senior Member reVel's Avatar
    Ingeschreven
    05/2006
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    6.735

    Standaard

    Hoe zit het eigenlijk met uitstoot van schadelijke stoffen?


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ModaleTurk
    Ik bedoel dat bij b.v. 1500 toeren een diesel meer koppel vrijgeeft dan een benzinemotor met hetzelfde vermogen. (Beide atmosferisch)
    Je moet turbodiesel met turbobenzine en atmosferische diesel met atmosferische benzine vergelijken.

  19. #19
    Member ModaleTurk's Avatar
    Ingeschreven
    03/2006
    Locatie
    Antwerpen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    1.332

    Standaard

    Dat zeg ik toch?

    [quote=reVel

    Je moet turbodiesel met turbobenzine en atmosferische diesel met atmosferische benzine vergelijken.[/quote]

  20. #20
    Senior Member reVel's Avatar
    Ingeschreven
    05/2006
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    6.735

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ModaleTurk
    Dat zeg ik toch?
    Inderdaad

    1500tpm met een benzine je rijdt toch minstens 2000tpm.
    Een diesel geeft ook veel lager zijn maximumkoppel vrij. Een benzine moet je hoger in toeren jagen.

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  



Metriweb