Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 23

Onderwerp: Wagens op aardgas maken intrede

Senior Member
    Ingeschreven
    11/2004

Standaard Wagens op aardgas maken intrede

Voortkomend uit het topic 'de toekomst', is deze trend wel een apart topicje waardig.

VW introduceerde de Touran & Caddy met aardgas als eerste, citroën reageert met een C3, fabriek-af op aardgas. Blijkbaar is de toekomst dan toch niet zo erg veraf...

C3 OP AARDGAS

Vanaf volgende maand staat er een C3 die op aardgas kan rijden op het leveringsprogramma. De technologie heeft Citroën samen ontwikkeld met Gaz de France.

De aardgasversie van de Citroën C3 is er in één uitvoering, de 1.4i Ligne Prestige. Aan deze auto hangt een prijskaartje van € 19.150. Een belangrijk voordeel van rijden op gas is de tot 20% lagere uitstoot van CO2 en het volledig ontbreken van zwaveloxide of lood in de uitlaatgassen. Ook de brandstofprijs is gunstig, aardgas is nog iets goedkoper dan LPG. Nadelen zijn de beperkte actieradius van ten hoogste 300 km en de beperkte verkrijgbaarheid. De C3 op aardgas kan overigens ook gewoon op benzine rijden.

Verder is er vanaf mei van de C2 en C3 een extra aangeklede Caractère-versie verkrijgbaar. Op de C2 beschikt deze versie o.a. over een achterspoiler, mistlampen voor, elektrische ramen voor, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en radio/cd-speler met AUX-ingang. Bovendien krijgt de klant een Sony MP3-speler die hij kan inpluggen op de radio. De C2 Caractère is er vanaf € 12.990.
    De Caractère-pakket op de C3 omvat o.a. climate control, regensensor, parkeersensoren achter, cruise control en radio/cd-speler. De C3 Caractère is er vanaf € 16.100.
    autoweek.nl
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jwv50
    Iedereen moet gewoon kopen wat hij graag ziet en waar hij zich goed in voelt...

Senior Member Oreca's Avatar
    Ingeschreven
    04/2003
    Leeftijd
    23

Standaard

Mooi initiatief, maar ik ben eens benieuwd wie er 19.150 EUR op tafel wil leggen voor een C3 die ook maar een beperkt rijbereik heeft.

Senior Member
    Ingeschreven
    11/2004

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oreca
    Mooi initiatief, maar ik ben eens benieuwd wie er 19.150 EUR op tafel wil leggen voor een C3 die ook maar een beperkt rijbereik heeft.
    Bijvermelden dat het gaat om Nederlandse prijzen. Indien deze naar België komen zullen ze goedkoper zijn.
    Wat dat rijbereik betreft, de modale benzinewagen die omgebouwd is naar LPG heeft ook maar een rijbereik dat schommelt rond de 300 km hoor. Zeker diegene van een paar jaar oud. Dit initiatief is dan nog iets zuiniger dan een modale LPG-wagen.

Terzijde, moest ik kunnen rijden aan 0.30 cent/liter en een verbruik hebben dat amper hoger ligt dan datgene op benzine zou ik er niets op tegen hebben iedere 300 km naar de pomp te trekken!

Senior Member frekkel's Avatar
    Ingeschreven
    04/2005

Standaard

en qua betrouwbaarheid?
    ik ben meer te vinden voor het zweeds initiatief

Senior Member
    Ingeschreven
    11/2004

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frekkel
    en qua betrouwbaarheid?
    ik ben meer te vinden voor het zweeds initiatief
    VW doet het ook, als je dat geruster kan stellen.
    Zweeds initiatief lijkt me ook interessant, probleem is de brandstof zelve. Qua aardgas zijn er in nederland al verdeelpunten. VW gaat ze zelf ook bouwen in Nederland. Maar wat met bioethanol...

Voorts is aardgas 'gebruiksklaar' en in grote hoeveelheden leverbaar. Maar bioethanol...
    En, last but not least, bioethanol zou in dezelfde prijsklasse vallen dan benzine heb ik ooit gelezen (is dit waar).
    Waar is dan het voordeel voor de consument van een dure Saab te kopen als je niet kan besparen op brandstof...

Aardgas zou goedkoper zijn dan LPG en minder verbruiken ook.
    Indien met van de Saab's massaproducten aan lage prijzen kan maken zit er toekomst in, anders lijkt me dit idee het te gaan halen.
    Laatst gewijzigd door Stefanus; 06-05-06 om 12:39.

Senior Member Caesar2's Avatar
    Ingeschreven
    02/2003

Standaard

Nog geen mogelijkheden om thuis te tanken? 'k Weet begot niet meer waar, maar 'k had vroeger ergens opgevangen dat men bezig is met de ontwikkeling van mini-tankinstallaties voor aardgas, aangesloten op de normale aardgasleiding die thuis binnenkomt...
    BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Ingeschreven
    04/2003
    Leeftijd
    23

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus
    Bijvermelden dat het gaat om Nederlandse prijzen. Indien deze naar België komen zullen ze goedkoper zijn.
    Wat dat rijbereik betreft, de modale benzinewagen die omgebouwd is naar LPG heeft ook maar een rijbereik dat schommelt rond de 300 km hoor. Zeker diegene van een paar jaar oud. Dit initiatief is dan nog iets zuiniger dan een modale LPG-wagen.

Terzijde, moest ik kunnen rijden aan 0.30 cent/liter en een verbruik hebben dat amper hoger ligt dan datgene op benzine zou ik er niets op tegen hebben iedere 300 km naar de pomp te trekken!
    Maar je haalt er enkel je voordeel uit als je weinig kilometers doet.

Senior Member
    Ingeschreven
    11/2004

Standaard

Maar je haalt er enkel je voordeel uit als je weinig kilometers doet.
    Hoezo? Ik zou net het tegenovergestelde denken...

Senior Member
    Ingeschreven
    11/2004

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2
    Nog geen mogelijkheden om thuis te tanken? 'k Weet begot niet meer waar, maar 'k had vroeger ergens opgevangen dat men bezig is met de ontwikkeling van mini-tankinstallaties voor aardgas, aangesloten op de normale aardgasleiding die thuis binnenkomt...
    'k Heb dat ook ooit gelezen dacht ik. Was dat geen Honda in de USA?

Ingeschreven
    04/2003
    Leeftijd
    23

Standaard

Hoezo? Ik zou net het tegenovergestelde denken...
    Wel, als je een kilometervreter bent gaat die € 0,30 per liter op de duur ook oplopen.

Ingeschreven
    02/2003

Standaard

'k Heb dat ook ooit gelezen dacht ik. Was dat geen Honda in de USA?
    Net wat gezocht en 'k heb het artikel teruggevonden.

http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cache=no&ID=2874
    BMW E46 318d '05

Senior Member
    Ingeschreven
    11/2004

Standaard

Wel, als je een kilometervreter bent gaat die € 0,30 per liter op de duur ook oplopen.

Maar je bent toch steeds goedkoper af dan met
    LPG (0.42 EUR/liter)
    Diesel (1 EUR/liter)
    Benzine (1.40/liter)
    ...als je op aardgas ook amper 6 of 7 liter/100km verbruikt...

Daar lag ook net het grote voordeel voor LPG-rijden wanneer je grote kilometervreter was.

Senior Member
    Ingeschreven
    11/2004

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2
    Net wat gezocht en 'k heb het artikel teruggevonden.

http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cache=no&ID=2874
    Yeps, inderdaad. That's it. Wie weet, binnen een paar jaartjes.

Ingeschreven
    04/2003
    Leeftijd
    23

Standaard

Maar je bent toch steeds goedkoper af dan met
    LPG (0.42 EUR/liter)
    Diesel (1 EUR/liter)
    Benzine (1.40/liter)
    ...als je op aardgas ook amper 6 of 7 liter/100km verbruikt...

Daar lag ook net het grote voordeel voor LPG-rijden wanneer je grote kilometervreter was.
    Mja, 's waar.
    Maar toch blijft het veel geld voor een C3 vind ik.(zelfs met Nederlandse prijzen)
    Laatst gewijzigd door Oreca; 06-05-06 om 15:21.

Ingeschreven
    04/2005

Standaard

VW doet het ook, als je dat geruster kan stellen.
    Zweeds initiatief lijkt me ook interessant, probleem is de brandstof zelve. Qua aardgas zijn er in nederland al verdeelpunten. VW gaat ze zelf ook bouwen in Nederland. Maar wat met bioethanol...

Voorts is aardgas 'gebruiksklaar' en in grote hoeveelheden leverbaar. Maar bioethanol...
    En, last but not least, bioethanol zou in dezelfde prijsklasse vallen dan benzine heb ik ooit gelezen (is dit waar).
    Waar is dan het voordeel voor de consument van een dure Saab te kopen als je niet kan besparen op brandstof...

Aardgas zou goedkoper zijn dan LPG en minder verbruiken ook.
    Indien met van de Saab's massaproducten aan lage prijzen kan maken zit er toekomst in, anders lijkt me dit idee het te gaan halen.
    de uitstoot van bio-ethanol is een nuloperatie, taksen zouden dus een pak minder mogen zijn. tevens heb je blijkbaar een lager verbruik wat ook in het voordeel spreekt.

olie was ook ooit in grote hoeveelheden leverbaar

Senior Member
    Ingeschreven
    11/2004

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frekkel
    de uitstoot van bio-ethanol is een nuloperatie, taksen zouden dus een pak minder mogen zijn. tevens heb je blijkbaar een lager verbruik wat ook in het voordeel spreekt.

olie was ook ooit in grote hoeveelheden leverbaar
    Das waar. Taksen zouden een pak minder mogen zijn, anderzijds stoot ik met m'n LPG-bak ook minder uit dan met m'n vorige diesel en betaal ik toch extra LPG-taks, logica is ver te zoeken he.

Ik zeg niet dat bioethanol geen toekomst heeft, maar om te reageren op snelle termijn lijkt aardgas me een perfect product om een 10-tal jaar te overbruggen.

De wagens zijn productieklaar, de bevoorrading is volop aan de gang, 't is maar een kwestie van enkele 'verbouwingen'. Regelgeving is er (afkomstig van LPG), met keuring hebben ze ervaring.

Bioethanol is het ideale alternatief als het op uitstoot aankomt, maar productie van de brandstof zelf, tankstations bouwen, wetgeving, keuring, wagens bouwen die ook voor jan met de pet betaalbaar zijn (onder de 20.000 EUR dus) etc, daar zijn we nog ff van huis en dat zal nog niet voor de komende 5 jaar zijn vrees ik.

Het is net als waterstof, het ideale alternatief maar het staat nog teveel in z'n kinderschoenen om volgend jaar te kunnen opereren.

Dit initiatief lijkt me gebruiksklaar en ideaal om de periode naar een beter alternatief te overbruggen.Men hoeft er geen serieuze investeringen voor te doen (ruw gezegd is het LPG-techniek fabriek-af) en m'n kan het introduceren in 'gewone wagens'.

Bijkomend: als reactie op de hoge kostprijs van deze C3: de aardgas-variant van de Caddy/Touran kost amper meer dan zijn benzine-broer. Het is dus een waardig variant die minder verbruikt en evenveel kost!
    Laatst gewijzigd door Stefanus; 06-05-06 om 12:59.

Ingeschreven
    02/2003
    BMW E46 318d '05

Banned rana's Avatar
    Ingeschreven
    04/2005

Standaard

Domme opmerking, wat als je dan een km-vreter met diesel of benzine bent ?

Mr Proper tsmetjen's Avatar
    Ingeschreven
    03/2003
    Leeftijd
    50

Standaard

lovenswaardig initiatief

de nederlandse prijzen wijken sterk af van de belgische

is het verschil met LPG zo groot dan?
    2012 MINI Cooper D
    2007 Honda CBR 1000 Fireblade
    Tegen de stroom ingaan is vermoeiend, maar het is de enige manier om de bron te bereiken

Ingeschreven
    04/2005

Standaard

Das waar. Taksen zouden een pak minder mogen zijn, anderzijds stoot ik met m'n LPG-bak ook minder uit dan met m'n vorige diesel en betaal ik toch extra LPG-taks, logica is ver te zoeken he.

Ik zeg niet dat bioethanol geen toekomst heeft, maar om te reageren op snelle termijn lijkt aardgas me een perfect product om een 10-tal jaar te overbruggen.

De wagens zijn productieklaar, de bevoorrading is volop aan de gang, 't is maar een kwestie van enkele 'verbouwingen'. Regelgeving is er (afkomstig van LPG), met keuring hebben ze ervaring.

Bioethanol is het ideale alternatief als het op uitstoot aankomt, maar productie van de brandstof zelf, tankstations bouwen, wetgeving, keuring, wagens bouwen die ook voor jan met de pet betaalbaar zijn (onder de 20.000 EUR dus) etc, daar zijn we nog ff van huis en dat zal nog niet voor de komende 5 jaar zijn vrees ik.

Het is net als waterstof, het ideale alternatief maar het staat nog teveel in z'n kinderschoenen om volgend jaar te kunnen opereren.

Dit initiatief lijkt me gebruiksklaar en ideaal om de periode naar een beter alternatief te overbruggen.Men hoeft er geen serieuze investeringen voor te doen (ruw gezegd is het LPG-techniek fabriek-af) en m'n kan het introduceren in 'gewone wagens'.

Bijkomend: als reactie op de hoge kostprijs van deze C3: de aardgas-variant van de Caddy/Touran kost amper meer dan zijn benzine-broer. Het is dus een waardig variant die minder verbruikt en evenveel kost!
    hybrides kunnen ook 5 jaar overbruggen maar daarom doen ze het niet.
    ik heb geen idee van bvb die saab, wat kost die?

en ja, de regering zal wel iets vinden om zijn zakken te kunnen blijven vullen

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Forum Rechten