Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Km heffing

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    kmheffing zou ook wel eens de makkelijkste manier zijn om aan belastingontwijking te gaan doen, en voor iedereen (allez, op voorwaarde dat je een auto hebt).
    Minder rijden = minder belastingen.


    Jammer dat er sommigen zijn die denken dat ze een wagen nodig hebben voor van alles en nog wat en dat er geen alternatieven zijn.
    Ik moet toegeven dat ik tot voor enkele jaren ook constant de wagen nam.

    Ik ben daar wel meer en meer van afgestapt. Ik kon het rationeel gezien niet meer plaatsen dat ik voor 95% van m'n verplaatsingen alleen in een wagen van anderhalve ton zat. En daar 6 liter diesel voor verstookte per 100km.

    Dus, beginnen zien wat ik kon veranderen.
    Nu doe ik 90% van m'n verplaatsingen naar Brussel met de trein en tram/metro. In periodes van spits is het zelfs sneller, in het weekend en tijdens vakantie periodes duurt het iets langer. Over het algemeen ben ik zeker wel tevreden.
    En alhoewel ik niet iemand was die zich snel enerveerde in druk fileverkeer, is het een enorm verschil hoe je ook rustiger aankomt op je bestemming in vergelijking met de wagen. Als ik nog afspraken heb 's avonds die uit de buurt van m'n traject liggen, dan neem ik nog wel de wagen.

    Wanneer we naar Gent gaan in het weekend, dan nemen we tegenwoordig de bus. De rit zelf duurt een stuk langer dan met de wagen (ongeveer 10-15 min extra), maar geen tijdsverlies met parkeren en het is ook een stuk goedkoper (parking uitgespaard). 's Avonds nog wel de wagen omdat de verbindingen beperkt zijn.
    Eigenlijk zot dat er nog altijd zo weinig mensen uit de wijde omgeving van bv. Gent niet de bus nemen in het weekend. Da's dus echt wel een gemak, tenzij je steeds als een muilezel bepakt terugkomt.

    Lokaal ook meer en meer te voet en met de fiets.

    Het is zeker niet altijd goedkoper of sneller. Ik heb ook nooit in gedachten dat het OV alleen maar in aanmerking komt als het zeker sneller is dan met de wagen. Op bezoek gaan bij de familie doe ik dan bv. wel met de wagen omdat dan het verschil in tijd wel te groot is (40 min met de wagen, 1u30 met de trein)
    Ik denk dat sommigen dat verwachten dat OV per sé sneller/makkelijker moet zijn dan met hun wagen te rijden, maar dat dat eigenlijk een makkelijk excuus is om het gebruik van hun wagen te rechtvaardigen.

    Kijk, OV kan zeker nog een stuk beter (dekking, frequentie, ...) maar ik bekijk het gewoon meer en meer verplaatsing per verplaatsing en maak de keuze in functie van het aanbod en mijn behoeften (ik ga niet met de fiets/bus de boodschappen doen als ik weet dat ik een halve kar aan artikelen nodig heb).
    Als het kan dan nemen we het OV en als het niet kan/goed uitkomt, dan de wagen. En ja, soms is dat ook gewoon meer een rit voor het plezier.

    Met de huidige tools en connectiviteit is het eigenlijk makkelijk om dat allemaal een beetje uit te zoeken en te doen.
    Sommige excuses om wagengebruik te rechtvaardigen zijn wel gebaseerd op onwetendheid, imho.
    Last edited by id-dsi; 12/01/2018, 17:46.

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door koenvj Bekijk Berichten
      Omdat sommigen een orgasme krijgen bij het idee dat anderen vele duizenden euro's extra belastingen gaan moeten betalen. En de overheid omdat men continu in geldnood zit en zal blijven zitten gelet op het politieke en sociale profitariaat dat welig tiert.

      In mijn geval zou het trouwens 75k km per jaar zijn. Maal tien cent is 7500 euro. Min huidige biv (oeps die heb ik al betaald voor mijn huidige 2 wagens) min jaarlijkse verkeertaks is nog steeds afgerond 7000 euro.

      Per jaar.

      Netto.

      Bovenop de duizenden euro's per jaar aan accijnzen en btw die ik al betaald mbt auto.

      Wie droomt dat dit geen balstingverhoging zal betekenen is blind. De reden dat dit er komt is net om files te verminderen (lees: danig duur maken dat velen het niet meer kunnen betalen).
      Als je men eerst 30 jaar aan de subsidie drugs (extreem lage accijns en lage VB op diesel) verslaafd was, is het afkicken altijd erg… en begint men wartaal uit te slaan.
      • In verhouding met Nederland, UK en de Scandinavische landen is België nog steeds een spotgoedkoop autoland…. wie dat niet begrijpt is een verwende kleuter.. (Zelfs zonder de goedkope firmawagens)
      KM-heffing is gewoon een middel om de kostprijs op het West Europees gemiddelde te krijgen en de buitenlanders ook iets te laten betalen.
      • Anders kan je altijd naar een land verhuizen waar de belasting op auto’s extreem laag is…..

      Comment


      • #43
        De taks en btw op de brandstof is toch ook een km heffing.
        Gaan ze deze dan ook afschaffen.


        den borre


        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


        Int3x0r
        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

        Comment


        • #44
          Het is geen argument dat de bedrijven omwille van de prijs van de kilometerheffing een mindere groei zouden kunnen realiseren. Wel integendeel.
          Woon-werkverplaatsingen maakt de werknemer in zijn vrije tijd vlak voor en na het werk. Als die gedwongen wordt om de fiets te nemen waarbij zijn confectiepak nat wordt of de trage metro waardoor de verplaatsing langer duurt dan heeft de werkgever daar geen enkele last van.
          Sterker nog: momenteel wordt het wegennet tijdens de spitsuren volledig geblokkeerd door pendelaars en dat zorgt ervoor dat nuttig werkverkeer en transport op die momenten quasi onmogelijk wordt en vooral verschrikkelijk duur. Loonkosten zijn enorm hoog in België en dat maakt dat het een ramp is als deze tijd niet nuttig wordt besteed. Ook voor zelfstandigen is het een enorme kost. Als een elektricien 1 uur vast zit in de file dan kost hem dat een uur loon en een elektricien kan niet anders dan zich met zijn materiaal per auto te verplaatsen in centrum Brussel.
          Er is enorm veel nuttig verkeer dat vast komt te zitten in de file: bevoorrading van winkels, ziekenhuizen en apotheken, werknemers met specifieke apparatuur, vrachtwagens met bouw- en andere materialen, pakjesdiensten, en ga zo maar door.
          Als de pendelaars niet dringend drastisch ontmoedigd worden om het verkeer verder te belasten dan komt het over enkele jaren volledig vast te zitten en dan zullen bepaalde economische activiteiten zelfs onmogelijk worden.
          De pendelaar kan zich aanpassen: hij kan verhuizen, hij kan dichter bij huis werk zoeken, hij kan zich met de fiets of het openbaar vervoer verplaatsen of hij kan verhuizen naar een plek vanwaar hij zich met het openbaar vervoer kan verplaatsen. Leuk is dat niet maar het is een noodzakelijk kwaad als we willen vermijden dat verkeer onmogelijk wordt, want dat legt de economie lam. De dakwerker kan niet ‘s nachts komen want dan kan de klant niet meer slapen en 5000 liter beton kan ook niet via de metro de werf op de Louizalaan bereiken, wat de consultant wél kan als hij überhaupt lijfelijk aanwezig dient te zijn.
          Als de kilometerheffing zou leiden tot een verlichting van de druk op het verkeersnet dan zou dit leiden tot een vermindering van het verlies aan dagelijks vele duizenden betaalde arbeidsuren en dat zal de economie zeker ten goede komen. Maar een verlichting is weinig waarschijnlijk helaas.
          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk Berichten
            ...

            Maar OK ik volg even jouw visie. Dus alles laten zoals het nu is. Mag ik 1 voorwaarde opnoemen : op ELKE bedrijfswagen moet reclame van het bedrijf staan. Op de voorste deuren en achteraan op de koffer. Niet van een paar centimeters maar groot. Dus wie potten mayonaise maakt/importeert/verkoopt = op zijn wagen een grote foto van een pot mayonaise met daaronder de naam van het bedrijf. Wie dat niet wil mag zijn wagen inleveren en krijgt de nettoloon opslag erbij zoals de politiek heeft voorgesteld. Ik denk dat er nog weinig BMW's, Audi's en Mercedessen op de opritten zullen staan. En waarom : omdat die wagen privé nooit kan aangekocht worden. Want dan leven ze op boterhammen choco en water. En omdat hun buurman niet weet dat ze een bedrijfswagen hebben. Neen ze stappen elke morgen in kostuum in hun bolide en hebben een "verantwoordelijke functie als manager". Want dat telt vandaag : wat anderen zien en welke titel je kan zeggen.
            ... Misschien doen wat ik zei als je in je wagen stapt = tweemaal nadenken :-D
            reclame : daarin deel ik je mening

            en BTW ik rij HEEL weinig, geen firmawagen, 5 jaar terug dicht bij werk gaan wonen, maar werfbezoek kan niet zonder wagen, 75% is dus werkverkeer, gelukkig meestal voor en na de spits ;-)
            maar dat kan niet voor iedereen

            gelukkig kan ik ook nog telewerken, thuis, vanaf de werf, ...
            dus vrij gelukkig ;-)

            Comment


            • #46
              Aan diegene die denken dat ze dan, met weinig km’s, lekker goedkoop een dikke motor kunnen aanschaffen: denken jullie echt dat ze km heffing louter op km gaan doen en niet gaan koppelen aan uitstoot? Haha.

              Over enige tijd zijn alle nieuwe auto’s onderworpen aan de nieuwe uitstoot test: + 20% uitstoot gemiddeld.

              Typisch nva. Het land volhangen met camera’s (het cameraschild waar Jean Hesp een nat plekje van krijgt) onder het mom van strijd tegen terreur en dan die camera’s voornamelijk gebruiken om de burger te kloten.

              Maar Hey, stem er volgende keer weer massaal op hè. Want ja, Francken is ne goeien.

              Comment


              • #47
                @ intexor: de KM heffing en camera toezicht nazi is eerder ben Weyts, met in zijn zog alle politici. Blijkbaar heeft niemand kritische bedenkingen hierbij.

                Bye bye privacy.
                bmw 116d sportshatch

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door koenvj
                  @ intexor: de KM heffing en camera toezicht nazi is eerder ben Weyts, met in zijn zog alle politici. Blijkbaar heeft niemand kritische bedenkingen hierbij.

                  Bye bye privacy.
                  Weyts idd, maar evenzeer Jambon.

                  Ze gaan van IEDEREEN een jaar lang alle gegevens bijhouden.

                  Maar ja. Kijk een hoofddoek!

                  Comment


                  • #49
                    Idd...
                    bmw 116d sportshatch

                    Comment


                    • #50
                      De oplossing van alle problemen : sterk verminderen met kinders te maken. Das minder stress, minder voedsel, minder kak, minder op de baan , minder grondstoffen nodig, minder energie nodig, minder afval, minder uitstoot, minder huizen (dus geen betonstop nodig), ... alleen in het begin minder voor de economie. (grappig eigenlijk dat de mens de populatie van elk levend wezen probeert te reguleren, want anders eten die konijnen boer teun zen veld op, terwijl de mensheid aangemoedigd word om volk op de wereld te zetten en daar zo lang mogelijk op te houden)

                      Comment


                      • #51
                        Dat komt omdat ons economisch model gebaseerd is op groei... De volgende generatie moet met meer zijn om de vorige te voorzien... En we worden alsmaar ouder...

                        Je kan ook het aantal kinderen beperken, en de belastingen verdubbelen...

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door quovadis

                          Als je men eerst 30 jaar aan de subsidie drugs (extreem lage accijns en lage VB op diesel) verslaafd was, is het afkicken altijd erg… en begint men wartaal uit te slaan.
                          • In verhouding met Nederland, UK en de Scandinavische landen is België nog steeds een spotgoedkoop autoland…. wie dat niet begrijpt is een verwende kleuter.. (Zelfs zonder de goedkope firmawagens)
                          KM-heffing is gewoon een middel om de kostprijs op het West Europees gemiddelde te krijgen en de buitenlanders ook iets te laten betalen.
                          • Anders kan je altijd naar een land verhuizen waar de belasting op auto’s extreem laag is…..
                          U kan goed zeveren.

                          UK is veel goedkoper dan België.. daar kost de verkeersbelasting van bv een AMG63 ( de V8 ) een paar 100 euro.. same goes voor een dikke V12.. en de max biv is 2000 pond.

                          Heel dit topic staat zo vol nonsense.

                          Eigenlijk is het heel simpel:

                          1 / wie veel rijdt verbruikt meer brandstof dan iemand die amper rijdt.

                          2/ wie met een 3000cc motor of meer rijdt verbruikt veel meer brandstof dan iemand die met een 1000cc rijdt.

                          3/ de prijs van brandstof bestaat voor een 70-75% uit accijnzen en btw

                          4/ accijnzen en btw zijn een zuivere belasting

                          5/ Ergo er wordt reeds het principe gehanteerd dat de vervuiler betaalt.

                          Voorbeeld : iemand die 100.000 km rijdt met een dikke motor kan goed 15.000 liter verbruiken en dus een 10.000 euro accijnzen en btw betalen. Daarenboven komt nog een verkeersbelasting van een 1000-2000 euro en meer.

                          Iemand die 5.000 km rijdt met een kleine zuinige motor verbruikt 250 liter en betaalt amper 160 euro accijnzen en btw. Hier geldt slechts een verkeersbelasting van 100 (??) eurokes

                          Dus diegenen die menen dat een km heffing nodig is moet hun muil houden!

                          !!!!!!!!! Er is namelijk al een km-heffing !!!!!!!!!!
                          !!!!!!!!!!!!!!! En ze heet accijns !!!!!!!!!!!!

                          Het enige dat je met een km heffing kan doen is mensen uit de spits weren maar dat is een kromme redenering aangezien niemand voor zijn plezier in de spits gaat rijden. Nu ja.. rijden ? Zeg maar stilstaan.

                          Ben Weyts is een randdebiel.
                          previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                          current : BMW 330D F30

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer
                            De taks en btw op de brandstof is toch ook een km heffing.
                            Gaan ze deze dan ook afschaffen.

                            Inderdaad. En natuurlijk niet.. belastingen op belastingen heffen daar zijn ze in België goed in.
                            previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                            current : BMW 330D F30

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door Gere
                              Het is geen argument dat de bedrijven omwille van de prijs van de kilometerheffing een mindere groei zouden kunnen realiseren. Wel integendeel.
                              Woon-werkverplaatsingen maakt de werknemer in zijn vrije tijd vlak voor en na het werk. Als die gedwongen wordt om de fiets te nemen waarbij zijn confectiepak nat wordt of de trage metro waardoor de verplaatsing langer duurt dan heeft de werkgever daar geen enkele last van.
                              Sterker nog: momenteel wordt het wegennet tijdens de spitsuren volledig geblokkeerd door pendelaars en dat zorgt ervoor dat nuttig werkverkeer en transport op die momenten quasi onmogelijk wordt en vooral verschrikkelijk duur. Loonkosten zijn enorm hoog in België en dat maakt dat het een ramp is als deze tijd niet nuttig wordt besteed. Ook voor zelfstandigen is het een enorme kost. Als een elektricien 1 uur vast zit in de file dan kost hem dat een uur loon en een elektricien kan niet anders dan zich met zijn materiaal per auto te verplaatsen in centrum Brussel.
                              Er is enorm veel nuttig verkeer dat vast komt te zitten in de file: bevoorrading van winkels, ziekenhuizen en apotheken, werknemers met specifieke apparatuur, vrachtwagens met bouw- en andere materialen, pakjesdiensten, en ga zo maar door.
                              Als de pendelaars niet dringend drastisch ontmoedigd worden om het verkeer verder te belasten dan komt het over enkele jaren volledig vast te zitten en dan zullen bepaalde economische activiteiten zelfs onmogelijk worden.
                              De pendelaar kan zich aanpassen: hij kan verhuizen, hij kan dichter bij huis werk zoeken, hij kan zich met de fiets of het openbaar vervoer verplaatsen of hij kan verhuizen naar een plek vanwaar hij zich met het openbaar vervoer kan verplaatsen. Leuk is dat niet maar het is een noodzakelijk kwaad als we willen vermijden dat verkeer onmogelijk wordt, want dat legt de economie lam. De dakwerker kan niet ‘s nachts komen want dan kan de klant niet meer slapen en 5000 liter beton kan ook niet via de metro de werf op de Louizalaan bereiken, wat de consultant wél kan als hij überhaupt lijfelijk aanwezig dient te zijn.
                              Als de kilometerheffing zou leiden tot een verlichting van de druk op het verkeersnet dan zou dit leiden tot een vermindering van het verlies aan dagelijks vele duizenden betaalde arbeidsuren en dat zal de economie zeker ten goede komen. Maar een verlichting is weinig waarschijnlijk helaas.
                              Dat dichter bij het werk gaan wonen wordt natuurlijk onmogelijk gemaakt door de overheid daar de overheid 10% wil als je een huis koopt.. binnenkort 7% LOL..

                              Dat vind ik nog een van de meest schandalige belastingen buiten het feit dat je jaarlijks dan nog is KI kan betalen.. ik dacht dat eens gekocht een huis van de eigenaar is/wordt maar daar mag je dan jaarlijks nog is een paar 1000 euro voor gaan betalen. En wij maar braaf betalen.
                              previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                              current : BMW 330D F30

                              Comment


                              • #55
                                En als je meer uitroeptekens gebruikt, dan weet iedereen dat je gelijk hebt!!!!!!!!!

                                Er is inderdaad een accijns. Maar zoals verschillende mensen hier kunnen getuigen op het forum, zijn nieuwere wagens niet altijd zuiniger dan oudere wagens, terwijl oudere wagens wel degelijk meer uitstoten. Kijk naar heel het dieselgate fenomeen, waarbij verschillende mensen ook getuigen dat hun verbruik lichtjes omhoog gegaan is na aanpassingen. De huidige technologiën om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken heeft ook op bepaalde manieren een NEGATIEVE impact op het brandstofverbruik.

                                Het is echter logisch om een oudere wagen, met een vervuilendere uitstoot, meer te belasten dan een recente wagen. Anders krijg je van die Nederlandse toestanden met een zeer verouderd wagenpark.

                                En tja, alle landen hebben een "dubbele taks" op wagens. BIV en verkeersbelasting zijn nu ook een taks op bezit, bovenop de BTW bv. En je zult altijd wel EEN ander land kunnen aanhalen waar er minder taks is. Ik kan ook naar Nederland wijzen...

                                Anyway, een beetje vriendelijkere toon mag ook wel.

                                Comment


                                • #56
                                  Ik zie hier wel meerdere stellingen... als je dit niet begrijpt, ben je een verwende kleuter... dit is voor mij geen argument om gelijk te hebben...
                                  Is een manier om je gelijk te bevestigen, en een reactie te onderdrukken.

                                  Comment


                                  • #57
                                    De groei vd Belgische (of Europese) bevolking de afgelopen decennia is nu niet bepaald het gevolg van 'kinderen maken'...
                                    bmw 116d sportshatch

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door koenvj Bekijk Berichten
                                      De groei vd Belgische (of Europese) bevolking de afgelopen decennia is nu niet bepaald het gevolg van 'kinderen maken'...
                                      Daarom dat de belastingen ook stijgen... De nieuwe bevolking draagt niet altijd bij.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Alsof dat er iets mee te maken heeft. Grootste probleem is ongelijkheid, dat is nefast voor de economie. Op kapitaal moet je amper belastingen betalen terwijl je op arbeid kapot belast wordt. Grote bedrijven en rijken, dus waar het geld zit, betalen amper belastingen.

                                        Comment


                                        • #60
                                          Qua belasting op kapitaal zit België eveneens aan de top...
                                          bmw 116d sportshatch

                                          Comment

                                          Working...
                                          X