Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraag ivm Voordeel alle aard

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Vraag ivm Voordeel alle aard

    Beste Forumleden,

    ik heb 1 auto die in de vennootschap zit en afbetaald wordt door de vennootschap. Dit wegens de 90% aftrekbaarheid (hybride voertuig)

    Een 2de auto heb ik privé aangekocht en wordt verhuurd voor een vast bedrag aan de vennootschap, dit is een meer vervuilendere dieselwagen waarmee het grootste aantal kilometers wordt afgelegd, maar voor zeker 95% enkel beroepsmatige kms.

    Daarom mijn vraag, op de diesel die verhuurd wordt aan de vennootschap betaal ik ook een VAA, wat ongeveer neerkomt op een 4800 per jaar, dat lijkt me zonde gezien het zeer kleine aantal kms die privé gereden wordt met deze wagen.

    Wat zijn de mogelijkheden om het VAA te vermijden voor deze auto? Ik wil niet zozeer sjoemelen met het VAA maar om nu 4800 euro te betalen per jaar voor die kms (die ik dan nog zou kunnen volledig elimineren) dat vind ik er toch wat over.

    Ik heb de vraag ook aan mijn boekhouder gesteld die me antwoorde om eventueel een track and trace te plaatsen in de diesel. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit soort systemen, welke gebruiken jullie?

    Ik vroeg me ook af of er andere mogelijkheden zijn, zoals bvb voertuig als lichte vracht ombouwen en inschrijven? Of andere mogelijkheden?

    Groetjes!

  • #2
    In feite komt het er op neer om te kunnen aantonen dat er 0,0 km privé mee gereden wordt met de dieselwagen. Dit betekent dus ook geen woon/werk verkeer of zelfs even een omwegje langs de bakker kan strikt gezien al voldoende zijn om privégebruik te zijn. Om dit te kunnen aantonen naar de fiscus kan je een kilometerregistratie bijhouden manueel (zeer tijdrovend) of door middel van de logs van een track & trace systeem dit proberen aan te tonen.

    Ombouwen naar lichte vracht verandert niets aan de zaak, als er ook privégebruik blijft moet er ook een VAA betaald worden. Dit wordt wel anders bepaald dan bij een personenwagen.

    Hoeveel km leg je jaarlijks af met de auto die gehuurd wordt door de vennootschap?
    BMW F31 318d | BMW E30 325i cabrio | BMW F20 M135i

    Comment


    • #3
      Ik weet niet of het nog kan, maar er was een regel waardoor ge de VAA kon omzeilen als het adres van de vennootschap en uw woonst identiek zijn. Maar dan moet ge 1 wagen volledig voor de firma gebruiken waardoor er geen privégebruik is, en de andere wagen gewoon privé. Op een privéwagen betaald ge sowizo geen VAA en op de andere vervalt de complete VAA in dat geval.
      Maar dan kunt ge ook geen kosten meer inbrengen van 1 wagen.
      Volkswagen Tiguan 2.0TDI DSG - 2016

      Comment


      • #4
        als je je privéauto voor 5/7e verhuurt aan je firma, dan moet je geen VAA betalen aangezien je een deel van de kosten op je privé laat
        mijn autootjes:

        Volvo V60 D3 LV: http://www.autoforum.be/showthread.p...13#post5476513

        Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

        Toyota Aygo voor mijn vrouwke en Audi A3 voor de dochter

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door schep Bekijk Berichten
          In feite komt het er op neer om te kunnen aantonen dat er 0,0 km privé mee gereden wordt met de dieselwagen. Dit betekent dus ook geen woon/werk verkeer of zelfs even een omwegje langs de bakker kan strikt gezien al voldoende zijn om privégebruik te zijn. Om dit te kunnen aantonen naar de fiscus kan je een kilometerregistratie bijhouden manueel (zeer tijdrovend) of door middel van de logs van een track & trace systeem dit proberen aan te tonen.

          Ombouwen naar lichte vracht verandert niets aan de zaak, als er ook privégebruik blijft moet er ook een VAA betaald worden. Dit wordt wel anders bepaald dan bij een personenwagen.

          Hoeveel km leg je jaarlijks af met de auto die gehuurd wordt door de vennootschap?
          meer concreet,


          privé aangekocht op mijn naam: bmw 520d f10 die verhuurd wordt voor 900 euro per maand aan vennootschap daarmee wordt 55d kms beroepsmatig mee gereden en bijna nooit privé.

          kuga diesel niet verhuurd, geen km vergoeding, privé verplaatsingen

          vennootschap aangekocht: panamera hybride 50/50 beroepsmatig en privé gebruik voor ongeveer 15000kms per jaar.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
            als je je privéauto voor 5/7e verhuurt aan je firma, dan moet je geen VAA betalen aangezien je een deel van de kosten op je privé laat
            Hoe gaat dit in de praktijk? Ik wist niet dat dit kon?

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Nico FRS Bekijk Berichten

              Hoe gaat dit in de praktijk? Ik wist niet dat dit kon?
              hoe dit in de praktijk gaat weet ik ni, maat van mij doet dit met zijn auto zo, verhuurt aan zijn eigen bedrijf(auto was besteld ten tijde van de VAA verandering als bedrijfswagen, hij heeft de bestelbon privé laten zetten, auto privé ingeschreven en qua vaste kosten(lening,inschrijf,taks,BA omnium) pakt hij 5/7e van zijn totaal als huurbedrag, tanken doet hij op't werk(heeft eigen tank staan), doet dit nu al zeker een 6 tal jaar en nog geen problemen gehad(en zijn lening is allang afgelopen en hij pakt gene omnium ni meer zo recupereert hij die 2/7en die hij in't begin voorgeschoten heeft) zijn boekhouder heeft wel gezegd dat hij volgend jaar beter een nieuwe koopt om de belastingsdienst ni uit te dagen
              mijn autootjes:

              Volvo V60 D3 LV: http://www.autoforum.be/showthread.p...13#post5476513

              Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

              Toyota Aygo voor mijn vrouwke en Audi A3 voor de dochter

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten

                hoe dit in de praktijk gaat weet ik ni, maat van mij doet dit met zijn auto zo, verhuurt aan zijn eigen bedrijf(auto was besteld ten tijde van de VAA verandering als bedrijfswagen, hij heeft de bestelbon privé laten zetten, auto privé ingeschreven en qua vaste kosten(lening,inschrijf,taks,BA omnium) pakt hij 5/7e van zijn totaal als huurbedrag, tanken doet hij op't werk(heeft eigen tank staan), doet dit nu al zeker een 6 tal jaar en nog geen problemen gehad(en zijn lening is allang afgelopen en hij pakt gene omnium ni meer zo recupereert hij die 2/7en die hij in't begin voorgeschoten heeft) zijn boekhouder heeft wel gezegd dat hij volgend jaar beter een nieuwe koopt om de belastingsdienst ni uit te dagen
                Nooit van gehoord, heb dit vandaag gevraagd aan mijn boekhouder en wacht op zijn antwoord, dit zou een goede oplossing kunnen zijn, bedankt hiervoor.

                Ik las ook dat een km vergoeding kan tot 24000km per jaar, als ik deze km vergoeding zou kunnen toepassen op 2 auto's en beide auto's gebruiken voor mijn werk zou het misschien ook nog kunnen. Tenzij je maar 1x de km vergoeding mag vragen en niet voor 2 auto's elk 24000km.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Nico FRS Bekijk Berichten

                  Nooit van gehoord, heb dit vandaag gevraagd aan mijn boekhouder en wacht op zijn antwoord, dit zou een goede oplossing kunnen zijn, bedankt hiervoor.

                  Ik las ook dat een km vergoeding kan tot 24000km per jaar, als ik deze km vergoeding zou kunnen toepassen op 2 auto's en beide auto's gebruiken voor mijn werk zou het misschien ook nog kunnen. Tenzij je maar 1x de km vergoeding mag vragen en niet voor 2 auto's elk 24000km.
                  km vergoeding is idd beperkt tot 24.000km per jaar indien je de maximumvergoeding toepast, als je meer km wil rekenen gaat de fiscus er van uit dat hoe meer km/jaar, hoe goedkoper de km prijs wordt, ik heb jaren km vergoeding getrokken voor een 45.000km per jaar maar met een degressief systeem:
                  eerste 2000km/maand= volle pot(=24000km op jaarbasis)
                  volgende 1000km/maand was 4cent/km minder en alles boven de 3000km/maand was aan 7 cents/km minder
                  nooit geen problemen gehad met de fiscus dat het 'meerbedrag' als loon aanzien werd(ik was wel werknemer) ex collega vertelde mij vorige maand nog dat het systeem nog altijd hetzelfde is
                  mijn autootjes:

                  Volvo V60 D3 LV: http://www.autoforum.be/showthread.p...13#post5476513

                  Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                  Toyota Aygo voor mijn vrouwke en Audi A3 voor de dochter

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Philken
                    als je je privéauto voor 5/7e verhuurt aan je firma, dan moet je geen VAA betalen aangezien je een deel van de kosten op je privé laat
                    Inderdaad.. wie gaat er nu VAA betalen op een privé auto.. lol

                    Ik zou maar snel een andere boekhouder zoeken

                    Het verhuren van auto aan eigen vennootschap is mijn inziens wel enkel interessant als het een (goedkope) wagen is met hoge CO2 - in het geval van de TS klopt dit - en/of als je voor de zaak veel km’s doet met het voertuig ( wat ook het geval is )

                    want het zal bij controle problematisch worden als je maandelijks maar 500 km zakelijk rijdt en 5000 km privé en hem dan voor 5/7 verhuurt aan uw firma..
                    Last edited by germinal; 21/10/2017, 23:42.
                    previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                    current : BMW 330D F30

                    Comment


                    • #11
                      Iemand ervaring met de combinatie 2 wagens op de vennootschap waarvan 1 met vaa en 1 wagen zuiver privé? Hypothese dat je enkel maar een verklaring op eer kunt leveren dat je die ene firmawagen enkel beroepsmatig gebruikt. Theoretisch geen probleem, maar in de praktijk?
                      bmw 116d sportshatch

                      Comment

                      Working...
                      X