Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Momentsleutel

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Momentsleutel

    Ik zou me een momentsleutel willen aanschaffen.
    Er bestaat daar echter zeer veel (prijs-)verschil in. Aangezien dat niet zo goedkoop is zou ik me toch eerst wat willen informeren.

    Hij zou hoofdzakelijk gebruikt worden voor wielbouten. Maar hij zou toch nauwkeurig genoeg moeten zijn voor eventuele andere werkzaamheden aan de wagen.

    Ik heb al gemerkt dat de prijs in grote mate afhangt van de nauwkeurigheid (schaalverdeling) en de gespecificeerde afwijking (in % doorgaans).

    Iemand ervaring of nuttig advies? (Welke merken/types zijn aan te bevelen? Aan welk bedrag moet je denken om toch iets deftig te hebben?)

    Bijvoorbeeld: Momenteel heb ik eentje van Hazet op het oog (Type 5122-1 CT +, 40-200Nm, schaal=1Nm, afwijking +/- 4% van de schaal, prijs= +/- 235 euro). Dat is zowat het eenvoudigste model dat Hazet aanbied. Is dat iets fatsoenlijk? Of is dat misschien al wat te overdreven goed materiaal als je geen garagist bent?

  • #2
    Beta,20Nm tot 250Nm 180 euro,zet je kleppendeksel tot wielbouten mee vast,dus zo goed als alles op een wagen.
    geen problemen mee,moest ie kapot zijn krijg je een nieuwe,zoals alles bij Beta.

    edit,dat was toen een promotieprijs,dus er zal zoiets van een 30 a 40 euro bijkomen schat ik,als je niet aanzien word als garagist wil niet zeggen dat je niet proffesioneel mag,kunt,wil werken

    Comment


    • #3
      Als je echt van plan bent verschillende werkzaamheden te doen, moet je verschillende momentsleutels aanschaffen. Aangezien het moment waarmee bouten en pluggen vastgezet moet worden sterk kan verschillen.

      Wielbouten worden typisch met zo'n 100 Nm à 150 Nm vasgezet worden. Dus dan zit je met zo'n 40-200 momentsleutel wel goed. Hazet is goede kwaliteit voor zover ik weet
      The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt Bekijk Berichten
        Als je echt van plan bent verschillende werkzaamheden te doen, moet je verschillende momentsleutels aanschaffen. Aangezien het moment waarmee bouten en pluggen vastgezet moet worden sterk kan verschillen.
        Daar ben ik me van bewust. 't is maar dat hij nauwkeurig genoeg moet zijn om, binnen de schaal die hij heeft, ook voor andere werkzaamheden aan de wagen te dienen.
        Wielbouten is in principe 120Nm, dus bv. een range van 40-200Nm (of 20-250Nm bij ALFA 33 VS 75) zal ok zijn denk ik.

        Comment


        • #5
          Stahlwille zijn enorm goed, net als snapon, omdat deze van gehard staal gemaakt zijn.
          Facom is niet meer zo goed omdat deze nu in China of Japan gemaakt worden.
          Norbar is redelijk duur maar niet slecht, enkel worden deze van ongehard staal gemaakt.
          Heb al wat ervaring met deze spullen omwille van m'n job. Ben ook eens gaan kijken hoe zo'n sleutel gemaakt wordt bij Norbar.
          Tohnichi is ook nog een merk, maar nog niet veel ervaring mee.

          Dan moet je sleutel best ook af en toe gekalibreerd worden. Zeker een keer per jaar bij dagelijks gebruik.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt Bekijk Berichten
            Wielbouten worden typisch met zo'n 100 Nm à 150 Nm vasgezet worden.
            wielbouten van een auto, van een vrachtwagen gaat het wel over 600 Nm

            Comment


            • #7
              Wielbouten vastzetten met een momentsleutel is zeker niet slecht, maar ik heb het nog nooit gezien.
              Als je niet echt professioneel gebruik kan maken zo'n toestel, dan loont het niet. Ik neem aan dat je een gewone particulier bent? Met gewoon bedoel ik dat je niet van plan bent om morgen een oldtimer te restaureren, of wel?
              Over die schaal van 20 tot 250. 20Nm is iets meer dan handvast. Het zou mij verbazen dat er even nauwkeurig kan gewerkt worden over de gehele schaalverdeling.
              Powered by Detroit Diesel.

              Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                Wielbouten vastzetten met een momentsleutel is zeker niet slecht, maar ik heb het nog nooit gezien.
                Als je niet echt professioneel gebruik kan maken zo'n toestel, dan loont het niet.
                Toch wel. Als je vaak je wielen wisselt, zoals ik b.v. doe, en je gaat elke keer als een gek op je sleutel staan rammen om die vast te krijgen (wat ik *niet* doe), dan ga je veel sneller dan je lief is de draad uit je wielflensen stuktrekken. Niet goed.
                BMW 530d xDrive touring (E61 2009)

                Comment


                • #9
                  bedenk goed op voorhand voor wat je hem allemaal juist wilt gebruiken. Met 40-200 zit je vrij ruim, maar als je bijvoorbeeld ooit aan je motor wilt werken, en je moet je cilinderkoppen aandraaien, zit je alweer rap boven de 200.

                  Hazet is helemaal niet slecht, voor amateurgebruik bestaan er zelfs nog prijs-voordeligere alternatieven, zonder naar de kapaza-rommel te vergrijpen.
                  Als het enkel voor je wielbouten is, moet je met zo'n 150€ wel toekomen normaalgezien
                  BMW E34 520i Touring


                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                    Toch wel. Als je vaak je wielen wisselt, zoals ik b.v. doe, en je gaat elke keer als een gek op je sleutel staan rammen om die vast te krijgen (wat ik *niet* doe), dan ga je veel sneller dan je lief is de draad uit je wielflensen stuktrekken. Niet goed.
                    "Elke keer als een gek op je sleutel staan rammen"? gTa, komaan...
                    Een klein beetje je verstand gebruiken als je wielen wisselt mag ook hé.

                    Ik wissel gemakkelijk 10 keer per jaar van wielen (op één auto), en ik heb nog nooit een momentsleutel gebruikt.

                    Je moet gewoon een beetje een 'gevoel' kweken, weten wanneer je stopt met een bout aan te trekken. (En als je weet dat de draad in de wielflensen van een W124 en W201 een van de zwakste punten zijn op deze auto's... ('k heb er btw nog nooit één kapotgetrokken))


                    Maar inderdaad ja, als je als een domme gek op je sleutel gaat staan rammen, gaat niet alleen je draad, maar ook je velgen naar de zak gaan.
                    Maar als je zo tewerk gaat ben ik van mening dat je simpelweg van auto's moet afblijven.
                    Last edited by matteus; 31/08/2007, 23:29.

                    Ökologisch
                    und ökonomisch Auto fahren mit reinem Pflanzenöl



                    Comment


                    • #11
                      Ik ga voor 100% akkoord met je. Ik wissel ze ook zo vaak, en ik ga ook nog niks beschadigd hebben, want 'k ben voorzichtig en 'k heb gevoel.

                      En toch ... als je allemaal hoort en leest, b.v. wat belangrijk is als je op circuit gaat raggen ... dan is zoiets géén lulkoek.

                      Verre van.

                      Maar noodzakelijk is 't uiteraaaard niet! Ik reageerde gewoon op 't bericht van PT Cruiser dat 't zinloos zou zijn. Is het niet.
                      BMW 530d xDrive touring (E61 2009)

                      Comment


                      • #12
                        Ah oké. Had het dan een beetje verkeerd geïnterpreteerd.

                        Inderdaad, ik volg je ook. Tis niet omdat ik het er nooit voor gebruik, dat het zinloos hoeft te zijn. Zéker niet op circuit inderdaad!

                        Ökologisch
                        und ökonomisch Auto fahren mit reinem Pflanzenöl



                        Comment


                        • #13
                          't Is in dat opzicht dat ik er ook eentje overweeg, trouwens.
                          BMW 530d xDrive touring (E61 2009)

                          Comment


                          • #14
                            ik heb zo 'n sleutel van Hazet en daar heb ik absoluut geen klagen van! Ik gebruik dat ding regelmatig en 't voelt nog steeds even solide aan als toen 't gekocht werd

                            @PT cruiser: In de bandenzaak waar ik ga trekken ze de wielmoeren altijd op moment aan.. Een zaak die dat niet doet zou in m'n achting dalen!

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door JoriS1 Bekijk Berichten
                              ik heb zo 'n sleutel van Hazet en daar heb ik absoluut geen klagen van! Ik gebruik dat ding regelmatig en 't voelt nog steeds even solide aan als toen 't gekocht werd

                              @PT cruiser: In de bandenzaak waar ik ga trekken ze de wielmoeren altijd op moment aan.. Een zaak die dat niet doet zou in m'n achting dalen!
                              de meesten gebruiken toch een luchtdrukpistool, dat ook op een bepaald moment 'doordraait', dus dat komt toch op hetzelfde neer?
                              BMW E34 520i Touring


                              Comment


                              • #16
                                Ja, maar zo'n luchtdruk pistool kan je niet instellen op nm's. Heb thuis ook zo'n ding en daar zijn drie standen op. Ik gebruik de middelste stand en trek dan de bouten aan tot 120nm. Meestal moet ik niet veel of niets bijtrekken.

                                Het belangrijkste voordeel van zo'n sleutel is dat alle bouten oven strak vastzitten en je minder kans hebt dat je remschijven krom trekken.
                                2002 MX-5 NB 1.6

                                2011 Honda PCX

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                                  Je moet gewoon een beetje een 'gevoel' kweken, weten wanneer je stopt met een bout aan te trekken.

                                  ... ben ik van mening dat je simpelweg van auto's moet afblijven.
                                  Ik krijg de indruk dat het tijd wordt dat steeds meer mensen van hun wagen moeten blijven.
                                  Een momentsleutel is leuk speelgoed maar compleet nutteloos voor mensen die enkel eens velgen of remmen willen vervangen. hou je geld opzak of koop een deftige set dopsleutels, inbussen of torx. daar ga je veel meer geniet van hebben.
                                  Enige waar ik een momentsleutel voor gebruik is voor sommige rekbouten zoals cilinderkopbouten maar boutjes van injectoren dan weer niet, of bouten van het chassis
                                  Die lijsten met aantrekkoppels worden door de merken zelfs soms herzien omdat blijkt dat het niet genoeg is en den boel alsnog los komt
                                  kweek gevoel of blijf eraf
                                  den helft van de mensen kan trouwens nog geen wiel loskrijgen als ge het op 150 getrokken hebt, dus zet ze gewoon handvast. en zoveel verschil zal daar ook wel niet opzitten dat uw schijven krom trekken
                                  vastschieten met den bouloneur is voor amateurs.

                                  moest ge u toch nie kunnen inhouden: hazet, berner, wurtz, facom heb ik ervaring mee en is goed gerief (als facom rommel is, waarom geven ze dan levenslange garantie? en dan nog, als het kapot is kun je het inruilen voor iets nieuws)
                                  stahlwille ken ik niet van momentsleutels, enkel van sleutels e.d. en als er één merk is dat ik nooit zelf ga kopen is het dat wel. torxen breken als lucifers, imbussen zet ge rond, zelfs al ringsleutels in 2 getrokken en ik ben nochtans niet zo'n rambo type

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten

                                    moest ge u toch nie kunnen inhouden: hazet, berner, wurtz, facom heb ik ervaring mee en is goed gerief (als facom rommel is, waarom geven ze dan levenslange garantie? en dan nog, als het kapot is kun je het inruilen voor iets nieuws)
                                    stahlwille ken ik niet van momentsleutels, enkel van sleutels e.d. en als er één merk is dat ik nooit zelf ga kopen is het dat wel. torxen breken als lucifers, imbussen zet ge rond, zelfs al ringsleutels in 2 getrokken en ik ben nochtans niet zo'n rambo type
                                    Wij hebben hier redelijk wat materiaal van Facom, de sleutels zijn best sterk, maar de schroevendraaiers vind ik nu ook niet bepaald het van het... voor dingen hard aan te draaien neem ik meestal een oude schroevendraaier, bij die van Facom is er al regelmatig een stukje van de kop afgebroken
                                    BMW E34 520i Touring


                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
                                      Wij hebben hier redelijk wat materiaal van Facom, de sleutels zijn best sterk, maar de schroevendraaiers vind ik nu ook niet bepaald het van het... voor dingen hard aan te draaien neem ik meestal een oude schroevendraaier, bij die van Facom is er al regelmatig een stukje van de kop afgebroken
                                      idem voor schroevendraaiers van wurtz, rekening houdend dat niks natuurlijk voor altijd meegaat.
                                      probleem met schroevendraaiers met een geharde kop is dat ze slecht tegen vallen kunnen.
                                      maar als ge schroeven of iets dergelijks goed moet vastzetten ben je toch beter met een rakiak en een bitje

                                      Comment


                                      • #20
                                        ik gebruik een momentsleutel enkel om een cilinderkop vast te zetten, en om niet-geborgde bouten en moeren van de ophanging aan te trekken.
                                        borgmoeren moeten sowieso vervangen worden als ze los geweest zijn, dus dat kan voor mijn part op gevoel.
                                        en een wiel... tja... er zijn er hier die niet eens weten hoe ze hun bandenspanning moeten nakijken, dus die blijven best met hun bleke IT-handjes van hun autootje af.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X