Mededeling

Collapse
No announcement yet.

chiptunen diesel

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
    Mercedes W124 E300 Diesel na 250 km : gebarsten motorblok
    En dan zeggen dat die W124's toch zo super betrouwbaar zijn
    1999 MGF
    2004 Mercedes-Benz E200 CDI
    2001 Honda S2000

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
      En dan zeggen dat die W124's toch zo super betrouwbaar zijn

they just won't learn, will they....

Ökologisch
      und ökonomisch Auto fahren mit reinem Pflanzenöl

Comment

• Nu we toch over turbo's en zulks bezig zijn...

Ik vind het zeer vreemd dat onze E320CDI pas een 'turbo-duw' genereert vanaf pakweg 3000-3200 toeren.
        Dit heeft hij al altijd gehad (ook vóór de chiptuning dus).

Zogezegd heeft dat ding standaard 470Nm op 2000 toeren ofzo (nu zou dat 540 moeten zijn), maar dat voelt hélemaal niet zo aan. Ik bedoel, die bak is zo sloom, en wordt bij acceleratie op lage toeren ronduit belachelijk gemaakt door een A6 2.5TDI met 310Nm...
        Pas op 3000 toeren barst die los (in de mate vergelijkbaar met het uit-turbo-gat-komen van een 1.9 TDI of JTD...).

Ik weet dat ze van nature uit sloom zijn, die eerste generatie 320CDI's, maar heb me toch al afgevraagd of de variabele geometrie van de turbo wel nog degelijk zou werken???

Iemand ervaringen, advies, bedenkingen?

Ökologisch

Comment

• heb hier een kopie van het artikel liggen (zal zien dat ik het in pdf krijg).

Auto Bild Sportscar Augustus 2006

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
            Nu we toch over turbo's en zulks bezig zijn...

Ik vind het zeer vreemd dat onze E320CDI pas een 'turbo-duw' genereert vanaf pakweg 3000-3200 toeren.

Zogezegd heeft dat ding standaard 470Nm op 2000 toeren ofzo (nu zou dat 540 moeten zijn), maar dat voelt hélemaal niet zo aan. Ik bedoel, die bak is zo sloom, en wordt bij acceleratie op lage toeren ronduit belachelijk gemaakt door een A6 2.5TDI met 310Nm...
            Pas op 3000 toeren barst die los (in de mate vergelijkbaar met het uit-turbo-gat-komen van een 1.9 TDI of JTD...).

Ik weet dat ze van nature uit sloom zijn, die eerste generatie 320CDI's, maar heb me toch al afgevraagd of de variabele geometrie van de turbo wel nog degelijk zou werken???

Zeker dat het niet aan de automaat ligt dat je een vals gevoel krijgt?
            Die S210 220 CDI reageerde ook tergend traag, maar dat kwam dan door de automaat, eenmaal die reageerde ging het wel vooruit... (maar dan had hij ook al teruggeschakeld en zat 'ie meteen rond de 3000 toeren)
            1999 MGF
            2001 Honda S2000

Comment

Zeker dat het niet aan de automaat ligt dat je een vals gevoel krijgt?
              Die S210 220 CDI reageerde ook tergend traag, maar dat kwam dan door de automaat, eenmaal die reageerde ging het wel vooruit... (maar dan had hij ook al teruggeschakeld en zat 'ie meteen rond de 3000 toeren)

Neenee, dat is niet het gevoel waarover ik spreek. De automaat is inderdaad heel traag, maar ik heb het eerder over 'op koppel accelereren' (wat met zo'n slome automaat des te beter mogelijk zou moeten zijn...).

Ökologisch

Comment

Neenee, dat is niet het gevoel waarover ik spreek. De automaat is inderdaad heel traag, maar ik heb het eerder over 'op koppel accelereren' (wat met zo'n slome automaat des te beter mogelijk zou moeten zijn...).

Ter verduidelijking:

Acceleratie'test' tussen E320CDI (standaard), en een A6 2.5TDI 163 Multitronic, waarbij de 320CDI tot 3000rpm 'mag' trekken, en de 2.5TDI op 2500 moet blijven hangen, heeft tot gevolg dat die 320CDI ferm werd achtergelaten door de A6.
                Die A6 heeft 310Nm vanaf 1400rpm, die 320CDI 'zogezegd' 470Nm op 1900rpm...

Ökologisch

Comment

• Dan klopt er iets niet
                  MAAR:

-dat wist je al
                  -nu ben je nog altijd niet geholpen

Geen dank
                  1999 MGF
                  2001 Honda S2000

Comment

Dan klopt er iets niet
                    MAAR:

-dat wist je al
                    -nu ben je nog altijd niet geholpen

Geen dank

Eén ding daar blijf ik gerust in: trager dan een 200CDI zal 'ie NOOIT worden.

Geen dank

Ökologisch

Comment

• Nee, maar waar blijven nu die turbo-techneuten...

Is het dus mogelijk dat er een 'defect' zit in de verstelling van de vinnetjes? Mss is er zo een 'bolletje' uitgeschoten, en zit heel de verstellingsring geblokkeerd ofzo?

Ik weet niet, ik zeg maar wat.

Ökologisch

Comment

• Als het verstelmechanisme ve VNT-turbo geblokkeerd zit in de stand "grote turbo " , krijg je veel turbolag (=vertraging ) en pas hoog in de toeren veel koppel .

Moest het in de andere stand "kleine turbo " zijn zou je laag in de toeren veel koppel hebben en snelle reactie , maar dan plots inhouden (als max turbodruk bereikt of overschreden wordt probeert ECU op alle mogelijke manieren deze terug omlaag te regelen ), maar dat zal hier niet het geval zijn .

Uw probleem kan evt ook door defecte/ verseleten LMM komen , bij bepaalde motoren heb dan ook weinig koppel in lage RPM , al zijn er andere merken waardoor je dan weer juist niet boven bepaald toerental geraakt met stervende LMM (bvb VAG , waar je dan vaak niet meer boven de 120 geraakt )
                        België , waar taxen astronomisch hoog zijn , de verkeersdrempels hoog en de meeste wegen slecht onderhouden , waar niks mag behalve veel betalen .sigpic

Comment

• Allemaal leuk om lezen maar de meesten delen hier hun eigen ervaringen of ervaringen die ze gehoord hebben van anderen.
                          Aangezien ze bij het merk zelf dikwijls u wagen gaan tunen zijn moeten ze er toch van overtuigd zijn dat alles op een ruime marge gemaakt is van de fabrikant.

Hoe dan ook, als je respect hebt voor u wagen en u extra vermogen eens spontaan zal gebruiken zal dit ongetwijfeld weinig of geen schade aanrichten, de meesten gebruiken het vermogen verkeerd en komen daardoor soms in de problemen en dat zal niet alleen aan het tunen liggen.

Wie is er nu de beste TDI tuner?

JD heeft een erg gegeerde naam heb ik gehoord maar er zullen er ongtwijfeld nog zijn.

Kent er trouwens iemand digitune uit nederland?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mickymachien Bekijk Berichten
                            Ja.
                            Als er iemand aan de E gaat prutsen, zal Arjan het wel zijn, denk ik zo.

Al ervaring mee?
                            1999 MGF
                            2001 Honda S2000

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mickymachien Bekijk Berichten

JD heeft een erg gegeerde naam heb ik gehoord maar er zullen er ongtwijfeld nog zijn.

In nederland (zou zelfs durven zeggen benelux) zijn JD en VVT de top kwa chiptuning voor VAG. Dan heb je ook nog Jos, maar die haalt z'n chips van JD en VVT..
                              Digitune weet ik niet zo veel over.

Zelf ben ik bij VVT gegaan voor een chip op maat, en m'n auto rijdt nu werkelijk fantastisch icm weinig roet (morgen ga ik een testbankrundoen bij TBM). Ik rij gewoon in een andere auto nu, echt ongelofelijk hoe hard hij nu gaat in vgl met vroeger.

Om nog eens verder te gaan ivm al dan niet veilige vermogensstijging. Alhoewel ABT (=huistuner VAG met behoudt van (fabrieks)garantie) dikwijls maar een zeer conservatieve waarde opgeeft voor chiptuning (bv van 100 naar 125pk), is dit in realiteit dikwijls een bak meer als je dan op de testbank gaat meten. Zo weet ik een geval van een Golf V 1.9 TDI 105 pk, die dmv een ABT chip op 160+pk zit.

Zelfde met de ABT software voor de 2.0 TDI 136PK/140, deze halen soms om en rond de 190 à zelfs 200PK.

Testbankuitdraaien kan ik voor zorgen indien iemand daar nood aan heeft

Ik denk in ieder geval niet, dat als het echt zo slecht zou zijn, de dealer de wagens door ABT zou laten chippen..
                              Last edited by Wouter; 08/06/2007, 21:54.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JoriS1 Bekijk Berichten
                                Deftige uitleg! Ik veronderstel dat ge met die 65-75% een percentage van 't maximaal te leveren debiet bedoelt?
                                Als je boven een bepaalde turbodruk gaat die boven de specs vd turbo ligt , krijg je geen extra vermogen meer ,maar eerder minder vermogen omdat de inlaatlucht extra opgewarmd wordt door de turbo.

Het kan goed zijn dat je met een turbo die 1 of 2 maten groter is dan de originele pak meer vermogen en koppel haalt zelfs al rij je op lagere turbodruk dan met de originele turbo , puur omdat die grotere meer debiet levert bij lagere turbodruk en de inlaatlucht minder doet opwarmen .
                                België , waar taxen astronomisch hoog zijn , de verkeersdrempels hoog en de meeste wegen slecht onderhouden , waar niks mag behalve veel betalen .sigpic

Comment

• leve de 1.9 tdi
                                  http://www.autoforum.be/showthread.p...-met-de-wereld
                                  Rekening nummer: Lieve Van Hove BE26 3770 7528 0929

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    leve de 1.9 tdi

Moeten we dit sarcastisch of serieus opvatten ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                                      Als je boven een bepaalde turbodruk gaat die boven de specs vd turbo ligt , krijg je geen extra vermogen meer ,maar eerder minder vermogen omdat de inlaatlucht extra opgewarmd wordt door de turbo.
                                      De turbo warmt de inlaatlucht niet op, laat ons zeggen dat het verwaarloosbaar is, het is de compressor die de lucht opwarmt.

Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                                      Het kan goed zijn dat je met een turbo die 1 of 2 maten groter is dan de originele pak meer vermogen en koppel haalt zelfs al rij je op lagere turbodruk dan met de originele turbo , puur omdat die grotere meer debiet levert bij lagere turbodruk en de inlaatlucht minder doet opwarmen .
                                      Dat is ook niet helemaal juist, de motor kan maar een bepaald lucht debiet aan, verhoog je dat debiet dan gaat de druk stijgen (dat is dus wat de turbo doet). Dus meer debiet zal de druk doen stijgen, of dat nu met een joekel van een turbo is of met een kleine, dat veranderd niets. Wat wel mogelijk is, is dat de grotere turbo efficiënter gaat comprimeren, en de lucht wat minder zal opwarmen, waardoor je wel meer vermogen gaat hebben bij dezelfde turbo druk.

Oorspronkelijk geplaatst door JoriS1 Bekijk Berichten
                                      Deftige uitleg! Ik veronderstel dat ge met die 65-75% een percentage van 't maximaal te leveren debiet bedoelt?
                                      Nee, die 65 à 75% is de compressor efficiëntie (Ec). Als je lucht samendrukt dan verhoog je de densiteit of de massa per m³, dus als je bv. van atmosferische luchtdruk (~1 bar ABS of 100kP) de druk verhoogt naar 1 bar overdruk (~2bar ABS of 200kP) heb je in principe 2 x zoveel lucht massa en dus ook 2 x zoveel zuurstof atomen (het zijn die atomen die belangrijk zijn voor onze motor). Probleem is zoals je wel weet dat door het samendrukken de lucht gaat opwarmen, en dus gaat uitzetten en ook meer plaats gaat innemen.

Nu als de turbo de druk verhoogt van 1 bar ABS naar 2 bar ABS, met een efficiëntie van 70%, ga je dus wel 2 x zoveel druk hebben, maar de lucht massa zal maar met 70% stijgen (of 70% meer zuurstof atomen bevatten) en dus niet met 100%. Daarom plaatst men een ‘intercooler’ of tussenkoeler om wat terug te winnen van de verloren densiteit, maar men geraakt spijtig genoeg nooit aan de perfecte 100%.

Comment

Nu we toch over turbo's en zulks bezig zijn...

Wordt de radiatorventilator rechtstreeks aangedreven door de motor? Als dat het geval is zit er waarschijnlijk een visco-koppeling tussen, misschien is die een beetje is vastgelopen en neemt de ventialtor teveel vermogen van de motor bij laag toerental.

Comment

Ja.
                                          Als er iemand aan de E gaat prutsen, zal Arjan het wel zijn, denk ik zo.

Al ervaring mee?
                                          geen ervaring mee, kwam toevallig op hun site en dacht eens te vragen als ze bekwaam zijn in het tunen van een wagen daar ze ook garantie geven maar ik veronderstel dat het niet op de motor is, wel op de tuning.

Ken jij mensen die positief of negatieve ervaringen hebben met JD of Digitune.

Mijn gedacht was altijd, indien ik een wagen zou tunen ga ik naar Heinz, als er problemen zijn kan je vlug bij hen terecht, als je naar JD zou gaan moet je wel een slordige 300 km rijden. Ik denk dat Heinz en JD beiden mensen zijn die hun werk serieus opnemen

Comment

Working...
                                          X