Mededeling

Collapse
No announcement yet.

chiptunen diesel

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
    ga nog wat achter je boeken zitten want je hebt het nodig
    Weerleg dan eens wat ik zeg, ipv zo hautain te doen.
    Ich arbeite nur unter Druck, Ladedruck.

Comment

• Maar daarvoor moet je wss van je troon stappen, en das de moeite niet zegt

Comment

• alles is de moeite, zeker als je niet op een troon zit.

MAW, het artikel is in aantocht.

Wat je zelf al wel weet is dat een motor is gebouwd voor een zeker belasting. Chiptunen van een diesel gebeurt meestal door iets vroeger en meer in te spuiten (meer eten betekent een groter thermische belasting=> waarom schrijf ik dit toch, je weet het ook). De meeste injectoren zijn hier echter niet voor geschikt. Met als gevolg dat ze na verloop van tijd beginnen te pissen. Dit heeft tot gevolg dat er ongecontroleerde verbrandingen plaatsvinden met de gevolgen die je ook wel kent.

Het turbo-verhaal;
        sinds de introductie van de pompverstuivers in VAG-groep is de turbo toch telke malen een van de zwakke punten geweest, vooral dan bij de eerste 115pk en 130pk versies. Als je van deze motoren dan nog eens de turbodruk, op welke wijze ook, gaat verhogen dan mag je zeker problemen verwachten.

Let er wel op, ga je nu van 105 pk naar 115 pk verwacht ik zelf ook geen noemenswaardige problemen, maar der lopen er rond die beschikken over een 105pk en dan redeneren "der is ook een 170 pk, dus dat moet ook wel mogelijk zijn" => NIET DOEN.

Eigen ervaring met chiptunen dieselmotoren ROVER 75CDT(i). De chip is indertijd bij Rover zelf aangebracht (meerprijs was iets van 750 euro) en levert een winst op van 40 Nm en 15 pk. Huidige problemen van het voertuig is momenteel het nogal hard "roeten" en de koppeling die heel vaag wordt (ca. 100000km). Aangezien mijn vader dat op heden nog nooit een koppeling heeft moeten laten, kan dit niet gestoken worden op zijn rijstijl.

Besluit: ik ben geen voorstander van chiptuning. Doe je het toch, overdrijf niet. Elke motor is speciaal ontwikkeld en zal een teveel aan vermogen door tuning vooral kwijtspelen aan motorslijtage.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten

Dat wil dus zeggen dat je nog steeds het turbogat-gevoel zult ervaren, niettegenstaande dat je al vlot zal accelereren, op dat punt.
          True, soms kloot ons aanvoelen ons 'n beetje

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door vegitoo Bekijk Berichten
            Hallo, ik ben van plan om een auto te kopen, een diesel die ik eigenlijk wel zou willen chiptunen.
            Weet iemand waar ik dat het beste kan doen in belgie of ergens in nederland?
            Moet ik ook meer BIV of belastingen ofzoiets betalen als ik hem laat chiptunen?
            het gaat over een 2.0l DCI met standaard 100pk
            Gewoon niet doen na verloop ga je problemen krijgen met de klepstoters en de versnellingsbak omdat die niet aangepast zijn voor die extra kracht .

Comment

alles is de moeite, zeker als je niet op een troon zit.

MAW, het artikel is in aantocht.

Wat je zelf al wel weet is dat een motor is gebouwd voor een zeker belasting. Chiptunen van een diesel gebeurt meestal door iets vroeger en meer in te spuiten (meer eten betekent een groter thermische belasting=> waarom schrijf ik dit toch, je weet het ook). De meeste injectoren zijn hier echter niet voor geschikt. Met als gevolg dat ze na verloop van tijd beginnen te pissen. Dit heeft tot gevolg dat er ongecontroleerde verbrandingen plaatsvinden met de gevolgen die je ook wel kent.

Het turbo-verhaal;
              sinds de introductie van de pompverstuivers in VAG-groep is de turbo toch telke malen een van de zwakke punten geweest, vooral dan bij de eerste 115pk en 130pk versies. Als je van deze motoren dan nog eens de turbodruk, op welke wijze ook, gaat verhogen dan mag je zeker problemen verwachten.

Let er wel op, ga je nu van 105 pk naar 115 pk verwacht ik zelf ook geen noemenswaardige problemen, maar der lopen er rond die beschikken over een 105pk en dan redeneren "der is ook een 170 pk, dus dat moet ook wel mogelijk zijn" => NIET DOEN.

Eigen ervaring met chiptunen dieselmotoren ROVER 75CDT(i). De chip is indertijd bij Rover zelf aangebracht (meerprijs was iets van 750 euro) en levert een winst op van 40 Nm en 15 pk. Huidige problemen van het voertuig is momenteel het nogal hard "roeten" en de koppeling die heel vaag wordt (ca. 100000km). Aangezien mijn vader dat op heden nog nooit een koppeling heeft moeten laten, kan dit niet gestoken worden op zijn rijstijl.

Besluit: ik ben geen voorstander van chiptuning. Doe je het toch, overdrijf niet. Elke motor is speciaal ontwikkeld en zal een teveel aan vermogen door tuning vooral kwijtspelen aan motorslijtage.

Basis blijft natuurlijk het weten waar de grenzen liggen. En iedere motor is verschillend. De ene heeft meer marge, de andere minder... aan de chiptuner om dat allemaal te weten en hier op in te spelen met een chip op maat.

Over die tdi's. Ik heb ooit al gehoord van problemen met de 115pk's, maar de gt1749va/b in die 130's is meestal toch een erg betrouwbare turbo (chips op maat richting 200pk).

En ivm dat roeten... een proper gechipte diesel zou eigelijk niet meer mogen roken dan standaard. Maar een beetje roeten op zich kan geen kwaad, zwart doempen is weer wat anders

Over je besluit ben ik 100% akkoord... maar das maar een evidentie vind ik. Overdrijf niet, en weet wat je marge is... en blijf daar dan ook onder.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door new_megane Bekijk Berichten
                Gewoon niet doen na verloop ga je problemen krijgen met de klepstoters en de versnellingsbak omdat die niet aangepast zijn voor die extra kracht .

De klepstoters hebben bitter weinig te maken met extra vermogen hoor...

Ökologisch
                und ökonomisch Auto fahren mit reinem Pflanzenöl

Comment

• mijn nadeel is natuurlijk dat ik één jaar bij VW-Audi heb gewerkt en daardoor eigenlijk maar een beperkte kijk op het gebeuren van tunen van diesels, de TDI-blokjes zijn te tunen maar de eerste generatie pompverstuivers waren heel gevoelig voor enige verandering.

Daarom heb ik ook het algemene besluit gegeven. Er mag niet zomaar vanuit worden gegaan dat een constructeur alleen maar het MM aanpast en voor de rest niks.

Comment

• Laten chippen op maat is de boodschap.

Dan heb je nog de keuze tot hoever je wilt gaan.

Belangrijkste is:
                    zo weinig mogelijk roet, zorgen voor een koppel dat rustig opbouwt zodat de koppeling het houdt enz.

En dan zelf altijd warmrijden voor je wat steviger begint door te rijden.

Ken al genoeg mensen die 10.000'en km's rondrijden met gechipte TDI's (sommige met meer dan 50% vermogensstijging) en deze draaien allemaal nog als een zonnetje.. Het is maar welke tuner het doet, en hoe je omgaat met je auto.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door \/\/outer Bekijk Berichten
                      Laten chippen op maat is de boodschap.

Dan heb je nog de keuze tot hoever je wilt gaan.

Belangrijkste is:
                      zo weinig mogelijk roet, zorgen voor een koppel dat rustig opbouwt zodat de koppeling het houdt enz.

En dan zelf altijd warmrijden voor je wat steviger begint door te rijden.

Ken al genoeg mensen die 10.000'en km's rondrijden met gechipte TDI's (sommige met meer dan 50% vermogensstijging) en deze draaien allemaal nog als een zonnetje.. Het is maar welke tuner het doet, en hoe je omgaat met je auto.
                      50% is wat ik al noem er zwaar over, ik heb het eerder over 10 tot 15 %

btw; een motor warmrijden moet je eigenlijk altijd doen, gechipt of niet

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JoriS1 Bekijk Berichten
                        Laaddruk opvoeren gaat feitelijk op 2 manieren. Of ge zorgt voor 'n grotere compressor die bij 't zelfde aantal toeren draait of ge laat uw huidige turbo meer toeren draaien.

Dat laatste is dus wat ge doet als ge uwe turbodruk opdraait. En met 't omhoog gaan van 't aantal toeren stijgt tgv van centrifugaal krachten de spanning in 't materiaal van uw schoepen en ook uw as zal wat sneller verslijten...

Als het aantal toeren dat 'n turbo draait niks uit zou maken, dan reden we allemaal rond met miniturbo, zonder lag, die tot 2 bar overdruk zou geven
                        Het probleem heeft niets (of bijna niets) te maken met het aantal toeren dat die turbo draait, en de as zal zeker niet ‘meer’ verslijten door meer toeren te draaien, want die draait in een olie film.

Ten eerste zijn er twee aspecten, de uitlaat van de turbo en de inlaat, dus de compressor en de turbine respectievelijk.

Het is niet zozeer het toerental die de limiterende factor is, maar de compressor efficiëntie; men kiest een turbo altijd ten opzichte van de motoreigenschappen, eenmaal men die kent weet men ook hoeveel lucht die kan verpompen. Nu kiest men de turbo zodanig dat de compressor in een zo efficiënt mogelijke regio van de “compressor map’ draait (meestal tussen de 65% en 75%), in het hele toerental gebied. Nu als je de druk opvoert ga je ten eerste, meer en meer uit die efficiënte zone gaan, en ten tweede, ga je op een bepaald punt aan de, wat men noemt de ‘surge’ lijn komen. Dat is het punt waar de druk zo hoog is (voor die bepaalde turbo-compressor configuratie, kan bv 2,0bar zijn, hangt natuurlijk ook af van de m³/h), dat de luchtstroom gewoon van richting gaat veranderen, terug naar de compressor. Dat is vooral de boosdoener bij turbo schade, omdat ie dan uit balans gaat.

Dus op een bepaald punt gaat de druk niet meer omhoog, integendeel zelf, hoe snel de compressor ook mag draaien.

Nu het ander aspect, de uitlaat. Moest het compressor gebeuren geen probleem zijn, dan zit je nog altijd met het probleem van de turbine kant of de uitlaat. Neem nu jouw voorbeeld van de ‘miniturbo’, je vergeet dat de uitlaatgassen ook door die ‘miniturbo’ moeten passeren, heb je al eens geprobeerd om de uitlaat van een motor te blokkeren? De motor zal gewoon stil vallen.

Heb nu spijtig genoeg niet meer tijd om die kant van het verhaal te doen, zal er later eventueel op terug komen.

Comment

Goh, als je sommige vervangwagens ziet met 200+k km op de teller...die rijden toch ook nog altijd, en denk maar niet dat die altijd netjes zijn warmgereden

Nu, persoonlijk doe ik het ook altijd, maar als ik zie rondom hoeveel mensen het niet doen (en meestal niet weten ook)...
                          1999 MGF
                          2004 Mercedes-Benz E200 CDI
                          2001 Honda S2000

Comment

50% is wat ik al noem er zwaar over, ik heb het eerder over 10 tot 15 %

Klopt, warmrijden moet je altijd doen.

10 à 15% vind ik wel grappig, dat verschil ga je nauwelijks voelen

50% en meer hoeft er niet persé zwaar over te zijn, dat hangt af van het type motor, en de internals er van.

Om maar een voorbeeld te geven - een 1.9 TDI 110PK/235Nm (VP) valt veilig te chippen naar zo'n 140pk en 310Nm.

Bepaalde 1.9 TDI 100PK/240Nm (PD), vallen veilig te chippen naar zo'n +- 160pk en 350Nm (zoals in mijn geval). Dit omdat een hele hoop onderdelen even sterk / identiek zijn als van een 130PK, en je dusdanig een betere basis hebt. Andere (hangt af van modeljaar + motorcode) gaan dan maar weer maximum tot zo'n 140pk en 310Nm ..

De ene 1.9 TDI 130PK gaat dan weer na een chip op maat naar zo'n 165pk en 390Nm, de andere naar 185pk en 400Nm, terug, omdat de een z'n basis beter is als de andere (bv grotere turbo, inlaatlijn, enz.)

Je kunt dus niet zomaar zeggen, 50% is te veel, je moet met veel verschillende dingen rekening houden.

Wil je dus zeker zijn van je stuk vooraleer je je eigen wagen chiptuned, is het misschien niet slecht wat research te gaan doen over het (exacte) type motor dat je hebt

Ik moet er wel bijzeggen, dat ik enkel ervaring heb met VAG diesels. Ik zou niet weten hoe ver je al dan niet kunt gaan met diesels van sommige andere autofabrikanten.

Comment

Ik moet er wel bijzeggen, dat ik enkel ervaring heb met VAG diesels. Ik zou niet weten hoe ver je al dan niet kunt gaan met diesels van sommige andere autofabrikanten.
                              hoeveel garantiegevallen van injectoren en turbo's heb ik vroeger niet afgekeurd toen bleek dat de wagen gechipt was, in sommige gevallen werden ze volledig gedemonteerd en het oorzakelijk verband zelfs aangetoond. Owja, en dat waren VAG-voertuigen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                                Goh, als je sommige vervangwagens ziet met 200+k km op de teller...die rijden toch ook nog altijd, en denk maar niet dat die altijd netjes zijn warmgereden

Nu, persoonlijk doe ik het ook altijd, maar als ik zie rondom hoeveel mensen het niet doen (en meestal niet weten ook)...
                                goh, en mijn transporter stond indertijd al na 365km aan de kant met een koelwaterlek

Comment

hoeveel garantiegevallen van injectoren en turbo's heb ik vroeger niet afgekeurd toen bleek dat de wagen gechipt was, in sommige gevallen werden ze volledig gedemonteerd en het oorzakelijk verband zelfs aangetoond. Owja, en dat waren VAG-voertuigen

Tja, en waar waren ze gechipt ?

Er zijn tuners die verhogen enkel maar enkele kernvelden, en klaar is basta. Dat is niet hetgeen ik versta onder het begrip "op maat" tunen.

Leuk om te vermelden ook dat ik via VAGCOM gewoon weer naar mijn origineel programma kan switchen indien ooit nodig

Comment

Tja, en waar waren ze gechipt ?

Er zijn tuners die verhogen enkel maar enkele kernvelden, en klaar is basta. Dat is niet hetgeen ik versta onder het begrip "op maat" tunen.

Leuk om te vermelden ook dat ik via VAGCOM gewoon weer naar mijn origineel programma kan switchen indien ooit nodig
                                    elke verandering ooit gebeurt in het MM kan nagetrokken worden, als je een grote vermogensstijging wil, ben ik van principe dat je beter een ander voertuig had gekocht.

Ik veroordeel je niet, ik heb het alleen niet zo met tunen en motormodificaties gericht op het elektronische gedeelte. Er valt minstens een even grote winst te boeken in het mechanische maar dat kost dan ook veel meer geld.

Comment

elke verandering ooit gebeurt in het MM kan nagetrokken worden, als je een grote vermogensstijging wil, ben ik van principe dat je beter een ander voertuig had gekocht.

Ik veroordeel je niet, ik heb het alleen niet zo met tunen en motormodificaties gericht op het elektronische gedeelte. Er valt minstens een even grote winst te boeken in het mechanische maar dat kost dan ook veel meer geld.
                                      En na de aanpassingen van het mechanische heb je terug een remap nodig..

Zo ken ik iemand (zit hier ook op het forum), rijdt met een ibiza FR (PD 130PK) rond, zit nu op 220PK en 476Nm.. Dit met aanpassing van andere turbo , een cupra D intercooler, versterkte koppeling, aanpassing uitlaatlijn en daarop dan een remap. Nog met originele injectoren.

Ding bolt al probleemloos 30.000 + km's rond

Oja, en als ik een ander voertuig had gekocht, was het ook gechiptuned. Al reed ik in een 335d bij wijze van spreken..

Ik snap wel dat - vanuit jouw perspectief - als je wagens hebt gezien die door (al dan niet direct) chiptuning schade hebben opgelopen aan turbo/injectoren enz. je er redelijk sceptisch tegenover komt te staan. Maar laat dat geen veralgemening zijn naar de gevolgen van chiptuning toe, zoals ik zeg, ik ken genoeg andere gevallen, en ik blijf er op hameren dat - mits goed op maat getuned (dus perfect rekening gehouden met de hardware) - je niet veel extra problemen zou mogen krijgen dan wanneer je origineel rijdt.

Slijtage zal natuurlijk altijd hoger zijn (bv koppeling/vliegwiel), maar zelfs dit, kan redelijk ingecalculeerd worden (zoals ik eerder zei: bv later/rustig opbouwen van het koppel).

Comment

goh, en mijn transporter stond indertijd al na 365km aan de kant met een koelwaterlek
                                        Mercedes W124 E300 Diesel na 250 km : gebarsten motorblok
                                        BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MarcoVR6 Bekijk Berichten
                                          Ten eerste zijn er twee aspecten, de uitlaat van de turbo en de inlaat, dus de compressor en de turbine respectievelijk.

Het is niet zozeer het toerental die de limiterende factor is, maar de compressor efficiëntie; men kiest een turbo altijd ten opzichte van de motoreigenschappen, eenmaal men die kent weet men ook hoeveel lucht die kan verpompen. Nu kiest men de turbo zodanig dat de compressor in een zo efficiënt mogelijke regio van de “compressor map’ draait (meestal tussen de 65% en 75%), in het hele toerental gebied. Nu als je de druk opvoert ga je ten eerste, meer en meer uit die efficiënte zone gaan, en ten tweede, ga je op een bepaald punt aan de, wat men noemt de ‘surge’ lijn komen. Dat is het punt waar de druk zo hoog is (voor die bepaalde turbo-compressor configuratie, kan bv 2,0bar zijn, hangt natuurlijk ook af van de m³/h), dat de luchtstroom gewoon van richting gaat veranderen, terug naar de compressor. Dat is vooral de boosdoener bij turbo schade, omdat ie dan uit balans gaat.

Dus op een bepaald punt gaat de druk niet meer omhoog, integendeel zelf, hoe snel de compressor ook mag draaien.

Nu het ander aspect, de uitlaat. Moest het compressor gebeuren geen probleem zijn, dan zit je nog altijd met het probleem van de turbine kant of de uitlaat. Neem nu jouw voorbeeld van de ‘miniturbo’, je vergeet dat de uitlaatgassen ook door die ‘miniturbo’ moeten passeren, heb je al eens geprobeerd om de uitlaat van een motor te blokkeren? De motor zal gewoon stil vallen.

Heb nu spijtig genoeg niet meer tijd om die kant van het verhaal te doen, zal er later eventueel op terug komen.
                                          Deftige uitleg! Ik veronderstel dat ge met die 65-75% een percentage van 't maximaal te leveren debiet bedoelt?

Comment

Working...
                                          X