Mededeling

Collapse
No announcement yet.

chiptunen diesel

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Het gaat over de grote van de turbo hé...

    Tot 1600cc HDI en 1900cc TDI's... GT 17 => draaien tot 150 000 tot 170 000 per minuut

    Dat zijn veel toertjes hé...
    Co-pilote Suzuki Swift 3H Rally van de Suikerstreek

    Comment


    • #82
      Oorspronkelijk geplaatst door TAM CARWORKS Belgium Bekijk Berichten
      Het gaat over de grote van de turbo hé...

      Tot 1600cc HDI en 1900cc TDI's... GT 17 => draaien tot 150 000 tot 170 000 per minuut

      Dat zijn veel toertjes hé...
      Een turbo draait nu eenmaal veel toeren. Wat dat te maken heeft met betrouwbaarheid bij opvoeren van laaddruk...

      gewoon weten waar de grens ligt é
      Ich arbeite nur unter Druck, Ladedruck.

      Comment


      • #83
        Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
        Een turbo draait nu eenmaal veel toeren. Wat dat te maken heeft met betrouwbaarheid bij opvoeren van laaddruk...

        gewoon weten waar de grens ligt é
        Laaddruk opvoeren gaat feitelijk op 2 manieren. Of ge zorgt voor 'n grotere compressor die bij 't zelfde aantal toeren draait of ge laat uw huidige turbo meer toeren draaien.

        Dat laatste is dus wat ge doet als ge uwe turbodruk opdraait. En met 't omhoog gaan van 't aantal toeren stijgt tgv van centrifugaal krachten de spanning in 't materiaal van uw schoepen en ook uw as zal wat sneller verslijten...

        Als het aantal toeren dat 'n turbo draait niks uit zou maken, dan reden we allemaal rond met miniturbo, zonder lag, die tot 2 bar overdruk zou geven

        Comment


        • #84
          idd JoriS1
          Co-pilote Suzuki Swift 3H Rally van de Suikerstreek

          Comment


          • #85
            Oorspronkelijk geplaatst door JoriS1 Bekijk Berichten
            Laaddruk opvoeren gaat feitelijk op 2 manieren. Of ge zorgt voor 'n grotere compressor die bij 't zelfde aantal toeren draait of ge laat uw huidige turbo meer toeren draaien.

            Dat laatste is dus wat ge doet als ge uwe turbodruk opdraait. En met 't omhoog gaan van 't aantal toeren stijgt tgv van centrifugaal krachten de spanning in 't materiaal van uw schoepen en ook uw as zal wat sneller verslijten...

            Als het aantal toeren dat 'n turbo draait niks uit zou maken, dan reden we allemaal rond met miniturbo, zonder lag, die tot 2 bar overdruk zou geven

            ja uiteraard, maar zoals ik al zei, je hebt marge waarmee je kan spelen. Weten waar de grens ligt, én daar dan nog wijselijk onder blijven... dan ben je verstandig aan het tunen.

            Mooi voorbeeld is de RS2 van Leftlane. Die blaast standaard 1.5 bar, maar gechipt geeft die nu 1.65 bar volgens de LDA. Het is geweten dat die KKK 26's getuned 'makkelijk' 2 bar aankunnen. LL's RS2 zijn chiptuning dus gevaarlijk? Neen é, en toch heeft die ook een aanzielijke vermogenswinst (352pk ipv 315).

            En ja, er zijn chiptuners die die bakken tot 380pk tunen maar dan, ja dán, heb je kans om je turbo op te blazen. = Boe chiptuning, niet goed voor motor!
            Ich arbeite nur unter Druck, Ladedruck.

            Comment


            • #86
              @ Avantus: Je hebt gelijk! Op die manier heb je een marge.

              Maar wat je ook veel ziet is dat de lichtcylindrische motorinhouden ook gechipt worden met chips die ze kant en klaar kunnen plaatsen.

              Op die manier mag je een echte sportwagen of een wagen met al een behoorlijke cylinderinhoud niet gaan vergelijken met een 1.6 HDI of een TDI-tje met 90Pk
              Co-pilote Suzuki Swift 3H Rally van de Suikerstreek

              Comment


              • #87
                Uiteraard zijn kant en klare chips nooit 'the best you can get'
                Ich arbeite nur unter Druck, Ladedruck.

                Comment


                • #88
                  Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                  Tegenwoordig worden er op diesels VARIABELE turbo's gebruikt, zodat de wagen op lage toerentallen én op hogere toerentallen veel koppel en vermogen heeft.

                  Turbodruk verhogen = meer lucht
                  meer lucht betekent compenseren met meer brandstof (je zegt het zelf, inderdaad: een correcte AIR (= lucht) / FUEL (= brandstof) ratio). Op deze manier verkrijg je met dezelfde mengselverhouding, toch een 'heftigere' verbranding. (En dat is waar het uiteraard om draait...)

                  Turbodruk verhogen = perfect mogelijk, INDIEN HET MET VERSTAND WORDT GEDAAN (zoals alles eigelijk, maar bon...)


                  Wij hebben hier thuis twee auto's staan, respectievelijk 17 en 23 jaar oud, die af-fabriek met een atmosferische benzinemotor op de markt kwamen. M'n vader heeft er, toen die bakken enkele duizenden (/tienduizenden) kilometers hadden, een turbokit opgestoken. Het vermogen ging voor beide auto's respectievelijk van 188pk naar 292pk (250Nm naar 400Nm), en van 185pk naar 280pk.
                  Lage druk + intercooler = een acceptabele verhoging van thermische belasting, wat ervoor zorgt dat de ene auto inmiddels 250.000 probleemloze kilometers achter de rug heeft, en de andere 150.000.

                  Wij hebben zelfs weet van een auto met een Mosselman Turbo System (over die kits spreek ik dus), waarmee de eigenaar tot op vandaag nog steeds mee rondbolt, met ondertussen meer dan 450.000km op de teller van z'n 19 jaar oude 300E.

                  De opmerking dient gemaakt te worden dat bij het plaatsen van een Mosselman Turbo kit, er voor de rest NIETS aan de motor hoeft veranderd te worden, geen nokkenassen, kleptiming, compressieverhouding, NIETS. Bolt on, plug in, and play.






                  Zoals ik dus zei: met turbo's 'spelen' is perfect mogelijk, als het maar met verstand gebeurt.
                  Iedereen kan een turbokit op een wagen steken, waardoor die plots 100% vermogenwinst heeft... Het begint 'moeilijk' te worden als je een bruikbare, duidelijk zicht/voelbare vermogen/koppelwinst wil bereiken, zonder daarmee de levensduur van de motor aanzienlijk te verkorten.
                  Het is absoluut en zeker doenbaar, je hoeft er alleen logisch bij na te denken.


                  Iedereen kijkt je ook verbouwereerd aan als je over LPT begint te spreken... Blijkbaar denken de mensen dat een hoge drukvulling 'KEIGOED' is, en je alleen daarmee veel vermogen en koppel kan bereiken... Tja... begin dan maar eens zulke mensen wijsheid bij te brengen...


                  Ter info: Die mosselman turbo's draaien 0,4 - 0,42 bar. Wat als gevolg heeft dat je bijna geen turbolag hebt, en vroeg je je toerengebied veel koppel ter beschikking hebt. (Dat is ook wat Willem Mosselman wou bereiken toen hij z'n kits ontwikkelde)...


                  Ökologisch
                  und ökonomisch Auto fahren mit reinem Pflanzenöl



                  Comment


                  • #89
                    Oorspronkelijk geplaatst door JoriS1 Bekijk Berichten
                    Laaddruk opvoeren gaat feitelijk op 2 manieren. Of ge zorgt voor 'n grotere compressor die bij 't zelfde aantal toeren draait of ge laat uw huidige turbo meer toeren draaien.

                    Dat laatste is dus wat ge doet als ge uwe turbodruk opdraait. En met 't omhoog gaan van 't aantal toeren stijgt tgv van centrifugaal krachten de spanning in 't materiaal van uw schoepen en ook uw as zal wat sneller verslijten...

                    Als het aantal toeren dat 'n turbo draait niks uit zou maken, dan reden we allemaal rond met miniturbo, zonder lag, die tot 2 bar overdruk zou geven

                    Met die laatste paragraaf spreek je jezelf een beetje tegen. Turbolag hangt af van twee zaken: inderdaad, de massa die moet versnellen (= de grootte van de schoepen dus), maar ook het toerental dat men wil bereiken.

                    Een miniturbo die 2 bar blaast zal dus wél veel lag hebben.

                    Ökologisch
                    und ökonomisch Auto fahren mit reinem Pflanzenöl



                    Comment


                    • #90
                      Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                      Uiteraard zijn kant en klare chips nooit 'the best you can get'
                      Uiteindelijk komen we toch overeen hé
                      Co-pilote Suzuki Swift 3H Rally van de Suikerstreek

                      Comment


                      • #91
                        Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                        Met die laatste paragraaf spreek je jezelf een beetje tegen. Turbolag hangt af van twee zaken: inderdaad, de massa die moet versnellen (= de grootte van de schoepen dus), maar ook het toerental dat men wil bereiken.

                        Een miniturbo die 2 bar blaast zal dus wél veel lag hebben.
                        Op welke manier ziet gij 't gewenste toerental van uw turbo aan lag te koppelen?

                        Comment


                        • #92
                          Oorspronkelijk geplaatst door JoriS1 Bekijk Berichten
                          Op welke manier ziet gij 't gewenste toerental van uw turbo aan lag te koppelen?

                          Hoog toerental: duurt langer om op max. toerental te geraken.


                          ofniet?

                          Ökologisch
                          und ökonomisch Auto fahren mit reinem Pflanzenöl



                          Comment


                          • #93
                            Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                            Hoog toerental: duurt langer om op max. toerental te geraken.


                            ofniet?
                            Yes, maar onderweg naar dat hoge toerental ligt dat kleine turbootje wel al 'n bar druk te geven. Dat kunt ge geen lag meer noemen

                            Lag ligt vooral aan, zoals ge al zei, de massa die versneld moet worden.. 'n grote turbo lagt dan om evidente redenen. Een kleintje daarentegen versnelt sneller en levert dus sneller druk ongeacht 't toerental waar die naartoe moet.. Als ie halfweg 't toerental nodig voor die 2 bar zit, dan levert die al 1 bar en dan moet een grote turbo nog beginnen

                            Moest zo 'n klein dingskes dus onbeperkt kunnen versnellen, was dat ideaal.. Helaas is 't zo dat die kleine ooit moet stoppen. Wilt ge dan meer druk, dan hebt ge 'n grotere turbo nodig, want die levert bij hetzelfde toerental meer druk.

                            Comment


                            • #94
                              Oorspronkelijk geplaatst door JoriS1 Bekijk Berichten
                              Yes, maar onderweg naar dat hoge toerental ligt dat kleine turbootje wel al 'n bar druk te geven. Dat kunt ge geen lag meer noemen

                              Lag ligt vooral aan, zoals ge al zei, de massa die versneld moet worden.. 'n grote turbo lagt dan om evidente redenen. Een kleintje daarentegen versnelt sneller en levert dus sneller druk ongeacht 't toerental waar die naartoe moet.. Als ie halfweg 't toerental nodig voor die 2 bar zit, dan levert die al 1 bar en dan moet een grote turbo nog beginnen

                              Moest zo 'n klein dingskes dus onbeperkt kunnen versnellen, was dat ideaal.. Helaas is 't zo dat die kleine ooit moet stoppen. Wilt ge dan meer druk, dan hebt ge 'n grotere turbo nodig, want die levert bij hetzelfde toerental meer druk.

                              Ah oké, ik had het verkeerd geïnterpreteerd.
                              'k Snap wat je bedoelt.


                              Alleen... Niettegenstaande dat dat kleine turbootje dan al 1 bar zou leveren, zit je nog vérre van op het max. koppel/vermogen dat je ter beschikking hebt van de motor waarop het ding gemonteerd zit. Dat wil dus zeggen dat je nog steeds het turbogat-gevoel zult ervaren, niettegenstaande dat je al vlot zal accelereren, op dat punt.

                              Ökologisch
                              und ökonomisch Auto fahren mit reinem Pflanzenöl



                              Comment


                              • #95
                                En dan heb je een variabele turbo nodig... maar de paar diesels met variabele turbo waar ik al mee gereden heb, hadden allemaal enorm veel lag, en niet alleen in het turbogat, maar ook bij gasgeven na het turbogat. Dan denk ik bv aan passat 1.9tdi 100 (nog het minst erg), alfa 159 1.9jtd, peugeot 307 1.6 hdi 110... allemaal vreselijk zwaar turbogat. Als ik dat vergelijk met onze (ok gechipte) a4 90pk tdi dan zie ik niet in welke vooruitgang ze gemaakt hebben. Die blaast nu 0.216 bar meer dan de 0.8 standaard. En als je dan gaat kijken wat ze tegenwoordig blazen, is dat weinig, zeer weinig... en dus weinig lag.
                                Ich arbeite nur unter Druck, Ladedruck.

                                Comment


                                • #96
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                                  En dan heb je een variabele turbo nodig... maar de paar diesels met variabele turbo waar ik al mee gereden heb, hadden allemaal enorm veel lag, en niet alleen in het turbogat, maar ook bij gasgeven na het turbogat. Dan denk ik bv aan passat 1.9tdi 100 (nog het minst erg), alfa 159 1.9jtd, peugeot 307 1.6 hdi 110... allemaal vreselijk zwaar turbogat. Als ik dat vergelijk met onze (ok gechipte) a4 90pk tdi dan zie ik niet in welke vooruitgang ze gemaakt hebben. Die blaast nu 0.216 bar meer dan de 0.8 standaard. En als je dan gaat kijken wat ze tegenwoordig blazen, is dat weinig, zeer weinig... en dus weinig lag.

                                  320CDI.... Turbolag tot 3000 toeren...




                                  Ökologisch
                                  und ökonomisch Auto fahren mit reinem Pflanzenöl



                                  Comment


                                  • #97
                                    Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                                    320CDI.... Turbolag tot 3000 toeren...



                                    volgens mij zit er klein negertje in dat motorruim om de vanes van die turbo telkens manueel te verstellen
                                    Ich arbeite nur unter Druck, Ladedruck.

                                    Comment


                                    • #98
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                                      volgens mij zit er klein negertje in dat motorruim om de vanes van die turbo telkens manueel te verstellen

                                      en 'ie is een beetje lui....





                                      (nouja... eigelijk een overbodige statement, niet? )

                                      Ökologisch
                                      und ökonomisch Auto fahren mit reinem Pflanzenöl



                                      Comment


                                      • #99
                                        !!!!

                                        Ökologisch
                                        und ökonomisch Auto fahren mit reinem Pflanzenöl



                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                                          En dat is bullshit
                                          ga nog wat achter je boeken zitten want je hebt het nodig

                                          Comment

                                          Working...
                                          X