Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stabiliteit BMW 5 bij hogere snelheden.

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Stabiliteit BMW 5 bij hogere snelheden.

    Ik rij nu sinds een kleine maand met een BMW5 van 2014 als firmawagen overgenomen van een collega.
    Hiervoor had ik een A6, ook uit 2014.

    Ik rij regelmatig in Duitsland, en als er plaats is, dan duw ik ook stevig door. Ik ben het dus gewoon om te rijden aan 180 -210 km/h.
    Natuurlijk moet je dan je stuur stevig vast houden, en goed geconcentreerd rijden.

    Met de BMW heb ik het probleem dat de auto onstabiel aanvoelt. Het lijkt alsof er speling op het stuur zit, en dan is het gewoon moeilijker om de auto binnen zijn rijvak te houden.

    Toen ik met de Audi reed had ik daar minder last van, en iedereen zei me dat een BMW scherper stuurt.
    De auto heeft ook adaptieve dempers, en ik heb al geprobeerd in de diverse standen. Het enige wat ik voel is dat de auto een stuk oncomfortabeler wordt, maar niet scherper stuurt in Sport.

    Is dit normaal, of een gekend manco bij dit model?

  • #2
    heb dit verhaal nog al gehoord van nieuwere BMW's dus er zal wel iets van aan zijn. Gewicht moet naar beneden, RWD (dus sowieso al iets minder gewicht op de neus dan een FWD), elektronische stuurbekrachtiging...
    VW Golf 1.0 TSI DSG ComfortLine - http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...sg-comfortline

    Comment


    • #3
      Ik heb dat in een topic voor testverslagen jaren geleden hier ook al eens beschreven toen we met een F10 zijn gaan testen. Niks nieuws onder de zon. Bij een X5 (E70?) kwam het stuur niet van zichzelf terug. Zeer lastig als ze je daar niet van verwittigen. :-)


      Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met Tapatalk
      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap een reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
      Metaxa, deed tot hiertoe 53 reizen rond de wereld in 5597 dagen. Maar daar zal wel nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

      Comment


      • #4
        Shit... dan heb ik eens een auto die een stuk makkelijker de 200 haalt (525d), en dan vlieg je van links naar rechts....
        Dikke tegenvaller.

        Als ik volgend jaar in Jan-Feb moet vervangen vrees ik dat de A6 ook nog aan "verhoogde" nieuwprijzen of vrijwel zonder korting gaat verkocht worden, als die al leverbaar is.
        Het interieur van de nieuwe A6 vind ik echt wel top. (exterieur kan me weinig schelen, dat is voor de buren)

        Comment


        • #5
          Vreemd wel eigenlijk... heeft die wagen al veel kilometers of zo zodat er speling kan zitten op rotules of zo ? Of slechte uitlijning, vorige bestuurder eens een borduurtje genomen of zo?

          En zou de techniek van ophangingen sturen sterk afwijken van mijn 7 ? Daar rij je tot topsnelheid stabiel mee. Vanaf 230 voel je dat de wagen een beetje gevoeliger is, maar dat komt eerder omdat dan een beetje zijwind al voelbaar wordt en erg lange bochten al beetje meer van de wagen vragen.

          Comment


          • #6
            Amaai, raar verhaal. Mijn F10 535i staat precies op rails, dat spel is niet normaal stabiel op gelijk welke snelheid en gelijk welk wegdek of bochten. Die is al goed getest Heeft wel X-drive en 229 Dynamic drive, 223 EDC, 2VA adaptive drive. Jammer te horen. Zou toch eens luisteren bij de dealer.
            BMW F10 535Xi N55

            BMW E46 ///M3

            BMW E34 ///M5 3.8

            BMW 1200 GS ADVENTURE

            Comment


            • #7
              Die heeft nu 46.000, dus is eigenlijk nog nieuw.
              Geen x-drive, maar ik denk wel dat die dynamic drive er op zit. Je voelt direct als je overschakelt van sport naar comfort+ dat de vering een heel stuk zachter wordt.

              Staat nu bij de garage voor onderhoud, en ik heb gevraagd om de ophanging na te kijken.

              Comment


              • #8
                Heb ook dynamic drive (denk ik) da's toch die keuzeknop tussen sport, comfort, ecopro en sport plus waarbij het motorkarakter aangepast wordt en de ophanging ?
                Denk niet dat dit veel rol kan spelen, hij zou dan eerder deinen of zo.

                Maar als hij zoekerig wordt ligt het volgens mij aan de uitlijning. Slijtage zal het nog niet zijn op die km stand.

                Vraag eens om de uitlijning na te kijken nu hij binnen is. En hou ons op de hoogte, hoor graag het resultaat.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

                  Maar als hij zoekerig wordt ligt het volgens mij aan de uitlijning. Slijtage zal het nog niet zijn op die km stand.

                  Vraag eens om de uitlijning na te kijken nu hij binnen is. En hou ons op de hoogte, hoor graag het resultaat.
                  +1
                  BMW F10 535Xi N55

                  BMW E46 ///M3

                  BMW E34 ///M5 3.8

                  BMW 1200 GS ADVENTURE

                  Comment


                  • #10
                    Zal ik doen, als ze het vandaag niet vinden, binnenkort staat de bandenwissel winter-zomer weer op het plan, en dan vraag ik naar de uitlijning.

                    Ik heb eerder de indruk dat er wat speling zit op het stuur. Een stukje dode slag.
                    Op de autostrade lijkt het me makkelijker om de auto op de juiste plaats te houden in een lichte bocht dan rechtdoor.

                    Enfin, mijn BMW ervaring is niet vlekkeloos gestart.

                    Comment


                    • #11
                      Als daar variabele stuurbekrachtiging op zit kan dat een wazig gevoel geven.

                      Comment


                      • #12
                        't zou me niet verwonderen, maar ik vind dat die bij lage snelheden vrij zwaar aanvoelt.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                          Als daar variabele stuurbekrachtiging op zit kan dat een wazig gevoel geven.
                          Denk dat die hydraulisch is nog nee ? Alhoewel ik twijfel eigenlijk. Ne keer opzoeken als ik me verveel

                          Als je naar BMW komt voelt het stuur inderdaad wat zwaarder aan. Ik kwam van Renault en is een groot verschil. Maar net dit zou de koersvastheid moeten bevoordelen.

                          Comment


                          • #14
                            Als de motor stilvalt is de bekrachtiging weg, dus zal wel puur hydraulisch zijn.

                            Ben wel net nogal tailhappy thuis geraakt.

                            Comment


                            • #15
                              Kan ook puur van de banden komen, zeker als het winterbanden zijn. Deze generatie BMW rijdt best op RFT en liefst de “sterbanden” gehomologeerd voor BMW. Dat is toch mijn ervaring.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door JMH Bekijk Berichten
                                Kan ook puur van de banden komen, zeker als het winterbanden zijn. Deze generatie BMW rijdt best op RFT en liefst de “sterbanden” gehomologeerd voor BMW. Dat is toch mijn ervaring.
                                Dat is ook mijn ervaring. Zowel zomer- als winterbanden zijn RFT en sterbanden. Volgens sommigen is dat zever, maar ik ben er blij mee perfecte wegligging.
                                BMW F10 535Xi N55

                                BMW E46 ///M3

                                BMW E34 ///M5 3.8

                                BMW 1200 GS ADVENTURE

                                Comment


                                • #17
                                  Ik heb een f30 330d gehad en nadat ik de RFT had vervangen door non RFT was het rijgedrag WAARDELOOS

                                  RFT banden zijn op zich ook waardeloos trouwens maar das een andere discussie
                                  previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                                  current : BMW 330D F30

                                  Comment


                                  • #18
                                    oei wat voor banden moet ge er dan onder leggen?
                                    VW Golf 1.0 TSI DSG ComfortLine - http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...sg-comfortline

                                    Comment


                                    • #19
                                      Er waren er die abnormaal naar rechts trokken bij stuur los, geen idee wat en hoe het probleem is aangepakt.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door sunking
                                        oei wat voor banden moet ge er dan onder leggen?
                                        Geen bmw meer maar RFT is het beste voor die wagens.. alleen zijn die wanden zo stijf he
                                        previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                                        current : BMW 330D F30

                                        Comment

                                        Working...
                                        X