Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Benzine vs. Diesel

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Benzine vs. Diesel

    Puur objectief bekeken, wat is de beste brandstof?

    Benzine of Diesel?

    De vraag is dus eigenlijk gewoon of het 17% hogere vermogen van Benzine het meerverbruik van 8% compenseert...

    Het gaat puur om het technische, dus taxen moet geen rekening mee gehouden worden...
    BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
    Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
    Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

  • #2
    Niet mijn uitleg, don't shoot the messenger.

    Diesel _tends_ to be around 25% more efficient for the same power output,
    given allowances for gearing and such like. They _tend_ to go around 25%
    further from a given volume of fuel. There are exceptions to every rule of
    course.

    For a given power output, *with optimised gearing,* performance is
    comparable.

    Diesel dislikers criticised turbodiesels for having a narrow power band.
    You might have a power band of say 2,000 rpm to 4,500 rpm. Petrol engine
    haters dislike the way you often need to see 4,000 rpm on the tacho to get
    into the proper power band. 4,000 rpm to maybe 7,000 rpm isn't much wider
    than the diesel power band... again subject to the vagaries of engine
    design and gearing (cue a bunch of arguments that some petrol engines have
    much broader power bands).

    The above arguments may be negated by optimised gearing. As it happens,
    many modern turbodiesels are sitting in their (limited it may be) power band
    at a motorway cruise in top gear. Relatively few petrol cars are. That
    might make the turbodiesel quicker in top but not quicker full stop. Here's
    where the driver (or transmission) but change down...

    Drive an automatic diesel with a set up transmission back to back with a
    same power output automatic petrol with an equally set up transmission, both
    with the same power, both will have comparable performance. Except one will
    sound whiny and drink funky smelling stuff, whereas the other, hmm nice
    rumble and lovely sticky derv to wipe on your shoes... hmm... diesel...

    Sorry. Got a bit off topic there. :-)

    Most diesels these days are turbocharged, thus produce on paper more torque
    than their petrol peers, but the relevance to on road performance is tied in
    with the above. More torque at the donk, taller gearing, reduced impact at
    the road.

    Diesel engines tend to be heavier than their petrol counterparts, power for
    power, thanks to more use of cast iron blocks.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
      De vraag is dus eigenlijk gewoon of het 17% hogere vermogen van Benzine het meerverbruik van 8% compenseert...
      Dat zal natuurlijk van persoon tot persoon afhangen, een algehele consensus zal je in dit soort topics nooit bereiken. Ik prefereer de benzines en vooral omwille van de meer geraffineerde werking van een benzinemotor.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
        De vraag is dus eigenlijk gewoon of het 17% hogere vermogen van Benzine het meerverbruik van 8% compenseert...
        Lijkt me onmogelijk.

        Als je een atmosferische benzine test naast een atmosferische diesel, lijkt 't me dat de benzine een stuk méér dan 17% extre vermogen ter beschikking heeft. Een 2-liter vierkleps "SDI" van VAG levert op vandaag zo'n 70pk? Lijkt me sterk dat een 2-liter vierkleps benzine van VAG op vandaag maar 82 pk zou leveren... en dan mag je nog de bravere afstelling van de SDI (bedoeld om lang mee te gaan, 't is een werkmotor) ook in de rekening opnemen.

        Ofwel atmo.diesel vgl. met atmo.benzine, ofwel turbodiesel vgl. met benzine met turbo.



        Lijkt me toch dat benzine de zoveel betere brandstof is, dan. Diesel is een pak zuiniger, maar levert ook duidelijk minder vermogen. Toch?
        BMW 530d xDrive touring (E61 2009)

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door gTa
          Lijkt me toch dat benzine de zoveel betere brandstof is, dan. Diesel is een pak zuiniger, maar levert ook duidelijk minder vermogen. Toch?
          Mijn gedacht.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door quote van Xit
            given allowances for gearing and such like. They _tend_ to go around 25% further from a given volume of fuel.
            Volumetrisch is het meerverbruik van een Benzine tov een Diesel gelijk aan 8%, als men identieke slagvolumes op identiek dezelfde manier rijdt.

            Echter is het rendement van een diesel 42% en dat van een Benzine 35%, wat dus een meerverbruik van 30% oplevert voor de benzine.

            Echter is dat rendement van die benzine berekend op een motor met indirecte injectie, dus nog met pompverliezen in de inlaat, evenals de lagere compressieverhouding. Als we de moderne benzinemotoren met directe injectie bekijken, zien we dat de pompverliezen wegvallen, en het verschil in compressieverhouding zou technisch gezien ook kunnen weggenomen worden, waardoor de benzinemotor een hoger rendement zou kunnen gaan hebben. Daarom dat ik het rendement er niet bij vermeldde.
            BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
            Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
            Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door gTa
              Lijkt me onmogelijk.

              Als je een atmosferische benzine test naast een atmosferische diesel, lijkt 't me dat de benzine een stuk méér dan 17% extre vermogen ter beschikking heeft. Een 2-liter vierkleps "SDI" van VAG levert op vandaag zo'n 70pk? Lijkt me sterk dat een 2-liter vierkleps benzine van VAG op vandaag maar 82 pk zou leveren... en dan mag je nog de bravere afstelling van de SDI (bedoeld om lang mee te gaan, 't is een werkmotor) ook in de rekening opnemen.

              Ofwel atmo.diesel vgl. met atmo.benzine, ofwel turbodiesel vgl. met benzine met turbo.



              Lijkt me toch dat benzine de zoveel betere brandstof is, dan. Diesel is een pak zuiniger, maar levert ook duidelijk minder vermogen. Toch?
              En toch kloppen die cijfers.

              Niet vergeten dat die 2.0 SDI piekt op 4200tpm, alwaar hij 75pk levert.
              Een 2.0 FSI piekt op 6000tpm, en daar heeft ie 150pk. Maar als je die FSI op 4200tpm laat draaien, zal ie niet veel meer kracht genereren dan 87,75pk...

              Zoals je zegt moet je inderdaad appelen met appelen vergelijken en peren met peren, dus niet met toerentallen beginnen goochelen.

              Als er met toerentallen gegoocheld mag worden, zijn turbodiesels en atmosferische benzinemotoren zo goed als gelijk...
              BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
              Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
              Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

              Comment


              • #8
                En wat met het hogere koppel bij lagere toeren van de diesel t.o.v. de benzine? Toch ook een voordeel?
                Lex vigilantibus est.

                http://autowereld.myminicity.com/

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door ModaleTurk
                  En wat met het hogere koppel bij lagere toeren van de diesel t.o.v. de benzine? Toch ook een voordeel?
                  Is er wel een hoger koppel?

                  Vermogen = Koppel x Rotatiesnelheid

                  Rotatiesnelheid is constant, Vermogen bij een benzine is hoger, dus is het koppel bij de benzine ook hoger
                  BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
                  Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
                  Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

                  Comment


                  • #10
                    Ik bedoel dat bij b.v. 1500 toeren een diesel meer koppel vrijgeeft dan een benzinemotor met hetzelfde vermogen. (Beide atmosferisch)
                    Lex vigilantibus est.

                    http://autowereld.myminicity.com/

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door ModaleTurk
                      Ik bedoel dat bij b.v. 1500 toeren een diesel meer koppel vrijgeeft dan een benzinemotor met hetzelfde vermogen. (Beide atmosferisch)
                      Ahja, uiteraard.

                      Een 6 liter benzine heeft ook een hoger koppel dan een 2 liter benzine he
                      BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
                      Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
                      Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

                      Comment


                      • #12
                        Carlito, toevallig 2'e jaar autotechnologie?
                        Ich arbeite nur unter Druck, Ladedruck.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Avantus
                          Carlito, toevallig 2'e jaar autotechnologie?
                          Yup.

                          Die kerel is me iets te dieselminded
                          BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
                          Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
                          Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
                            Is er wel een hoger koppel?

                            Vermogen = Koppel x Rotatiesnelheid

                            Rotatiesnelheid is constant, Vermogen bij een benzine is hoger, dus is het koppel bij de benzine ook hoger
                            Niet waar, het vermogen van een bezine motor worst bij een veel hoger toerental opgegeven dan dat van een diesel.

                            Edit: laatste post niet gelezen, nu hebt ge wel gelijk

                            Daarom heeft een benzine een lager koppel in de lage toeren, het vermogen is daar dus ook lager.

                            Maar het lagere koppel is volgens mij echt geen nadeel, zou niet weten waarom.

                            Comment


                            • #15
                              Vond ik ook hehe Zijn toerenvoorbeeld voor een benzine vond ik wel schitterend...8000 toeren, precies of elk naftje is nen Honda VTEC!
                              En aan de manier van zijn lesgeven lijkt hij me eigelijk nogal depri
                              Ich arbeite nur unter Druck, Ladedruck.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Joël
                                Niet waar, het vermogen van een bezine motor worst bij een veel hoger toerental opgegeven dan dat van een diesel.

                                Edit: laatste post niet gelezen, nu hebt ge wel gelijk

                                Daarom heeft een benzine een lager koppel in de lage toeren, het vermogen is daar dus ook lager.

                                Maar het lagere koppel is volgens mij echt geen nadeel, zou niet weten waarom.
                                Ook al stond die laatste post er niet...


                                Vermogen = koppel x rotatiesnelheid.

                                Bij hetzelfde toerental is dus de rotatiesnelheid van beide gelijk, en het vermogen is 17% hoger bij de benzine.
                                Logisch gevolg is dat het koppel ook 17% hoger is.

                                Tenminste als men 2 identieke motoren qua slag en boring neemt.
                                BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
                                Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
                                Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Avantus
                                  Vond ik ook hehe Zijn toerenvoorbeeld voor een benzine vond ik wel schitterend...8000 toeren, precies of elk naftje is nen Honda VTEC!
                                  En aan de manier van zijn lesgeven lijkt hij me eigelijk nogal depri
                                  vond dat wel prachtig toen die laatste GSM afging

                                  "hoe is dat nu in godsnaam mogelijk!"
                                  BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
                                  Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
                                  Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hoe zit het eigenlijk met uitstoot van schadelijke stoffen?


                                    Oorspronkelijk geplaatst door ModaleTurk
                                    Ik bedoel dat bij b.v. 1500 toeren een diesel meer koppel vrijgeeft dan een benzinemotor met hetzelfde vermogen. (Beide atmosferisch)
                                    Je moet turbodiesel met turbobenzine en atmosferische diesel met atmosferische benzine vergelijken.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Dat zeg ik toch?

                                      [quote=reVel

                                      Je moet turbodiesel met turbobenzine en atmosferische diesel met atmosferische benzine vergelijken.[/quote]
                                      Lex vigilantibus est.

                                      http://autowereld.myminicity.com/

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door ModaleTurk
                                        Dat zeg ik toch?
                                        Inderdaad

                                        1500tpm met een benzine je rijdt toch minstens 2000tpm.
                                        Een diesel geeft ook veel lager zijn maximumkoppel vrij. Een benzine moet je hoger in toeren jagen.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X