Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Klassieke motortuning

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door Ice_ken Bekijk Berichten
    jommer how, dan maak je een motor met minder pk's als origineel. Dat wil inderdaad zeggen dat ie minder benzine zal verstoken omdat je nu éénmaal de vaste stookwaarde hebt van de brandstof.
    minder pk wel, maar wel een pak méér koppel... en laat een motor nu net het best renderen in zijn gebied van maximaal koppel.

    Vermogen is een nietszeggend begrip hé... koppel betekent zoveel meer. Vermogen is niks meer dan koppel x toerental.

    Beste voorbeeld is Alpina... die tunen op "koppel", ni op vermogen... wat is het resultaat => zéér aangename, bruikbare motoren in dagalijks verkeer die bovendien niet al te dorstig zijn
    Porsche 996 GT3 RS
    Porsche 964 RS
    BMW ///M3 e30
    Mercedes c250 CDI AMG
    www.flamebox.be

    Comment


    • #22
      Klopt allemaal, maar ik denk dat in die oude V8 tunen vooral neerkomt op "hoger toerental zonder koppelverlies". Maw: hogere rotatie én bijhorende verhoogde luchtstroom. Die blokken hebben massa's koppel genoeg om comfortabel te rijden en echt zuinige motoren (zoals je verwijst naar de BMW stal) moet je niet gaan zoeken op die ouwe rotten.

      Nu, in elk geval algemeen zal enkel de compressie een verschil maken qua rendement als vermogenverlies niet gewenst is.
      Ein Stern zu knechten Alle!
      MB
      1988 300CE RIP 30/12/2012
      MB 2006 E220 cdi break
      Aan het stuur van een ster gaat het niet om de snelheid waarmee je van A naar B gaat, maar hoe lang je er over wil doen

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
        Klopt allemaal, maar ik denk dat in die oude V8 tunen vooral neerkomt op "hoger toerental zonder koppelverlies". Maw: hogere rotatie én bijhorende verhoogde luchtstroom. Die blokken hebben massa's koppel genoeg om comfortabel te rijden en echt zuinige motoren (zoals je verwijst naar de BMW stal) moet je niet gaan zoeken op die ouwe rotten.

        Nu, in elk geval algemeen zal enkel de compressie een verschil maken qua rendement als vermogenverlies niet gewenst is.
        ik zou:
        -grote revisie
        -zuigers nemen met een hogere compressie die vooral lichter zijn
        -H-profiel drijfstangen die ook vooral lichter zijn
        -krukas laten balanceren met een lichter vliegwiel

        als je het gewicht uit het roterend gedeelte haalt zal je al motor al veel gretiger in toeren willen. Combineer dat met een 'sportievere' nokkenas en bewerkte cilinderkoppen. dan moet je enkel nog zien dat je er een stel goede carbu's op monteert en een degelijk uitlaatspruitstuk.

        Maar om een voorbeeld te geven van hoe het zou kunnen voor een NA V8:


        de kenners halen er wel de mooie techniek en het denkwerk uit
        2015 BMW S1000R
        2010 Renault Clio RS Cup
        1987 Volkswagen Golf GTI

        Comment


        • #24
          dikwijls staat in hot rod magazine interessante tech's over hoe men meer vermogen kan halen. En dat gaat van de inlaat tot de uitlaat met alles er tussen in.
          Hetgeen ice_ken hier aanhaalt is al zeker een zeer goede optie
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • #25
            Weeral carbu's ....
            Injectie er uit?
            Ein Stern zu knechten Alle!
            MB
            1988 300CE RIP 30/12/2012
            MB 2006 E220 cdi break
            Aan het stuur van een ster gaat het niet om de snelheid waarmee je van A naar B gaat, maar hoe lang je er over wil doen

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
              Weeral carbu's ....
              Injectie er uit?
              Als het over de M117 gaat is de injectie inderdaad het zwakke punt.

              Ahja, het is te zeggen, injectie was toen goed, maar nu heb je veel betere alternatieven. Terug gaan naar carbu zou ik echter nooit doen
              BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
              Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
              Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                Weeral carbu's ....
                Injectie er uit?
                op de foto staat injectie

                en ik deel de menig van carlito
                2015 BMW S1000R
                2010 Renault Clio RS Cup
                1987 Volkswagen Golf GTI

                Comment


                • #28
                  Wat je daar voorstelt (toch zuigers, drijfstang, vliegwiel, ...) is net het duurste niet? en dan ga je echt voor racerij en +6000 toeren.
                  als het er van komt, denk ik toch te beginnen met zaken zoals nokkenas, inlaat en kop. Klassieke AMG aproach. Alleen kan ik het overigens toch niet.
                  Ein Stern zu knechten Alle!
                  MB
                  1988 300CE RIP 30/12/2012
                  MB 2006 E220 cdi break
                  Aan het stuur van een ster gaat het niet om de snelheid waarmee je van A naar B gaat, maar hoe lang je er over wil doen

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                    Wat je daar voorstelt (toch zuigers, drijfstang, vliegwiel, ...) is net het duurste niet? en dan ga je echt voor racerij en +6000 toeren.
                    als het er van komt, denk ik toch te beginnen met zaken zoals nokkenas, inlaat en kop. Klassieke AMG aproach. Alleen kan ik het overigens toch niet.
                    - In- en uitlaatkanaal aanpassen
                    - Vliegwiel afdraaien
                    - Kijken of kop geflowd kan worden, plus of er veel van de kop gevlakt kan worden.
                    - Balanceren krukas + zuigers + vliegwiel
                    - computergestuurde ontsteking+injectie
                    BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
                    Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
                    Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                      - In- en uitlaatkanaal aanpassen
                      - Vliegwiel afdraaien
                      - Kijken of kop geflowd kan worden, plus of er veel van de kop gevlakt kan worden.
                      - Balanceren krukas + zuigers + vliegwiel
                      - computergestuurde ontsteking+injectie
                      En niet vervangen

                      Oorspronkelijk geplaatst door ander forum
                      kan je een koppel rechte laten zien van een door mij geflowde kop .dat is wat flowen doet je koppel spreiden zodat je motor eerder en langer zijn koppel kan benutten
                      Leuk! Ook verbetering koppel op lagere toeren of zo? Dat is toch regelrechte rendementsverbetering?
                      Last edited by stebenz; 03/09/2010, 18:19.
                      Ein Stern zu knechten Alle!
                      MB
                      1988 300CE RIP 30/12/2012
                      MB 2006 E220 cdi break
                      Aan het stuur van een ster gaat het niet om de snelheid waarmee je van A naar B gaat, maar hoe lang je er over wil doen

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                        Wat je daar voorstelt (toch zuigers, drijfstang, vliegwiel, ...) is net het duurste niet? en dan ga je echt voor racerij en +6000 toeren.
                        als het er van komt, denk ik toch te beginnen met zaken zoals nokkenas, inlaat en kop. Klassieke AMG aproach. Alleen kan ik het overigens toch niet.
                        wie veel winst wil zal diepe zakken moeten hebben.
                        2015 BMW S1000R
                        2010 Renault Clio RS Cup
                        1987 Volkswagen Golf GTI

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ice_ken Bekijk Berichten
                          wie veel winst wil zal diepe zakken moeten hebben.
                          aha, ok, maar daar komt het tweede deel van deze draad bij te pas he.

                          1 wat zijn de technieken/onderdelen
                          2 wat is de winst/kost verhouding van elke ingreep / groep ingrepen.

                          Wat ik al zeker begrepen heb is dat elke stap de volgende verhoogd in rendement. Maw: als je het ene doet, is het volgende sowieso meer waard in koppel/pk. Natuurlijk is de kostprijs van elke stap doorslaggevend.
                          Het enige wat niets nodig heeft behalve zichzelf is motormanagement / computersturing die de oude vervangt. Maar die moet dan wel steeds aangepast worden.
                          Last edited by stebenz; 03/09/2010, 18:24.
                          Ein Stern zu knechten Alle!
                          MB
                          1988 300CE RIP 30/12/2012
                          MB 2006 E220 cdi break
                          Aan het stuur van een ster gaat het niet om de snelheid waarmee je van A naar B gaat, maar hoe lang je er over wil doen

                          Comment


                          • #33
                            1e stap is zowieso in- en uitlaat.

                            Je moet maar eens een marathon proberen lopen terwijl je door een rietje ademt.

                            Dan moet je de injectie aanpakken zodat je ook iets kan doen met die gewonnen ademruimte. Op zich is dat perfect te doen met het KE-Jetronic (of een andere jetronic versie gebruikt in de M117), maar dan kan je best een tankstation kopen
                            BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
                            Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
                            Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                              1e stap is zowieso in- en uitlaat.

                              Je moet maar eens een marathon proberen lopen terwijl je door een rietje ademt.

                              Dan moet je de injectie aanpakken zodat je ook iets kan doen met die gewonnen ademruimte. Op zich is dat perfect te doen met het KE-Jetronic (of een andere jetronic versie gebruikt in de M117), maar dan kan je best een tankstation kopen
                              Deellast he?...

                              Volledige tabula rasa van sturing (standalone management): quasi haalbaar?
                              Staat dat bewust op de vijfde plaats?


                              PS: andere motor inbouwen is in feite niet echt super veel goedkoper niet? gevolgkosten...
                              Last edited by stebenz; 03/09/2010, 18:44.
                              Ein Stern zu knechten Alle!
                              MB
                              1988 300CE RIP 30/12/2012
                              MB 2006 E220 cdi break
                              Aan het stuur van een ster gaat het niet om de snelheid waarmee je van A naar B gaat, maar hoe lang je er over wil doen

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                                Deellast he?...

                                Volledige tabula rasa van sturing (standalone management): quasi haalbaar?
                                Staat dat bewust op de vijfde plaats?


                                PS: andere motor inbouwen is in feite niet echt super veel goedkoper niet? gevolgkosten...
                                Andere motor inbouwen is moeilijk.

                                Zeker als je een moderne gaat doen met alle elektronica.

                                Standalone motormanagement is perfect mogelijk. Dat staat op de 5e plaats omdat dat het lastigst en duurst is
                                BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
                                Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
                                Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                                  En niet vervangen

                                  Waarom zou je vervangen?

                                  Das een massief metalen schijf, veel slijt komt daar niet aan he
                                  BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
                                  Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
                                  Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                    Waarom zou je vervangen?

                                    Das een massief metalen schijf, veel slijt komt daar niet aan he

                                    Ik had verstaan "afdraaien" als in "er af" draaien.
                                    Maar dat bedoel je niet he? eerder afslijpen zeker?
                                    Ein Stern zu knechten Alle!
                                    MB
                                    1988 300CE RIP 30/12/2012
                                    MB 2006 E220 cdi break
                                    Aan het stuur van een ster gaat het niet om de snelheid waarmee je van A naar B gaat, maar hoe lang je er over wil doen

                                    Comment


                                    • #38
                                      Interessant onderwerp!

                                      Ik had ook een vraagje over een uitlaat:

                                      Stel, je last zelf buizen als vervanging van de originele uitlaat. Wat geeft dan het meeste vermogenwinst, buizen met een kleinere diameter dan OEM, of een grotere diameter.


                                      Ik gok op een grotere diameter, omdat dan de uitlaatgassen beter weg kunnen?

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten

                                        Ik had verstaan "afdraaien" als in "er af" draaien.
                                        Maar dat bedoel je niet he? eerder afslijpen zeker?
                                        Inderdaad
                                        BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
                                        Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
                                        Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Greg Bekijk Berichten
                                          Interessant onderwerp!

                                          Ik had ook een vraagje over een uitlaat:

                                          Stel, je last zelf buizen als vervanging van de originele uitlaat. Wat geeft dan het meeste vermogenwinst, buizen met een kleinere diameter dan OEM, of een grotere diameter.


                                          Ik gok op een grotere diameter, omdat dan de uitlaatgassen beter weg kunnen?
                                          Het belangrijkste is de collector natuurlijk. Als die niet genoeg gas op tijd kan afvoeren, mag je nog een diameter van 1m hebben, de gassen gaan er niet beter uit
                                          BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
                                          Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
                                          Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

                                          Comment

                                          Working...
                                          X