Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chiptuning

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
    Er is een verschil tussen liegen en zwijgen hé.
    Dat is inderdaad de norm.

    je kan je verder ook nog afvragen in hoeverre de tester de uitslagen van de bank kan beinvloeden
    Midlife sucks !!

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Rabbit Bekijk Berichten
      Hoe komt het dat squadra tuning ( toch ook een gerespecteerd alfa tuner ) zonder testbank kan werken?

      zoals aangehaald gaan ze op de testbank bij van beek racing


      "Zoals "ïnsiders" weten zijn Paul Welther van Beek Autoracing en Roel vd Brink van Rica en ik (Squadra Tuning) bekenden van elkaar. We kennen elkaar al zo'n 17 jaar geloof ik. Géén kwade bedoelingen dus over en weer.

      Paul Welther van Beek is degene waar ik altijd de vermogensbank gebruik. Om de simpele reden dat Paul en ik ook inmiddels na jaren samenwerking heel goed weten wat wel en niet kan bij een vermogensmeting. Daarnaast zweer ik bij de aanwezigheid van diagnose apparatuur om te controleren of de theorie met de praktijk overeenstemt.

      Kortom, wij doen ons huiswerk zo goed mogelijk en weten van te voren wat te verwachten.

      Helaas heeft Paul afscheid genomen bij Beek Autoracing. Daarom kon ik niet meer over de vermogensbank beschikken. Omdat Roel/Rica de beste volgende optie was heb ik daar samen me Paul de laatste van de velen vermogenstesten uitgevoerd om de ontwikkeling van de MiTo T-jet af te ronden.

      We moesten ons even bekend maken met de vermogensbank van Rica"

      ,

      op aanvraag kan je ook een aparte afstelling doen,doet hij trouwens regelmatig als je andere nokkenassen of turbo enz hebt.


      zelfs in belgie waar hij enkel software kan inladen neemt stephan ook zijn tijd,eerst checkt hij met alfa examiner staat waarin de motor en aanverwanten zich bevinden.(hij kan met die examiner veel meer dan de gemiddelde garagist )

      dan na de flashing van de ecu gaat hij op de baan met aangesloten examiner en moet je een heleboel testen doen (bijv van 60 tot 160 in 4de enz enz) op de weg.
      Brera JTD - Maserati Ghibli - GT JTD - GTV6 grand prix - Lancia Voyager - 159 Q-tronic JTDm 16v

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
        Audi A5 1.8TFSI tuned
        Ja,klopt 1.8 tfsi.
        Zit ook met een lichte hapering bij een bepaald toerental en stand van het gaspedaal.
        Dit'probleem' komt ook uitdrukkelijker voor bij warmer weer.
        Net alsof hij nog een keer naar adem hapt om dan vol door te gaan tot rode zone.
        BrunoL los het op,maar geen vermindering van vermogen hé.
        http://www.youtube.com/watch?v=qHx8PgpEhFU

        Comment


        • Question:

          Een 2.0T valt naar verluidt te chippen tot 190-200pk, met wat geluk hetzelfde vermogen van een T4 dus, die standaard 200pk heeft.

          Maar, wat ik me nu dus afvroeg. Waarom kan de 2.0T niet verder gechipt worden (uiteraard zal het wel kunnen, maar ik bedoel: waarom wordt het niet gedaan zonder problemen)?

          Aangezien een 2.0T een 2000cc motor heeft, en een T4 slechts 1900cc.
          |05-2009 - 02-2010: Ford Puma 1.7 125pk|
          |02-2010 - : Volvo V40 2.0T 163pk|

          Comment


          • T4 blok is misschien sterker intern, andere turbo, enz...

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
              T4 blok is misschien sterker intern, andere turbo, enz...
              Zoiets kan idd wel zijn... Ik hoor het graag.

              Ik zie bv. vaak 120d's van 163 naar 220 gebracht worden.
              |05-2009 - 02-2010: Ford Puma 1.7 125pk|
              |02-2010 - : Volvo V40 2.0T 163pk|

              Comment


              • Jup..;
                zoals die van mij..
                220pk en 440 Nm . Toch al een dikke 60K km getjiept nu
                2007 BMW E91 335i -Den Transporteur-

                Comment


                • Er zijn bepaalde motoren waar inderdaad hoge winstmarges zijn, zoals de BMW diesels.
                  Ben zaterdagavond trouwens nog een gechipte 320d tegen gekomen en ik moest alles uit mijn gechipte Aero halen om pas rond de 170km/u langszij te gaan...Die dingen zijn verdomd snel. Nu is een winst van +35pk voor jouw wagen ook niet slecht hé

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                    Jup..;
                    zoals die van mij..
                    220pk en 440 Nm . Toch al een dikke 60K km getjiept nu
                    En hoeveel km's heb je in totaal? Doe je ook tussentijds extra onderhoud of volg je de gewone planning? Nog geen probs gehad op eender welk vlak?

                    Comment


                    • Uiteraard is het niet slecht, ik kan nog wel een tijdje voort met mijn 163pk ook... Als men toch extra vermogen wil, valt er wel meer te doen dan chippen natuurlijk.

                      Maar het was gewoon iets wat ik mij afvroeg.
                      |05-2009 - 02-2010: Ford Puma 1.7 125pk|
                      |02-2010 - : Volvo V40 2.0T 163pk|

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
                        Uiteraard is het niet slecht, ik kan nog wel een tijdje voort met mijn 163pk ook... Als men toch extra vermogen wil, valt er wel meer te doen dan chippen natuurlijk.

                        Maar het was gewoon iets wat ik mij afvroeg.
                        Natuurlijk, afhankelijk van hoe sterk de internals zijn is daar veel uit te halen met een andere turbo, andere IC en een chip op maat. 250pk mag zowieso geen probleem zijn.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
                          Het verschil tussen 185pk - 195pk is perfect mogelijk door talloze factoren...
                          Slijtage zoals reeds gezegd, een warme zomerdag tegenover koude winterdag, vuile luchtfilter tegenover splinternieuwe luchtfilter, enz... En het feit dat hij nu 205pk heeft na hertuning geloof ik wel, maar ook dat is geen echte richtlijn want dat is op een andere testbank gemeten. Voor hetzelfde geld rij je nu naar Heinz en klok je af op 195pk, nietwaar?
                          Tuurlijk is dat mogelijk en die 205 is inderdaad op andere testbank gemeten maar die testbank gaf dus origineel 185 zoals ook bij heinz gegeven was na die "hertune" om noodloop eruit te krijgen. Als die bank waar ik nu op stond dus weinig gaf dan mag ik wel héél tevreden zijn met die 205pk lijkt mij.

                          Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
                          Ik verdedig niemand, maar ergens is het toch "goed" dat Heinz de turbodruk (en dus de pk's) wat teruggeschroefd heeft? Ok, op die manier zat je terug op de gemiddelde waarden maar laat ons eens eerlijk zijn aub. Geen enkele slimme zelfstandige gaat zeggen:

                          Kijk meneer, U betaalde 200 euro meer voor een full custom chiptuning maar blijkbaar gaf dat op de één of andere manier problemen met een sporadische noodloop tot gevolg.
                          Wij vinden dat enorm jammer voor U en gaan U die 200 euro extra teruggeven.
                          Niemand doet dat, ofwel een BLO die zijn zaak na enkele maanden wil sluiten...
                          Er is een verschil tussen liegen en zwijgen hé.
                          Waarom zou geen enkele slimme zelfstandige dat zeggen?
                          Lijkt mij niet meer dan correct?

                          Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
                          Nadat Heinz die aanpassing gedaan heeft moet de wagen toch zowieso terug getest geweest zijn op de bank? Daar had ik als eigenaar toch wel een print van willen zien. Kwestie van te weten wat het probleem was EN om te zien in hoeverre de oplossing de waarden beïnvloed had. Daar heb jijzelf blijkbaar nooit achter gevraagd. Als je dat wel gevraagd had was je ongenoegen meteen aan het licht gekomen en kon je samen een compromis zoeken.

                          Ben in ieder geval content dat je nu wel tevreden bent.
                          Zoals hier eerder te lezen valt is hier wél een uitdraai van geweest en zat die op 184pk.
                          Toen ik vroeg waarom het zo weinig was tov de originele tuning zeiden ze me dat dit kwam omdat er getest werd met de airco aan. (Wat in principe niet kan zorgen voor dergelijk verlies van pk's maar dat wist ik toen lang nog niet)

                          Dus ik heb het 'probleem' wel aangekaart en kreeg een zwansverhaal voorgeschoteld.

                          Wat ik wel kan vertellen is dat ik altijd heel vriendelijk en professioneel ontvangen ben, daar valt zeker niks over te zeggen. Ik betreur enkel de manier van werken in verband met die extra tuning die ik betaald heb en dat ze in plaats van het probleem om te lossen ze het snel opgelost hebben door het std tuning programma erop te zetten.

                          Van die 185pk was ik trouwens ook altijd zeer tevreden, quasi niks van extra roet en de wagen ging gewoon goed vooruit. Ik breek hen niet af op hun kunnen maar vind dat het gewoon niet helemaal correct verlopen is ivm de extra tuning.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
                            En hoeveel km's heb je in totaal? Doe je ook tussentijds extra onderhoud of volg je de gewone planning? Nog geen probs gehad op eender welk vlak?
                            In totaal iets van een 70K Km , om de 10K een oliewissel en oliefilter, om de 30K km een klein onderhoud en om de 60K km een groot
                            2007 BMW E91 335i -Den Transporteur-

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
                              Uiteraard is het niet slecht, ik kan nog wel een tijdje voort met mijn 163pk ook... Als men toch extra vermogen wil, valt er wel meer te doen dan chippen natuurlijk.

                              Maar het was gewoon iets wat ik mij afvroeg.
                              Ik zou toch niet veel verder dan die 200pk gaan hoor
                              De tractiecontrole doet nu al overuren in 2e en 3e versnelling op de T4 vind ik.
                              Als het nat of lichtjes vochtig is heb ik al wheelspin tot 120 .

                              Die T4 motor is echt een enorm plezante motor, waar ook nog veel uit te halen valt lees ik her en der (260pk en meer). Moest mijn T4 4-wiel aandrijving hebben, liet ik hem verder chippen.
                              2008 BMW E91 318d
                              1999 Mitsubishi Lancer Evo VI (JDM)

                              Comment


                              • Ik zou dan gewoon beter banden kopen als ik u was.....

                                Ik weet niet wat voor wagen je hebt , en wat zijn stats zijn...
                                Maar den enigste moment dat ik slippende wieltjes heb is wanneer het nat is, zeiknat, en in 2de...
                                Michelin PS2 FTW!!!!
                                2007 BMW E91 335i -Den Transporteur-

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
                                  Question:

                                  Een 2.0T valt naar verluidt te chippen tot 190-200pk, met wat geluk hetzelfde vermogen van een T4 dus, die standaard 200pk heeft.

                                  Maar, wat ik me nu dus afvroeg. Waarom kan de 2.0T niet verder gechipt worden (uiteraard zal het wel kunnen, maar ik bedoel: waarom wordt het niet gedaan zonder problemen)?

                                  Aangezien een 2.0T een 2000cc motor heeft, en een T4 slechts 1900cc.
                                  bij een fase 1 waren de T4 blokken pakken sterker (na de facelift heb ik dat niet meer gevolgd). ook heeft een T4 een garret T14 turbo terwijl een een 2.0T maar een G12 heeft (of iets in dat genre)... je kan de aanpassing maken maar dat kost aardig wat centen (turbo, remap, ...)

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door odan.be Bekijk Berichten
                                    ik zou dan gewoon beter banden kopen als ik u was.....

                                    Ik weet niet wat voor wagen je hebt , en wat zijn stats zijn...
                                    Maar den enigste moment dat ik slippende wieltjes heb is wanneer het nat is, zeiknat, en in 2de...
                                    Michelin ps2 ftw!!!!
                                    fwd =/= rwd...
                                    1999 MGF
                                    2004 Mercedes-Benz E200 CDI
                                    2001 Honda S2000

                                    Comment


                                    • Ah ja das just... er rijden nog mensen met FWD
                                      2007 BMW E91 335i -Den Transporteur-

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                                        Ik zou dan gewoon beter banden kopen als ik u was.....

                                        Ik weet niet wat voor wagen je hebt , en wat zijn stats zijn...
                                        Maar den enigste moment dat ik slippende wieltjes heb is wanneer het nat is, zeiknat, en in 2de...
                                        Michelin PS2 FTW!!!!
                                        Ik heb Goodyear eagle F1 GS-D3's liggen momenteel (6000km mee gedaan momenteel). Toch deftige banden hebben ze mij verteld. Michelins hebben ze niet in 16" en ik twijfel hard om er 17" velgen onder te leggen, ondanks dat ze bij volvo mij dit afraden... Op 16" is er blijkbaar niet veel goeds te krijgen.

                                        Ik heb een v40 T4, stock goed voor 200pk en 300nm op de voorwielen.
                                        2008 BMW E91 318d
                                        1999 Mitsubishi Lancer Evo VI (JDM)

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                          Algemeen genomen: waarom zou chiptuning aan te raden zijn? OK, de constructeurs hebben een veilige marge genomen op vlak van vermogen en koppel, bij hun wagen, maar waarom zou het gezond zijn die marge te verleggen? En vooral ook: is er een verschil tussen vroeger en nu? Ik heb immers al horen zeggen dat er vooral nu meer marge is dan vroeger, maar dat snap ik niet. Vroeger hadden motoren met gelijke cilinderinhoud meestal minder vermogen dan nu ...
                                          Probeer mij eens te overtuigen.
                                          Je vertrekt al vanuit een verkeerd standpunt , je gaat ervan uit dat de constructeur een marge houdt voor mechanische veiligheid , maar daar liggen de constructeurs al 10 jaar niet meer van wakker , het enige waar ze van wakker liggen zijn emissie-normen , en daar kan de tuner winst uit halen

                                          Comment

                                          Working...
                                          X