Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chiptuning

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk Berichten
    Ik stel de vraag omdat ze bij de garage tijdens een gewone update zelfs al hebben ontdekt dat er iets is aangepast aan m'n wagen.
    heb je al je vermogen dan nog?
    want ik heb dus al gelezen dat wanneer de garage een update doet dat die gewoon je programma herschrijft . en dat wil zeggen dat je al je duurbetaalde pk's weer kwijt bent. en dat doet mij nog steeds twijfelen. stel je betaald 700€ voor een tuning, en een maand later ga je op onderhoud. ze hangen de wagen aan de coputer om een software-update te doen en *paf*, je staat weer op de gewone pk's.

    Comment


    • #42
      Best ook na chippen uw luchtfilter op 1/2 van de normale km duur vervangen. Normaal om de 4O.OOO km vb een nieuwe filter steken bij groot onderhoud dat wordt nu 2O.OOO km.
      Lucht aanvoer is belangrijk.

      Niet bewezen maar mijn gedacht is dat de katalysators meer afzien van chiptuning dan normaal. Als een diesel wat rookt na chiptuning merk je daar meestal niet veel van door de cat maar op diverse forums lees ik meer dan vroeger veel pannes op de cats al of niet toevallig meestal op chipgetunde wagens. Ik ben niet zeker maar ik vermoed dat er toch een verband kan bestaan.

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
        heb je al je vermogen dan nog?
        want ik heb dus al gelezen dat wanneer de garage een update doet dat die gewoon je programma herschrijft . en dat wil zeggen dat je al je duurbetaalde pk's weer kwijt bent. en dat doet mij nog steeds twijfelen. stel je betaald 700€ voor een tuning, en een maand later ga je op onderhoud. ze hangen de wagen aan de coputer om een software-update te doen en *paf*, je staat weer op de gewone pk's.
        Een beetje chiptuner flasht dan jouw programma verniet weer in de auto.

        Oorspronkelijk geplaatst door pmmeke Bekijk Berichten
        Best ook na chippen uw luchtfilter op 1/2 van de normale km duur vervangen. Normaal om de 4O.OOO km vb een nieuwe filter steken bij groot onderhoud dat wordt nu 2O.OOO km.
        Lucht aanvoer is belangrijk.

        Niet bewezen maar mijn gedacht is dat de katalysators meer afzien van chiptuning dan normaal. Als een diesel wat rookt na chiptuning merk je daar meestal niet veel van door de cat maar op diverse forums lees ik meer dan vroeger veel pannes op de cats al of niet toevallig meestal op chipgetunde wagens. Ik ben niet zeker maar ik vermoed dat er toch een verband kan bestaan.
        Roetfilter, bedoel je waarschijnlijk? Dat las ik ook al, cat nog niet.
        BMW 530d xDrive touring (E61 2009)

        Comment


        • #44
          jep maar ik heb de cats nu ook al paar keer gelezen. Kan natuurlijk een bmw probleem zijn maar viel me op dat de wagens gechipt waren. Kan toeval zijn natuurlijk.

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk Berichten
            Ik lees op de site van Power Plus dit :



            Kan iemand me daar meer uitleg over geven hoe ze dat doen zodat het niet detecteerbaar is ?
            Ik ben programmeur/systeembeheerder, en ik kan u dit zeggen : elke wijziging van software, is op te sporen. Wat ze daar zeggen is bullshit. Ze proberen u wijs te maken dat je iets illegaals kan doen zonder dat ze u kunnen opsporen, feit is dat ze u kunnen opsporen. Je moet natuurlijk wel enige intelligentie en wil hebben om dat te doen. Op dat laatste hopen ze. Je weet wel : naiviteit is iets moois, soms.

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
              heb je al je vermogen dan nog?
              want ik heb dus al gelezen dat wanneer de garage een update doet dat die gewoon je programma herschrijft . en dat wil zeggen dat je al je duurbetaalde pk's weer kwijt bent. en dat doet mij nog steeds twijfelen. stel je betaald 700€ voor een tuning, en een maand later ga je op onderhoud. ze hangen de wagen aan de coputer om een software-update te doen en *paf*, je staat weer op de gewone pk's.
              Welcome to the wonderful world called : software.

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                Onopspoorbare tuning is je reinste bullshit.

                Als je 'n dodelijk ongeval veroorzaakt, dan kan het zijn dat je ECU naar b.v. Bornem wordt verzonden. Daar lezen ze dan de computer uit, en dan is tuning even makkelijk detecteerbaar als bij de chipboer. Je geloof veel teveel de praatjes die die verkopers rondstrooien.

                Feit is wel: de kans dat er zo'n diepgaand onderzoek komt, is klein. Maar toch...
                Inderdaad, zoals ik ook zei : het kan allemaal opgespoord worden. En na een ongeval, kan dat allemaal uitgelezen worden, net zoals ze een harddisk uit uw PC halen, en die volledig, tot op de laatste bit, uitlezen. Dit in de veronderstelling dat er geen fysieke schade aan is, uiteraard. Het maakt niet uit waar de software op staat, software wordt gekopieerd, gelezen, vergeleken, en geinterpreteerd. Dat laatste, daar is enige vorm van IQ voor nodig, maar wie zoekt, die vindt. Zien of een stuk software origineel is, of gewijzigd, is het makkelijkste dat er is.

                Comment


                • #48
                  Als je naar een deftige chipboer gaat, laadt u probleemloos en kosteloos de "betere" software terug in, moest de dealer jou soft updaten

                  En idd alles is traceerbaar, en dat zijn idd geen indianeverhalen, MAAR
                  voor ze dat gaan doen moet ge toch al ne berg fietsers omver gemaaid hebben bij manier van spreken
                  als het een gewone aanrijding is met wat oppervlakkige kwetsuren gaan ze da ni doen...
                  Trouwens, je kan met je on-gechipte wagen even goed een bos fietsers vellen hoor...
                  Je moet je in de eerste plaats nog altijd aan de verkeersregels houden... getuned of niet
                  2007 BMW E91 335i -Den Transporteur-

                  Comment


                  • #49
                    dus je krijgt "gratis" een herprogrammering van de tuner. Maar als die in nederland gevestigd is is dat weer een eindje rijden.

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                      dus je krijgt "gratis" een herprogrammering van de tuner. Maar als die in nederland gevestigd is is dat weer een eindje rijden.
                      Gaat ge bij ZIP gaan misschien? Ik dacht dat die ook een vestiging hadden in België (dacht zelfs Gent of omstreken).

                      Maar contacteer toch eerst maar 'es Stef van PPE.
                      BMW 530d xDrive touring (E61 2009)

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                        I don't know, 'k ben er niet uit wat ik geloof. M'n vorige verbruikte niet minder na de chip, dan ervoor. Nu heb ik nog te weinig kilometers gereden om te kunnen evalueren of 'ie met chip zuiniger geworden is.

                        Vandaag en gisteren reed ik niet anders dan voorheen, dus continu sportiever rijden omdat er meer paarden zijn : neen. Maar af en toe wel, natuurlijk.
                        Na een motormanagement-update in de garage wordt die idd bij een goeie tuner gratis teruggezet. Mijn A4 werd recent 'teruggetuned' omdat de lease afloopt, ook dit gebeurde gratis.

                        Ik merk toch een opvallend meerverbruik nu hij terug standaard software heeft. Zelfs bij normaal gebruik scheelt het toch een kleine liter. Blijkbaar moet hij nu meer moeite doen.

                        Opvallend genoeg, bij hoge belasting blijft het verbruik hangen op 18l /100km, terwijl het met chip naar 40.0l ging. De vermogensafgifte is er nu dan ook naar.

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                          dus je krijgt "gratis" een herprogrammering van de tuner. Maar als die in nederland gevestigd is is dat weer een eindje rijden.
                          Je kan ook altijd zeggen dat ze met hun poten van de motorsturing moeten afblijven omdat 'ie nu lekker rijdt
                          1999 MGF
                          2004 Mercedes-Benz E200 CDI
                          2001 Honda S2000

                          Comment


                          • #53
                            mijn zafira doet nu toch 1 liter minder verbruik na het chippen.
                            Ik gebruik het extra vermogen zelden maar de dubbelasser trekt em toch beter in de lage toeren.

                            chippen kan men altijd terug vinden
                            maar niet met het standaard computerke dat de merken dealers hebben hoor.
                            Opel Corsa D 1.2 easytronic 2013
                            Skoda Octavia combi 2.0 crtdi 2013
                            Audi A8L 3.0 tdi 2015
                            Mercedes GL 350 cdi 2011
                            Range Rover autobiography tdv8 3.6 2010
                            BMW gran coupe 650i xdrive 2012
                            Aston Martin vantage volante 1987

                            Comment


                            • #54
                              Een volledige liter minder?
                              1999 MGF
                              2004 Mercedes-Benz E200 CDI
                              2001 Honda S2000

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                                Een volledige liter minder?
                                Ik las ergens dat 10 tot 15% mogelijk is. Van 10 liter naar 9 zakken is 10% en dus ne liter e Maar dat zal die Zafira wel ni verbruiken
                                Liefde is blind, maar niet als de geburen meekijken in den hof



                                Mijn vorige Golfje

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                                  heb je al je vermogen dan nog?
                                  want ik heb dus al gelezen dat wanneer de garage een update doet dat die gewoon je programma herschrijft . en dat wil zeggen dat je al je duurbetaalde pk's weer kwijt bent. en dat doet mij nog steeds twijfelen. stel je betaald 700€ voor een tuning, en een maand later ga je op onderhoud. ze hangen de wagen aan de coputer om een software-update te doen en *paf*, je staat weer op de gewone pk's.
                                  Ze hebben geen update uitgevoerd omdat anders zoals je zegt m'n extra vermogen kwijt gaat .
                                  R8-owner

                                  Comment


                                  • #57
                                    Niet alle softwareupdates overschrijven ook de motorsturing he.

                                    Veelal wordt enkel een klein stukje code ingebracht om iets specifieks te verhelpen/verbeteren.

                                    Het is ook een misvatting dat bij chiptuning de turbodruk wordt verhoogd.
                                    Dit is zelfs meestal NIET het geval. Er wordt wel met de variabele geometrie 'gespeeld'.

                                    Al onze diesels waren/zijn gechipped. Verbruik is nooit noemenswaardig veranderd.
                                    2012 S4 Avant 3.0 TFSI Quattro S-Tronic MTM 440pk/525nm
                                    2015 Macan Turbo 400pk/550nm

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Frigobox Bekijk Berichten
                                      Ik las ergens dat 10 tot 15% mogelijk is. Van 10 liter naar 9 zakken is 10% en dus ne liter e Maar dat zal die Zafira wel ni verbruiken
                                      Of de boordcomputer geeft serieus verkeerde waardes door, ook een manier om iemand te laten geloven dat zijn kar minder verbruikt dankzij een chip
                                      1999 MGF
                                      2004 Mercedes-Benz E200 CDI
                                      2001 Honda S2000

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                                        Niet alle softwareupdates overschrijven ook de motorsturing he.

                                        Veelal wordt enkel een klein stukje code ingebracht om iets specifieks te verhelpen/verbeteren.

                                        Het is ook een misvatting dat bij chiptuning de turbodruk wordt verhoogd.
                                        Dit is zelfs meestal NIET het geval. Er wordt wel met de variabele geometrie 'gespeeld'.

                                        Al onze diesels waren/zijn gechipped. Verbruik is nooit noemenswaardig veranderd.
                                        Sta me even toe...

                                        Als je bij chiptuning de turbodruk (indien van toepassing) niet verhoogt dan ga je pas problemen creëren.
                                        Moderne motormanagementsystemen werken op basis van een gevraagde, gelimiteerde en geleverde druk. Van zodra je iets meer injectie geeft gaat de uitlaatgassenstroom groter worden en zal de turbo automatisch meer druk maken, en hier zit het probleem, als het drukverschil tussen geleverde, gelimiteerde en uiteindelijk geleverde druk te groot is zal het motormanagement de turbo de opdracht geven om minder druk te leveren. In de meeste gevallen gaat het dan om het verstellen van de variabele geometrie, probleem is dan wel dat de turbo dermate zijn best moet doen om de gewenste druk (lager dus) te behalen dat hij veel kans maakt te overspeeden, dus het omgekeerde effect dan wat je wil bereiken.
                                        In het beste geval gaat je wagen in noodloop, in het slechtste geval krijg je (na verloop van tijd) schade.

                                        Dus chiptunen en turbodruk niet verhogen indien er sprake is van management geregelde turbodruk = NOT DONE!

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                                          Of de boordcomputer geeft serieus verkeerde waardes door, ook een manier om iemand te laten geloven dat zijn kar minder verbruikt dankzij een chip
                                          Jammer genoeg een vaak voorkomend fenomeen... Op den duur geloven de mensen niet meer in de verbruiksdaling! Daarom, meten aan de pomp!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X