Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chiptuning

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Chiptuning

    Iemand ervaring met chiptuning. Op websites vindt je toename van vermogen en koppel tot 30 à 40%. Dit lijkt mij straf gezien men enkel het motormanagement aanpast.
    Kostprijs is rond de 500 à 700 EUR wat best goedkoop is.

    Nu is mijn vraag of dit boeltje wel te vertrouwen is? Ik heb geen zin om mijn karreke na enkele maanden binnen te brengen met een opgeblazen motor. Zelf ben ik geen mototmaniak en drijf mijn mercedes nooit tot het uiterste, maar wat meer koppel uit mijn 2.2 CDI halen kan van de andere kant nooit kwaad gezien ik nogal schakellui bent.

    Dus indien hier leden zijn die ervarling hebben met het chippen mogen steeds hun ervaring/commentaar hier neerpennen.

    Thanks.

  • #2
    Daarvoor kijk je best 'es in 't forumonderdeel "tuning", daar zijn al heel wat topics verschenen over het onderwerp.

    De belangrijkste punten :
    • De ingreep is relatief makkelijk, duurt niet zo lang. Men verandert dus de software (motorsturing), met name inzake de brandstofinspuiting (hoeveelheid, duur) en de turbodruk (lichte verhoging). Meestal kopieert men ook eerst de originele software op een PC en houdt men dat bij zodat je later je auto terug in originele staat kan laten zetten (meestal is dat gratis).
    • Meer vermogen betekent meer belasting op/binnenin die motor (en andere onderdelen). Chiptuning kan dus inderdaad nadelig zijn voor het lange leven van je auto, maar dat hoeft niet zo te zijn (veel mensen geven b.v. nooit volgas en spreken nauwelijks meer dan de helft van 't voorhanden zijnde vermogen aan ... maar dan vraag je je af of zo iemand z'n auto zal laten chiptunen). Bij sommige modellen is er maar weinig 'ruimte', bij andere modellen zijn de onderdelen (zoals de koppeling) bemeten op een beduidend hoger vermogen dan de motor standaard levert en is er dus wel meer 'ruimte' om 'veilig' te chippen. Maar je kan hierin geen garanties geven. Sommige motoren hebben snel schade, andere nooit. En dat is niet noodzakelijk evenredig met het percentage gestegen vermogen, zeer veel verschillende factoren zijn hier van belang.
    • Bij turbodiesels maken de chiptuners gebruik van de 'groene zone', dat is het (technisch gezien) veilige gebied (inzake belasting), dat niet af fabriek wordt benut omdat een motor in de fabriek zo wordt afgesteld dat 'ie zo 'proper' mogelijk is. Het is goed mogelijk dat jouw 220 CDI zelfs bij Mercedes meer dan voldoende betrouwbaar wordt geacht als 'ie b.v. 190 pk en 400 Nm levert, maar omo wille van verkoopstechnische en vooral ecologische redenen worden motoren dan teruggetuned tot 't niveau dat in de catalogus staat vermeld.
      Die groene zone benutten is dus niet noodzakelijk schadelijk voor je motor (al kan het wel), maar je auto wordt er doorgaans wel minder milieuvriendelijk door. Turbodiesels zonder roetfilter roken sowieso al een beetje als je ze hard op hun staart trapt, en als ze gechipt zijn doen ze dat doorgaans nog wat meer (sommige 'slecht' gechipte motoren roken dan zelfs zeer hard).
    • De beloofde vermogens- en koppelstijgingen zijn doorgaans niet gelogen, al varieert dat uiteraard van auto tot auto. De ene 220 CDI heeft standaard 148 pk en 342 Nm, en de andere 220 CDI heeft standaard 157 pk en 365 Nm, terwijl het normaal gezien identiek verschillende motoren zouden moeten zijn (met fabrieksopgave van 150 pk en 350 Nm, bijvoorbeeld). De opgegeven waarden zijn dus eerder richtwaarden.
    • De beloofde vermindering in verbruik is doorgaans met 'n goeie korrel zout te nemen. Er zijn gebruikers die beweren dat het zo is, en het kan ook dat je gemiddeld verbruik iets zakt als je een sportieve rijstijl cultiveert ... maar om van je auto een verbruikswonder te maken moet je niet gaan chippen, maar wel eerst en vooral je rijstijl aanpassen.
    • Vergeet niet dat het gestegen vermogen verplicht moet worden gemeld aan je verzekeringsmaatschappij. Contractueel heb jij je verbonden tot het meedelen van gegevens die de maatschappij nodig heeft om het risico te beoordelen, dus als je dat niet doet kan je na ongeval door de maatschappij worden verweten opzettelijk deze gegevens te hebben verzwegen, waardoor je de kans loopt dekking te verliezen (en je wil dodelijke slachtoffers bij de tegenpartij niet uit je eigen zak betalen, neem ik aan).
      De kans bestaat dat je maatschappij zal weigeren het gestegen vermogen te verzekeren. De kans bestaat dat ze 't wel doet, tegen een meerpremie (meestal valt die vrij goed mee).
    • En tot slot moet ook worden gemeld dat je auto niet meer voldoet aan de technische kenmerken die in het PVG (proces-verbaal van gelijkvormigheid) voor jouw type auto voldoen. In principe kan je dus met een gechiptunede wagen niet de weg op.
      Bovendien kan het zijn dat je door het chippen in een hogere schaal inschrijvingstax valt (BIV, Belasting op Inverkeersstelling), waardoor de Staas te weinig inschrijvingstax heeft gekregen voor jouw auto. Aangezien het hier om een bewuste verandering van de auto gaat, en je daardoor belastingen ontduikt, zou je hier ook van een fiscaal misdrijf kunnen spreken.
    Da's al een korte inleiding. Succes!
    Last edited by gTa; 26/08/2008, 14:35.
    BMW 530d xDrive touring (E61 2009)

    Comment


    • #3
      Over welke 2.2 CDI spreken we?
      1999 MGF
      2004 Mercedes-Benz E200 CDI
      2001 Honda S2000

      Comment


      • #4
        chiptuning

        Hey. Thanks voor de snelle respons. Ik zal zeker in het chapter tuning gaan snuisteren.

        Mijn bakske is de MB C200 CDI - 136pk, bouwjaar 2008.
        Het motorblok is een 2.2l en ik vermoed dat het gn kwaad kan het vermogen wat op te krikken gezien het blok beresterk is.

        Het aangeven aan de verzekeringmaatschappij is een ander paar mouwen. Ben je er zeker van dat zij dit zonder morren gaan aannemen. En zoals gewoonlijk is in België bijna alles strafbaar.

        Comment


        • #5
          Sommige maatschappijen doen het, andere niet. Als 't een firmawagen is (dus jij bent niet de eigenaar), dan moet dat via je baas of de fleetmanager of de leasingfirma gebeuren, dat lijkt me risky business. En tunen zonder aan te geven aan je maatschappij is sowieso al risky business.
          BMW 530d xDrive touring (E61 2009)

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
            Sommige maatschappijen doen het, andere niet. Als 't een firmawagen is (dus jij bent niet de eigenaar), dan moet dat via je baas of de fleetmanager of de leasingfirma gebeuren, dat lijkt me risky business. En tunen zonder aan te geven aan je maatschappij is sowieso al risky business.

            Het is een leasing .
            Misschien best met mijn pollen van de motor blijven, al is het gedacht om 30 tot 40 meer pk onder de motorkap best tempting.

            Zoals altijd vormt er zich geen probleem als alles goedloopt. 'T is maar waneer je stukken krijgt en men de stekker in de motor steekt om een analyse uit te voeren. Dan kan piet het hier uitleggen.....

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door pietbanaan Bekijk Berichten
              Het is een leasing .
              Misschien best met mijn pollen van de motor blijven, al is het gedacht om 30 tot 40 meer pk onder de motorkap best tempting.

              Zoals altijd vormt er zich geen probleem als alles goedloopt. 'T is maar waneer je stukken krijgt en men de stekker in de motor steekt om een analyse uit te voeren. Dan kan piet het hier uitleggen.....
              No guts no glory
              My GTI is powered by Chuck Norris

              Comment


              • #8
                't is een schitterende motor wanneer 'ie gechipt is, maar in geval van leasing...
                1999 MGF
                2004 Mercedes-Benz E200 CDI
                2001 Honda S2000

                Comment


                • #9
                  Mijn wagen is gechipt en het verbruik is bij normale rijstijl gedaald maar bij spotieve rijstijl zuigt hij opmerkelijk meer brandstof. Acceleratie en topsnelheid zijn opmerkelijk beter.

                  Van dat aangeven bij de verzekeringsmaatschappij en de fiscus vind ik dikke zever, we zouden geen Belgen zijn mochten we alles zo volgens de regeltjes doen en de meerderheid geeft het volgens mij ook niet aan. Dat is nou net dikwijls de bedoeling van chiptunen: meer vermogen verkrijgen zonder er extra belastingen en verzekering te moeten betalen. En als je een ongeval hebt dan zal het ten eerste al zeer ernstig moeten zijn met bvb zeer overdreven snelheid alvorens er een onderzoek komt en zal men moeten bewijzen dat de oorzaak van het ongeval te wijten is aan het chippen.

                  Comment


                  • #10
                    off topic - fjiew, eindelijk mijn topic teruggevonden.


                    on topic: Aangeven aan de VM of vadertje staat omwille v/e hogere schaal. Jamais !!!!
                    In ieder geval ben ik er nog niet uit, maar mijzelf kennende verander ik nauwelijks van gedacht.
                    Bovendien heb een korte leasingtermijn van 2j dus de kans dat er stukken aankomen is relatief klein.

                    @Diabolic, welke auto heb jij?

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door pietbanaan Bekijk Berichten
                      off topic - fjiew, eindelijk mijn topic teruggevonden.


                      on topic: Aangeven aan de VM of vadertje staat omwille v/e hogere schaal. Jamais !!!!
                      In ieder geval ben ik er nog niet uit, maar mijzelf kennende verander ik nauwelijks van gedacht.
                      Bovendien heb een korte leasingtermijn van 2j dus de kans dat er stukken aankomen is relatief klein.

                      @Diabolic, welke auto heb jij?
                      Je kan gewoon je wagen laten tunen en er een apec switch bijnemen, dan kan je zelf indien gewenst je originele programma terugzetten, en wanneer de wagen terug is van de dealer terug tunen

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door pietbanaan Bekijk Berichten

                        @Diabolic, welke auto heb jij?

                        Een Audi A3 2.0TDI

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door xtratec Bekijk Berichten
                          Je kan gewoon je wagen laten tunen en er een apec switch bijnemen, dan kan je zelf indien gewenst je originele programma terugzetten, en wanneer de wagen terug is van de dealer terug tunen
                          Dan werk je volgens mij met een soort powerbox, niet?
                          Of toch met 2 aparte chips?
                          1999 MGF
                          2004 Mercedes-Benz E200 CDI
                          2001 Honda S2000

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                            Dan werk je volgens mij met een soort powerbox, niet?
                            Of toch met 2 aparte chips?

                            Een powerbox lijkt mij persoonlijk het eenvoudigst, plug en play en klaar is kees.
                            een switch is al minder evident voor een niet-techneut gelijk ik.

                            Comment


                            • #15
                              Voor leasing is dat ook de beste oplossing
                              Voor de motor weet ik niet, ik heb enkel ervaring met een geschreven chip.
                              1999 MGF
                              2004 Mercedes-Benz E200 CDI
                              2001 Honda S2000

                              Comment


                              • #16
                                Ik zou geen powerbox gebruiken tenzij je zeker weet dat hij van goede kwaliteit is en die zal dan wel evenveel of meer kosten als een ander programma laten inschrijven.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door pietbanaan Bekijk Berichten
                                  Een powerbox lijkt mij persoonlijk het eenvoudigst, plug en play en klaar is kees.
                                  een switch is al minder evident voor een niet-techneut gelijk ik.
                                  Het is geen powerbox, met de SWITCH wordt de ECU geherprogrammeerd.

                                  Het systeem is zo eenvoudig dat echt iedereen mee overweg kan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door pietbanaan Bekijk Berichten
                                    Het is een leasing .
                                    Misschien best met mijn pollen van de motor blijven, al is het gedacht om 30 tot 40 meer pk onder de motorkap best tempting.

                                    Zoals altijd vormt er zich geen probleem als alles goedloopt. 'T is maar waneer je stukken krijgt en men de stekker in de motor steekt om een analyse uit te voeren. Dan kan piet het hier uitleggen.....
                                    Zo is het. Met ne firmawagen zou 'k 't nooit doen, nu is 't m'n eigen firmawagen, da's iet anders.

                                    Up to you.
                                    BMW 530d xDrive touring (E61 2009)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                      Mijn wagen is gechipt en het verbruik is bij normale rijstijl gedaald maar bij spotieve rijstijl zuigt hij opmerkelijk meer brandstof. Acceleratie en topsnelheid zijn opmerkelijk beter.

                                      Van dat aangeven bij de verzekeringsmaatschappij en de fiscus vind ik dikke zever, we zouden geen Belgen zijn mochten we alles zo volgens de regeltjes doen en de meerderheid geeft het volgens mij ook niet aan. Dat is nou net dikwijls de bedoeling van chiptunen: meer vermogen verkrijgen zonder er extra belastingen en verzekering te moeten betalen. En als je een ongeval hebt dan zal het ten eerste al zeer ernstig moeten zijn met bvb zeer overdreven snelheid alvorens er een onderzoek komt en zal men moeten bewijzen dat de oorzaak van het ongeval te wijten is aan het chippen.
                                      Ik kan je reactie begrijpen wat de tax betreft. Belastingsontduiking, hmm ja, Belgische nationale sport. Ik ga niet openlijk schrijven dat ik het goedkeur, maar ik kan er inkomen. En bovendien : het risico is zeer klein. Hooguit een boete.

                                      Met je eigen toekomst en die van je partner en kinderen spelen door zo stom te zijn van de kleine meerpremie voor je polis niet te betalen : hoe dom kan je zijn... ik kan daar met al m'n verstand (of wat dan ook) écht niet bij. Maar dan ECHT niet.
                                      Je hebt geen idee hoe doortastend maatschappijen zijn als ze nog maar het minste ruiken. En ze ruiken goed. Om maar te zeggen : er zijn er die mensen in dienst hebben om fora zoals deze te volgen, misschien niet proactief maar zeker wel na 'n ongeval met grote schade. Byebye dekking.
                                      Elk doet wat 'ie wil, maar neem het niet verkeerd op als ik zeg dat het oerdom is om je verzekeringsmakelaar niet in te lichten.

                                      Trouwens, "chiptuning bedoeld om belastingen te ontduiken en niet de volle pot verzekeringspremie te betalen?". Da's wel een érg kortzichtige mening én een proper staaltje van gevolg-oorzaak-denken. Zo kan je alles verklaren, en is zelfs 1 gelijk aan 2... Ni goed bezig.

                                      Maar bon. No hard feelings. Alleen niet komen klagen als 't zover is, dan ga 'k in een p.s. onder de post waarin ik m'n medeleven (misschien) betuig, 'es fijntjes naar deze post verwijzen.
                                      BMW 530d xDrive touring (E61 2009)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door xtratec Bekijk Berichten
                                        Je kan gewoon je wagen laten tunen en er een apec switch bijnemen, dan kan je zelf indien gewenst je originele programma terugzetten, en wanneer de wagen terug is van de dealer terug tunen
                                        Zo'n switch wordt zo goed als onmiddellijk gedetecteerd als je 'n zwaar ongeval veroorzaakt en er komt 'n gerechtelijk expert, of 'n expert van de maatschappij ter plaatse. Die mannen zijn geen uilskuikens.

                                        De meerpremie voor chiptuning bedraagt doorgaans geen 25% op de premie B.A. Als dat je al teveel is, dan ben je m.i. serieus onverantwoordelijk bezig.

                                        Iedereen zit z'n makelaar af te zagen om een zo volledig mogelijke dekking voor z'n huis, want je weet maar nooit. Maar op de premie B.A. voor hun auto gaan ze dan wel zichzelf aan behoorlijke risico's blootstellen omdat ze geen (ik zeg maar wat) 150 EUR extra over hebben voor een correcte dekking. Onbegrijpelijk...

                                        Trouwens, een ongeval in fout hebben met een firmawagen die is gechipt zonder dat aan te geven aan de leasingfirma, de verzekeringsmaatschappij en de werkgever, dat is een zware professionele fout waardoor je met onmiddellijke ingang ontslagen wordt. Dat, en het behoorlijke risico op een financiële kater voor de rest van je leven ... of maximaal enkele honderden euro's per jaar. Pick your pick.

                                        Eigenlijk ... mensen die zo denken ... scan gewoon uw groene kaart in, vervals die, en ga onverzekerd rondrijden! Scheelt nog méér geld. Dan kan je misschien grotere velgen & banden kopen daarmee. (for the record : dat laatste was niét serieus bedoeld, 'k hou het nog niet voor onmogelijk dat er anders nadien iemand zou komen aandraven met "jamaar 'k heb dat gelezen op 't forum!")
                                        Last edited by gTa; 30/08/2008, 02:57.
                                        BMW 530d xDrive touring (E61 2009)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X