Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote chiptuning topic! V3

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
    Allez vooruit! Als ik dat hier allemaal lees zijn veel mensen toch kiekens om bij de aanschaf van een auto te kiezen voor een variant met wat meer vermogen.
    Gewoon effe aan de computer hangen en Kees komt klaar.
    Bij al die autofabrikanten werken toch nogal uilskuikens! Lowieke of Polleke met hun waarschijnlijk astronomisch hoog IQ die flikkeren er gauw een ander file op en het spel rijdt tientallen malen beter met bijna een verdubbeling van vermogen en de perfecte koppelcurve.
    En dat allemaal met geen of nauwelijks gevaar op schade!
    RESPECT!
    Ja er moest toch 1 forumlid een kort door de bocht onnozele reactie geven die niet kan begrijpend lezen of interpreteren

    Last edited by kefkie; 3 Weken Geleden.

    Comment


    • Wordt er hier nu echt gedacht dat als een constructeur motor x uitbrengt met y vermogen dat daar geen ruime marge op is? Zowel als op het blok als op de andere randonderdelen.

      De constructeur geeft veiligere waardes op zodat een auto zowel met slechte benzine en in de vrieskoude dezelfde waardes kan afleveren dan met goede benzine in gewoon klimaat.
      Zij gaan toch geen auto’s verkopen waarvan het vermogen van de auto al op 70-75% zit van hetgeen het blok of andere onderdelen aankan.

      En ja een chiptuning zal wel een aantal % meer slijtage bezorgen op langere termijn. Al gaat dat volgens mij maar een marginaal verschil zijn als je normaal rijdt met een auto.

      Net zoals een sportieve chauffeur met een stockwagen snellere slijtage zal hebben dan een rustige chauffeur met dezelfde auto. Hoeveel remmen/schijven en andere prullen ik niet heb moeten vervangen op mijn toen nog stockauto’s omdat ik een relatief vlotte rijstijl had. Dat had met de tuning niet veel verschil gegeven. Ik heb 1 jaar en 45.000km met een 523i gereden. Ik heb daar om de 15k km nieuwe banden en nieuwe blokken op kunnen steken. Op mijn huidige V90 staan er 53.000km. Ik ben aan mijn 2 set banden bezit, 2e set remblokken en vooraan nieuwe schijven. Dusja rijstijl is alles.

      Ik ben geen pure fanboy oid van chiptuning, dat bewijzen mijn oudere posts en discussies wel, maar realist.
      En een goeie tuning binnen deftige marges gaat de auto niet ineens na 200k km versleten zijn ipv 300k.

      Trouwens, de eigenaar van de gechipte kar moet zelf beslissen wat die ermee gaat doen en hoe ze met een tuning omgaan.

      Ik koop liever trouwens een 2-de hands gechipte wagen als de auto goed warm is gereden en gebruikt ipv een koud afgetrapte stockauto. Dat is ook miserie achteraf.

      Mijn zwarte leon ging van een top van 220 naar 250+ op teller, ja dan moeten er deftige banden onder en betere remmen. Al was het maar voor mijn eigen gemoedsrust.


      Last edited by kefkie; 3 Weken Geleden.

      Comment


      • Ze kunnen vermogen verhogen maar het is niet efficiënt gedaan. Je moet aan zo'n tuner eens vragen wat de optimale voorontsteking is voor een optimaal vermogen en hoe ze dat denken te meten of aan te passen als ze de turbodruk/afr veranderen....

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
          dan moeten er deftige banden onder en betere remmen. Al was het maar voor mijn eigen gemoedsrust.
          Ja zeker. En koppeling, enz... dan maak je ook kosten. En hoeveel van die tjoeners zijn er die dit doen? Feit alleen dat ze geen wagen kopen/kunnen betalen met meer vermogen zegt mij al genoeg over hoeveel er aanpassingen gaan doen

          Marges zijn sowieso veel kleiner dan vroeger, alle merken besparen. Het wordt er niet breder op. Maar het staat iedereen vrij dit risico te nemen, zolang de wagen veilig blijft.
          BMW F10 535Xi N55

          BMW E46 ///M3

          BMW E34 ///M5 3.8

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten

            Mijn zwarte leon ging van een top van 220 naar 250+ op teller, ja dan moeten er deftige banden onder en betere remmen. Al was het maar voor mijn eigen gemoedsrust.

            250+ km/u met een zwarte Leon... van gemoedsrust gesproken.
            Trouwens met een witte Lowie zou ik aan 250 + km/u ook niet veel gemoedsrust hebben, maar dat terzijde.
            Is dat de bedoeling om op de Duitse snelwegen deze snelheden te halen?
            Ik ben natuurlijk niet zo'n grote specialist zoals de meeste tjoeners, maar mijn gezond boerenverstand zou denken dat een crèmekar (sorry voor de woordkeuze, het is niet denigrerend bedoeld) zulke prestaties meegeven toch niet zonder gevaar is.
            Indien ik zo'n prestaties nodig (?) zou hebben, kocht ik mij één of andere dikke Audi, BMW, Porsche... (keuze genoeg, elk merk heeft wel wat in de aanbieding). Maar daar hangt een steviger prijskaartje aan, niet? Of ga je nu beweren dat een gechiptunede Leon met een ander remschijfje dezelfde kwaliteit, stevigheid en veiligheid biedt?
            Willen maar niet kunnen noem ik het.
            Wedstrijdwagens daar kan ik uiteraard inkomen, maar dan spreken we wel over andere (professionelere) dingen.

            Comment


            • ABT doet ( of deed) het met de toestemming van VAG zelf in DE. Met behoud van garantie. In de moderne motoren zit er volgens mij een zekere marge in ikv bedrijfszekerheid van de motor. Als je ziet dat ze bij moto’s uit 1000 CC zelfs 200 pk puren, dan is er nog ruimte.
              “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

              Comment


              • Uit een 1600 -tje wordt zelfs meer dan 700 pk gehaald (en meer).
                Wil dat dan zeggen dat er ruimte genoeg is om eender welk 1600-blokje te chippen en verder geen aanpassingen aan onderdelen te hoeven doen?
                Ik wil gerust geloven dat er wel een veiligheidsmarge is, maar dat die marge tientallen procenten zou zijn lijkt me sterk.
                De spreekwoordelijke uitzondering die de regel bevestigt is hier misschien wel mogelijk?

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten

                  Of zoals volvo die voor mijn D4 ook een chipkuur aanbiedt. Zot gewoon!
                  Als VOLVO dat zelf aan biedt, dan hebben ze dat getest op gesimuleerde lifetime. Je mag er zeker van zijn dat er dan een paar modellen 100.000km of zo aan 160-200km/h op een testbaan gereden hebben.
                  Die chippers hebben dat nog nooit getest. Kan goed gaan, maar kan even goed helemaal mis gaan.

                  En dan gaan we nog voorbij aan het feit dat het in België illegaal is zonder toelating van de fabrikant, en een nieuwe homologatie.

                  Comment


                  • Je kan je ook de vraag stellen of alles van de rest van de wagen wel voorzien is op extra vermogen? Schokdemper, chassis, remmen, enz.
                    En wat kan de OEM opstelling aan ikv remmen enz? Is dat 10 of 50 % extra vermogen?
                    “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                    Comment


                    • het wordt hier een welles nietes spelletje hé.

                      Zoals hierboven niet wettelijk in België en dan zie ik op Facebook een uitdraai passeren van een auto met 600pk op Belgische platen (komt van ergens rond de 400)....als die mens problemen heeft met iemand en die ziet dat trek je die direct een kloot af. Flikken tippen en auto in beslag nemen.
                      Polo 6n 1.4

                      Comment


                      • Wat met eco tuning? https://dtctuning.nl/eco-tuning/
                        “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                          Dat is de grootste grap.
                          Denk je nu echt dat de constructeurs zelf 20% brandstofbesparing gaan laten liggen?
                          En dan zouden een paar IT doe het zelvers dat ineens klaar spelen?
                          Als je weet hoe veel boetes de constructeurs zouden kunnen vermijden met 20% besparing, dan weet je gewoon dat het niet kan.
                          Als het echt zou zijn, dan zouden die bedrijven/software al lang opgekocht zijn door de fabrikanten.

                          En kom nu niet af met verhalen van... de nonkel van de zus van mijn bakker heeft dat laten doen, en die bespaarde 18%.
                          Feit is: om een brandstofbesparing representatief te testen, daar moet je ook een hele hoop factoren onder controle nemen. Metingen bij dezelfde temperatuur, zelfde traject, op exact dezelfde manier gereden etc. Of, in labo's testen...

                          Meer vermogen uit een motor halen doe je door er meer lucht en brandstof door te krijgen. Met een turbo is dat niet eens zo moeilijk. Druk omhoog, en de injectoren wat voorliegen, en klaar is kees. Om 20% brandstofbesparing te halen moet je de verliezen aanpakken. Dat is echt niet zo simpel dat je dat in je tuinhuis klaar kan krijgen.

                          Comment


                          • eco tuning is een foutief woord, je moet eens zoeken naar de curves nox/co bij een verbrandingsmotor. als je de afr aanpast gaat de éne factor omhoog én de andere omlaag (of omgekeerd). je kan ze NOOIT alletwee vebeteren. Een motor is zo afgesteld dat co/nox beiden zo laag mogelijk zijn. dus ecotuning is zelfs theoretisch en fysisch ONMOGELIJK

                            Comment


                            • De enige eco tuning is een houten blok onder je gaspedaal.
                              “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                              Comment

                              Working...
                              X