Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote chiptuning topic!

Collapse
This topic is closed.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
    Ik dacht dat in Duitsland de wijziging van het vermogen op de Fahrzeugbrief wordt vermeld, we hebben nog wat te leren van onze buren.
    Ze leren alleen maar wat in hun kraam past.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
      Ze leren alleen maar wat in hun kraam past.
      Ze hebben toch geld nodig, wel dit kan geld opbrengen.
      Misschien moeten er eens enkele mailtjes naar bepaalde politieke partijen gestuurd worden om hen de juiste richting uit te sturen??
      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
        Ja, want ik denk dat het grote probleem om tuning toe te laten het voertuig zelf is. Is het voertuig voorzien op het grotere vermogen? Bvb (ik spreek nu over een model wat ik ken) een Espace 130 pk heeft kleinere remschijven dan een 175 pk. Als de constructeur gortere remmen voorziet voor een hoger vermogen heeft hij daar een reden voor denk ik. Wellicht hierdoor dat alles zo ingewikkeld ligt bij homologatie en zo. Ook een reden waarom verzekeringen niet zo happig zijn om een hoger vermogen te verzekeren.
        Ik spreek nu enkel over kleinere remmen, bij sommige wagens zullen er geen verschillen zijn, bij andere zullen de verschillen nog groter zijn.
        Hoor ik veel mensen zeggen maar dat klopt toch helemaal niet? Voor een wagen met snellere acceleratie heb je toch geen grotere remmen nodig? Die auto gaat even snel van 100 tot 0 afremmen als vroeger.
        Als je natuurlijk je 1.4 gaat gebruiken om op't circuit te raggen is wat anders, maar daar dienen waarschijnlijk de remmen van de 1.6 ook niet voor...
        De hogere topsnelheid misschien maar volgens mij zijn dat maar marginale verschillen die er bereikt worden...

Comment

• stel dat je nu een grote baan hebt van 10km lang en elke 200meter zijn er verkeerslichten.
          op 200meter geraak ik met mijn golfke op een goei 60km/h en moet dan beginnen remmen.
          een getunede wagen haalt op die 200meter misschien wel de 90km/H al en moet dan afremmen.

50keer afremmen van 60 naar 0 of 50keer afremmen van 90 naar 0 zal bij lichte remmen overhitting veroorzaken, en bij grotere niet. die grotere remmen moeten namelijk zo hard niet werken.
          als het allemaal niks uitmaakt, had de fabrikant wel elk model dezelfde remmen gegeven. die lichtere remmen zullen 40 van die 50keer de auto kunnen stoppen, en de 41ste keer gaat de auto door het rood...

als je meer vermogen hebt, KAN je aggresiever gaan rijden en moeten de remmen kunnen voldoen aan die rijstijl. op circuit kan je veel aggresiever rijden dan op de openbare weg, vandaar dat straatremmen daar onvoldoende zijn.

een remsysteem kan een bepaalde hoeveelheid energy afvoeren (warmte). voor 175pk zal je remmen moeten hebben die meer aankunnen dan voor 130pk. daarom zijn wij ook geen automotive ontwerpers en laten wij dit over aan de ervaren mensen

destijds had een capri 1.3-1.6-2.0-2.3- 2.6 en 3.0 dezelfde remmen vooraan (standaard masieve schijven en allemaal dezelfde blokken, vermogen van 50 tot 138pk). doch bij de 2.8 motor staken er geventileerde schijven in (160pk). blijkbaar waren die standaard remmen dus berekent tot een 140pk en die waren onvoldoende voor die ene motor. ik denk niet dat de fabrikant graag investeerd om eens 1 onnodige uitzondering van remmen te maken.
          Last edited by fcapri; 24/08/2014, 20:21.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
            stel dat je nu een grote baan hebt van 10km lang en elke 200meter zijn er verkeerslichten.
            op 200meter geraak ik met mijn golfke op een goei 60km/h en moet dan beginnen remmen.
            een getunede wagen haalt op die 200meter misschien wel de 90km/H al en moet dan afremmen.

50keer afremmen van 60 naar 0 of 50keer afremmen van 90 naar 0 zal bij lichte remmen overhitting veroorzaken, en bij grotere niet. die grotere remmen moeten namelijk zo hard niet werken.
            als het allemaal niks uitmaakt, had de fabrikant wel elk model dezelfde remmen gegeven. die lichtere remmen zullen 40 van die 50keer de auto kunnen stoppen, en de 41ste keer gaat de auto door het rood...

als je meer vermogen hebt, KAN je aggresiever gaan rijden en moeten de remmen kunnen voldoen aan die rijstijl. op circuit kan je veel aggresiever rijden dan op de openbare weg, vandaar dat straatremmen daar onvoldoende zijn.
            daarom zijn wij ook geen automotive ontwerpers en laten wij dit over aan de ervaren mensen

Zo simpel is het allemaal niet. Fabrikanten bouwen ook marges in.

Comment

• grotere remmen zijn er dikwijls ook maar deels om visueel een onderscheid te maken met goedkopere broers, natuurlijk remmen die hopelijk beter...de minima kwa remmen een auto wettelijk moet halen haalt elke auto met de vingers in de neus
              http://www.autoforum.be/showthread.p...-met-de-wereld
              Rekening nummer: Lieve Van Hove BE26 3770 7528 0929

Comment

• bij meer vermogen ga je rapper aan hogere snelheid zitten, en vooral dan zijn goeie remmen belangrijk. dus bij een stuk meer vermogen zijn grotere remmen zeker geen overbodige luxe.
                scooby

Comment

stel dat je nu een grote baan hebt van 10km lang en elke 200meter zijn er verkeerslichten.

een remsysteem kan een bepaalde hoeveelheid energy afvoeren (warmte). voor 175pk zal je remmen moeten hebben die meer aankunnen dan voor 130pk. daarom zijn wij ook geen automotive ontwerpers en laten wij dit over aan de ervaren mensen

destijds had een capri 1.3-1.6-2.0-2.3- 2.6 en 3.0 dezelfde remmen vooraan (standaard masieve schijven en allemaal dezelfde blokken, vermogen van 50 tot 138pk). doch bij de 2.8 motor staken er geventileerde schijven in (160pk). blijkbaar waren die standaard remmen dus berekent tot een 140pk en die waren onvoldoende voor die ene motor. ik denk niet dat de fabrikant graag investeerd om eens 1 onnodige uitzondering van remmen te maken.
                  Tja, als je 10km lang elke 200 alles op en af geeft, zijn betere remmen misschien interessant. Maar die situatie doet zich toch nooit voor. Die standaard remsystemen op de auto's zijn nu meer als genoeg, ze zetten die daar ook in om de hogere prijs tussen de 100 en 120pk versie van dezelfde motor te verantwoorden, want voor een chip met andere parameters zijn de prijzen soms een beetje onnozel...

Comment

• Hier in Californië ben ik er nog niet zo echt uit wat mag en wat niet, de wetten zijn hier ook nie zo duidelijk erover.
                    Qua motoraanpassingen zijn ze hier wel relatief los, je mag wel veel (zelf engine swaps), maar je moet dan wel terug controle laten doen voor de uitstoot (moet niet perse maar als ze u daar op pakken => bak in). Maar als je nu bv een CRX hebt en je legt er de nieuwste civic motor in mag dat, want nieuwere motor. Je mag in een nieuwe camaro dus geen blok leggen van een '68 model.
                    Auto's van voor '73 zijn vrij, dus daar mag je quasi alles mee aanvangen.

Slaag mij nie dood als het niet 100% klopt, ik zit hier ook maar nog een goeie maand e..
                    Classic cars on demand

www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                    www.californiadream.be

- It's time to make your dream come true -

Comment

• Wees maar zeker dat een constructeur goed weet wat hij doet wanneer er grotere remmen gestoken worden. Ik kan me moeilijk voorstellen dat mijn Espace voor het uitzicht grotere remmen zou hebben. Nee, die remmen moeten erop voorzien zijn om 2 ton tot stilstand te brengen en dit verschillende keren na elkaar. En zeker weten dat dit bij andere merken ook zo is. Zoals hierboven al gezegd bij die BMW.
                      Misschien inderdaad een grens bepalen die toegelaten is om het vermogen te verhogen.
                      Maar we spreken nu enkel over de remmen, ook de ophanging kan verschillen. De snelheidsindex van de banden kan verschillen. (alhoewel hier meestal marge is). Bandenmaten kunnen verschillen. Enz...
                      Om nog eens terug te komen op de remmen, mijn Golf GTI 16V indertijd kon je onderscheiden van een gewone GTI doordat er 2 koelsleuven van onder de voorkant naar de binnenkant van de wielkuipen liepen om remmen af te koelen. Dat zijn allemaal zaken waar we meestal het bestaan niet van afweten, maar blijkbaar voor de constructeur toch nodig zijn om het hogere vermogen veilig op de weg te brengen. En het verschil was eigenlijk niet bijzonder groot, 115 pk tov 139 pk... Dat zijn verschillen die men tegenwoordig met tuning gemakkelijk haalt.
                      Wellicht wil de wetgever ons hiervoor beschermen en zijn de constructeurs niet zo happig om een gelijkvormigheidsattest af te leveren.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                        Wees maar zeker dat een constructeur goed weet wat hij doet wanneer er grotere remmen gestoken worden. Ik kan me moeilijk voorstellen dat mijn Espace voor het uitzicht grotere remmen zou hebben. Nee, die remmen moeten erop voorzien zijn om 2 ton tot stilstand te brengen en dit verschillende keren na elkaar. En zeker weten dat dit bij andere merken ook zo is. Zoals hierboven al gezegd bij die BMW.
                        Misschien inderdaad een grens bepalen die toegelaten is om het vermogen te verhogen.
                        Maar we spreken nu enkel over de remmen, ook de ophanging kan verschillen. De snelheidsindex van de banden kan verschillen. (alhoewel hier meestal marge is). Bandenmaten kunnen verschillen. Enz...
                        Om nog eens terug te komen op de remmen, mijn Golf GTI 16V indertijd kon je onderscheiden van een gewone GTI doordat er 2 koelsleuven van onder de voorkant naar de binnenkant van de wielkuipen liepen om remmen af te koelen. Dat zijn allemaal zaken waar we meestal het bestaan niet van afweten, maar blijkbaar voor de constructeur toch nodig zijn om het hogere vermogen veilig op de weg te brengen. En het verschil was eigenlijk niet bijzonder groot, 115 pk tov 139 pk... Dat zijn verschillen die men tegenwoordig met tuning gemakkelijk haalt.
                        Wellicht wil de wetgever ons hiervoor beschermen en zijn de constructeurs niet zo happig om een gelijkvormigheidsattest af te leveren.
                        Niet alleen voor het uitzicht nee, maar omdat die auto 2 ton weegt. Als die nu 20pk meer heeft blijft die 2 ton gelijk.
                        Alleen bij het tot het uiterste drijven zou je problemen kunnen krijgen maar dat zijn situaties die volgens mij niet veel voorvallen.

edit: Als ik bij onderdelendirect kijk zou ne 518d en ne 530d dezelfde remmen hebben.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
                          Tja, als je 10km lang elke 200 alles op en af geeft, zijn betere remmen misschien interessant. Maar die situatie doet zich toch nooit voor. Die standaard remsystemen op de auto's zijn nu meer als genoeg, ze zetten die daar ook in om de hogere prijs tussen de 100 en 120pk versie van dezelfde motor te verantwoorden, want voor een chip met andere parameters zijn de prijzen soms een beetje onnozel...
                          maar de fabrikant moet wel voorzien dat er zo KAN gereden worden. anders kun je ook banden tot 205km/h monteren op een auto die 225km/h kan. er wordt immers toch zo snel niet gereden...

Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
                          edit: Als ik bij onderdelendirect kijk zou ne 518d en ne 530d dezelfde remmen hebben.
                          als een constructeur zijn remmen van een 530D op een 518 monteerd omdat die dan bespaard om een ander soort remmen te ontwikkelen, dan zijn die remmen voor een 518 dus overkill maar ook geen probleem.
                          je kan die 518 dan ook probleemloos tunen naar hogere pk's zonder naar de remmen te kijken.
                          zie voorbeeld hieronder

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                          Zo simpel is het allemaal niet. Fabrikanten bouwen ook marges in.
                          stel: je hebt een auto met een 1800c (100pk), 2500cc met 150pk, 3000 met 200pk en 3500cc met 230pk motor.
                          de fabrikant had al remmen ontwikkeld voor een 3000 (bv tot 225pk) en monteerd deze ook op de 2lagere versies. maar de 3500 verreiste zwaardere remmen en de fabrikant bouwd voor dat type betere remmen die tot 300pk gaan (zie hier zijn marge van 70pk!!!).
                          ga jij die 1800 tunen tot 170pk: no probleem, remmen nog altijd 55pk marge,
                          ga jij die 2500cc tunen tot 195pk: geen probleem, remmen nog altijd 30pk marge,
                          ga jij die 3000 tunen tot 220pk: geen probleem (marge wordt wel heel klein maar voldoen nog), maar tune jij die motor tot 245pk, ga je wel de grotere remmen nodig moeten hebben,

zelfde zoals mijn capri voorbeeld erboven
                          normale masieve schijven, standaard klauwen:
                          1.3: 50pk
                          1.6: 72-85pk
                          2.0: 98-101pk
                          2.3: 114pk
                          2.6: 125-130pk
                          3.0: 138pk
                          geventileerde schijven en dikkere klauwen:
                          2.8: 160pk

als ik nu een 3.0 ga tunen tot 175pk, behoud ik dan de normale remmen, of ga ik de 2.8 poten nemen met de zwaardere veren van een 3.0 erin???
                          de capri 3.0 had gewone remmen, de 3.0X-pack (uitgebouwde versie van ford zelf met 175pk. heeeel zeldzaam) had geventileerde.
                          http://fcapri.homelinux.com/models.htm
                          Last edited by fcapri; 25/08/2014, 09:50.

Comment

Ik denk dat de belangrijkste vraag is: Hoe snel mag je op die baan rijden?
                            Stel, en ik zeg stel, dat iedereen zich aan de max snelheid houdt, wat dan?

Comment

maar de fabrikant moet wel voorzien dat er zo KAN gereden worden. anders kun je ook banden tot 205km/h monteren op een auto die 225km/h kan. er wordt immers toch zo snel niet gereden...

als een constructeur zijn remmen van een 530D op een 518 monteerd omdat die dan bespaard om een ander soort remmen te ontwikkelen, dan zijn die remmen voor een 518 dus overkill maar ook geen probleem.
                              je kan die 518 dan ook probleemloos tunen naar hogere pk's zonder naar de remmen te kijken.
                              zie voorbeeld hieronder

stel: je hebt een auto met een 1800c (100pk), 2500cc met 150pk, 3000 met 200pk en 3500cc met 230pk motor.
                              de fabrikant had al remmen ontwikkeld voor een 3000 (bv tot 225pk) en monteerd deze ook op de 2lagere versies. maar de 3500 verreiste zwaardere remmen en de fabrikant bouwd voor dat type betere remmen die tot 300pk gaan (zie hier zijn marge van 70pk!!!).
                              ga jij die 1800 tunen tot 170pk: no probleem, remmen nog altijd 55pk marge,
                              ga jij die 2500cc tunen tot 195pk: geen probleem, remmen nog altijd 30pk marge,
                              ga jij die 3000 tunen tot 220pk: geen probleem (marge wordt wel heel klein maar voldoen nog), maar tune jij die motor tot 245pk, ga je wel de grotere remmen nodig moeten hebben,

zelfde zoals mijn capri voorbeeld erboven
                              normale masieve schijven, standaard klauwen:
                              1.3: 50pk
                              1.6: 72-85pk
                              2.0: 98-101pk
                              2.3: 114pk
                              2.6: 125-130pk
                              3.0: 138pk
                              geventileerde schijven en dikkere klauwen:
                              2.8: 160pk

als ik nu een 3.0 ga tunen tot 175pk, behoud ik dan de normale remmen, of ga ik de 2.8i poten nemen met de zwaardere veren van een 3.0 erin???
                              de capri 3.0 had gewone remmen, de 3.0Xpack had geventileerde.
                              http://fcapri.homelinux.com/models.htm
                              Probleem is dat ik denk dat alle modellen zoveel marge hebben (behalve misschien de 535, want die heeft dus ook dezelfde remmen en 3x zoveel vermogen...) dat een chiptuninkje echt zoveel kwaad niet kan.

Comment

• en wat als je de 535 gaat tunen? voldoen diezelfde remmen dan nog? dat haal ik nu net aan. een 1.3 met 50pk en een 3.0 met 138pk hebben dezelfde remmen en ook bijna 3x zoveel vermogen (trouwens ford escort 1.1 heeft dezelfde schijven en klauwen steken en die hebben geen 50pk). maar als je het topmodel (de 3.0) gaat tunen, kom je wel in de problemen.
                                wetende dat de 3.0 essex motor in england atmosferisch getuned word tot 240pk. daar wil ik niet meer rondrijden op standaard massieve schijven, gewone klauwen en 13" wielekes (ja, die remmen van die 3.0 zijn klein genoeg om in 13" te steken)

daar steken ze gewoon 300mm geventileerde schijven van de sierra cosworth en wordt je verplicht 15" te monteren dan. in belgie dus NOT DONE.
                                ik heb dit allemaal al uitgezocht omdat ik een 3.0heb en omdat ik ga tunen (richting Xpack specs). veel werk is het niet, standaard carb en nokkenas eruit en dit erop (Xpack 3dubbel carbs) (deze motor zit ook in de TVR)

http://www.ricwood.com/images/ricspics/Images/28.jpg
                                Essex v6 on 3 Webber DCNF carbs 4000cc made 380bhp@7200. gelukkig hoef ik de remmen niet aan te passen, heb toch genoeg marge
                                essex v6 tuning: http://www.ricwood.com/essexv6.html
                                Last edited by fcapri; 25/08/2014, 10:01.

Comment

• Als je eens twee keer na elkaar remt van topsnelheid naar 0, dan weet je waarom de remmen aangepast zijn aan het voertuig. En niet zeggen dat je dat toch nooit doet. De constructeur en de wetgever houden er rekening mee dat dit toch kan gebeuren.
                                  Waarom geven ze krachtigere wagens betere wegligging? Niet alleen om sneller door de bochten te gaan, maar ook om stabieler te blijven bij hogere snelheden. En om stabiel te blijven indien er geremd wordt vanaf die hoge snelheden. Ook daarom monteert men dikwijls bredere banden op die wagens. Dat het bij een BMW 518 en 530 dezelfde remmen zijn, wil niks zeggen over het gehele wagenpark. Zijn de stabilisatorstangen hetzelfde bij die 2 BMW's? Zijn de banden hetzelfde? Zijn er nog andere verschillen?
                                  Ik weet met zekerheid dat fabrikanten een zelfde model met verschillend motorvermogen anders gaan afwerken.
                                  Daarom ook dat een limitering bij het opdrijven nodig zou zijn.
                                  Want waar leg je de grens? Chiptuning + 50 pk is makkelijk te halen op vele modellen. Volgende stap, grotere turbo?
                                  Als men een grens legt dan weet je wat mag. En net omdat er wellicht marge is zou een vermeerdering van het vermogen volgens mij wel kunnen, maar dan binnen bepaalde grenzen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
                                    Niet alleen voor het uitzicht nee, maar omdat die auto 2 ton weegt. Als die nu 20pk meer heeft blijft die 2 ton gelijk.
                                    Alleen bij het tot het uiterste drijven zou je problemen kunnen krijgen maar dat zijn situaties die volgens mij niet veel voorvallen.

je kan stellen dat de remmen op de 518 ruim voldoende zijn en op de 530 bij sportief gebruik, net voldoende.

Comment

• Ik betwijfel dat als een fabrikant verschillende pk-versies van hetzelfde blok aanbiedt, dat er vaak verschillen zijn in overige onderdelen, tenzij ze er om andere redenen een sportversie van maken ofzo.
                                      Dat een grotere motor vaak zwaardere remmen krijgt heeft toch niet te maken omdat die meer pk's heeft.
                                      Van 200 naar 0 is van 200 naar 0. Dat nu 300 paarden je tot die snelheid gebracht hebben of 75 en een paar ezels....
                                      Waarom die "snellere" auto's vaak grotere remmen hebben is omdat die vaak ook zwaarder zijn.
                                      Een 530d weegt 100kg meer dan een 518d. Dat de 518d dezelfde remmen krijgt is dan wsl ook puur vanuit economisch standpunt.

Een getunede auto remt even hard als de niet getunede versie. Alleen haalt die getunede versie een hogere topsnelheid, waarop de remmen dan niet voorzien zijn.
                                      Dus het enige dat ze dan autofabrikanten moeten verplichten is een snelheidsbeperker inbouwen, simpel toch?
                                      KLIK |&| KLAK

Comment

• 1maal afremmen maakt idd het probleem niet.
                                        alleen zal een getunede wagen sneller weer op 200km/h zitten waardoor je weer eens moet remmen. en die remmen hebben de tijd nog niet gehad goed af te koelen om nog maar eens een zware prestatie te leveren.
                                        die lichtere zal meer tijd nodig hebben om die 200 te halen waardoor de remmen afkoelen, of zal in dezelfde tijdspanne van een minder hoge snelheid moeten afremmen.

ELKE auto kan afremmen van 200km/h naar 0. hoeveel keer je dat kan, hangt volledig af van de remmen. eens ze TE warm zijn waardoor ze geen warmte meer kunnen opnemen, is het punt dat jij het rempedaal indrukt en er niks meer gebeurt. met een sportieve auto wordt sportiever gereden en zijn remmen zwaarder belast worden.
                                        als jij met je straatvoertuig een half uurtje op circuit zwaar gaat knallen, zul je ook merken dat na een tijdje je remkracht verdwijnt. en dan zal vooraan alles lekker warm staan.

bij performance wagens gaan ze ook de prestaties (0-100 en top) verbeteren door gewicht te besparen. bv alu velgen, alu en polyester koetswerk ...

Oorspronkelijk geplaatst door severijns Bekijk Berichten
                                        Ik betwijfel dat als een fabrikant verschillende pk-versies van hetzelfde blok aanbiedt, dat er vaak verschillen zijn in overige onderdelen,
                                        ....
                                        Waarom die "snellere" auto's vaak grotere remmen hebben is omdat die vaak ook zwaarder zijn.
                                        waarom is die snellere auto dan zwaarder? als die hetzelfde blok heeft en er geen verschillen zouden zijn in de overige onderdelen?
                                        Last edited by fcapri; 25/08/2014, 12:31.

Comment

waarom is die snellere auto dan zwaarder? als die hetzelfde blok heeft en er geen verschillen zouden zijn in de overige onderdelen?
                                          Als ze hetzelfde blok hebben niet, maar als ze een groter blok hebben of een turbo enzo, wel hé
                                          KLIK |&| KLAK

Comment

Working...
                                          X