Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote chiptuning topic!

Collapse
This topic is closed.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door dbr2 Bekijk Berichten
    Intriest dat die goedbetaalde fabrieksingenieurs er niet in slagen om hun motoren goed af te stellen. De eerste de beste chips tuner kan dit blijkbaar wel.
    Hier nog een mooi voorbeeld, kijk die originele koppelkromme, moet fijn gereden hebben zo uit de fabriek heerlijke ombouw, AFN 1.9 TDi in een Golf 3

Mijn Skoda

Comment

• Doperen is iets anders dan optimaliseren.

My Dacia Logan 1.0 SCe '335 Look'

Comment

• ik vind die kromme fantastisch.
        uwe auto heeft 250Nm op papier en ge hebt dat van 2400 tot bijna 3000rpm ter beschikking.
        als ge nu de nieuwe curve zou legaliseren, hebt ge voor 320Nm en ge hebt dat van 2350 tot 2600rpm. (daarboven moet ge minimaal wat afgeven)

of extreem gezegd: ge hebt origineel minstens 90% van het koppel beschikbaar van 2000 tot 3700rpm (+80% van 1900 tot 4300rpm).
        de nieuwe curve heeft dan wel 324Nm, maar minstens 90% daarvan enkel van 2400 tot 3400rpm (+80% van 1950 tot 4400).
        boven de 90% is zoveel niet meer, maar boven de 80% is een verbetering, daarbij dan ook gerekend dat alle vermogen hoger uitkomt.
        Deftige tune. maar fabrieksorigineel is die zeker ook niet slecht. zeker geslaagd
        Last edited by fcapri; 17/01/2015, 19:33.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
          ik vind die kromme fantastisch.
          uwe auto heeft 250Nm op papier en ge hebt dat van 2400 tot bijna 3000rpm ter beschikking.
          als ge nu de nieuwe curve zou legaliseren, hebt ge voor 320Nm en ge hebt dat van 2350 tot 2600rpm. (daarboven moet ge minimaal wat afgeven)

of extreem gezegd: ge hebt origineel minstens 90% van het koppel beschikbaar van 2000 tot 3700rpm (+80% van 1900 tot 4300rpm).
          de nieuwe curve heeft dan wel 324Nm, maar minstens 90% daarvan enkel van 2400 tot 3400rpm (+80% van 1950 tot 4400).
          boven de 90% is zoveel niet meer, maar boven de 80% is een verbetering, daarbij dan ook gerekend dat alle vermogen hoger uitkomt.
          Deftige tune. maar fabrieksorigineel is die zeker ook niet slecht. zeker geslaagd
          Ja het is zo wel, af-fabriek is niet slecht. Maar het kan beter
          Mijn Skoda

Comment

• Ge moet eens met een standaard minike rijden. Die curves gaan op en neer rond de 2,5 - 3k en dat voel je. Komt zo van het fabriek en elke mini heeft dat bijna.

Na de tuning is dat toch al wat weggewerkt.

Last edited by kefkie; 17/01/2015, 22:16.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TooTall Bekijk Berichten
              Ja het is zo wel, af-fabriek is niet slecht. Maar het kan beter
              zou da geen softwarematige limiet op 250Nm zijn? kan me niet voorstellen dat ze die dip er niet uikrijgen, denk eerder dat de motor daar iets teveel presteerde en wat dichtgedraaid werd

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                Ge moet eens met een standaard minike rijden. Die curves gaan op en neer rond de 2,5 - 3k en dat voel je. Komt zo van het fabriek en elke mini heeft dat bijna.

Na de tuning is dat toch al wat weggewerkt.
                Max koppel bij 2500 t/m en ervoor een miniboostje. Wat kan je meer verwachten bij 75 pk... en 137Nm is ideaal.
                Na de tuning lekker raggen bij 3000 toeren en meer...goed bezig.

En het is nog eens een software begrensde 122pk versie...

Deze laten het dipje er in...

http://www.br-performance.be/nl-be/c.../4133-1-6-dfi/

Leuk leesvoer: http://www.northamericanmotoring.com...no-sheets.html

http://www.newminiclub.nl/data/mc_power.pdf
                Last edited by dirk195; 17/01/2015, 22:51.

Comment

• Dat boostje trekt op niks en was serieus ambetant bij het rijden, zeker met zo'n blokje dat graag toeren maakt.

Nu trekt die iets of wat lineairder door de toeren.

Het blijft een naftje en geen diesel zoals de oude PD waar er eerst niks was, en dan plots alles voor 1000 toeren en dan weer niets

Comment

• Eerlijk gezegd kan ik het niet laten om hier een aantal quotes uit dit topic op te lijsten en één quote uit een ander topic:

Oorspronkelijk geplaatst door BARTVDS Bekijk Berichten
                    bwa van +- 350pk naar 479pk met mijn 3.0tfsi is nog zo slecht niet met een simpel tuningske vind ik
                    Oorspronkelijk geplaatst door BARTVDS Bekijk Berichten
                    van 440nm naar +600 Nm en van 350pk naar 479pk ( stage 2 , poully , uitlaat , inlaat, software ) , dat verschil voel je wel moet ik zeggen

momenteel staat hij bij DVX, voor een grotere intercooler ( stage 3) we zullen zien wat dat nog extra geeft he

ik denk dat ik een beetje pk en nm verslaaft ben

dat maakt het vreselijk moeilijk om een opvolger te kiezen
                    Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                    Altijd leuk om te lezen dat er bij sommigen gigantische pk winsten gehaald worden. Jammer dat vrijwel al die gasten nooit niet komen vertellen wanneer ze hierdoor problemen krijgen.
                    Oorspronkelijk geplaatst door darkiedm4 Bekijk Berichten
                    Misschien omdat er voorlopig nog geen problemen zijn
                    En uiteindelijk is er hier toch iemand zijn miserie komen vertellen waarvoor dank:

Oorspronkelijk geplaatst door BARTVDS
                    een tijdje geleden dat ik hier nog wat gepost heb

ondertussen een +- 38dkm en de auto is bijna 5 jaar, waarvan 8 dkm in de laatste 2 jaar.
                    ik zit al enkele maanden te kijken naar iets anders, maar vind niet direct iets (in mijn budget van gewone werkmens) waarvan ik zeg ,wauw dat moet ik hebben ( wat ik wel had toen de A5 pas uitkwam).
                    vereisten zijn 5 deurs, comfortabel, beetje exclusief, maar mag niet de ogen uitsteken, moet vooruit gaan dus zeker 350 pk plus

heb sociale verplichtingen om een BMW te kopen( maar er is niks die mij 100% aanstaat) wel toffe motoren, maar dat is ook al.
                    een tesla met 700 pk zie ik ook wel zitten, maar nog te weinig snelladers vind ik. nu gebruik ik mijn auto voor op vakantie te gaan, en dan zo continue moeten kijken waar je kan laden. ik heb niet zoveel geduld
                    ik zou een panamera hybride wel willen kopen, maar dat steekt dan weer de ogen uit, en zo blijf ik maar aanmodderen en met mijn "oud" bakske rondrijden tot ik weet wat ik wil

De laatste maanden wel enkele problemen gehad, daarmee dat ik nu een update geef,

bij rijden onder de 3dtr/min geen probleem, daarboven direct noodloop.
                    ik heb zelf alles uitgelezen , en in het storingsgeheugen stond er cilinderuitschakeling cilinder 6,5,4 dus ik had eigenlijk een eco driecilinder dat reed echt gelijk shit, bijna niet willen vertrekken, schokken door de volledige wagen, etc

dus ik naar mijn audi garage ( ze zijn ervan op de hoogte dat de wagen getuned is), die direct we zullen nieuwe bougies steken laat hem maar staan, enkele dagen erna mag ik erom , zij tegen mij alles in orde meneer we hebben een testrit gedaan het is opgelost, ik betaal de rekening en vertrek.
                    de eerste 10km blijf ik natuurlijk onder de 3d tr/min, daarna als de olie op temperatuur is trek ik één keer door , bam weer noodloop. ik direct terug, was zelfs nog niet thuis geraakt. Weer laat hem maar staan we zullen hem ertussen pakken en u bellen als hij klaar is.
                    een 4 tal weken gaan voorbij , waarvan ik telkens zelf bel voor de stand van zaken, hun antwoord was steeds hetzelfde wij zijn nog aan het zoeken. Oké dan het is nu niet dat ik die auto echt dagelijks nodig heb maar af en toe mis ik de pk toch wel es.
                    Opeens toch telefoon van de grote baas van de garage zelf, we vinden het niet, het is de schuld van de tuning, eerst moet hij origineel staan voor we verder zoeken. ( wat hebben ze gedaan, compressor eraf genomen, compressietest, bobines getest, verstuivers gekuist, kabels gecheckt etc.)
                    Oke , ik ga naar de audi garage en ga om mijn auto en betaal de factuur.

ik bel naar dvx die hem heeft getuned , en leg het probleem uit. Geen probleem zeggen ze steek hem maar binnen wij zullen eens kijken. Enkel dagen daarna bellen ze me ,het is ofwel de kabelboom ofwel de ecu.
                    Nog enkele dagen erna bellen ze terug het is zeker de ecu.( vermoedelijk vocht ingekomen,nochtans staat de auto altijd in een verwarmde garage)
                    Dus geen probleem zeg ik steek maar een nieuwe. Enkele weken erna na het bestellen en plaatsen van een nieuwe originele ecu, ( dus terug origineel vermogen) bellen ze me van dvx dat het standaard vermogen slechts een 250 pk bedraagt ipv de originele 333?
                    Dus opnieuw zoeken, oorzaak door de defect ecu moet de motor waarschijnlijk te rijk hebben ingespoten waardoor beide cat's defect zijn.
                    oke zeg ik, vervang maar door nieuwe, de merde bij die auto is dat voor één van de cats te vervangen de volledige motor eruit moet , dus niks aan te doen, doe maar.

deze week telefoon gehad van geert, dat hiermee alles is opgelost

terwijl hij toch bij dvx stond, en hij toch open lag heb ik ondertussen ook een coolingsupgrade laten doen ( na de stage 2 tuning zag ik de temperatuur iets hoger kwam bij warm weer)
                    en met die coolingsupgrade en de nieuwe tuiningssoftware (door de nieuwe ecu) zit ik zo aan een stage 3 ,waarbij het vermogen toch dicht tegen de 500 pk en +600 NM zou moeten uitkomen.

ik hoop dat ik volgende week om de auto mag gaan, ik moet zeggen dat ik na een 5 tal maanden zonder toch terug benieuwd ben om er mee te rijden

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                      zou da geen softwarematige limiet op 250Nm zijn? kan me niet voorstellen dat ze die dip er niet uikrijgen, denk eerder dat de motor daar iets teveel presteerde en wat dichtgedraaid werd

Is ook. Die motoren hebben zoveel marge dat ze meer willen lopen, maar af-fabriek kletsen ze er gewoon een limiet op om aan de fabriekswaarden te voldoen.

Die mini mappings zijn wel dramatisch, damn...
                      Mijn Skoda

Comment

• die mini mappings deugen niet. dat is geen softwarematige begrenzing. daar loopt iets fout. heeft die ergens iets variabel in de motor? (variabele turbo, inlaat, nokkenas???). lijkt mij precies of die in die dip van 1setup naar een andere overgaat.
                        of toch ergens iets hardwarematig die de goeie 'flow' tegenwerkt, die dip ligt namelijk zo laag (2200rpm)?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                          Eerlijk gezegd kan ik het niet laten om hier een aantal quotes uit dit topic op te lijsten en één quote uit een ander topic:

En uiteindelijk is er hier toch iemand zijn miserie komen vertellen waarvoor dank:
                          Ik ben er niet van overtuigd dat dit door chippen komt. Enkele maanden geleden had ik hetzelfde voor met mij ford fiesta 1.3, die is met 100% zekerheid niet gechipt.

Ook bij mijn wagen werden 2 cilinder uitgeschakeld (DIS-bobijn).

verstuurd vanaf mijn Nokia 3310

Comment

• nu blijft de eeuwige vraag, zou dit zonder tuning ook zijn gebeurt? ik denk van wel.

belangrijkste vind ik dat de tuner de moeite heeft gedaan om achter het probleem te zoeken, en het ook ondanks het vele werk heeft opgelost.
                            Voor hetzelfde geld zegt vind hij dat er te weinig marge op heeft, en je kan zelf uw plan trekken.
                            Last edited by BARTVDS; 18/01/2015, 11:05.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BARTVDS Bekijk Berichten
                              nu blijft de eeuwige vraag, zou dit zonder tuning ook zijn gebeurt? ik denk van wel.

belangrijkste vind ik dat de tuner de moeite heeft gedaan om achter het probleem te zoeken, en het ook ondanks het vele werk heeft opgelost.
                              Voor hetzelfde geld zegt vind hij dat er te weinig marge op heeft, en je kan zelf uw plan trekken.

Is zeker zo, het zegt veel over DIVX dat ze de zaken daar zo aanpakken. Mocht het niet zo ver en hier in de buurt geen goede chiptuner zijn dan ging ik daar zeker ook eens langs.

Comment

nu blijft de eeuwige vraag, zou dit zonder tuning ook zijn gebeurt? ik denk van wel.

Het zal je alles samen toch een redelijk bedrag gekost hebben om hem in orde te krijgen denk ik dan.

Sent from here
                                den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

• probleem bij de auto waarbij de dealer het niet vind en het dan maar op de tuning steekt.
                                  een tuningfirma die dan WEL de fout kan lokaliseren in een defecte ECU (vocht) en 2 kapotte catalysators. tuningfirmas hebben meestal betere software en andere hardware (rollenbank enzo) om een auto te testen, terwijl een gewone dealer dit soort toestanden niet kan. had de dealer de ECU vervangen, hadden ze waarschijnlijk ook niet gezien dat die maar 250pk ipv 333pk heeft.

dus nog eens aangetoond wat een paar paginas hier terug naar boven kwam.

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten

DOORDENKERTJE (tk, denk maar gerust eens mee, k zou je mening over dit wel eens willen weten)
                                  Stel dat je een auto hebt in belgie die bestaat in 90-110 en 130pk versie), en die loopt beroerd, vaak in noodloop en de officiele garage geraakt er niet aan uit en heeft al vanalles vervangen. van miserie en op aanraden van een paar forummers, ga je naar een chiptuner. die heeft de mogelijkheid om er een andere software in te pompen die WEL goed werkt (bv een upgrade van de 90pk ECU naar 115pk). officieel heb je 110pk, met die andere chiptuning software van jouw type motor haalt je motor 115pk. offcieel ben je dus in fout, nogthans vroeg jij geen upgrade naar de 130pk en staken ze die er ook niet in. zit je zowat in een grijze zone.
                                  zelfde met een auto uit 2011 die ineens noodloop problemen heeft. de dealer steekt er een update van de software in van 2014. de auto had in 2011 bv 73pk, de nieuwe software levert 75pk. chiptuning of normale herstelling???
                                  Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten
                                  @ fcapri
                                  over u vetgedrukte tekst, ik zou denken dat een chiptuner dit NIET mag wegens niet bevoegd. Ik zou het sterk vinden dat een automerk zegt "ja wij vinden het niet met ons 100 ingenieurs, ga maar naar een chiptuner (no offence)". Als het automerk zelf een update doet van de software zie ik geen probleem, aangezien dit officieel wordt gedaan door de dealer. Of zie ik dit fout ?
                                  en op dat moment zou je dus met die auto kunnen buitenkomen met bv de originele 333pk weer (origineel gelaten). en dan zou de politie je auto in beslag nemen wegens tuning omdat ze die firma in de gaten houden?
                                  Last edited by fcapri; 18/01/2015, 12:05.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                    Is zeker zo, het zegt veel over DIVX dat ze de zaken daar zo aanpakken.
                                    x2. Dat is pas achter uw product, bedrijf én klanten staan!
                                    Mijn Skoda

Comment

• @ alanus

dat weet ge als je een iets duurdere auto koopt, de kosten zijn evenredig als er wat aan is. Ge moet ook zien dat de auto bijna 5 jaar oud is.

aan een dacia zou ik zoveel kosten niet maken, het is gewoon goedkoper om dan een nieuwe te kopen

Comment

@ alanus

dat weet ge als je een iets duurdere auto koopt, de kosten zijn evenredig als er wat aan is. Ge moet ook zien dat de auto bijna 5 jaar oud is.

aan een dacia zou ik zoveel kosten niet maken, het is gewoon goedkoper om dan een nieuwe te kopen
                                        Ja natuurlijk en na 5 jaar is garantie ver te zoeken.
                                        Bedoelde meer dat je ze toch betaald hebt om al die moeite te doen om het uit te zoeken.
                                        Eerst de dealer en daarna de tuner.
                                        Als je er weer kan van genieten vergeet je de kosten toch snel. 😃

Sent from here
                                        den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

• Zalig dat motorkarakter van de oude tdi traktors.

Comment

Working...
                                          X