Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote chiptuning topic!

Collapse
This topic is closed.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
    ik toon hier enkel het verschil aan tussen een grote motor met 150pk en een kleine motor met evenveel pk door deze verklaring iets boven

immers is die 316i met 204 pk nog steeds trager dan de 320i met origineel 184pk. beide turbomotoren en nogthans is de 'zwakkere' sneller dan de 'sterkere'.
    ik heb dit proberen aantonen door 2 totaal verschillende motoren te tonen. 1 dikke grote atmo motor met heel weinig pk's en veel laagtoerig koppel en 1 compactere motor met meer pk's en minder koppel in lage toeren.
    maw: welk getal er op papier staat zegt nog altijd NIKS, het verloop van de koppel (of pk) curve is meer van belang.
    zo is een motor die van 1000-5000rpm op 200Nm blijft sneller dan een motor die eens een piekje haalt van 250Nm maar de rest van het toerengebied onder de 150Nm zit.

there is no replacement for displacement.

ooit met een peugeot partner gereden, 1.9platte diesel 69pk. volgeladen tot het dak en ging nog vlotjes.
    dan eens een opel combo gekregen, 1.7dti 75pk. veel sneller tot ik eens overladen was. geraakte niet eens weg in 1e en 2e. 80km/H in 3e was dan ook het maximum. in 4de verloor die snelheid.
    ik moet geen kleinere motoren met turbos meer
    alsof 70pk extra maar 0.3 seconden rapper van 0-100 gaat zijn, geloof der niets van. en ik heb het hier niet over triestige diesels he. en een volgeladen partner met 69pk die "vlotjes" gaat, da's zowa even vlot gelijk mijn metje die nen trap op gaat waarschijnlijk
    scooby

Comment

• met vlotjes bedoelde ik dan eerder: niet veel trager dan anders. een turbomotor is waardeloos als die niet aan het toerental geraakt waar de turbo pas in werking schiet.

ik heb er ooit ene gekend die ook turbos als oppermachtig en heilig verklaarde. hoeveel keer die niet zaagde om met mijn atmo capri benzine eens naast zijn, o zo krachtige renault tdci te komen.
      110pk en dik 250Nm koppel had zijn turbodiesel, en mijn capri zou de fabriek uitgekomen zijn met 98pk en 155Nm.
      dat mijn auto 300kg lichter was, ging ook niks uitmaken want hij had masaal veel koppel op lage toeren door een diesel, en mijn benzinemotor ging pas presteren van 4-6000rpm
      ik heb die tot ongeveer 30km/h naast mij gezien en daarna heel ver in de achteruitkijkspiegel. hij had gelijk, mijn capri presteerd idd maar vanaf 4000rpm, maar als ge 120km/H in 2de haalt en 160 in 3de, moet ge verdomme VEEEL diesel koppel hebben om dat te compenseren in 4de.

maar het punt blijft dat die dieselmotor met laagtoerig koppel toch veel leuker rijd in het dagelijks verkeer, dan een hoogtoerige janker. mijn hoogtoerige 4cyl capri benzine is daarbij ook gesloopt en heeft plaatsgemaakt voor een V6 capri.
      pk's zeggen mij dan ook bitter weinig nu
      Last edited by fcapri; 04/01/2015, 15:52.

Comment

• alsof dat den dag van vandaag nog zo een probleem is, moderne turbo's gaan ook al van in zeer lage toeren werken hoor, zeker variabele turbo's en dergelijke
        scooby

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door brechen Bekijk Berichten
          alsof dat den dag van vandaag nog zo een probleem is, moderne turbo's gaan ook al van in zeer lage toeren werken hoor, zeker variabele turbo's en dergelijke
          Inderdaad.

Wat betreft "there is no replacement for displacement", dat is ook al wel heel lang achterhaald hé.

Volstaat te verwijzen naar de Mercedes AMA A45 die 350+pk uit een 2 literke haalt. Daar mag je nog met een atmosferische 6 liter gaan naast staan, veel zal het niet helpen (zelfs de - vorige generatie - Mercedes C63 AMG is niet zo snel naar de 100 als dat 2 literke)

Anderzijds ga ik niet betwisten dat koppel zeer belangrijk is, dat is uiteindelijk de uitdrukking van de hoeveelheid kracht die een motor kan ontwikkelen. En piekvermogen, uitgedrukt in pk, zegt op zich misschien niet zoveel, maar tegenwoordig met die 8, 9 en zelfs 10 traps automaten kan je er wel voor zorgen dat de motor constant in het toerentalgebied van max koppel hangt. Bovendien is het ook zo dat motoren met veel pk's ook motoren zijn met veel koppel en vice versa. Een motor met 100 Nm en 400pk zul je niet snel vinden want dan zou de motor 30.000 toeren moeten kunnen draaien

Uiteindelijk gaat het aantal pk per kg mijn inziens de belangrijkste indicator zijn van de performance.
          Last edited by germinal; 04/01/2015, 16:39.
          previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
          current : BMW 330D F30

Comment

alsof dat den dag van vandaag nog zo een probleem is, moderne turbo's gaan ook al van in zeer lage toeren werken hoor, zeker variabele turbo's en dergelijke

Men is nu bezig met het ontwikkelen van elektrisch aangedreven turbo's: monsterkoppel beschikbaar vanaf stationair toerental.

Comment

• pk zegt altijd meer dan koppel, want koppel is slechts een onderdeel van de bereking om pk te bekomen. de curve is natuurlijk ook belangrijk, maar den dag van vandaag zijn der volgens mij niet echt extreme gevallen meer
              scooby

Comment

• hoewel de formule niet veel uitmaakt, is het eerder omgekeerd. de motor levert een bepaalde omwentelingskracht en deze wordt uitgedrukt in Nm. de hoeveelheid energie die de motor levert (joule energie) is direct gelinkt aan de newtonmeter (kracht loodrecht op de arm). het is de arbeid die geleverd wordt.
                als je nu in functie van de tijd (rpm) gaat kijken hoeveel keer je motor die arbeid (kracht) afgeeft, krijg je pk's.

je kan iets uitdrukken in pk op een toerental, maar je kan evengoed het koppel zeggen op dat toerental.
                het is net alsof je zegt dat een motor x liter/100km verbruikt of xgr C02 per km produceerd. die zijn ook volledig direct aan elkaar gelinkt en je zegt eigenlijk 2keer hetzelfde.

ik ben dus van mening dat pk's niets zegt, alleen het koppel bepaald veel. en dan meer bepaald de volledige curve.
                zo heeft een moto (bv een 1000cc) vlotjes 150pk maar doet deze motor bitterweinig in een autokas. dit omdat een motoblok vlot 15 000toeren draait en geen laagtoerig koppel ter beschikking heeft.
                (Nm x rpm ) / 5252 = pk.
                dwz dat op 5252rpm pk = Nm
                op 10504rpm: pk = Nm x 2
                op 15756rpm: pk =Nm x 3
                ...
                daarom dat F1 blokken en motos zoveel pk's halen. dat komt uit de hoge toeren.
                daarentegen. een 1000cc moto of een 1000cc auto motor zullen allebei ongeveer evenveel Nm leveren

bv een suzuki GSX-R 1100 uit 1980 had 87Nm en haalde 110pk op 9000rpm
                een ford fiesta 1.1 uit 1979 had 80Nm en haalde 50pk op een 5000rpm
                leg je dat suzukiblok in een ford fiesta, gaat die even hard optrekken als met zijn originele motor omdat ze evenveel koppel hebben. als je ff dat ding op 9000pm jaagd, kan je wel aardig wielspin maken. de pk's liggen gewoon in een hele andere regio omdat dat ding gebouwd is voor hoge toeren (korte inlaat van pakweg 5cm, 4dikke carbs en een dikke spaghetti uitlaat) terwijl die automotor nu net in het koppelgebied werkt omdat die een 800kg kas moet meesleuren (lang smal inlaattraject, 1 kleine carb en een gewone gietijzeren uitlaatcollector.

door met turbos te spelen, ga je veel meer mengsel in diezelfde cilinder duwen, waardoor de arbeidsslag een pak groter is. hierdoor zal de krukas een heel pak krachtiger ronddraaien (Nm) en zal de motor dus meer pk's leveren op hetzelfde toerental
                Last edited by fcapri; 04/01/2015, 20:23.

Comment

• right :') dus mijn mr2 met maar 210Nm op zijn max koppel was traag zeker en uw verhaaltjes zijn zever hoor, pure zever! je kan toch onmogelijk zelf geloven dat als je eventjes het vermogen meer dan verdubbelt dat hij niet rapper gaat zijn? jij gelooft alleen maar in koppel omdat je zelf met grote motoren met eigenlijk veel te weinig pk volgens de inhoud rijdt, net zoals koppel iets is om de dieselrijders te troosten
                  scooby

Comment

hoewel de formule niet veel uitmaakt, is het eerder omgekeerd. de motor levert een bepaalde omwentelingskracht en deze wordt uitgedrukt in Nm. de hoeveelheid energie die de motor levert (joule energie) is direct gelinkt aan de newtonmeter (kracht loodrecht op de arm). het is de arbeid die geleverd wordt.
                    als je nu in functie van de tijd (rpm) gaat kijken hoeveel keer je motor die arbeid (kracht) afgeeft, krijg je pk's.

je kan iets uitdrukken in pk op een toerental, maar je kan evengoed het koppel zeggen op dat toerental.
                    het is net alsof je zegt dat een motor x liter/100km verbruikt of xgr C02 per km produceerd. die zijn ook volledig direct aan elkaar gelinkt en je zegt eigenlijk 2keer hetzelfde.

ik ben dus van mening dat pk's niets zegt, alleen het koppel bepaald veel. en dan meer bepaald de volledige curve.
                    zo heeft een moto (bv een 1000cc) vlotjes 150pk maar doet deze motor bitterweinig in een autokas. dit omdat een motoblok vlot 15 000toeren draait en geen laagtoerig koppel ter beschikking heeft.
                    (Nm x rpm ) / 5252 = pk.
                    dwz dat op 5252rpm pk = Nm
                    op 10504rpm: pk = Nm x 2
                    op 15756rpm: pk =Nm x 3
                    ...
                    daarom dat F1 blokken en motos zoveel pk's halen. dat komt uit de hoge toeren.
                    daarentegen. een 1000cc moto of een 1000cc auto motor zullen allebei ongeveer evenveel Nm leveren

bv een suzuki GSX-R 1100 uit 1980 had 87Nm en haalde 110pk op 9000rpm
                    een ford fiesta 1.1 uit 1979 had 80Nm en haalde 50pk op een 5000rpm
                    leg je dat suzukiblok in een ford fiesta, gaat die even hard optrekken als met zijn originele motor omdat ze evenveel koppel hebben. als je ff dat ding op 9000pm jaagd, kan je wel aardig wielspin maken. de pk's liggen gewoon in een hele andere regio omdat dat ding gebouwd is voor hoge toeren (korte inlaat van pakweg 5cm, 4dikke carbs en een dikke spaghetti uitlaat) terwijl die automotor nu net in het koppelgebied werkt omdat die een 800kg kas moet meesleuren (lang smal inlaattraject, 1 kleine carb en een gewone gietijzeren uitlaatcollector.

door met turbos te spelen, ga je veel meer mengsel in diezelfde cilinder duwen, waardoor de arbeidsslag een pak groter is. hierdoor zal de krukas een heel pak krachtiger ronddraaien (Nm) en zal de motor dus meer pk's leveren op hetzelfde toerental
                    Mooi samengevat !

Comment

net zoals koppel iets is om de dieselrijders te troosten
                      Goeike

Comment

right :') dus mijn mr2 met maar 210Nm op zijn max koppel was traag zeker en uw verhaaltjes zijn zever hoor, pure zever! je kan toch onmogelijk zelf geloven dat als je eventjes het vermogen meer dan verdubbelt dat hij niet rapper gaat zijn? jij gelooft alleen maar in koppel omdat je zelf met grote motoren met eigenlijk veel te weinig pk volgens de inhoud rijdt, net zoals koppel iets is om de dieselrijders te troosten
                        ik zei net dat koppel WEL van belang is
                        als jij 210Nm op 5000rpm haalt, heb je zowat 210pk
                        als jij 210Nm op 10 000rpm draait, dan heb je 420pk.
                        of denk jij dat een honda CBR900RR blok uit 2003 met 151pk en 100Nm koppel in een mr2 kas sneller is dan een 1.6 MR2 motor met 145pk en 200Nm??? nogthans 6pk meer maar zal toch onder doen door het gebrek aan koppel. (misschien aan elkaar gewaagd omdat die met het CBRblok erin makkelijk 200-300kg lichter zal zijn). zowat al die mannen die een auto bouwen met een moto blok erin, gaat een buizenframe maken om het gewicht omlaag te krijgen.

ik denk dat we net hetzelfde bedoelen, alleen anders verwoordenen van de andere kant bekeken.

koppel bepaald hoe snel je een bepaalde massa vooruit kan bewegen. een moto met 80Nm en 110pk is HEEEL snel omdat die geen gewicht hoeft mee te sleuren. diezelfde motor in een autokas gaat echt voor geen meter vooruit.
                        je hoeft mij niet te geloven. koop jezelf een lege kas van een auto, steek er een 800cc 100pk motoblok in en doe eens een 0-100meter sprint.
                        en probeer dan ook eens de max snelheid (want je kan natuurlijk een racemonster maken die 0-100 snel doet met hele korte versnellingen, maar ook niet harder dan 100 kan)

PS: vraag eens aan een honda S2000 eigenaar wat die ervan vind. 240pk atmo uit een 2.0 maar wel aan 9000rpm. die zal ook zeggen dat het koppel op lage toeren tegenvalt en je met die dingen zowat altijd hoogtoerig moet rijden.
                        de laatste jaren natuurlijk wordt die theorie ondermijnd door allerhande trucken die constructeurs toepassen (zoals die ford 1.0 ecoboost met 100pk en 270Nm koppel)
                        Last edited by fcapri; 04/01/2015, 21:37.

Comment

• Het grote chiptuning topic!

Sorry fcapri, maar kan niet goed volgen wat je nu juist wil zeggen.

Stel een motor 50Nm en 50000 toeren of een motor 500Nm en slechts 5000 toeren.

Volgens mij gaan die in theorie even snel aan
                          de 100 komen (als ze hetzelfde vermogen ontwikkelen)

Jij beweert anders want koppel is wat telt?

Gewoon naar pk/kg kijken.
                          Last edited by germinal; 04/01/2015, 21:33.

Comment

• Idd er zijn nog belangrijke zaken zoals de aërodynamica en de verhoudingen maar door de band pk per gewicht. Vb zo een 1.6 vtec 160pk pakweg .150nm koppel 965kg dus praktisch niks van koppel sleurt je 500nm diesel voorbij in een stoplichtsprint

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Swiftfox Bekijk Berichten
                              Idd er zijn nog belangrijke zaken zoals de aërodynamica en de verhoudingen maar door de band pk per gewicht. Vb zo een 1.6 vtec 160pk pakweg .150nm koppel 965kg dus praktisch niks van koppel sleurt je 500nm diesel voorbij in een stoplichtsprint
                              Gewoon uit curiositeit, wat is de 0-100 tijd van zo en 1.6 vtec ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Comment

ik zei net dat koppel WEL van belang is
                                als jij 210Nm op 5000rpm haalt, heb je zowat 210pk
                                als jij 210Nm op 10 000rpm draait, dan heb je 420pk.
                                of denk jij dat een honda CBR900RR blok uit 2003 met 151pk en 100Nm koppel in een mr2 kas sneller is dan een 1.6 MR2 motor met 145pk en 200Nm??? nogthans 6pk meer maar zal toch onder doen door het gebrek aan koppel. (misschien aan elkaar gewaagd omdat die met het CBRblok erin makkelijk 200-300kg lichter zal zijn). zowat al die mannen die een auto bouwen met een moto blok erin, gaat een buizenframe maken om het gewicht omlaag te krijgen.

ik denk dat we net hetzelfde bedoelen, alleen anders verwoordenen van de andere kant bekeken.

koppel bepaald hoe snel je een bepaalde massa vooruit kan bewegen. een moto met 80Nm en 110pk is HEEEL snel omdat die geen gewicht hoeft mee te sleuren. diezelfde motor in een autokas gaat echt voor geen meter vooruit.
                                je hoeft mij niet te geloven. koop jezelf een lege kas van een auto, steek er een 800cc 100pk motoblok in en doe eens een 0-100meter sprint.
                                en probeer dan ook eens de max snelheid (want je kan natuurlijk een racemonster maken die 0-100 snel doet met hele korte versnellingen, maar ook niet harder dan 100 kan)

de laatste jaren natuurlijk wordt die theorie ondermijnd door allerhande trucken die constructeurs toepassen (zoals die ford 1.0 ecoboost met 100pk en 270Nm koppel)
                                de eerste meters bij het in gang gaan gaat die motor met meer koppel inderdaad rapper zijn, maar nekeer ze op gang zijn tellen enkel de pk's. voor zover ik weet worden auto's nog altijd niet vergeleken op 100meter sprint, daarmee bekijk je alleen tractie en niets anders. nekeer die motor met weinig koppel in zijn vermogenband zit gaat die even rap zijn gelijk die andere auto met evenveel pk maar hoger koppel hoor.
                                Last edited by brechen; 04/01/2015, 21:40.
                                scooby

Comment

• Ca 7 seconden afhankelijk van de kas (crx civ ...) mijn vriend heeft er nog 2 staan in goede staat en zijn blauwe is alvast sneller dan zijn gechipte Audi A4 avant 2.0tdi met ca 420nm en 205pk

Comment

• ja, idd.
                                    een 1.5 150pk motor met 100Nm kan even snel zijn als een 2.0 150pk 200Nm.
                                    maar van 100-200 of als de auto volgeladen is met 4man, ga je toch VEEEEEEEEEL verschil merken.

ze toonden hier daarnet dat een 316i met 204pk de 0-100 deed in 8.6 sec en de 320i met standaard 184pk is 7,3sec
                                    dat is volgens mij volledig te wijten aan het koppel van de 2.0 die veel vlakker ligt en zowat de hele vermogenslijn rond de 180pk zweeft en die 1.6 die ff een piek haalt van 204pk. je zou eigenlijk de 0-200 tijdens erbij moeten hebben om definitief uitsluitsel te hebben

dat is wat ik probeer te zeggen. een motor die op papier xpk haalt WIL HELEMAAL NIKS ZEGGEN.
                                    het getal alleen zegt NIKS.

stel nu dat je beide grafieken hebt, en beide motoren halen dezelfde max koppel

welke is sneller? de eerste motor die heel ff dat maximum aantikt in een klein piekje (waarschijnlijk een goed getunede kleine motor)
                                    of de 2de die redelijk stabiel is getuned en een vlakke curve heeft (dit lijkt meer een dikke cilindermotor). ze komen beide rond de 2000rpm goed omhoog en dalen net voorbij de 7000rpm. de 2de lijkt hoger in pk te gaan maar klopt niet aangezien de pk schaal links de helft is van de koppelschaal rechts. bij foto 1 gebruiken ze wel dezelfde schaal waardoor de kruising pk/koppel op 5252rpm ligt

ik ga proberen naar dat wintermeet bolleke-pijl langs te komen zodat we daar ff kunnen discusieren ;-). ik garandeer niks want men vrouw moet werken en ik zit met de baby
                                    Last edited by fcapri; 04/01/2015, 22:00.

Comment

ja, idd.
                                      een 1.5 150pk motor met 100Nm kan even snel zijn als een 2.0 150pk 200Nm.
                                      maar van 100-200 of als de auto volgeladen is met 4man, ga je toch VEEEEEEEEEL verschil merken.

ze toonden hier daarnet dat een 316i met 204pk de 0-100 deed in 8.6 sec en de 320i met standaard 184pk is 7,3sec
                                      dat is volgens mij volledig te wijten aan het koppel van de 2.0 die veel vlakker ligt en zowat de hele vermogenslijn rond de 180pk zweeft en die 1.6 die ff een piek haalt van 204pk. je zou eigenlijk de 0-200 tijdens erbij moeten hebben om definitief uitsluitsel te hebben
                                      ze hebben dat niet aangetoond, er heeft iemand gezegd dat hij dat gelezen heeft op een site. nog iemand anders heeft gezegd dat die motoren dezelfde cc hebben, dus dat kan gewoon niet dat daar zoveel verschil zou op zitten. ik denk dat je u daar teveel op fixeert, op iets dat bijna niet mogelijk is. ofwel heeft die 316 een veel langere versnellingsbak, heeft dan nog altijd niets te maken met koppel of pk maar met de verhoudingen. en van uw grafiekjes, ze zijn enorm onduidelijk, en de eerste is een motor met +-350pk en hoogstwaarschuijnlijk atmosferisch, en de tweede heeft amper 45pk ofzo? geen idee wat voor motor dat zou kunnen zijn tbh. vrij duidelijk dus dat die eerste motor gaat rapper zijn omdat em 350pk heeft tegenover 45pk :p
                                      scooby

Comment

• Interessant leesvoer en stof tot nadenken. Thx fcapri.

Comment

• welke motoren het waren en hoeveel pk ze presteren was nu ff ook de zaak niet.
                                          de vorm van de grafiek wel.
                                          de ene heeft een spitse berg die ff een maximumkoppel aantikt, de 2de heeft een hele vlakke curve die heel de tijd rond dat maximum hangt.
                                          als beide dezelfde waardes zouden hebben op papier (bv allebei 300Nm en allebei 200pk), dan zou de 2de normaal soepeler en sneller blijven gaan door het koppel.

bij de 2de zou je ook nog kunnen gaan tunen door de 'dip' in het midden (zo tussen 3500en 5500 wordt de motor precies softwarematig ingehouden) ook omhoog te trekken naar een spitse berg. en dat is nu ook iets dat chiptuners veel doen. dat dipje wegwerken.
                                          sommige motoren halen dan 30pk winst, anderen halen 80pk winst
                                          Last edited by fcapri; 04/01/2015, 22:09.

Comment

Working...
                                          X