Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote chiptuning topic!

Collapse
This topic is closed.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • En nog niet één Tuner die me iets laat weten.

    Comment


    • Multitronic is inderdaad een gevoelige bak, maar tunen wij wel.
      Uw programma dusdanig maken dat het Koppel er niet te snel in komt en beetje beperken is voldoende.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
        Werken tuners eigenlijk met E-sys?
        Dit is software om allerhande modules in de wagen te programmeren. Maar denk niet dat de ecu hiermee kan geprogrammeerd worden.
        F20 M135i

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk Berichten
          Multitronic is inderdaad een gevoelige bak, maar tunen wij wel.
          Uw programma dusdanig maken dat het Koppel er niet te snel in komt en beetje beperken is voldoende.
          Is er eigenlijk ook de mogelijkheid om de software van de zf 8 bak te herprogrammeren?
          F20 M135i

          Comment


          • Waarom zoudt ge dat willen

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
              En nog niet één Tuner die me iets laat weten.
              je moet ons wel de tijd geven natuurlijk.
              Volledig onzichtbaar kan niemand dit Tommie

              Oorspronkelijk geplaatst door darkiedm4 Bekijk Berichten
              Is er eigenlijk ook de mogelijkheid om de software van de zf 8 bak te herprogrammeren?
              Dat moet wel lukken op een of andere manier, is gewoon niet gecommercialiseerd wegens té weinig vraag

              Comment


              • Het grote chiptuning topic!

                Ik twijfel nog steeds of ik mijn voertuig zou laten chippen of niet,

                Argumenten contra

                1) kostprijs
                2) in realiteit denk ik niet dat ik er veel van zal merken (er wordt 0.2 sec sneller naar de 100 beloofd)
                3) garantie, quid?

                Argumenten pro

                1) leuk om 300/310pk te hebben ipv 258
                2) zal Ietsje sneller voorruit gaan ( maar merkbaar??)

                Wat ik wel raar vind is het gegeven dat 40pk winst zo weinig toevoegt aan de prestaties.

                Neem van de 258pk van de 330d 70pk weg en dan heb je ongeveer 190pk (=320d) en die gaat in 7.6 naar de 100?

                Met andere woorden 70pk verschil (van 320d naar 330d) levert 2 seconden winst op naar de 100!!

                Steek er nog een 40-50pk bij en je krijgt maar 0.2 sec winst.

                Dat staat toch helemaal niet in verhouding ??

                Kan iemand dit in simpele woorden uitleggen aan een leek zoals mezelf?
                previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                current : BMW 330D F30

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                  Ik twijfel nog steeds of ik mijn voertuig zou laten chippen of niet,

                  Argumenten contra

                  1) kostprijs
                  2) in realiteit denk ik niet dat ik er veel van zal merken (er wordt 0.2 sec sneller naar de 100 beloofd)
                  3) garantie, quid?

                  Argumenten pro

                  1) leuk om 300/310pk te hebben ipv 258
                  2) zal Ietsje sneller voorruit gaan ( maar merkbaar??)

                  Wat ik wel raar vind is het gegeven dat 40pk winst zo weinig toevoegt aan de prestaties.

                  Neem van de 258pk van de 330d 70pk weg en dan heb je ongeveer 190pk (=320d) en die gaat in 7.6 naar de 100?

                  Met andere woorden 70pk verschil (van 320d naar 330d) levert 2 seconden winst op naar de 100!!

                  Steek er nog een 40-50pk bij en je krijgt maar 0.2 sec winst.

                  Dat staat toch helemaal niet in verhouding ??

                  Kan iemand dit in simpele woorden uitleggen aan een leek zoals mezelf?
                  1 woord: tractie

                  Daarnaast heb je veel meer pk's nodig om die laatste beetjes er vanaf te schaven.

                  Comment


                  • Een zéér simpele uitleg:

                    Om van 5.0 sec (naar 100) naar 4.5 sec (naar 100) te gaan heb je meer pk/vermogen nodig dan van 8.0 sec naar 7.5 sec. Let op, ik schets het hier wel zéér simplistisch

                    Comment


                    • Ja dat is logisch, van 10 naar 9 sec is 10% winst

                      Van 5 naar 4.5 is ook 10% winst.

                      Maar in het voorbeeld dat ik gaf resulteert 70pk winst in 2 seconden winst en met tuning nog 50pk erbij resultaat maar in 0.2 sec, die verhoudingen zijn wel compleet zoek in mijn ogen?
                      previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                      current : BMW 330D F30

                      Comment


                      • Luchtweerstand is ook altijd groter volgens mij hoe 'sneller ge snel' kunt gaan?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk Berichten
                          Luchtweerstand is ook altijd groter volgens mij hoe 'sneller ge snel' kunt gaan?
                          Dat hebben ze bij top gear toch ook eens gezegd, met de Bugatti Veyron. Die gebruikte 700 pk om 400 km/h te rijden en de resterende 301pk (of meer bij andere uitvoeringen) had hij nodig om 407 km/h aan te tikken.

                          Het kan ook niet anders dat dit in verhouding naar beneden gaat ipv rechtevenredig. Een auto van 300 pk (even niet het gewichtsverschil meegerekend tussen verschillende voertuigen) kan in bv 5 sec naar 100, een auto met 100pk kan dit in bv 1second.
                          Rechtevenredig zou een auto met 900pk dit dus in 0 seconden moeten kunnen. Maar dat is dus niet
                          2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                          2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                          2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


                          2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                          2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                          2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

                          Comment


                          • Het is eerder. Een auto heeft 4x zoveel benzine nodig om 2x zoveel pk te maken.
                            En een auto heeft 4x zoveel pk nodig om dubbel zo zo snel te zijn.

                            Geld natuurlijk vooral voor hogere vermogens...

                            Comment


                            • Luchtweerstand is niet van tel voor 0-100. Klopt wel dat bij zeer hoge snelheden dit de grootste weerstand/kracht is die je moet overwinnen.. En bij 400 km/u heb je zoveel weerstand dat je paar 100pk nodig hebt om paar km/u te winnen.


                              Klopt ook dat de factor niet rechtevenredig is zoals je aanhaalt.

                              MAAR stel

                              0-100 in 10 sec met 105pk
                              En
                              0-100 in 5 sec met 315pk

                              Dat is 3 maal het vermogen om 2 maal zo snel te gaan, wat perfect normaal is.

                              NU


                              190pk om 0-100 in 7.5 sec (320d)

                              260 pk om 0-100 in 5.5 sec
                              (330d)

                              Dus 38% meer vermogen voor 2 seconden af te doen van de tijd, staat gelijk aan 38% meer vermogen om 36% van de tijd af te doen (bijna 1 op 1)

                              En dan met tuning

                              Van 258 pk naar
                              310pk om 0-100 in 5.3 sec

                              Dus 20% meer vermogen voor 0.2 sec oftewel 20% meer vermogen voor slechts 3% sneller.

                              Dat is geen 1 op 1 zoals in geval 320d naar 330d maar 1 op 6.

                              Lijkt me toch iets meer aan de hand?
                              previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                              current : BMW 330D F30

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                                Luchtweerstand is niet van tel voor 0-100. Klopt wel dat bij zeer hoge snelheden dit de grootste weerstand/kracht is die je moet overwinnen.. En bij 400 km/u heb je zoveel weerstand dat je paar 100pk nodig hebt om paar km/u te winnen.


                                Klopt ook dat de factor niet rechtevenredig is zoals je aanhaalt.

                                MAAR stel

                                0-100 in 10 sec met 105pk
                                En
                                0-100 in 5 sec met 315pk

                                Dat is 3 maal het vermogen om 2 maal zo snel te gaan, wat perfect normaal is.

                                NU


                                190pk om 0-100 in 7.5 sec (320d)

                                260 pk om 0-100 in 5.5 sec
                                (330d)

                                Dus 38% meer vermogen voor 2 seconden af te doen van de tijd, staat gelijk aan 38% meer vermogen om 36% van de tijd af te doen (bijna 1 op 1)

                                En dan met tuning

                                Van 258 pk naar
                                310pk om 0-100 in 5.3 sec

                                Dus 20% meer vermogen voor 0.2 sec oftewel 20% meer vermogen voor slechts 3% sneller.

                                Dat is geen 1 op 1 zoals in geval 320d naar 330d maar 1 op 6.

                                Lijkt me toch iets meer aan de hand?


                                versnellingsbakverhoudingen en tractie denk ik

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                                  Ja dat is logisch, van 10 naar 9 sec is 10% winst

                                  Van 5 naar 4.5 is ook 10% winst.

                                  Maar in het voorbeeld dat ik gaf resulteert 70pk winst in 2 seconden winst en met tuning nog 50pk erbij resultaat maar in 0.2 sec, die verhoudingen zijn wel compleet zoek in mijn ogen?
                                  van waar haal je die 0,2 sec?

                                  Comment


                                  • @Germinal . Het verschil is zeker en vast voelbaar. Van 100-200km/h Gaat het verschil groot zijn. Topsnelheid van bijna 300km/h.

                                    Ik zou het doen. 0-100 tijden zou ik zeker niet op blindstaren. Koppel en hernemingen zijn geweldig.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                                      @Germinal . Het verschil is zeker en vast voelbaar. Van 100-200km/h Gaat het verschil groot zijn. Topsnelheid van bijna 300km/h.

                                      Ik zou het doen. 0-100 tijden zou ik zeker niet op blindstaren. Koppel en hernemingen zijn geweldig.
                                      Idd 100-200 zal het meer uitmaken
                                      F20 M135i

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri-BRP Bekijk Berichten
                                        Dat moet wel lukken op een of andere manier, is gewoon niet gecommercialiseerd wegens té weinig vraag
                                        ik ben vragende partij samen met de gewone ecu mod maar dat laatste wist je al. Eind van de maand gaat mijn lpfp eruit voor een walbro 450. Dan ik met 60% e85 rijden of meer
                                        F20 M135i

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                                          Luchtweerstand is niet van tel voor 0-100. Klopt wel dat bij zeer hoge snelheden dit de grootste weerstand/kracht is die je moet overwinnen.. En bij 400 km/u heb je zoveel weerstand dat je paar 100pk nodig hebt om paar km/u te winnen.


                                          Klopt ook dat de factor niet rechtevenredig is zoals je aanhaalt.

                                          MAAR stel

                                          0-100 in 10 sec met 105pk
                                          En
                                          0-100 in 5 sec met 315pk

                                          Dat is 3 maal het vermogen om 2 maal zo snel te gaan, wat perfect normaal is.

                                          NU


                                          190pk om 0-100 in 7.5 sec (320d)

                                          260 pk om 0-100 in 5.5 sec
                                          (330d)

                                          Dus 38% meer vermogen voor 2 seconden af te doen van de tijd, staat gelijk aan 38% meer vermogen om 36% van de tijd af te doen (bijna 1 op 1)

                                          En dan met tuning

                                          Van 258 pk naar
                                          310pk om 0-100 in 5.3 sec

                                          Dus 20% meer vermogen voor 0.2 sec oftewel 20% meer vermogen voor slechts 3% sneller.

                                          Dat is geen 1 op 1 zoals in geval 320d naar 330d maar 1 op 6.

                                          Lijkt me toch iets meer aan de hand?
                                          Tractie met RWD. Bij de xdrives is het verschil iets groter.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X