Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote chiptuning topic!

Collapse
This topic is closed.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Bon, dus even de ervaring neerzetten.
    Aangekomen bij DVX rond 13:30, goede ontvangst. Even uitleg gekregen dat ze de wagen gaan laten afkoelen, zodat ze de DPF kunnen verwijderen.
    Half uurtje later aan begonnen om de DPF te verwijderen. Duurde iets langer dan normaal, maar geen enkel probleem voor mij!
    Ook positief dat Geert zelf ook de handen uit de mouwen steekt. Heb het al anders geweten, dat bazen gewoon op hun luie kont blijven zitten.
    Ook leuk dat ik het legen van de DPF kon volgen. Vraag me af hoe daar eigenlijk uitlaatgassen door geraken, met de brol dat daar in zit.
    Anyway, DPF was geleegt, en dan dus op de dyno. Wat me wel opviel is dat de wagen nu een iets diepere brom heeft, door het legen van de DPF. Vind ik bijlange niet erg natuurlijk!
    Ging vlot, Davy had al wat voorbereidingswerk gedaan, op een half uurtje was dit in orde.
    Daarna met Geert even kort overlopen welk het resultaat was, en het is mooi: 192,3 pk en 423 Nm. Stock waarden zaten er zo goed als knal op volgens de dyno. Dus resultaat is + 56 pk en + 123 Nm.

En nu in de praktijk testen!
    Eerst de motor goed en rustig warm gereden (+- 40 km).
    Gasrespons is ongeveer hetzelfde. Bij gewoon rijden voel je wel dat er meer vermogen in zit, het kost precies allemaal een pak minder moeite om een bepaalde snelheid te halen. Meermaals voorgehad dat ik vrij rap over m'n toegestane snelheid zat, zonder dat ik het merkte.
    Vermogen wordt ook zeker wat aanpassen, want bij het inhalen op de autostrade van 2e naar 3e, zat ik "ver" in iemand z'n gat, omdat hij toch wel wat sneller accelereerde dan ik gewoon ben.
    Op de autostrade niet echt kunnen doortrekken, slecht weer en veel verkeer. 1 keer tot 160km/u kunnen doortrekken, en het eerste gevoel dat in me opkomt: Dat ding sleurt! Kost allemaal geen moeite precies, blijft gewoon gaan.
    Bij de acceleraties vanuit stilstand merk je wel dat het vermogen een pak hoger is dan stock. Voor 2000 RPM valt het goed mee, maar vanaf +- 2500 RPM wordt je in je stoel geduwt.
    De acceleraties zijn wel iets minder lineair dan stock, 't is precies alsof de turbo op 2500 RPM opeens denkt van 'k ga hier eens m'n best doen. Eens 2e en 3e versnelling voorbij wordt het al iets lineairder, maar blijft goed sleuren.
    Belangrijkste zijn eigenlijk de hernemingen, en die zijn super! Koppel genoeg om héél vlot in te halen of weg te rijden van iemand.
    Ivm DPF, had wat schrik voor de geur, maar valt zéér goed mee. Toen ik in de fille stond in het begin, rook ik het wel wat, maar was vrij snel verdwenen, dus geen probleem.
    Uitlaat ziet vanbinnen ook al goed zwart.

Bottom line, zeer tevreden dat ik dit heb laten uitvoeren! Zal nog even wennen worden, maar da's normaal natuurlijk. Terug wat opnieuw leren kennen, zeker met dat verhoogde koppel.
    Als dit al het vermogen is dat ze uit een 4-cil kunnen halen, dan kijk ik al uit naar wanneer ik later een 6-cil ga kunnen aanschaffen! Da's misschien ook raar te verklaren, maar je merkt nu met dit vermogen hoe ruw zo'n 4-cil eigenlijk is (terwijl hij eigenlijk soepeler loopt door de remap, zeker merkbaar). Iedereen zit de loopcultuur van een 6-cil te loven, maar het is wel effectief een feit.

We zullen zien hoe het verder verloopt, want dit is maar een eerste indruk natuurlijk.

Alé om af te sluiten, bedankt Geert van de goeie service, ik kan je nu zeker aanraden!

Comment

• Ohja Geert nog vergeten zeggen, die 1M is maniakaal luid

Comment

• Moet wel goed voelbaar zijn met zulke vermogen stijging.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
          Moet wel goed voelbaar zijn met zulke vermogen stijging.
          Zijt maar zeker dat ge dat voelt

Comment

• bimmer was dat enkel voor die DFP of ook chip tuning?
            lets have some more member berries

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
              bimmer was dat enkel voor die DFP of ook chip tuning?
              Beide, dus DPF Delete + remap gedaan (Stage 2)

Comment

• Wow zeer mooie waardes!
                Mijn Skoda

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk Berichten
                  Bon, dus even de ervaring neerzetten.
                  Aangekomen bij DVX rond 13:30, goede ontvangst. Even uitleg gekregen dat ze de wagen gaan laten afkoelen, zodat ze de DPF kunnen verwijderen.
                  Half uurtje later aan begonnen om de DPF te verwijderen. Duurde iets langer dan normaal, maar geen enkel probleem voor mij!
                  Ook positief dat Geert zelf ook de handen uit de mouwen steekt. Heb het al anders geweten, dat bazen gewoon op hun luie kont blijven zitten.
                  Ook leuk dat ik het legen van de DPF kon volgen. Vraag me af hoe daar eigenlijk uitlaatgassen door geraken, met de brol dat daar in zit.
                  Anyway, DPF was geleegt, en dan dus op de dyno. Wat me wel opviel is dat de wagen nu een iets diepere brom heeft, door het legen van de DPF. Vind ik bijlange niet erg natuurlijk!
                  Ging vlot, Davy had al wat voorbereidingswerk gedaan, op een half uurtje was dit in orde.
                  Daarna met Geert even kort overlopen welk het resultaat was, en het is mooi: 192,3 pk en 423 Nm. Stock waarden zaten er zo goed als knal op volgens de dyno. Dus resultaat is + 56 pk en + 123 Nm.

En nu in de praktijk testen!
                  Eerst de motor goed en rustig warm gereden (+- 40 km).
                  Gasrespons is ongeveer hetzelfde. Bij gewoon rijden voel je wel dat er meer vermogen in zit, het kost precies allemaal een pak minder moeite om een bepaalde snelheid te halen. Meermaals voorgehad dat ik vrij rap over m'n toegestane snelheid zat, zonder dat ik het merkte.
                  Vermogen wordt ook zeker wat aanpassen, want bij het inhalen op de autostrade van 2e naar 3e, zat ik "ver" in iemand z'n gat, omdat hij toch wel wat sneller accelereerde dan ik gewoon ben.
                  Op de autostrade niet echt kunnen doortrekken, slecht weer en veel verkeer. 1 keer tot 160km/u kunnen doortrekken, en het eerste gevoel dat in me opkomt: Dat ding sleurt! Kost allemaal geen moeite precies, blijft gewoon gaan.
                  Bij de acceleraties vanuit stilstand merk je wel dat het vermogen een pak hoger is dan stock. Voor 2000 RPM valt het goed mee, maar vanaf +- 2500 RPM wordt je in je stoel geduwt.
                  De acceleraties zijn wel iets minder lineair dan stock, 't is precies alsof de turbo op 2500 RPM opeens denkt van 'k ga hier eens m'n best doen. Eens 2e en 3e versnelling voorbij wordt het al iets lineairder, maar blijft goed sleuren.
                  Belangrijkste zijn eigenlijk de hernemingen, en die zijn super! Koppel genoeg om héél vlot in te halen of weg te rijden van iemand.
                  Ivm DPF, had wat schrik voor de geur, maar valt zéér goed mee. Toen ik in de fille stond in het begin, rook ik het wel wat, maar was vrij snel verdwenen, dus geen probleem.
                  Uitlaat ziet vanbinnen ook al goed zwart.

Bottom line, zeer tevreden dat ik dit heb laten uitvoeren! Zal nog even wennen worden, maar da's normaal natuurlijk. Terug wat opnieuw leren kennen, zeker met dat verhoogde koppel.
                  Als dit al het vermogen is dat ze uit een 4-cil kunnen halen, dan kijk ik al uit naar wanneer ik later een 6-cil ga kunnen aanschaffen! Da's misschien ook raar te verklaren, maar je merkt nu met dit vermogen hoe ruw zo'n 4-cil eigenlijk is (terwijl hij eigenlijk soepeler loopt door de remap, zeker merkbaar). Iedereen zit de loopcultuur van een 6-cil te loven, maar het is wel effectief een feit.

We zullen zien hoe het verder verloopt, want dit is maar een eerste indruk natuurlijk.

Alé om af te sluiten, bedankt Geert van de goeie service, ik kan je nu zeker aanraden!

Zeer mooie waardes, en mooie grafiek!
                  2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                  2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                  2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km

2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                  2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                  2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

Comment

• Tnx

Comment

Tnx

Ge gaat het me nog moeilijk maken aant licht

Comment

• Ik vind de waardes op zich niet verkeerd, maar wel de vorm van de curves.
                        Onder de 2000t komt er echt niks bij. Dat geeft een rijgedrag waar je echt in de toeren moet gaan om een verschil te voelen.

Ik zou van chiptuning verwachten dat je er schakelluier mee kan rijden, en echt op koppel.
                        Dat lijkt me hier niet het geval.

Nu, als ik lees dat de grootste winst geboekt wordt door het verwijderen van de DPF, dan is dit weer logisch hé. Hoe groter het luchtdebiet in de uitlaat, hoe groter de winst.

Dit is een sprintauto geworden, en geen cruiser die direct reageert als je bij relatief lage toeren gas bij geeft.

Comment

• Hmm,ik weet niet hoe jij die grafiek leest,maar vanaf 1800tr is er toch duidelijk een verschil,of ben ik blind aan het worden?
                          Hoe roestiger het dak,hoe natter de kelder

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                            Ik vind de waardes op zich niet verkeerd, maar wel de vorm van de curves.
                            Onder de 2000t komt er echt niks bij. Dat geeft een rijgedrag waar je echt in de toeren moet gaan om een verschil te voelen.

Ik zou van chiptuning verwachten dat je er schakelluier mee kan rijden, en echt op koppel.

Nu, als ik lees dat de grootste winst geboekt wordt door het verwijderen van de DPF, dan is dit weer logisch hé. Hoe groter het luchtdebiet in de uitlaat, hoe groter de winst.

Dit is een sprintauto geworden, en geen cruiser die direct reageert als je bij relatief lage toeren gas bij geeft.
                            Bwa ik weet niet, vanaf 1800 tr gaat het koppel toch serieus omhoog. Misschien gedaan om interne componenten niet te zwaar te belasten bij lage toeren? Geen idee ik ken er nix van mannen, maar da zou logisch klinken

Comment

• Das net zo leuk, een extra push vanaf 2k toeren. net zoals de oldscool TDI's

De mini heeft ook zo'n "push", maar das maar pas vanaf 4.500 toeren

maar das ieder zijne meug natuurlijk

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                Ik vind de waardes op zich niet verkeerd, maar wel de vorm van de curves.

Ook rekening houden dat het vermogen via de turbo komt en die moet eerst opspoelen, of de motor gechipt is of niet maakt niet uit, het heeft ff tijd nodig.
                                Eigenlijk mag je geen enkele gechipte wagen schakellui rijden omdat het toegenomen koppel meer sleet kan veroorzaken voor sommige onderdelen bij te lage toeren.
                                Last edited by Hozee; 09/05/2014, 11:51.

Comment

• dus mag er geconcludeerd worden dat eens je wagen gechipt is, je toeren moet maken om de boel niet te zwaar te belasten ? da's lekker ...
                                  Citroën Saxo 1.6 Vts (2005-2007) - Opel Astra GTC (2007-2009) - Audi 80 LS (oldie : 2006-2012) - Volvo V50 2.0d (2009-2013) - Ford Focus Ecoboost (2013-2014) - Peugeot RCZ THP (2014-2016) - Skoda Octavia Combi RS TSI

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
                                    Ook rekening houden dat het vermogen via de turbo komt en die moet eerst opspoelen, of de motor gechipt is of niet maakt niet uit, het heeft ff tijd nodig.
                                    Eigenlijk mag je geen enkele gechipte wagen schakellui rijden omdat het toegenomen koppel meer sleet kan veroorzaken voor sommige onderdelen bij te lage toeren.

ik ga wijselijk zwijgen

Comment

• 400pk in zo'n polo'ke. miljaar.

zitten toch aangepaste remmen onder ook?
                                      Ken er nog zo'n die vollebak tunen en rondbollen met standaard remmekes. Vertrouw ik nooit

Comment

Tnx
                                        Seg, geert en davy moeten thx zeggen, gij hebt niks gedaan om die curve te krijgen buiten betaald.
                                        2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door oli4-86 Bekijk Berichten
                                          dus mag er geconcludeerd worden dat eens je wagen gechipt is, je toeren moet maken om de boel niet te zwaar te belasten ? da's lekker ...
                                          Nee nee natuurlijk niet, zal ff een voorbeeld geven:

Vb1: Stel je rijdt 60 km/h in 5de en je plankt vanaf die snelheid naar 120km/h....dat kan nooit goed zijn, zelfs ongechipt.
                                          Vb2: Hetzelfde als hierboven maar je accelereert vanaf die 60km/h met halfgas naar de 80km/h en plankt verder naar de 120km/h..dat is een heel andere manier van rijden met een niet onnodige belasting van sommige onderdelen en valt ook onder de categorie schakellui rijden.

Er is een verschil tussen schakellui rijden en SCHA-KEL-LUI rijden, dat is wat ik eigenlijk bedoelde. Weet niet wat jouw definitie is van schakellui rijden maar dit is de mijne.
                                          Zelf zou ik em in 4de gooien want mijn wagen en ik houden niet zo van SCHA-KEL-LUI rijden.
                                          Last edited by Hozee; 09/05/2014, 11:36.

Comment

Working...
                                          X