Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oltimer zonder papieren. Procedure voor keuring. Wie kan advies geven?

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oltimer zonder papieren. Procedure voor keuring. Wie kan advies geven?

    Situatie:

    Een jaar-en-half geleden heb ik mijn droom-oldtimer gevonden bij een Nederlandse handelaar. Ik zocht al lang naar een Méhari die aan een strikt aantal voorwaarden moest voldoen:

    -compleet en niet gemolesteerd/verminkt (originele conditie)
    -volledig restauratieobject
    -origineel Belgisch voertuig
    -originele 4-zitter
    -Series 1
    -vrolijke kleur

    Begin vorig jaar was het zover en heb ik een oranje Méhari van 1976 gevonden die aan alle voorwaarden voldoet. Maar... geen papieren - behalve een attest van Citroën Heritage.
    De wagen gaan bekijken en ik had er een goed gevoel bij dat de wagen correct was en dat ik de administratie op orde zou krijgen als ik het grondig aanpakte en geduld had. Dus een bod gedaan en gekocht. De wagen is compleet maar totaal niet rijvaardig. In Nederland aangekocht maar de handelaar heeft de wagen zelf in België gekocht. Ze is met zekerheid nooit in Nederland ingeschreven geweest.

    Ik heb vervolgens een gedetailleerd dossier opgemaakt met de gegevens die ik her en der op de wagen kon terugvinden en die aantoonden dat het om een Belgisch voertuig ging. Dan heb ik BFOV gecontacteerd en met hun hulp ben ik nu eindelijk een hele stap verder geraakt.

    Waar ik nu sta:
    -Via de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer heb ik nu een "Attest dat bij het vorige kentekenbewijs hoort" afgeleverd op 11/04/2018.
    -Ik heb ook een roze formulier: "Aanvraag tot inschrijving van een voertuig" met "Douanesticker 705" afgeleverd 09/01/2018.

    -Ook in mijn bezit: "Attestation d'identification pour vehicules conformes à un Type National Français" uitgegven door Citroën Heritage met verwijzing naar productiejaar en Belgische productie.
    -Factuur van aankoop in Nederland.

    -Wat ik nog niet heb: "Duplicaat van Gelijkvormigheidsattest". Heb Citroën België al gecontacteerd en dit is louter administratief na aanbieden van voertuig bij een dealer voor identificatie. Dat komt dus nog.

    Nu mijn probleem:

    De wagen heeft een volledige restauratie nodig. Onder andere ook een chassiswissel (met een door Citroën gehomologeerd galva chassis met attest). Een erkende dealer moet dan het originele chassisnummer inslaan in het nieuwe chassis.
    Om onnodige problemen bij de keuring te vermijden (wagen zonder originele papieren, met attesten en daarbovenop nog een attest van chassiswissel) zou ik graag de wagen al inschrijven (oldtimer) vòòr ik met de restauratie begin. Omdat de wagen niet rijvaardig is zou ik dan een rode kaart krijgen maar dat is geen probleem.
    Vervolgens zou ik dan de restauratie doen (nut and bolt) en dan de wagen opnieuw aanbieden.
    Ik weet niet of dit mogelijk is.

    Kan ik een niet-rijdende, te restaureren oldtimer die sinds 35 jaar niet meer ingeschreven is, aanbieden op keuring om als oldtimer inschrijven en zo een kenteken aanvragen?
    King of the Ludospace - currently running nr. 6

    2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
    2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

  • #2
    nee
    Polo 6n 1.4

    Comment


    • #3
      toffe aankoop lijkt me
      maar waarom zou je die al willen inschrijven terwijl die nog niet in orde staat ?
      Dan zou je nutteloos beginnen betalen voor iets wat nog niet rijdt ?

      Comment


      • #4
        De Nederlandse verkoper kocht jouw Mehari in België, maar is hij ooit in België ingeschreven geweest ?

        Oorspronkelijk geplaatst door gpdude Bekijk Berichten
        Een erkende dealer moet dan het originele chassisnummer inslaan in het nieuwe chassis.
        Er zijn ook verkopers van nieuwe chassis die het nummer kunnen inslaan + attesteren.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
          toffe aankoop lijkt me
          maar waarom zou je die al willen inschrijven terwijl die nog niet in orde staat ?
          Dan zou je nutteloos beginnen betalen voor iets wat nog niet rijdt ?
          Gewoon om eventuele onverwachte problemen nog voor te zijn.
          Het verkrijgen van de papieren via ministerie is volledig gebaseerd op het dossier dat ik ingediend heb en dat is natuurlijk met foto's e.d. van het originele chassis. Wil gewoon vermijden dat als er nog eens een chassiswissel + attestering bijkomt, dat de Autoveiligheid door het bos de bomen niet meer ziet. Want dan zit ik daar met een gerestaureerde wagen...
          King of the Ludospace - currently running nr. 6

          2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
          2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
            De Nederlandse verkoper kocht jouw Mehari in België, maar is hij ooit in België ingeschreven geweest ?

            Ja, dat heb ik nu op papier van de Dienst Mobiliteit.
            Eerste inschrijving op 11/05/1976 en vierde (en laatste) uitschrijving 27/09/1983. De wagen is dus 4x ingeschreven in België.
            Volgens mijn onderzoek staat die sindsdien stil (mechanische pech) maar in theorie zou die sindsdien nog in het buitenland kunnen ingeschreven geweest zijn. Maar daar heb geen zicht op en dat knaagt nog wel. Nog een reden dat ik die eerst wil inschrijven voor ik aan de volledige restauratie begin.

            Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
            Er zijn ook verkopers van nieuwe chassis die het nummer kunnen inslaan + attesteren.
            Ja, ik weet het.
            Het is één van hen. Het wordt een chassis van Méhari Club Cassis via hun verdeler hier.
            King of the Ludospace - currently running nr. 6

            2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
            2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
              nee
              OK.
              Niet dan.
              Shpaatzig.
              King of the Ludospace - currently running nr. 6

              2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
              2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door gpdude Bekijk Berichten
                Ja, dat heb ik nu op papier van de Dienst Mobiliteit.
                Eerste inschrijving op 11/05/1976 en vierde (en laatste) uitschrijving 27/09/1983. De wagen is dus 4x ingeschreven in België.
                Volgens mijn onderzoek staat die sindsdien stil (mechanische pech) maar in theorie zou die sindsdien nog in het buitenland kunnen ingeschreven geweest zijn. Maar daar heb geen zicht op en dat knaagt nog wel.
                Laat ons veronderstellen dat zijn laatste inschrijving een Belgische was, dan heb je imho geen douanevignet 705 nodig maar wel een attest van onvrijwillige buiten bezitstelling (wordt afgeleverd door de politiediensten).

                Comment


                • #9
                  Neenee, het vignet 705 is nodig omdat de wagen in het buitenland aangekocht is.

                  Het formulier "Attest dat bij het vorige kentekenbewijs hoort" en uitgegeven door FOD Mobiliteit vermijdt net de noodzakelijke tussenkomst van de Politie. Het probleem is namelijk dat zulk attest van verlies enkel afgeleverd wordt aan de laatst gekende officiële eigenaar. En omdat de wagen geen papieren had was die niet gekend. de Politie zou dus zo'n attest van verlies niet aan mij overmaken.

                  Nu, dat is dus ook in orde nu. Verder is het document duidelijk in zijn instructies: Het volgende wat me te doen staat is de wagen aanbieden voor technische keuring (met vermelding dat momenteel de technische staat van het voertuig niet gekend is) en vervolgens bij DIV een kentekenbewijs aan te vragen (met de vermelding dat bovenstaand attest geen garantie geeft op een eventuele inschrijving in het buitenland).
                  King of the Ludospace - currently running nr. 6

                  2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                  2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

                  Comment


                  • #10
                    Het formulier "Attest dat bij het vorige kentekenbewijs hoort" en uitgegeven door FOD Mobiliteit vermijdt net de noodzakelijke tussenkomst van de Politie. Het probleem is namelijk dat zulk attest van verlies enkel afgeleverd wordt aan de laatst gekende officiële eigenaar. En omdat de wagen geen papieren had was die niet gekend. de Politie zou dus zo'n attest van verlies niet aan mij overmaken.
                    Klopt niet, ik heb eentje gekocht zonder papieren naar de flikken geweest en attest van verlies gekregen. Zo ingeschreven 2014.
                    Polo 6n 1.4

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                      Klopt niet, ik heb eentje gekocht zonder papieren naar de flikken geweest en attest van verlies gekregen. Zo ingeschreven 2014.
                      Van op de site van het BFOV:


                      A. Belgisch voertuig - laatste eigenaar gekend


                      Indien u een voertuig koopt (of gekocht heeft) en de laatste eigenaar is nog steeds gekend en contacteerbaar (of zijn wettelijke erfgenamen), dan is de procedure vrij simpel.

                      De laatste eigenaar (of zijn wettelijke erfgenamen), dient zich aan te bieden bij de politie teneinde een attest van verlies van inschrijvingsbewijs te bekomen. Dit attest vervangt dan het oude inschrijvingsbewijs dat u zal toelaten het voertuig voor te rijden bij de technische keuring (niet voor motorfietsen) en nadien in te schrijven bij de DIV.

                      ►Conclusie : geen tussenkomst BFOV nodig

                      B. Belgisch voertuig - laatste eigenaar niet gekend


                      Indien noch de laatste eigenaar, noch zijn erfgenamen gekend zijn, dan mag de politie geen attest van verlies afleveren aan u als nieuwe rechtmatige eigenaar.

                      ►Conclusie : tussenkomst BFOV is vereist

                      C. Buitenlands voertuig of herkomst onbekend


                      Indien het om een buitenlands voertuig gaat of de herkomst is totaal onbekend dan kan de politie geen attest van verlies afleveren aan u als nieuwe rechtmatige eigenaar.

                      ►Conclusie : tussenkomst BFOV is vereist
                      Ik zat in situatie B en politie was niet bereid.
                      Als de politie u toch een attest van verlies heeft bezorgd, dan bevond je je in situatie A of je hebt veel chance gehad...
                      Last edited by gpdude; 26/05/2018, 10:45.
                      King of the Ludospace - currently running nr. 6

                      2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                      2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

                      Comment


                      • #12
                        Als je alles al weet, waarom kom je dan eigenlijk hier nog wat vragen ?

                        Comment


                        • #13
                          Als je onderdelen zou nodig hebben, kan je mss bij mijn nonkel terecht. Die heeft een 400 tal 2PK's. http://fe2pk.be
                          The shark is BACK! BMW 635csi

                          BMW E24 635csi 1985
                          BMW F10 520da 2012
                          MINI Clubman Cooper 2017


                          2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                          BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                          Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                          VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                            Als je onderdelen zou nodig hebben, kan je mss bij mijn nonkel terecht. Die heeft een 400 tal 2PK's. http://fe2pk.be
                            Ah, daarom zijn die dingen zo duur: hij heeft die allemaal gehamsterd

                            Comment


                            • #15
                              loooooooooooooooooooooooool . Hij heeft er zelfs een exclusieve 4x4 2PK. Ook de 2PK die meedoet in sommige samson afleveringen is van hem . Dit is één van de foto's van al héél lang geleden. http://www.auto-moto.link/blackattac...d/cwreck36.jpg
                              The shark is BACK! BMW 635csi

                              BMW E24 635csi 1985
                              BMW F10 520da 2012
                              MINI Clubman Cooper 2017


                              2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                              BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                              Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                              VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                              Comment


                              • #16
                                Allee man, dat staat daar gewoon weg te roesten. (krijg ik het toch wel op mijn heupen van)
                                Of heeft hij die nu allemaal gestript?

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                                  Als je alles al weet, waarom kom je dan eigenlijk hier nog wat vragen ?
                                  Alstublief sèg. Wat heb ik u misdaan?
                                  Ik heb mij degelijk geïnformeerd voor ik aan iets begon. Mag het?

                                  Maar niet alles is duidelijk.
                                  Ik blijf zitten met de vraag of het mogelijk is om een niet-rijvaardige oldtimer aan te bieden op de keuring (dus sowieso rode kaart) om toch reeds een kenteken en inschrijving aan te vragen. Ik wil gewoon vermijden dat de Autokeuring verzuipt in attesten en door het bos de bomen niet meer ziet en ik blijf zitten met een gerestaureerde oldtimer die daardoor onterecht niet meer op de baan kan.

                                  Dat neemt niet weg dat uw antwoorden meer dan geappreciëerd worden. Maar ik blijf zitten met mijn originele vraag.
                                  King of the Ludospace - currently running nr. 6

                                  2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                                  2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                                    Als je onderdelen zou nodig hebben, kan je mss bij mijn nonkel terecht. Die heeft een 400 tal 2PK's. http://fe2pk.be

                                    Haha.
                                    Die ken ik al jàààààren, hoor!
                                    King of the Ludospace - currently running nr. 6

                                    2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                                    2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                                      Die heeft een 400 tal 2PK's. http://fe2pk.be
                                      pfieuw niet mis, 800pk

                                      Comment


                                      • #20
                                        Bij mijn verzekering krijg ik geen wagen ingeschreven zonder geldige schouwing

                                        Comment

                                        Working...
                                        X