Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oldtimer na 25 jaar nog mogelijk ?

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oldtimer na 25 jaar nog mogelijk ?

    Begin juli 2017 probeerde ik meermaals om langs de telefoon een medewerker van DIV te spreken.

    Tevergeefs, zelfs na lang wachten kwam nooit niemand aan de lijn.



    Het onderwerp “oldtimer” komt niet aan bod in de keuzemogelijkheden bij het inbellen.

    Mijn vraag : is het momenteel nog mogelijk om een wagen als oldtimer in te schrijven vanaf 25 jaar, of enkel nog vanaf 30 jaar ?



    Navraag bij verschillende instanties leverde geen eensluidend antwoord :

    - Volgens de Vlaamse Belastingdienst (tel 1700 gebeld eind juni 2017) kan vanaf 01-07-2017 een oldtimer inschrijving nog slechts vanaf 30 jaar ipv 25 jaar.

    - Op de autokeuring was de stationverantwoordelijke daar op 04-07-2017 (nog) niet van op de hoogte, volgens zijn info kon er nog gekeurd en ingeschreven worden vanaf 25 jaar.



    Mijn wagen werd voor de eerste maal ingeschreven op 08-07-1992 en blijft voorlopig als gewone wagen ingeschreven.

    Het was mijn bedoeling om pas na 08-07-2017 naar de keuring te gaan (eigenlijk een week te laat voor de gewone jaarlijkse keuring) om een oldtimer keuring te laten uitvoeren, en dan de huidige plaat op te zeggen en meteen opnieuw in te schrijven als oldtimer (>25 jaar oud).

    Wegens de onzekerheid heb ik noodgedwongen op 04-07-2017 toch al een gewone keuring laten uitvoeren.



    Hoe zit het nu met de mogelijke inschrijving als oldtimer : kan inschrijving nog altijd vanaf 25 jaar ? Hoe lang nog ?

    Indien ja, moet ik hiervoor dan eerstdaags terug een (oldtimer)keuring laten doen, en ook betalen ?



    Kan iemand een duidelijk advies bezorgen ?

  • #2
    Ja deze wagen kan gekeurd worden als oldtimer want de huidige overgangsmaatregel (in Vlaanderen) zegt dat iedere auto, met eerste inschrijving voor 31/12/1992, oldtimer zal zijn (of blijven) vanaf dat die 25 jaar oud is.

    Wil je dit bekomen, zal je inderdaad opnieuw naar de keuring moeten, voor een eenmalige oldtimerkeuring + roos formulier om hem nadien als oldtimer in te schrijven. Dit kost iets van een 16 - 17 euro op de keuring.

    Comment


    • #3
      Maar waarom wil je hem als oldtimer inschrijven?
      De verkeersbelasting blijft toch lager voor die wagen?
      Enige voordeel is dat je minder naar de keuring moet, maar dan kan je hem beter volgend jaar als oldtimer laten keuren ipv nu nog eens teruggaan, niet?

      Comment


      • #4
        Mmmm, ik zou voor alle zekerheid de auto nu al laten keuren als oldtimer vooraleer die nitwits in Brussel weer iets gaan veranderen. Of ze gaan de regels retroactief aanpassen, dan zijt ge nog altijd gechareld.

        Comment


        • #5
          Hey bompa, over welke auto gaat het hier?

          Comment


          • #6
            Als je spreekt over een "oldtimer" moet je rekening houden met 3 verschillende wetgevingen:

            - de fiscale wetgeving: geregionaliseerd ( dus verschillend per Gewest)
            - de inschrijving (nummerplaten): federale materie
            - de keuring : gedeeltelijk geregionaliseerd, met name wat betreft de periodieke keuring

            Voor alle wetgevingen geldt een Europese richtlijn dat er veranderingen moeten komen op uiterlijk 1 januari 2018. Eigenlijk betreft die richtlijn enkel bepalingen met betrekking tot de keuring van voertuigen. Maar voor het eerst werd er op Europees niveau een definitie gegeven van wat beschouwd kan worden als een historisch voertuig, namelijk een voertuig dat 30 jaar of ouder is.

            Voor België is die richtlijn het signaal geworden om de leeftijd van oldtimers op te trekken van 25 naar 30 jaar.

            FISCAAL (belasting op de inverkeerstelling/jaarlijkse verkeersbelasting)

            In Wallonië wordt sedert 1 januari 2016 elk voertuig jonger dan 30 jaar fiscaal niet meer als oldtimer aanzien. Ongeacht de nummerplaat betaal je voor elke auto 'gewone' verkeersbelasting als die geen 30 jaar oud is. Dus ook voor elke auto met een oldtimerplaat als die geen 30 jaar oud is.

            In Vlaanderen werd vanaf 1 juli 2017 de fiscale leeftijd van oldtimer ook opgetrokken tot 30 jaar. MAAR in Vlaanderen wordt er een overgangsregeling gehanteerd voor voertuigen die reeds oldtimer zijn of die in 2017 nog 25 jaar oud zullen worden. Zelfs al gaat het om auto's die nog geen 30 jaar oud zijn, blijven die van het fiscaal tarief voor oldtimers genieten tot ze fiscaal ook oldtimer zullen zijn.
            Concreet betekent dit in Vlaanderen dat auto's voor het eerst ingeschreven tot en met 31 december 1992, fiscaal nog van het oldtimerforfait zullen kunnen blijven genieten.
            Ook bij verkoop geldt enkel het leeftijdscriterium, zodat ook een nieuwe eigenaar van dat tarief zal blijven genieten.

            Brussel? Voorlopig nog altijd de leeftijd van 25 jaar (tot 1 januari 2018?)

            INSCHRIJVING/AANVRAAG NUMMERPLAAT

            Voorlopig geldt nog steeds dat je vanaf de leeftijd van 25 jaar een O-plaat kan aanvragen bij de DIV. Dit zou moeten veranderen tegen 1 januari 2018.

            Je kan nu nog altijd een O-plaat aanvragen voor je auto vanaf 25 jaar en dit waarschijnlijk tot 31 december 2017.

            (in Wallonië kan je ook nog steeds een O-plaat aanvragen voor een auto vanaf 25 jaar, maar fiscaal zal die als een normale auto belast worden tot die 30 jaar is)

            KEURING

            Ook hier bedraagt de leeftijd om van een oldtimer te spreken nog steeds 25 jaar.
            Dit betekent dat je vanaf 25 jaar een éénmalige oldtimerkeuring kan aanvragen met het oog op de inschrijving met een O-plaat.

            Tegen 1 januari 2018 zouden de keuringsregels ook dienen aangepast te worden, in de eerste plaats met het optrekken van de leeftijd van oldtimer tot 30 jaar.

            Verder is er al sprake van het afschaffen van de éénmalige oldtimerkeuring en zou er ook een periodieke oldtimerkeuring ingevoerd worden (3 jaarlijks?). Wat er zal gebeuren met auto's tussen de 25 en de 30 jaar op een O-plaat is nog niet gekend (jaarlijkse gewone keuring of ook de regeling voor 30-jarige oldtimers).

            Maar ook nog geen concrete teksten, dus nog afwachten wat het uiteindelijk zal worden. Bovendien is de periodieke keuring een gewestmaterie geworden, zodat er eventueel verschillen kunnen komen tussen Brussel, Wallonië en Vlaanderen (al zou er op dat vlak wel overleg zijn).

            Comment


            • #7
              Dag allemaal,
              Dank voor de vele en vooral duidelijke antwoorden, in tegenstelling tot de zgn instanties ...

              Over welke auto gaat het ?
              Niets speciaals, maar oerdegelijk : VW Passat Variant 1,9d - 50 kW - 5 versn - 350.000 km.
              Nagenoeg zonder electronica, geen ABS of centrale vergrendeling of andere te-missen fantasietjes, enkel servostuur !
              Eigen onderhoud en kleine zorgen, in gebruik als 2de wagen <5000 km/jr.
              In Antwerpen mag hij niet meer binnen, maar dat deert ons niet.

              Waarom meteen als oldtimer ?
              Behalve voor de fun van het rijden met zo'n O-plaat :
              - door eerst de huidige gewone plaat uit te schrijven hoop ik meteen een deel verkeersbelasting te recupereren (loopt tot 31-03-201 (ca 200 € ?)
              - daarna als oldtimer inschrijven (kost 30 €) levert meteen de bijhorende lage forfaitaire verkeersbelasting
              - èènmalige oldtimerkeuring en later geen meer (voorlopig toch)
              - verzekering als oldtimer tegen forfaitair tarief = ca 150 €/jr goedkoper dan huidige verzekering voor beperkt gebruik (5000 km/jr)
              - binnen enkele maanden kan zo'n inschrijving wellicht niet meer, tenzij binnen 5 jaar
              Wie geeft mij ongelijk ?

              En trouwens : mag een O-plaat niet binnen in een lage emissie zone zoals Antwerpen ?

              Comment


              • #8
                enkel opletten, als je als oldtimer inschrijft : geen woon-werkverkeer toegelaten !

                Comment


                • #9
                  een opa moet niet meer werken

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door dikkejos Bekijk Berichten
                    enkel opletten, als je als oldtimer inschrijft : geen woon-werkverkeer toegelaten !
                    En toch kom ik tijdens de week op vaste tijdstippen zowat altijd dezelfde O-platen tegen ... meer nog : ze staan zelfs op parkings van bedrijven.

                    Idem dito voor het gegeven "commercieel gebruik" : oude "foodtrucks" rijden zelden met een normale inschrijving.

                    Comment


                    • #11
                      ze moeten u maar ene keer attraperen en ge zijt gejost .

                      Comment


                      • #12
                        Ik heb de indruk dat er weinig tot geen controle op is.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                          Ik heb de indruk dat er weinig tot geen controle op is.
                          Dat is een feit, maar ikzelf riskeer het toch niet (als je soms hoort wat de boetes kunnen zijn)

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten

                            Dat is een feit, maar ikzelf riskeer het toch niet (als je soms hoort wat de boetes kunnen zijn)
                            Idd, of erger nog, wat de gevolgen zijn als je iets voorkrijgt (niet-verzekerd)
                            Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

                            Comment


                            • #15
                              Eén van de redenen dat mijn 200D op dailyplaten blijft... kan ik er met het goede weer nog steeds mee naar mijn werk rijden
                              Benzine
                              '80 VW POLO 895cc 22.300km-25.600km (2005- ...) op pensioen sinds haar geboorte & erf/familie stuk

                              '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011) rally monster

                              '68 VW 411 1700 (2011-2014) het uniekste
                              '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013) den duitse hollander
                              Diesel
                              '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011) 'k mis hem
                              '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-314.000km (2010- ... ) op prepensioen
                              '10 VW GOLF 1600TDI Bluemotion 144.000-195.000km (2016-...) daily en zuinig

                              Comment


                              • #16
                                Mooi weer = de fiets ...

                                Comment


                                • #17
                                  Volgens Cedra:
                                  FISCAAL (belasting op de inverkeerstelling/jaarlijkse verkeersbelasting)

                                  In Vlaanderen werd vanaf 1 juli 2017 de fiscale leeftijd van oldtimer ook opgetrokken tot 30 jaar. MAAR in Vlaanderen wordt er een overgangsregeling gehanteerd voor voertuigen die reeds oldtimer zijn of die in 2017 nog 25 jaar oud zullen worden. Zelfs al gaat het om auto's die nog geen 30 jaar oud zijn, blijven die van het fiscaal tarief voor oldtimers genieten tot ze fiscaal ook oldtimer zullen zijn.
                                  Concreet betekent dit in Vlaanderen dat auto's voor het eerst ingeschreven tot en met 31 december 1992, fiscaal nog van het oldtimerforfait zullen kunnen blijven genieten.
                                  Ook bij verkoop geldt enkel het leeftijdscriterium, zodat ook een nieuwe eigenaar van dat tarief zal blijven genieten.


                                  Stel ik koop in 2018 een voertuig van 1992 in Duitsland:
                                  - Kan deze dus niet meer inschrijven op een O plaat...
                                  - Betaal ik dan wel nog goedkoop BIV tarief ?
                                  - De jaarlijkse verkeersbelasting is op basis van Oldtimer tarief......
                                  - Zou ik deze ( bijvoorbeeld bij Marsh) dan wel nog kunnen verzekeren als "Oldtimer" ?!?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jawel want in 2018 zal het 26 jaar ingeschreven zijn, in 2019 -> 27 jaar enz... .

                                    Kort samengevat, alles tot en met 31/12/1992 zal je als oldtimer kunnen inschrijven en dat blijft zo (ook in 2018, ook in 2019, .... Alles vanaf 1/1/1993 zal moeten wachten tot in ... 2023.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Packard
                                      Ik heb de indruk dat er weinig tot geen controle op is.
                                      Ik ken nochtans iemand die onlangs gepakt geweest is, toch een boete van dik 300eur geloof ik.
                                      Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                                      Current:
                                      1987 Mercedes-Benz W124 200D
                                      1979 Mercedes-Benz W123 280E
                                      1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                                      1989 Mercedes-Benz W124 230E

                                      Ex:
                                      1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                                      1976 Mercedes-Benz W123 250
                                      1987 Mercedes-Benz W124 230E

                                      1979 Mercedes-Benz W123 300d
                                      1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                                      1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                                      1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                                      2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

                                      1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                                      1980 Mercedes-Benz W123 280

                                      Comment


                                      • #20
                                        ik hem al boetes van dik 3000 gehoord (das nog andere koek)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X