Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Moelijke keuze? Of net niet?

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Moelijke keuze? Of net niet?

    Zoals mijn naam doet vermoeden, ben ik een bleu in de wereld van oldtimers. Ik volg al geruime tijd wat er te koop is qua Porsche 912. Vandaag een mooie bezichtigd van 1967, Targa, goede staat maar uiteraard geen nieuwstaat. Ik vroeg advies aan een kenner, die me adviseerde als leek (die zelf niet kan sleutelen) te gaan voor een 'concoursmodel', in nieuwstaat. Hij toonde me een Triumph TR2 uit 1955 in topstaat.
    De belangrijkse reden voor aankoop, is investering. Nu als particulier kopen, een paar jaar bijhouden (en ondertussen wat rijplezier) en daarna, als de prijzen gestegen zijn, opnieuw te verkopen met wat winst.
    Mijn hart gaat meer uit naar de Porsche, maar die Triumph lijkt splinternieuw.
    Waar moet ik opletten? Suggesties voor de juiste keuze?

  • #2
    Ik ben ook leek, en dan weet je dat je te veel betaalt, niet elk defect kan vinden, en dat restauraties veel geld kosten.

    Als je zelf restaureert, (en zeker als je het laat doen), dan weet je dat dat meestal meer kost dan dat de waarde stijgt, tenzij je spreekt over zéér exclusieve auto's.

    Een oldtimer kan je helpen om de waarde te houden, maar is zelden echt een investering, tenzij in rijplezier.
    Hoe veel geld durf je daar in te steken?

    Comment


    • #3
      Oldtimers zijn als de beurs als het gaat om investeren.
      Als leek kan je er geld in steken, maar ga je er waarschijnlijk niet veel bij winnen, dat is bij oldtimers ook het geval.
      Ze kunnen een goede investering zijn, maar dan moet je wel weten wat nog kan stijgen omdat deze ondergewaardeerd zijn.
      De mercedes 190SL bv is de laatste jaren verdubbeld of verdrievoudigd, idem met de 911.
      Modellen met potentieel zijn bv een 280SE coupé of een handgeschakelde 928(S/GT/GTS).

      Oldtimers moet je meer zien als iets dat je sowieso wilt kopen en waar je plezier aan kan beleven.
      Verdien je er aan bij verkoop, dan is dat mooi mee genomen.
      2006 Volkswagen Phaeton
      1980 Porsche 928S

      Comment


      • #4
        Hallo,

        Het is inderdaad moeilijk om advies te geven.
        Ik heb twee oldtimers echt als hobby om te houden. De ene is een 1970 Opel GT , heb ik sinds 1990, de andere is een 1980 Lotus Esprit S2.2 , sinds 2010.
        Die Lotus heb ik bv op het juiste moment gekocht. Het is een zeer zeldzame auto, maar was toen weinig gezocht . Nu zijn de S1 en S2 Giugiaro modellen op een 5 tal jaar tijd verdubbeld tot verdriedubbeld in waarde EN de gebouwde aantallen zijn zo laag, dat er weinig te shoppen valt als je er een wil in goede staat.
        Maar dat wist ik in 2010 bij aankoop dus niet en het is nu nog steeds niet mijn doel. Ik rij met de auto , onderhoud hem perfect, maar zet ook zonder scrupules een hoop km op de teller. Wat dat doet met herverkoopwaarde interesseert me niet, ik geniet.
        Notabene, als ik de manuren aan mechanisch onderhoud en restauratie zou uitbesteden was ik ook al die verdubbeling kwijt aan geld (vb motor en versnellingsbak zijn er al uitgeweest, remmen gerestaureerd enz......) Maar ik doe alles zelf. Mijn capriolen zijn op dit forum te vinden.

        Betreft Porsche.
        Ik heb recent samen met mijn buurman zijn 1989 911 (G model) carrera 3.2 gerestaureerd. De wagen ziet er prachtig uit en zal zijn waarde vermoedelijk wel houden. MAAR toen ik met hem onlangs de oldtimerbeurs in Brussel bezocht zijn we doodgeklopt met 911 modellen. Het was alsof 1 op de 5 auto's die daar stonden een 911 is en inderdaad ook met prijzen om U tegen te zeggen. Zijn aankoopprijs ( het was een japanse 911 met uitgeleefd interieur en met een borstel of roller zwartgeverfd) + de restauratiekost ( herspuiten en interieur vernieuwen incl ) zat ver onder de vraagprijzen op de beurs en welke ook gangbaar zijn op sites op dit moment.
        Zeer bizar eigenlijk gezien het overaanbod van dit model momenteel. De vraag is dus...is dit een luchtbel die gaat barsten, gezien de grote hoeveelheden die te koop staan en feitelijk ook gemaakt zijn? Ik kan je daar geen antwoord op geven, maar ik zou ook niet op speculeren. Als ik een porsche koop dan is het omdat ik die wil hebben en houden en ermee rijden.

        In jouw geval.
        De 912 is momenteel aan het meesurfen op de 911 hype. Hun prijzen zijn enorm gestegen, want ooit waren ze zeer weinig geliefd en waard. Als je dus nu een 912 gaat kopen in concoursstaat, dan ga je de hoofdprijs betalen. Je mag niet verwachten dat deze nog veel hoger gaan stijgen ( maar dat weet je nooit zeker ), want ze hebben hun boost reeds meer dan gehad de voorbije 2 jaar. Maar het is ook juist dat je als complete leek beter een goede wagen koopt . Laat je bijstaan door een echte kenner of je bent gegarandeerd gejost Een wagen die herspoten is blinkt, maar daarmee is alles gezegd want het zegt niets over de echte kwaliteit van de restauratie onder de laklaag. Een Porsche kan , als je er niet zelf aan werkt, echt veeeeeel geld kosten.

        DUS,
        Iets klopt niet aan je verhaal. Je zegt dat de belangrijkste reden de investering is. Maar je zegt ook dat je hart meer uitgaat naar de Porsche. Dus je voelt ook wel iets voor zo'n auto....
        In dat laatste geval , koop gewoon die Porsche na overleg met een echte kenner die je vertrouwt ( dus geen verkoper) en geniet ervan. Ga er niet van uit dat deze nog veel gaan stijgen in waarde, maar vertrouw en hoop er op dat ze hun waarde gaan behouden ( en vertel dat ook aan je vrouw ....). Het zijn prachtige wagens.

        En vergeet niet, dat een oldtimer meer onderhoud vergt dan een moderne wagen als je hem gebruikt. Ze zijn goedkoop als je dat allemaal zelf kan en kent en materiaal hebt, maar ze slurpen manuren en dus geld als je het laat doen. Ze hebben ook veel meer verborgen gebreken dan een moderne auto, zoals lekkende blokken of versnellingsbakken, remmen die vastzitten of scheeftrekken, stuurassen die te veel speling hebben, roest aan allerlei ophangpunten onder een mooie glimmende carrosserie, een versnellingsbak die kraakt of met kapotte syncro's.....
        Vandaar, een top gerestaureerde wagen is volledig aangepakt en kost, terecht, de hoofdprijs aan onderdelen en manuren. Hier ga je niet veel aan verdienen bij wederverkoop, want dat zal je nu al betalen, maar je gaat er wel van genieten met relatief minder onderhoud omdat alles al eens is aangepakt.

        Maar een vooral optisch opgekallefaterde auto, kan op het eerste zicht , een goede koop zijn , maar voor de leek, die niet zelf sleutelt, ook een nachtmerrie aan kosten en frustraties. Voor de hobbyist is het een goede opportuniteit om van een middelmatige auto betaalbaar een zeer waardevolle auto te maken.

        Tenslotte, en dan stop ik met zagen..., bedenk dat oldtimers momenteel een hype zijn, Wie vb reeds vele jaren een 911 of een ferrari 308 of een mercedes pagode bezit, heeft de voorbije 5 jaar zijn bezit zien verdubbelen of zelfs veel meer.
        Maar wie er nu een koopt , als investering, kan dat niet opnieuw verwachten.De enorme opwaardering heeft reeds plaatsgevonden. Echt exclusieve wagens is een ander verhaal uiteraard.
        Het is als een aandeel dat je koopt op een piekmoment omdat het zeer fors is gestegen. Vaak normaliseert zich dat door weer te dalen en dan in het beste geval zijn waarde langzaam terug te behalen. Niet altijd het beste moment om te kopen dus .
        Koop dus die oldtimer met verstand maar vooral omdat je hem echt wil hebben, koester hem, en hij zal zijn waarde wel houden, maar verwacht geen investeringswonderen.





        Geert
        Last edited by gvy; 06/01/2017, 22:14.
        1970 Opel GT - 1980 Lotus Esprit S2.2

        Comment


        • #5
          Meestal zijn de bezitters van oldtimers aan het dagdromen over de waarde van hun materiaal, dit op basis van de aankoopprijzen op de gespecialiseerde sites. Allemaal goed, tot men zelf probeert te verkopen, dan lopen de candidaten weg met allerlei voorwendsel, de minste kras is een reden om te bedingen.
          Een oldtimer is nooit een investering als particulier, omdat hij meestal al te duur heeft gekocht, en geld heeft moeten steken in zijn project om gebreken te verhelpen die hij niet vastgesteld had bij de aankoop.

          Comment


          • #6
            Bedankt voor de vele nuttige info. Kon ik de klok tien jaar terugdraaien, dan waren er effectief mooie investeringsvooruitzichten. Zoals met zoveel andere zaken. In die 10 jaar is de waarde van 912 x2 of zelfs maal 3 gegaan. Zo kan ik vandaag ook een massa aandelen opsommen die in de laatste 10 jaar evenveel of nog meer zijn gestegen.
            Achteraf is het makkelijk praten.
            Een oldtimer koop je uit passie, niet vanuit zakelijke nuchterheid.
            Ik heb de afgelopen 48u vele 912-verkopers gezien, zowel particulieren als professionelen. Ieder met zijn eigen verhaal, en ik sluit niet uit dat ik ergens een bod zal uitbrengen ook al zijn er duizend-en-1 redenen waarom dit rationeel absurd is.
            Maar als ik zag hoe mijn zonen van 14 en 12 me enthousiast vergezelden, en ze het crazy vinden dat hun papa een auto zou kopen die nog ouder is dan hun oude papa zelf, dan voel ik mij als een klein jongetje die een nieuw speelgoedje ontdekt.
            Ik zou het nog geen passie durven noemen, maar vraag me af wat de bovenhand zal halen bij mij de komende weken. Maandag is mijn verlof gedaan en heb ik weer andere zaken aan mijn hoofd. Waarschijnlijk zal ik met heimwee terugkijken naar de afgelopen 48u, waarin ik me eventjes in de oldtimerwereld waande...

            Comment


            • #7
              Weet dat je altijd een aankoopkeuring kan laten doen bij een officiële porsche dealer. Bij de aankoop van mijn 993 heb ik dit ook laten doen en dat was de beste garantie voor mijn aankoop. Nog geen minuut spijt van gehad. de 912 is een echt hebbeding, maar ik vrees dat deze momenteel overpriced zijn. Ik zou even afwachten of misschien ook een 911 overwegen
              saab 96 (1973)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20654
              saab 93 tid (1998 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20653 saab VERKOCHT
              saab 95 estate 2.0t Lpi (2002) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20650 VERKOCHT
              saab 93 se 2.0t cabrio (2002)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47497
              saab 95 tid vector sportshatch (2006) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=42149
              renault grand espace 2.0 dci (2008 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4792653
              Porsche 993 (1994)

              Comment


              • #8
                Ik zou een aankoopkeuring van een 912, of om het even welk ander ouder model, niet bij Porsche zelf laten doen.
                Dan kan je beter bij een garage of dealer gaan vragen die hierin gespecialiseerd is, om je te vergezellen.
                Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat de kennis van porsche mechaniekers niet optimaal is als het op oldtimers aankomt.
                2006 Volkswagen Phaeton
                1980 Porsche 928S

                Comment


                • #9
                  Kan zijn, maar in mijn geval is een 993 nu ook niet echt een oldtimer he. Alle credits naar PC Knokke wat mij betreft...
                  saab 96 (1973)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20654
                  saab 93 tid (1998 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20653 saab VERKOCHT
                  saab 95 estate 2.0t Lpi (2002) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20650 VERKOCHT
                  saab 93 se 2.0t cabrio (2002)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47497
                  saab 95 tid vector sportshatch (2006) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=42149
                  renault grand espace 2.0 dci (2008 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4792653
                  Porsche 993 (1994)

                  Comment

                  Working...
                  X