Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oldtimers, varia, foto's,...

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Soul
    started a topic Oldtimers, varia, foto's,...

    Oldtimers, varia, foto's,...

    Ofwel kijk ik er over, ofwel is dit topic er nog niet.
    En toch zijn er een heleboel leuke oldies te vinden op het net.
    Laten we ze hier verzamelen.






  • Jocar
    replied
    1982, een uitzonderlijk autojaar:

    https://de.motor1.com/news/602259/au...gang-historie/

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied


    Leave a comment:


  • Bud Wijzer
    replied
    Zalig geluid toch deze

    Verstuurd vanaf mijn SM-G780G met Tapatalk

    Leave a comment:


  • Gixxer
    replied

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    From EVO to farming to Harry's Garage and car collecting - the Harry Metcalfe interview (Part 1)



    Tour of Harry's Garage with Harry Metcalfe (plus some unseen cars) - (Part 2)


    Leave a comment:


  • Bud Wijzer
    replied
    Zalige foto's ja. Zo'n Rothman's Porsche team was toen het top team.... tijden zijn duidelijk veranderd LOL

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Mooie pics!

    Leave a comment:


  • id-dsi
    replied

    Leave a comment:


  • id-dsi
    replied

    Leave a comment:


  • id-dsi
    replied

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    My Friends Incredible Collection Of Classic Cars Will Blow You Away!…

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    DEZE AUTO'S HADDEN IN DE JAREN 80 AL VIERWIELBESTURING

    JAPANNERS LEKKER INNOVATIEF

    Vierwielbesturing, waarbij de achterwielen in tegenovergestelde of dezelfde richting meesturen met de voorwielen, is vandaag de dag zeker in het premium segment niet zeldzaam meer. Toch is het bepaald geen nieuw idee, want in de jaren 80 en 90 brachten de Japanners al een flink aantal auto's met vierwielbesturing op de markt. Daar zitten ook auto's tussen waarvan je het niet direct zou verwachten.


    Honda


    Honda Prelude mét 4WS-badge.

    Honda was in 1987 de eerste autofabrikant die het concept van vierwielbesturing zoals we dat nu kennen naar de markt bracht met de Prelude. Die kon je aanvankelijk alleen met de krachtigste motor krijgen, de 2.0 zestienklepper, later behoorde het ook tot de mogelijkheden voor de gewone 2.0. Het systeem van Honda was in eerste instantie volledig mechanisch, de stuurinrichting stond via een stang en een planetair tandwielstelsel in verbinding met de achterwielen. De stuurhoek was bepalend voor het mee- of tegensturen van de achterwielen. Bij een stuurinput van meer dan 246 graden stuurden de achterwielen tot 5,3 graden tegen, bij kleinere stuurbewegingen stuurden ze juist tot 1,5 graden mee met de voorwielen.

    In 1991 stapte Honda bij de volgende generatie Prelude over op een elektronisch geregeld systeem. Op de afbeelding hierboven zie je een kleine '4WS'-badge achterop de Prelude. Je moest natuurlijk wel aan de buitenwereld laten weten dat jouw auto ook met de achterwielen kon sturen. Een andere Honda gebruik maakte van de technologie, was de populaire Accord.

    Mazda



    Mazda gooide het over een andere boeg dan Honda met de vierwielbesturing. Voor de 626 kwam het merk kort na Honda op de proppen met een systeem dat via een stang de stuurhoek doorgaf aan een hydraulische actuator. Vervolgens werd op basis van die stuurinput en de snelheid elektronisch berekend hoe ver de wielen mee- of tegen moesten sturen. In de Nederlandse prijslijst stond de fraaie Coupé met die voorziening, de 2.0 16V GT 4WS. De RX-7 had ook vierwielbesturing, maar dan op de passieve manier. Het 'Dynamic Tracking Suspension System' maakte namelijk dat de mate van toe- en uitspoor van de achterwielen kon veranderen als er bepaalde krachten op kwamen te staan. Dat werkt dus nadrukkelijk anders dan de eerder aangehaalde systemen. Passieve vierwielbesturing werd overigens ook toegepast door onder meer Porsche op de 928 en Citroën op de ZX.

    Mitsubishi


    Mitsubishi Galant

    Mitsubishi introduceerde in het najaar van 1987 vierwielbesturing op de Galant. De ingenieurs maakten het zichzelf in ieder geval niet makkelijk, want de Galant had zowel vierwielaandrijving als vierwielbesturing. De vierwielbesturing van Mitsubishi werkte alleen boven een snelheid van 31 mph (49,6 km/h) en de achterwielen stuurden alleen tot 1,5 graden mee met de voorwielen. Dat maakt dus dat het geen kortere draaicirkel oplevert bij krappe bochten, juist één van de voordelen van vierwielbesturing.

    In Nederland kon je de vierwielsturing ook op de Galant krijgen, op de absolute topversie die ook nog 4WD had. Mitsubishi leverde het actieve systeem daarna ook nog op de Sigma en de 3000 GT, maar hield het daarna - net als de overige fabrikanten in dit lijstje - voor gezien.

    Toyota


    Toyota Celica, ook met 4WS-badge.

    De vierwielbesturing van Toyota, 'Dual-Mode 4WS', lijkt in grote lijnen op het systeem van Mazda. Toyota was er wel wat later mee, want pas in 1989 kreeg de Celica voor de Japanse markt vierwielbesturing mee. Toyota voegde daar wel aan toe dat het systeem instelbaar was. Had je geen behoefte aan meesturende achterwielen, dan kon je ze vastzetten in de rechtuitstand. Voor de mate waarin de achterwielen meesturen kon je kiezen uit een normale stand en een sportstand, waarbij de directheid en de snelheid waarmee de achterwielen meesturen veranderde. Naast de Celica leverde Toyota de Dual-Mode 4WS ook nog op de Crown en de Camry.

    Nissan


    Nissan Skyline (R31)

    High Capacity Actively Controlled Suspension System (HICAS). Dat klinkt nogal ingewikkeld, maar eigenlijk is het principe vrij eenvoudig. Nissan liet de achterwielen meesturen door een hydraulisch systeem dat de mate van toe- of uitspoor van de achterwielen computergestuurd aan kon passen. Dat werkte alleen niet via een extra stuurinrichting, maar via de ophanging. Met HICAS konden de achterwielen ongeveer een halve graad bewegen, om zo meer stabiliteit te bieden bij hogere snelheden. Nissan leverde het systeem al vanaf 1985 op de Skyline, waarmee Nissan dus eigenlijk eerder was met de vierwielbesturing dan Honda. Echter, het systeem van Nissan werkte wel volgens een ander principe en was behoudender. Later voerde Nissan een update door voor het systeem, waardoor de mate van toe- of uitspoor met 1 graad kon wijzigen.

    De tijdelijke ondergang

    Bij de Japanse economische crisis in de jaren 90 stopten de bovenstaande fabrikanten met het implementeren van de dure systemen die vierwielbesturing mogelijk maakten. Daarna zat er ongeveer een decennium tussen voordat fabrikanten het systeem weer aanboden. Momenteel vind je vierwielbesturing vooral terug in de hogere segmenten. Daar levert het ook de meeste winst op, met name als het gaat om het verkleinen van de draaicirkel. Toch zie je het ook nog op middenklassers terug, zelfs bij Europese fabrikanten. Mercedes-Benz levert het systeem bijvoorbeeld op de huidige C-klasse en Renault leverde het onder de naam 4Control op de Talisman en Espace. Eerder nog introduceerden de Fransen het systeem in 2008 in de Laguna GT, als onderdeel van 'Active Drive'. Bij grotere modellen van BMW is vierwielbesturing ook al langer aanwezig, hetzelfde geldt voor Audi.

    Leave a comment:


  • Bud Wijzer
    replied
    Toch weer heerlijke beelden... mille Miglia museum in Brescia is ook zeker eens de moeite waard om te bezoeken.

    Kijk al uit naar mijn Italiaanse vakantie binnenkort.

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Day 4, Parma - Brescia, Mille Miglia

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Day 3, Rome - Parma, Mille Miglia

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Day 2, Brescia - Milano Marittima, Mille Miglia

    Last edited by Jocar; 17/06/2022, 08:08.

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    MILLE MIGLIA '22, de KEURING en ZEGENING, BRESCIA

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Achtergelaten beautys met een verhaal:


    Een inwoner van Massachusetts (VS) kocht deze Aston Martin DB4 in 1970. De auto is slechts drie jaar gebruikt en daarna nog 45 jaar in het huis van de eigenaar gestald. Het voertuig leek in goede staat te verkeren toen het werd verwijderd. In zijn huidige staat wordt hij geschat op 350.000 euro. Het had een 3,7-liter zescilinder lijnmotor geïnstalleerd.



    Een man schonk zijn vrouw deze Jaguar E-type in 1965 als nieuwe auto. Hij was uitgerust met een 269 pk zescilinder lijnmotor, maar de vrouw heeft hem nooit kunnen gebruiken. Wat is er met het paar gebeurd? We weten het niet, maar de auto heeft meer dan 40 jaar in een schuur gestaan ​​voordat hij werd ontdekt. Vandaar de slechte staat van de carrosserie.



    Het Italiaanse model verscheen op een openbare parkeerplaats in Tokio (JAP). Verrassend genoeg was het interieur schoon, wat aangeeft dat de auto tijdens het gebruik goed is verzorgd. De Countach, een van Lamborghini's meest iconische auto's had een V12-motor waarvan het vermogen werd opgevoerd van 375 pk bij de lancering tot 455 pk aan het einde van zijn levensduur.



    Na een klein ongelukje waarbij de rechterzijde van de achterbumper beschadigd raakte, was de eigenaar deze 1001 pk sterke Veyron voorgoed vergeten. Zoals we het begrijpen, zou iemand met voldoende koopkracht om een ​​Bugatti te betalen gemakkelijk de reparaties aan de sportwagen kunnen betalen. Als er niets ernstigs is gebeurd met de vorige eigenaar, lijkt het gewoon op verwaarlozing.



    In dit geval weten we niet waarom iemand een van de beste sportwagens in de geschiedenis zou hebben verlaten. In zijn tijd was de F40 de snelste auto ter wereld, met een topsnelheid van 326 km/u en van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden. Zijn 2,9-liter V8-biturbomotor produceerde 478 pk.



    Deze Britse coupé met een 560 pk sterke 6.0 liter W12 motor werd tentoongesteld in de Verenigde Arabische Emiraten. Blijkbaar had de eigenaar schulden en deed hij het voertuig weg om het land te ontvluchten en gevangenisstraf te vermijden. Jammer van de mooie Bentley Continental GT, toch?



    In de schulden leven is een grote misdaad in Dubai. Je kunt er zelfs voor in de gevangenis belanden. Het is dus niet verwonderlijk dat veel goedbetaalde buitenlanders hun eigendom opgeven en vluchten om de gevangenis te ontlopen. Dat deed de Britse eigenaar van deze Enzo ook, die zijn Ferrari gewoon achterliet op de parkeerplaats van de luchthaven van Dubai. De prijs van deze auto kan oplopen tot 1 miljoen euro en de 400 geproduceerde exemplaren hadden een V12-motor met 660 pk.



    In 1969 kocht Aristoteles Onassis, de toenmalige echtgenoot van Jacqueline Kennedy, een Lamborghini Miura S met een 370 pk V12-motor voor Stamatis Kokotas, die bekend stond als "Greek Elvis". De zanger was een goede rallyrijder en Onassis was zijn officiële sponsor. Na verschillende races stuurde de tycoon de auto naar Lamborghini voor een revisie en hij werd geparkeerd in de ondergrondse parkeergarage van het Hilton Hotel in Athene.

    Blijkbaar had Onassis een geschil met Lamborghini over de kosten van de service en was Kokotas niet langer geïnteresseerd in de auto. De sportwagen stond meer dan 30 jaar op dezelfde plek geparkeerd tot hij in 2012 werd geveild voor zo'n 450.000 euro.



    Dit voertuig, met een waarde van ongeveer € 2 miljoen, werd ontdekt in een schuur waar het meer dan 20 jaar had gestaan. Het magazijn waarin het zich bevond zou worden gesloopt om een ​​nieuw huis te bouwen, maar gelukkig werd het zeldzame stuk opgemerkt en belandde deze legitieme Shelby Cobra 427 niet op de schroothoop. Deze uitvoering had een 7.0 liter V8 motor met 425 pk onder de kap.



    Deze sportwagen uit de jaren 60 met een 280 pk V12 motor is gevonden in een garage. Hij had slechts 13.000 kilometer gereden en je kunt je voorstellen wat een stratosferisch bedrag hij op een veiling heeft betaald.We hebben het hier over enkele miljoenen euro's.

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    OMG Iets voor Tigra

    Leave a comment:

Working...
X