Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1959-1971 Mercedes-Benz W111 (Heckflosse)

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 1959-1971 Mercedes-Benz W111 (Heckflosse)

    Mercedes-Benz W111

    Soms gebeurt het dat designkenmerken leiden tot een naam, die veel bekender en duurzamer blijken dan de officiële naamgeving van het bedrijf. De volksmond sluit ze in hun armen, en worden zo deel van de geschiedenis van het merk. Zo gebeurde het dat de opvolger van de “Ponton� in 1959 de “Heckflosse� was, genoemd naar de subtiele uitwassen op de achterste hoeken van de wagen. Het was een toegeving aan de rage van toen, vooral in de Verenigde Staten, evenwel veel subtieler als de gigantische vinnen op de koffers van Caddilac of Lincoln. En omdat men bij Mercedes van oordeel was dat de vorm ondergeschikt was aan de functie, kregen ze direct de naam ‘peilstege’.




    Het motto van de nieuwe 220b, 220sb en 220seb was: “De nieuwe 6-cilinders, een klasse op zichzelf�. Dat begon met de inspanningen geleverd voor de veiligheid. Voor de eerste keer had men de ideeën van de Mercedes-werknemer consequent toegepast: Een rigide passagierskooi die in een geval van een ongeval beschermd word door vervormbare zones voor- en achteraan. Ook in het interieur werd aandacht besteed aan de veiligheid. Zo kreeg het stuurwiel een stootkussen mee, was het dashboard bekleed met een schokabsorberende laag en werden de bedieningsknoppen elastisch en ietwat verzonken opgesteld. Ook de deursloten waren zo ontwikkeld dat ze na een ongeval gemakkelijk te openen waren.






    Langs buiten waren de beide S-versies te herkennen aan de prominentere plaats die het chroomwerk innam. De 220Sb werd gevoed door twee Solex carburatoren en leverde 95pk. De injectiemotor van de 220Seb leverde 120pk. Het onderstel bestond uit een enkele dwarsbalk, op 2 punten elastisch verbonden met de opbouw. Een compensatieveer bovenop het zwenkpunt van de pendelas zorgt voor een gelijkmatige verdeling van de krachten op beide achterwielen. Door de schokdempers meer naar buiten te brengen werd de dempingkwaliteit verbeterd en waren ze vanzelfsprekend ook beter bereikbaar. In april 1962 ontvingen de S-modellen schijfremmen. De 220b was 16 maanden later aan de beurt, en alle modellen kregen vanaf dan ook rembekrachtiging standaard. De hydrak-halfautomaat was nog tot het begin van 1962 verkrijgbaar, tot een volwaardige automaat zijn intrede deed op de optielijsten van de seb in april 1962 en augustus 1962 voor beide andere modellen, tegen een prijs van 1400 Mark. Het ging om een hydraulische koppeling verbonden met een planetair systeem met 4 versnellingen. Die behoorde, tesamen met luchtvering en servostuur tot de basisuitrusting van het 300se topmodel die in augustus 1961 in de showrooms belandde. Vanaf het autosalon van Genève in 1963 was er ook een verlengde versie beschikbaar van deze 300Se, wiens wielbasis groeide met 100mm. Wanneer men stopt met het produceren van de W111 loopt de productie van de 230S, de opgeboorde versie van de 220b nog even door.




    Ook de coupé, die bij de opening van het Mercedes-Benz museum op 24 februari 1961 werd voorgesteld, en de cabrio, voorgesteld in augustus datzelfde jaar. Zo elegant en tijdloos zijn hun vormen, dat ze ook nog de motoren van de volgende modelgeneraties meekregen. Tot de mooie tweelingen 280SE 3.5 kwamen, die met hun zijdezachte V8 van 200pk, enkel te onderscheiden waren door hun vlakke radiatorrooster.

    BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
    Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
    Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

  • #2






    Als er iemand foto's zou hebben van een W111 coupe of Cabrio met de aparte achterzetels... gelieve die zo snel mogelijk te posten
    BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
    Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
    Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

    Comment


    • #3
      Mijn pa had er eentje waar hij mee leerde rijden, mijn tante heeft hem daarna kapot gereden


      Erg mooie topics

      Ga je er ook nog openen over de C111 en de C112?
      BMW E34 520i Touring


      Comment


      • #4
        Dit was de standaard achterbank:



        Maar je kon als optie 2 aparte achterzetels krijgen. Zeer zeldzaam, heb er ooit 1tje gezien, en dat was prachtig

        Ik ben volledig weg van de coupe en de cabrio...




        Mooi overzichtje van de berlines:

        BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
        Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
        Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
          Mijn pa had er eentje waar hij mee leerde rijden, mijn tante heeft hem daarna kapot gereden


          Erg mooie topics

          Ga je er ook nog openen over de C111 en de C112?
          C111 heb ik nog wel wat info over ja, komt bij in mijn toekomstplannen

          C112 is nog te jong...
          BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
          Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
          Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

          Comment


          • #6
            Mooie thread Carlito!

            Fantastische machines, die W111's!

            Ökologisch
            und ökonomisch Auto fahren mit reinem Pflanzenöl



            Comment


            • #7
              en de 190d ?

              Comment


              • #8
                k vind dit niet echt mooi tov de 109

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                  en de 190d ?
                  Stond niets van in de tekst.

                  Morgen ofzo ga ik technische specificaties toevoegen, daar staan alle gegevens in.

                  Maar dat is zo een merde om dat over te typen...
                  BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
                  Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
                  Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                    Mooie thread Carlito!

                    Fantastische machines, die W111's!
                    Ik zeg het, dat komt hier ooit nog op de oprit staan.
                    BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
                    Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
                    Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

                    Comment


                    • #11
                      mag ik de 190d tonen
                      al weet ik zelf niet of het deze reeks is

                      Comment


                      • #12
                        mb-man !
                        weet jij meer ?

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          mag ik de 190d tonen
                          al weet ik zelf niet of het deze reeks is
                          Van deze reeks was er volgens mij idd een 190d gemaakt ook.

                          als hij vleugels heeft is het dit model.

                          de coupe en cabrio zijn 100% zeker nooit in diesel uitgevoerd.
                          BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
                          Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
                          Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                            Van deze reeks was er volgens mij idd een 190d gemaakt ook.

                            als hij vleugels heeft is het dit model.

                            de coupe en cabrio zijn 100% zeker nooit in diesel uitgevoerd.
                            De 190c en de 190Dc zijn dan de W110 modellen als ik me goed herinner.

                            Ökologisch
                            und ökonomisch Auto fahren mit reinem Pflanzenöl



                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                              De 190c en de 190Dc zijn dan de W110 modellen als ik me goed herinner.

                              yup, met ronde lichten en een korter snoetje.


                              Ik zou dringend eens foto's moeten maken van een kennis zijn heckflosse.

                              Eigenlijk van heel zijn collectie benzen, want zijn stuk voor stuk pareltjes
                              BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
                              Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
                              Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

                              Comment


                              • #16


















                                BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
                                Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
                                Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

                                Comment


                                • #17
















                                  BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
                                  Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
                                  Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

                                  Comment


                                  • #18
                                    op dit model zijn zeker de us-lichten mooier

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hélaba, moete gij nie naar elektronica komen ofwa?!


                                      Ökologisch
                                      und ökonomisch Auto fahren mit reinem Pflanzenöl



                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                                        Hélaba, moete gij nie naar elektronica komen ofwa?!

                                        Ik heb geen elektronica

                                        Moet elektriciteit en chemie van het 1e jaar opnieuw doen.

                                        Polski Podolski heb ik echter wel aanhoord
                                        BMW: 1940 327 Sport Cabriolet
                                        Jaguar: 1969 E-type 4.2 OTS / 1974 E-type V12 Roadster
                                        Mercedes Benz: 1959 190SL / 1968 280SL / 2016 CLA 200d

                                        Comment

                                        Working...
                                        X