Mededeling

Collapse
No announcement yet.

FIAT Lovers

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • There are Pretenders among us.....
    Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door The Pretender Bekijk Berichten

      Hopelijk heeft/komt Manley met betere plannen voor FIAT.
      Ik begrijp nog steeds niet waarom de Argo niet in Europa beschikbaar is.
      Met de nieuwe GSE-Firefly turbo motoren er in zal het prima verkopen lijkt mijn, kunnen ze gelijk de stekker uit de Tipo trekken.
      De Tipo is een flinke maat groter dan de Argo. Ze moeten ze allebei met de moderne motoren aanbieden!

      Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

      Comment


      • DE MERKENDOKTER IS NIET MEER

        SERGIO MARCHIONNE OVERLEDEN

        Na een slecht afgelopen operatie is vandaag de CEO van FCA Sergio Marchionne op 66-jarige leeftijd overleden. Met het verscheiden van de Italiaanse Canadees verliest de automobielindustrie een van de meest markante en getalenteerde topmannen van de afgelopen decennia.

        Sergio Marchionne wordt op 17 juni 1952 geboren in Chieti, in het midden van Italië, aan de Adriatische kust als zoon van een Italiaanse vader en Kroatische moeder. Wanneer hij dertien is, verhuist het gezin naar Toronto in Canada. Daar studeert hij filosofie, handel en rechten. Na het behalen van zijn juridische bul gaat Marchionne aan de slag bij Deloitte & Touche als fiscaal accountant. Dat is nog maar de eerste stap in een hele reeks hoge managementfuncties bij diverse bedrijven in Canada, waaronder Lawson Mardon en Acklands Ltd. In 1994 zet hij de stap terug naar de Oude Wereld, wanneer hij door zijn werkgever van dat moment, de aluminiumgigant Algroup, wordt overgeplaatst naar het hoofdkantoor in Zürich, waar hij in 1997 CEO wordt. Enkele jaren later krijgt hij de leiding over Lonza, de chemische tak van Algroup. Even later zien we hem terug in de top van kwaliteitcertificeerder SGS S.A..

        Terwijl hij daar nog zit, wordt Marchionne gekozen tot onafhankelijk bestuurslid van Fiat S.p.A. We schrijven mei 2003. Een jaar later is hij CEO en dat klinkt feestelijker dan het in werkelijkheid is. Fiat is op dat moment met een verlies van twee miljard euro in 2003 bepaald geen gespreid bedje, maar dat kan Marchionne niet ontmoedigen. Hij zet het mes in de managementtop en herstructureert de productieprocessen. Hij weet van General Motors, waarmee Fiat in een onhandige omhelzing verkeert, twee miljard dollar binnen te halen in ruil voor ontbinding van de alliantie, geld dat hij aanwendt om Fiat weer in de zwarte cijfers te krijgen.

        Dat het huwelijk met GM voorbij is, wil niet zeggen dat Marchionne zijn abonnement op de lijn Turijn-Detroit kan opzeggen. In 2009, wanneer de Amerikaanse auto-industrie op sterven na dood aan het overheidsinfuus hangt, slaat Marchionne zijn slag en koopt hij ChryslerJeep, waarmee FCA (Fiat ChryslerAutomobiles) is geboren. De deal opent nieuwe markten voor Fiat, maar legt Chrysler zelf ook bepaald geen windeieren en biedt beide partijen kansen op synergie.

        In een wereld van strakke maatpakken en stijve protocollen was Sergio Marchionne altijd weer een frisse, markante verschijning met zijn casual friday-look en bijna knuffelbeer-achtige glimlach, die ineens kon omslaan in een humeurige uitdrukking die aan duidelijkheid niets te wensen overliet.

        Fiat en Chrysler hebben hun voortbestaan ontegenzeglijk te danken aan Sergio Marchionne. Hij was een meester in het gezond maken van doodzieke bedrijven, een ware merkendokter en het is daarom des te wranger dat er geen dokter was die Sergio weer beter kon maken.


        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • Wou net posten... de man die eigenhandig Fiat weer zwarte cijfers gegeven heeft, en er voor gezorgd heeft dat zijn opvolger nu voor de merkenportefeuille een toekomst kán uittekenen...

          RIP!
          1995 BMW E36 328i coupé (235.700 km) Sold 13-04-2012
          1994 Mazda 323F BG 1.6i (194.500 km) Sold 15-11-2008
          2009 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 26-08-2016
          2012 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 27-12-2014
          2013 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 19-11-2017
          2016 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (35.200 km and counting)
          2013 Abarth Punto SuperSport (110.200 km and counting)
          2015 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 Pop Star (76.500 km and counting)

          Comment


          • Fiat 500.



            There are Pretenders among us.....
            Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

            Comment


            • There are Pretenders among us.....
              Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

              Comment


              • Comment


                • NIETS DUIDELIJK OVER OPVOLGING

                  FIAT ZET PUNT ACHTER PUNTO

                  Het hing al tijden in de lucht, maar nu is het écht zover: Fiat haalt een streep door de Punto. Het model is niet meer in productie.

                  De productie van de Punto is beëindigd. Italiaanse kranten schrijven over het eind voor het model en ook op de website van Fiat's fabriek in Melfi is de Punto niet meer te vinden. Daarmee komt er vooralsnog een eind aan de modelnaam die Fiat in 1993 voor het eerst toepaste.

                  Het is 1994 als Fiat de Punto op de markt brengt, een drie- en vijfdeurs hatchbackwaarmee de Uno wordt afgelost, een auto die in de basis sinds 1983 op de markt was en het stiekem nog tot 1995 op de Nederlandse markt uithield. De Punto is net als z'n voorganger door Giorgetto Giugiaro getekend, terwijl designhuis Bertone is opgetrommeld om de lijnen van de Cabriolet op papier te zetten. De Punto wordt gebouwd in een begin jaren negentig speciaal voor het model op poten gezette productiefaciliteit in het Italiaanse Melfi, de belangrijkste productielocatie voor de auto. De Punto wordt een doorslaand succes. In z'n eerste levensjaren gaat de auto ruim 7.000 keer over de toonbank en weet daarmee meer kopers aan zich te binden dan auto's als de Ford Fiesta. De Punto weet zelfs de titel Auto van het Jaar 1995 in de wacht te slepen.

                  De oer-Punto wordt in 1999 opgevolgd door een tweede generatie, een auto die designtechnisch voortborduurt op het ontwerp van z'n voorganger. Hoewel Pininfarina in 1999 met de Wish Concept een Punto-met-klapdak laat zien, moet de Punto II het uiteindelijk toch zonder dakloze versie stellen. In 2003 wordt een vrij ingrijpende facelift doorgevoerd, een moment waarbij de kenmerkende platte kijkers - tevens de koplampen van de MG X Power - het veld moeten ruimen en worden vervangen door grotere maar minder karakteristieke exemplaren. In hetzelfde jaar staat de productieteller van Punto al op 5 miljoen stuks.

                  Het is 2005 als de Punto II wordt vervangen voor het exemplaar dat nog altijd als basis dient voor het exemplaar dat momenteel nog in voorraad staat bij de Fiat-dealers. De net als de oer-Punto door Giugiaro getekende generatie krijgt de naam Grande Punto en staat op het dan nieuwe GM Fiat Small Platform, een samen met General Motors ontwikkelde basis die ook voor de Opel Corsa (D) en later de Alfa Romeo MiTo gebruikt zou worden. Ook deze generatie Punto kenmerkt zich met hoog aan weerszijden van de achterkant geplaatste achterlichtunits. De Grande Punto krijgt de eer om het in 2007 nieuw leven ingeblazen Abarth terug te brengen. De Abarth Grande Punto wordt voorzien van een 150 pk sterke geblazen 1.4, en is als Esse-esse goed voor 180 pk.

                  In 2009 introduceert Fiat een gefacelifte Grande Punto, de Punto Evo. Die moet je overigens niet verwarren met de Punto Evo die Fiat in 2014 op de Indiase markt introduceerde. Opvallend gegeven: de Grande Punto wordt nog enkele jaren naast de Punto Evo gevoerd als goedkoper alternatief. Ook van de Punto Evo verschijnt een Abarth-smaak: de Abarth Punto Evo uit 2010 met een 165 pk sterke 1.4 MultiAir onder de kap, in 2011 vergezeld door de aangescherpte Esseesse-versie

                  Ook na zeven jaar vindt Fiat het nog geen tijd om de derde generatie Punto te vervangen. De auto wordt doodleuk opnieuw op de snijtafel gelegd en verschijnt nu als 'Punto' terug op de markt. Knap staaltje werk lijkt het design van de Punto. Fiat heeft het basisontwerp van de Punto door de jaren heen behouden en ook anno 2018 doet het ontwerp het nog alles behalve slecht. De Punto-productie in Melfi loopt de laatste jaren al terug, mede door de toevoeging van de Jeep Renegade en de Fiat 500X aan het portfolio van die productiefaciliteit. Maar daardoor kan de productielocatie z'n poorten geopend houden.

                  De oer-Punto is goed geweest voor 3,43 miljoen verkochte exemplaren. Generatie twee heeft het tot 2,96 miljoen stuks gestopt, terwijl van de laatste Punto (Grande Punto, Punto Evo, Punto) 2,67 miljoen exemplaren zijn verkocht.

                  Over een Punto-opvolging is nog altijd niets bekend. Even leek het erop dat de in Zuid-Amerika geïntroduceerde Argo ook als Europese opvolger zou fungeren. Tot op heden is dat niet door Fiat bevestigd. Ook bij de presentatie van Fiats toekomstplannen in juni dit jaar werd met geen woord gerept over een opvolger voor de Punto.

                  Bron: Autoweek











                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • There are Pretenders among us.....
                    Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                    Comment


                    • Racy Panda.

                      There are Pretenders among us.....
                      Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                      Comment

                      Working...
                      X