Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Cayenne E-Hybrid of Panamera E-Hybrid of BMW i8

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Cayenne E-Hybrid of Panamera E-Hybrid of BMW i8

    OK, Maserati Ghibli ondertussen 2 jaar oud en bijna 70.000 km. Tijd om uit te kijken. En, jawel, we gaan er niet aan ontsnappen, the tax man verplicht ons te "elektrificeren". Is nog niet dringend, kan nog tijdje met de Ghibli verder, maar moet toch beginnen uitkijken.

    Eerste een vooral: wat NIET: Tesla (full electric is voor mijn (nog) niet matuur genoeg en ik vind ze gewoon niet mooi), Volvo XC90 (niet mijn ding), Mercedes E, S, GLE of GLC (niet echt één van deze die mij super aanspreekt), BMW 530 (op zicht best OK, maar wil toch iets "exclusiever").

    Blijven over volgens mij: Cayenne E-hybrid, Panamera E-Hybrid, BMW i8

    Cayenne;

    +: prijs (veel geld, maar van deze 3 de goedkoopste) en goede deals te doen momenteel.
    +: mega praktisch, perfecte gezinswagen, op vakantie in zomer, skiën in de winter, fietsen meepakken, trekhaak,... alles.
    +: Interieur: super mooi, kwalitatief interieur. Bi-color volleder bruin - crème is prachtig!
    +: favoriet van mijn vrouw
    -: +50 gr CO2, niet 100% aftrekbaar, rijtaksen te betalen, VAA iets hoger.
    -: ben persoonlijk minder fan van van SUV's, liever iets sportiever.
    -: the big one uiteraard: er is een reden waarom je zaakjes kan doen: model verandert in September... Levering Juni, 4 maand later rij je met oud model, binnen 2 jaar ben je ruim de helft van je investering kwijt.

    Panamera:
    +: nieuw model, kan je jaren me rijden en blijft actueel.
    +: mega prestaties
    +: mooi interieur, exterieur ook best OK.
    +: perfect voor gezin met 2 kids, ook om op reis te gaan, zomer of winter.
    -: geen trekhaak --> fietsen meenemen ambetant (wij pendelen tussen A'pen en de kust en kids komen op leeftijd dat fiets uitstapjes mogelijk zijn, toch iets om mee rekening te houden).
    -: toch wel duur, Iets boven de 120K, korting met veel moeite 3% en leveringstermijn één jaar.
    -: +50 gr CO2, niet 100% aftrekbaar, rijtaksen te betalen, VAA iets hoger.
    -: toch wel echt groot
    -: mijn vrouw vindt het ook een " grote loempe bak".

    BMW i8:
    + Design, zowel interieur als exterieur. Wauw. Knap.
    +: zitpositie, veruit de leukste om als chauffeur in te zitten. Echt, voelt als een echte sportwagen.
    +: < 50 gr CO2, geen BIV, geen rijtaksen, minste VAA. Hierdoor allicht ook best bestand tegen eventuele regeringsmaatregelen die plug-in minder belastingvriendelijk zouden maken.
    +: beste electro autonomie van de 3. Ik rij op een "standaard werkdag" 20km, kan met de i8 perfect volledig elektrisch.
    +: veruit beste verbruik van de 3. Cayenne en Panamera ben je m.i. nog altijd 8 L/100 km kwijt, deze rijdt veruit het leukst en verbruik veruit het minst.
    -: Prijs... Auch! Echt?? Met velgje + volledige lederen zetels = 146K.?? Enfin, na korting zal al ander verhaal zijn en uiteindelijk, aankooprijs is één iets, maar TCO is nog altijd veel belangrijker en daar zal de i8 waarschijnlijk wel als allergoedkoopste uit komen (moet nog eens één en ander berekenen).
    - : main problem: praktische bruikbaarheid. Met 2 perfect. Met 3: zeker OK. Met 4:... Mjah, mijn kids zijn nu 5 en 6. Er is echt wel meer plaats dan in bvb een 911 achteraan, volgens mij kunnen de kids nog een aantal jaar vrij comfortabel vanachter zitten. Op het net vindt je ook redelijk veel berichten dat 2 kids echt wel OK is. Koffer (of wat er moet voor doorgaan: idem. Met 2 of 3 no issue, ook om boodschappen te doen of zo geen probleem, maar een week-end naar de zee met 4 + bagage... nope... Op reis gaan: ja, als de kids niet mee zijn, anders niet OK. Kun je met die vleugeldeuren makkelijk parkeren? Op het internet zie ik berichten dat dit perfect lukt, dat die eigenlijk niet meer plaats innemen van gewone deuren in de breedte. Andere berichten zeggen het tegenovergestelde.

    Persoonlijk en "met het hart" zou de i8 de voorkeur wegdragen.

    Ideeën? Ervaringen met één van de 3? Laat gerust weten!


  • #2
    i8 achterbank is toch gewoon een dun kussentje op een harde bank?

    Comment


    • #3
      Keuze tussen deze drie is voor mij simpel :

      Cayenne is voor de betere witloofboer. SUV = direct bekeken als de vroegere DODGE driver die geen LPG meer wil hebben.
      i8 is voor dikzakken als The sky is the limit en wordt als de betere Johnnie wagen bekeken.
      Panamera is klassebak geworden en is ook 100% fiscaal in te brengen.

      Maar ik ben al heel blij dat je niet voor de zeepdoos-op-vier-wielen Tesla gaat. Dat is direct onder de noemer bijna gepensioneerde wannabee groene zaakvoerder;

      Comment


      • #4
        Persoonlijke voorkeur hier de Panamera. Supermooie auto geworden na de facelift, maar in jouw situatie ga je wsl niet anders kunnen dan voor de Cayenne gaan, lijkt mij.
        2 kids van straks 6-7 jaar op de achterbank van een I8 proppen, da's goed voor een paar km, maar toch niet om verder mee te rijden in mijn ogen.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
          i8 achterbank is toch gewoon een dun kussentje op een harde bank?
          Neen, niet echt. Valt beste mee. Zijn 2 apparte beetje kuipzetel achtige stoeltjes valt mee.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk Berichten
            Panamera is klassebak geworden en is ook 100% fiscaal in te brengen.
            Is niet correct dacht ik? Of vergis ik mij?

            56 gr = 90% aftrekbaar (niet 100%, maakt toch beetje verschil), niet vrijgesteld van BIV (42EUR, OK peanuts) en niet vrijgesteld van rijtaksen (+/- 600EUR per jaar, toch al wat verschil met 0EUR op de i8.
            Last edited by Yves_0016; 16/02/2017, 18:31.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Yves_0016

              Is niet correct dacht ik? Of vergis ik mij?

              56 gr = 90% aftrekbaar (niet 100%, maakt toch beetje verschil), niet vrijgesteld van BIV (42EUR, OK peanuts) en niet vrijgesteld van rijtaksen (+/- 600EUR per jaar, toch al wat verschil met 0EUR op de i8.
              Als je 146000 euro kunt geven aan een auto, dan is 600euro klein geld.

              Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

              Comment


              • #8
                Veel standaard werkdagen heb jij niet zeker ?
                Ik zou voor de Panamera gaan, zo'n i8 zie ik niet als dagelijkse wagen, maar eerder als een -leuk- speeltje
                Last edited by Beeimwee3; 16/02/2017, 19:23.

                Comment


                • #9
                  Thans hier of ergens anders gelezen dat die hybride Porsches niet zo heel betrouwbaar zijn. Is dat nu nog zo?
                  DS5 BlueHdi 180 '15.

                  Comment


                  • #10
                    vorig jaar voor +- dezelfde keuze gestaan, en heb een recente tweedehandse panamera gekocht in duitsland , er ging echt een pak vanaf voor 14dkm.

                    cayenne SUV is voor "oude" mensen



                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                      Thans hier of ergens anders gelezen dat die hybride Porsches niet zo heel betrouwbaar zijn. Is dat nu nog zo?

                      tot nu toe is enkel het elektrische kofferslot defect gegaan

                      Comment


                      • #12
                        Cayenne:
                        + favoriet van mijn vrouw

                        sluit dit topic maar, het is beslist :-)

                        Comment


                        • #13
                          Onlangs een uurtje met een I8 op de baan geweest en was niet echt onder de indruk.

                          Comment


                          • #14
                            Hoelang moet je nog met die Ghibli?
                            Want ik denk dat er de komende 2 jaar ook andere in dit segment zullen komen.

                            Van deze 3 als het echt moet dan de Panamera. Je zou wel gek moeten zijn om zo'n bedragen stuk te slaan op een model Cayenne dat al uit 2010 dateert
                            En een i8 lijkt me niet echt geschikt als daily gezinswagen.

                            Helemaal gerust ben je hier trouwens nooit met die fiscale regels. Zie maar wat ze in NL hebben gedaan met de hybrids. Kan ook hier zomaar veranderen.
                            MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                            Comment


                            • #15
                              Zoals de meeste zeggen, zou ik persoonlijk ook voor de Panamera gaan. De Cayenne is voor mij sowieso een no-go. Model wordt binnenkort vervangen en deze heeft nog de 'oude' hybride techniek. Dat bleek toch allemaal niet echt betrouwbaar te zijn. + een SUV mag dan wel wa praktisch zijn qua koffer enal, veel rijplezier gaat ge daar niet uit halen, en nee, ook niet uit een Porsche SUV.
                              De BMW i8 is een super wagen, maar als ik het goed begrijp zou dit dan je 'daily' worden? Vergeet niet dat zo'n i8 niet de meest praktische wagen is, ook niet qua in- en uitstappen. De Panamera lijkt mij dan de meest geschikte. Net een nieuw model, ziet er prachtig uit en een achterbank die ruim genoeg is voor je kinderen. Die hybride technologie zal in dit model denk ik ook al wat beter op punt staan!

                              Comment


                              • #16
                                Dank U wel voor de input. Cayenne "huidig model" is inderdaad uitgesloten, zou dom zijn, moet ik echt niet doen. Ik begrijp dat Panamera de voorkeur van de meesten wegdraagt, maar viel me toch wat tegen eenmaal ik er echt naast stond en in zat. Vooral qua grootte, voelt echt héél groot en lomp aan. Mss moet ik eens testrijden, het gevoel is mss helemaal anders eens je aan het rijden bent.

                                Morgen ochtend testrit met i8. Ben benieuwd!

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                                  Helemaal gerust ben je hier trouwens nooit met die fiscale regels. Zie maar wat ze in NL hebben gedaan met de hybrids. Kan ook hier zomaar veranderen.
                                  Klopt natuurlijk, heb dat al een keer voor gehad toen de VAA op mijn Range Rover Sport plots x6 of zo ging naar 12K... Daarmee dat ik, puur fiscaal, een voorkeur voor de i8 heb. Die zit als enige onder de "magische grens" van de 50 gram en lijkt mij dus het meest bestendig tegen plotse hersenkronkels van onze ministers als ze plots weer extra centen nodig hebben...

                                  Een denkpiste bij de ministers is ook om de max aankoopprijs fiscaal te "cappen", op bvb 60K zoals in Duitsland. Dan zou je tot 60K kunnen aftrekken en zou je vennootschaps belastingen (die dan normaal ook zouden dalen van 33% naar 20%) moeten betalen op alles boven de 60K. Dit is zeker één van de concrete pistes waar ze aan denken, maar volgens mij zullen zo zoiets nooit retroactief kunnen doen, daarmee dat het mss het moment is om toe te slaan op een dure plug-in, zeker eentje die onder de 50gr zit.
                                  Last edited by Yves_0016; 17/02/2017, 15:52.

                                  Comment


                                  • #18
                                    De vrouw zal beslissen, zeker weten
                                    Groeten Jan

                                    THERE IS NO SUBSTITUTE FOR CUBIC INCHES

                                    Minder verbruiken dan 15 liter = cilinders te weinig.

                                    Comment


                                    • #19
                                      zo simpel, de cayenne is een monster waarvan de ontwerper zou moeten de doodstraf krijgen. de I8 is gewoon niet praktisch.
                                      de nieuwe panamera is heel knap, praktisch en is zalig om mee rond te rijden
                                      lets have some more member berries

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
                                        De vrouw zal beslissen, zeker weten

                                        Niet altijd , mijn vrouw wil een bmw 2 of 4 reeks cabrio , en rijd sedert bijna een jaar +_tegen haar goesting panamera.
                                        Ik kies de auto's met al de rest huis,tuin,kinderen,kleren, vakantie,.... moei ik mij niet en mag zij kiezen

                                        Comment

                                        Working...
                                        X