Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke bijna oldtimer Porsche 911 964 of Ferrari 348 TB/TS?

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Welke bijna oldtimer Porsche 911 964 of Ferrari 348 TB/TS?

    14
    Porsche 911 964
    64,29%
    9
    Ferrari 348 TB/TS
    35,71%
    5
    View more answers
    View less answers
    Stel je bent een zware autoliefhebber en je hebt de laatste jaren flink kunnen sparen.

    Je wil heel erg graag eens een oudere Porsche of een Ferrari bezitten maar je hebt geen zin om een fortuin aan inschrijvingstaks (BIV) en rijtaks te betalen.

    Door het nieuwe oldtimer regime zijn quasi alle beperkingen van vroeger weggevallen, je mag geen woon-werk verkeer en woon-school verkeer afleggen. Voor de rest ben je vrij. Erg interessant dus.

    Goed je hebt je oog laten vallen op 2 wagens, de 911 964 Carrera 2 of 4. Of een Ferrari 348 TB/TS. Beide wagens zijn voor rond de 55 000 euro te vinden in occasie. De Porsche beschikt over 250 pk, de Ferrari over 300 pk.

    In beide gevallen zoek je een exemplaar uit van bouwjaar 1991, je koopt deze nu maar laat die nog een paar jaar stallen tot deze de leeftijd van 30 jaar bereikt hebben. Dit doe je ook vooral omdat je schrik hebt dat de prijzen eens ze de 30 jaar benaderen.

    Je kan ze nu ook voor 07/17 inschrijven, dan kan je nu al genieten van het gunstige oldtimer regime omdat die reeds de 25 jaar bereikt hebben.

    Welke kies jij en vooral waarom?

    Ferrari 348





    Porsche 964




  • Blue Darkness
    replied
    Heb een paar jaar terug gelijkaardige twijfels gehad. Bij mij ging het tussen een Porsche 996 turbo, Ferrari 348 en een Lotus Esprit van de laatste generatie.
    Het is toen (ondermeer omwile van de rijtaks) een Esprit GT3 geworden.
    Alle 3 deze wagens zijn ondertussen flink in prijs gestegen.

    Leave a comment:


  • rusty_shackleford
    replied
    Als ik moet kiezen tussen die 2: Ferrari 348. Omdat ik al een Porsche heb (993).

    Moest ik met mijn eigen geld gaan shoppen, en een budget zou hebben van 55.000, dan kocht ik een 360. Of in Duitsland gaan zoeken naar een 430 met wat kilometers.

    Leave a comment:


  • Publisher
    replied
    Porsche 964 : te duur, absurde prijzen en rijdt niet echt goed. Zowel carrera 2 als 4 gehad en telkens de wagens voor onderhoud in een OPC binnen gingen was het een dik factuur. Plus 99% van wat nu te koop staat heeft massa's prullen, meestal al derde of vierde eigenaar en zowel kilometers als onderhoudshistoriek zijn vraagtekens. Ze staan meer dan dubbel zoveel in vraagprijs dan wat ze waard zijn. En er wordt over emoties gesproken. Weekt een Porsche 911 (964/993/996/997/991) nog emoties los? Het is een jongensdroom maar verder ...

    Ferrari 348 : eerste onderhoud en ze plukken je. Rijdt ook echt slecht. Dat is een wagen zoals de 930 turbo. Je lacht als een klein kind om te kunnen instappen en je bent tweemaal zo blij dat je kan uitstappen. Plus een 348 is zoals de 964 : meerdere eigenaars en meestal wel veel prullen aan. Begin ook niet aan restaureren want er komt geen einde aan de facturen. Qua emotiefactor scoort een Ferrari wel heel hoog. Een 355 is veel betrouwbaarder maar de vraagprijzen zijn helemaal van de pot gerukt. Een 360 is dan weer pakken goedkoper maar afschuwelijk model. En je zit met torenhoge wegentaks en BIV.

    Wat er hier aangehaald werd : Lotus esprit. Momenteel zijn de prijzen al terug aan het stijgen. Vier jaar geleden minder dan 20000 euro. Nu zijn ze verdubbelt. Maar weer zorgen dat je een goed onderhouden exemplaar kan vinden. En vooral historiek. Ik ben nog vorig jaar samen met een kameraad naar enkelen gaan zien. Maar ofwel heel duur ofwel een wrak. Best is sowieso naar een SE/S4S/GT3 te gaan want de V8 modellen zijn geen goede investering en dan heb je weer de staat die de rekening zal opsturen.

    Wil je investeren dan moet je naar de duurdere en echt rampzalige exotische modellen gaan. Alhoewel het al enkele jaren te laat is. Zie de prijzen van een Ferrari Testarossa of lamborghini countach maar stijgen. Anderzijds kijk je naar een Tomaso Pantera dan zijn die op een klein jaar tijd gekelderd.

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    De auto's die hun waarde behouden of stijgen zijn meestal dure auto's in gebruik... Je mag ze kopen en ergens parkeren om winst te maken. Anders kosten ze even veel in gebruik als je potentiële winst...

    Leave a comment:


  • bobo
    replied
    dat was ook teen en tander, wat opel daar neerzette

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    was even naar je leeftijd gaan kijken logic, en dan kan ik erin komen
    'k Vond een Opel Calibra toen ook knap...

    Leave a comment:


  • bobo
    replied
    was even naar je leeftijd gaan kijken logic, en dan kan ik erin komen
    doe hier maar de 328 en de 512 bbi, dat was mijn ferrari toen ik jong was, de testarossa en de 348 vond ik heel wat minder en toen was ik al minder fan van sportwagens

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
    De 348 werd al bij zijn lancering omschreven als een van de slechtste Ferrari's ooit. Slechte wegligging en dito versnellingsbak. Het concept heeft nooit geklopt en zonder de badge zou hij zeker het geld niet waard zijn. Ferrari maakte het daarna wel helemaal goed met de 355 gelukkig.
    Dit...

    't Gaat recht door m'n hart maar 't zal wel kloppen. Ik vond zo'n 348 vroeger ongelofelijk mooi... al heeft die nu wel wat van z'n pluimen verloren ten opzichte van de Porsche. Ferrari in de garage parkeren is mijn gedacht, daar kan/mag je niet teveel kilometers mee doen.

    Leave a comment:


  • BEEMER
    replied
    Persoonlijk zou ik voor de Ferrari kiezen maar de running costs zijn extreem hoog. Eentje aanschaffen is voor velen al hoog gegrepen maar dan begint het helaas pas. Ik heb ooit de kans gehad om met eentje mee te rijden en eigenlijk viel het iets tegen. Puur qua looks verkies ik een 328 of een 355. De Porsche zelf is ongetwijfeld de beste keuze van de 2 maar ze zijn naar mijn mening hun geld niet waard. Ik zou mijn 55.000 euro niet investeren in één van deze wagens denk ik.

    Leave a comment:


  • Ronnes
    replied
    Lotus Esprit emotieloos , oke een Elise zegt me ook niets maar een Esprit ,zou graag één bezitten ,verleden jaar naar ene gaan kijken (Ardennen) stond veel beter voorgesteld in het zoekertje dan deze werkelijk was , heel spijtig anders had ik niet getwijfeld ;-) O kiezen tussen de Ferrari en Porsche geen van beide de laatste overpriced voor een goede en Ferrari ook mijn jongensdroom maar te duur in onderhoud en slecht in betrouwbaarheid. ( wat mijn portefeuille dan betreft bij mijn keuze ;-))

    Leave a comment:


  • gvy
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
    Een lotus mag dan wel leuk rijden maar het wekt wel totaal geen emotie .
    Klopt natuurlijk volledig.
    het is een engels sportwagenmerk, dat stamt uit een pedigree van enkel sportwagens en formulewagens. Wagens die op zeer beperkte schaal gebouwd zijn. De founding father Colin Chapman gaf in zijn gloriejaren (jaren 60 en 70) met een relatief klein budget ferrari vaak het nakijken in de F1. (7 keer world champion contructor) Diezelfde Colin Chapman staat samen met ontwerper Giugiaro halverweg jaren 70 aan de wieg van de lotus Esprit. De Esprit SE welke ik hier voorstel vloeit hieruit voort en is in de jaren 80 gerestyled door Peter Stevens, die toevallig ook de ontwerper is van de Mc Laren F1 (nog zo'n emotieloos vehicel). De Esprit wekt absoluut geen emotie. Als je onder emotie afgunst bedoeld klopt dat volledig. Niemand kijkt jaloers naar een lotus . Ik ervaar op elke meeting hoofdzakelijk positieve reakties ( verwondering, nieuwsgierigheid en leuke conversaties ) en tumbs up op de weg.
    En de Esprit was maar van 1976 tot 2004 in produktie . Er zijn 10675 exemplaren over die 28 jaar dus al helemaal niet exclusief ook .Even terzijde :Van de 348 zijn er op 7 jaar tijd 8200 gebouwd en van de porsche 964 op 6 jaar tijd 62000, dus evenveel per jaar als de esprit over 28jaar .

    Voor wie het wel een interessante auto zou vinden, hieronder op een rijtje en in stijgende volgorde qua bouwjaar ,alle exemplaren ( een van elk type) tussen 1976 en 2004.op het circuit van brands hatch in 2013. Dat krijgen ze niet meer samen.
    Last edited by gvy; 09/02/2017, 08:51.

    Leave a comment:


  • sunking
    replied
    Mss iets totaal anders: een mazda rx-8? Kost maar een fractie.
    http://m.autoscout24.be/anbod/mazda-...wart-288442926

    Leave a comment:


  • BlackHorse
    replied
    Een lotus mag dan wel leuk rijden maar het wekt wel totaal geen emotie .

    Leave a comment:


  • gvy
    replied
    Beste speedhunter,

    Ik herken het profiel.
    Je bent een echte autoliefhebber. Je hebt gespaard, maar het moet niet te gek worden. Je valt vooral voor sportwagens.jongensdroom.

    Betreft alle sportwagens uit die tijd : Ze zijn niet vergelijkbaar met een moderne auto. Ze zien er knap uit , maar ze zijn helemaal niet comfortabel om in te rijden. Ze hebben karakter.
    Betreft de porsche : doorgaans betrouwbaar, maar pas op met de huidige hype zijn er zeer veel te koop , vaak veel te duur voor hun toestand. Neem een kenner mee. Ze hebben een mooie sound. Onderdelen en onderhoud zijn niet goedkoop, maar doenbaar. Ik vind ze knap, maar om eerlijk te zijn, het zijn geen headturners. Er zijn er te veel.
    betreft de 348. Ik vind em mooi, heel mooi, maar informeer je naar de onderhoudsvereisten van een 348. Ik denk dat je gaat afhaken. Als je niet afhaakt, ga er voor.

    Tenslotte, gezien de interesse in deze twee wagens.
    Heb je al eens gekeken naar een Lotus Esprit SE ? Prachtige auto. Zeer snel en fantastische wegligging. Hij overtreft hierin de twee andere. Exotisch, want behoorlijk zeldzaam.Het is "maar" een 2.2 l, 4 cilinder , maar met de turbo en chargecooler en 264 pk zeer agiel. Qua onderhoud valt dat goed mee, op voorwaarde dat je start met een goed exemplaar. vermijd exemplaren die lang hebben stilgestaan.Een auto welke goed is gereden en onderhouden is betrouwbaar. Je geeft het hem niet aan, maar ze zijn comfortabel eens je in de lage cabine zit, omdat ze vrij zacht zijn afgeveerd.
    Als je interesse hebt kan ik wel eens vragen of je kan meerijden met zo eentje. Zelf heb ik een oudere klassiek Giugiaro esprit S2.2, maar dat is niet waar jij naar zoekt.

    Hieronder heb ik random twee fotootjes van het www gehaald van een esprit SE ( gemaakt tussen 89 en 91)

    Afbeeldingsresultaat voor lotus esprit se

    Afbeeldingsresultaat voor lotus esprit se

    Last edited by gvy; 08/02/2017, 23:14.

    Leave a comment:


  • psycho dad
    replied
    no brainer...Porsche => child hood dream

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Koop je een Tesla roadster... Geen biv, verkeersbelasting en binnen 30 jaar krijg je minstens je geld terug... De eerste in zijn soort...

    Leave a comment:


  • BlackHorse
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door patrickB Bekijk Berichten

    Toch iemand met een beetje kennis van zaken. Tot inschrijving 5/92 te kopen als oldtimer. Ook onder de nieuwe regeling.

    PS: De 348 is wel de laatste ferrari die je zelf kan onderhouden (met wat moeite ) !! Daarna, vergeet het.
    Yeahh right . Vervang de distributieriem ééns?

    Leave a comment:


  • patrickB
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Vtech™ Bekijk Berichten
    Je hoeft toch geen BIV te betalen op een oldtimer? En rijtaks is ook maar een goeie 100 Euro.
    Toch iemand met een beetje kennis van zaken. Tot inschrijving 5/92 te kopen als oldtimer. Ook onder de nieuwe regeling.

    PS: De 348 is wel de laatste ferrari die je zelf kan onderhouden (met wat moeite ) !! Daarna, vergeet het.

    Leave a comment:


  • guyugy
    replied
    Ook niet vergeten dat bejaarde exotische wagens meestal een aantal eigenaars hebben gehad, die telkens minder bereid waren om het onderhoud ervan op de juiste manier te laten doen. Eindelijk zijn deze wagens uit puur ellende verkocht aan ... een nieuwe dromer !

    Leave a comment:

Working...
X