Mededeling

Collapse
No announcement yet.

X1 vs Q5

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • X1 vs Q5

    Tijd voor een kleine 'sanity check'. Het is tijd voor een nieuwe (lease)wagen voor mijn wederhelft. Ze doet niet veel km en wil de wagen gerust wat langer houden, dus er is wel wat ruimte in het voorziene budget. Specifiek komen we uit bij deze twee keuzes:

    BMW X1 xDrive18d 136 PK
    • xDrive m.a.w. 4WD
    • Model xLine (18" velgen, PDC voor/achter met park assist, cruise control, chroom/alu details, sfeerverlichting)
    • Comfort Pack Plus (metaalkleur, 'kleine' GPS, LED koplampen en achterlichten, wat gedoe met spiegels, ...)
    • Panoramisch dak en hemelbekleding anthraciet
    • Verwarmde lederen sportzetels en verwarmd M sportstuur
    • HiFi upgrade (niet de Harman Kardon maar de gewone)
    • Achteruitrijcamera
    • Raamlijsten aluminium, dakrails alu en verduisterde achterruiten
    • Wat kleine opties (grotere brandstoftank, verschuifbare achterbank, etc.)
    • Standaard zit er ook heel wat op: automatisch airco, opbergpakket, automatische achterklep, scheidingsnet, etc.
    Audi Q5 Design 2.0 TDI 136 PK
    • Voorwielaandrijving
    • Model Design (18" velgen, keyless go, accenten mat grijs/zilver, alu inleg, lichtpakket)
    • Pack Business Plus (half leder/kunstleder, zetelverwarming, 'kleine' GPS, metaalkleur, PDC achter, automatische achterklep, cruise control, ...)
    • Verwarmd multifunctiestuur plus
    • Sound system
    • Grotere boordcomputer in kleur
    • Isolerend glas zijruiten en zonneblinden
    • Zij-airbags achterin
    • Ook hier een mooie standaarduitrusting, maar naar mijn gevoel net wat minder dan de BMW
    De X1 kan voor dezelfde prijs met automaat ipv 4WD, of met Sport Line ipv xLine (zelfde maar minder chroom/alu), als dat de denkoefening helpt. De Q5 kan dan weer in 'Sport' uitvoering, wat een net iets andere esthetiek heeft en sportzetels ipv lichtpakket (echter in tegenstelling tot de X1 zijn de Q5 standaard zetels erg goed). Beeld je er gerust de kleurkeuzes bij in die je leuk vindt .

    Los van het feit dat mijn vrouw grote fan van de X1 is (dus veel kans dat die het wordt), zie ik volgende argumenten pro/con:
    • Pro X1: ​Is 4WD, wat bij momenten erg handig zou zijn (bv. jaarlijkse skireis). Is natuurlijk geen must, maar het 'voelt' juister aan voor een (zelfs soft-)SUV om vierwielaandrijving te hebben. Dit zijn al geen wagens die uitblinken in authenticiteit (zijn meer slimme marketingproducten), en 4WD compenseert dat toch wat (zelfs als is die niet-permanent). Volgens Autogids verbergt het ook deels de niet-RWD aard van het beestje, hoewel ik daar twijfels bij heb (denk dat je dit systeem nooit voelt tenzij je op echt gladde ondergrond rijdt/vertrekt). Het betekent ook dat ik voor mijn eigen volgende met gerust gemoed de 4WD achterwege kan laten, want zoiets hebben we dan toch al op stal staan (voor die ene gladde dag per jaar - buiten de skireis).
    • Pro X1: De uitrusting is zeer volledig, feitelijk is er voor dit type wagen niets meer wat ik nog zou toevoegen - zelfs al kochten we hem zonder budgetbeperkingen. Voor deze prijsklasse van wagen is meer uitrusting gewoon niet logisch (dan ga je beter een klasse hoger). M.a.w. we zouden nooit het gevoel hebben dat we toegevingen hebben moeten doen, terwijl we bij de Q5 een en ander achterwege laten (vooral panoramisch dak, PDC voor en achteruitrijcamera, en mooiere (LED) lampen, plus een X1 op 18" oogt hetzelfde als de Q5 op 19").
    • Pro Q5: Het is en blijft een klasse hoger, en ik ben zeker dat de Q5 gewoon kwalitatiever is. De nieuwe A4 break heb ik al mee gereden en die is erg indrukwekkend. De X1 zit duidelijk beter in elkaar dan de vorige, maar het blijft een opgehoogde 2-reeks, wat op zich weer een Mini-afgeleide is. De vorige Q5 was ook een zeer goeie wagen m.i. (hebben mijn ouders nog gehad).
    • Pro Q5: Het interieur van de BMW is 'cool' met zijn sportzetels, M sportstuur, etc., maar tegelijk ook een beetje dat van een opgeleukte hatchback (algemene layout en breedte van de wagen). Over de jaren ben ik zeker dat het Audi interieur minder snel zal vervelen.
    Thoughts on a postcard...
    16
    BMW X1 xDrive18d xLine (goed uitgerust & 4WD)
    62,50%
    10
    Audi Q5 2WD Sport (OK uitgerust & 2WD)
    37,50%
    6

  • #2
    Belangrijke toevoeging misschien voor zij die deze wagens nog niet gezien hebben: de puur praktische kant (niet onbelangrijk want we gaan deze ook met het gezin gebruiken). De Audi is enkel een 'klasse hoger' qua positionering en mogelijk op (weliswaar) beperkte kwalitatieve punten. Echter voor de binnenruimte en de praktische kant van de zaak zie ik nauwelijks verschil tussen de twee. De Q5 is wat breder, maar dat is voor ons niet van belang (praktisch gezien). De X1 heeft een koffer van 500 liter, met nog een grote ruimte daaronder, en met de verstelbare achterbank kan je tot 600 liter gaan. De zitplek voorin en achterin is meer dan ruim genoeg. Naar mijn gevoel is de X1 binnenin even groot als de huidige X3 (en dus als een Q5).

    Dat is voor ons dus alvast geen argument.

    Comment


    • #3
      Denk toch dat de binnenruimte iets royaler is in de Q5. Vind vooral het interieur véél knapper dan dat van de BMW. En laat nu net dat hetgeen zijn waar ge altijd op kijkt als ge met de auto rijdt.

      Comment


      • #4
        Een Q5 zit toch in een heel andere klasse dan de X1, die laatste is toch meer een "instap"-BMW, waarvan de kwaliteit uiteraad goed is, maar toch niet te vergelijken valt met de Audi.

        De X1 positioneert zich als een kleine monovolume en is daarom dan ook veel praktischer dan de Q5, die zoals meeste SUV's, minder praktisch is dan zijn buitenafmetingen doen vermoeden.
        Last edited by Vitus; 21/12/2016, 06:44.

        Comment


        • #5
          Volgens mij zit de Q5 pop niveau van X3, nee? X drive, is dat permanent 4X4 of zo'n soort viscokoppeling?

          Comment


          • #6
            Als je de X1 neemt, zou ik zéker voor de automaat gaan. De bakken van BMW zijn nu niet de meest fijne om te schakelen. Zelfs met ski reis zou ik daar de 4WD voor opofferen, als je dat voor de rest van het jaar niet nodig hebt.

            Comment


            • #7
              Q5, die is echt ruimer

              Comment


              • #8
                Dat zou ik durven tegenspreken... ga eens in beide zitten en de X1 geeft een veel groter ruimte gevoel in ieder geval.

                Comment


                • #9
                  Hebben we het hier over de nieuwe Q5 of nog de oude?
                  Statistics

                  Oorspronkelijk geplaatst door 96gr
                  Ongeveer 1 op 120 berichten op het forum is van uw hand


                  Comment


                  • #10
                    Ik ken persoonlijk één iemand en die rijden nu met een nieuwe X1 xDrive 2.5D en zijn daar super tevreden van. Verwonderlijk is dat wel niet van want ze komen van een MB-C 220cdi.
                    Persoonlijk zou ik het toch ook moeilijk hebben...nieuwe Q5... (maar dan wel in Quattro-versie)
                    49 reizen rond de wereld in iets meer dan 80 dagen, (namelijk 5114 dagen).
                    Nu op terugweg van mijn 3 derde maanreis.

                    Comment


                    • #11
                      De audi weet ik niet, maar de X1 zeker ruim op tijd bestellen, want levertermijnen lopen op tot 7 à 8 maanden.
                      DS5 BlueHdi 180 '15.

                      Comment


                      • #12
                        Waarom nog diesel indien weinig km?

                        Comment


                        • #13
                          Collega heeft een nieuwe X1. Verrassende binnenruimte, die is echt wel een stuk groter dan het vorig model. De kwaliteit heeft ook enorme stappen gemaakt, X1 is duidelijk opgeschoven richting X3

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                            Een Q5 zit toch in een heel andere klasse dan de X1, die laatste is toch meer een "instap"-BMW, waarvan de kwaliteit uiteraad goed is, maar toch niet te vergelijken valt met de Audi.

                            De X1 positioneert zich als een kleine monovolume en is daarom dan ook veel praktischer dan de Q5, die zoals meeste SUV's, minder praktisch is dan zijn buitenafmetingen doen vermoeden.
                            Enigszins akkoord met het eerste punt: het is niet een 'heel andere klasse', maar wel eentje erboven (nl. die van de X3). En ja de X1 is duidelijk een instap-BMW, maar waarbij ze wel geleerd hebben van de lessen met de vorige. Die stond op een duur platform (3-reeks), waardoor er geen geld overbleef en de kwaliteit bedenkelijk was. Nu is het omgekeerd: goedkoop (MINI) platform, maar de kwaliteit is wel goed (lees je overal en eigen beperkte testervaring). Maar Audi zit 'like-for-like' vooral qua interieur op een hoger niveau dan BMW (bv. A4 vs 3-reeks), dus zeker als je een klasse hoger shopt.

                            Tegelijk 100% akkoord met het tweede punt (en dus niet met zij die dit in twijfel trekken): hoewel de X1 zich duidelijk als SUV positioneert (op een erg succesvolle manier - hij ziet er gewoon 'SUV' geproportioneerd uit), is het eigenlijk in de basis een monovolume, en dat merk je in de binnenruimte die voor de Q5 niet moet onderdoen.

                            Om hier nog even op verder te borduren: tenzij ik mij vergis heeft de Audi nog steeds in de lengte geplaatste motoren, wat natuurlijk bij een FWD 4-cilinder een dom concept is (heeft pas zin bij >4 cilinders en RWD of Quattro). BMW heeft bij de X1 echter een dwars geplaatste motor. Dat spaart enorm binnenruimte uit. Nadeel is wel dat er enkel nog 4-cilinders in passen.
                            Last edited by Dust; 21/12/2016, 21:44.

                            Comment


                            • #15
                              Last edited by Dust; 22/12/2016, 10:20. Reden: double

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                Volgens mij zit de Q5 pop niveau van X3, nee? X drive, is dat permanent 4X4 of zo'n soort viscokoppeling?
                                xDrive in de 2-reeks modellen (incl. X1) is geen permanente 4x4, stond ook in mijn openingspost. Maar dat is nog altijd meer/beter dan voorwielaandrijving (Q5). Het is ook maar voor occasioneel gebruik, dus ik lig er niet van wakker dat dit geen permanent systeem is. Als het een veel sportievere motor was (200+ PK) zou ik daar misschien anders over denken. Nu gaat het enkel over de skireis waar we dit jaar om 5u 's ochtends een ondergesneeuwde Alpenvallei uit moesten, of die ene dag dat het sneeuwt in BE (weliswaar geen must daarvoor). Beide de Q5 is het dacht ik ook een 'afgekoppeld' systeem in deze generatie, toch op de 2.0 TDI (Quattro 'Ultra' heet dat dan eufemistisch).

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                                  Als je de X1 neemt, zou ik zéker voor de automaat gaan. De bakken van BMW zijn nu niet de meest fijne om te schakelen. Zelfs met ski reis zou ik daar de 4WD voor opofferen, als je dat voor de rest van het jaar niet nodig hebt.
                                  Dat is een goed punt en we hebben het overwogen. Het past ook bij het karakter van zo'n mid-power diesel. Echter haar huidige schakelt nu ook niet bepaald flitsend, en toch, uiteindelijk schakelen we allebei nog altijd graag zelf. Voor mijn volgende daily voorzie ik wel automaat te gaan, vooral omdat de wagens die mij interesseren nog nauwelijks met handbak te krijgen zijn en de motoren vaak van die aard dat je dan niet meer kan volgen (of de verhoudingen superlang worden - en je dus de facto toch niet schakelt en ook geen toeren meer maakt).

                                  4WD maakt dan weer dat ik daar op mijn wagen van kan afzien (1x 4WD in de garage is ruim voldoende), wat ook weer een pluspunt is.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                                    Hebben we het hier over de nieuwe Q5 of nog de oude?
                                    Denk niet dat je de oude nog kan krijgen. De nieuwe dus.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door thor Bekijk Berichten
                                      Waarom nog diesel indien weinig km?
                                      In principe (en praktijk - 2x benzine bij de andere wagens) ben ik ook geen voorstander, maar dit wordt verplicht door de car policy.

                                      Echter los daarvan zijn dit auto's waarbij een koppelrijke motor gewoon beter past. Ze wegen ook niet weinig - minimum 1.500 kg en met xDrive nog eens 100 kg extra. Het equivalent van een 18d is voor mij dan een 20i, maar die is ruim duurder (nog los van de leaseprijs die pakken meer zou zijn), en komt enkel met automaat (dus +4.000 EUR tegenover de 18d). De 18i bestaat enkel in FWD en is een 3-cilinder - ik geloof nooit dat dat een bevredigende motor is bij zo'n gewicht.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Zelf rij ik met een x1 20i sdrive automaat. Deze motor is geen partij voor een 18d. Ik zou nooit 4wd boven een automaat verkiezen. Een x1 heeft sowieso een rijgedrag dat niet kan tippen aan bv. dat van een 1 serie rwd. Heb ook testgereden met een een x1 xdrive en vind de meerwaarde beperkt.
                                        Not sent from my eiFeun

                                        Comment

                                        Working...
                                        X