Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vanwaar de liefde van de regering voor CNG en niet LPG?

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Vanwaar de liefde van de regering voor CNG en niet LPG?

    Men zit tegenwoordig CNG als vrij groene brandstof te pushen, maar eigenlijk begrijp ik niet goed waarom.
    Theoretisch heeft CNG een iets lagere stikstof uitstoot dan LPG en is CNG veiliger want da vervliegt omhoog, terwijl LPG blijft hangen in de parkeergarages (als het vrijkomt, zou toch niet mogen!)
    Ook worden de CNG wagens van de fabrikant geleverd en vervalt je garantie niet, wat meestal bij LPG inbouw wel is. (maar de inbouwer geeft wel garantie)
    Nadeel van CNG is dat je er toch nog niet veel tankstations voor vind, terwijl LPG toch vrij courant is.
    Grote vrees bij LPG was ook altijd de druk van de tank (7,5 bar), maar bij CNG is die 25x hoger met 200 bar!

    Theoretisch is de uitstoot dus lager volgens deze links:
    https://www.pitpoint.be/verschil-tussen-lpg-en-cng/
    https://www.aardgasrijder.be/blog/ui...nzine-lpg-cng/
    (grappig is wel dat volgens de 1e link LPG en CNG vergelijkbaar zijn qua CO2 uitstoot, maar in de 2e LPG meer CO2 uitstoot dan diesel)

    Als je echter weell-to-wheel rekent komt LPG er veel beter uit volgens deze studie:
    https://www.vanmeenen.com/LPG-autoga...stoot-lpg.html
    Dit omdat CNG hier wordt gemaakt en dus reeds getransporteerd is.

    Ook vind ik het wel wat raar dat men in Nederland aardgasverwarming ontmoedigd, terwijl men in België net nog meer op aaardgas ingezet.
    En de Nederlanders hebben dan zelf aardgas in de grond zitten en wij niet. Begrijp wie begrijpe kan.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
    Ook vind ik het wel wat raar dat men in Nederland aardgasverwarming ontmoedigd, terwijl men in België net nog meer op aaardgas ingezet.
    En de Nederlanders hebben dan zelf aardgas in de grond zitten en wij niet. Begrijp wie begrijpe kan.
    In Nederland gaat men stoppen met de productie van hun eigen gas (door de aardbevingen)
    • Dus moeten ze hun gas via Duitsland en/of België gaan invoeren of zelf een Terminal bouwen zoals in Zeebrugge, wat politiek nog niet beslist is….en de regering er vol voor windmolens wil gaan …
    Daarom zal de omschakeling naar hoogcalorisch CNG, in België (2/3 is al hoogcalorisch CNG) eenvoudiger en goedkoper zijn als in Nederland…

    Met LPG auto's zijn regelmatig problemen, omdat bij inbouw er veel installaties geplaatst werden met motoren die geen geharde kleppen hadden….en de factuur later (na de garantie) voor de klant was….(zo’n € 2500)

    Ook nu zijn er véél motoren die geen LPG kunnen verdragen (inbouwers vergeten dat graag) …af fabriek (CNG of LPG) heb je dat probleem niet….

    Comment


    • #3
      Zijn misschien goede redenen, maar ik geloof niet dat men bij de regering wakker ligt van motor problemen bij LPG wagens.
      Dan hadden ze er al wel eerder iets aan gedaan.
      En er zijn ook veel motoren die wel perfect op LPG kunnen rijden.

      Allee, mij werd toch altijd gezegd dat LPG milieuvriendelijker was dan benzine of diesel.
      Volgens de links die ik aanhaalde kan dat wel kloppen, maar toch wordt een LPG installatie extra belast en CNG niet.
      Dat vind ik raar.

      Comment


      • #4
        Bij LPG haakte de klant af, na teveel problemen….en er kwam een diesel alternatief…

        Diesel is beter voor de Co² uitstoot en dus ging de politiek (EU) voor diesel (na lobby werk van de fabrikanten)
        • De diesel lobby beloofde het roet en stikstofoxide problemen op te lossen (kregen uitstel van de EU om alles op te lossen)
        • Toen dat niet lukte, (na metingen van de luchtvervuiling) zei de diesel lobby, dat de oude diesels de oorzaak waren. Zo konden ze meer nieuwe auto’s verkopen.....
          • oorzaak zijn eigenlijk voor 50% de sjoemelende eigenaars in de EU (met Egr-klep en roetfilter)
        Dus besliste de politiek (Duitsland) om LEZ-zone in de voeren… (In België ruim 5 jaar later....)
        • Na 2015 (sjoemel-software VW) ontplofte in Duitsland een politieke atoombom en verloor de auto-industrie er alle (politiek) credit.
        Maar de politiek besefte wel dat die auto-industrie essentieel is voor de economie van Duitsland.
        • Dus kreeg de industrie er uitstel en zoekt men er nu naar diverse alternatieven, voorlopig ook AdBlue diesels, (kent men al van vrachtwagens) hybride, CNG, waterstof….(elektrisch gaat niet volledig want er bestaan niet voldoende grondstoffen)
        Om niet meer met sjoemelende fabrikanten en consumenten geconfronteerd te worden komen er ook praktijk controles in de EU, maar dat moet nog in de praktijk gezet worden
        • (van 01/09/2018 moeten alleen de constructeurs deze praktijk test ondergaan)

        Comment


        • #5
          't Is heel simpel uit te leggen. Vroeger betekende LPG goedkoop rijden en dat wilde de overheid niet promoten. Nu met het dieselschandaal en de groene golf durven ze CNG niet extra te belasten (in tegendeel) en zijn ze LPG uit het oog verloren.

          Comment


          • #6
            Accijns op LPG is te laag, verdienen er te weinig aan.
            It's not about miles per gallon it's about smiles per gallon!

            Comment


            • #7
              De regering is nog niet bewust dat cng fossiel is...

              Comment


              • #8
                Cng is gewonnen fossiel uit de grond,rioolgas of door vergisting van afval , niet enkel fossiel dus . in Nederland gebeurt dit reeds industrieel. Ik ben overgestapt van diesel naar cng omdat ik op 110000km reeds aan mij derde turbo en egr klep toe was . Ik rij nu belastingvrij , maar vind het niet kunnen dat iemand met zware porsche dit ook kan omdat er een tank van 1kgr gas inzit , Ik heb 25kgr in mij zafira 1600cc/150pk en een verbruik van < dan 5kgr/5,25€/100km bij hoog caloris gas van DATS te Ninove.Dit is na mijn opel omega 23D de beste wagen die ik heb gehad .Volgens mij zal de toekomst elektrisch zijn met brandstofcel gevoed door waterstof of CNG.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door bob(robert) Bekijk Berichten
                  Cng is gewonnen fossiel uit de grond,rioolgas of door vergisting van afval , niet enkel fossiel dus . in Nederland gebeurt dit reeds industrieel. Ik ben overgestapt van diesel naar cng omdat ik op 110000km reeds aan mij derde turbo en egr klep toe was . Ik rij nu belastingvrij , maar vind het niet kunnen dat iemand met zware porsche dit ook kan omdat er een tank van 1kgr gas inzit , Ik heb 25kgr in mij zafira 1600cc/150pk en een verbruik van < dan 5kgr/5,25€/100km bij hoog caloris gas van DATS te Ninove.Dit is na mijn opel omega 23D de beste wagen die ik heb gehad .Volgens mij zal de toekomst elektrisch zijn met brandstofcel gevoed door waterstof of CNG.
                  Dus in plaats van te sukkelen met één grondstof, namelijk wat je voor de batterijen gaat gebruiken, ga je kiezen voor sukkelen met twee grondstoffen? Want een brandstofcel heeft een paar ertsen nodig die niet zo makkelijk te vinden zijn...

                  Comment


                  • #10
                    Wat ik hier niet lees is dat CNG ombouw ook volle pot moet beginnen betalen vanaf 2021. Dus dat is zo lang ook niet meer. En je kan het amper tanken.

                    LPG en vooral de LPI installaties zijn toch ook al veel wijder verspreid. Ook in garages maar LPI wel had ik vernomen.

                    Moest CNG echt zo goed zijn zou je toch al die pickups op CNG ipv op LPG/LPI zien rijden...
                    Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                    Comment

                    Working...
                    X