Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden? Deel 2

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Deze Mercedes heeft nergens vast gezeten, nergens een (ongewild) stapje opzij gezet. Zelfs maandag toen het volle bak aan het sneeuwen was, en het verkeer op de E403 quasi stil stond tussen Kortrijk en Brugge, heb ik vlotjes op de linkerrijstrook kunnen door rijden. De auto bleef rustiger en stabieler dan mijn FWD-Volvo.
    Dinsdag was alles herleid tot ijsbrokken, en ook dat ging goed. De buurvrouw met haar Discovery Sport had meer miserie om de straat door te komen dan ik (zouden die winterbanden dan toch iets uithalen ? ). Op onze, redelijk steile, oprit lag een laagje aangevroren regen/dooiwater, je kon er amper op blijven staan, maar de C reed zonder enige vorm van drama omhoog (vanuit stilstand).
    En op de 'speelplaats' was die eigenlijk een beetje te braaf: mijn 1-reeks dartelde en zwiepte vrolijk met zijn kont, hier bleef de electronica waakzaam. Enkel het ESP kon ik (gedeeltelijk) uitzetten (maar ondertussen heb ik vernomen dat 'alles' wel degelijk uit kan, mits een bepaalde procedure bij het starten.
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten

Klopt blijkbaar niet.
      De lesgever demonstreerde dit met een miniatuurwagentje dat hij van een schuine plank liet rijden. Het ene wagentje had de banden met veel grip vooraan liggen, het andere achteraan. Het eerste autootje gleed naar beneden, en kwam met de kont eerst beneden, de andere (met grippy banden achter) kwam netjes recht naar beneden.
      ah merci, kzal u raad opvolgen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten

Klopt blijkbaar niet.
        De lesgever demonstreerde dit met een miniatuurwagentje dat hij van een schuine plank liet rijden. Het ene wagentje had de banden met veel grip vooraan liggen, het andere achteraan. Het eerste autootje gleed naar beneden, en kwam met de kont eerst beneden, de andere (met grippy banden achter) kwam netjes recht naar beneden.
        Klopt volledig (eigenlijk rem je dan met uw achterwielen, door de grotere wrijving)
        Alleen moet je voordat je een helling kan afrijden, er eerst op geraken.....
        • Dat heb je bij een FWD-auto, wel de banden met het meeste grip vooraan nodig…
        • Bergaf rij je best defensief (zonder remmen en automaat in winter-modus met e-sper), zo geraak je met een gewone auto, wel overal, op en af

Comment

• Het gaat hem niet om louter winterse omstandigheden. Op een nat wegdek in de zomer heb ik liever (als het onverwacht is) onderstuur (gas lossen is meestal voldoende om te kunnen corrigeren en is een natuurlijke reactie) dan overstuur (hetgeen bij een FWD vaak snappy is en een tegennatuurlijke reactie vraagt om te corrigeren, namelijk gas erop houden).
          1995 BMW E36 328i coupé (235.700 km) Sold 13-04-12
          1994 Mazda 323F BG 1.6i (194.500 km) Sold 15-11-08
          2009 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 26-08-16
          2012 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 27-12-14
          2013 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 19-11-17
          2016 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km)
          2013 Abarth Punto SuperSport (112.500 km)
          2015 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 Pop Star (92.800 km)

2019 Abarth 595C Competizione (0 km)
          2019 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (0 km)

Comment

• Bij onverwacht overstuur zou ik nu niet bepaald het gas erop houden zulle, als je het uitlokt kan je gecontroleerd het gas erop houden omdat je wil dat de slip zolang duurt als je zelf beslist. En wees maar zeker dat er weinigen dit echt kunnen, ik ook niet hoor. Je gaat dan toch eens rond als je beetje te onstuimig bent. Maar onverwachts en dan het gas erop houden moette toch al ne piloot voor zijn. Snel gedoseerd tegensturen en gas wat lossen is dan de natuurlijke en beste reactie bij n'een achterwiel aangedreven otto. Beter voorkomen eigenlijk

Bij ne voorwielaandrijver die achteraan uitbreekt is abrupt het gas lossen gevaarlijk omdat je dan een draai effect creeert rond de voorwielen. Gegarandeerd rond dan . Is daardoor dat de meesten niet uit d'een bocht vliegen, maar in de binnenkant van de bocht terecht komen. Gas abrupt lossen en tegelijk overmatig sturen met een voorwielaandrijver is binnenkant bocht ingaan van zodra de voorwielen grip krijgen. Vele beter is ontkoppelen en blijven sturen, nooit teveel bijsturen. In theorie allemaal gemakkelijk natuurlijk.

In elk geval is het heel belangrijk dat je kijkt in de richting waarin de auto moet. Nooit kijken naar het obstakel waar je niet wil tegen rijden, gegarandeerd dat men erop zit.

De constructeurs maken dat de meeste wagens onderstuur krijgen, da's t makkelijkste op te lossen eigenlijk.

Pas op, ik wil me zeker niet profileren als de kenner hoor, is gewoon ervaring uit mijn jonge jaren en vooral hetgene men je aanleert bij slipcursussen. Die hebben echt hun nut, zelfs voor mensen die al veel rij ervaring hebben.
            Last edited by DHL; 14/12/2017, 17:50.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
              Kan voor < €10 zag ik net.
              6 van deze in je koffer en de kans is vrij groot dat je had kunnen blijven rijden ... de totale kostprijs bedraagt €9,54.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                Bij onverwacht overstuur zou ik nu niet bepaald het gas erop houden zulle, als je het uitlokt kan je gecontroleerd het gas erop houden omdat je wil dat de slip zolang duurt als je zelf beslist. En wees maar zeker dat er weinigen dit echt kunnen, ik ook niet hoor. Je gaat dan toch eens rond als je beetje te onstuimig bent. Maar onverwachts en dan het gas erop houden moette toch al ne piloot voor zijn. Snel gedoseerd tegensturen en gas wat lossen is dan de natuurlijke en beste reactie bij n'een achterwiel aangedreven otto. Beter voorkomen eigenlijk

Bij ne voorwielaandrijver die achteraan uitbreekt is abrupt het gas lossen gevaarlijk omdat je dan een draai effect creeert rond de voorwielen. Gegarandeerd rond dan . Is daardoor dat de meesten niet uit d'een bocht vliegen, maar in de binnenkant van de bocht terecht komen. Gas abrupt lossen en tegelijk overmatig sturen met een voorwielaandrijver is binnenkant bocht ingaan van zodra de voorwielen grip krijgen. Vele beter is ontkoppelen en blijven sturen, nooit teveel bijsturen. In theorie allemaal gemakkelijk natuurlijk.

In elk geval is het heel belangrijk dat je kijkt in de richting waarin de auto moet. Nooit kijken naar het obstakel waar je niet wil tegen rijden, gegarandeerd dat men erop zit.

De constructeurs maken dat de meeste wagens onderstuur krijgen, da's t makkelijkste op te lossen eigenlijk.

Pas op, ik wil me zeker niet profileren als de kenner hoor, is gewoon ervaring uit mijn jonge jaren en vooral hetgene men je aanleert bij slipcursussen. Die hebben echt hun nut, zelfs voor mensen die al veel rij ervaring hebben.
                Wat ben je met slipcursussen als je Gran turismo sport op de ps4 hebt :p

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten

6 van deze in je koffer en de kans is vrij groot dat je had kunnen blijven rijden ... de totale kostprijs bedraagt €9,54.
                  Goeie tip.
                  Vraag me af of het echt zou helpen. Hoeveel weegt een auto zo leeg op de achteras?
                  2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten

Wat ben je met slipcursussen als je Gran turismo sport op de ps4 hebt :p
                    Ja... ook waar lol.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                      Goeie tip.
                      Vraag me af of het echt zou helpen. Hoeveel weegt een auto zo leeg op de achteras?
                      In het slechtste geval kan je dan nog enkele meters van dat zand voor je achterwielen strooien om op gang te komen. Dubbel voordeel eigenlijk

Comment

Ja... ook waar lol.
                        Met stuurtje en pedalen is het toch al redelijke realistische boel als ik dat vergelijk met de testritten die ik in het echt doe, alleen ben ik wat voorzichtiger tijdens de testritten

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten

Met stuurtje en pedalen is het toch al redelijke realistische boel als ik dat vergelijk met de testritten die ik in het echt doe, alleen ben ik wat voorzichtiger tijdens de testritten
                          Ge kunt in 't echt ni terugspoelen en herpakken van net voor de crash hee . Zeg, hoe komt het dat je testritten doet ? Professioneel mee bezig of amusement ? En met welke wagen(s)?

Comment

Ge kunt in 't echt ni terugspoelen en herpakken van net voor de crash hee . Zeg, hoe komt het dat je testritten doet ? Professioneel mee bezig of amusement ? En met welke wagen(s)?
                            In gran tursimo ook ni zunne in F1 wel of project cars. Testritten vooral omdat ik autofreak ben en de wagen koop waarin ik mij het best kan vinden, meestal begin ik 1j. voor aankoop reeds met enkele wagens te testen, ondertussen al met stuk of 9 gereden en ik moet mijn nieuwe auto pas augustus 2018 hebben. T'schijnt erg glad te zijn deze morgen in w-vl dus opgepast!

Comment

• Men zou dat moeten maken zoals een tram of trein. Bij noodstop strooit die zand op de rails voor de wielen voor meer grip. En een trein heeft ook ABS
                              Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

• https://youtu.be/nbSi-eK-ng4 Er bestaat toch een soort noodstop , De Torricelli-rem https://www.vroom.be/nl/nieuws/noodr...icelli-autoliv
                                Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

• Benieuwd of dit ooit gaat gebruikt worden.
                                  den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                                    Hoeveel weegt een auto zo leeg op de achteras?
                                    Zal ergens rond de 600 kg draaien denk ik ... je zou bijvoorbeeld bij een volgend bezoek aan het recyclagepark kunnen vragen of ze hem eens apart op de vooras en op de achteras willen wegen ?

Comment

• De constructeurs doen hun uiterste best om het gewicht op beide assen mooi te verdelen. Op de wagens met voorwielaandrijving is dat moeilijker, daarom worden dan zware onderdelen ( bv batterij) in de koffer te steken. Ik ga er uit dat een 50/50-verdeling het einddoel is.

Comment

• de komende dagen (zelfs tot en met 31/12 zeggen ze... ) temperaturen 7 - 10 graden... dat zal wel weer lukken zonder winterbanden: oef

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                          De constructeurs doen hun uiterste best om het gewicht op beide assen mooi te verdelen. Op de wagens met voorwielaandrijving is dat moeilijker, daarom worden dan zware onderdelen ( bv batterij) in de koffer te steken. Ik ga er uit dat een 50/50-verdeling het einddoel is.
                                          Ik heb niets gemerkt van pogingen om bij FWD af te wijken van een gewichtsverdeling met ongeveer 2/3 vooraan.
                                          30 jaar Mr Yuge!

Comment

Working...
                                          X