Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vergroening lichte vracht

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Vergroening lichte vracht

    Kreeg onderstaande gisteren te zien. Misschien interessant voor sommigen. Het einde van C63 LV vermoed ik.

    https://www.vlaanderen.be/nl/vlaamse...very_channel_1



    Last edited by frack; 3 Weken Geleden.

    Plasti Dip België - Verwijderbare Rubbercoatings
    AF lid? Stuur me een privébericht en ontvang een kortingscode (5%).

  • #2
    Waar zijn de % voor in de tabel dan?
    Wat bedoelen ze precies met bonus/malus percentages?
    2006 Volkswagen Phaeton
    1980 Porsche 928S

    Comment


    • #3
      Waar zijn de % voor in de tabel dan?
      Wat bedoelen ze precies met bonus/malus percentages?
      2006 Volkswagen Phaeton
      1980 Porsche 928S

      Comment


      • #4
        Bonus = goed
        Malus = slecht

        Een beetje zoals de berekening bij de personenwagens. Je kijkt naar de euronorm, brandstofsoort en de CO2 uitstoot.

        Begin met het gemakkelijkste CO2 uitstoot 122 = 0. Minder dan 122gr is goed per gram onder de 122 mag je 0,3% aftrekken van het te betalen bedrag (bonus). Meer dan 122gr is slecht per gram boven de 122 moet je 0.3% optellen bij het te betalen bedrag.

        Dan moet je kijken in de lijst naar de euronorm van het voertuig en de brandstofsoort en dan krijg je een percentage (plus of min) dat je bij het resultaat moet tellen van de berekening van je CO2.

        Voorbeeld benzinewagen, euro 6, 112gr CO2
        berekening:
        112 - 122 = -10 keer 0.3% = -3%
        benzine euro 6 = -15%
        -3% +-15% = -18%
        Belasting (fictief voorbeeld hé) € 150 -18% = € 123 te betalen

        Voorbeeld diesel euro 3, 152gr Co2
        berekening:
        152 - 122 = 30 keer 0.3% = +9%
        diesel euro 3 = +30%
        +9% + 30% = +39%
        Belasting (fictief voorbeeld hé) € 150 + 39% = € 208,5 te betalen
        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

        Comment


        • #5
          Inderdaad zoals 96gr het uitlegt. Een een C63/M5/... worden volgens mij onbetaalbaar, dadelijk de berekening eens maken.

          Plasti Dip België - Verwijderbare Rubbercoatings
          AF lid? Stuur me een privébericht en ontvang een kortingscode (5%).

          Comment


          • #6
            Inderdaad zoals 96gr het uitlegt. Een een C63/M5/... worden volgens mij onbetaalbaar, dadelijk de berekening eens maken.

            Plasti Dip België - Verwijderbare Rubbercoatings
            AF lid? Stuur me een privébericht en ontvang een kortingscode (5%).

            Comment


            • #7
              Even gekeken, een C63 van 2008 zit aan 312g CO2. Euronorm geen idee.
              In het slechtste geval (0), is het nog steeds "maar" 87% ofzoiets duurder.
              Nog steeds peanuts vergeleken met normale rijtaks maw.
              2006 Volkswagen Phaeton
              1980 Porsche 928S

              Comment


              • #8
                Bij de gewone rijtaks heb je nu ook dat bonus malus systeem... dus nog vééééééééééééééééééél duurder
                Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                Comment


                • #9
                  Haha de musso zit op 380gram lekker vervuilen ik betaal genoeg per jaar aan de staat...
                  Polo 6n 1.4

                  Comment


                  • #10
                    Haha de musso zit op 380gram lekker vervuilen ik betaal genoeg per jaar aan de staat...
                    Polo 6n 1.4

                    Comment


                    • #11
                      Tja ik vind het wel een goed idee. Wél spijtig dat men nog steeds enkel kijkt naar CO2, terwijl NOx toch een pak schadelijker is voor de gezondheid.

                      Trouwens, hoe zit het bv met pakweg een Dodge Ram (LV) met deze berekening? Voor zover ik weet is daar geen Euronorm van gekend?

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten
                        Tja ik vind het wel een goed idee. Wél spijtig dat men nog steeds enkel kijkt naar CO2, terwijl NOx toch een pak schadelijker is voor de gezondheid.

                        Trouwens, hoe zit het bv met pakweg een Dodge Ram (LV) met deze berekening? Voor zover ik weet is daar geen Euronorm van gekend?
                        De berekening maakt dan gebruik van een theoretische euronorm op basis van de leeftijd van je wagen.

                        voor 1994: Euro 0
                        1994 t.e.m. 1996: Euro 1
                        1997 t.e.m. 2000: Euro 2
                        2001 t.e.m. 2005: Euro 3
                        2006 t.e.m. 2010: Euro 4
                        2011 t.e.m. 2014: Euro 5
                        vanaf 2015: Euro 6[/LIST]
                        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                        Comment


                        • #13
                          Bij de kilometerheffing van vrachtwagens is het zo dat je als eigenaar moet bewijzen aan welke norm het voertuig voldoet. Indien je dit niet kan bewijzen is 't euro 0. In praktijk dus voor heel veel oude voertuigen, want vroeger deed de roverheid niet de moeite om de euronorm te vermelden op de inschrijvingsbewijzen van lichte vrachtwagen of vrachtwagens. Uitstoot werd vroeger ook niet vermeld. Indien je niet akkoord bent met die euro 0 zal je zelf mogen betalen om een andere norm te laten bepalen.
                          Powered by Detroit Diesel.

                          Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                            De berekening maakt dan gebruik van een theoretische euronorm op basis van de leeftijd van je wagen.

                            voor 1994: Euro 0
                            1994 t.e.m. 1996: Euro 1
                            1997 t.e.m. 2000: Euro 2
                            2001 t.e.m. 2005: Euro 3
                            2006 t.e.m. 2010: Euro 4
                            2011 t.e.m. 2014: Euro 5
                            vanaf 2015: Euro 6[/LIST]
                            Thanks.
                            Maar vallen die zware pick ups hier wel onder?
                            Ik lees dat dit gaat over LV "....waarvan de maximaal toegelaten massa maximum 2500 kilogram bedraagt ...."

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                              De berekening maakt dan gebruik van een theoretische euronorm op basis van de leeftijd van je wagen.

                              voor 1994: Euro 0
                              1994 t.e.m. 1996: Euro 1
                              1997 t.e.m. 2000: Euro 2
                              2001 t.e.m. 2005: Euro 3
                              2006 t.e.m. 2010: Euro 4
                              2011 t.e.m. 2014: Euro 5
                              vanaf 2015: Euro 6[/LIST]
                              Thanks.
                              Maar vallen die zware pick ups hier wel onder?
                              Ik lees dat dit gaat over LV "....waarvan de maximaal toegelaten massa maximum 2500 kilogram bedraagt ...."

                              Edit: is inderdaad anders, voor LV mtm tot 3500



                              b. Lichte vracht met een MTM hoger dan 2500 kg

                              De euronorm is een indicatie van zowel de nefaste effecten op het vlak van fijn stof (dat mede verantwoordelijk is voor hart- en vaatzieken en een goede ontwikkeling van de longen bij kinderen kan belemmeren), de stikstofoxiden of zogenaamde NOx-en (die mede verantwoordelijk zijn voor de verzuring van het milieu en voor de vorming van ozon en smog), kankerverwekkende koolwaterstoffen en het giftige koolstofmonoxide.

                              In die zin, bouwt de vergroening van de lichte vracht met een MTM hoger dan 2500 kg verder op het model dat is uitgetekend voor het zwaardere vrachtvervoer, waar ook een euronorm-modulering wordt toegepast.
                              In de nieuwe tariefstructuur blijft de maximum toegelaten massa behouden als belastbare grondslag. Op deze sokkel wordt, in functie van de euronorm en desgevallend de aanwezigheid van een roetfilter, de volgende ecobonus of ecomalus toegevoegd: euronorm 0 + 35,0%
                              euronorm 1 + 25,0%
                              euronorm 2 + 20,0%
                              euronorm 3 + 15,0%
                              euronorm 3 met roetfilter of euronorm 4 + 10,0%
                              euronorm 4 met roetfilter of euronorm 5 of EEV +2,5%
                              euronorm 6 0%
                              Last edited by ThibautDD; 3 Weken Geleden.

                              Comment


                              • #16
                                Is op dit moment een voorontwerp.

                                Comment


                                • #17
                                  Het is hier tof zo, in Vlaanderen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nu betaal je voor een c63 lv 96,6€. Stel dat ze er 87% bijdoen zoals berekent hierboven = 180,6€

                                    peanuts ivm de normale 5000€ En 10.000€ biv

                                    curieus hoe het zal evolueren

                                    Comment


                                    • #19
                                      c63 amg heeft een MTM boven 2500 kg vermoed ik?, verandert dus bitter weinig... enkel euronorm van belang. hoewel, de c is natuurlijk de kleine mercedes...

                                      Comment


                                      • #20
                                        C63 performance (2010):
                                        MTM 2210kg (geen sleep)
                                        EURO 4
                                        CO2 326gr

                                        dus 326 - 122gr = 204gr
                                        x 0.3% = 61.2%
                                        EURO 4 = -12.5%

                                        totaal= 48.7% er bij.

                                        ik herbereken.

                                        nu betaalt men 96.6€ (als men dit als norm neemt). + 48.7 % = 143.6€

                                        nog altijd fameus om te lachen...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X