Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nog maar eens een benzine of diesel vraag

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
    Ik mis het nooit wanneer hij bezig is, maar mijn vrouw of dochter merken er niks van... nu in de winter om de 5 a 600 km, maar in de zomer tot 2300 km tussen regeneraties, en ik rij met de automaat zo laag in toeren als hij wil (behalve tijdens regeneratie) wat dus meestal 1000-1300 rpm is.
    Wat zou het effect zijn van een verhoging van het gemiddeld toerental van de automaat op de frequentie van de regeneraties? Of anders, zou dit huidig lage toerental een minimum aan regeneraties vereisen?
    Ik had altijd begrepen dat de verbranding mbt asuitstoot niet ideaal is bij extreem lage toeren, en ook niet bij hoge toerentallen.

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
      al dat gezever over de regeneratie... 9 keer op 10 is de gebruiker niet bewust dat de wagen er mee bezig is; enkel als men per toeval de wagen in de garage binnen doet valt het wel op, maar ik doe al lang geen moeite om de cyclus te laten beëindigen, dat lost zich met de volgende ritten op. Wel van belang is met een diesel dat je niet de aanbeveling volgt om zo laag mogelijk in de toeren te rijden (wat eerder moeilijk is met een automaat, toegegeven...) Rij gewoon rond de 2000 toeren, en er ontstaat dan zogoed als geen vervuiling.
      Ik rij zo goed als altijd tussen de 1700 en de 2000 toeren, daar ligt ook het maximum koppel.
      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
        Wat zou het effect zijn van een verhoging van het gemiddeld toerental van de automaat op de frequentie van de regeneraties? Of anders, zou dit huidig lage toerental een minimum aan regeneraties vereisen?
        Ik had altijd begrepen dat de verbranding mbt asuitstoot niet ideaal is bij extreem lage toeren, en ook niet bij hoge toerentallen.
        Het verbruik van diesel ligt alleszins lager bij die toerentallen... waar het om gaat is dat de motor op bedrijfstemperatuur moet zijn, en dat duurt heel wat langer nu in de winter, en dat de belasting van de motor niet te hoog wordt waardoor je rijker mengsel gaat krijgen. Dat laatste is geen probleem als je met een automaat rijd: als de belasting te hoog wordt schakelt die toch terug.

        Wel kan je met hogere toerentallen een hogere uitlaatgastemperatuur bereiken waardoor er spontane regeneraties in het roetfilter kunnen optreden. Sommige motoren kunnen dit bvb al vanaf 130 km/u. Waarschijnlijk wel meer kans op succes in de zomer dan in de winter...

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
          Ik rij zo goed als altijd tussen de 1700 en de 2000 toeren, daar ligt ook het maximum koppel.
          tja, maximum koppel van die van mij ligt bij 2500 toeren, maar de koppelkromme is behoorlijk vlak van 1500 tot pakweg 3000 rpm.

          wel heb ik bij 1200 rpm al meer dan voldoende vermogen om te rijden, zelfs bergop, in elke versnelling. 18 pk bij 1200 rpm, 60 pk bij 1500 rpm. dat is resp zo'n 65 en 83 op de snelheidsmeter

          Comment


          • #45
            Die oude wijsheden : als ge te laag in toeren rijdt met een diesel dan wordt de piston te warm.= aan extra uitzetting waardoor meer slijtage.
            Maar ja het is steeds het laatste nieuw met sensors aqtuatoren en een ecu die voor mij denkt(quality time).
            Je wil dus gieriger/zuiniger/lagere toeren rijden en eigenlijk is het slechter.
            Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

            Comment


            • #46
              oliegekoelde pistons...

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door Guest Bekijk Berichten
                Dag allemaal,

                Graag zou ik wat nuttige informatie willen over het volgende.
                ik sta op het punt een recente tweedehands wagen aan te schaffen. (Qashqai, tiguan, ...)
                nu stuit ik uiteindelijk weer op het bekende vraagstuk; diesel of benzine.
                Mijn situatie is als volgt. Ik rijd momenteel ongeveer 15.000 km per jaar. Gemiddeld rijd ik 1 keer per maand een lange afstand van zon 500 kilometers. En vier keer per jaar een lange rit van zon 1000 a 1500 km per jaar. Het gebeurt ook veel dat mijn wagen een paar dagen niet gebruikt wordt en vervolgens een paar kleine ritjes door de stad.
                wat is in mijn geval de beste keuze volgens jullie?
                Als het specifiek over een Qashqai gaat dan denk ik dat de benzineversies tweedehands een stuk goedkoper zullen zijn dan de diesels en dan zeker dan de 1.5dci.
                Ik verwacht dat het meerverbruik op benzine wellicht niet opweegt tegen de hogere aanschafprijs van de diesel.

                Langs de andere kant: de standaard benzinemotor is een atmosferische 1.6. Met de Nissanmotor kan het anders zijn maar typisch is dat dat soort motoren geen koppel heeft. Als je gewend ben met een diesel te rijden lijkt het wel of er geen motor in zit. Om vooruit te geraken moet je dan in de toeren gaan. Verre van aangenaam.

                Dus: ik denk dat qua kosten een tweedehandsbenzine beter uitkomt, maar maak er vooral een testrit mee voor je koopt. Jaren tegen je zin moeten rondrijden met een wagen, daar wordt je niet vrolijk van.

                Comment


                • #48
                  Heb jarenlang 20.000 km per jaar met een benzine gedaan. Qua slijtage niks gemerkt! De hedendaagse benzinemotoren kunnen ook tegen een stootje. Enfin, het komt dichter en dichter bij elkaar.

                  Comment


                  • #49
                    pfff, moedeloos wordt je van die onduidelijkheid... benzine gekocht omwille van te korte afstanden, door omstandigheden dikwijls meerdere lange ritten per jaar, nu 67.000km op 2,5 jaar,
                    hier in vlaanderen kan je er komen met 8ltr, maar de meeste km worden in heuvelachtig gebied gereden... even getest en te koop gezet, zonder prijs... geen interesse in m'n
                    Audi A4 Avant 2.0 tfsi Quattro ...
                    maar voor de rest een (h)eerlijke wagen !

                    Comment


                    • #50
                      Blijf er maar van genieten, je bent op het juist spoor, geen enkel probleem tot 2030 !
                      Het meerverbruik moet je bijnemen, het is een bijkomstig aspect voor een wagen van deze prijsklasse...
                      Mijn V6 A4 benzine was na 12 jaar goede diensten nog steeds in prima conditie, ik heb hem wel niet kunnen verkopen, maar hij is rijklaar geborgen in een loods van een familielid...

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door Kurt@baai Bekijk Berichten
                        pfff, moedeloos wordt je van die onduidelijkheid... benzine gekocht omwille van te korte afstanden, door omstandigheden dikwijls meerdere lange ritten per jaar, nu 67.000km op 2,5 jaar,
                        hier in vlaanderen kan je er komen met 8ltr, maar de meeste km worden in heuvelachtig gebied gereden... even getest en te koop gezet, zonder prijs... geen interesse in m'n
                        Audi A4 Avant 2.0 tfsi Quattro ...
                        maar voor de rest een (h)eerlijke wagen !
                        LPDI (lpg) installatie erin en je geniet verder van deze auto(zelfs tijdens het tanken...)
                        mijn autootjes:

                        Volvo V60 D3 LV: http://www.autoforum.be/showthread.p...13#post5476513

                        Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                        Toyota Aygo voor mijn vrouwke en Audi A3 voor de dochter

                        Comment


                        • #52
                          Te koop zetten zonder prijs, zal sowieso al minder interesse geven.

                          Daarnaast snap ik het probleem niet helemaal? Wat is je gemiddelde "totaalverbruik" dan? Als ik op spritmonitor kijk naar A4 met gelijkaardig vermogen in diesel, zit het gemiddeld verbruik ook rond de 8 liter.

                          Edit:

                          3.0 TDI 218pk
                          De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 962,8 EUR
                          De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 980,39 EUR
                          2.0 TDI 190pk
                          De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 826,33 EUR
                          De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 500,03 EUR
                          2.0 TFSI 252pk
                          De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 735,42 EUR
                          De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 398,84 EUR

                          Voor evenveel rijplezier in diesel zou je bij de A4 al voor de 3.0 moeten gaan, waarbij het verschil in verbruik al direct gecompenseerd wordt door de verkeersbelasting.
                          Last edited by Phate; 16/04/2018, 16:08.

                          Comment


                          • #53
                            Wat de prijsklasse en het meerverbruik met mekaar gemeen hebben, zie ik niet direct eigenlijk. Dus hoe duurder je auto is, des te meer die moet verbruiken ?

                            Nu ik vind 8 liter eigenlijk wel heel netjes hoor. Je wagen verkopen met uiteraard veel verlies na 2,5 jaar en opleggen voor een nieuwe diesel zal je veel duurder uitkomen. Je gaat maximum 2 liter zuiniger rijden als je dezelfde prestaties wil, maar dat weegt niet op tov de opleg die je moet doen.
                            Ik zou hem houden eerlijk gezegd. En binnen enkele jaren als je hem moet of wenst te vervangen opnieuw de rekening eens maken...

                            Comment


                            • #54
                              Ah ja, en dan zie ik bij de post van Phate dat een 250 pk uitvoering is. Dan is dat verbruik echt wel heel goed. Met een drieliter diesel ga je echt niet veel minder verbruiken.

                              Comment


                              • #55
                                Ik kom in quatro enkel de 252pk tegen. De 2.0 tfsi met 190pk is voor de niet-quatro's. Oftewel is dat ondertussen veranderd natuurlijk?

                                Comment


                                • #56
                                  Haha ik ken dat, benzine kopen om zogezegd weinig te rijden en dan toch aan 25.000 per jaar komen. Maar idd verbruikt valt nog best mee, zeker voor een quattro.
                                  VW Golf 1.0 TSI DSG ComfortLine - http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...sg-comfortline

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten
                                    Wat de prijsklasse en het meerverbruik met mekaar gemeen hebben, zie ik niet direct eigenlijk. Dus hoe duurder je auto is, des te meer die moet verbruiken ?...
                                    Neen, natuurlijk, maar als je al op het brandstof fel moet besparen, dan is het m.i. aangewezen eerst op de wagen zelf te sparen, meestal zal een kleiner model ook minder verbruiken.

                                    Comment


                                    • #58
                                      Het is wel vreemder om op een wagen van minstens 50k (catolagusprijs zonder opties) te klagen over een verschil van 500 euro op jaarbasis (want meer is het zeker niet) dan op een goedkoop kreng van 3000 euro. Maar het moet er inderdaad niet persé bijkomen.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                        Haha ik ken dat, benzine kopen om zogezegd weinig te rijden en dan toch aan 25.000 per jaar komen. Maar idd verbruikt valt nog best mee, zeker voor een quattro.
                                        Idd, met mijn Mii'tje net de 50k gerond. Da's precies 44k op twee jaar. Was eigenlijk ook niet de bedoeling.

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                                          Ik kom in quatro enkel de 252pk tegen. De 2.0 tfsi met 190pk is voor de niet-quatro's. Oftewel is dat ondertussen veranderd natuurlijk?
                                          Ja, je zal gelijk hebben, ik ken het gamma niet zo goed. Dan is 8 liter echt wel een fantastisch verbruik vind ik. Zeker voor een quattro aandrijving. Zal wel leuk rijden ook.

                                          Ik zou er lekker blijven mee rijden.

                                          Qua meerverbruik klopt, het hoeft er niet persé bij te komen. Dat zou nutteloos zijn... Kan in hogere prijsklasses ook een rol spelen als je 2 verschillende motorisaties met elkaar vergelijkt. Er zijn maar heel weinig kopers die geen limieten hebben he. Maar je moet dat wel incalculeren bij de aankoop, achteraf is het te laat natuurlijk.

                                          Om zo'n auto op LPG te zetten... daar ben ik toch ook niet direct voorstander van. Denk echt dat blijven rijden de goedkoopste oplossing is, moet dat eens per maand uitrekenen tov een zuinigere diesel (zelfs al stap je dan terug naar een 190 pk). Denk dat een etentje meer kost dan de besparing en dan hebben we nog niet over de investering in de nieuwe en het verlies op de oude wagen gesproken.

                                          Gewoon blijven van genieten! (Ik schreef het elders al, zijn mensen zoals jij die de garage en vooral de verkoper graag ziet langskomen )

                                          Comment

                                          Working...
                                          X