Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

    http://assets.rug.be/img_art/site/im...441D3844F9.pdf

    Dit zou iedereen met een bedrijfswagen privé heel wat meer geld kunnen kosten.
    2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
    2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
    2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

  • #2
    Heb het ook gelezen en hoop dat er een wat mildere versie uit de bus gaat komen !

    De werknemers met een prijzige wagen gaan met dit voorstel best wat geld kwijt zijn !

    Comment


    • #3
      Ik hoop dat Open VLD het kan tegenhouden, maar ik vrees ervoor.
      En ik veronderstel dat dit ook geldt voor mensen die een auto hebben van hun vennootschap.
      2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
      2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
      2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

      Comment


      • #4
        Ik hoop snel op meer klaarheid...

        Comment


        • #5
          Pfff, echt dikke rip-off! Dat ze dat strikske nog niet van den trap geduwd hebben!!
          Nieuwe firmawagen kost 49K (C220). Dus dat zal een pakske meer gaan kosten zo te zien.

          Comment


          • #6
            WTF??

            Ik vraag mij toch af waar deze tabel vandaan komt. De link ernaar toe is ondermeer te vinden op gva.be en verwijst naar het schimmige assets.rug.be. Iets van de R.U. Gent?? Er staat ook totaal geen uitleg of achtergrond bij. Bijgevolg vraag ik mij ook af of deze tabel zich baseert op het eerste voorstel van de PS van een tweetal weken terug dat uitging van 500 mio euro per jaar ofwel op het bijgeschaafde en definitieve voorstel dat uitgaat van 200 mio euro.

            In elk geval wordt er zwaar in de zakken gezeten van wie ook maar met een enigszins deftige wagen buitenkomt. Ik denk we in de toekomst alleen nog maximum 1.6 diesels op onze wegen gaan zien. En dan de vakbonden maar klagen dat het altijd de kleintjes zijn die de rekening moeten betalen. Als je deze tabel voorlegt aan de doorsnee bedrijfswagen-rijder dan staan ze morgen met minstens 100.000 in Brussel om te betogen...

            Comment


            • #7
              Er wordt ook naar dezelfde pdf verwezen via zita ( http://www.zita.be/nieuws/auto/15962...anaf-2012.html ).

              Ik denk dat het redelijk recente en betrouwbare cijfers zijn, maar de exacte formule hoe ze aan het nieuwe VAA komen staat er niet bij. Wat ik wel elders gelezen heb, is het volgende:

              - voor dieselwagens met een CO2 van 95 wordt het VAA de catalogusprijs * 5,5% .
              - voor benzinewagens met een CO2 van 115 wordt het VAA de catalogusprijs * 5,5% .

              Een hogere/lagere CO2 geeft dan een hoger/lager percentage. De vraag is alleen hoeveel juist. Ik heb een beetje nagerekend in excel, en kwam tot volgende percentages:

              4% voor hybride benzines (90g/km)

              en voor de diesels:
              100g -> 6%
              120g -> 8%
              140g -> 10%
              180g -> 14%
              200g -> 16%
              hoger dan dat: 18% (geldt voor de Q7 4.2TDI en 6.0TDI)

              Dit percentage dus telkens met de catalogusprijs vermenigvuldigen en ge weet het voordeel in natura.
              Last edited by sunking; 02/12/2011, 00:38.
              VW Golf 1.0 TSI DSG ComfortLine - http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...sg-comfortline

              Comment


              • #8
                Ik leid zelf uit af dat het nog redelijk meevalt voor lichte diesels (1.6 TDI en consoorten), maar daarboven gaat het toch serieus voelbaar zijn, als ge meer dan pakweg 140g hebt wordt het al serieus pijnlijk, bij 200g is het gewoon ni betaalbaar.
                VW Golf 1.0 TSI DSG ComfortLine - http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...sg-comfortline

                Comment


                • #9
                  voor diesel lijkt het te zijn: (CO2 - 40) / 10 , dus (95g - 40) / 10 = 5,5% .
                  voor benzine zijn er te weinig voorbeelden om het te achterhalen.
                  VW Golf 1.0 TSI DSG ComfortLine - http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...sg-comfortline

                  Comment


                  • #10
                    Een 2.0 diesel kan nog altijd, als hij maar een lage CO2 en catalogusprijs heeft.

                    Verder heb ik gelezen dat de belasting op de catalogusprijs INCL opties INCL BTW en EXCL kortingen is.

                    Kort: je betaalt extra belastingen om de auto aan te kopen en daarop zal je nog bijkomende belastingen betalen...

                    *edit*

                    sunking, percentage is steeds 0,1% per gram CO2 afwijkend van de richtpercentages in je vorige post (115 benzine, 95 diesel = 5,5%)
                    Last edited by Jopi; 02/12/2011, 00:19.

                    Comment


                    • #11
                      Jopi, idd het zal kloppen wat je zegt. De berekening die ik zei komt voor diesel op hetzelfde neer. Ik heb nu nen benzinewagen met 171g co2, daarmee kom ik dan op 11% uit, te veel naar mijn goesting .
                      VW Golf 1.0 TSI DSG ComfortLine - http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...sg-comfortline

                      Comment


                      • #12
                        Ai, dat zal je voelen...

                        Comment


                        • #13
                          - voor dieselwagens met een CO2 van 95 wordt het VAA de catalogusprijs * 5,5% .
                          - voor dieselwagens met een CO2 van 115 wordt het VAA de catalogusprijs * 5,5% .
                          Je bedoelt waarschijnlijk :
                          • voor dieselwagens met een CO2 van 95 wordt het VAA de catalogusprijs * 5,5% .

                          • voor benzinewagens met een CO2 van 115 wordt het VAA de catalogusprijs * 5,5% .

                          De percentages die je geeft voor diesels lijken mij te kloppen als je leest wat er momenteel op de site van unizo staat (http://www.unizo.be/viewobj.jsp?id=4802126). Nl. 0,1% erbij voor elke gram boven de 95. En dan kloppen volgens de formule catalogusprijs * CO2-percentage de bedragen VAA in de pdf blijkbaar ook.

                          Valt dus te vrezen dat deze pdf al de VAA's volgens het uiteindelijke akkoord bevat. Ramp! Wat moet dat dan geweest zijn in het eerste voorstel van Di Rupo??
                          Last edited by q149; 02/12/2011, 08:08.

                          Comment


                          • #14
                            Ik vermoed dat er nu wel meer en meer 'constructies' gaan komen om wagen privé aan te kopen en te laten huren of vergoeden door bedrijf.

                            Comment


                            • #15
                              lol, thx, ik moest het 3 keer herlezen voor ik de fout zag. Dringend mijn bed gaan opzoeken dus.
                              VW Golf 1.0 TSI DSG ComfortLine - http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...sg-comfortline

                              Comment


                              • #16
                                nog een kleine toevoeging: het minimum ligt blijkbaar ook vast op 4%, anders zouden die hybrides nog lager zitten.
                                VW Golf 1.0 TSI DSG ComfortLine - http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...sg-comfortline

                                Comment


                                • #17
                                  Voor onze 740d kom ik op een VAA van bijna 18000 euro. Slik

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door jostevoet Bekijk Berichten
                                    Voor onze 740d kom ik op een VAA van bijna 18000 euro. Slik
                                    Als ik het goed begrijp,
                                    moet je dit (als privé persoon) dan ieder jaar aan de staat betalen ?

                                    dus op 5 jaar betaald je die auto aan de staat ?
                                    dan zie ik geen 'voordeel' alle aard meer, maar 'verlies' alle aard ...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Probe Bekijk Berichten
                                      Als ik het goed begrijp,
                                      moet je dit (als privé persoon) dan ieder jaar aan de staat betalen ?

                                      dus op 5 jaar betaald je die auto aan de staat ?
                                      dan zie ik geen 'voordeel' alle aard meer, maar 'verlies' alle aard ...
                                      Correct
                                      Edit : neem dat je de helft van de VAA effectief betaalt, aangezien de aanslagvoet gemiddeld 50% is

                                      Comment


                                      • #20
                                        Edit : neem dat je de helft van de VAA effectief betaalt, aangezien de aanslagvoet gemiddeld 50% is
                                        Inderdaad Jostevoet, een goed punt dat je daar aanhaalt. Het voordeel alle aard IS NIET HETZELFDE als de uiteindelijk te betalen belasting.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X