Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Druk op koelsysteem Volvo S60 BJ 2012 D3 2.0 herstelling 2x niet (correct) uitgevoerd

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Druk op koelsysteem Volvo S60 BJ 2012 D3 2.0 herstelling 2x niet (correct) uitgevoerd

    Beste Autoforumleden,

    Ik had graag jullie mening i.v.m. onderstaand geval. Ik ben het vertrouwen in een goede afloop namelijk volledig kwijt. Het is een lang verhaal, maar ik wil zo volledig mogelijk zijn.

    - Op 23/11/2017 Volvo S60 gekocht bij een onafhankelijk Mercedes dealer (overname wagen). Hierop heb ik vanzelfsprekend een jaar garantie.

    - Op 4 december kreeg ik een melding dat het koelvloeistofpeil laag stond en bij het opendraaien van de afsluitdop vastgesteld dat er zeer veel druk op het systeem stond. Zelf informatie ingewonnen en een mogelijke oorzaak was dat de koppakking lek was. Dealer op de hoogte gebracht en wagen ter nazicht binnengebracht. Alles zou nagekeken worden, ook de koppakking. Na 4 dagen wagen teruggekregen met de melding dat ik me nodeloos zorgen maakte en dat er niets gevonden was. Ik moest het nu aankijken, de afsluitdop niet meer losdraaien en hem op de hoogte brengen indien de melding terugkwam.

    - Half januari opnieuw melding dat het koelvloeistofpeil laag stond. Aangezien ik me nu toch wat zorgen begon te maken, ben ik naar een erkend Volvo dealer gereden waar de technieker opnieuw kon vaststellen dat er zeer veel druk op het systeem stond. Opnieuw werd er naar de koppakking verwezen. Hierna opnieuw een afspraak gemaakt met mijn dealer om de wagen binnen te brengen, om nu toch een degelijke herstelling te verkrijgen. Hierbij gaf ik zelf alweer aan dat het aan de koppakking kon liggen, maar dealer beweerde dat dit al nagekeken was en dat het hieraan waarschijnlijk niet lag. Men ging mij ook op de hoogte houden van het verdere verloop van de herstelling, maar na een 3-tal dagen kreeg ik de melding dat de auto 'hersteld' was en het probleem aan de EGR-klep lag. Deze werd dus vervangen onder garantie. Wagen afgehaald en afsluitdop ter plaatse opengedraaid, stond geen druk op. Volgende ochtend (koude motor) afsluitdop opnieuw willen opendraaien, maar wederom gemerkt dat er heel veel druk op zat. Kwam er ook nog bij dat ik de dop nu zelfs maar voor 1/4 kon losdraaien, aangezien het koelvloeistof reservoir zo vol zat, dat hij vloeistof begon te lozen indien ik verder draaide. Dit vond ik zeer vreemd, aangezien er niet voor niets een min en max aangeduid staan op een reservoir (iets te verdoezelen?). Hierna opnieuw naar de Volvo garage gereden en het resultaat van dit bezoek werd door de Volvo garage telefonisch en per mail overgemaakt aan mijn dealer.

    (Diagnose Volvo garage: vermoedelijk is de cilinderwand gescheurd, waardoor er druk vanuit de motor in het koelsysteem terecht komt. Hierdoor zakt het koelwaterniveau en krijgt de bestuurder een melding van te weinig koelwater. Enige oplossing hiervoor is het vervangen van de motor)

    Deze diagnose was natuurlijk niet sluitend. Voor 100% zekerheid moet de motor gedemonteerd worden. Dit is een intensief en kostelijk werk, waarvoor ik niet zelf wil opdraaien. De diagnose werd dus gesteld afgaande op eerdere ervaringen door de techniekers.

    De Volvo garage heeft dus zowel mijn dealer telefonisch en via mail op de hoogte gebracht van hun bevindingen. Een 3-tal dagen hierna belde de dealer mij op, om te melden dat hij erg geschrokken was van de diagnose enz. Dit was volgens hem ook 'worst case scenario' en hij was zelf ook informatie gaan inwinnen. Volgens hem zou het nu toch de koppakking kunnen zijn?! Dit nadat ik hem zelf hierop al 2x had gewezen en het dus ook al nagekeken werd. (Tijdens gesprek ook aangegeven dat de koelvloeistof tot ver boven max was bijgevuld + dat de wagen niet getest werd of het probleem effectief verholpen was)

    Voorstel van de dealer is nu om voor de derde keer de wagen binnen te brengen, om de motor nu effectief te demonteren. Gezien de hele historiek en de aard van het probleem, is het denk ik niet onlogisch dat ik geen vertrouwen meer heb in de dealer/hersteldienst en in een juiste diagnose. Heb zelf voorgesteld om de wagen te laten herstellen bij een Volvo dealer (normaal is hij hiervoor verzekerd), maar dat wil hij niet. Hier kan ik natuurlijk weinig aan veranderen, aangezien in de garantievoorwaarden staat dat de herstelling in de werkplaats van de verkoper, of in een door hem aangestelde werkplaats moet gebeuren.
    Ook aangegeven dat ik zelf aanwezig wil zijn bij het demonteren van de motor, maar dit wil hij ook niet. ‘Werkplaatsen zijn onbevoegd voor derden. Zodra de motor openligt, zullen wij U of uw garagist uitnodigen om de werken te evalueren.' Hier kan ik wederom weinig aan veranderen.

    In de garantievoorwaarden staat vb. wel dat elke herstelling moet verricht worden binnen een redelijke termijn en zonder enig ernstig nadeel voor de koper. Nu meen ik toch dat 3x voor eenzelfde probleem + een totaal van meer dan 10 dagen waarin ik mijn auto zal kwijt geweest zijn, geen redelijke termijn meer is? Een vervangwagen wordt/werd er niet voorzien, dit is hij dan ook niet verplicht. Ik kon volgens hem best mijn verzekering aanspreken voor een vervangwagen, maar hierop heb ik natuurlijk enkel recht na een ongeval.

    Het probleem doet zich voor binnen de eerste 6 maanden, dus de verkoper is verplicht om dit probleem op te lossen. Maar nogmaals, ik vertrouw de hele zaak niet.

    Wat is jullie mening hierover? Wagen gewoon terug binnen brengen en afwachten wat hun diagnose is/vertrouwen op een goede afloop? Of toch maar uitkijken wat mijn contractuele mogelijkheden zijn?

    Alvast bedankt voor jullie hulp!

  • #2
    Volgende ochtend (koude motor) afsluitdop opnieuw willen opendraaien, maar wederom gemerkt dat er heel veel druk op zat.

    Dit is iets wat normaal niet kan, als er druk op het water komt tijdens het rijden en je zet de wagen stil (een ganse nacht) kan er geen druk meer opzitten de volgende morgen.
    Zeker niet als er ergens een lek is (barst of breuk cilinderkoppakking)
    Hoe ziet de olievuldop er uit langs binnen?

    Groeten Jan
    THERE IS NO SUBSTITUTE FOR CUBIC INCHES
    2 LITERS IS A SOFTDRINK NOT AN ENGINE SIZE

    Comment


    • #3
      De olievuldop lijkt mij normaal aan de binnenkant. Ik heb ook al vanaf het begin aan de dealer aangegeven dat er druk op het koelsysteem zit na een nacht stilstaan. Deze druk zou idd bij een lek niet meer mogen aanwezig zijn bij een koude motor. Ik las ook ergens iets over een probleem met de tandempomp?

      Comment


      • #4
        van welk jaar is de auto? ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat er een probleem was met de eerste D3 motoren in de beginjaren van de s/v60
        mijn autootjes:
        Volvo V70R(verkocht ): http://www.autoforum.be/showthread.php?t=49243
        Volvo V60 D3 LV: http://www.autoforum.be/showthread.p...13#post5476513

        Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

        Toyota Aygo voor mijn vrouwke en Opel Corsa Enjoy voor de dochter

        Comment


        • #5
          Auto is van 2012. Dit was ik inderdaad ook al eens tegengekomen en in dat geval kwam Volvo zelf ook tussen. Heb ook contact opgenomen met de hoofdzetel van Volvo in Brussel of dit een gekend probleem was.. Ondertussen ook nogmaals nagevraagd en er kan toch wel degelijk nog druk op het koelsysteem zitten na een nacht stilstaan.. Dit ook bij een lekke koppakking..

          Comment


          • #6
            Ik dacht dat dit een probleem bij de eerste D4 4-cilinders van 181pk was, niet de 5-cilinders die als bulletproof bekend staan, maar ik kan mis zijn natuurlijk.
            Hier zit (zat?) toch een Volvo specialist op het forum? Die kerel met zijn MG's, zijn naam ontsnapt me, werkt bij Van Houdt dacht ik?

            Tot nog toe vind ik de verkoper toch coöperatief. Het enige wat ik niet snap is op welke basis ze de EGR hebben vernieuwd (werd deze schoongemaakt of effectief vervangen?) En bij een barst ga je toch net geen of weinig druk verwachten ipv heel veel?
            2015 Golf 7 R DSG 4Motion BMT
            2015 Lexus IS300h 25th Anniversary Edition

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door S.T. Bekijk Berichten
              Auto is van 2012. Dit was ik inderdaad ook al eens tegengekomen en in dat geval kwam Volvo zelf ook tussen. Heb ook contact opgenomen met de hoofdzetel van Volvo in Brussel of dit een gekend probleem was.. Ondertussen ook nogmaals nagevraagd en er kan toch wel degelijk nog druk op het koelsysteem zitten na een nacht stilstaan.. Dit ook bij een lekke koppakking..
              Als de koppakking lek is naar het koelsysteem toe of een barst ergens naar het koelsysteem kan dit niet dat er s’morgens nog druk op zit.
              Groeten Jan
              THERE IS NO SUBSTITUTE FOR CUBIC INCHES
              2 LITERS IS A SOFTDRINK NOT AN ENGINE SIZE

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                Ik dacht dat dit een probleem bij de eerste D4 4-cilinders van 181pk was, niet de 5-cilinders die als bulletproof bekend staan, maar ik kan mis zijn natuurlijk.
                Hier zit (zat?) toch een Volvo specialist op het forum? Die kerel met zijn MG's, zijn naam ontsnapt me, werkt bij Van Houdt dacht ik?

                Tot nog toe vind ik de verkoper toch coöperatief. Het enige wat ik niet snap is op welke basis ze de EGR hebben vernieuwd (werd deze schoongemaakt of effectief vervangen?) En bij een barst ga je toch net geen of weinig druk verwachten ipv heel veel?
                Als er een barstje is in de cilinderwand of de cilinderkop naar de koelvloeistof toe zal er druk van de compressie en arbeidsslag van de motor naar het koelsysteem gaan.
                Maar als de motor lange tijd stilstaat ontsnapt die druk langs waar hij er in gekomen is.
                Groeten Jan
                THERE IS NO SUBSTITUTE FOR CUBIC INCHES
                2 LITERS IS A SOFTDRINK NOT AN ENGINE SIZE

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten

                  Maar als de motor lange tijd stilstaat ontsnapt die druk langs waar hij er in gekomen is.
                  Wel ja, net dat bedoel ik.
                  Maar bij overdruk in je koelsysteem moet dat toch ook kunnen ontsnappen (vroeger via radiateur)? En je zou ook moeten kunnen zien dat er iets niet pluis is met de temp. van je koelwater?
                  2015 Golf 7 R DSG 4Motion BMT
                  2015 Lexus IS300h 25th Anniversary Edition

                  Comment


                  • #10
                    Een kennis zijn 5 cilinder is ook vervangen geweest onder garantie bij erkend volvo dealer , had nochtans jong okkasie aangekocht bij een niet volvo handelaar .

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten

                      Wel ja, net dat bedoel ik.
                      Maar bij overdruk in je koelsysteem moet dat toch ook kunnen ontsnappen (vroeger via radiateur)? En je zou ook moeten kunnen zien dat er iets niet pluis is met de temp. van je koelwater?
                      Ok dacht dat je weinig druk bedoelde bij warme motor met ergens een barst in.
                      Groeten Jan
                      THERE IS NO SUBSTITUTE FOR CUBIC INCHES
                      2 LITERS IS A SOFTDRINK NOT AN ENGINE SIZE

                      Comment


                      • #12
                        Wat ook kan is dat ergens een barstje opengaat bij warme motor en vlug terug sluit bij stilleggen motor.
                        Groeten Jan
                        THERE IS NO SUBSTITUTE FOR CUBIC INCHES
                        2 LITERS IS A SOFTDRINK NOT AN ENGINE SIZE

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                          Ik dacht dat dit een probleem bij de eerste D4 4-cilinders van 181pk was, niet de 5-cilinders die als bulletproof bekend staan, maar ik kan mis zijn natuurlijk.
                          Hier zit (zat?) toch een Volvo specialist op het forum? Die kerel met zijn MG's, zijn naam ontsnapt me, werkt bij Van Houdt dacht ik?

                          Tot nog toe vind ik de verkoper toch coöperatief. Het enige wat ik niet snap is op welke basis ze de EGR hebben vernieuwd (werd deze schoongemaakt of effectief vervangen?) En bij een barst ga je toch net geen of weinig druk verwachten ipv heel veel?
                          Mijn D5 V70 (2.4 vijfcilinder) had ook een gescheurde cilinderwand op ongeveer 100k km, zijn goede motoren maar zeker niet bulletproof.
                          Nieuw blok gestoken op kosten van Volvo (prijs zou uiteindelijk rond de 10k gehangen hebben).

                          Comment


                          • #14
                            Maar dat was een 2.4 zeker? En een Lays-edition
                            2015 Golf 7 R DSG 4Motion BMT
                            2015 Lexus IS300h 25th Anniversary Edition

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                              Maar dat was een 2.4 zeker? En een Lays-edition
                              2.4 ja, gechipt toen de wand gescheurd was, nee. Was volledig stock.

                              Comment


                              • #16
                                Bedankt voor jullie reacties allemaal. Over hoe het komt dat er druk blijft op het koelsysteem na een nacht stilstaan, kan ik me helemaal niet uitspreken. Afwachten wat het resultaat is wanneer de motor gedemonteerd wordt.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                                Ik dacht dat dit een probleem bij de eerste D4 4-cilinders van 181pk was, niet de 5-cilinders die als bulletproof bekend staan, maar ik kan mis zijn natuurlijk.
                                Hier zit (zat?) toch een Volvo specialist op het forum? Die kerel met zijn MG's, zijn naam ontsnapt me, werkt bij Van Houdt dacht ik?

                                Tot nog toe vind ik de verkoper toch coöperatief. Het enige wat ik niet snap is op welke basis ze de EGR hebben vernieuwd (werd deze schoongemaakt of effectief vervangen?) En bij een barst ga je toch net geen of weinig druk verwachten ipv heel veel?
                                De EGR klep werd vervangen, omdat deze wat vochtig was. Dit had echter niets met het probleem te maken en ze hebben dus ook niet getest of het hiermee opgelost was. Daarbij hebben ze dan ook veel te veel koelvloeistof in het systeem gedaan (echt wel overvol), waardoor de melding een hele tijd niet meer zou terugkomen. Dit was zeker geen ongelukje.. Als hij dan ook nog aangeeft met techniekers te werken met 30j ervaring, tja...

                                Hoezo vind je de verkoper coöperatief? Hij wil de auto nu wel voor de derde keer nakijken, maar verder is hij echt nergens coöperatief. Hij minimaliseerde elk punt dat ik aangaf al vanaf het begin, staat er niet voor open dat ik bij de herstelling blijf (moet ook niet natuurlijk, maar als je niets te verbergen hebt?), wil niet weten van een herstelling/diagnose bij Volvo zelf (is hij normaal voor verzekerd). Hij gaf ook zelf al meerdere keren aan een Mercedes garage en geen Volvo garage te zijn... Ik begrijp zeker dat het vaak niet evident is om een juiste diagnose te stellen en dat dit tijd kost, maar ik vetrouw het niet echt meer

                                Comment


                                • #17
                                  Vraag of die de auto terugneemt en pak een 1000euro verlies omdat je er toch al een tijdje met gereden hebt.
                                  Polo 6n 1.4

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik snap dat het een vervelend probleem is, en je kunt de verkoper misschien onvoldoende kunde aanwrijven, maar m.i. toch geen echte onwil (geloof me vrij, het is vaak anders bij 2de hands garantie).
                                    Verkoper heeft ongetwijfeld een garantieverzekering, de vraag is dewelke (voorwaarden). Misschien wil hij daarom niet bij Volvo laten herstellen omdat hij die kost niet kan recupereren.
                                    2015 Golf 7 R DSG 4Motion BMT
                                    2015 Lexus IS300h 25th Anniversary Edition

                                    Comment


                                    • #19
                                      Defecte cilinderkoppakking, barst in cilinderkop / cilinderwand ... het blijkt allemaal wel eens voor te komen bij deze motoren.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nog updates, topicstarter?
                                        2015 Golf 7 R DSG 4Motion BMT
                                        2015 Lexus IS300h 25th Anniversary Edition

                                        Comment

                                        Working...
                                        X