Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Advies bij keuze : Volvo V40 t2 of Mazda 3 2.0

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Advies bij keuze : Volvo V40 t2 of Mazda 3 2.0

    Hoi Allemaal

    Ik ga dit jaar op zoek naar een tweedehands Volvo V40 of Mazda 3, beiden vanaf 2015-2016. Gezien ik nauwelijks 15000 km/jaar rij zou ik voor een benzinewagen willen kiezen, van die 15000 km is ongeveer 3/4 autostrade. ( momenteel een 1.6 tdi'tje)
    Beide wagens zijn ongeveer even groot, beiden met een 2 liter benzinemotor die 120 en 122 pk genereren, maar de volvo heeft een turbo steken, de mazda niet.
    De mazda is in aankoop iets goedkoper ( een 1000 tot 2000 euro), maar dat durf ik over het hoofd zien.
    Zelf ben ik de V40 iets meer genegen ( door de turbo iets makkelijker beschikbaar koppel voor even snel voorbijsteken op de autostrade, of ben ik hierin mis ?) Anderzijds zou de atmosferische mazda oerbetrouwbaar zijn en naar verluid een erg leuk onderstel hebben... Beiden moeten jaarlijks op onderhoud, kosten ben ik nog niet van op de hoogte...

    Nu vraag ik me af, wat is jullie mening ? Mensen die info kunnen geven over realistische verbruikscijfers,rijervaringen,... alle commentaren zijn welkom !
    Ik heb reeds alles gelezen wat ik kon lezen, maar de verschillen tussen atmo en turbo worden vrijwel exclusief besproken bij turbomotoren met kleiner motorvolume, hier zijn het beiden 2.0 motoren...
    betrouwbaarheid, verbruik, en rijplezier zijn zowat de belangrijkste factoren voor me... Deze auto zou er eentje zijn om bij te houden " tot ie uiteenvalt", niet om binnen enkele jaren te wisselen...

    Alvast heel erg bedankt !

    Groetjes

  • #2
    https://www.spritmonitor.de/de/ueber...=1&powerunit=2
    https://www.spritmonitor.de/de/ueber...=1&powerunit=2

    De Mazda is iets zuiniger, zal ook een stuk goedkoper zijn in onderhoud (https://ibb.co/iDzFen), zijn normaal zeer betrouwbaar en zal zeker meer rijplezier geven dan de volvo.
    Volvo zal wel de veiligere wagen zijn die ook comfortabeler zal zijn

    Heb je met beide al eens gereden?.

    Comment


    • #3
      Beide toffe wagens. Volvo heeft goeie zetels en dat is voor mij persoonlijk een pluspunt, van mazda weet ik het niet zo.
      VW Golf 1.0 TSI DSG ComfortLine - http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...sg-comfortline

      Comment


      • #4
        Ik zou beginnen met twee uitgebreide proefritten.

        Comment


        • #5
          Beide hele mooie wagens! Hoewel de prestaties op papier vd Volvo iets minder zijn vermoed ik dat hij toch iets vlotter zal zijn tijdens inhaalacties etc door de turbo, hetgeen je zelf aanhaalt. Desbetreffende motor is wel ferm gereduceerd aangezien hij chipbaar is tot 225 (!) pk. Lijkt me fijn om die reserve te hebben, dus mijn stem gaat naar Volvo.


          Soit, een slechte keuze maak je sowieso niet. Houd ons zeker op de hoogte v/d outcome. Benieuwd naar jouw bevindingen.

          Comment


          • #6
            Mazda is binnen en buiten duidelijk groter, zeker achteraan en bagageruimte

            Volvo is 150 kg tot 250 kg zwaarder (afhankelijk van de bron), waardoor hernemingen, niet beter zijn als de Mazda (gebruikt nieuwere staal type)

            http://www.zeperfs.com/duel5867-5866.htm

            https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=89549&id2=86971&cache=no




            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door GillesP Bekijk Berichten
              motor is wel ferm gereduceerd aangezien hij chipbaar is tot 225 (!) pk
              Tjippen is niet legaal.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door GillesP Bekijk Berichten
                Desbetreffende motor is wel ferm gereduceerd aangezien hij chipbaar is tot 225 (!) pk.

                .
                Versnellingsbak en koppeling (T2) kan trouwens ook max. 280 à 300 NM aan....

                Daarom heeft de D2 (slechts 280 NM) al een sterkere versnellingsbak….(met hardere lagers en een grotere koppelingsschijf)

                +190 pk heeft altijd een automaat.....
                Last edited by quovadis; 26/03/2018, 21:46.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door quovadis

                  Versnellingsbak en koppeling (T2) kan trouwens ook max. 280 à 300 NM aan....

                  Daarom heeft de D2 (slechts 280 NM) al een sterkere versnellingsbak….(met hardere lagers en een grotere koppelingsschijf)

                  +190 pk heeft altijd een automaat.....
                  Van waar haal je dat? De D2 een andere versnellingsbak door hogere nm? Ik ontken het niet maar vraag me af vanwaar je die info hebt?

                  De versnellingsbak van de T2 kan een heel stuk meer dan 300nm aan geloof me. En die 225pk is ook geen limiet.

                  Comment


                  • #10
                    @ topicstarter: ik heb met beiden gereden en ben zelf in het bezit van een V40 T2 2liter van 2016.
                    Op motorisch gebied om een lang verhaal kort te maken: de mazda voelt veel trager aan dan de Volvo.
                    Ik weet niet of je een snelle schakelaar bent maar die Volvo T2 heeft zijn maximumkoppel extreem vroeg maar trapt ook snel op zijn adrm. Een standaard T2 is vlot tussen de 1500-3000 toeren. Wil je u wagen eens op de limiet rijden zal de T2 snel vervelen, maar ook daarvoor moet je niet bij de mazda zijn. Aan de volvo valt zeer makkelijk iets te doen moest het vervelen, aan de mazda niet.

                    Op de mijne staan nu bijna een 20.000km en ik ben nog nooit in de garage geweest binnenkort eerste onderhoud.

                    Het comfort is stukken beter in de Volvo, de mazda is dan weer iets speler en stuurt beter.

                    Ik vind de cockpit van de mazda een redelijk drama, infotainment is dan wel handiger via touch en de knop op de middentunnel. Sensus van Volvo durft soms wat traag te reageren bij bv ingave straatnaam maar op zich wel content van buiten bedieningsgemak. Ik heb her pack met hugh performance audio en ook dat vind ik beter dan dat van mazda.

                    Tja het is subjectief maar vind de Volvo er ook gewoon knapper en volwassener uitzien. De mazda is wel iets ruimer maar stoele zijn ruk, ik met mijn 1m90 zit zelfs in een cx5 slecht.

                    Kortom voor mij (niet omdat ik hem heb kon ook iets anders kopen) is de Volvo zeker een stuk meer zen geld waard. Bij de mazda zou ik enkel de 165 nemen en dan nog.
                    Ik heb redelijk wat harchbacks testgereden en voor mij zat de volvo gewoon verdomd goed in elkaar, samen met de audi a3 voor mij het beste van alle hatches. Ow mss een golf ook maar daar wou ik niet in rijden.

                    Comment


                    • #11
                      Hi allen ! Alvast bedankt voor de commentaren !

                      Ik leun richting volvo vanwege knap(per) interieur en ietsje "tijdlozer" dan de sportieve mazda. Bij rationeel denken wint de mazda dan weer ( goedkoper in zowel aankoop als onderhoud, geen turbo die vervangen zal moeten worden, grotere koffer) . Ik ga een dezer dagen waarschijnlijk eens een testritje maken met de mazda en dan kijken we weer verder... Wat motorkeuze betreft zal het een 120pk'tje worden... gezien het piekvermogen van de andere motor 165 pk is in het rood, waar ik zgan zal komen, is er bij het dagelijks rijden zo goed als geen verschil te voelen ( even veel koppel...)

                      Als hij even vlot kan voorbijsteken op de autostrade als m'n 1.6 tdi-tje met 105pk, desnoods met eens terugschakelen ben ik reeds ruim tevreden. Vandaag trouwens voor de eerste keer met een niet- turbo wagen gereden, ik miste de duw van de turbo wel een beetje, maar het soepel door accelereren voelde ook niet onaangenaam.

                      Comment


                      • #12
                        Beste dat je kan doen is inderdaad testrijden. Alleszins ik geef u op een briefje dat in dieseltoerengebied zelfs de volvo aangenamer gaat voelen dan de 165pk versie. Die laatste is natuurlijk sneller 0-100.
                        Als je vroeg schakelt is de volvo echt gewoon goed bij de les. Zehebben trouwens fabriek rond de 10pk meer altijd bij testen.

                        Zie hier de vermogenscurve van de v40 om u een idee te geven van die 3500nm stop.

                        Last edited by SteakFriet; 28/03/2018, 08:54.

                        Comment


                        • #13
                          Hmm 270 koppel volgens de dyno? Kan ik moeilijk geloven. Maar ook de beloofde 220 nm zijn meer dan prima voor het dagelijks verkeer.
                          Het enige dat mij bij de volvo tegensteekt is de kleine en onpraktische koffer (die van een nieuwe polo / ibiza is groter)
                          VW Golf 1.0 TSI DSG ComfortLine - http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...sg-comfortline

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door sunking
                            Hmm 270 koppel volgens de dyno? Kan ik moeilijk geloven. Maar ook de beloofde 220 nm zijn meer dan prima voor het dagelijks verkeer.
                            Het enige dat mij bij de volvo tegensteekt is de kleine en onpraktische koffer (die van een nieuwe polo / ibiza is groter)
                            Tgo ja het zijn rotortesten... bsr is geen huistunertje dus vertrouw de cijfers wel.

                            Comment


                            • #15
                              op dat grafiekje, Torque Original, blauwe stippellijntje, met op de linker as de Nm schaalverdeling.
                              VW Golf 1.0 TSI DSG ComfortLine - http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...sg-comfortline

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Senbrox Bekijk Berichten

                                Van waar haal je dat? De D2 een andere versnellingsbak door hogere nm? Ik ontken het niet maar vraag me af vanwaar je die info hebt?

                                De versnellingsbak van de T2 kan een heel stuk meer dan 300nm aan geloof me. En die 225pk is ook geen limiet.
                                Zelf heb ik ooit bij VCST (Transmissiefabriek van Volvo) gewerkt en daarvan weet ik dat het voornaamste verschil in transmissie de hardheid van de lagers is.
                                (om +NM te verwerken, zonder een visueel verschil...wat het werk voor de boekhoudkundige stockcontrole niet makkelijk maakte...)

                                Als je de vergelijking maakt met V40 T2, T4 en D2 zie je dat de basis diesel een sterker type versnellingsbak heeft (met slechts 280 NM)
                                https://www.media.volvocars.com/glob...specifications

                                https://www.volvoclub.org.uk/press/v...ifications.pdf

                                Vanaf de S60 gebruikt elke versie (T3 250 NM) de (sterkere) M66 (Ford) manuele versnellingsbak…(benzine en diesel)

                                Maar de XC40 T3 (265 NM) krijgt wel de basis versnellingsbak, (elke cent is van belang voor Volvo voor een instap model) welke je dus best niet laat tunen….

                                https://www.autobreakingnews.com/201...ersions-later/
                                Last edited by quovadis; 28/03/2018, 11:08.

                                Comment


                                • #17
                                  Ik ben ook op zoek naar een betrouwbare en zuinige tweede wagen. De uitstoot en verbruikscijfers van Mazda zijn wel een pak beter dan de V40. Zelfs de 1.5 diesel is betaalbaar qua taksen door de enorm lage uitstoot. Bij mij ligt de Mazda 3 in pole positie. Verdere concurrentien zijn de VW Golf, Renault Megane en de Peugeot 308 maar ik heb twijfels aan de betrouwbaarheid van de laatste 3. Overnameprijs huidige wagen zal ook mee beslissen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door quovadis

                                    Zelf heb ik ooit bij VCST (Transmissiefabriek van Volvo) gewerkt en daarvan weet ik dat het voornaamste verschil in transmissie de hardheid van de lagers is.
                                    (om +NM te verwerken, zonder een visueel verschil...wat het werk voor de boekhoudkundige stockcontrole niet makkelijk maakte...)

                                    Als je de vergelijking maakt met V40 T2, T4 en D2 zie je dat de basis diesel een sterker type versnellingsbak heeft (met slechts 280 NM)
                                    https://www.media.volvocars.com/glob...specifications

                                    https://www.volvoclub.org.uk/press/v...ifications.pdf

                                    Vanaf de S60 gebruikt elke versie (T3 250 NM) de (sterkere) M66 (Ford) manuele versnellingsbak…(benzine en diesel)

                                    Maar de XC40 T3 (265 NM) krijgt wel de basis versnellingsbak, (elke cent is van belang voor Volvo voor een instap model) welke je dus best niet laat tunen….

                                    https://www.autobreakingnews.com/201...ersions-later/
                                    Dank voor de documenten. Ik onthou toch vooral dat de T2 en T4 dus identiek zijn. Met de diesel ga ik toch niet vergelijken. En ik zou denken dat er op de T4 toch wat marge zit dus immens veel op de T2.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Heeft er iemand een idee hoeveel koppel de 6-traps geartronic (TF-71SC) aankan, dewelke in de T2, T3 en T4 zit?
                                      De T4 wordt sinds een tijdje getuned naar 225pk/400Nm. Ik vraag me af of dit wel gezond is qua koppel.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Wat tuning betreft, heb ik ondertussen het meeste vertrouwen in wat Volvotune levert. Van die mensen weet ik dat ze echt wel rekening houden met wat veilig aangepast kan worden, binnen de marges van onderdelen zoals de geartronic. Mijn huidige V70 D5 levert meer vermogen en koppel dan de vorige D3, maar veel minder bruut en veel minder belastend voor de hele aandrijflijn. Deze laatste is dan ook door Volvotune gedaan.

                                        Een V40 T4 brengen zij blijkbaar slechts naar 190 pk, 340 Nm...
                                        http://volvotune.nl/Chiptuning-Volvo-V40

                                        Comment

                                        Working...
                                        X