Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto importeren en homologeren (UK, Japan, ...) Hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Een 2e hands auto importeren en homologeren (UK, Japan, ...) Hoe ?

    In navolging van het topic over het importeren van wagens uit Duitsland, had ik mezelf voorgenomen om een overzicht te maken over het importeren van wagens uit andere landen. In het bijzonder voor wagens zonder een Europese goedkeuring (COC = Europees Certificate of Conformance). Ik heb enkele maanden zelf een wagen in de UK aangekocht (Mitsubishi Evolution 7 FQ300) en heb weken nodig gehad om onderstaande informatie te kunnen bekomen.

    Het word dus een serieus verhaal om te lezen, maar het is dan ook niet allemaal *zo* simpel om een niet Europees gekeurde wagen op de baan te krijgen .



    Voor je dit avontuur begint :
    • Ben je zeker dat je wagen goedkoper is in het buitenland. Transport, lichten ombouwen, andere dingen ombouwen, ... ?
      De wisselkoersen van den Yen en de Britse pond schommelen soms zéér sterk.
    • Zéér belangrijk ook : Ben je 100% zeker dat je het aankan om een wagen te komen in het buitenland en er pas 6 tot 12 maanden voor de eerste keer mee te kunnen rijden ?
      Je zal soms tot maanden moeten wekelijks rondbellen naar de UK, importeurs, garages, keuring, douane, ... Om alles zelf in orde te kunnen krijgen. Het is niet altijd plezant !
    • Het is niet omdat er al een 100% identieke wagen naar België gekomen is en gehomologeerd is, dat jou wagen sneller op de baan zal geraken. Dit is een veel voorkomende fout. Iedere wagen moet gekeurd worden als 'Alleenstaand geval'.
    • Laatste minst belangrijke punt : Wil je ECHT aan de andere kant van de auto gaan zitten en zo de extra aandacht van alles 'witte met blauwe lijn autos' trekken ?
      (Tuurlijk wil je dat als jou wagen uniek in België is !!! )
    Over welke wagens gaat het precies :
    • Wagens uit niet europese landen, de populaire land hierbij is uiteraard Japan
      (Lees : Nissan Sylvia, Nissan Skyline, Mitsubishi Evolution 6 TME, ...)
    • Wagens uit europese landen, maar die niet beschikken over een COC
      (Lees : Mitsubishi Evolution 7 FQ300, kitcars, ...)
    1. Zoek een wagen :

    De eerste stap is uiteraard de zoektocht naar een geschikte wagen. Een wagen kopen zonder deze te zien is niet gemakkelijk, maar ook niet onmogelijk. Veel sites in Japan en de UK zijn voorzien op export en gebruiken een systeem met cijfers tussen 1 en 5 om de staat van de wagen aan te duiden. Vraag uiteraard ook héél veel foto's indien mogelijk.

    De meest gebruikte websites om een wagen in het buitenland te kopen zijn ebay (UK), pistonhead (UK), mashamoto (Japan), ...

    Bij het aankopen van een wagen moet je ervoor zorgen dat je bij de wagen een 'UK Registration Certificate' krijgt (Blauw met groen formulier !) of voor Japan het document die daar telt als gelijkvormigheids attest en waarschijnlijk aan de nummerplaat gekoppeld is. Dit heb je nodig bij de douane.
    (Wat mij ook opviel is dat er geen BTW (VAT) op de factuur komt. In de UK word er volgens mijn garagist (die uit de UK dus) geen BTW gerekent op 2de hands wagens in de UK.)

    2. Breng de wagen naar Belgie :

    Hoe krijg je nu deze nieuwe aanwinst in België. Een wagen uit de UK naar hier halen kan je op enkele manieren doen. Het systeem is in ieder geval niet zoals een wagen uit Duitsland halen met transitplaten.



    Over de prijs kan je ook meestal wel onderhandelen als je afstand doet van de garantie (je gaat ECHT niet naar de UK rijden met een defect onderdeel ...). Je kan hierbij rekenen op bedragen rond £250.
    • Laat de wagen ophalen door iemand die niets anders doet. Er zijn in België meerdere personen te vinden die wagens uit de UK ophalen als hun job. Bijvoorbeeld importeurs van kitcars zijn er zeker te vinden. Je mag mij ook altijd contacteren voor een betrouwbare persoon. (Reken maar snel 750€ tot rond Birmingham).

      In de meeste gevallen moet je al het geld cash meegeven in £ Pond zodat ze kunnen betalen aan de verkopen of het geld kan je ook zelf overschrijven met een overschrijving.
    • Je kan de wagen ook zelf gaan ophalen in de UK. Veel export garage bieden een service aan om de wagen tot aan de grens (Dover) te brengen. Dan kan je er zelf voor kiezen om de wagen met Z-platen, eigen platen of een aanhangwagen verder te vervoeren.

      BLIJKBAAR IS HET VOLGENDE NIET OF ZEER MOEILIJK TE REGELEN ALS JE NIET IN DE UK WOONT !(Een tip (die ik zelf niet kende toen ik mijn wgaen kocht) : Als je de wagen koopt moet je ervoor zorgen dat je bij de wagen een nieuwe MOT (voor 1 jaar keuring) en verzekering krijgt van de verkoper. Die garages kunnen dit regelen en kunnen je 6 maand of een jaar verzekeren op naam + nummerplaat. Zo kan je met de wagen rijden, op Engelse platen in België.)
    3. Ga naar de Douane



    Als je iets over de grens brengt in ons één-gemaakt-europa moet je dus zelf naar de douane.
    • Waar : Zoek een kantoor in de buurt via http://ec.europa.eu/taxation_customs...g=NL&Country=%
    • Wat neem je mee : De factuur en het UK Registration Certificate.
    • Wat is het doel : Het bekomen van een Vignet 705 (Roze A4 blad)
    • Prijs : Onder de 1€ via de douane zelf, via een douane bedrijf 50€, maar dan moet je ook niets zelf regelen (liever lui dan 20 pagina's wetteksten lezen manieren )
    Het Vignet 705 is het formulier met de titel 'Aanvraag tot inschrijving van een voertuig'. Dit document zorgt er dus samen met het 'UK Registration Certificate' voor dat jou wagen in België naar de keuring mag om te worden ingeschreven/gehomologeerd. De douane controleerd of er BTW moet betaalt worden en het volledge intracommunautaire gebeuren in orde is voor jou wagen.

    4. Regelen een homologatie keuring (Op AFSPRAAK !)

    Zoek via de site van de keuring, een keuring station waar je terecht kunt voor een homologatie keuring. Dit is minstens 1 station per provincie. Bel die mensen op en regelen een afspraak (bij mij was dit in Deerlijk en alleen tussen 7h00 en 7h30 !).

    Website voor West-Vlaanderen : http://www.km.be/KMnl/autokeuring.html
    Zoek naar een station met : 'Gelijkvormigheidkeuring zonder demontage'




    5. Ga naar de Gelijkvormigheids keuring (= homologatie keuring)
    5.1 Voordien

    Voordien moet je ervoor zorgen dat je de wagen in orde gezet hebt naar de Belgische wetgeving. Dit kan zo'n beetje vanalles zijn, maar de meest bekende punten waar je zeker iets voor zal moeten ondernemen zijn :
    • Voorlichten : Koop Belgische voorlichten, zodat ze naar de juiste kant schijnen en regel deze af zoals het bij iedere auto moet. Moderne wagens hebben geen mogelijkheid om alleen de interne spiegels aan te passen. Dus dit zal je wel iets kosten (Mitsubishi Evo prijzen zijn rond de 1200€ voor 2 stuks, via-via kan je het wel regelen voor de helft van de prijs normaal)
    • Gordels : zorg voor europees gekeurde gordels. Een UK wagens zal dat wel hebben meestel, een japanse niet altijd. Normaal kan je dat zelf controlleren door te zien of er een oranje aanduiding op de gordel genaaid is (onderaan).
    • Mistlicht achteraan : Zorg voor een mistlicht aan de JUISTE kant van de wagen of in het midden. Zo'n opbouw mistlichten zie je dikwijls op import wagens, zoals de Dodge Ram's enzo.

    • (Heb je alleen nodig tijdens de jaarlijkse keuring )
    • Snelheids aanduiding : Zorg voor een snelheids aanduiding in km/h of km/h en mph. De afstands aanduiding moet niet in kilometers staan, strikt volgens de wettekst moet je wel het woordje 'Miles' op je dashbord hebben staan.
      (Bij mij is dit niet zo en geen problemen bij ondervonden)
    • Zorg dat je wagen volledig in orde staat zoals je naar een gewone keuring zou moeten gaan !

    • - Zelf geen problemen mee gehad of gecontroleerd -
      Zorg dat je uitlaat niet boven het wettelijke DB niveau gaat.
      Zorg dat je CO in orde is.
      Zorg dat je niet op slicks rijd (UK auto hebben dikwijls slicks die EU goedgekeurd zijn, maar onze keuring is niet zo blij daarmee).
    5.2 Tijdens
    1. Er word een volledige keuring van je wagen gedaan zoals dit bij de jaarlijkse keuring het geval is. Dus lichten, banden, veren, remmen (pas op met 4x4), ...
    2. Er word een volledige homologatie keuring gedaan. De mannen van de keuring hebben daarvoor uw vignet 705 nodig, het 'UK registration certificate'. Zelf hebben ze een document van enkele pagina's die ze moeten invullen voor het Ministerie van Verkeer en Mobiliteit.

    1. Dus ze zullen de maten van je wagen opnemen, alles serienummers controlleren, de gordels, de uitlaat, de banden, de motor en motornummers, wegen van de auto, ...
      Bij heeft dit in totaal 60 minuten geduurd, dus ze checken alles.
      Op dit punt draait het echt om DOCUMENTATIE en wat jij zelf van de wagen weet. Zorg ervoor dat je service manuals van jou type wagen uitgeprint bij je hebt. De afmetingen, locatie van serienummers en simpelweg kennis van de wagen helpen immens. Ze kopierden van mij 10 pagina's om mee te sturen. Ook als je de wagen wil proberen in te schrijven met minder PK dan deze in werkelijkheid is, moet je dit HIER doen.
      (Pagina's van de service manuals uitwisselen met andere modellen, doe dit op eigen risico, want ze zijn niet achterlijk in de keuring )
    5.3 Nadien
    Bij het betalen zal je ongeveer 100€ kwijt zijn. Dit is om de volledige gelijkvormigheids procedure te starten en is de laatste kost die puur met het homologeren te maken heeft normaal.
    6. Rij vrolijk naar huis

    Zet de wagen in de garage en wacht minimum 1 maand. Meestal mag je rekenen op minimum 2-3 maanden, maar de eerste reactie kan al komen na 1 maand.

    Hierbij is een verzekering en verlenging op de UK platen een echte must. Op deze manier staat je nieuwe machien niet weg te rotten in de garage zoals deze van mij . Want volledig wettig met een niet gehomologeerde wagen op de baan rond rijd is moeilijk.

    7. De eerste reactie

    Nu zijn er 2 mogelijkheden, normaal zal je nu de opmerkingen van het ministerie ontvangen en moet zorgen voor extra gegevens/attesten van de importeur van jou merk. Het kan ook zijn dat alles direct in orde is en dat je nu naar de 2de hands keuring mag ...


    (Als ik een 2de auto zou importeren denk ik dat het in 1 keer moet lukken eigenlijk)
    • Positief ?

      Ga naar puntje 8.
    • Negatief ? (meest voor de hand liggende optie)

      Probeer de wensen te vervullen van het Ministerie. In mijn geval werd er gevraagt naar een attest van de officiele invoerder van Mitsubishi met de vermelding van het maximaal toegelaten gewicht waarmee de wagen geladen mag worden per as, in totaal en van de sleep. Ook de gegevens van de katalysator waren ze in de keuring VERGETEN op te schrijven en moest op het attest komen (vraag dit dus zelf in de keuring dat ze dit opschrijving als je een sport uitlaat hebt tijdens het homologeren !).

      Als je dat attest kunt bekomen (in mijn geval was dit 2 tot 3 maanden wachten en dat was nog als snel gezien) kan je dit terug gaan afleveren in de keuring om op te sturen naar het ministerie. Normaal moet je de wagen niet meer meedoen, maar om bijvoorbeeld de gevens van de katalysator op de schrijven moet dat dus wel ...
      (Bel vooraf eens om af te stemmen met de stationschef van uw keuring)
    8. Klaar

    EDIT 29/06/2009 :
    Voor je naar de 2de handskeuring mag, krijg je nog een brief in de brievenbus van de 'Federal overheidsdient voor Mobiliteit en Vervoer'. Dit met de vriendelijke vraag om het bedrag van 170,00€ over te maken op hun rekening binnen de 60 dagen (uiteraard doe je dit binnen de 1 dagen ...).

    Uitleg van het bedrag :
    - Onderzoek van een nieuwe aanvraag om een individuele goedkeuring - 140€
    - Afgifte van documenten voor een goedkeuring als alleenstaand geval - 30€

    Deze brief verre van duidelijk, maar volgens mij komt het erop neer dat je wagen nu volledig goedgekeurd is en dat ze je alle papieren opsturen van zodra je het geld overschrijft. Ik wacht terug vol spanning ...
    Neem je nieuwste speeltje terug uit de garage en ga naar de keuring voor een volledige 2de hands keuring, carpass,... Dit kan geen probleem zijn als de vorige stappen al gelukt zijn en je daarbij al een groene kaart gekregen had (zoals in mijn geval).

    Met de verkregen papieren kan uw nieuwe nummerplaat aanvragen en de wagen ook gaan inschrijven zoals je met iedere wagen moet doen.



    9. Bronnen en linksDat was ongeveer alles wat momenteel in mijn hoofd speelde tijdens het typen, normaal gezien zullen wel hier en daar nog opmerkingen toegevoegd worden zodra ze mij te binnen schieten. Er komt immens veel bij kijken, je moet immens veel geduld hebben en er is nergens goeie informatie over te vinden. Dus hopelijk krijgen we dit als sticky zodat er nog mensen van kunnen genieten.

    Als je nog fouten, extra informatie, ... ziet in de tekst mag je mij dit gerust laten weten en dan kan ik deze zeker nog aanpassen/toevoegen met een bron vermelding.

    EDIT (02-06-09 @ 19h11) : Eerste versie gepost
    EDIT (02-06-09 @ 21h00) : Alles nog eens grondig overlezen en bronnen toegevoegd
    EDIT (29-06-09 @ 17h50) : Nog iets nieuw in de brievenbus gehad van het Ministerie
    Last edited by Mr.ChronoM; 03/03/2010, 21:36.

  • #2
    handig
    1988 BMW e30 316

    2000 Volvo C70 2.5T cabriolet

    Comment


    • #3
      Schitterend, bedankt om dit te delen met ons!

      Comment


      • #4
        Nog net een eerste keer alles goed overlezen en hier en daar wat aangepast (layout en typo's) en ook nog wat van mijn bronnen en links toegevoegd.

        Hoop dat jullie er allemaal iets aan hebben en dat er enkele mensen hiermee ook de stap durven nemen. Je mag mij altijd contacteren voor extra info


        @ NineEleven en William Blake : Graag gedaan héhé !

        Comment


        • #5
          fantastisch, bedankt!
          kun je even uitweiden over aftermarket aanpassingen en of zij worden gekeurd?
          1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

          Comment


          • #6
            Beetje late reactie ondertussen ...

            Algemeen :

            Aanpassingen aan de wagens zijn altijd op eigen risico en ter goedkeuring van het Ministerie van verkeer. Over het algemeen kan je stellen der er héél wat dingen meegekeurd worden. Je moet het zien als een homologatie van een 'gewone' wagen eigenlijk.

            Iedere wagen moet gehomologeerd worden om op onze wegen te mogen komen :

            • Hij moet dus voldoen aan de Europese wetgeving en krijgt dan een CoC.
            • Hiermee word de wagen toegelaten op de weg en ingeschreven
            • Aanpassingen hieraan moeten terug vallen onder de wetgeving zoals wij deze kennen.
            Dit alles telt ook voor een import gehomologeerde wagen.

            Mijn wagen zal bijvoorbeeld gekeurd worden met een uitlaat van Buddy Club. Geen probleem op zich (zolang de CO in orde blijft) maar als deze uitlaat van Buddy Club vervangen moet worden later. Moet ik een europees gekeurde met attest monteren, want anders wijkt mijn wagen af van de homologatie.


            Wat meer in detail :

            Ieder onderdeel is verschillend eigenlijk ...

            In het geval en bijvoorbeeld een big brake kit, andere zetels, ... zullen ze dit in de keuring normaal niet door hebben en met een beetje geluk nooit over spreken of noteren. Das dus geen probleem, want die mannen kunnen ook niet ieder onderdeel op iedere wagen kennen.

            Aanpassingen aan de motor is ook zoiets. In eerste instantie schrijven ze gewoon het motornummer op het formulier. er word nooit gecontrolleerd op PK, NM, ... Dus zolang het niet te extreem is zal de wagen op de originele motor gewoon gekeurd worden. Als je motorruimte natuurlijk vol blauwe buizen zit en ze willen op de keuring een beetje moeilijk doen ... tja, iedereen kent de keuring wel een beetje .

            Oplossing bij extreme vallen :

            Naast de methode die ik hierboven omschreven heb *kan* je ook uw eigen wagen laten homologeren zonder gebruik te maken van een speciale keuring en zelf rechtstreeks alles regelen met het ministerie. Op deze manier krijgen ze eigenlijk zelfs de auto niet te zien en krijgen ze gewoon het motornummer om goed te keuren. Reken hierbij wel dat je met een beetje pech al snel langer dan 12 maand zal bezig zijn, terwijl via de keuring het moet kunnen in 3-4 maand (wat niet veel lukt, maar dat ligt niet aan de keuring/staat).

            Als je dan op deze manier alles goed krijgt en naar de eerste keuring gaat (2de hands keuring) kunnen ze eigenlijk geen opmerkingen maken, want jij kunt daar zwaaien me een 'Goedkeuring als alleenstaand geval' van het ministerie.



            Het blijft allemaal moeilijk in de schatten natuurlijk.
            Want echt een volledig uitgeschreven wetgeving is er eigenlijk niet... :/

            Comment


            • #7
              Nog even een update gedaan in de tekst bij puntje 8.
              Heb vandaag nog een brief in de bus gekregen om nog eens 170€ over te schrijven naar het Ministerie van Mobiliteit en Vervoer. Ik neem aan dat mijn wagen nu volledig goedgekeurd is en dat ze na het ontvangen van mijn centjes, alle papieren zullen opsturen naar de keuring (of naar mij thuis).

              Dan is het alleen nog naar de 2de hands keuring en klaar ... normaal gezien ...

              word vervolgt

              Comment


              • #8
                Bedankt voor je update over dat bedrag, meneer chrono!

                Ik zit nu zelf in de fase dat het dossier afgekeurd werd door het ministerie: ik ben met de gevraagde attesten gegaan en alles is onderweg sinds anderhalve week.
                Op de keuring hadden ze mij verteld dat ze mij een brief gingen sturen wanneer ze nieuws hadden; ze wisten zelf niet hoe het verder zou gaan verlopen. Het enige wat ze wisten is dat ik een brief zou krijgen van het ministerie met de vraag om een bedrag over te maken .. welk bedrag wisten ze ook niet op de keuring, en ik hield er mijn hart een beetje voor vast .. maar blijkbaar is de kous dus af met 170 euro, oef

                Welke documenten moet je nog ontvangen vooraleer je naar de gewone keuring (niet de homologatiekeuring) kunt gaan?

                En enig idee wat er met de V5 moet gebeuren? Ik heb die nu nog altijd in handen maar blijkbaar moet die opgestuurd worden?
                1963 Land Rover Series IIa
                1994 Mercedes SL320
                2015 Land Rover Discovery SDV6
                2016 Porsche Cayenne GTS

                Comment


                • #9
                  Blijkbaar zit jij ongeveer 2-3 weken achter mij in het volledig process .

                  Ik ben precies 1 maand geleden met mijn attesten naar de keuring geweest en toen hebben ze mij net hetzelfde vertelt als tegen wat ze tegen jou vertelden. Dus je kan erop rekenen dat je snel een brief als deze van mij nu zal ontvangen.

                  Ik heb wel al een factuur bij de documenten laten opsturen, meestal gebeurd het dat je een brief krijgt van het ministerie met die vraag blijkbaar. Indien niet dan word het ook die betaling denk ik.

                  Normaal zullen ze nu nog een 'stickertje' (volgens de keuringchef) opmaken met de gegevens van jou wagen en dit zullen ze opsturen naar de keuring om in je wagen te kleven. Daarbij zal dan ook je gelijkvormigheids-attest zitten neem uk aan. Verder hb je niets meer nodig denk uk ?

                  Het V5 document is bij mij al ongeldig gemaakt door de douane. Dus als je een kopie opgestuurd hebt, samen met je dossier bij de keuring, is dit niet meer geldig. Waarschijnlijk heb je het niet meer nodig, maar ik zal het gewoon bewaren bij de rest van mijn papieren (moesten de flikken eens moeilijk doen dat ik aan de verkeerde kant zit ).

                  btw : welke wagen ben je aan het importeren ?

                  Comment


                  • #10
                    V5 is inderdaad bestempeld door de douane; ik hou het uiteraard allemaal netjes bij; je weet maar nooit in zo'n fijn land als België

                    Bedankt voor je reply; ik ga zien wat ik toegestuurd krijg van de keuring ...

                    Deze kar aan het importeren (tijdelijk op belgische platen, was juist voor de photoshoot ): http://farm4.static.flickr.com/3324/...0fc620a8_o.jpg
                    1963 Land Rover Series IIa
                    1994 Mercedes SL320
                    2015 Land Rover Discovery SDV6
                    2016 Porsche Cayenne GTS

                    Comment


                    • #11
                      Op belgische platen ! Zou uk nooit doen ! NOT .

                      Als ik nog een update binnenkrijg laat ik het zeker weten. Hoop dat ze daar bij het ministerie niet met zijn alleen verlof nemen voor een maandje of 2 allesinds.

                      Comment


                      • #12
                        Nog ff extra gechecked bij een kennis die ook een UK auto gekocht had en na de betaling van dit bedrag (bedrag verschilt trouwens sterk per wagen blijkbaar) duurt het ongeveer 2 weken voor de papieren in de brievenbus liggen als alles goed gaat .

                        Blijkbaar kan het nog altijd zijn dat hem op dit stadium afgekeurd word, maar de kans wel wel heel klein denk uk.

                        Comment


                        • #13
                          Ik heb nog altijd geen papieren van't ministerie ontvangen ... vrees dat ze daar allemaal met congé vertrokken zijn
                          1963 Land Rover Series IIa
                          1994 Mercedes SL320
                          2015 Land Rover Discovery SDV6
                          2016 Porsche Cayenne GTS

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichten
                            Ik heb nog altijd geen papieren van't ministerie ontvangen ... vrees dat ze daar allemaal met congé vertrokken zijn
                            rij jij nog altijd met die UK-plaat rond?
                            2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                            Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                            Comment


                            • #15
                              Wanneer heb je voor het laatst bericht gehad van keuring/ministerie ?
                              Van mij duurde het altijd iets meer dan 1 maand tussen de verschillende stappen/brieven ...

                              Ik ben ook geduldig aan het afwachten, de congé zal ons natuurlijk niet extra helpen

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Mr.ChronoM Bekijk Berichten
                                In het geval en bijvoorbeeld een big brake kit, andere zetels, ... zullen ze dit in de keuring normaal niet door hebben en met een beetje geluk nooit over spreken of noteren. Das dus geen probleem, want die mannen kunnen ook niet ieder onderdeel op iedere wagen kennen.
                                .... ik heb zelf een aantal jaar geleden. met het invoeren van een duitse Audi met ABT ombouw (300 pk.) ondervonden, dat je deze zaken misschien beter kunt aanwijzen en laten noteren.

                                Ik ging ervan uit, dat alles in de keuring 'alleenstaand geval' was genoteerd (aangezien het ook allemaal op de duitse papieren had gestaan). Toen ik echter het jaar erop voor de gewone keuring kwam, werd ik afgekeurd ivm te laag sportonderstel (was wel voordat tuningkeuringen zijn ingevoerd). De bigbrake kit werd heen gekeken, maar vreemd genoeg niks van gezegd.

                                Gelukkig kon ik een kopie van de oude duitse papieren voorleggen, waardoor de stationschef een aanpassing heeft gedaan en de wagen goedgekeurd werd.

                                Weet natuurlijk niet hoe dat voor een UK import zit, aangezien de aanpassingen hier dan niet vermeld staan op de originele papieren !?


                                Voor de rest! BEDANKT voor de uitgebreide uitleg! ... Ben al regelmatig aan het kijken op pistonhead en er steekt van alles mijn ogen uit

                                Comment


                                • #17
                                  Ook bedankt voor de nuttige info .
                                  In mijn geval is er buiten de uitlaat niets extra aangepast buiten de ombouw naar de FQ-300 versie. Persoonlijk zal ik hier niet veel problemen mee krijgen want de aanpassingen zijn de ECU, opganging (niet laag) en luchtinlaat. De aanpassing van de uitlaat zal wel op de papieren staan gelukkig !

                                  En veel suc6 met de zoektocht é

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Mr.ChronoM Bekijk Berichten
                                    Wanneer heb je voor het laatst bericht gehad van keuring/ministerie ?
                                    Van mij duurde het altijd iets meer dan 1 maand tussen de verschillende stappen/brieven ...

                                    Ik ben ook geduldig aan het afwachten, de congé zal ons natuurlijk niet extra helpen
                                    De vorige keer duurde het een kleine 3 weken, nu ben ik al bijna een maand aan het wachten.

                                    Ik begin er stilaan voor te vrezen dat ik nog deze zomer zal kunnen rondrijden
                                    1963 Land Rover Series IIa
                                    1994 Mercedes SL320
                                    2015 Land Rover Discovery SDV6
                                    2016 Porsche Cayenne GTS

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
                                      rij jij nog altijd met die UK-plaat rond?
                                      Sinds 18 maart heb ik er welgeteld 3 keer mee gereden en dat was telkens op BE plaat
                                      1963 Land Rover Series IIa
                                      1994 Mercedes SL320
                                      2015 Land Rover Discovery SDV6
                                      2016 Porsche Cayenne GTS

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichten
                                        Sinds 18 maart heb ik er welgeteld 3 keer mee gereden en dat was telkens op BE plaat
                                        maar hij is nog ni ingeschreven in BE?

                                        gij pakt risico's
                                        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X