PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe raakten we vroeger ooit vooruit?



Aquino
15-02-12, 13:56
Ik heb voor de leute eens gekeken naar specificaties van oude wagens waar ik of mijn ouders ooit mee gereden hebben en ben verschoten...

Een Passat van begin jaren '80. 54pk en koppel 102Nm. Ik herinner mij zelfs nog de 5 versnellingen... 4 vooruit en 1 achteruit :wink:
Toch kan ik mij niet herinneren dat die niet reed. Ditto Astra uit 1998. 68pk en 105Nm koppel. Eigenlijk nooit opgemerkt dat die niet ging. Hier heb ik wél zelf mee gereden, dus ik weet nu zeker dat die wel reed.

Ik vraag me dan af: zijn we zo verwend geraakt? Ik rij nu met een Octavia 105pk, 250Nm en ik weet nog dat die feller trok dan mijn Astra, maar echt spectaculair heb ik dat nooit gevonden. Maken de pk's dan zo weinig uit voor onze rijervaring?

flappy
15-02-12, 14:01
gewicht is al de eerste dooddoener. Auto's van nu wegen een pak meer dan de auto's van toen. En dat gewicht compenseer je maar op 1 manier: meer pk's.

sunking
15-02-12, 14:05
En de rijbeleving niet vergeten. Met nieuwe auto's gaat ge wel rapper vooruit dan met de auto, ge voelt het alleen niet, veel geluiden en schokjes worden uitgefilterd...

Jeffrident
15-02-12, 14:10
Ik heb leren rijden met een A6 uit 1995 (90pk) en heb daarna gereden met een A6 uit 2005 (136pk) en vond dat toch een immens verschil.

Ervoor had ik nooit de indruk dat die 90pk traag was, maar eens ik in de nieuwe had gezeten was die plots zo sloom...

stebenz
15-02-12, 14:17
pk's wennen vlug
mijn 300CE uit 1988 met "slechts" - uhum - 180pk was in die tijd een beest van een wagen binnen de middenklasses. Een echte dure snelle wagen voor de "have mores".
Waarom rijden er nu nog zoveel 230CE's rond denk je? Maar een sjieke naft coupe met 136pk zou nu belachelijk zijn.

Reppst
15-02-12, 14:26
Sinds mijn golf II 1.6 diesel AUTOMAAT van 1986 is alles beter!

Goh waar is den tijd dat ik me moest laten uitzakken en dan een aanloop nemen van een km om iemand in te halen.:grin:

David67
15-02-12, 15:18
Langzaamste wagen die m'n vader ooit kocht was een Volvo 240 D automaat.(volle 79pk) Dat ding was niet vooruit te branden en met z'n vijven naar de Cote d'Azur volgeladen en een zeilboot op de haak zelfs problematisch. Was trouwens de wagen waarin mijn moeder schrik voor het rijden in heeft gekregen.:?

Daarna een Audi 100 turbodiesel en dat was een verschil van hemel en aarde.:wink:

Atenza
15-02-12, 16:47
Mijn allereerste wagentje, een platte 1.6 diesel met 54pk.

http://i113.photobucket.com/albums/n218/atenza5/scans/golf1.jpg

Stak niet vol met 400kg veiligheidsmiddeltjes zoals de hedendaagse wagen.
Trok natuurlijk wat trager op, maar toen wist je niet beter en was je daar blij mee, je had vervoer. En natuurlijk toen was autorijden nog plezant.

torque
15-02-12, 17:55
De auto's van vroeger hadden ook veel meer grip dan de moderne auto's.
Vol gas, clutchdump en de wielen draaiden een halve toer rond en er was terug grip... en geen tractiecontrole, sper...


Gewoon RWD, Ascona 1.6N, 60PK.
:grin:

Jupke
15-02-12, 17:57
De R4 had maar 34pk en daar geraak je ook nog vlot mee door het verkeer!

MRJ
15-02-12, 17:59
mijn gevoel zegt me ook dat die oudere wagens vrijgeviger waren met hun vermogen. Bij vele nieuwe krachtige wagens heb ik vaak een gevoel dat je juist moet schakelen en juist moet gasgeven wil je het voelen. Oude wagens komen mij heel eerlijk en ja soms traag maar zo aangenaam over hé:wink:

David67
15-02-12, 18:27
Vroeger waren wel bijna alle auto's langzaam.:lol:

Jakkel
15-02-12, 18:31
Ik vind persoonlijk een moderne gemiddelde gezinswagen voldoende vlot als die +/- 100 Pk heeft. De lichtere kleinere auto's hebben voldoende aan +/- 80 Pk. De rest is allemaal gewoonte.

bobo
15-02-12, 19:04
ik heb 54 pk op een gewicht als de passat van de draadstarter

maar wél 130 nm :D

dat gaat goed genoeg, als ik wil ben ik nog steeds de snelste in de bochten én zelfs bij het optrekken als niemand moeite doet

knight-rider
15-02-12, 21:18
Ik heb leren rijden met een Opel Vectra 1.6 van 1992, die had 75 pk en vond dat toen wel voldoende. Reed perfect.
Dan, na ongeval met de Vectra een Citroën Saxo 1.1 van 1998 met "maar" 60 pk gekocht. Maar die reed echt wel goed en vrij vinnig. Had niet de indruk dat die minder pk's had dan de Vectra.
Ook wel normaal aangezien dat bakje veel lichter was.

Nu sinds de zomer van 2010 een Citroën C4 1.6 HDI met 110 pk en dat was echt wel een heel verschil ten opzichte van die Saxo.
Echter nu heb ik de laatste tijd meer en meer het gevoed dat ik pk's te kort kom op de weg, en dat had ik voor de C4 nooit :?

grandscenicman
15-02-12, 21:29
Mijn eerste auto was een Opel Ascona met een longinhoud van 1900 cc (benzine) ,

Traag ?? : 90km/uur in 2e vitesse is niet bepaald traag dacht ik toch :twisted:

Het was een 2e-hands(of zoveelstehands) auto met 220 000 km op de teller met zelfs nog een manuele "shoke" .

Hoevel pk ie had : wist ik zelfs niet :oops: , maar dat was niet belangrijk .

BlackHorse
15-02-12, 23:39
Snelle wagens bestonden 50jaar geleden ook . Een gemiddelde mens had er toen geen nood aan en wou er ook geen geld aan geven . Mensen willen steeds meer en meer.

krikkie
15-02-12, 23:48
met mijne beginnersauto naar francorchamps gereden, ford escort 1300 cc van 1985, bergaf altijd aanloop nemen, ongeveer 170 trillende kmu en dan halverwege de heuvel nog 50 kmu:grin:
maar toen kon je de motor nog tot t uiterste dwingen, nu 3de en ge zit al aan 160 kmu.
nice times :inlove:

David67
15-02-12, 23:51
Tja, nu rijdt een basisdieselke vlot 170-180km/h. Eind 70er begin 80er jaren was dat voor het merendeel van de wagens toch de max. snelheid. En dan hebben we het nog niet eens over acceleratie of over hernemingen.:lol:

In elk geval geen heimwee naar vroegere tijden. Toch niet op autogebied.:wink:

wotr
15-02-12, 23:52
Turbo's zorgen ook voor tragere reacties van de auto's, dus minder naturel.

will
15-02-12, 23:55
Inline2Cilinderinhoud0.6 litre
583 cc
(35.577 cu in)DistributieSOHC
2 Kleppen per cilinder
4 Totaal aantal kleppenVermogen
Net20.3 PS (20 bhp) (14.9 kW)
bij 4600 t/minSpecific output
Net34.3 bhp/litre
0.56 bhp/cu inMax. koppel
Net41 Nm (30 ft·lb) (4.2 kgm)
bij 2250 t/min
Mijn eerste wagen, NSU Prinz II was een van de kampioenen toen denk ik, was een 2 cilinder 600 cc en had 20 pk.

will
15-02-12, 23:57
Mijn eerste wagen was een NSU Prinz II en was denk ik een van de kampioenen toen, 2 cilinder 600 cc met 20 pk.

Inline2Cilinderinhoud0.6 litre
583 cc
(35.577 cu in)DistributieSOHC
2 Kleppen per cilinder
4 Totaal aantal kleppenVermogen
Net20.3 PS (20 bhp) (14.9 kW)
bij 4600 t/minSpecific output
Net34.3 bhp/litre
0.56 bhp/cu inMax. koppel
Net41 Nm (30 ft·lb) (4.2 kgm)
bij 2250 t/min


Sorry, schijnt dubbelpost te zijn.:oops::oops:

tradie
16-02-12, 08:16
Eerste kar,
een W123 200d met 60pk van 1981, 0 tot 100 in 27sec. Top was 135km/h.
Verbruik, 9l/100km.
Voorverwarmen was 7sec, wat in die tijd zowat het snelste was.
Een erfstuk van mijn grootvader die gestopt was met rijden, de auto stond er maar te staan tot ik 18 was.
Nog een echte Mercedes.

David67
16-02-12, 08:19
Mooi, reeds een ster voor uw neus op uw 18de.:wink:

msxx
16-02-12, 08:38
Turbo's zorgen ook voor tragere reacties van de auto's, dus minder naturel.

De uitlaatgassen worden op alle mogelijke manieren afgeknepen:

- Katalysator voor naftwagens was een wereld van verschil
- Injectie is efficienter maar minder spontaan dan carburateurs
- Roetfilters zijn een ramp
- EGR regelingen..

Dat in combinatie met de hierboven al genoemde 400kg aan veiligheidsuitrusting :lol: En de 200kg aan extra luxe ..
Maken dat de extra pk's gewoon nodig zijn..

En tegelijk, zoals Jakkel zegt.. met een goede 100pk heb je voor vrijwel alle wagens (mits voldoende koppel) eigenlijk voldoende om in het verkeer mee te gaan. Niet om te genieten, dat is wat anders.

Ik rijd geregeld met een C4 1.6hdi met 90pk. En die is op normale snelheden gewoon vlot te noemen. En ik ben toch het dubbele aan pk's gewoon. Je merkt het vooral op de autostrade.

gewoon ik
16-02-12, 11:46
Eerste kar,
een W123 200d met 60pk van 1981, 0 tot 100 in 27sec. Top was 135km/h.
Verbruik, 9l/100km.
Voorverwarmen was 7sec, wat in die tijd zowat het snelste was.
Een erfstuk van mijn grootvader die gestopt was met rijden, de auto stond er maar te staan tot ik 18 was.
Nog een echte Mercedes.

Ik heb daar een paar weken mee rondgereden. Dat is nu echt traag te noemen! Ik rij normaal rond met ook een w123, maar dan de 230E-motor. De volle 136pk!

Ik heb vandaag mijn bedrijfswagen gekregen, een ford focus ecomatic. Dat ding trekt goed op, al komt het wel met een smijt. Volgens de papieren zou dat ding even snel zijn als mijn W123, maar ik geloof het niet. Mijn w123 voelt zoveel sneller en luider en meer aan!

Stefanus
16-02-12, 12:13
Het klinkt wellicht velen in de oren als 'oudezakkenpraat' maar ik ben er, jammer genoeg, van overtuigd dat er waarheid inzit:

Het is een trend die ik, als middenveertiger, jaar na jaar zie toenemen, we hebben met z'n allen steeds meer gebrek aan 'geduld'. In ons dagelijks leven, in ons huishouden, in ons sociaal netwerk en vooral in onze professionele bezigheden moet en zal alles sneller gaan. Vaak ook efficiënter, denken we, al betwijfel ik dat sterk.

Een sprekend voorbeeld is, wat mij beteft, de communicatie. Nog nooit hebben we zo erg veel gecommuniceerd als vandaag (telefonie, media) en nog nooit was het zo moeilijk om afspraken te maken en na te komen.

Soms wil ik graag terug naar de tijd voor de gsm en de email.

En ook om vlak van mobiliteit laat zich dit blijken. Iedereen wil sneller en vlotter. En nog nooit ging alles zo traag.

tradie
16-02-12, 12:18
Het klinkt wellicht velen in de oren als 'oudezakkenpraat' maar ik ben er, jammer genoeg, van overtuigd dat er waarheid inzit:

Het is een trend die ik, als middenveertiger, jaar na jaar zie toenemen, we hebben met z'n allen steeds meer gebrek aan 'geduld'. In ons dagelijks leven, in ons huishouden, in ons sociaal netwerk en vooral in onze professionele bezigheden moet en zal alles sneller gaan. Vaak ook efficiënter, denken we, al betwijfel ik dat sterk.

Een sprekend voorbeeld is, wat mij beteft, de communicatie. Nog nooit hebben we zo erg veel gecommuniceerd als vandaag (telefonie, media) en nog nooit was het zo moeilijk om afspraken te maken en na te komen.

Soms wil ik graag terug naar de tijd voor de gsm en de email.

En ook om vlak van mobiliteit laat zich dit blijken. Iedereen wil sneller en vlotter. En nog nooit ging alles zo traag.

Idd, je moet maar is verbouwingen plannen. Crisis in de bouw zeggen ze dan, dat ze dan eerst maar is communiceren, want een tel of mail beantwoorden laat staan terug bellen, ho maar.

Stefanus
16-02-12, 12:23
Idd, je moet maar is verbouwingen plannen. Crisis in de bouw zeggen ze dan, dat ze dan eerst maar is communiceren, want een tel of mail beantwoorden laat staan terug bellen, ho maar.

Klopt, maar het mes snijdt langs twee kanten. Ik zit in de bouw en overleg vaak met klanten. Dankzij de mail verwacht men bijna een instant antwoord.

Ik krijg dagelijks telefoontjes "ik heb je deze voormiddag een mail gestuurd, nog niet gezien?". Veel mensen willen niet meer begrijpen dat' 'constant' bereikbaar zijn voor sommigen geen optie is.

Ik heb een smartphone en zie alle mails binnenkomen. Als ik niet aan mijn bureau zit (bvb op de baan ben) beantwoord ik de meest dringende met een telefoongesprek. Alle andere blijven 'unread' tot ik weer op kantoor ben.

Soms kan dat enkele dagen duren. Onze maatschappij is op deze manier van werken steeds minder ingesteld.

Individualizer
16-02-12, 13:08
De R4 had maar 34pk en daar geraak je ook nog vlot mee door het verkeer!

Hiermee heb ik leren rijden, en dan nog de F4 versie :lol:
In de Ardennen op de E411 tegen 25 à 30 naar boven kruipen, planché :wink:

Individualizer
16-02-12, 13:14
edith!

newlook
16-02-12, 13:43
Idd. één woord: Turbo

Timmie
16-02-12, 13:56
Hiermee heb ik leren rijden, en dan nog de F4 versie :lol:
In de Ardennen op de E411 tegen 25 à 30 naar boven kruipen, planché :wink:
dit is eigenlijk het moment dat je merkt dat je koppel mist.
het moment dat je terug wordt ingehaald door vrachtwagen chauffeurs in het bergop rijden.

bobo
16-02-12, 17:30
ja, moderne vrachtwagens met 450 pk

de toenmalige vrachtwagens met 280 pk kropen ook tegen 25 die bewuste helling op

gTa
16-02-12, 21:38
Leuk topic!

Ik herinner me nog dat ik als kleine op de achterbank op reis in 't buitenland (mainly Frankrijk en Duitsland) inderdaad erg grote verschillen zag in snelheden als 't bergop ging. Alles wat steile Franse autostradehellingen naar boven reed aan een snelheid die niet onder de 130 ging, was 100% zeker een benzine. En de (niet zo denderend talrijke) "gezinsdiesels" met weinig vermogen vielen terug tot 3e of 2e versnelling en niet veel meer dan enkele tientallen km/u.

Eigenlijk was dat toen leuker. Het percentage auto's die "kunnen wat mag, of meer" was toen véél kleiner dan nu. Dus als je toen met een snelle(re) auto op weg was (een benzine met 170-180pk en meer, bv), dan maakte je echt een verschil tegenover trage dieseltjes of kleine auto's. Nu lukt dat niet meer...

En dat het "toen" leuker was, ondervind ik nu nog altijd als ik met m'n vriendin haar auto rijd. Geen idee wat die weegt, maar 'ie heeft alvast maar een kleine 70pk. Captain Slow zei het ook bij de test van de Voksel Corsa NüRing-editie en de Fiat Panda: cars with small engines and skinny tires are more fun. :D

FrederikA112
16-02-12, 22:56
Het klinkt wellicht velen in de oren als 'oudezakkenpraat' maar ik ben er, jammer genoeg, van overtuigd dat er waarheid inzit:

Het is een trend die ik, als middenveertiger, jaar na jaar zie toenemen, we hebben met z'n allen steeds meer gebrek aan 'geduld'. In ons dagelijks leven, in ons huishouden, in ons sociaal netwerk en vooral in onze professionele bezigheden moet en zal alles sneller gaan. Vaak ook efficiënter, denken we, al betwijfel ik dat sterk.

Een sprekend voorbeeld is, wat mij beteft, de communicatie. Nog nooit hebben we zo erg veel gecommuniceerd als vandaag (telefonie, media) en nog nooit was het zo moeilijk om afspraken te maken en na te komen.

Soms wil ik graag terug naar de tijd voor de gsm en de email.

En ook om vlak van mobiliteit laat zich dit blijken. Iedereen wil sneller en vlotter. En nog nooit ging alles zo traag.

Ik als 'thirtysomethinger' kan hier alleen maar volledig mee instemmen. Alles moet 'nu', wachten is tijdsverlies en bovenal inefficiënt.
Ze lullen u de oren van de kop met vergaderingen, 'teambesprekingen' en allerhande onzin en aan het einde van de rit weet ge evenveel als na een telefoongesprek van drie minuten terwijl ge nen dag verder zijt.
Ook in de verpleging.

stebenz
16-02-12, 22:57
ja, moderne vrachtwagens met 450 pk

de toenmalige vrachtwagens met 280 pk kropen ook tegen 25 die bewuste helling op

Ja maar das even snel als ze vlak reden, dus toch weer tzelfde ;)
met of zonder een R4'ke of tien eraan vast maakt toen echter ook geen verschil.

WV.
16-02-12, 23:37
Moet ik hier nog reageren in dit topic ? :lol: Het echte autorijden moet je beleven en genieten van het pure wat erin zit ... naar mijn mening zijn dat typische oude, trage karren :inlove: >> zie maar naar mijn onderschrift ! :lol:

WV.
16-02-12, 23:41
In mijn 200D kan ik zo genieten onderweg :inlove: Comfortabel, (er is geen tijd voor stress in die kar), traag. Iedere keer puur genieten... zelf in de file !

David67
16-02-12, 23:50
Genieten in de file??? Dan zit uw lief zeker op uw schoot.:lol:

WV.
16-02-12, 23:54
Genieten in de file??? Dan zit uw lief zeker op uw schoot.:lol:

In een W124 ... ja, wat kunde anders doen ... u druk maken helpt toch niets .. ik zit goed in men oude Benz, en ik heb genoeg goede muziek bij ... en bij stilstaand verkeer ne gsm met internet ...

WV.
16-02-12, 23:57
Genieten in de file??? Dan zit uw lief zeker op uw schoot.:lol:

Gij hebt mij nog nooit zien drummen op men stuur en dashboard of luchtgitaar zien spelen in de file ! :oops::lol:

Tigra
17-02-12, 07:39
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/421315_238102636278130_220974791324248_523849_2471 86403_n.jpg

Jakkel
17-02-12, 08:34
Leuk topic!

Ik herinner me nog dat ik als kleine op de achterbank op reis in 't buitenland (mainly Frankrijk en Duitsland) inderdaad erg grote verschillen zag in snelheden als 't bergop ging. Alles wat steile Franse autostradehellingen naar boven reed aan een snelheid die niet onder de 130 ging, was 100% zeker een benzine. En de (niet zo denderend talrijke) "gezinsdiesels" met weinig vermogen vielen terug tot 3e of 2e versnelling en niet veel meer dan enkele tientallen km/u.

Eigenlijk was dat toen leuker. Het percentage auto's die "kunnen wat mag, of meer" was toen véél kleiner dan nu. Dus als je toen met een snelle(re) auto op weg was (een benzine met 170-180pk en meer, bv), dan maakte je echt een verschil tegenover trage dieseltjes of kleine auto's. Nu lukt dat niet meer...

En dat het "toen" leuker was, ondervind ik nu nog altijd als ik met m'n vriendin haar auto rijd. Geen idee wat die weegt, maar 'ie heeft alvast maar een kleine 70pk. Captain Slow zei het ook bij de test van de Voksel Corsa NüRing-editie en de Fiat Panda: cars with small engines and skinny tires are more fun. :DZo herkenbaar. Ik herinner me die dingen ook nog levendig. Met een Opel Corsa 1.2i 45 pk van m'n vriendin naar de Provence en de ventoux op. Geen airco, geen getinte ruiten en vier versnellingen. Of met de 205 GTI met open uitlaat tegen 130 per uur en 4.000 toeren naar 't zuiden. Potdoof toen je aankwam. Of met m'n ouders met een Renault Estafette de Col du Galibier op tegen 15 per uur.... lang vervlogen tijden... nostalgie! :lol:
Je had toen inderdaad nog echt trage auto's. Op de hellingen merkte je dat toen enorm. Afstanden van +1.000 km werden meestal in 2 dagen afgelegd. Kon dikwijls niet anders. En dan noemen ze nu een 316d of 318d trage wagens.:|
Vorige zomer nog naar de Alpen gereden met de 318d (985 km). Met een volle tank 's nachts om 03.00u vertrokken, kinderen al slapend achterin, kar in zesde en CC op tegen 2.000 toeren. Ha, het begint wat warm te worden, airco op 20°C en rijden. Alpencols vlam je in derde, soms zelfs in vierde op. Om dan plots te beseffen dat je 'r al bent, om 12.00 's middags. En dan stap je zo fris als een hoentje uit de auto. Kinderen incluis, want die waren uitgeslapen.
De tijden veranderen! :lol:

Aquino
17-02-12, 13:40
dit is eigenlijk het moment dat je merkt dat je koppel mist.
het moment dat je terug wordt ingehaald door vrachtwagen chauffeurs in het bergop rijden.

Dat was ook het moment waar ik me voor het eerst echt schaamde in een wagen. Op een trip naar Luxemburg kwam ik de tunnels uit van Luik naar de E25 en... ik raakte niet vooruit omhoog. Tegen een slakkengang mijn trip verder gezet. Dacht zelfs dat er iets aan mijn wagen was, maar neen hoor... Golf 124Nm en 64pk.

Nog niet meegemaakt met mijn huidige wagen (Skoda Octavia 250Nm en 105pk), ook tegenwoordig geen beest.

Aquino
17-02-12, 13:43
Genieten in de file??? Dan zit uw lief zeker op uw schoot.:lol:

Maar neen, ik kan mij dat voorstellen. Lekker tuffen met zijn Mercedes, een glaasje Bourgogne (eentje maar ;-) ) in de bekerhouder en fijne muziek...

Aquino
17-02-12, 13:44
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/421315_238102636278130_220974791324248_523849_2471 86403_n.jpg

Dat ziet er niet in de file uit :wink:

Bud Wijzer
17-02-12, 15:02
Eén van mijn eerste en tevens ook leukste autootjes was een Opel Corsa RS van welgeteld 75 PK. Dat ding woog ook hoop en al 1000 kg, denk ik. Recaro zetels erin en 175/65-15 velgen, die toen al vrij dik waren ;-)
Achteraf in weinig auto's nog maar ooit dat snelheids- en bochtengevoel gehad.

gewoon ik
17-02-12, 15:10
Klopt, maar het mes snijdt langs twee kanten. Ik zit in de bouw en overleg vaak met klanten. Dankzij de mail verwacht men bijna een instant antwoord.

Ik krijg dagelijks telefoontjes "ik heb je deze voormiddag een mail gestuurd, nog niet gezien?". Veel mensen willen niet meer begrijpen dat' 'constant' bereikbaar zijn voor sommigen geen optie is.

Ik heb een smartphone en zie alle mails binnenkomen. Als ik niet aan mijn bureau zit (bvb op de baan ben) beantwoord ik de meest dringende met een telefoongesprek. Alle andere blijven 'unread' tot ik weer op kantoor ben.

Soms kan dat enkele dagen duren. Onze maatschappij is op deze manier van werken steeds minder ingesteld.

Mail = brief van vroeger.

En dat uit de handen en toetsenbord van een 23jarige.

Is het belangrijk, dan moet je mij maar bellen. Mailen is teken dat het niet zo belangrijk is, tenzij het aan elkaar hangt natuurlijk. Foto's van een schade doorsturen ofzo.


Zo herkenbaar. Ik herinner me die dingen ook nog levendig. Met een Opel Corsa 1.2i 45 pk van m'n vriendin naar de Provence en de ventoux op. Geen airco, geen getinte ruiten en vier versnellingen. Of met de 205 GTI met open uitlaat tegen 130 per uur en 4.000 toeren naar 't zuiden. Potdoof toen je aankwam. Of met m'n ouders met een Renault Estafette de Col du Galibier op tegen 15 per uur.... lang vervlogen tijden... nostalgie! :lol:
Je had toen inderdaad nog echt trage auto's. Op de hellingen merkte je dat toen enorm. Afstanden van +1.000 km werden meestal in 2 dagen afgelegd. Kon dikwijls niet anders. En dan noemen ze nu een 316d of 318d trage wagens.:|
Vorige zomer nog naar de Alpen gereden met de 318d (985 km). Met een volle tank 's nachts om 03.00u vertrokken, kinderen al slapend achterin, kar in zesde en CC op tegen 2.000 toeren. Ha, het begint wat warm te worden, airco op 20°C en rijden. Alpencols vlam je in derde, soms zelfs in vierde op. Om dan plots te beseffen dat je 'r al bent, om 12.00 's middags. En dan stap je zo fris als een hoentje uit de auto. Kinderen incluis, want die waren uitgeslapen.
De tijden veranderen! :lol:

Wordt geen slaaprijder, neem regelmatig een pauze. :wink: Maar waarom zou je, als je niet moet pissen? De auto kan 120/130 constant rijden, cc, brandstof genoeg.

stebenz
17-02-12, 15:47
Genieten in de file??? Dan zit uw lief zeker op uw schoot.:lol:

Er moet wel nog genoeg jus in de tank zitten, of file is echt stressen.

bobo
17-02-12, 15:58
Eén van mijn eerste en tevens ook leukste autootjes was een Opel Corsa RS van welgeteld 75 PK. Dat ding woog ook hoop en al 1000 kg, denk ik. Recaro zetels erin en 175/65-15 velgen, die toen al vrij dik waren ;-)
Achteraf in weinig auto's nog maar ooit dat snelheids- en bochtengevoel gehad.

in de kadett had de 1300s 75, in de corsa maar 70, nooit begrepen waarom :?
tis een autoforum, dus de mieren neuken

een maat van me had er ook zo 1-tje, ne witte met vrij bruine ruiten, sjiek karreke :inlove:

gewoon ik
17-02-12, 16:07
in de kadett had de 1300s 75, in de corsa maar 70, nooit begrepen waarom :?
tis een autoforum, dus de mieren neuken

een maat van me had er ook zo 1-tje, ne witte met vrij bruine ruiten, sjiek karreke :inlove:

vrij bruine ruiten? Sigaretten paffen zonder filter?

bobo
17-02-12, 16:14
http://www.mijnalbum.nl/Foto-P34HZ48H.jpg

vrij bruine ruiten

WV.
17-02-12, 17:37
Maar neen, ik kan mij dat voorstellen. Lekker tuffen met zijn Mercedes, een glaasje Bourgogne (eentje maar ;-) ) in de bekerhouder en fijne muziek...

Ik heb niet zo'n (uit origine-Amerikaanse optie) bekerhouder ! :lol:

freegeek
18-02-12, 20:59
mijn eerste wagen was een Subaru Mini Jumbo, 2 cylinder - 665 cc, 37 pk
ging ook vooruit, gewoon niet heel rap :grin:

Aquino
18-02-12, 21:21
Ik heb niet zo'n (uit origine-Amerikaanse optie) bekerhouder ! :lol:

Een automaat dan, dan kan je het glas in de hand houden.

will
19-02-12, 00:56
mijn eerste wagen was een Subaru Mini Jumbo, 2 cylinder - 665 cc, 37 pk
ging ook vooruit, gewoon niet heel rap :grin:

Wat moest ik dan zeggen ? Ik had nog 82 cc en 17 pk minder....:wink::D:D:D:D

MRJ
19-02-12, 11:16
Eerste kar,
een W123 200d met 60pk van 1981, 0 tot 100 in 27sec. Top was 135km/h.
Verbruik, 9l/100km.
Voorverwarmen was 7sec, wat in die tijd zowat het snelste was.
Een erfstuk van mijn grootvader die gestopt was met rijden, de auto stond er maar te staan tot ik 18 was.
Nog een echte Mercedes.

Je vergeet nog een belangrijke specificatie:
"zonder grote kosten meer dan een halfmijoen kilometers haalbaar"

NicholasM
19-02-12, 17:42
Aangezien mijn vader toen recht had op een bedrijfswagen had ik in 1994 als heb ik zijn 525i uit 1988 gekregen. Enkel mijn verzekering moest ik zelf betalen, was toen torenhoog. Maar met vakantiewerk lukte dat wel :) om dat te betalen. Toch nog een goeie 6 jaar mee gereden en nooit problemen.

Die wagen slurpte benzine, maar dat ging even goed vooruit als de wagens van nu. De snelheid van accelereren van 0 tot 100 lag tussen de 8 en 9 seconden. Die wagen ging evengoed of zelfs beter vooruit dan de huidige wagens hoor ;).

gewoon ik
20-02-12, 08:19
Aangezien mijn vader toen recht had op een bedrijfswagen had ik in 1994 als heb ik zijn 525i uit 1988 gekregen. Enkel mijn verzekering moest ik zelf betalen, was toen torenhoog. Maar met vakantiewerk lukte dat wel :) om dat te betalen. Toch nog een goeie 6 jaar mee gereden en nooit problemen.

Die wagen slurpte benzine, maar dat ging even goed vooruit als de wagens van nu. De snelheid van accelereren van 0 tot 100 lag tussen de 8 en 9 seconden. Die wagen ging evengoed of zelfs beter vooruit dan de huidige wagens hoor ;).

En toen was dat een topwagen en was je de snelste van de hoop.
Nu doen een heel deel gewone wagens dat ook.

Diabolic
20-02-12, 08:41
Aangezien mijn vader toen recht had op een bedrijfswagen had ik in 1994 als heb ik zijn 525i uit 1988 gekregen. Enkel mijn verzekering moest ik zelf betalen, was toen torenhoog. Maar met vakantiewerk lukte dat wel :) om dat te betalen. Toch nog een goeie 6 jaar mee gereden en nooit problemen.

Die wagen slurpte benzine, maar dat ging even goed vooruit als de wagens van nu. De snelheid van accelereren van 0 tot 100 lag tussen de 8 en 9 seconden. Die wagen ging evengoed of zelfs beter vooruit dan de huidige wagens hoor ;).


Ik denk het niet hoor:wink: Die waarden haal je nu met een BMW 2L diesel die bovendien nog eens een pak minder verbruikt en uitstoot en dus veel efficiënter is. Het zou zeer jammer zijn mochten de wagens sinds toen gewoonweg geen progressie gemaakt hebben.

Mijn eerste wagen was een Opel Kadett 1.2 benzine. Ik herinner mij dat ik daar ooit nog 180km/h mee heb gereden op de snelweg. Het was weliswaar bergaf en wind mee maar toch:lol: Die motoren waren onverwoestbaar, ze hadden nog een onderliggende nokkenas dus geen distributieriem nodig...

Jakkel
20-02-12, 08:44
En toen was dat een topwagen en was je de snelste van de hoop.
Nu doen een heel deel gewone wagens dat ook.Zo is dat. Zelfs mijn 318d (die nu als traag omschreven wordt) is sneller dan zo'n 525i uit '88 met een 170 Pk motor. Zowel in acceleratie en al zeker in hernemingen. Top zal misschien iets minder zijn, maar 't zal niet veel schelen. En die top gebruik je zelden tot nooit.

will
20-02-12, 12:55
Ik denk het niet hoor:wink: Die waarden haal je nu met een BMW 2L diesel die bovendien nog eens een pak minder verbruikt en uitstoot en dus veel efficiënter is. Het zou zeer jammer zijn mochten de wagens sinds toen gewoonweg geen progressie gemaakt hebben.

Mijn eerste wagen was een Opel Kadett 1.2 benzine. Ik herinner mij dat ik daar ooit nog 180km/h mee heb gereden op de snelweg. Het was weliswaar bergaf en wind mee maar toch:lol: Die motoren waren onverwoestbaar, ze hadden nog een onderliggende nokkenas dus geen distributieriem nodig...

Had Opel geen hoog langsliggende nokkenas met ketting en korte dikke klepstoters ?? (Mijn 1.6S Manta had dat in ieder geval in begin jaren '70, dus waarschijnlijk nog een "pak" vroeger dan uw Kadett ?)

gewoon ik
20-02-12, 13:21
langsliggende nokkenas dit in tegenstelling tot een dwarsliggende? :lol:
Mochten beide daadwerkelijk bestaan : uitleggen dan aub.

dirk195
20-02-12, 14:48
Aangezien mijn vader toen recht had op een bedrijfswagen had ik in 1994 als heb ik zijn 525i uit 1988 gekregen. Enkel mijn verzekering moest ik zelf betalen, was toen torenhoog. Maar met vakantiewerk lukte dat wel :) om dat te betalen. Toch nog een goeie 6 jaar mee gereden en nooit problemen.

Die wagen slurpte benzine, maar dat ging even goed vooruit als de wagens van nu. De snelheid van accelereren van 0 tot 100 lag tussen de 8 en 9 seconden. Die wagen ging evengoed of zelfs beter vooruit dan de huidige wagens hoor ;).
Aangezien ik dezelfde leeftijd heb reageer ik hier; ik heb hetzelfde jeugdsentiment over de citroen cx rd turbo II croisette... toen voor mij een zeer leuke auto. En in mijn herinnering (uitgaan, liefjes,...) de beste auto ever. Maar als ik er morgen opnieuw mee zou rijden; zou ik tot de conclusie komen hmm zo goed was hij toch niet.(niet zooo snel, vebruik 8l) wat nog blijft staan was de baanligging. Het jeugdsentiment wordt alleen maar erger met het ouder worden...

Als ik 50 ben, koop ik hem misschien in gerestaureerde toestand... ondanks al zijn kwaaltjes. Maar dat is met een vrouw ook zo :wink:
Dat is ook een deel van autoliefhebber zijn...

Timo
20-02-12, 15:02
. Mailen is teken dat het niet zo belangrijk is, tenzij het aan elkaar hangt natuurlijk. Foto's van een schade doorsturen ofzo.
.

Want als iemand specificaties doorstuurt met afmetingen van allerlei zaken is het natuurlijk niet handig om dit al op 'papier' te hebben... Sommige dingen gaan makkelijker via e-mail hoor.

gewoon ik
20-02-12, 15:10
Want als iemand specificaties doorstuurt met afmetingen van allerlei zaken is het natuurlijk niet handig om dit al op 'papier' te hebben... Sommige dingen gaan makkelijker via e-mail hoor.

Jup, dat laatste foto's, specificaties, ... maar dan bel je erbij en geef je verder uitleg.

Diabolic
20-02-12, 15:15
Had Opel geen hoog langsliggende nokkenas met ketting en korte dikke klepstoters ?? (Mijn 1.6S Manta had dat in ieder geval in begin jaren '70, dus waarschijnlijk nog een "pak" vroeger dan uw Kadett ?)

Langsliggend of onderliggend, denk wel dat we het over hetzelfde hebben. Het waren inderdaad korte dikke klepstoters want ik heb later nog zo'n motor opengedaan om één of andere reden.

will
20-02-12, 21:10
langsliggende nokkenas dit in tegenstelling tot een dwarsliggende? :lol:
Mochten beide daadwerkelijk bestaan : uitleggen dan aub.

Nu hebben schier alle auto's bovenliggende nokkenassen, dat was vroeger wel even anders. Toen lagen de nokkenassen gans beneden in de motorbehuizing en werden de klepstoters aangedreven door relatief fijne "tiges", die zich soms, onder bepaalde omstandigheden konden plooien met alle gevolgen vandien. Bij Opel lagen die nokkenassen dus nog altijd in de lengterichting (even serieus blijven eh) maar wel aan de bovenkant van de behuizing, ze hadden ook van die relatief dikke "tiges" die de klepstoters aandreven, daardoor was er minder kans op problemen.

WV.
20-02-12, 21:59
Een automaat dan, dan kan je het glas in de hand houden.

Nope , 4-bak Handgeschakeld :lol:

Aquino
21-02-12, 23:34
Nope , 4-bak Handgeschakeld :lol:

Ja seg, pakt dan een rietje he :wink:

gewoon ik
22-02-12, 16:00
Dashboard. Ik heb daar nog colablikjes opgezet. Wel voorzichtig schakelen.
Voeteinde lukt ook goed bijmij, wel tegen de zetel, niet bij de pedalen (maar daar was je al achtergekomen denk ik)
Of onder je armsteun

Of een oplossing uit de oude tijd. Stoppen, drinken, wandelen, tanken :wink:

will
22-02-12, 21:41
Van dashboard gesproken, ik heb nog bij mijn wagen het dashboard, dat volledig in ijzer was trouwens, moeten uitzagen om er een radio in te kunnen monteren, ook voor de antenne moest er vroeger zelf nog een gat geboord worden in het spatbord of waar men de antenne ook wou plaatsen. Ook ontstoorders moesten zelf gemonteerd worden, dat stond er vroeger allemaal niet "d'office" op. Mijn eerste radio was er trouwens nog eentje die multi-mogelijkheden had, 6volt of 12volt en + of - aan de massa, die moest eerst ingesteld worden voor de wagen. (Was nog een SchaubLorenz, merk dat later totaal geen autoradio's meer fabriceerde).

opelfreak
23-02-12, 20:39
Ik moet toegeven dat ik de laatste jaren ook echt verblind was door pk's...
Mijn eerste was een 75pk sterke 1.3s Ascona (70pk in de corsa idd Bobo, had te maken met de uitlaat). Die wagen reed werkelijk fantastisch! Vlot, zuinig etc...
In 2006 kocht ik een 120pk sterke Vectra. Nu heb ik een bom, dacht ik:|

Echter snel werd mij duidelijk dat dit gewoon een comfortabele wagen was om van A naar B te rijden, op een vlotte manier... De rijbeleving was niks, lange schakelwegen, lange bakverhoudingen etc... Die auto was enkel in zijn element op lange autostraderitten en dan kon je al eens lang aan 200km/h rijden

Sedert september ben ik in een Astra overgestapt... Redelijk impulsief gekozen voor de zwakste diesel, de 1.3 cdti met 95pk. Volgens de cijfers, naar huidige normen, een retetrage kar.

Niets is echter waar! Vanaf dag 1 rij ik met dikke smile in deze wagen rond. De rijbeleving is véél sportiever, perfecte bakverhoudingen, korte schakelwegen, perfecte zithouding etc...
Het blokje reageert erg gewillig en klimt graag in toeren, een feest! Door de vrij korte 1ste en 2de versnelling ben ik overal redelijk vlug weg enz...

Ik merk dus in het dagelijkse verkeer, praktisch géén verschil met de 25pk sterkere Vectra.
Enkel bij zware belasting en op steile heuvels had de Vectra wat meer adem... Maar of dat dan de hogere meerprijs qua verzekering en taksen waard was??? Volmondig nee.



En echte rijsensatie haal ik nog steeds uit mijn 3 oudjes, de lichtste met 40pk rijdt zelfs ng vlotjes met het verkeer mee...

PeterC
26-02-12, 16:50
gewicht is al de eerste dooddoener. Auto's van nu wegen een pak meer dan de auto's van toen. En dat gewicht compenseer je maar op 1 manier: meer pk's.
Dat klopt. Mijn oude Ford 17M uit 1967 woog niet eens 1000kg, en dat was echt een grote wagen waar je gemakkelijk met 6 in kon, 3 vooraan en 3 achteraan. http://de.wikipedia.org/wiki/Ford_P5

Daarnaast hadden de auto's toen ook veel kortere versnellingen.
Toen was 30km/h bij 1000rpm in de hoogste versnelling (de 4-e) normaal. Dat compenseerde het lage vermogen, maar het nadeel was dat de motor bij 120 al rond 4000rpm draaide met alle lawaai dat daarbij hoorde.

Van al mijn wagens is er eigenlijk maar 1 waarvan me bijgebleven is hoe traag die was, en dat was een Ford Sierra 2.3D, mijn eerste diesel. De atmosferische Peugeot dieselmotor met 70pk kon echt geen enkele helling op.

Utah
26-02-12, 17:35
Als je tegenwoordig motoren ziet van 1.2 liter inhoud en die dan 105pk uitbraken of zelfs 1400'tjes met 170pk, dan vraag ik me wel af hoe lang die zullen meegaan voor ze in de soep draaien...
Vroeger zag je regelmatig wagens met 300.000km op de teller... Mijn Mondeo 2300 diesel was er zo ééntje...Nooit mechanische panne gehad en draaide als een klok.
De Jetta 1.9Tdi die ik nu heb is met zijn 150.000km op 4 jaar ouderdom nog niet in de buurt. Maar zuipt wel 1 liter olie om de 5000km.

NineEleven
26-02-12, 18:16
Nu hebben schier alle auto's bovenliggende nokkenassen, dat was vroeger wel even anders. Toen lagen de nokkenassen gans beneden in de motorbehuizing en werden de klepstoters aangedreven door relatief fijne "tiges", die zich soms, onder bepaalde omstandigheden konden plooien met alle gevolgen vandien. Bij Opel lagen die nokkenassen dus nog altijd in de lengterichting (even serieus blijven eh) maar wel aan de bovenkant van de behuizing, ze hadden ook van die relatief dikke "tiges" die de klepstoters aandreven, daardoor was er minder kans op problemen.

De CIH (camshaft in head) motoren. De nokkenas ligt langs de kleppen.

bjorncoupe
26-02-12, 18:27
ik heb leren rijden in het begin met een peugeot 106 zonder servo stuur met een pk van 60 !
kort na dien met een nieuwe peugeot 206 met 75 pk (8 v) 1.4i
dan heb ik me 1st eigen wagen gekocht namelijk een 1,6 i vectra (8v) 75 pk

die 106 ging mooi mee maar woog ook practish niets.
206 ging fel vooruit 75 pk en weegt ook niet erg veel.
nu de vectra trok ook aardig door op hogere toeren maar had *maar* 75 pk.
maar ik moet eerlijk zeggen dat de vectra confortabeler reed,doordat hij lager toerengebieden had dan de peugeot op zelfde snelheid.

nu heb ik een citroen c4 coupe (16 v) 1.4 i met 90 pk.

trekt wel lekker en is na mijn inzien *iets* beter in trekken (zeke begin) dan de voormalige vectra

gTa
26-02-12, 21:20
Om voort te borduren op m'n vorige post...

Ik heb vandaag wat kilometers autostrade afgelegd, we waren op ons duizende gemakje, hadden eea te bespreken (lijst adressen om poorten te gaan bekijken, en dus continu ideeën wisselen), en ik heb dus uiterst rustig gereden. Rechter en soms middenvak, tempomat op 105 per uur.

Het valt echt op, dat vandaag de dag iedereen mee kan doen én doet in de strijd voor de beker van snelst van A naar B. Nog opvallender is dat het vooral busjes en breaks zijn van de mainstream merken, meestal met een krachtbron die luistert naar de voornaam eco en vaak niet meer dan 1,6 liter longinhoud, die daarbij het spel goed 'assertief' spelen. Niet naar rechts gaan om wagens met betere acceleratie het licht in de ogen te gunnen, ha neen. En van zodra ze rechts ingehaald worden wél als een gek gaan flikkeren met grootlichten ... wat mij betreft is dat dan ook het enige licht in die auto, want de bestuurder (quasi altijd met volledig gezin mee in de auto) heeft het zelf alvast nog niet gezien. Een generatie gefrustreerde ecokar drivertjes is nu al in de making...

Ik heb 't toch niet kunnen laten een paar keer "pak me dan" gespeeld. :D (met een auto tussenlengte ervoor rijdend, maar een vak naar rechts, net voldoende snel mee accelereren zodat ze niet (meteen) voorbij geraken, soms zelfs wat laten uitzakken om dan volle pétard er nog weer voor te gaan) Niet schoon, maar wel geestig. :D

Niks tegen 't feit dat iedereen nu 120 kan bollen bergop, en er maar zo weinig ruimte meer overblijft dat je iets met duidelijk meer vermogen dan de doorsnee niet meer los kan laten om echt nog een gat te slaan. Jammer, maar helaas. Maar 't valt wel op dat veel bestuurders van 1.7 CDTI's en 1.6 econetics vandaag alvast hun meerdere niet meer willen erkennen in 3-liters en snedige benzines en wat dan ook.

NineEleven
26-02-12, 22:07
Ze zijn zodanig onder de indruk (haha :D) als hun turbo ook komt meespelen dat ze denken dat ze een snelle auto hebben.

96gr
27-02-12, 07:51
@ gTa de meeste van die "eco" diesels hebben net zoveel vermogen als broers of zussen (zo je wilt :wink:) zonder die eco aanduiding, (105 pk voor Golfje of een A3 109 pk voor een Focus,... top zo'n 190km/u acceleratie 11sec,) en kunnen dus net zo goed (of slecht) mee met het verkeerals hun broers of zussen. Hun acceleratievermogen is ruim voldoende om op een "beschaafde/normale" manier te kunnen deelnemen aan het verkeer maar het blijven inderdaad kleine diesels die zich (tot op heden zeker) nooit zullen kunnen meten met de snellere benzinewagens, hetzelfde kan echter gezegd worden van die kleine gezins-benzinewagens ook zij zullen niet mee kunnen met die snellere wagen.
Het zijn, volgens mij, vooral de bestuurders die de fouten maken, ze rijden op CC ongeveer 110 tweede baanvak en willen daar niet van wijken willen ook geen gas geven (schrik voor een bon?) of wat afremmen (zouden eens 30 seconden later moeten zijn :shock: ) en dan krijg je inderdaad van die gevaarlijke situaties waar het eerste baanvak leeg is en jij die wat sneller wilt (en je volgens de wet op het eerste baanvak bevindt) moet gaan liggen remmen of een overtreding maken (rechts inhalen :oops: ). De fouten die we nu zien in het verkeer zijn volgens mij niet meer de schuld van de wagens, maar de schuld van de bestuurders, daar waar als je vroeger met een diesel reed (spreek dus van voor de tijd van die kleine snelle turbootjes) wist je dat je met een diesel reed en je nooit moest meten meten met een benzine en de meeste bestuurders gedroegen zich er ook naar (de befaamde gemoedelijke, luie,.... dieselrijstijl) nu gedragen er zich velen als een F1 piloot (het is een schande om een plaatsje te verliezen aan een concurent, ja want de andere bestuurders worden gezien als concurenten) ze houden zich stevig vast aan hun plaats in het verkeer (tweede baanvak bijvoorbeeld) net zoals een F1 piloot zijn ideale lijn blijft vasthouden ook al hinderen ze hierdoor andere (snellere) bestuurders, de tijd van hoffelijkheid en gemoedelijkheid in het verkeer is voorbij, en dat is niet de schuld van de wagens maar van de bestuurders volgens mij, het is in de plaats een strijd geworden waar we ten allen tijde onze plaats moeten verdedigen tegen al die anderen...

ksirk
27-02-12, 09:07
Maar 't valt wel op dat veel bestuurders van 1.7 CDTI's en 1.6 econetics vandaag alvast hun meerdere niet meer willen erkennen in 3-liters en snedige benzines en wat dan ook.

Dat is misschien niet echt een goede instelling in het verkeer tegenwoordig.
(niet persoonlijk bedoeld)

gewoon ik
27-02-12, 09:49
Ik denk dat die gefrustreerde chauffeurkes al altijd bestaan hebben hoor.
Geen geld genoeg om een betere motor te kopen (en tot voor kort : geld krijgen voor eco) en daarover gefrustreerd zijn.

Vroeger konden ze niets doen, behalve in de weg rijden, maar als dan zo een dikke mercedes of bmw in die kont van je kadettje komt peuteren, dan zijn ze snel weg. Ook aan de lichten maakten ze geen schijn van kans.
Nu, met de strengere wordende controles en boetes, is in de weg rijden het beste wat ze kunnen doen. Ze genieten er zelf van als die andere geflist wordt met hen voorbij te steken. Ook aan de lichten met hun 11 seconden kunnen ze vlot mee.

Ik ben ook met mijn ecotractor vlot weg aan de lichten, maar dat heb ik altijd gedaan. De meesten mensen nu zijn bang van toeren, boven de 1500toeren zuipt je auto en hij gaat kapot en weet ik veel wat ze zichzelf wijsmaken.

Nu heb ik al een beetje ervaring met de ecotractor om te zeggen : het comfort in de tractor ligt pakken hoger dan in mijn station, maar het rijplezier ligt onmetelijk veel hoger in mijn station. Als ik nieuwe veren steek en een armsteun, dan vrees ik zelf dat het comfort vergelijkbaar wordt.

FrederikA112
28-02-12, 13:52
Gefrustreerd volk à volonté in dit landje, en niet alleen op de baan. Dus ik vraag mij af of dat wel aan die (eco)auto's ligt :lol:

josenjef
28-02-12, 15:33
Grappig topic. Ik heb vorige week nog wat rondgereden met een Toyota Carina II uit '90. Electrische ruiten rondom, centrale vergrendeling, ... luxe in die tijd dus :) Op de plek van de radio een plaatje met "16 Valve". Dat ding heeft geen pk's naar de normen van deze tijd, maar bolt gewoon heel leuk en vlot en vooral puur. Hij is nu voor enkele jaren de garage ingegaan, ik ben benieuwd of ik een groter verschil ga voelen met de huidige wagens tegen de tijd dat hij er weer uitkomt ...

Ik ben begonnen met een Golf 2 GTD en daarna een A3 TDI van mijn moeder. De vlottere diesels van die tijd zeg maar. Nadien was mijn eerste eigen wagen een 13 jaar oude Corolla 1.8D met minder pk's dan de wagens die ik als student gebruikte. Maar ik heb dat nooit traag gevonden of gevaarlijk, integendeel ik ging daar gewoon vlot met mee met het verkeer. Nadien allerlei bedrijfswagens gereden van rond de 100 dieselpk's, die waren niet noemenswaardig vlotter maar zeker ook niet traag in vergelijking met het huidige verkeer. Voor de Touran had ik een Passat met 136pk en wat ik nu opmerk is dat de versnellingsbak een enorm verschil maakt. Niemand die met mij mee rijdt gelooft dat het maar een 1.6'je is met 105 pk, zelfs niet de mensen die die motor zelf in hun Golf hebben liggen.

Dat is echt een pijnpunt van de huidige motoren, hun vermogen is op papier wel hoger, maar om het optimaal te benutten moet je serieus werken. Mijn Corolla zijn vermogen was constant afwezig/aanwezig :) De zevenbak in mijn Touran slaagt er gewoon beter in om het vermogen van de kleine motor te benutten dan dat je het manueel zou klaar spelen. Als je aan een moderne 2 liter diesel een vierbak zou koppelen zoals Mercedes dat nog niet zo heel lang geleden dat deed aan hun atmo diesels, je zou volgens mij gek worden :)

Het verbruik is bij mijn in de loop van de jaren omhoog gegaan, maar het gewicht van de wagens nog veel meer, dus op zich is dat niet zo onlogisch.

A160
28-02-12, 16:33
Dat klopt. Mijn oude Ford 17M uit 1967 woog niet eens 1000kg, en dat was echt een grote wagen waar je gemakkelijk met 6 in kon, 3 vooraan en 3 achteraan. http://de.wikipedia.org/wiki/Ford_P5

Daarnaast hadden de auto's toen ook veel kortere versnellingen.
Toen was 30km/h bij 1000rpm in de hoogste versnelling (de 4-e) normaal. Dat compenseerde het lage vermogen, maar het nadeel was dat de motor bij 120 al rond 4000rpm draaide met alle lawaai dat daarbij hoorde.

Van al mijn wagens is er eigenlijk maar 1 waarvan me bijgebleven is hoe traag die was, en dat was een Ford Sierra 2.3D, mijn eerste diesel. De atmosferische Peugeot dieselmotor met 70pk kon echt geen enkele helling op.

De befaamde Indinor-motor ?
Mijn pa heeft ook twee van die Sierra's versleten. Met 70 dieselPK's en een Dethleffs-caravan de klim naar de Gotthard-tunnel: pure horror: aan 20, 30 km/h in tweede versnelling, de watertemperatuur schoot naar het kookpunt (verwarming volle bak, raampkes open, 45° in de auto)... Na die eerste caravanreis heeft mijn pa het bi-metaal die de extra-ventilator deed aanslaan overbrugd, en met een schakelaar op het dashboard kon hij dan de ventilator constant laten draaien als een caravan achter de auto hing.
Er moesten toen ook nog hulpveren bij op de achteras, anders was dat spel niet op de baan te houden...
De wagen voor de Sierra's was een Opel Rekord 2.3D, dat was gewoon een lamme bak: die liep 140 per uur, en of er nu een remorque achterhing of niet, er was geen verschil te merken :).

In een ver verleden heb ik zelf nog rondgebold met een VW Jetta 1.3 LX: 4 versnellingen, getinte ruiten (groen), de velgen van een Golf GTI, geen servostuur, en een draaicirkel om u te tegen te zeggen.

kefkie
28-02-12, 16:56
Ik ben begonnen met een 1999 ibiza GT TDI. Was een enorm plezant autotje. Vlot int verkeer, lekker sturen. Maar enorm onconfortabel met die sportzetels en er zat amper iets op van uitrusting. Airco en electrische ramen en dat was het.

Dan overgestapt op een huidig model ibiza SC 1.4 benzine. Leuke auto, maar een pak volwassener (saaier) tegen over de vorige ibiza. Wel een pak comfortabeler natuurlijk.

Nu sinds november rij ik met een leon 1.9 TDI. Goede auto, met alle opties erop behalve een schuifdak dus ik ben best content. Al vind ik hem nu te traag zijn geworden om nog mee te kunnen int verkeer (vooral op de autostrade) met de 18" velgen...

De benzine motor was de kleinste en traagste van de 3, maar gaf mij wel de grootste lach op mijn gezicht en het meeste plezier op de binnenbaantjes:)

Bompa
28-02-12, 23:32
Klopt. Tov 2j geleden merk ik meer mensen die op 't eerste volgas optrekken als ik op 't tweede naast hen sta aan de lichten. Helaas, alle blue-, eco-, green-dinges zijn voer voor de achteruitkijkspiegel.
Alleen, ironie o ironie, heb ik steeds minder zin in spurtjes en rijd ik rustig. Dus zitten beide chauffeurs in de verkeerde auto :D

bobo
28-02-12, 23:58
De befaamde Indinor-motor ?
Mijn pa heeft ook twee van die Sierra's versleten. Met 70 dieselPK's en een Dethleffs-caravan de klim naar de Gotthard-tunnel: pure horror: aan 20, 30 km/h in tweede versnelling

De wagen voor de Sierra's was een Opel Rekord 2.3D, dat was gewoon een lamme bak: die liep 140 per uur, en of er nu een remorque achterhing of niet, er was geen verschil te merken :).


sierra en rekord = zelfde indenor

Andre1
29-02-12, 16:22
Mijn eerste wagen was een simca rally 2 , Deze had 82 pk moter vanachter, voorkant geen bescherming juist een beetje staal. En deze liep toch een dikke 180 km/ uur ; Veiligheid was toen zeker geen hoodzaak.

Diabolic
29-02-12, 18:10
Mijn eerste wagen was een simca rally 2 , Deze had 82 pk moter vanachter, voorkant geen bescherming juist een beetje staal. En deze liep toch een dikke 180 km/ uur ; Veiligheid was toen zeker geen hoodzaak.


Rijdende doodskisten waren dat :D

FrederikA112
29-02-12, 21:08
Rijdende doodskisten waren dat :D

Maar wel dikke fun :wink:
Misschien dat daar de oplossing in zit:

Weg met al die plofkussens en andere veiligheidsprul. Kreukelzone ? Who cares ! :grin:
Auto's worden weer lichter -> minder verbruik -> rijden wordt weer FIJN -> en de mensen denken twee keer na voor ze onnozele stoten uithalen omdat ze zich minder 'untouchable' voelen.

Gevolg, minder gefrustreerde 'kereltjes', fijnstofdrempels & smogalarm blijven onbenut en we houden wat meer rekening met anderen :lol:

*en toen werd ik wakker* haha :D

will
29-02-12, 21:52
Mijn eerste wagen was een simca rally 2 , Deze had 82 pk moter vanachter, voorkant geen bescherming juist een beetje staal. En deze liep toch een dikke 180 km/ uur ; Veiligheid was toen zeker geen hoodzaak.

Dan was de Renault 8 Gordini beter. Die had achteraan tenminste nog dubbele schokdempers...:wink::lol::lol::lol:

gewoon ik
01-03-12, 11:14
Zeg die 205 GTI, R5 Turbo, ... waren ook van die rijdende doodskisten. Zware motor in een licht autotje stoppen en kijken wat er gebeurt.

dewae
01-03-12, 18:13
Mijn eerste echte auto (na een R4) was een volvo 240 D6 (gekregen als firmawagen) op 27 jarige leeftijd

Oer, oer, oer traag, maar fier als een gieter. Een 6cylinder!

Ik heb nog altijd heimwee..... Zodanig dat ik in 1998 nog een eindereeks 240 D6 van 1992 op de kop kunnen tikken heb en hiermee zonder enig probleem tot 300.000km heb gereden.

Mijn vrienden verklaarden me voor gek: zo'n oude bak met traktorleguid Maar ik hield ervan om er rustig mee rond te cruisen aan een gemiddeld verbruik van ongeveer 7l.

Rij momenteel nog met Volvo (S60) maar voorzien van een op maat geherprogrammeerde D5. PK en koppel in overvloed, maar toch blijf ik een rustige cruiser.

De overschot aan power bezorgt me een bijzonder rustgevend gevoel .

Helaas zijn deze mooie motoren (5 en 6 cyl) een uitstervend ras, dat door de fiscaliteit zeker niet beschermd wordt.

Jammer.

bobo
01-03-12, 20:13
Oer, oer, oer traag, maar fier als een gieter. Een 6cylinder!



tis een forum dus enig weg en weer geyel mag

persoonlijk hoor ik die ook nog erg graag nagelen, in die zin dat er nog in mijn buurt een oude lt rondbolt

maar volgens mij is't de lelijkst, dan wel LUIDst klinkende zescylinder diesel alle tijden

het geluid was een golf1 diesel, maar de onstekingsbommen kwamen elke toer 2 keer meer
db kampioen !

:inlove:

Andre1
01-03-12, 21:57
Dan was de Renault 8 Gordini beter. Die had achteraan tenminste nog dubbele schokdempers...:wink::lol::lol::lol:
Die Rally 2 had ook een aangepaste vering. De R8 gordini was eerder, heb daar ook nog eens mee gereden. Simca lag veel vaster op de weg en remde ook beter.
In feite was de Simca een verbeterde copy van de R8, behalve de versnellingsbak de Gordini had er 5 de Simca maar 4

David67
01-03-12, 22:47
tis een forum dus enig weg en weer geyel mag

persoonlijk hoor ik die ook nog erg graag nagelen, in die zin dat er nog in mijn buurt een oude lt rondbolt

maar volgens mij is't de lelijkst, dan wel LUIDst klinkende zescylinder diesel alle tijden

het geluid was een golf1 diesel, maar de onstekingsbommen kwamen elke toer 2 keer meer
db kampioen !

:inlove:

Idd, de halve straat was wakker als ge daar 's morgens mee vertrok.:lol:

gTa
01-03-12, 23:07
@ gTa de meeste van die "eco" diesels hebben net zoveel vermogen als broers of zussen (zo je wilt :wink:) zonder die eco aanduiding
Correct, maar het ging me niet over eco vs non eco (met hetzelfde vermogen of niet), maar ik bouwde zuiver voort op m'n mijmering dat 't vroeger anders was en je met een krachtige auto ook daadwerkelijk (veel) sneller was of kon zijn dan de massa. Als je dat wou.

Voorts heb ik niks tegen kleinere motoren of het feit dat iedereen de maximumsnelheid mag en kan rijden. Het had gewoon iets romantisch vroeger. Maar toen waren de straten nog niet zo druk, en was er meer tolerantie ook.


Dat is misschien niet echt een goede instelling in het verkeer tegenwoordig.
(niet persoonlijk bedoeld)
Daar geloof ik niet in. Ik ervaar het als afgunst en niet onder willen doen. Als je ziet dat iemand je voorbij wil, en je hebt de plaats om die voorbij te laten, dan laat je die voorbij. Zelfs als die sneller gaat rijden dan 'ie mag, of dan jij mogelijk/aanvaardbaar vindt.
Met welke kar ik ook rij of zou rijden: ik kies mijn snelheid en niet die van anderen. Als ik trager wil rijden dan een ander, en ik kan op normale wijze die andere voorbij laten, dan doe ik dat.
Ik kan me vergissen, maar het lijkt erop dat nogal wat lease-rijders met hun 1.6 met voldoende vermogen om nét aanvaardbaar vlot tot de 140 à 150 km/u te accelereren (wat dus sneller is dan toegestaan), nauwelijks hun trots opzij gaan zetten om iemand met een duidelijk snellere auto ondertussen te laten passeren. Terwijjl ze dat perfect kunnen zonder zelf aan snelheid/acceleratie in te moeten boeten. Vind ik een jammere ingesteldheid...
Er zijn er (ik doe het ook soms, niet zo vaak (meer als vroeger) maar het gebeurt nog in flagrante gevallen) die dan die voorligger rechts inhalen... waarop je meestal door de nijdige/afgunstige persoon wordt getrakteerd op licht- en klankconcerten, niet zelden ook met mooie handbewegingen erbij in de auto. Je zaait wat je oogst, is mijn motto. En wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.

gTa
01-03-12, 23:10
Gefrustreerd volk à volonté in dit landje, en niet alleen op de baan. Dus ik vraag mij af of dat wel aan die (eco)auto's ligt :lol:
Natuurlijk niet.

Mijn mijmeringen waren een vervolgje op m'n eerste post over hoe zalig het vroeger wel was, toen je met een krachtiger auto écht nog verschillen kon maken op de autostrade. 't Was zo druk niet, wat het grootste verschil maakt. Maar mocht je nu nog willen, dan is de gestegen vlotheid van de doorsnee auto en de daarmee (vaak) gepaard gaande onwil van diens bestuurder om nog opzij te gaan voor iets wat sneller is, een opvallend feit (binnen geschetste context).

Zelf erger ik me zo goed als nooit (meer), ook niet in 't verkeer. Als het echt de spuigaten uitloopt dan ga ik er rechts voorbij. Niet meer voluit accelererend, maar gewoon aan constante snelheid "mijn file" volgend en nadien, als er voldoende ruimte is, braaf pinkend terug links inschuiven (en niet couperend me ertussen wringen). M'n wilde haren ben ik kwijt (m'n andere ook bijna allemaal, maar bon :D ).

gTa
01-03-12, 23:13
Alleen, ironie o ironie, heb ik steeds minder zin in spurtjes en rijd ik rustig. Dus zitten beide chauffeurs in de verkeerde auto :D
Ik stel dat ook vast bij mezelf. Treffend!

Worden we oud?



Ik erken trouwens het James May principe dat een kleine, weinig krachtige auto op smalle bandjes meer fun is op de openbare weg dan een krachtige met top wegligging! (een beetje :D)
Mijn krel rust de ganse week in de garage, en voor de occasionele winkelrit die niet met de fiets kan gebruiken we de auto van m'n vriendin. Dat Ypsilonneke met 65 amechtige Italiaanse paardjes en z'n bodyroll --> beestig. Als ik daarmee naar den Delhaize rijd heb ik fun bij 't rijden, met de mijne (die nu ook geen Spassmobil is pur sang, maar bon) eigenlijk helemaal niet.

djenne00
01-03-12, 23:15
Topic diagonaal gelezen, ge hebt allemaal gelijk :)

Mijn vriendin rijdt met een mercedes 250D met 92pk en klaagt dat iedereen die rechts van haar komt staan aan de lichten een 'bende trage slakken' zijn met een klein pietje.

will
01-03-12, 23:25
Die Rally 2 had ook een aangepaste vering. De R8 gordini was eerder, heb daar ook nog eens mee gereden. Simca lag veel vaster op de weg en remde ook beter.
In feite was de Simca een verbeterde copy van de R8, behalve de versnellingsbak de Gordini had er 5 de Simca maar 4

De beste toen, in die categorie/soort van wagens waren de NSU's, de 1200TT en de 1000TTS.

WV.
01-03-12, 23:51
Hier se mijn pruttelend diesel Golfje in de winter :inlove: wat mis ik die kar toch

http://www.youtube.com/watch?v=8a6JxUQrrBw

http://www.youtube.com/watch?v=9k89MCaWtOs

josenjef
02-03-12, 10:26
Ik stel dat ook vast bij mezelf. Treffend!

Worden we oud?



Ik erken trouwens het James May principe dat een kleine, weinig krachtige auto op smalle bandjes meer fun is op de openbare weg dan een krachtige met top wegligging! (een beetje :D)
Mijn krel rust de ganse week in de garage, en voor de occasionele winkelrit die niet met de fiets kan gebruiken we de auto van m'n vriendin. Dat Ypsilonneke met 65 amechtige Italiaanse paardjes en z'n bodyroll --> beestig. Als ik daarmee naar den Delhaize rijd heb ik fun bij 't rijden, met de mijne (die nu ook geen Spassmobil is pur sang, maar bon) eigenlijk helemaal niet.

Mijn grootmoeder heeft een Honda Logo automaat. Dat ding is echt fun en vlot zolang je niet op de autostrade komt, heeft zelfs een 'sport' knop die echt blijkt te werken :)

gewoon ik
02-03-12, 12:14
Topic diagonaal gelezen, ge hebt allemaal gelijk :)

Mijn vriendin rijdt met een mercedes 250D met 92pk en klaagt dat iedereen die rechts van haar komt staan aan de lichten een 'bende trage slakken' zijn met een klein pietje.

Ik heb een maat met een W123 280E (nee niet Jan, de andere).

Die heeft altijd zoveel plezier in het volgende.

Aan de eerste set lichten, traag optrekken wat iedereen verwacht. Bompa kar en iederen denkt aan de trage diesels die daarin liggen.

Volgende lichten herhalen, iedereen staat daar links dan de set lichten erna.

De derde set lichten, met dezelfde mensen naast je, bij groen, vol kot wegrijden. Lang leve de verbazing!

Set lichten erna, staan ze allemaal achter je en zo goed als niemand durft links gaan staan.

PeterC
03-03-12, 21:43
De befaamde Indinor-motor ?
Mijn pa heeft ook twee van die Sierra's versleten. Met 70 dieselPK's en een Dethleffs-caravan de klim naar de Gotthard-tunnel: pure horror: aan 20, 30 km/h in tweede versnelling, de watertemperatuur schoot naar het kookpunt (verwarming volle bak, raampkes open, 45° in de auto)...
(...)

Inderdaad, de Indenor diesel. Die had zelfs last van vals plat.
Vorig jaar nog met een volgepakte Grand Scenic 1.5 dci de Gotthard tunnel gedaan. Niets gemerkt van een klim. Is daar echt een klim?

Bompa
03-03-12, 22:12
....
Mijn vrienden verklaarden me voor gek: zo'n oude bak met traktorleguid Maar ik hield ervan om er rustig mee rond te cruisen aan een gemiddeld verbruik van ongeveer 7l.

Rij momenteel nog met Volvo (S60) maar voorzien van een op maat geherprogrammeerde D5. PK en koppel in overvloed, maar toch blijf ik een rustige cruiser.


Sommigen hier begrijpen dat niet, dat je met redelijk wat pk's toch rustig kan rijden. En toch, toch is het zo.
Ik gebruik m'n pk's, zeker en vast, en als ik die niet meer heb zal ik die toch een klein beetje missen, ze hebben me ook al veel voldoening gegeven, maar echt 90 a 95 percent van de tijd rijd ik rustig.

En wat jij ervaarde met de 240 had ik met de 940. Je kan het moeilijk omschrijven, maar ik herken het ;)

NineEleven
04-03-12, 17:04
Sommigen hier begrijpen dat niet, dat je met redelijk wat pk's toch rustig kan rijden. En toch, toch is het zo.
Ik gebruik m'n pk's, zeker en vast, en als ik die niet meer heb zal ik die toch een klein beetje missen, ze hebben me ook al veel voldoening gegeven, maar echt 90 a 95 percent van de tijd rijd ik rustig.

En wat jij ervaarde met de 240 had ik met de 940. Je kan het moeilijk omschrijven, maar ik herken het ;)

Er zijn ook veel mensen die niet begrijpen waarom ik als autoliefhebber toch een rustige zuinige rijstijl heb. Ik steek zelden andere auto's voorbij, hou me aan de snelheid enzovoort. Zeker met de bmw heeft een chille rijstijl zeker zijn charmes :)

MRJ
04-03-12, 18:01
Er zijn ook veel mensen die niet begrijpen waarom ik als autoliefhebber toch een rustige zuinige rijstijl heb. Ik steek zelden andere auto's voorbij, hou me aan de snelheid enzovoort. Zeker met de bmw heeft een chille rijstijl zeker zijn charmes :)

Absouluut,rustig kan je heel goed genieten van een auto. Doe ik in 99% van de gevallen

Bompa
04-03-12, 20:10
het forum wordt rijper :inlove:

:D

charlesvdw
04-03-12, 21:06
het forum wordt rijper :inlove:

:D

Hm, ik heinner me iemand op dit forum die vorige week door een medeforumlid was betrapt op bumperkleven en daar niet echt "rijp" op reageerde.

Bompa
04-03-12, 21:54
ach, groeipijnen!
:)

gewoon ik
05-03-12, 12:00
Ik rij ook rustig, maar af en toe wint het duiveltje in mij en dan hang ik het zwijn uit.

Ik ga met mijn desje naar Stuttgart, ik weet dat ik rustig ga rijden en dat de andere 30 mensen dat ook gaan doen? Maar bij het eerste plakaat met /// erop, gaat iedereen dat efjes vergeten en testen, hoe snel zijn beestje nog kan halen. Om dan bij het eerste, beste tankstation te wachten op de rest en de tank vol te gooien.

Idem met een toerritje. Af en toe het zwijntje uithangen. Als je dat af en toe doet, kan je er zoveel meer van genieten.



Ik steek het op ontwenningsverschijnselen van het gemis van mijn desje :D

NineEleven
05-03-12, 12:45
Je hebt het perfect verwoord ;)

A160
05-03-12, 14:46
Inderdaad, de Indenor diesel. Die had zelfs last van vals plat.
Vorig jaar nog met een volgepakte Grand Scenic 1.5 dci de Gotthard tunnel gedaan. Niets gemerkt van een klim. Is daar echt een klim?

Met de Touring of met de 1-reeks heb ik daar ook niet echt het gevoel dat het 'omhoog gaat: vlotjes in 6° omhoog.
Maar vooral richting Italië gaat het toch over een serieuze klim, niet zozeer in hellingspercentage, doch wel in afstand: je bent al een flink eind aan het klimmen voordat je de konijnenpijp induikt.
Dat is meteen ook de reden dat er daar zoveel koppelingen doorgebrand worden: men staat er in file, op een helling, start/stop, (volgeladen) wagen tegenhouden met een slippende koppeling, vertrekken op een helling,...

Nu, ik heb de indruk dat er vanmorgen ook weer veel met een auto van twintig jaar geleden de baan op waren: 't geraakt ook niet meer vooruit :)

Jakkel
05-03-12, 21:25
Alle moderne diesels vandaag gaan vlot de hellingen op.

WV.
05-03-12, 22:11
Ik rij ook rustig, maar af en toe wint het duiveltje in mij en dan hang ik het zwijn uit.

Ik ga met mijn desje naar Stuttgart, ik weet dat ik rustig ga rijden en dat de andere 30 mensen dat ook gaan doen? Maar bij het eerste plakaat met /// erop, gaat iedereen dat efjes vergeten en testen, hoe snel zijn beestje nog kan halen. Om dan bij het eerste, beste tankstation te wachten op de rest en de tank vol te gooien.

Idem met een toerritje. Af en toe het zwijntje uithangen. Als je dat af en toe doet, kan je er zoveel meer van genieten.



Ik steek het op ontwenningsverschijnselen van het gemis van mijn desje :D


Idd

Hoewel iedereen denk dat ik een rustige chauffeur ben ( 75% van de tijd is dat wel) ...

Kan ik in de Eifel genieten van men 200D die pokke traag de berg omhoog gaat ... maar eens ik het topje berijkt heb geniet ik er soms van om die kar ook in de bochten te gooien tegen een hoog en sportief tempo ! En ik moet zeggen dat een W124 van 20 jaar oud perfect op het asfalt kleeft en je nooit echt voelt dat je die kar pijn doet ...

gewoon ik
06-03-12, 09:00
Met zo een oude auto is het ook dikke fun om bergop je een echte race-piloot te voelen. De auto in de juiste versnelling houden, op tijd van en op de gas gaan, het motorgeronk.

En dit allemaal aan een belachelijk lage snelheid :D

WV.
06-03-12, 23:36
Met zo een oude auto is het ook dikke fun om bergop je een echte race-piloot te voelen. De auto in de juiste versnelling houden, op tijd van en op de gas gaan, het motorgeronk.

En dit allemaal aan een belachelijk lage snelheid :D

Idd :inlove:

geniet meeeee met mijn 200Deeee, op mijn favoriete weggeskes !

8)8)
http://www.youtube.com/watch?v=-9zWZE6_XP0&list=UUHiSKMtszw46NzzNncvcbgg&index=3&feature=plcp

http://www.youtube.com/watch?v=OJNQjYlbNVE

Gere
07-03-12, 00:08
Ik heb een Mercedes 240D van 78 en een 220cdi van 2003.

Voor moet mij het ook niet altijd zeer snel gaan en het zijn allebei oude trage bakken maar het verschil is echt immens.

Traag rijden gaat natuurlijk met allebei goed.
Sneller kan ook maar bij de oudste moet je dan constant schakelen en rijden tot tegen het maximumtoerental, wat geweldig is met een sportwagen maar als je niet vooruitkomt eerder enerverend.
Niets is zo comfortabel als wanneer je het dan eens wilt te kunnen genieten van wat koppel. Gaspedaal wat dieper induwen en je krijgt een duw in de rug (je moet daarom de turbo nog niet horen spoolen), destijds moest je daarvoor een 4-liter benzinemotor kopen, nu kan het voor iedereen een beetje.

will
07-03-12, 01:20
Heb vroeger ook nog op 't punt gestaan om een 240D te kopen. Had gebeld naar een garagist van occassiewagens en hij had er ne mooie staan, wqas een overname van nen beenhouwer. Ik vroeg hem dat het toch geen accident was en ook dat het gene "goude" mocht zijn (die 240D waren een bepaalde periode in het goudgeel te krijgen), hij zei nee op beide vragen. Hij was bezig de wagen een groot onderhoud aan 't geven en ik mocht twee dagen later eens langskomen om hem te bezien. Dus diezelfde namiddag naar daar gereden en guess what, hij was bezig de voorkant aan 't repareren en het was ne goudgelen. Het enige dat juist was was het feit dat het inderdaad een overname van nen beenhouwer was (die er met zijn zatte botten mee tegen een muur gereden was).:evil: De verkoop is natuurlijk voor onbepaalde redenen niet doorgegaan.:wink::lol::lol::lol::lol: