PDA

Bekijk Volledige Versie : De speekseltest van Etienne Schouppe

Alexandr Borodin
28-10-10, 10:49
(een pdf-versie is bijgevoegd, de bedoeling is om deze informatie zoveel mogelijk te verspreiden, o.a. via e-mail)

download de pdf-versie hier: http://easy-upload.nl/f/Zsi2fRoh
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Etienne Schouppe en zijn speekseltest in het verkeer

Onlangs werd in ons land door ontslagnemend staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe een speekseltest ingevoerd, om te bepalen of iemand onder invloed van drugs op achter het stuur zit. Kort daarna vernamen we in de media dat deze speekseltest ook reageert op medicijnen tegen ADHD (Rilatine, Concerta). Nu is het zo dat deze test slechts een indicatie is. Mensen die positief testen moeten 12 uur van de weg. Blijkt dan uit de uiteindelijke analyse dat de test reageerde op medicatie, dan volgt er geen boete.

De media laat het uitschijnen alsof de reactie op medicijnen tegen ADHD iets nieuws of uitzonderlijks is. Ook wijst Schouppe erop dat artsen die Rilatine voorschrijven hun patiënten moeten melden dat ze na inname van het geneesmiddel best niet met de wagen rijden. 'Het staat in de bijsluiter', aldus zijn woordvoerder. In de bijsluiter staat echter nergens dat mensen die Rilatine gebruiken zich niet in het verkeer mogen begeven, wel dat 'voorzichtigheid is geboden bij het besturen van voertuigen'.

Wat echter niet vermeld wordt is dat die speekseltest op talrijke medicatie een vals positief resultaat geeft. Veel van deze zijn vrij verkrijgbaar en veel van deze beïnvloeden het rijgedrag niet of nauwelijks. Zelfs het eten van maanzaadpistolets of het drinken van kinine-houdende frisdranken kan een vals positief resultaat geven. Natuurlijk zal een tweede analyse in het labo het valse resultaat bevestigen, maar ondertussen is men wel voor 12 uur het rijbewijs kwijt!

De werking van de speekseltest

De gebruikte methode wordt een chromatografische immunoassay genoemd. Om deze test te ontwikkelen injecteert de producent de illegale drugs (antigenen) in de aderen van een laboratoriumdier, meestal een schaap, een konijn of een paard. Het immuunsysteem van het dier maakt daar antilichamen tegen aan, die in het bloed van het dier circuleren. Het bloed van deze dieren wordt opgevangen en de antilichamen vervolgens geëxtraheerd uit het plasma. Deze antilichamen worden opgezuiverd en gebruikt in de testkit, waar ze binden aan de drug of de metabolieten ervan in een biologisch specimen (speeksel of urine). Wanneer de antilichamen zich binden krijgt de oplossing een specifiek kleur, waarmee een positief resultaat getekend wordt.

Hoewel goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar, toch is een immunoassay niet de beste methode om de aanwezigheid van illegale drugs te testen. De natuurlijke functie van antilichamen is om eiwitten karakteristiek aan virussen of bacteriën te herkennen. Antilichamen herkennen heel goed deze grote eiwitmoleculen, maar zijn veel minder specifiek wanneer ze kleine moleculaire structuren zoals de drugs en hun metabolieten moeten herkennen.

De speekseltest geeft dus slechts een indicatie. De enige definitieve methode om te bevestigen dat hetgeen ingenomen is ook echt een illegale drug is, is wanneer in het labo een andere test op het speekselstaal uitgevoerd wordt, met behulp van gas chromatografie/massaspectrometrie (GC/MS). Hiermee worden valse positieve reacties uitgesloten, en enkel het resultaat van deze zeer precieze methode wordt als rechtsgeldig aanvaard.

De geneesmiddelen die een vals positief resultaat geven

Etienne Schouppe laat ons weten dat de speekseltest die thans aangewend wordt indicaties zoekt voor gebruik van 4 soorten illegale drugs: amfetamines, cocaïne, heroïne en cannabis. Volgende middelen echter zijn gekend om in een immunoassay (vals) positief te tekenen.

Volgens hun bijsluiter houden geneesmiddelen die efedrine, pseudoefedrine en fenylefrine bevatten geen risico in om voertuigen te besturen, deze middelen zijn meestal vrij verkrijgbaar en worden vaak gebruikt bij een verkoudheid of huisstofmijtallergie. Zij zullen echter allen positief tekenen voor amfetamines, gezien hun structurele verwantschap. Vrij verkrijgbare hoestsiropen bevatten dan weer middelen die positief tekenen voor heroïnegebruik.

Maagzuursecretieremmers (protonpompinhibitoren) worden veelvuldig voorgeschreven bij bepaalde maagklachten, van deze middelen is het bekend dat ze positief tekenen voor cannabis, alsook mensen die grote dosissen Nurofen of Apranax moeten innemen. Ook deze middelen beïnvloeden volgens hun bijsluiter het rijgedrag niet.

Bepaalde geneesmiddelen, zoals ranitidine, tekenen zowel voor amfetamines als voor cannabis, en andere zijn combinatiegeneesmiddelen zoals Nortussine hoestsiroop die tekenen voor zowel amfetamines als heroïne.

Zoals u ziet is deze speekseltest even onbetrouwbaar als Etienne Schouppe zelf.

Kunnen positief voor amfetamines tekenen:

Bupropion
(op medisch voorschrift: antidepressivum, stoppen met roken)

Wellbutrin
Zyban

Methylfenidaat
(op medisch voorschrift: ADHD)

Concerta
Rilatine

Labetalol
(op medisch voorschrift: beta-blokker)

Trandate

Promethazine
(op medisch voorschrift: anti-allergicum)

Phenergan

Ranitidine
(op medisch voorschrift: maagsapsecretie)

Acidine
Docraniti
Gastran
Ranitidine EG
Ranitidine Mylan
Ranitidine Sandoz
Ranitidine Teva
Ranitimed
Zantac

Ritodrine
(op medisch voorschrift: tocolyticum)

Pre-Par

Selegiline
(op medisch voorschrift: anti-parkinson)

Eldepryl

Trazodone
(op medisch voorschrift: tricyclisch antidepressivum)

Doc Trazodone
Nestrolan
Trazodone Teva
Trazolan

Pseudo-efedrine
(vrij verkrijgbaar: neusverkoudheid en allergische rhinitis)

Actifed
Aerinaze
Cirrus
Clarinase
Niocitran
Otrivine Nasa-Tab
Reactine Pseudoephedrine
Rhino Sinutab
Rinomar Pseudo-Ephedrinum
Sinutab
Sinutab Forte
Vasocedine Pseudoephedrine

Ephedrine
(vrij verkrijgbaar: neusverkoudheid en allergische rhinitis)

Endrine
Endrine Zacht

Fenylefrine
(vrij verkrijgbaar: neusverkoudheid en allergische rhinitis, oogdruppels)

Mydriasert
Nortussine
Phenylephrine
Phenylephrine Minims
Rhinathiol Antirhinitis
Rhini-San
Spraydil
Vibrocil

Kunnen positief voor heroïne tekenen:

Folcodine
(vrij verkrijgbaar: hoest)

Broncho-Pectoralis Pholcodine
Cotrane Folcodine
Eucalyptine Pholcodine Le Brun
Pholco-Mereprine

Codeïne

Bromophar
Broncho-Pectoralis Codeine
Bronchodine
Bronchosedal Codeine
Eucalyptine Le Brun
Eucalytux
Glottyl
Inalpin
Toularynx
Toux-San Codeine

Codeïne
(op medisch voorschrift: pijnstiller)

Algocod
Dafalgan Codeine
Docparacod
Panadol Codeine
Perdolan Codeine

Ethylmorfine

Longbalsem
Saintbois
Codethyline

Dextromethorfan

Acatar
Actifed New
Balsoclase Dextrometorphan
Bisoltussin
Bronchosedal Dextromethorphan HBr
Dexir
Dextromethorphan Teva
Nortussine
Nortussine Mono
Romilar Antitussivum
Toux-San
Touxium Antitussivum
Tussipect
Tusso Rhinathiol
Vicks Vaposyrup Antitussif

Difenhydramine
(vrij verkrijgbaar: anti-allergicum)

Azaron
Diphamine
Nustasium
R Calm

Maanzaad
(voedingswaren)

Kinine
(bepaalde frisdranken)

Ciprofloxacine
(op medisch voorschrift: chinolon-antibioticum)

Ciloxan
Ciprobel
Ciproflomed
Ciprofloxacine-Ratiopharm
Ciprofloxacine EG
Ciprofloxacine Fresenius Kabi
Ciprofloxacine Mylan
Ciprofloxacine Redibag
Ciprofloxacine Sandoz
Ciprofloxacine Teva
Ciproxine
Docciproflo

Levofloxacine

Tavanic

Moxifloxacine

Avelox
Proflox

Norfloxacine

Norfloxacine EG
Norfloxacine Teva
Zoroxin

Ofloxacine

Docofloxacine
Ofloxacine Mylan
Ofloxacine Sandoz
Ofloxacine Teva
Tarivid
Trafloxal

Rifampicine
(op medisch voorschrift: antibioticum behandeling tuberculose)

Rifadine

Verapamil
(op medisch voorschrift: antihypertensief calciumantagonist)

Isoptine
Lodixal

Dihydrocodeïne
(op medisch voorschrift: hoest)

Paracodine

Thebacon
(op medisch voorschrift: hoest)

Acedicone

Kunnen positief voor cannabis tekenen:

Efavirenz
(op medisch voorschrift: AIDS)

Atripla
Stocrin

Ibuprofen
(wanneer in grote hoeveelheden ingenomen)

Brufen
Buprophar
Dolofin
Epsilon
Ibumed
Ibuprofen-Ratiopharm
Ibuprofen EG
Ibuprofen Sandoz
Ibuprofen Teva
Malafene
Nurofen
Optalidon Nieuwe Formule
Pedea
Perdofemina
Perdophen
Perviam
Spidifen

Naproxene
(wanneer in grote hoeveelheden ingenomen)

Aleve
Apranax
Naproflam
Naprosyne
Naproxen Apotex
Naprotex Sandoz
Naproxen Teva
Naproxene EG

Ranitidine

Acidine
Docraniti
Gastran
Ranitidine EG
Ranitidine Mylan
Ranitidine Sandoz
Ranitidine Teva
Ranitimed
Zantac

Omeprazole

Docomepra
Losec
Omepracuremylan
Omeprazol Apotex
Omeprazol Sandoz
Omeprazol Teva
Omeprazol-Ratiopharm
Omeprazol EG
Omeprazol Far
Omeprazol Mylan
Omeprazole Ranbaxy
Sedacid

Pantoprazol

Doc Pantoprazol
Pantomed
Pantoprazol Apotex
Pantoprazol Sandoz
Pantoprazole EG
Pantoprazole Mylan
Pantoprazole Teva
Pantozol
Zurcale
Zurcamed

Lansoprazole

Dakar
Doc Lansoprazole
Lansoprazol Apotex
Lansopradol Sandoz
Lansopradol-Ratio
Lansoprazole EG
Lansoprazole Mylan
Lansoprazole Teva

Esomeprazol

Nexiam

Rabeprazol

Pariet

(bron: Belgisch Centrum voor Farmacotherapeutische Informatie)

Schouppe vreest geen juridische problemen met speekseltest? Te gek voor woorden!

Roger BMW
28-10-10, 11:12
lap, ik sta op de heroïnelijst met de pijnstillers met codeïne :lol:

Scorchio
28-10-10, 11:41
Ik ben ook positief. Wanneer mag ik eens lekken?

LOL@ma(a)nzaad

sliderke
28-10-10, 11:44
dus niet meer de auto rijden als ge ook maar iets inneemt tegen de pijn . haha

JeVeE
28-10-10, 12:45
volgens mij ben ik 3x een junk :D

flappy
28-10-10, 13:36
lach maar... tot ge controle krijgt en het kunt gaan uitleggen. Ge zijt al zowieso 12 uur uw rijbewijs kwijt. Ze zouden beter schouppe elke dag die test laten ondergaan en hopelijk voor ons scoort hij meerdere keren positief.

Alexandr Borodin
28-10-10, 13:37
Iemand gaf me elders deze feedback:

IK heb eens een statistiekje gedraait op mijn database

alleen al voor 'morfinederivaten' neemt 5% van mijn patienten permanent stoffen die kunnen tekenen (aantal DDD / 365 in verhouding van mijn patienten)

Je kunt stellen dat zeker 6% van mijn patienten moet tekenen voor heroine, en 4% voor metamfetamines. ZOgoed als 10% van mijn patienten is dus positief op die test.

Als ik uw lijst volg moet 17% van de belgen een vals positieve test afleggen op marihuana, amfetamine of heroine..

MMVV
28-10-10, 13:52
lach maar... tot ge controle krijgt en het kunt gaan uitleggen. Ge zijt al zowieso 12 uur uw rijbewijs kwijt. Ze zouden beter schouppe elke dag die test laten ondergaan en hopelijk voor ons scoort hij meerdere keren positief.

Probleem is dat hij mag zuipen, slikken, spuiten zoveel meneer wil...zijn chauffeur brengt hem wel naar zijn bestemming...:?

Die speekseltest is toch één grote klucht. Als ze mij 12 uur aan de kant zetten om achteraf een negatief verslag af te geven zou ik hen toch eens de factuur sturen van gemiste inkomsten... Bende zeikerds. Als ze echt druggebruikers willen pakken kunnen ze dat toch veel gerichter doen. Ik kan hen zo een paar plaatsen aanduiden: de invalswegen naar de beruchte discotheken, E17 Kortrijk-Antwerpen (lees: alle franse wrakken van autootjes die met 38 passagiers aan 150km/u op en af van antwerpen naar frankrijk zwalpen...enz)

Bende zeikerds...of had ik dat al gezegd...

Martini Racing
28-10-10, 14:00

Die vent zou beter gewoon uitglijden in de douche.

flappy
28-10-10, 14:22
die zou beter de zeep laten vallen in de douche van de gevangenis

Xytras
28-10-10, 15:48
waauw! Ik sta perplex van de lengte van die lijst, klopt die wel?
Want indien wel maak ik ook kans om een paar x te voet naar huis te gaan :P

JanC
28-10-10, 15:53
Een avond los gaan op Schweppes en je hebt het vlaggen!

yoda007
28-10-10, 16:25
kut, ik mag geen Gin Tonic meer drinken als ik rij :grin:

Alexandr Borodin
28-10-10, 16:39
waauw! Ik sta perplex van de lengte van die lijst, klopt die wel?
Want indien wel maak ik ook kans om een paar x te voet naar huis te gaan :P

Deze is gebaseerd op de verbindingen die ervoor gekend staan te interfereren met een immunoassay, gebaseerd op de lijst van dokter Spiller:
http://www.doctorspiller.com/local__anesthesia_7.htm

... en het Belgisch farmaceutisch compendium.

Overigens komt het vorig citaat :

K heb eens een statistiekje gedraait op mijn database

alleen al voor 'morfinederivaten' neemt 5% van mijn patienten permanent stoffen die kunnen tekenen (aantal DDD / 365 in verhouding van mijn patienten)

Je kunt stellen dat zeker 6% van mijn patienten moet tekenen voor heroine, en 4% voor metamfetamines. ZOgoed als 10% van mijn patienten is dus positief op die test.

Als ik uw lijst volg moet 17% van de belgen een vals positieve test afleggen op marihuana, amfetamine of heroine.. overeen met deze uit de Morgen:

De Franse Académie Nationale de Pharmacie verwijst naar resultaten van een Belgische studie gepubliceerd begin 2010. Uit dat onderzoek blijkt dat speekseltesten in 16 pct van de gevallen een vals positief resultaat geven en in 19 pct van de gevallen een vals negatief resultaat opleveren. http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1162025/2010/09/26/Speekseltest-is-niet-betrouwbaar.dhtml

En inderdaad, ik zou geen resten maanzaad of Schweppes in mijn mond willen hebben voordat ik een speekseltest onderga. :wink:

Martini Racing
28-10-10, 17:54
Bekijk het zo, als je drugs neemt en je zet een blikje schweps in je auto, heb je'n grote kans dat je door mag rijden.

stebenz
28-10-10, 18:49
Oh, maar ik ben diehard sinutab gebruiker en in de lente hooikoortspatient!
ahoi! :lol:

will
28-10-10, 20:57
Als je het topje van de ijsberg bekijkt (die lijst) en dan weet dat er slechts een tiental echte medicatieve bestanddelen bestaan en al de rest maar een samenraapsel/samenvoeging/mengeling van dat tiental is dan verwondert het mij niet dat de farma industrie zo goed floreert. (Van dat tiental heb ik maar van horen zeggen, don't shoot the messenger).

bobo
28-10-10, 21:01
surtout en belgique

brjefs
28-10-10, 21:46
Een foutmarge van 19% is perfect naar Belgische normen blijkbaar :D

Laat iedereen dan maar gewoon terug in een potje pissen.

will
28-10-10, 22:16
Een foutmarge van 19% is perfect naar Belgische normen blijkbaar :D

Laat iedereen dan maar gewoon terug in een potje pissen.

Met het risico dat er terug veel naast de pot gaan beginnen pissen ???:wink:

prospeed
29-10-10, 10:21

Ik ben totaal tegen drugsgebruik en rijden onder invloed van alcohol maar wat is de kans dat ze u tegenhouden voor een alcohol- of drugscontrole? Ik ga nu al meer dan 10 jaar bijna elk weekend naar een discotheek. In de week ga ik 's avonds al eens iets drinken en blijf wat langer plakken. Ik heb nog nooit moeten blazen! Ik denk 2 of 3 keer moeten stoppen voor controle van de papieren. Pas nog met iemand meegereden en die moest stoppen aan een snelheids- en alcoholcontrole. Hij was niet echt dronken maar toch een paar glazen sterke drank op. De coyote stond op het dashboard en naar het een schijnt een radarverklikker lag ernaast (ik dacht een astrid maar soit). Maar wel een iets ouder persoon in maatpak en met een dure sportwagen. Maar die durft op een beleefde manier zijn mening zeggen. Mijnheer krijgt dus een schouderklopje van de agent en mag verder rijden?

Wie viseren ze met hun drugscontroles en anderen : jonge gastjes van 18-20 jaar met hun eerste autootje en brave zielen waar de kinderen achterin de kinderstoel zitten.

Igor
29-10-10, 13:06
Als je het topje van de ijsberg bekijkt (die lijst) en dan weet dat er slechts een tiental echte medicatieve bestanddelen bestaan en al de rest maar een samenraapsel/samenvoeging/mengeling van dat tiental is dan verwondert het mij niet dat de farma industrie zo goed floreert. (Van dat tiental heb ik maar van horen zeggen, don't shoot the messenger).

:|. Ik weet niet wie dan wel je informant is, Will, en ik weet ook niet wat een "medicatief bestanddeel" precies moet betekenen, maar het Geneesmiddelenrepertorium bespreekt enkel en alleen voor de paragraaf betablokkers (een van de meest gebruikte groepen van geneesmiddelen, "tegen de bloeddruk") 13 in België geregistreerde actieve stoffen. Naast de betablokkers zijn er nog acht andere paragrafen in dit hoofdstuk (de antihypertensiva), een hoofdstuk dat dan weer een van de +/- 100 hoofdstukken is in het repertorium. Of die duizenden geneesmiddelen een voor een nog een toegevoegde waarde bieden aan wat al bestaat/bestond, is een terechte vraag, maar dat er maar "een tiental echte medicatieve bestanddelen" zouden bestaan : :roll:.

Xytras
29-10-10, 13:32
Ik ben totaal tegen drugsgebruik en rijden onder invloed van alcohol maar wat is de kans dat ze u tegenhouden voor een alcohol- of drugscontrole? Ik ga nu al meer dan 10 jaar bijna elk weekend naar een discotheek. In de week ga ik 's avonds al eens iets drinken en blijf wat langer plakken. Ik heb nog nooit moeten blazen! Ik denk 2 of 3 keer moeten stoppen voor controle van de papieren. Pas nog met iemand meegereden en die moest stoppen aan een snelheids- en alcoholcontrole. Hij was niet echt dronken maar toch een paar glazen sterke drank op. De coyote stond op het dashboard en naar het een schijnt een radarverklikker lag ernaast (ik dacht een astrid maar soit). Maar wel een iets ouder persoon in maatpak en met een dure sportwagen. Maar die durft op een beleefde manier zijn mening zeggen. Mijnheer krijgt dus een schouderklopje van de agent en mag verder rijden?

Wie viseren ze met hun drugscontroles en anderen : jonge gastjes van 18-20 jaar met hun eerste autootje en brave zielen waar de kinderen achterin de kinderstoel zitten.

Idd, dat is flikkenlogica, op de plaats waar je het meeste kans hebt om te scoren (in tegenstelling met het flitsen), wel daar gaan ze absoluut niet staan.
Aan bepaalde discotheken heb je zelfs geen speekseltest nodig om de zware gevallen er uit te halen, dat kan je zonder problemen op het zicht ook, maar yep, nooit politie te zien daar.

prospeed
29-10-10, 15:05
Ooit zelf gezien aan een discotheek tegen Leuven : gast komt bezopen buiten, neemt zijn gsm en zit daar wat onozel te doen, stapt in zijn dikke bak die voor de deur stond, rijdt tot aan de straatkant en een minuut later komt er een anonieme wagen met blauw zwaailicht op het dashboard aangereden. Ze staan daar even wat tegen elkaar te zeveren en dan rijden ze hem gewoon voor. Bij het vetrekken trekt hij nog eens met koude motor zwaar door. Achteraf bleek dat er in Kampenhoutsas een grote alocholcontrole aan de gang was. Even mijnheer voorbij de controle begeleiden? Iedereen stond daar met zijn mond open dat zoiets kan :evil: Achteraf van de parkwachter van die discotheek gehoord dat hij die flikken goed kent en dat ze hem regelmatig zo helpen.

will
29-10-10, 21:58
:|. Ik weet niet wie dan wel je informant is, Will, en ik weet ook niet wat een "medicatief bestanddeel" precies moet betekenen, maar het Geneesmiddelenrepertorium bespreekt enkel en alleen voor de paragraaf betablokkers (een van de meest gebruikte groepen van geneesmiddelen, "tegen de bloeddruk") 13 in België geregistreerde actieve stoffen. Naast de betablokkers zijn er nog acht andere paragrafen in dit hoofdstuk (de antihypertensiva), een hoofdstuk dat dan weer een van de +/- 100 hoofdstukken is in het repertorium. Of die duizenden geneesmiddelen een voor een nog een toegevoegde waarde bieden aan wat al bestaat/bestond, is een terechte vraag, maar dat er maar "een tiental echte medicatieve bestanddelen" zouden bestaan : :roll:.

Die info dateert wel van in de jaren '80 van vorige eeuw, mijn toenmalige zegsman was een vooruitstrevend links persoon die alles en iedereen die nog maar van ver met het establishment te maken had verfoeide. Hij sprak zelfs maar van 8 en ik heb er op eigen houtje maar 10 van gemaakt (kwestie van gemakkelijk in te typen:|), dus is het aantal actieve bestanddelen fors uitgebreid (hebben ze er een groot aantal extra "uitgevonden") of anders was zijn info. dan toch niet zo correct. Dat is ook de reden waarom ik gezegd had niet op de boodschapper te schieten. Hij heeft ons toen ook een lijst van E additieven in voedingswaren gegeven, met een apart vakje van E nummers die kankerverwekkend waren en die toch doodleuk in de voeding mochten gebezigd worden toen (en misschien vandaag ook nog?), ben die lijst kwijtgeraakt dus ik kan niets meer controleren.

Igor
29-10-10, 22:15
Die info dateert wel van in de jaren '80 van vorige eeuw, mijn toenmalige zegsman was een vooruitstrevend links persoon die alles en iedereen die nog maar van ver met het establishment te maken had verfoeide. Hij sprak zelfs maar van 8 en ik heb er op eigen houtje maar 10 van gemaakt (kwestie van gemakkelijk in te typen:|), dus is het aantal actieve bestanddelen fors uitgebreid (hebben ze er een groot aantal extra "uitgevonden") of anders was zijn info. dan toch niet zo correct. Dat is ook de reden waarom ik gezegd had niet op de boodschapper te schieten. Hij heeft ons toen ook een lijst van E additieven in voedingswaren gegeven, met een apart vakje van E nummers die kankerverwekkend waren en die toch doodleuk in de voeding mochten gebezigd worden toen (en misschien vandaag ook nog?), ben die lijst kwijtgeraakt dus ik kan niets meer controleren.

Say no more :lol: .

will
29-10-10, 22:45
Say no more :lol: .

Hoor je mij nog iets zeggen ??:wink::lol::lol::lol:

Vandie
30-10-10, 12:37
Ooit zelf gezien aan een discotheek tegen Leuven : gast komt bezopen buiten, neemt zijn gsm en zit daar wat onozel te doen, stapt in zijn dikke bak die voor de deur stond, rijdt tot aan de straatkant en een minuut later komt er een anonieme wagen met blauw zwaailicht op het dashboard aangereden. Ze staan daar even wat tegen elkaar te zeveren en dan rijden ze hem gewoon voor. Bij het vetrekken trekt hij nog eens met koude motor zwaar door. Achteraf bleek dat er in Kampenhoutsas een grote alocholcontrole aan de gang was. Even mijnheer voorbij de controle begeleiden? Iedereen stond daar met zijn mond open dat zoiets kan :evil: Achteraf van de parkwachter van die discotheek gehoord dat hij die flikken goed kent en dat ze hem regelmatig zo helpen.Zo ken ik er nog ze:wink:. Spijtig genoeg:(

MRJ
31-10-10, 21:09
Veel vaker en strenger controleren op drugs,ook buiten het verkeer. En zware straffen ook,die vuiligheid heeft al veel te veel levens kapot gemaakt. Geen excuses,ook niet voor softdrugs

kefkie
31-10-10, 22:37
allee 1 op 3 mensen zouden drugs gebruiken :lol:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1176990/2010/10/31/Een-op-drie-positief-bij-speekseltest.dhtml

MRJ
01-11-10, 10:03
nee nee,1/3 van degene die uiterlijke kenmerken van drug gebruik gaven:wink: Dat is heel andere koek hé

David67
01-11-10, 10:57
nee nee,1/3 van degene die uiterlijke kenmerken van drug gebruik gaven:wink: Dat is heel andere koek hé

Spacecake?:lol:

GeeZer
01-11-10, 23:16
Veel vaker en strenger controleren op drugs,ook buiten het verkeer. En zware straffen ook,die vuiligheid heeft al veel te veel levens kapot gemaakt. Geen excuses,ook niet voor softdrugs
Vind ik ook, best de doodstraf erop zetten.

bobo
01-11-10, 23:24
1 op 3 onder de zoden ?

BlackFox
01-11-10, 23:25

:lol:

TurboBoost
02-11-10, 12:06
Speekseltest zet ADHD-patiënten 12 uur aan de kant

25/10/10 18u50
http://www.demorgen.be/static/FOTO/pe/8/9/8/media_xl_3920753.jpg?20101025185108
De speekseltest, die sinds 1 oktober gebruikt wordt om chauffeurs op drugsgebruik te controleren, reageert positief op geneesmiddelen zoals Rilatine en Concerta, die de symptomen van ADHD en ADD onderdrukken. Patiënten riskeren zelfs met een dokterattest hun rijbewijs voor 12 uur te verliezen, bevestigt de woordvoerder van staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe, op de nieuwssite Apache.

De speekseltest gaat na of een bestuurder cannabis, amfetamines, heroïne of cocaïne gebruikt heeft, maar geeft ook een positief resultaat voor Rilatine en Concerta, waarin methylfenidaat zit, een molecule dat chemisch sterk verwant is met amfetamine.

"Ik heb navraag gedaan bij de politie en bij de werkgroep die de invoering van de speekseltest begeleidt en inderdaad: de speekseltest kan positief zijn bij mensen die Rilatine of andere ADHD-medicatie gebruiken", bevestigt Jan Pauwels, woordvoerder van Schouppe.

Halve dag rijbewijs kwijt

Patiënten die ADHD-medicatie gebruiken en aan een speekseltest worden onderworpen, riskeren hun rijbewijs voor een halve dag kwijt te spelen. "De uiteindelijke analyse leert wel dat het om een geneesmiddel gaat", zegt Pauwels. "Die mensen riskeren dus geen boete. (...) Het klopt wel dat ze 12 uur aan de kant moeten wanneer de test positief uitvalt".

Schouppe wijst erop dat artsen die Rilatine voorschrijven hun patiënten moeten melden dat ze na inname van het geneesmiddel best niet met de wagen rijden.

"Het staat in de bijsluiter", aldus zijn woordvoerder. In de bijsluiter staat echter nergens dat mensen die Rilatine gebruiken zich niet in het verkeer mogen begeven, wel dat "voorzichtigheid is geboden bij het besturen van voertuigen". (belga/dea)

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1174522/2010/10/25/Speekseltest-zet-ADHD-patienten-12-uur-aan-de-kant.dhtml

TurboBoost
02-11-10, 12:07
Schouppe vreest geen juridische problemen met speekseltest

19/10/10 19u45
http://www.demorgen.be/static/FOTO/pe/5/12/7/media_xl_3914347.jpg?20101019194609
Ontslagnemend staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) vreest niet dat de speekseltest voor chauffeurs voor juridische problemen zal zorgen. Over de betrouwbaarheid van die test was discussie, maar in de Kamer wees Schouppe er dinsdag op dat chauffeurs enkel veroordeeld kunnen worden na een positieve bloedproef of speekselanalyse.
Sinds begin deze maand kan de politie chauffeurs onderwerpen aan een speekseltest om na te gaan of ze drugs hebben gebruikt. Omdat die test niet honderd procent sluitend is, werd her en der gesuggereerd dat dit voor problemen zou kunnen zorgen in de rechtbank.

Bloedproef
In de Kamercommissie wees Schouppe er gisteren op dat de test louter oriënterend is. Indien die positief is, moet een bloedproef uitsluitsel brengen. Die bloedanalyse wordt binnenkort vervangen door een 100 procent sluitende speekselanalyse in een laboratorium. Het koninklijk besluit (kb) dat deze analyse mogelijk maakt, ligt momenteel voor advies bij de Raad van State.

Betrouwbaarder

De staatssecretaris verduidelijkte dat de speekseltest betrouwbaarder is dan de tot nu toe gebruikte urinetest. Die gaf een foutenmarge van 18 procent, terwijl die van de speekseltest maar 7 procent bedraagt. Schouppe gaf ook mee dat het kb dat het alchoholslot invoert voor recidiverende dronken chauffeurs enkel nog door de betrokken ministers ondertekend moet worden. (belga/kh)

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1172026/2010/10/19/Schouppe-vreest-geen-juridische-problemen-met-speekseltest.dhtml

Speekseltest nu al maat voor niets

27/09/10 07u02
http://www.demorgen.be/static/FOTO/pe/6/15/7/media_xl_3886912.jpg?20100927073501
Amper een week voor de invoering van de speekseltest, die bestuurders moet opsporen die drugs en autorijden met elkaar combineren, wordt die test door specialisten met de grond gelijk gemaakt. Hij zou niet alleen een veel te grote foutenmarge hebben, de test biedt bovendien geen uitsluitsel over de intoxicatie op het moment van de controle. Daarnaast staan de procedures voor de speekselanalyse nog niet op punt.

Met de invoering van de speekseltest en bijbehorende speekselanalyse wordt ons land op vrijdag 1 oktober meteen een pionier op het gebied van verkeersveiligheid. Een soortgelijke test wordt voorlopig immers enkel in Australië gebruikt. De snelle invoering van de test is iets om trots op te zijn, vindt staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V). "We willen politie en justitie efficiënte en hedendaagse middelen bieden in de strijd tegen rijden onder invloed", liet hij bij de presentatie van de nieuwe test weten.

Maar over de efficiëntie van de test in kwestie rijzen behoorlijk wat vragen. Verschillende wetenschappelijke studies wijzen op de aanzienlijke foutenmarge bij zo'n speekseltest. De Franse Académie Nationale de Pharmacie heeft het over 16 procent vals-positieven, bestuurders die ten onrechte positief testen, en zelfs 19 procent vals-negatieven, drugsgebruikers die negatief testen en dus vrijuit gaan. Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid op zijn beurt houdt het op een foutenmarge van 8 procent. Het BIVV benadrukt bovendien dat na zo'n positieve speekseltest sowieso nog een speekselanalyse in een labo moet volgen en pas die zou wetenschappelijk wel volledig waterdicht zijn.

Maar ook die speekselanalyse is niet onbesproken, zo blijkt. Zo'n labo-analyse bepaalt immers enkel of iemand in het recente verleden drugs heeft gebruikt en zegt niets over het al of niet onder invloed zijn op het moment van de controle. "Wie op zoek wil naar concentraties van bijvoorbeeld THC, de werkzame stof bij cannabis, in de hersenen moet overgaan tot bloedanalyse", vertelt professor Jan Tytgat, toxicoloog van de KU Leuven die in die hoedanigheid ook speekselanalyses voor justitie uit zal voeren. "Zo'n speekselanalyse zegt wat dat betreft helemaal niets, zeker wanneer het over cannabis en amfetamines gaat. Een advocaat met een beetje dossierkennis maakt binnen de kortste keren brandhout van die hele test en de bijbehorende wetgeving. Daar steek ik mijn hand voor in het vuur."

Schouppe zelf maakt zich weinig zorgen over de wetenschappelijke discussie over de speekseltest: "Wij doen niet aan wetenschap", laat hij weten. "Wij proberen drugsgebruik uit het verkeer te bannen."

Geen wetgevend kader
En dan is er nog het wetgevend kader, ook dat staat - net als de test zelf - nog niet helemaal op punt. De procedures voor de speekseltest op het terrein bij de politiecontrole mogen dan al goedgekeurd zijn, diezelfde procedures voor de labo-analyse van dat speeksel achteraf zijn dat nog niet. En dus moet er vanaf vrijdag voorlopig bij iedereen die positief test op de eerste test een bloedstaal afgenomen worden. En laat dat nu net hetgene zijn waar Schouppe met het invoeren van de speekseltest van af wou.

"Het klopt inderdaad dat nog niet alle procedures zijn vastgelegd", geeft Schouppe toe. "Maar het is een kwestie van een aantal weken, hoogstens maanden, voor dat in orde is en we ook speekselanalyses kunnen laten uitvoeren." (Pieter Dumon)

http://flvpd.vtm.be/vtm_od/opgekniptnieuws/2010/09/26/PTL_20100926T193059_20100926_W_SPEEKSEL.mp4?sID=DM

http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/Wetstraat/article/detail/1162252/2010/09/27/Speekseltest-nu-al-maat-voor-niets.dhtml

Deze nacht eerste speekseltesten op drugs in verkeer

30/09/10 17u11
http://www.demorgen.be/static/FOTO/pe/8/14/7/media_xl_3891892.jpg?20100930171709
De politie gaat in de nacht van donderdag op vrijdag van start met het gebruik van speekseltesten om drugs in het verkeer op te sporen. Dat laat het kabinet van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe weten. De voorbije dagen werden vraagtekens geplaatst bij de betrouwbaarheid van de test. Schouppe blijft de test verdedigen en wijst erop dat er uitdrukkelijk wordt gecontroleerd op recent druggebruik en rijden.
Sommige toxicologen opperden dat drugssporen in je speeksel hebben, niet betekent dat je onder invloed rijdt. Schouppe stelt dat voor de Belgische wet niet relevant is of je door drugsgebruik al dan niet onder invloed rijdt. "De Belgische wet hanteert voor het gebruik van drugs in het verkeer een nultolerantie. Elke opspoorbare substantie drugs in het lichaam is verboden", luidt het.

De speekseltest is een 'sneltest' die meteen aantoont of de bestuurder in het recente verleden (tot 8 à 10 uur voordien) drugs heeft gebruikt en welke drugs dat zijn. Na die 'oriënterende' test volgt sowieso een speekselanalyse in een labo.

"Die analyse is 100 procent sluitend. De resultaten van de analyse zijn rechtsgeldig en zullen worden gebruikt als basis voor eventuele juridische gevolgen", zegt Schouppe. Tijdens een korte overgangsperiode geldt wel nog de klassieke bloedproef.

De speekseltest is ook minder omslachtig en efficiënter dan de urinetest. Er zijn geen sanitaire voorzieningen nodig, en er zijn minder vals positieve resultaten. (belga/ka)

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1164050/2010/09/30/Deze-nacht-eerste-speekseltesten-op-drugs-in-verkeer.dhtml

TurboBoost
02-11-10, 12:09
"Speekseltest is niet betrouwbaar"

26/09/10 10u41
http://www.demorgen.be/static/FOTO/pe/17/2/14/media_xl_3886049.jpg?20100926104130
Uit verscheidene studies blijkt dat de speekseltest voor het opsporen van drugs niet zo betrouwbaar is als wordt aangenomen. Dat staat vandaag in La Dernière Heure/Les Sports. Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) kondigde onlangs aan dat vanaf 1 oktober bestuurders met die testen kunnen gecontroleerd worden op drugsgebruik.

De Franse Académie Nationale de Pharmacie verwijst naar resultaten van een Belgische studie gepubliceerd begin 2010. Uit dat onderzoek blijkt dat speekseltesten in 16 pct van de gevallen een vals positief resultaat geven en in 19 pct van de gevallen een vals negatief resultaat opleveren.

Veel te grote foutenmarge

Volgens het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) en de Belgische politie is de test voor 92 pct betrouwbaar. Dat betekent dus een foutenmarge van 8 pct. "Die marge is veel te groot voor justitie (...) dit gaat problemen opleveren voor de politierechtbanken", zeggen gespecialiseerde advocaten in de krant.

Een onderzoek op 740 stalen door Patrick Mura, die aan het hoofd staat van het toxicologische laboratorium van het CHU van Poitiers, zegt dat de speekseltest in 10,1 pct van de gevallen valselijk een positief resultaat oplevert. (belga/eb)

http://flvpd.vtm.be/vtm_od/opgekniptnieuws/2010/09/26/PTL_20100926T193059_20100926_W_SPEEKSEL.mp4?sID=DM

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1162025/2010/09/26/Speekseltest-is-niet-betrouwbaar.dhtml

Chauffeurs lopen al tegen de lamp bij eerste speekseltest

01/10/10 02u27
http://www.demorgen.be/static/FOTO/pe/10/3/3/media_xl_3892578.jpg?20101001032939
DM update Bij de eerste speekseltesten tegen het rijden onder invloed van drugs zijn bij controles in het West-Vlaamse Wervik vier bestuurders betrapt. In totaal werden vijftig voertuigen gecontroleerd. Naast vier bestuurders onder invloed van drugs, waren er zes bestuurders die reden onder invloed van alcohol. Er werden vijf rijbewijzen ingetrokken.
Voor het eerst in België werd in de nacht van donderdag op vrijdag de speekseltest afgenomen. Die laat de politie toe na te gaan of een bestuurder onder invloed van drugs rijdt.

De 'première' vond plaats tijdens een nachtelijke controleactie in de politiezone Arro Ieper, meer bepaald in Wervik. De actie liep van tien uur donderdagavond tot vijf uur vrijdagmorgen.

Snel en efficiënt
Voor middernacht werd nog gebruik gemaakt van de oude procedure, vanaf middernacht werd bij de controle de nieuwe procedure van de speekseltest toegepast.

De speekseltest is voor de politie een snelle en efficiënte manier om chauffeurs uit het verkeer te halen die zich hebben bezondigd aan druggebruik. De methode is veel minder omslachtig dan de oude procedure waardoor in dezelfde tijd veel meer bestuurders kunnen worden gecontroleerd en de pakkans dus groter wordt.

Resultaat in twaalf minuten
Met de speekseltest kunnen (varianten van) cannabis, cocaïne, heroïne en amfetamines worden opgespoord. Dat gebeurt nadat de politie is nagegaan of chauffeurs uiterlijke tekenen van recent druggebruik vertonen. De bestuurders worden gevraagd om speeksel aan te brengen op een plastic houdertje. Als nadien het houdertje ingebracht wordt in een analysetoestel, krijgt de politie in amper twaalf minuten duidelijkheid over het al dan niet recent gebruik van verdovende middelen.

Overtreders riskeren op de politierechtbank geldboetes van 1.100 tot 11.000 euro en een rijverbod van acht dagen tot vijf jaar. Hun rijbewijs wordt bij een positieve vaststelling sowieso voor twaalf uur ingetrokken. (belga/tw/ka)

http://flvpd.vtm.be/vtm_od/opgekniptnieuws/2010/10/01/PTL_20101001T130609_20100110_W_SPEEKSELTEST13.mp4? sID=DM

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1164230/2010/10/01/Chauffeurs-lopen-al-tegen-de-lamp-bij-eerste-speekseltest.dhtml

Politie betrapt 17 bestuurders onder invloed

17/10/10 12u18
De lokale politie van de zone KASTZE (Kampenhout-Steenokkerzeel-Zemst) heeft dit weekend bij controle-acties 17 bestuurders betrapt op rijden onder invloed. Een van de betrapte bestuurders testte positief voor cannabis. Dit gebeurde in het kader van de speekseltest die voor het eerst werd afgenomen. Het rijbewijs van de betrokken bestuurder werd onmiddellijk ingetrokken voor een periode van 15 dagen.

In totaal werden 402 bestuurders grondig gecontroleerd op alcohol- en/of druggebruik. 16 bestuurders (4 procent) legden een positieve ademtest af en kregen een rijverbod van 3 tot 6 uren. Een rijbewijs werd onmiddellijk ingetrokken voor een periode van 15 dagen. Zes bestuurders werden aan een speekseltest onderworpen waarvan er dus een positief testte. Er werden ook 28 PV's opgesteld voor diverse verkeersinbreuken en 20 PV's voor overdreven snelheid.

Ook de lokale politie Pajottenland voerde afgelopen nacht alcoholcontroles uit in Herne, Bever, Galmaarden en Gooik. Van de 40 gecontroleerde bestuurders bleken er twee positief (telkens in Gooik). Hun rijbewijs werd tijdelijk ingetrokken. Er werden ook zeven andere verkeersinbreuken vastgesteld. (belga/adv)

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1170866/2010/10/17/Politie-betrapt-17-bestuurders-onder-invloed.dhtml

TurboBoost
02-11-10, 12:22
Politievakbond wil niet nog meer speekseltests doen

02/11/10, 08u24
http://www.demorgen.be/static/FOTO/pe/2/9/3/media_xl_3928233.jpg?20101102082334
© belga

http://www.demorgen.be/static/FOTO/pe/1/8/2/media_l_3928232.jpg?20101102082351 © photo news

Volgens politievakbond VSOA is het plan van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe, om meer alcohol- en drugcontroles uit te voeren, onhaalbaar. De wegpolitie kampt immers met een tekort aan manschappen, zo stelt VSOA-ondervoorzitter Vincent Houssin in Het Laatste Nieuws. De politievakbond plant voorlopig geen acties, maar zal wel "een woordje uitleg" vragen over de plannen van Schouppe.

Duizend per maand

Schouppe wil minstens duizend speelseltests per maan en intensieve alcoholcontroles het jaar rond. Zijn focus op de drugtests stamt uit de resultaten van de sinds een maand in gebruik genomen speekseltest: één op drie gecontroleerde bestuurders test positief.

Tekort aan manschappen

"Maar meer speekselcontroles, in combinatie met alcoholcontroles het jaar rond, dat is niet haalbaar", stelt Houssin. "De wegpolitie kampt nu al met een tekort aan manschappen waardoor niet alle taken behoorlijk kunnen worden uitgevoerd. Ook sommige lokale politiezones hebben dat probleem. De quota die politici aan de politie opleggen, mogen niet alles gaan overheersen. Zo werden vorig jaar tijdens de eindejaarsperiode al tal van brave burgers 's ochtends op weg naar het werk onderworpen aan een alcoholcontrole om toch maar die quota te halen". (lb/belga)

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1177472/2010/11/02/Politievakbond-wil-niet-nog-meer-speekseltests-doen.dhtml

stebenz
02-11-10, 12:37
erg...

prospeed
02-11-10, 13:18
Heel erg dat één politieker zoiets kan doen. Moesten de politiekers niet zo onozel aan het doen zijn dan hadden we al lang een nieuwe regering en was er van Schouppe ook allang geen sprake meer. Nog even en ze gaan u nog beboeten als je minder dan 12 uur voor het rijden sex hebt gehad. Triestig Belgiëlandje :(

Scorchio
02-11-10, 13:37
Zo ken ik er nog ze:wink:. Spijtig genoeg:(

Ik ook. Zoontje van plaatselijke schooldirecteur rijdt met zijn zatte botten vlak voor het politiekantoor in de struiken.
"Kijk eens, wie we hier hebben, se! Allez, rij maar rap naar huis."

GeeZer
02-11-10, 16:15
Heel erg dat één politieker zoiets kan doen. Moesten de politiekers niet zo onozel aan het doen zijn dan hadden we al lang een nieuwe regering en was er van Schouppe ook allang geen sprake meer. Nog even en ze gaan u nog beboeten als je minder dan 12 uur voor het rijden sex hebt gehad. Triestig Belgiëlandje :(
Waarschijnlijk heeft die kerel zelf een wat onrealistisch negatief beeld van drugs en hebben we daarom al dit gezever. Lijkt mij best mogelijk want het is ondertussen toch wel duidelijk dat dit niet het beste systeem is, nr het schijnt is het ook nog erg duur.
Als hij levens wil redden kan hij misschien es beginnen met fietspaden te maken

MRJ
02-11-10, 19:12

spijtig genoeg geven dealer vaak de doodstraf aan verslaafden en hun familie. Drugs is voor mij een van de zwaartse misdaden die er zijn. (Na pedofilie en zinloosgeweld)

GeeZer
02-11-10, 20:11
spijtig genoeg geven dealer vaak de doodstraf aan verslaafden en hun familie. Drugs is voor mij een van de zwaartse misdaden die er zijn. (Na pedofilie en zinloosgeweld)
Inderdaad, die mensen gaan bewust opzoek naar een van de miljoenen Vlaamse onschuldige, hardwerkende (christelijke of/en socialistische) mensen die nog nooit gehoord hebben dat drugs slecht is. Dan doen ze er vriendelijk tegen en maken ze ze wijs dat het bizarre witte poeder helemaal niet ongezond is en die enorme high slechts een bijwerking is. Om ze vervolgens in de val van verderf te lokken die meteen ontstaat zodra je drugs aanraakt en je ongeneeslijk verslaafd bent waardoor je gedwongen bent je niet meer te wassen en je te prostitueren.
Dit heeft zeker niks met schorriemorrie in een fout milieu met een gebrek aan karakter en intelligentie te maken.

will
02-11-10, 20:43
Hoe lang gaat die nog ontslagnemend zijn ??? "In de privè" hangen ze er zo gene kak aan hoor. Gelukkig voor ons worden die mannen niet betaald zolang ze ontslagnemend zijn of is dat niet zo ? Ik dacht dat die mensen dat allemaal deden uit pure burgerzin en dat het geld op de laatste plaats komt ? :lol:

MRJ
03-11-10, 21:21
Inderdaad, die mensen gaan bewust opzoek naar een van de miljoenen Vlaamse onschuldige, hardwerkende (christelijke of/en socialistische) mensen die nog nooit gehoord hebben dat drugs slecht is. Dan doen ze er vriendelijk tegen en maken ze ze wijs dat het bizarre witte poeder helemaal niet ongezond is en die enorme high slechts een bijwerking is. Om ze vervolgens in de val van verderf te lokken die meteen ontstaat zodra je drugs aanraakt en je ongeneeslijk verslaafd bent waardoor je gedwongen bent je niet meer te wassen en je te prostitueren.
Dit heeft zeker niks met schorriemorrie in een fout milieu met een gebrek aan karakter en intelligentie te maken.

je bent uitschot aan het verdedigen hé,dealers weten vaak goed genoeg hoe rot drugs zijn,ze verwachten dat sukkelaars hun onredelijke bedragen gaan geven om hun leven naar de klote te helpen. Sorry maat,voor mij zijn dealer uitschot dat van de straat moet

GeeZer
03-11-10, 21:58
je bent uitschot aan het verdedigen hé,dealers weten vaak goed genoeg hoe rot drugs zijn,ze verwachten dat sukkelaars hun onredelijke bedragen gaan geven om hun leven naar de klote te helpen. Sorry maat,voor mij zijn dealer uitschot dat van de straat moet
Ik hou het sarcastisch om ze niet te hoeven verdedigen.
Mijn punt is dat ge overdrijft, volgens mij hebt ge een beetje een obsessie. Ge moet u es afvragen: heb ik in al die jaren in dit land echt al zoveel drugsproblemen gezien rond mij? ( nee, telefacts is niet de realiteit) Ik niet hoor, zelfs in Brussel liggen er geen junks langs de straat of in de metro. Eigenlijk gaat het best goed.

Xytras
04-11-10, 13:48
Geezer heeft gelijk, het is niet alsof dealers komen aanbellen hé, je gaat er zelf naar op zoek, de verslaafden hebben het niet opgedrongen gekregen he, dat is een eigen keuze die ze maken.
En ok, sommigen die op jonge leeftijd beginnen (en niet het karakter hebben om aan de groepsdruk te ontsnappen of gewoon nieuwsgierig zijn) zijn gemakkelijker te overtuigen, maar na 1x ben je niet verslaafd he, daar doe je wel even over (afhankelijk van de drug).
Het stoppen met de drug is ook niet altijd het moeilijkste, het is het kappen met je hele leefwereld en breken met je verslaafde vrienden wat het moeilijkste is.

Ian
04-11-10, 15:14
Schouppe is een klootviool.

Ice_ken
04-11-10, 15:47
dit is een goed voorbeeld van waarom belgië niet door een bende ouwe zakken moet bestuurd worden.

ik ben zo ooit eens gecontroleerd in het station van geraardsbergen. De drugshond ging bij mij zitten, de politie wou dus meteen alles onderste boven kegelen(boekentas, jas, fouilerren). Uiteindelijk werd de boosdoener gevonden; de cola snoepjes in mijn broekzak:?

nog zoiets;

één of andere slimmen had op de radio verkondigd dat de mensen niet zitten te wachten op wijzigen zoals de autokeuring (NEE HOOR) maar wel op dingen zoals de splitsing van BHV.

Nu als ik eens logisch redeneer zijn er wel meer mensen die last hebben van de autokeuring dan van de BHV situatie.

krizie
04-11-10, 16:16
van mij kan schouppe speeksel krijgen hoor...

MRJ
04-11-10, 17:27
Ik hou het sarcastisch om ze niet te hoeven verdedigen.
Mijn punt is dat ge overdrijft, volgens mij hebt ge een beetje een obsessie. Ge moet u es afvragen: heb ik in al die jaren in dit land echt al zoveel drugsproblemen gezien rond mij? ( nee, telefacts is niet de realiteit) Ik niet hoor, zelfs in Brussel liggen er geen junks langs de straat of in de metro. Eigenlijk gaat het best goed.

In mijn ganse leven ben ik nog maar één keer in contact geweest met drugs/verslaafde,maar die ervaring was wel genoeg om een echte afsscuw te krijgen van drugs. Het ging om een schoolgenoot,die bij mij zat toen ik nog in Mechelen woonde. Was een deftige gast van goede afkomst. Is in het park kruidtuin aan de school in Mechelen begonnen met hasj toen zijn relatie stopte. Drie maand later was ie dood. Overdosis van een of ander straf spul. Dat is inderdaad een enkeling,maar wel een symbool voor mij dat drugs echte vuiligheid is

GeeZer
05-11-10, 01:51
In mijn ganse leven ben ik nog maar één keer in contact geweest met drugs/verslaafde,maar die ervaring was wel genoeg om een echte afsscuw te krijgen van drugs. Het ging om een schoolgenoot,die bij mij zat toen ik nog in Mechelen woonde. Was een deftige gast van goede afkomst. Is in het park kruidtuin aan de school in Mechelen begonnen met hasj toen zijn relatie stopte. Drie maand later was ie dood. Overdosis van een of ander straf spul. Dat is inderdaad een enkeling,maar wel een symbool voor mij dat drugs echte vuiligheid is
ik dacht het wel, heb ik zeker begrip voor.
Ik ken zo niemand, ik vind dat mijn generatie ( het probleem zit toch meestal bij jongeren) het nog netjes houdt, voor zover ik dat kan weten.

MRJ
05-11-10, 10:07
Inderdaad,onze generatie houdt zich niet echt met drugs bezig. Ik vind het ook bij de jongeren nog meevallen hoor. Maar ik heb zo iets van: in geen enkel geval doet het goed hé,het kan alleen maar schaden en dat is ook al is het een probleem dat slechts weinigen treft,het moet maar jou zoon zijn die je zo ziet aftakelen hé. Nee,dan vind ik dat dealers serieus mogen gestraft worden en gebruikers het echt wel (al dan niet dwing/strafmatig) moet worden afgeleerd. In dat opzicht is de speekseltest een niet zo slecht idee.
Het is ongelooflijk dat de hoe de maatschappij en de individu's met relatief makkelijke inspannignen kunnen worden geholpen,want uiteindelijk knagen drugs aan de maatschappij en zijn opvangtehuizen en gezondheidszorg een heel grote kost. Zelfde met ziekten zoals kanker of aids,steek godverdomme belastingsgeld in de ontwikkeling van geneesmidellen zo help je individu's,het maatschappelijk beeld en de sociale zekerheid. Het dotatie voor Leonard zou Janssen al bvb goed kunnen gebruiken voor hun nieuw anti-aids middel:wink:

Schaevertje
05-11-10, 21:10
Een dik half jaar terug eens tegengehouden geweest. Ik had een 3 a 4 pintjes op, reed met de auto richting huiswaarts (ons ma hare Golf), en zag plots dat ze controle aan het doen waren. Aangezien ik ne jonge gast ben, en daar met ne golf aankwam, en daarbij dan nog eens 4 pinten binnen, dacht ik direct dat ik het aan mijne rekker ging hebben. Flik doet teken dat ik aan de kant moet, ik zie daarnaast enkele van zijn collega's staan, en een andere automobilist die op dat moment aan het blazen was.
Ik doe dan mijn raam open:

-Flik: goeienavond jongeheer, naar waar rijden we?
- Ik: naar huis.
- Flik: En waar is thuis?
-Flik: Heeft u gedronken?
-Ik: Nee ( :D )
- Flik: OK (schijnt wat met zijn zaklamp naar de achterbank en in de koffer), rij maar door.

Niet moeten blazen, geen papieren ofzo moeten laten zien, sjanske toen wel :lol:

MRJ
06-11-10, 09:44
drie pintjes is nu volgens mij ook niet echt een gevaarlijke situatie hé.

Schaevertje
06-11-10, 23:19

Vind ik ook niet, maar als ik moest blazen, had het waarschijnlijk wel positief geweest he :wink: . En dat zou ik dan negatief gevonden hebben :lol:

bobo
07-11-10, 06:53

1 jointje ook niet
1 lijntje speed ook niet

allevijf samen wel

MRJ
07-11-10, 11:33
is mischien zo,al volg ik u niet dat je bier met speed mag vergelijken hoor.

brjefs
07-11-10, 13:03
is mischien zo,al volg ik u niet dat je bier met speed mag vergelijken hoor.

Als ik hier je eerdere posts lees vind ik deze uitspraak wel vreemd.

Ik dacht dat jij van het principe onder invloed=onder invloed was.

GeeZer
07-11-10, 18:01
Vind ik ook niet, maar als ik moest blazen, had het waarschijnlijk wel positief geweest he :wink: . En dat zou ik dan negatief gevonden hebben :lol:

Als die eerste al minstens een uur geleden was zat je normale save.

Xytras
09-11-10, 13:42
Als ik 3 pintjes drink zal ik 1. het voelen en vrijwel zeker positief blazen en 2. zo goed als zeker gevaarlijker rijden dan na bvb 1 joint. (alleen al door het feit dat ik sneller zal rijden)

Dus als je dan toch bezig bent over onder invloed is onder invloed, wees dan consequent en drink geen 3 pintjes ;)

Vandie
09-11-10, 14:23
1 jointje ook niet
1 lijntje speed ook niet

allevijf samen wel Iedereen die mij kent zegt dat ik geen jointjes mag roken. Zelfs een trek en dan begin ik al goed gas te geven :lol:

edit: Als ik had gejoind dan had ik al altijd mijn sleutels veilig weggeborgen/afgegeven.

MRJ
09-11-10, 19:19
Als ik hier je eerdere posts lees vind ik deze uitspraak wel vreemd.

Ik dacht dat jij van het principe onder invloed=onder invloed was.

is ook zo,maar het ging voor mij in het vergelijk met de drugs. Voor mezelf leg ik opdat gebied een comlpeten zerotolerance op. Geen alcohol achter het stuur:wink:

brjefs
10-11-10, 23:05
is ook zo,maar het ging voor mij in het vergelijk met de drugs. Voor mezelf leg ik opdat gebied een comlpeten zerotolerance op. Geen alcohol achter het stuur:wink:

Zero tolerance is mooi, leuk en aardig, maar wordt enkel gevoerd qua drugbeleid. Misschien is het dan wel eens tijd om dat op alcoholgebied ook in te voeren? En dan bedoel ik niet enkel naar -25jarigen toe?

Punt blijft dat onze wetgeving op gebied van onder invloed rijden nog steeds zeer beperkend is naar bepaalde doelgroepen toe, en naar anderen helemaal niet. En net dat moet er uit.

Den bompa van 72 kan woensdagmiddag na het biljaren probleemloos met een stuk in zijne frak naar huis rijden, maar als een jonge bestuurder op zaterdagavond wordt tegengehouden kan hij zijn auto uitladen en laten besnuffelen door een hond, blazen, spugen, plassen en bloed laten trekken.

Ian
10-11-10, 23:39
http://www.facebook.com/group.php?gid=174956495079 :lol:

bobo
11-11-10, 12:51
Den bompa van 72 kan woensdagmiddag na het biljaren probleemloos met een stuk in zijne frak naar huis rijden, maar als een jonge bestuurder op zaterdagavond wordt tegengehouden kan hij zijn auto uitladen en laten besnuffelen door een hond, blazen, spugen, plassen en bloed laten trekken.

ik werk in shiften en rij dagelijks door apen

laatste tijd word ik ook overdag gecontroleerd, na vroege shift tijdens de week, bedoel ik niet effectief blazen tuffen of pissen, maar ze staan er...
en dikwijls, laatste tijd bijna alle weken

ter vergelijking, laatste jaar 1 mobiele flitser op mijn traject

will
11-11-10, 20:18
Dienen bompa zal waarschijnlijk woensdagavond niet in het nieuws te zien zijn omdat hij "door een ongekende oorzaak" nen bocht gemist heeft en tegen een muur geplakt hangt ??:lol::lol:

brjefs
11-11-10, 23:09
Dienen bompa zal waarschijnlijk woensdagavond niet in het nieuws te zien zijn omdat hij "door een ongekende oorzaak" nen bocht gemist heeft en tegen een muur geplakt hangt ??:lol::lol:

Dus dan moet men voor hen maar een oogje dichtknijpen?

De huidige wetgeving is er een met twee maten en gewichten.

Timmie
12-11-10, 01:35
ocharme, half het autoforum da amper mag rijden :P

Floor
12-11-10, 05:53

zolang hij maar spelende kinderen blijft missen....:x

walter
12-11-10, 17:01

Op de 10 jaar dat ik met de auto rijd, al zo'n 5 keer controle gehad, telkens overdag.

brjefs
12-11-10, 17:18
Op de 10 jaar dat ik met de auto rijd, al zo'n 5 keer controle gehad, telkens overdag.

Het gaat er mij niet om dat je controle krijgt door de week, overdag, in het weekend of 's nachts. Het gaat er mij omdat je dan ook effectief gecontroleerd wordt.

frekkel
12-11-10, 19:56

even 2 seconden google en:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=89320S04
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid873720/bejaarde-spookrijder-veroorzaakt-zwaar-ongeval-op-e313-2.aspx
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GED2H7CIG

niet al uw leeftijdsgenoten kunnen nog aan een stuur draaien hé willy :wink:

will
12-11-10, 20:16
Dus dan moet men voor hen maar een oogje dichtknijpen?

De huidige wetgeving is er een met twee maten en gewichten.

Neen, zeker niet, maar waarom zou het een schande zijn om de jongeren te controleren en dan zonder reden er maar nen ouwen bompa bijhalen die van de judo (of zo) komt op woensdagnamiddag en, door u verondersteld, dit ongecontroleerd en met een stuk in zijne gilet mag doen ?

will
12-11-10, 20:20

Het gaat er mij niet om dat je controle krijgt door de week, overdag, in het weekend of 's nachts. Het gaat er mij omdat je dan ook effectief gecontroleerd wordt.

Dus waar gaat uw argument dan heen ?? Ze zien toch niet van ver wie een auto bestuurt ? Als het om het even is waar of wanneer de controle gebeurd heeft zo nen ouwen bompa evenveel kans om tegen de lamp te lopen (op voorwaarde dat hij een stuk aan heeft natuurlijk).

will
12-11-10, 20:20
even 2 seconden google en:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=89320S04
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid873720/bejaarde-spookrijder-veroorzaakt-zwaar-ongeval-op-e313-2.aspx
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GED2H7CIG

niet al uw leeftijdsgenoten kunnen nog aan een stuur draaien hé willy :wink:

Racist ......:wink:http://www.autoforum.be/images/icons/icon10.gifhttp://www.autoforum.be/images/icons/icon10.gifhttp://www.autoforum.be/images/icons/icon10.gif

MRJ
12-11-10, 20:52
Ik ben net zoals vele mensen ook wel voorstander van dat regels geen lotterij mogen zijn. Maar ik sprak ook over zéro tolerance die ik voor mezelf opleg als ik met de wagen op stap ben. Drinken achter het stuur laat ik eigenlijk niet omdat het niet mag,maar omdat ik gewoon anderen,mezelf en mijn wagen niet wil kapot rijden. Ik weet ook wel dat niet iedereen dit niet doen en het is niet aan mij om daar over te oordelen,dat moet de overheid doen. Maar als seffens om 10h mij schoolmaten uit Mechelen naar mij komen kunnen ze met mij nuchter mee rijden van en naar het café,maar ik wed erom dat ze zat naar Mechelen gaan rijden. Spijtig maar ik kan ze niet overhalen het niet te doen. Dat wil ik dus zeggen,zero tolerance op gebied van alcohol is niet aftedwingen maar hopelijk legt iedereen dat zichzelf op.
Wat drugs betreft liggen de kaarten anders. Gezien de impact nog steeds groter is als alcohol (bij gemiddeld gebruik) op het lichaam en de schade en aan anderen groter is. Bovendien horen drugs bij criminaliteit zoals ik in een Rover. En last but not least de gebruikersgroep is veel kleiner. Daarom vind ik dat de overheid de morele plicht heeft om sterker tegen het gebruik en de handel hierin op te treden. De speeksel test is een goed begin

bobo
12-11-10, 20:54
geef drugs vrij, en laat ze niet in de criminaliteit

het gevecht is hopeloos

de drooglegging was géén succes

MRJ
12-11-10, 21:09
nee,daar ben ik honderprocent tegen. Het moet maar jou zoon/dochter zijn die leuk om de hoek alle avonden een lijntje coke gaat snuiven hé. (neustussenschotten worden aangetsat=>vaak infecties en na langere tijd=>kanker). En dan nog de kost van de maatschappij om na verloop van tijd alle ziekte kosten van deze mensen te betalen.
Er zijn echt wel andere dingen om je mee te amuseren en je plezier te geven als die vuiligheid hoor. Drugs moeten illegaal blijven.En bestraft worden

GeeZer
13-11-10, 22:55
Ik ben net zoals vele mensen ook wel voorstander van dat regels geen lotterij mogen zijn. Maar ik sprak ook over zéro tolerance die ik voor mezelf opleg als ik met de wagen op stap ben. Drinken achter het stuur laat ik eigenlijk niet omdat het niet mag,maar omdat ik gewoon anderen,mezelf en mijn wagen niet wil kapot rijden. Ik weet ook wel dat niet iedereen dit niet doen en het is niet aan mij om daar over te oordelen,dat moet de overheid doen. Maar als seffens om 10h mij schoolmaten uit Mechelen naar mij komen kunnen ze met mij nuchter mee rijden van en naar het café,maar ik wed erom dat ze zat naar Mechelen gaan rijden. Spijtig maar ik kan ze niet overhalen het niet te doen. Dat wil ik dus zeggen,zero tolerance op gebied van alcohol is niet aftedwingen maar hopelijk legt iedereen dat zichzelf op.
Wat drugs betreft liggen de kaarten anders. Gezien de impact nog steeds groter is als alcohol (bij gemiddeld gebruik) op het lichaam en de schade en aan anderen groter is. Bovendien horen drugs bij criminaliteit zoals ik in een Rover. En last but not least de gebruikersgroep is veel kleiner. Daarom vind ik dat de overheid de morele plicht heeft om sterker tegen het gebruik en de handel hierin op te treden. De speeksel test is een goed begin

Dat is toch echt geen argument??

Ik vind uw post wat inconsequent. Voor rijden onder invloed van alcohol zijt ge veel te laks, voor rijden onder invloed van drugs overdreven streng, terwijl het best vergelijkbaar is.

MRJ
14-11-10, 10:17
Ik ben helemaal niet laks voor rijden onder invloed van alcohol. Ik ben er echt tegen en doe het nooit. Moch ik weten dat mijne kleine het moest doen als ie begon te rijden hij kon meteen de autosleutels laten liggen maar het is spijtig genoeg dweilen met de kraan open. En dan mag het geen lotterij worden. Als de controles dermate zouden kunnen worden opgevoerd zou ik met alle plezier toekijken hoe de staatkas gespekt zou worden met boetes ipv met wegentaks voor auto's die stilstaan:wink:

brjefs
15-11-10, 21:22
n daIk ben helemaal niet laks voor rijden onder invloed van alcohol. Ik ben er echt tegen en doe het nooit. Moch ik weten dat mijne kleine het moest doen als ie begon te rijden hij kon meteen de autosleutels laten liggen maar het is spijtig genoeg dweilen met de kraan open. En mag het geen lotterij worden. Als de controles dermate zouden kunnen worden opgevoerd zou ik met alle plezier toekijken hoe de staatkas gespekt zou worden met boetes ipv met wegentaks voor auto's die stilstaan:wink:

Dat is exact wat ik bedoel met mijn voorgaande posts.

bobo
15-11-10, 21:24
het moet een loterij worden net

geen doelgroepen meer

MRJ
16-11-10, 18:57
doelgroepen worden niet echt lukraak gekozen. Het is nu eenmaal dat er in het weekend meer mensen omkomen door dronkenschap dan in de week

TurboBoost
19-11-10, 20:34
Politierechter D'Hondt vindt speekseltest efficiënt middel

http://flvpd.vtm.be/vtm_od/opgekniptnieuws/2010/11/19/PTL_20101119T131411_20101119_W_SPEEKSELTEST.mp4?sI D=HLN

De speekseltest lijkt "een correct en efficiënt middel" om "het groeiend probleem van drugs in het verkeer" tegen te gaan.

Dat stelt de Dendermondse politierechter Peter D'Hondt, die vandaag drie bestuurders veroordeelde die met behulp van de nieuwe speekseltest betrapt werden.

De politierechtbank van Dendermonde behandelde de eerste dossiers rond drugs in het verkeer, waarbij de politie gebruik maakte van de nieuwe speekseltest om overtreders te betrappen. Vandaag stonden drie bestuurders terecht die in het weekend van 2 en 3 oktober positief testten bij drugscontroles in de politiezone Dendermonde. De speekseltest is sinds 1 oktober rechtsgeldig, maar tegenstanders argumenteren dat de test een te hoge foutenmarge heeft.

Het openbaar ministerie benadrukte echter dat de resultaten van de positieve speekseltesten volledig compatibel waren met de resultaten van de bloedafnames achteraf in het gerechtelijke labo. Ook politierechter D'Hondt herhaalde dat bestuurders alleen veroordeeld worden als de bloedtest de speekseltest bevestigt.

"De overdreven negatieve commotie die in de publieke opinie werd gevoerd, lijkt vooralsnog volstrekt ten onrechte te zijn. De aanwending van de nieuwe procedure met de speekseltest lijkt een correct en efficiënt middel om het groeiend probleem van drugs in het verkeer, met alle desastreuze gevolgen voor de verkeersveiligheid, tegen te gaan", zei D'Hondt.

De politierechtbank veroordeelde een 36-jarige man, die positief testte op cocaïne en al eerder op drugsbezit was betrapt, tot een geldboete van 2.200 euro en een rijverbod van één jaar. Twee andere bestuurders werden bij verstek veroordeeld. (belga/ka) 19/11/10 15u49

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1185050/2010/11/19/Politierechter-D-Hondt-vindt-speekseltest-efficient-middel.dhtml

frekkel
19-11-10, 20:54
De speekseltest lijkt "een correct en efficiënt middel" om "het groeiend probleem van drugs in het verkeer" tegen te gaan.

welk groeiend probleem van drugs in het verkeer?? volgens een enquete in de krant een paar weken geleden is er minder druggebruik bij jongeren. Is dit bij de 30+ dan zoveel toegenomen?

knight-rider
19-11-10, 20:59
Ze moeten iets zeggen he.

Cete2004
21-11-10, 13:57

Dat stelt de Dendermondse politierechter Peter D'Hondt, die vandaag drie bestuurders veroordeelde die met behulp van de nieuwe speekseltest betrapt werden.

Wie zegt dat de 3 veroordeelden op het moment van de feiten ook daadwerkelijk onder invloed waren?

Blijkbaar had ,volgens de verdediging,de rechter zijn vonnis al klaar op voorhand.

Peter D'hondt kennende is dit meer een zaak om aandacht te trekken en om een legitiem karakter te geven aan de speekselcontrole,die een totale flop is en waar bovenstaand artikel het bewijs van is.

Ten slotte vind ik het nogal raar dat de eerste beste junkie weet waar drugs te vinden terwijl de politie van boe of ba weet.

Eland-Runner
21-11-10, 17:45
Met het risico dat er terug veel naast de pot gaan beginnen pissen ???:wink:

dan geef je die gasten een boete voor wildplassen.....

heb trouwens gehoord dat in red-bull energy drink ook een stofje zit wat bij de drugstest positief uitslaat:|
iemand al ervaring mee?

Saveria
21-11-10, 18:17
dan geef je die gasten een boete voor wildplassen.....

heb trouwens gehoord dat in red-bull energy drink ook een stofje zit wat bij de drugstest positief uitslaat:|
iemand al ervaring mee?
nog niet gehoord.
wat ik wel eens heb gehoord is dat je met red-bull een alcoholcontrole negatief kan laten uitkomen, ookal heb je wat gedronken.

Als je bv. 6 pinten hebt gedronken, en aangehouden wordt voor een alcoholcontrole, dan blaas je normaal gezien positief. Drink je eerst een red-bull voordat je blaast, dan zou dit negatief kunnen uitkomen.

Een kameraad van me heeft dit zelf ondervonden zei hij, en heeft daarom ook altijd red-bull in zijn auto liggen.

Weet niet als het waar is, heb zelf nog nooit alcoholcontrole gehad.
Het klinkt wel geloofwaardig vind ik.

Eland-Runner
21-11-10, 18:27
nog niet gehoord.
wat ik wel eens heb gehoord is dat je met red-bull een alcoholcontrole negatief kan laten uitkomen, ookal heb je wat gedronken.

Als je bv. 6 pinten hebt gedronken, en aangehouden wordt voor een alcoholcontrole, dan blaas je normaal gezien positief. Drink je eerst een red-bull voordat je blaast, dan zou dit negatief kunnen uitkomen.

Een kameraad van me heeft dit zelf ondervonden zei hij, en heeft daarom ook altijd red-bull in zijn auto liggen.

Weet niet als het waar is, heb zelf nog nooit alcoholcontrole gehad.
Het klinkt wel geloofwaardig vind ik.

oom agent vragen of je eerst een red-bull mag drinken voordat je gaat blazen:lol:
sorry oom agent, ik heb een droge keel.......mag ik eerst wat drinken?:lol:

wooter
23-11-10, 08:33
Even de kleine lettertjes lezen... D'Hondt heeft hier uitspraken gedaan na bloedproeven op de betrokkenen waaruit bleek dat de betrokkenen wel degelijk onder invloed waren van drugs. De speekseltest was enkel een indicator, maar de bloedproef is het onomstotelijke bewijs, en is heel wat accurater dan de speekseltest.

En aangezien drugs, andere dan alcohol en de meeste medicatie, illegaal zijn in België, hoeft zelfs niet de vraag gesteld te worden in hoeverre mate iemand onder invloed reed.

dirkbruijns
23-11-10, 12:25
Als je bv. 6 pinten hebt gedronken, en aangehouden wordt voor een alcoholcontrole, dan blaas je normaal gezien positief. Drink je eerst een red-bull voordat je blaast, dan zou dit negatief kunnen uitkomen. Weet niet als het waar is, heb zelf nog nooit alcoholcontrole gehad.Het klinkt wel geloofwaardig vind ik.

Hierdoor liggen ze bij RedBull telkens in een deuk als ze zoiets lezen , campagne geslaagd !

Het enige dat je eventueel kan redden, is de manier waarop je blaast. Als je, vooraleer je in het toestel blaast, diep inademd, alles eruit perst, en slechts je halve longinhoud terug opvult en dan blaast, haal je 20-30 % minder alcohol op het tellerke, en het je kans dat je een A blaast ipv een P bij 6 pinten. Die kans is uiteraard direct verkeken als Piet Polies heeft gezien dat je eerst in/uit ademt alvorens in zijn pijpke te blazen, die zijn ook niet van gisteren. Voor de speekseltest hebt ge een slokske Listerine nodig, dan hebt ge 2 vliegen in 1 klap : efkes ne frisse adem, zodat die dranklucht niet te hard opvalt, en als ge toch een speekseltest moet ondergaan, is die ook direct negatief.

MRJ
23-11-10, 19:57
wat ben ik blij dat ik niet dronken rij.....heel wat zorgen minder

Saveria
23-11-10, 20:18
oom agent vragen of je eerst een red-bull mag drinken voordat je gaat blazen:lol:
sorry oom agent, ik heb een droge keel.......mag ik eerst wat drinken?:lol:

als ge ziet dat er verderop controle is blikje open en drinken he :p
en mag er niet 15min uitstel worden gevraagd alvorens te blazen?
was iig vroeger toch zo dacht ik.

wat ben ik blij dat ik niet dronken rij.....heel wat zorgen minder
uiteraard.
Maar tussen dronken zijn en een positieve ademanalyse zit nog een verschil.

dirkbruijns
25-11-10, 09:05
... mag er niet 15min uitstel worden gevraagd alvorens te blazen?
was iig vroeger toch zo dacht ik.

Dat is nog altijd zo denk ik, tenminste, de laatste keer da'k moest blazen (BOB januari 2010) werd me dat voorgesteld.

flappy
27-11-10, 12:45
iemand de lezersbrief in de autogids gelezen? Stemt op zijn minst toch tot nadenken...

Oedipus
27-11-10, 13:15
iemand de lezersbrief in de autogids gelezen? Stemt op zijn minst toch tot nadenken...

Die heb ik gisteren ook gelezen. Professor toxicologie die even in zijn pen kruipt om een mokerslag uit te delen. Ik begreep de fuzz niet over die speekseltest (heb het totaal niet gevolgd), maar met die zijn heldere uiteenzetting van pro's en vooral de contra's en bedenkingen vind ik dat Schouppe nog maar eens laat blijken overal kort of nog korter door de bocht te gaan. Die man is gevaarlijk.

brjefs
27-11-10, 13:25
Linkje naar die lezersbrief?

flappy
27-11-10, 13:35
die staan niet on line helaas, maar het betreft het diensthoofd van Toxicologie van de KU Leuven, zijnde Prof. Dr. Tytgat. En die is niet mals in zijn conclusie: ...." Intengendeel: wetenschappelijk gezien zijn we erop achteruit gegaan en juridisch gezien laat het KB op zich wachten."
Het KB betreft de modaliteiten van de speekselanalyse, zodat men nog steeds een bloedanalyse moet uitvoeren om enige juridische waarde te bekomen voor de politierechtbank.
Maw Schouppe hanteert een methode die noch wetenschappelijk gefundeerd is, noch juridisch gedragen wordt.

wooter
27-11-10, 22:20
Zijt blij dat er nog altijd die bloedanalyse is. Die is nog redelijk waterdicht.

Martini Racing
27-11-10, 22:30
die staan niet on line helaas, maar het betreft het diensthoofd van Toxicologie van de KU Leuven, zijnde Prof. Dr. Tytgat. En die is niet mals in zijn conclusie: ...." Intengendeel: wetenschappelijk gezien zijn we erop achteruit gegaan en juridisch gezien laat het KB op zich wachten."
Het KB betreft de modaliteiten van de speekselanalyse, zodat men nog steeds een bloedanalyse moet uitvoeren om enige juridische waarde te bekomen voor de politierechtbank.
Maw Schouppe hanteert een methode die noch wetenschappelijk gefundeerd is, noch juridisch gedragen wordt.

En toch heeft D'Hondt hierop iemand veroordeeld?

wooter
27-11-10, 22:32
D'Hondt heeft veroordeeld op basis van de bloedanalyse die positief was. Wettelijk en moreel dus geen probleem.

flappy
27-11-10, 23:16
Zijt blij dat er nog altijd die bloedanalyse is. Die is nog redelijk waterdicht.

ok, maar wat als de kb wordt bekrachtigd? Dan hebben ze in principe op basis van de speekseltest juridisch voldoende bewijs om u te veroordelen. En laat nu net die speekseltest niet betrouwbaar zijn...

Boba
28-11-10, 17:02
die staan niet on line helaas, maar het betreft het diensthoofd van Toxicologie van de KU Leuven, zijnde Prof. Dr. Tytgat. En die is niet mals in zijn conclusie: ...." .

Tuurlijk, zijn kritiek erop is logisch, zijn labo is als één van de weinige in het nieuwe KB niet erkend voor de analyses.

Boba
28-11-10, 17:03
ok, maar wat als de kb wordt bekrachtigd? Dan hebben ze in principe op basis van de speekseltest juridisch voldoende bewijs om u te veroordelen. En laat nu net die speekseltest niet betrouwbaar zijn...

Neen, de speekselANALYSE in een labo. De bloedproef komt dan te vervallen.

wooter
28-11-10, 19:11
En hoe accuraat is de speekselanalyse?

bobo
28-11-10, 19:13
in amerika is gevangenissen bouwen een lucratieve onderneming, kurjeus hoel lang dat nog duurt