PDA

Bekijk Volledige Versie : Ontlakken/ontroesten



Carlito
19-04-10, 20:39
Wat is nu eigenlijk de beste manier om een koetswerk van een oudere auto te ontlakken/ontroesten?
En eventuele nabehandelingen:

- Zandstralen:
Veel stof, opwarming van het koetswerk met vervorming tot gevolg, komt niet in holle ruimten, dus kan van daaruit makkelijk terug beginnen roesten

- Beitsen:
Duur, indien geen correcte nabehandeling zit je met bloot metaal in holle ruimten, dus niet ideaal qua roestbescherming op lange termijn.

- Handmatig:
Zeer arbeidsintensief, ongezond, onmogelijk holle ruimten te behandelen

- Pyrolise:
Vervorming? Kan me voorstellen dat een carrosserie niet echt gemaakt is om tot 400° opgewarmd te worden, en met de straalstraat die nadien volgt zit je dus met hetzelfde probleem ook als zandstralen.

Mij lijkt Beitsen de beste oplossing, maar het kan natuurlijk dat er hier mensen zitten met ervaring op dat vlak of die in de sector zitten en daarom een andere mening aangedaan zijn.

Carlito
19-04-10, 20:43
2e vraag:

Waar kan je die behandelingen laten doen?

Voor Beitsen kom ik uit bij volgende bedrijven:

- Autobeitserij holland (http://www.autobeitserij.nl/)
- Mitraco Genk (http://www.mitraco.be/ned/index.aspx)
- newICC Lokeren (http://www.newicc.be/) => autobeitserij Holland zou het naart schijnt uitbesteden aan hen)
- Powdercoat Ghislenghien (www.powdercoat.be (http://www.powdercoat.be))

Iemand ervaring met een van deze bedrijven?
Maar er moeten ongetwijfeld ook andere bedrijven zijn die dat doen, desnoods in Duitsland.

JoriS1
19-04-10, 20:52
Zandstralen geeft sowieso vervorming.. De motorkap van de mini van m'n vader is zelfs kapotgestraald geweest. Veel en grote golven in de plaats, daar kon de carrossier niks meer aan doen :( Zandstralen zou ik enkel maar gebruiken op 'stevige' plaatsen van het koetswerk!

De ultieme oplossing is, imho, beitsen, lassen en daarna door 'n zinkbad laten trekken

Carlito
19-04-10, 21:01
Inderdaad.

Al laten doen? Of weet je toevallig waar dat kan? Heb wel enkele adresjes, maar dat is vooral voor kleinere onderdelen, als je daar met een heel koetswerk afkomt is hun bad wat klein :lol:

PT Cruiser
19-04-10, 21:13
op discovery channel wordt vaak van een zuurbad gesproken, maar ik vermoed dat dat pokkeduur is.

Carlito
19-04-10, 21:17
op discovery channel wordt vaak van een zuurbad gesproken, maar ik vermoed dat dat pokkeduur is.
Zuurbad = Beitsen

Valt best wel mee qua prijs, voor een 2.000 euro is al je lak eraf, en voor nog eens zoveel heb je een dompellak erop waardoor alles terug voorzien is van een basislaag.

Natuurlijk zit je in totaal dan wel aan +/- 7k voor een carrosserieopfrissing, maar dan heb je ook wel wat, en bij de juiste wagen is dat een meerwaarde ook.

Fiddy
19-04-10, 21:29
Laat dat alleszins bij een auto-gespecialiseerd bedrijf doen. Ik zie daar bijvoorbeeld eentje tussen staan in Genk.... daar zit een hoop zware industrie en jouw carrosserie is niet meer dan zoveel kilogram staal voor veel van die bedrijven. Ik heb ooit m'n trailer laten stralen en verzinken in zo'n bedrijf in Genk, en die boren gaten op de meest ondenkbare plaatsen om dat ding te kunnen optillen ;)

En als je het goed wilt moet je idd beitsen vermoed ik. Ik heb tot nu toe nog nooit problemen met zandstralen gehad, maar heb dan ook nog nooit een dunne plaat laten stralen.

Carlito
19-04-10, 21:31
Laat dat alleszins bij een auto-gespecialiseerd bedrijf doen. Ik zie daar bijvoorbeeld eentje tussen staan in Genk.... daar zit een hoop zware industrie en jouw carrosserie is niet meer dan zoveel kilogram staal voor veel van die bedrijven. Ik heb ooit m'n trailer laten stralen en verzinken in zo'n bedrijf in Genk, en die boren gaten op de meest ondenkbare plaatsen om dat ding te kunnen optillen ;)

En als je het goed wilt moet je idd beitsen vermoed ik. Ik heb tot nu toe nog nooit problemen met zandstralen gehad, maar heb dan ook nog nooit een dunne plaat laten stralen.
:lol:

Uiteraard gaat dat niet in het eerste het beste bedrijf binnen.
De eigenaar van de wagen waarmee ik dit van plan ben is de eigenaar van het bedrijf waar ik de onderdelen van mijn mini heb laten poedercoaten. Heb hem van begin af duidelijk gezegd dat we die dingen toch ergens anders gaan laten doen :D (ofwel bepaal ik wat er gebeuren zal, en niet een of andere 100kg-wegende, kettingrokende arbeider)

Voordat ik er nog maar aan denk de auto daar binnen te doen ga ik eerst eens kijken en een rondleiding krijgen in het bedrijf

flappy
20-04-10, 00:16
buiten zandstralen zijn er tal van andere opties: met plastiek korrels wordt ook lak verwijderd, en er zijn nog andere materialen waarmee ze dit doen zonder schade toe te brengen aan de auto. Ge moet dan wel een firma hebben die weten wat ze doen en niet naar de eerste de beste zandstraler stappen.

hier bijvoorbeeld:

http://www.gimotec.be/

zuurbad is beter uiteraard omdat ge dan alle niet metalen verwijdert, roest dus ook

schrik van de holle ruimtes moet ge niet hebben omdat er tal van produkten bestaan die zich vrij makkelijk laten inspuiten in die holle ruimtes en bescherming geven langer dan ge nodig denkt te hebben.

Welke oplossing ge ook neemt, ge gaat altijd die plaatsen moeten nakijken waar metaalrot zich heeft kunnen nestelen en dat kunt ge soms alleen maar door metaal te verwijderen (bijvoorbeeld een zijdrempel). Hoewel dat veel al zichtbaar wordt als je tot op het blote staal gaat.

Verzinken hoeft niet, ik zou eerder opteren om onmiddellijk na het schoonmaakproces de auto te voorzien van een laag epoxyprimer. Zelfs op die plaatsen waar de roest een deel van de plaat heeft weggewreten. Expoxyprimer hecht zich enorm goed op staal en je kan er zelfs plamuur over aanbrengen. Het sluit het metaal volledig af van de buitenlucht. Dat geeft je de tijd om de nodige reparties te beginnen zonder u te moeten zorgen maken over het opnieuw opduiken van roest.

delorean 1982
20-04-10, 15:53
wat heb jij tegen een 100 kg -wegende kettingroker. En laat je goed informeren ,bij gimotec weten die 100kg wegende mannen wel wat ze moeten doen .

(Heb hem van begin af duidelijk gezegd dat we die dingen toch ergens anders gaan laten doen :D (ofwel bepaal ik wat er gebeuren zal, en niet een of andere 100kg-wegende, kettingrokende arbeider)

Vtech™
20-04-10, 22:58
Onlangs ergens iets gelezen over sodastralen.
Schijnt niet zo agressief te zijn als zandstralen.

http://www.youtube.com/watch?v=yK9EHubZ6mo&feature=player_embedded#!

Stef69
26-04-10, 21:21
2e vraag:

Waar kan je die behandelingen laten doen?

Voor Beitsen kom ik uit bij volgende bedrijven:

- Autobeitserij holland (http://www.autobeitserij.nl/)
- Mitraco Genk (http://www.mitraco.be/ned/index.aspx)
- newICC Lokeren (http://www.newicc.be/) => autobeitserij Holland zou het naart schijnt uitbesteden aan hen)
- Powdercoat Ghislenghien (www.powdercoat.be (http://www.powdercoat.be))

Iemand ervaring met een van deze bedrijven?
Maar er moeten ongetwijfeld ook andere bedrijven zijn die dat doen, desnoods in Duitsland.

de mijne is naar lokeren geweest en ik zou het opnieuw doen, duur? ik vind van niet, voor een totale restauratie zit je dan jaren goed

klopt wel dat je dan holle ruimten direct moet behandelen, bij mij met Fertan

maar stralen : zou ik nooit doen en wel om volgende : wat doe je met roest in holle ruimten??? laten zitten??? binnen 5 jaar krijg je weer blaasjes op je lakwerk

en als je gaat stralen, waar vliegt dat roest allemaal naar toe??? juist, kruipt in kleinste gaatjes en je kan er weer niet meer bij, dus daar direct weer roest

ik was al een paar keren in Lokeren, ook kleiner stukken breng ik soms naar daar, altijd vriendelijk, tijdig afwerken, ...

succes ermee

aankomst in lokeren : http://www.ccr-vanleuven.nl/fileadmin/uploads/projecten/lopende/Porsche_356_coupe/IMG_0435.jpg

na het bad : http://www.ccr-vanleuven.nl/fileadmin/uploads/projecten/lopende/Porsche_356_coupe/IMG_0477.jpg

na een paar maanden,

binnenkant staat nu zo : http://www.ccr-vanleuven.nl/fileadmin/uploads/projecten/lopende/Porsche_356_coupe/IMG_1407.jpg

ksirk
26-04-10, 21:59
Als het gaat om ontroesten van kleinere onderdelen kan ik u de volgende tip geven:

http://www.htpaa.org.au/article-electro.php

Benodigd : Stuk oud ijzer, sodakristallen en een batterijlader

Carlito
26-04-10, 22:09
wat heb jij tegen een 100 kg -wegende kettingroker. En laat je goed informeren ,bij gimotec weten die 100kg wegende mannen wel wat ze moeten doen .

(Heb hem van begin af duidelijk gezegd dat we die dingen toch ergens anders gaan laten doen :D (ofwel bepaal ik wat er gebeuren zal, en niet een of andere 100kg-wegende, kettingrokende arbeider)

Ik heb niets tegen 100kg wegende kettingrokers in het algemeen, maar diegene die ik toen vertrouwd heb met mijn mini-onderdelen heeft afgedaan. Er was meer schade door stralen en coaten dan iets anders.


de mijne is naar lokeren geweest en ik zou het opnieuw doen, duur? ik vind van niet, voor een totale restauratie zit je dan jaren goed

klopt wel dat je dan holle ruimten direct moet behandelen, bij mij met Fertan

maar stralen : zou ik nooit doen en wel om volgende : wat doe je met roest in holle ruimten??? laten zitten??? binnen 5 jaar krijg je weer blaasjes op je lakwerk

en als je gaat stralen, waar vliegt dat roest allemaal naar toe??? juist, kruipt in kleinste gaatjes en je kan er weer niet meer bij, dus daar direct weer roest

ik was al een paar keren in Lokeren, ook kleiner stukken breng ik soms naar daar, altijd vriendelijk, tijdig afwerken, ...

succes ermee

aankomst in lokeren : http://www.ccr-vanleuven.nl/fileadmin/uploads/projecten/lopende/Porsche_356_coupe/IMG_0435.jpg

na het bad : http://www.ccr-vanleuven.nl/fileadmin/uploads/projecten/lopende/Porsche_356_coupe/IMG_0477.jpg

na een paar maanden,

binnenkant staat nu zo : http://www.ccr-vanleuven.nl/fileadmin/uploads/projecten/lopende/Porsche_356_coupe/IMG_1407.jpg

Kijk, merci voor dit antwoord, er gaat niets boven persoonlijke ervaringen.
Duur bedoel ik in vergelijking met stralen.
Ik verwacht dat het ontroesten een 2000 euro gaat kosten, wat heb jij betaald als ik vragen mag (evt via PM).


Als het gaat om ontroesten van kleinere onderdelen kan ik u de volgende tip geven:

http://www.htpaa.org.au/article-electro.php

Benodigd : Stuk oud ijzer, sodakristallen en een batterijlader

het stuk zal ongeveer 4m20 x 1m70 x 1m20 zijn, dus klein durf ik dat niet noemen :lol:

ksirk
26-04-10, 22:16
het stuk zal ongeveer 4m20 x 1m70 x 1m20 zijn, dus klein durf ik dat niet noemen :lol:

Kent ge niemand die een zwembad heeft thuis ?:D

Zie voorbeeldjes op youtube onder "electrolysis rust removal"

Voor er iemand aan begint : lees er eerst wat over wat betreft de gevaren van dit proces, het juiste type soda en welke metalen mogen gebruikt worden !

Carlito
26-04-10, 22:26
Kent ge niemand die een zwembad heeft thuis ?:D

Zie voorbeeldjes op youtube onder "electrolysis rust removal"

Voor er iemand aan begint : lees er eerst wat over wat betreft de gevaren van dit proces, het juiste type soda en welke metalen mogen gebruikt worden !


Jawel, maar denk dat noch mijn ouders, noch diegene wiens auto het is er mee gaat kunnen lachen.

Timmie
27-04-10, 20:37
beste manier voor te ontlakken is sodablasting.

eigenlijk zandstralen met soda.
Het haalt de lak van de auto , maar beschadigt het materiaal eronder niet.
en je mag het gewoon wegspoelen met water.
http://www.youtube.com/watch?v=bbQ-xe12c1o

hierna, kan je best nog de erge roestellen uit/afslijpen + oplassen. waarna je het volledig lege chassis laat verzijnken bij een bedrijf.

Carlito
27-04-10, 20:39
beste manier voor te ontlakken is sodablasting.

eigenlijk zandstralen met soda.
Het haalt de lak van de auto , maar beschadigt het materiaal eronder niet.
en je mag het gewoon wegspoelen met water.


hierna, kan je best nog de erge roestellen uit/afslijpen + oplassen. waarna je het volledig lege chassis laat verzijnken bij een bedrijf.

Ideale manier inderdaad.
Eerst al het metaal onbeschermd maken, en daarna alles mooi afspoelen met water :lol:

Timmie
27-04-10, 21:42
fout, want dankzij de soda blijft er een laagje achter dat het het metaal beschermt.


Ferrous metals that have been sand blasted will require immediate coating to prevent rusting. By contrast, metal that has been cleaned using Sodablast will rust at a much reduced rate and can be coated several days after blasting rather than hours.

trouwens er zal wel een reden zijn waarom het tegewoordig zo populair is om een auto te sodablasten IPV zandstralen he.

carlito, eersto opzoekwerk doen voor je begint te lachen aub ;)

Stef69
27-04-10, 22:21
beste manier voor te ontlakken is sodablasting.

eigenlijk zandstralen met soda.
Het haalt de lak van de auto , maar beschadigt het materiaal eronder niet.
en je mag het gewoon wegspoelen met water.

hierna, kan je best nog de erge roestellen uit/afslijpen + oplassen. waarna je het volledig lege chassis laat verzijnken bij een bedrijf.


en waar vliegt dat roest allemaal naar toe?
wat doe je met holle kokers?

Stef69
27-04-10, 22:24
...

Kijk, merci voor dit antwoord, er gaat niets boven persoonlijke ervaringen.
Duur bedoel ik in vergelijking met stralen.
Ik verwacht dat het ontroesten een 2000 euro gaat kosten, wat heb jij betaald als ik vragen mag (evt via PM).

...

PM is echt niet nodig voor mij

er zijn 3 prijsklassen
klein (vb mini)
gewoon (bijna alle personenwagens)
groot ( vb een amerikaan uit jaren 50 - 60)

de mijne zit dus bij de gewone en daar ben je iets meer dan 1000 € voor kwijt (+ BTW ... indien je een papierwinkel wil beginnen :wink: )

zelfs voor de grote vragen ze geen 2000

Carlito
27-04-10, 22:27
PM is echt niet nodig voor mij

er zijn 3 prijsklassen
klein (vb mini)
gewoon (bijna alle personenwagens)
groot ( vb een amerikaan uit jaren 50 - 60)

de mijne zit dus bij de gewone en daar ben je iets meer dan 1000 € voor kwijt (+ BTW ... indien je een papierwinkel wil beginnen :wink: )

zelfs voor de grote vragen ze geen 2000
Merci!

Mooie prijs als je het mij vraagt!
Denk dat er van de SL ook zo'n foto's gaan komen als van uw Porsche dan :lol:

ghia73
27-04-10, 22:40
Vroeger waren de resultaten met een zuurbad niet echt netjes te noemen.
Misschien deze techniek ondertussen al op punt staat.
Het probleem was dat er beitsresten in kleine naden/hoekjes achterbleef en achteraf terug inwerkte op de nieuwe laklaag.
Ik dacht de beste werkwijze schuren en plaatselijk stralen op de roestplekken de beste manier was.
Onbereikbare plaatsen met kleine of geen roestvorming inspuiten met anti corrosie vet(warm)
Maar dat stralen met soda ziet er ook best intressant uit.

is meestal voor elke werkwijze voor en tegenstanders natuurlijk...

Bairy
27-04-10, 23:22
PM is echt niet nodig voor mij

er zijn 3 prijsklassen
klein (vb mini)
gewoon (bijna alle personenwagens)
groot ( vb een amerikaan uit jaren 50 - 60)

de mijne zit dus bij de gewone en daar ben je iets meer dan 1000 € voor kwijt (+ BTW ... indien je een papierwinkel wil beginnen :wink: )

zelfs voor de grote vragen ze geen 2000

Wat vragen ze voor kleine(mini)?

Stef69
01-05-10, 22:37
net geen 1000 € een jaar terug + BTW

antwerpsodablasting
13-06-13, 17:21
Het beste om auto's te ontlakken is sodastralen.
Men tast hier het materiaal niet aan.
Dus geen vervormingen omdat soda geen warmte veroorzaakt.
Het is milieuvriendelijker.
is niet schadelijk voor glas en rubber.

Wij kunnen uw auto helemaal sodastralen in onze atelier te Schoten , Antwerpen.
Soda is ook goed voor andere toepassingen zoals polyester, inox, aluminium, ...

bekijk zeker onze website www.antwerpsodablasting.be
of like onze facebook pagina www.facebook.com/antwerpsodablasting

Voor meer informatie kan je gerust een mail sturen naar info@antwerpsodablasting.be

Stef69
13-06-13, 19:02
klopt, soda is beter dan zand, maar als je roestdeeltjes wegstraalt en deze vliegen in een naad, dan blijven ze daar ook vastzitten, ...

stralen als er glas en of rubber in de buurt is ... is wel raar ?

antwerpsodablasting
18-06-13, 21:44
Met soda kan men helaas geen roest verwijderen. Daarom doen we de grote delen met soda zodat de platen niet vervormen.
Roest komt meestal in de hoekjes of randen voor. Daar is het materiaal sterker, dan stralen we met glasparel of glasstof. (spotjes stralen)

Met soda kan met makkelijk stralen dat de ramen en of rubbers nog in steken. Omdat men met soda het rubber of glas niet aantast/ beschadigd.

Bekijk zeker onze website www.antwerpsodablasting.be (http://www.antwerpsodablasting.be) of Facebook www.facebook.com/antwerpsodablasting (http://www.facebook.com/antwerpsodablasting)