PDA

Bekijk Volledige Versie : Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

gTa
03-09-03, 14:08
Aangepast op 26/11/2008 aan de vernieuwde situatie. All credits go to Salokin!

Omdat ik door het bos amper nog de bomen zat, heb ik voor mijn eigen een overzicht gemaakt stap per stap; hoe een wagen vanuit Duitsland importeren? Met dank aan Dimas.

Hoe wagen importeren vanuit Duitsland?

A. Verkoper dient te bezorgen

1) Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung) = Certifacte of Conformity.

2) Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
⇨ Equivalent van roze kaart, bestaat uit twee delen (Teil 1 und 2)

3) Keuringsbewijs (Tüv)

4) Factuur

B. Transporteren naar België

1) Nummerplaat losschroeven en op aan te kopen wagen vijzen
a. Verzekering verwittigen (en vragen op om chassisnummer te verwittigen)
b. Is niet legaal (rijbewijs + mogelijkheid invorderen voertuig)
“U rijdt in feite met een niet-ingeschreven voertuig rond. In principe heeft oom agent het recht om u nummerplaat en voertuig in te vorderen (in de praktijk zal dit zelden gebeuren maar neem toch het risico maar niet)

2) Transitplaat met rode band (Zollkennzeichen)
a. Vraag aan de verkoper dat hij hiervoor zorgt dan moet je zelf niet zorgen voor een verzekeringsbewijs (=Deckungskarte) om vervolgens naar een Duitse DIV antenne te gaan (=Zulassungsstelle)
b. Indien je toch zelf je transitplaten regelt dien je dus
i. Verzekering te hebben (Deckungskarte) http://www.deckungskarten.eu (http://www.deckungskarten.eu/)
ii. Duitse DIV antenne (Zulassungsstelle) te bezoeken waar je in het bezit dient te zijn van
1. Identiteitskaart
2. Verzekeringsbewijs (Deckungskarte)
3. Keuringsbewijs (Tüv)
4. Duitse Roze kaart (Zulassungsbescheinigung)
5. Aankoopfactuur
6. Geld
7. Vergewis je dat de vorige eigenaar het voertuig reeds uitgeschreven heeft (Abgemeldet). Indien hij dus zijn nummerplaten nog niet heeft ingeleverd zal je geen transitplaat ontvangen.
“ Vroeger was dit een apart document (de zgn. Abmeldungschein)
⇨ mogelijks is dit nog zo in sommige Zullassungsellen.
⇨ meestal zetten ze nu een stempel Abgemeldet op uw Fahrzeugbrief.

3) Wagen ophalen met een transporteur.

C. Welkom in België → ga naar de douane

1) Waar is het dichtstbijzijnde douanekantoor? http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/cgi-bin/cscoquer?Lang=NL&Country=%
a. Je belt best op voorhand want mogelijks is niet iedere ambtenaar bedreven in deze materie!

2) Welke documenten dien je mee te nemen?
a. Aankoopfactuur
b. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
c. Gelijkvormigheidsattest = Übereinstimmungsbescheinigung
d. Duits keuringsbewijs (Tüv)
e. Identiteitskaart van persoon die vermeld staat op factuur
f. Indien je koopt via vennootschap zal je allicht statuten van vennootschap + eventuele publicatie in Belgisch Staatsblad nodig hebben. → Contacteer zeker de douane hiervoor!

3) Wat zal de douane je bezorgen?
a. Roze formulier = document aanvraag inschrijving voertuig waarop ze een douanevignet C705 kleven (Kost 10 cent)

D. Laat je wagen keuren

1) Waar is het dichtstbijzijnde keuringscenter?
http://www.goca.be/frames/newdesign.asp
a. Je belt best op voorhand

2) Welke nummerplaten?
a. Transitplaten
⇨ Dit moeten wel die met een rode band zijn de zgn. Zollkenzeichen. Indien de verkoper hiervoor zorgt vraag dit dan zeker na!
⇨ Dus NIET die met een gele band de zgn. Kurzzeitkennzeichen

b. Z-platen (In principe dient iemand van de garage je te vergezellen)

3) Wat neem je mee
a. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
b. Roze formulier voorzien van vignet die de douane je eerder bezorgd heeft
c. Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung)
d. Check of je je PVG nummer terugvindt op je COC, zoniet neem je best contact op met invoerder (Bornem voor BMW – D’Ieteren voor AUDI. VW)

4) Wat doen ze?
a. Keuring die verder gaat dan de klassieke jaarlijkse keuring van tweedehandswagens. Deze bevat een volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van de Car-Pass.

E. Nu je wagen gekeurd is, kan je hem inschrijven

1) Vul je roze formulier zo volledig mogelijk in en ga naar het dichtsbijzijnde DIV
http://www.mobilit.fgov.be/divnl/nieuwdiv.htm

F. Wat met de BTW, indien van toepassing.

1) Particulier: Aangezien de BTW in Duitsland goedkoper is dan in België zijnde 19%, betaal je best BTW in Duitsland.
⇨ Zorg dat er op je contract de vermelding staat dat de BTW in DE is voldaan!
⇨ Zorg dat de auto ouder is dan 6 maand en meer dan 6000km heeft anders moet je zowel in BE als in DE BTW betalen

2) Zelfstandige: De BTW zal je in België in het douanekantoor dienen te betalen, deze BTW zal je vervolgens voor 50% kunnen aftrekken.
⇨ Check of de wagen wordt aangeboden MwSt ausw (= BTW aftrekbaar)
⇨ Bel vooraf de douane en meldt dat je de BTW nog moet betalen of kan ook via je kwartaalaangifte geregeld worden.[/quote]

KeiSer SoZe
03-09-03, 14:27
Ik heb nog een aantal vraagjes als ik dit lees(hoewel ik eigenlijk helemaal niet van plan ben een auto in Duitsland te gaan kopen :grin: )

Meld aan je verzekeringsmaatschappij de gegevens van de auto die je importeert, zodat ze je dekking geven

Doet elke verzekeringsmaatschappij dit? En hoeveel kost dit?

Voldoe de BTW in Duitsland

Wat bedoel je daarmee? Betaal je dat aan de verkoper of moet je dat zelf regelen met de Douane(van Duitsland) of zo?

* Je kan ook gewoon de nummerplaten van een bestaand voertuig afschroeven en die gebruiken, en erop gokken dat je niet wordt tegengehouden. Ik doe het altijd zo, maar wettelijk is het niet.
Wat is de boete als je politiecontrole hebt? En trekt de verzekering zich niet terug als je een accident hebt?

Biemer
03-09-03, 14:29
als je de verzekering niets hebt laten weten, trekt ze zich volledig terug en kan ze zich zelf tegen u keren. Maar als je voor je vertrekt naar de verzekering van de auto waarvan je de platen gebruikt belt, en vraag om de nieuwe auto te verzekeren en zijn gegevens doorstuurd via fax, dan ben je bv 2 of 3 dagen verzekerd op de nieuwe auto, met de platen van de andere. T is maar ze het weten.

gTa
03-09-03, 14:52
Waarom in Duitsland kopen als er ook in België 2e-handsauto's worden aangeboden ?

Eerst en vooral zijn Duitsers héél wat autogekker dan Belgen. Duitsers bestellen gewoonweg meer opties. Als auto'freak' zouden we daar allemaal gevoelig voor moeten zijn.

Ten tweede zijn Duitsers ook niet zo klassiek als wij Belgen, en bestellen graag 'es een ander kleur dan zwart of zilver. Wat de Duitsers echter nog meer doen als wij, is zwarte interieurs bestellen... jammer als je ziet welke mooie lederkleuren bepaalde merken aanbieden.

Over het algemeen zijn de auto's ginder ietsje goedkoper (zonder BTW). Afhankelijk van 't model ligt het verschil tussen de kleine 5 en een dikke 10%. Zeker bij cabrio's en andere "exotische" modellen is het verschil groot, omdat Duitsland op dit moment erger te lijden heeft onder de recessie dan wij (zo lijkt het toch).
Bovendien bedraagt de BTW daar maar 16%, bij ons 21% Wat nog eens een verschil van 5% oplevert.

En tenslotte zijn Duitsers autohandelaars - dit is een gevolgtrekking uit het eerste argument - gevoelig voor het argument dat een auto niet echt "full option" is. Als je dus tevreden bent met b.v. een Audi A4 met airco, metallic en lichtmetalen velgen ... dan kan je meestal nog meer afdingen omdat 'ie een beetje "schriel" afsteekt tegenover de daarrond staande modellen.

Nog iets : zoals in m'n eerste posting reeds vermeld, helpt het ook als je bij de prijsdiscussie vermeldt dat de auto naar 't buitenland vertrekt en je cash betaalt. Da's een geruststelling voor hen, omdat ze 1. onmiddellijk innen en niet met kosten/risico zitten.
Zorg wel dat je een bindende prijsovereenkomst hebt vóór je ginder toekomt. Als je in Berlijn opduikt, b.v., en je toont interesse voor een auto en de verkoper weet dat je 800km gereden hebt om die ene auto te bekijken ... dan staat hij in een uiterst sterke positie omdat hij weet dat je wel héél erg geïnteresseerd moet zijn. Laat dus een koopovereenkomst faxen, onderteken en fax terug.

O ja, nog iets. Een goede auto met 150.000km blijft een goede auto. In België vind je die niet veel (zo lijkt het) omdat in België het gebruik van elektronische "km-terugdraaiers" nog schering en inslag is bij de zelfstandige 2e-hands autohandelaren. Veel kans dus dat b.v. een E 220 CDI of een 525d met 95.000 km, er in werkelijkheid veel meer en misschien wel 't dubbel heeft. Veel mensen die dagelijks op baan zijn met de auto doen 60.00 km en meer met dergelijke kilometervreters, en dan is 't uiterst eigenaardig dat je in België bijna geen dergelijke auto's vindt van 3 jaar oud met door de 200.000 km. Gewoon omdat wij Belgen 't niet betrouwen.
Omdat in Duitsland de controle daarop ongemeen strenger is, vind je in Duitsland wél veel 2e handsauto's met 150 dkm en meer. Die auto's zijn niet automatisch 'onbetrouwbaar' qua techniek. Mijn 325i touring b.v. heeft er nu meer dan 350.000 opzitten, en rijdt nog heel goed. Waarom zou een 4 jaar oude auto met 160.000 km dan geen goede 2e hands zijn ? Bovendien moet je - als je 40 dkm of meer doet per jaar - veel autostradekilometers doen om daaraan te geraken, en die kilometers zijn minder schadelijk dan de korte stadsritjes.
Dus : in Duitsland een 2e hands kopen met wat kilometers erop, is vaak even veilig als een gelijke auto kopen hier met ogenschijnlijk maar de helft op de kilometerteller. Grote voordeel : de prijs. Het is ongelooflijk aan welke prijzen je daar bepaalde modellen vindt.

Maar ... uit je doppen kijken blijft dus de boodschap, net zoals hier trouwens. Vertrouw kleinere autohandelaren niet vanzelf (hetzelfde geldt uiteindelijk voor alle handelaren, maar merkconcessies zijn over het algemeen beter te betrouwen).

Tenslotte bieden merken ook op 2e hands-wagens vaak een merkgebonden garantie aan, soms mits kleine meerprijs, soms gratis. BMW heeft zo b.v. EuroPlus, andere merken hebben hun eigen formules. Bijna altijd gelden die garanties over gans Europa, zelfs als je de auto in Duitsland koopt en in België inschrijft.
Maar ... laat op papier (koopcontract) opnemen dat die garantie geldig is voor België. Een merkconcessionaris zal dat niet in het contract opnemen als hij weet dat het niet het geval is, en dan kan je weerom afdingen op de prijs. Doet hij het toch en geldt het toch niet, dan kan je via je Belgische garage of importeur klacht neerleggen, en dan zorgt een goed merk normaal gezien wel voor compensatie.
Vraag ook bij jouw dealer/garage na of zij weet hebben van een internationale geldigheid van die garantiesystemen.

gTa
03-09-03, 15:02
als je de verzekering niets hebt laten weten, trekt ze zich volledig terug en kan ze zich zelf tegen u keren. Maar als je voor je vertrekt naar de verzekering van de auto waarvan je de platen gebruikt belt, en vraag om de nieuwe auto te verzekeren en zijn gegevens doorstuurd via fax, dan ben je bv 2 of 3 dagen verzekerd op de nieuwe auto, met de platen van de andere. T is maar ze het weten.
Inderdaad. Niet in orde zijn inzake inschrijving is niet zo erg. Niet in orde zijn met de verzekering is heel wat anders.
Vooral omdat ze de dag van vandaag supervies geworden zijn (i know, i'm in the business). 't Minste en je ligt buiten. Twee accidenten op één jaar en buiten. Sommige maatschappijen smijten zelfs jonge bestuurders na één accident buiten. 't Is echt ni om mee te lachen. Sommige klanten van ons krijgen wij bijna niet meer verzekerd. Zeker jonge gastjes met een ietwat potent voertuig en een slechte voorgeschiedenis (b.v. 21 jaar en al twee of drie accidenten, maakt niet uit in fout of niet) zijn aartsmoeilijk te verzekeren tegen nog aanvaardbare prijzen...

Anyway, ik wou nog uitleggen wat het systeem van de "Halbjahreswagen" inhoudt.

Wel, mits connecties vind je wel altijd een medewerker van het merk waarvan je een auto wil kopen. Je contracteert met die kerel dat hij een auto koopt volgens jouw wensen, er een half jaar mee rijdt en daarna 'm doorverkoopt aan jou tegen de prijs dat hij ervoor betaalde. Gezien werknemerskortingen in de regel tussen de 15 en de 20% bedragen, is dat een ferm bedrag. De auto heeft dan zes maand gereden aen heeft dorogaans tussen de 7.500 en de 15.000 km.

't Enige addertje is dat dergelijke systemen niet werken voor speciale modellen of modellen met lange wachttijd. Ik informeerde voor een vriendin, die me had horen vertellen over onze voorbije bestellingen, of ik in Duitsland een Astra NJoy kon krijgen aan werknemerskortingen. De Opel-medewerker die ik uiteindelijk te pakken kreeg, vertelde me dat de werknemerskortingen op dat model slechts 12% bedroegen. Reden : die modellen verkopen gelijk zot en zijn bedoeld om nog zoveel mogelijk auto's te verkopen, daarom staat het merk niet te springen om ook nog 'es alle WN daarmee rond te laten rijden.
Bovendien gaf Opel België kortingen van bijna die grootteorde op haar in stock staande modellen, en de Belgische N-Joy's zijn beter uitgerust dan de Duitse (automatische airco tgo. manuele, ...). Dus wat die Opel betreft zou 't sop de kool niet waard zijn geweest.
Maar het systeem is uiterst interessant voor massamodellen waar niet veel korting op gegeven wordt, b.v. E 220 CDI, A4 1.9 TDI, BMW 525d, ...

Servus !! :wink:

gTa
03-09-03, 15:20
Ik heb nog een aantal vraagjes als ik dit lees(hoewel ik eigenlijk helemaal niet van plan ben een auto in Duitsland te gaan kopen :grin: )

Meld aan je verzekeringsmaatschappij de gegevens van de auto die je importeert, zodat ze je dekking geven

Doet elke verzekeringsmaatschappij dit? En hoeveel kost dit?
Zoals Biemer reeds schreef is het uiteindelijk slechts een formaliteit, die jouw verzekeringsmakelaar zelfs per fax kan doorvoeren. Als je echter b.v. normaal een Corsa 1.0 rijdt, en je vraagt tijdelijke dekking voor een 911 GT2, dan is 't wel logisch dat de maatschappij het gestegen risico zal willen dekken door een bijpremie. Maar meestal valt die - ingevolge de uiterst korte duur - wel mee. Als je goede klant bent bij die maatschappij (je hebt b.v. ook je familiale, Brand, omnium en misschien een gewaarborgd inkomen ofzo bij die maatschappij) en je hebt een goede makelaar, dan omet dat zonder opleg kunnen.

Voldoe de BTW in Duitsland

Wat bedoel je daarmee? Betaal je dat aan de verkoper of moet je dat zelf regelen met de Douane(van Duitsland) of zo?
Neen, je betaalt gewoon aan de handelaar, zoals je zei. BTW is een omzetbelasting, die werkt met een kettingsysteem waardoor de belasting uiteindelijk enkel gedragen wordt door de eindverbruiker (in casu jij).
Als A een auto maakt voor € 100, en hij verkoopt 'm aan groothandelaar B, dan betaalt die groothandelaar aan A € 150 (gesteld dat de BTW 50% bedraagt). A is BTW-plichtig, en stort die € 50 in de Schatkist. Als B de auto doorverkoopt voor € 200 aan kleinhandelaar C, betaalt C € 300 (€ 200 + 50%). B is eveneens BTW-plichtig, maar mag de zelf (aan A)betaalde BTW aftrekken van z'n belastbaar inkomen. Dus hij stort niet € 100 in de Schatkist, maar € 50 (€ 100 - € 50). Dat is logisch, omdat er anders BTW wordt betaald op BTW (waardoor BTW een deel van de kostprijs zou worden, en de Staat exponentieel meer BTW zou innen, wat niet "eerlijk" is). Als jij dan die auto koopt van C voor € 400, betaal jij € 600 (€ 400 + 50%), en C zal enkel € 100 in de Schatkist moeten droppen (€ 200 - € 100). Uiteindelijk betalen alle tussenpersonen dus BTW op de door hen gemaakte winst (belasting op de 'toegevoegde waarde').

* Je kan ook gewoon de nummerplaten van een bestaand voertuig afschroeven en die gebruiken, en erop gokken dat je niet wordt tegengehouden. Ik doe het altijd zo, maar wettelijk is het niet.
Wat is de boete als je politiecontrole hebt? En trekt de verzekering zich niet terug als je een accident hebt?[/quote]
Je moet een onderscheid maken tussen de verzekering en de inschrijving. Als je ni orde bent met de verzekering (tijdelijke dekking), dan kan de politie daar niks op aanmerken, en de verzekeraar zal ook niet piepen omdat jij met verkeerde nummerplaten (die bij een ander voertuig horen) rondrijdt. Het enige wat de politie dus kan opmerken, zijn die verkeerde nummerplaten. Daar kan volgens mij inderdaad een boete op staan, misschien zelfs dat ze - als ze echt moeilijk willen doen - de auto aan de kant kunnen laten zetten (lijkt me mogelijk, maar ik weet het eigenlijk niet dus neem m'n woorden op dit vlak niet voor zeker). Maar ik weet wél dat, als je je koopcontract bij de hand hebt, en aan de flikken kan bewijzen dat je de auto aan 't importeren bent, ze meestal niet moeilijk zullen doen. Misschien heb je toch nog een minnelijke schikking aan je broek, veel kans dat je met wat vriendelijke woorden er zo vanaf komt.
Het meest zekere systeem op dat vlak zijn dus die Überführungs-nummerplaten. Elke goede verkoper in Duitsland zal die met plezier voor je regelen (hij mag er geen winst op maken, misschien wel wat kosten aanrekenen om ze te bekomen maar daar zou ik op vitten ... maar hij verkoopt wel een auto).

That's it, i think. :wink:

BEEMER
03-09-03, 20:49
Als ik binnen een paar jaar een 320ci of cd wil, neem ik wel eventjes contact met u op :grin:

Kan je via pm uw emailadres doormailen?

def
03-09-03, 22:12
merci gta,
ge hebt mij een pm gespaard ;)

(btw schonen auto :))

ScoobySimon
03-09-03, 23:31
Hmm even samenvatten misschien:

Als ik een auto koop in een europese lidstaat, die in de laatste jaren gebouwd of ingevoerd is, zit hierbij een Europees Gelijkvormigheidsattest.

Met de papieren van de auto kan ik dan een verzekering regelen, en het roze formulier bij mijn verzekeraar opvragen.

Ofwel regel ik in het land van oorsprong transitplaten, met bijhorende verzekering, ofwel regel ik via mijn verzekeraar dat de auto tijdelijk op bestaande platen wordt verzekerd. Indien het echter een auto betreft die niet officieel in BE werd verdeeld, kan dit niet, denk ik, en moet er sowieso met transitplaten, of met een autoremork gewerkt worden.

Zodra ik het gelijkvormigheidsattest heb, en het roze formulier van de verzekering, kan ik het PVG opvragen bij de invoerder of bij de overheid (waar?) en kan ik hiermee naar de keuring. Indien de auto niet voorheen ingevoerd werd, moet een nieuw PVG aangevraagd worden. Waar kan dit?

Met gelijkvormigheidsattest, PVG, roze formulier, douanesticker, kan ik dan naar de keuring.

Dan kan de uiteindelijke inschrijving bij de DIV gebeuren.

En dan karren maar ;)

Juist? Wat mis ik nog?

KeiSer SoZe
04-09-03, 00:07
Hmm even samenvatten misschien:

Als ik een auto koop in een europese lidstaat, die in de laatste jaren gebouwd of ingevoerd is, zit hierbij een Europees Gelijkvormigheidsattest.

Met de papieren van de auto kan ik dan een verzekering regelen, en het roze formulier bij mijn verzekeraar opvragen.

Ofwel regel ik in het land van oorsprong transitplaten, met bijhorende verzekering, ofwel regel ik via mijn verzekeraar dat de auto tijdelijk op bestaande platen wordt verzekerd. Indien het echter een auto betreft die niet officieel in BE werd verdeeld, kan dit niet, denk ik, en moet er sowieso met transitplaten, of met een autoremork gewerkt worden.

Zodra ik het gelijkvormigheidsattest heb, en het roze formulier van de verzekering, kan ik het PVG opvragen bij de invoerder of bij de overheid (waar?) en kan ik hiermee naar de keuring. Indien de auto niet voorheen ingevoerd werd, moet een nieuw PVG aangevraagd worden. Waar kan dit?

Met gelijkvormigheidsattest, PVG, roze formulier, douanesticker, kan ik dan naar de keuring.

Dan kan de uiteindelijke inschrijving bij de DIV gebeuren.

En dan karren maar ;)

Juist? Wat mis ik nog?

jij bent van plan een Evo uit de UK te importeren?

gTa
04-09-03, 15:46
@ SS

Met auto's die niet officieel in België worden verdeeld, heb ik geen ervaring. Ik weet in ieder geval dat je daar vroeger mee naar 'n speciale keuring moest om de gelijkvormigheid te laten vaststellen, tenzij er al iemand voor jou was geweest die dat had gedaan, waardoor een PVG-nummer voor dat type auto beschikbaar was.

Normaal gezien is bij de recente Duitse wagens altijd een Europees gelijkvormigheidsattest aanwezig. Ik vermoed dat hetzelfde geldt voor Franse, Italiaans en Engelse wagens. Inzake wagens van Japanse of Koreaanse oorpsprong heb ik er geen idee van.

Bij twijfel : een bediende van 't dichtbijzijnde autokeuringscentrum zou al veel antwoorden moeten kunnen geven, en anders zal een ambtenaar van het dichtstbijzijnde belastingsdienst je ook wel kunnen helpen. En ik vermoed dat er op 't net voldoende Belgische sites moeten zijn die de problematiek uitgebreid onder de loep nemen.

:wink:

p.s.: En, heeft KeiSer SoZe gelijk ? :D

magnum
04-09-03, 18:43
Ik heb vorige week bij een tweedehandshandelaar een Saab cabrio gekocht die ook ingevoerd is vanuit Duitsland. Gisteren heeft hij een VAB diagnose ondergaan en alles was ok,is geen ongevalwagen.

Op de site 'mobile de' staat echter bij de prijs vermeld 'verhandlungsbasis', nu is mijn vraag is dat de absolute minimumprijs of de prijs zonder btw?

De handelaar waar ik hem gekocht heb wacht ook nog op het gelijkvormigheidsattest dat uit Zweden zou moeten komen via Duitsland, dus een Zweedse wagen heeft geen Europees gelijkvormigheidsattest?

En de wagen is ook verkocht met de mogelijkheid de BTW af te trekken hier in Belgie, hoe kan dat was de Saab dan een leasingauto in Duitsland en heeft de handelaar dan BTW betaald in Belgie?

magnum
04-09-03, 18:48
Handelaar zei ook nog dat de Duitsers veel secuurder zijn op hun auto's en strikter onderhouden worden. :grin:

gTa
04-09-03, 21:20
Op de site 'mobile de' staat echter bij de prijs vermeld 'verhandlungsbasis', nu is mijn vraag is dat de absolute minimumprijs of de prijs zonder btw?
"Verhandlungsbasis" (bijna altijd als VB afgekort) wil zeggen "vraagprijs". Of ook : er valt nog over te discussiëren. Dit in tegenstelling tot "Festpreis" of "vaste prijs".

Heeft niks met BTW te maken.

- EDIT -

Wat betreft beter onderhouden. Ik heb het gevoel dat dat vaak het geval is, maar niet altijd. Uiteindelijk worden nieuwe auto's van dat kaliber hier ook bijna altijd bij de dealer onderhouden, dus een groot verschil maakt het niet.

Anonymous
05-09-03, 13:31
hoe zit het met BTW betaald in het buitenland voor een firmawagen? Dus duitse btw betalen en auto afschrijven in België

best es boekhouder raadplegen daarvoor

HOPTB
04-10-03, 14:03
Een andere mogelijkheid is dat je aan de Duitse handelaar vraagt dat 'ie Duitse "Überführungs"-nummerplaten aanvraagt. Die zijn beperkt geldig (je hebt een aantal keuzes qua duur), en houden voor die tijd ook een BA-verzekering in, als ik me niet vergis. Ik heb van deze methode al één keer gebruik gemaakt, en 't werkt perfect. Het kostte (toendertijd) een goeie achtduizend frank (geldigheid 1 maand).

Ik wil een nieuwe Duitse wagen kopen en zo snel mogelijk mee rijden in België. Zijn er echt geen omweggetjes waardoor ik bv een tijdelijke Duitse nummerplaat kan gebruiken of kan ik een Überfühtungs-nummerplaats van 6 maanden en dan pas inschrijven in België?

Jeroen72
10-10-03, 10:54
Ik zou graag een MGTF kopen in Duitsland.
Maar wat als er staat: Nettoprijs/Export.
Moet ik dan de btw in België betalen?

cubic-e
10-10-03, 14:09
Een andere mogelijkheid is dat je aan de Duitse handelaar vraagt dat 'ie Duitse "Überführungs"-nummerplaten aanvraagt. Die zijn beperkt geldig (je hebt een aantal keuzes qua duur), en houden voor die tijd ook een BA-verzekering in, als ik me niet vergis. Ik heb van deze methode al één keer gebruik gemaakt, en 't werkt perfect. Het kostte (toendertijd) een goeie achtduizend frank (geldigheid 1 maand).

Ik wil een nieuwe Duitse wagen kopen en zo snel mogelijk mee rijden in België. Zijn er echt geen omweggetjes waardoor ik bv een tijdelijke Duitse nummerplaat kan gebruiken of kan ik een Überfühtungs-nummerplaats van 6 maanden en dan pas inschrijven in België?

Mijn ouders hebben ooit in het buitenland gezeten. En ik meen mij ter herinneren dat je 6 maand tijd kreeg om de auto uit België daar in te schrijven (Nederland). Dus als dat klopt en niets met nationaliteit of domiciel enzo te maken heeft, kan je in principe de auto ginder inschrijven en er dan 6 maand mee rondrijden in België en hem dan pas officieel importeren naar België.

Manwe
07-11-03, 16:45
Vroeg me af of iemand weet hoe het andersom zit of mij een firma kan aanbevelen die daarmee kan helpen.

We hebben zakelijk een leaseauto in Belgie die nu voor een zusterfirma in Duitsland ingezet moet worden. We kunnen van de leasemaatschappij de auto overnemen en deze dan dus naar Duitsland exporteren, nu is het enkel de vraag wat daar voor papieren bij nodig zijn en hoe ik die kan verkrijgen?

Alvast bedankt,
Martijn

Beemerken
08-11-03, 13:16
up

Beemx5
13-11-03, 11:01
Ik wou nog ff iets toevoegen aan dit invoeringsproces aangezien ik enkele maanden geleden een mx-5 uit duitsland heb ingevoerd.
Het is dus nie altijd zo dat het europees gelijkvormigheidsattest bij de wagen is. Dit komt omdat ze in Duitsland een Farzeugbrief hebben. En op de achterkant kan je zien of de wagen een europees gelijkvormigheid attest heeft. Hier staat dan een nummer met een E voor (als ge het tegoei wilt weten vraagt ge het maar, dan zal ik es zien op de oude Farzeugbrief). Met deze Farzeugbrief moet ge dan naar een garage van het gekochte merk gaan en daar vragen ze dan het Europees gelijkvormigheidsattest aan voor u. Kost wel iets van een 57€ dacht ik mij te herinneren. Daarna kan je pas met de wagen naar de keuring gaan.

Indien de wagen geen Europees gelijkvormigheidsattest heeft (wagens gebouwd voor een bepaalde datum (weet er iemand welke datum?)), dan moet je naar de keuring bellen en een afspraak vragen voor een gelijkvormigheidskeuring. Dan doet men een uitgebreide keuring met je wagen, en als alles in orde is, krijg je ook je gelijkvormigheidsattest voor België.

Ivm de douane... der zijn nogal eens mensen op de douane die kunnen wringen (zelf meegemaakt) Ge moet dus zorgen dat ge een geldige verkoopovereenkomst hebt (moet niet persé een factuur zijn) en zorg dat alles tegoei is ingevuld ook het chassisnummer (geen half nummer want ik ben kunnen teruggaan naar Duitsland :x ) Zorg ook dat de naam die op de verkoopovereenkomst staat, de naam is van degene die de wagen inschrijft. Kwestie dat alles wat vlotter verloopt.

Naar't schijnt kan je in Duitsland bij de invoerder zelf ook je gelijkvormigheidsattest vragen, dit is vlugger dan het in België te halen bij de merkverdeler. Hoe dit juist in z'n werk gaat, weet ik niet, aangezien ik dit zelf nog niet heb gedaan.

Huff
15-11-03, 18:50
Ik ben zelf vollop bezig met het invoeren van een VW Polo uit Duitsland en stoot toch op wat problemen.

Het is een Vw Polo van bouwjaar '93, hier zit geen Europees gelijkvormigheidsattest bij, dit bestaat pas vanaf '98 hebben ze mij vertelt.

Eerste probleem was op de douane, daar moesten ze een bewijs hebben dat de auto was uitgeschreven in Duitsland. Na wat postwisseling met de verkoper in Duitsland (is zo'n 600km van hieraf, dus kon er niet ff naartoe rijden) had ik de nodige papieren.
Hiermee naar de douane, geen enkel probleem meer.

Volgende stap was de keuring.
Ik had een afspraak gemaakt in het keuringsstation in Alken voor een invoeringskeuring. Dan wordt de auto opgemeten, gewogen, technisch gekeurd en worden de nodige papieren aangevraagd (gelijkvormigheidsattest, identificatieplaatje).
Alles was in orde behalve dat de motorcode niet meer leesbaar was op de motor. Nu moet ik een attest van VW bekomen met de gegevens van de motor.
Bij D'Ieteren kreeg ik het volgende te horen: "De keuring is de procedure tot invoeren begonnen dus moet de keuring het ook maar afmaken. Wij gaan nu geen half werk doen waaraan de keuring verdient. Ofwel doen we alles ofwel doen we niets."
Ik vroeg toen of ik dan de procedure maar opnieuw moest starten via D'Ieteren maar dat ging niet meer omdat er voor dat chassisnummer al een procedure gestart was. Conclusie van D'Ieteren: "Trek uwe plan ermee".
Terug gebeld naar de keuring en daar verbonden ze mij door met de verantwoordelijke voor invoer bij GOCA. Deze zeer vriendelijke mijnheer heeft voor mij contact opgenomen bij D'Ieteren en daar de gegevens opgevraagd, dinsdag mag ik hem terug contacteren om te horen hoe het verder verloopt.

Blink360
17-11-03, 10:10
zoiets is wel typisch natuurlijk...invoerders wensen te verkopen via hun eigen dealernetwerk en zien niet graag consumenten naar Duitsland trekken om vandaar een wagen in te voeren en als er problemen opduiken krijg je meestal niet veel steun...

Beemx5
21-11-03, 15:01
:idea: Awel Huff, ne kameraad van mij heeft just hetzelfde voorgehad met ne Sierra XR4i in te voeren vanuit Duitsland. Ook motornummer onleesbaar (waarschijnlijk nie meer origineel). Niemand kon hem toen helpen, maar in de Ford garage zeiden ze: gaat u van die beitelkes halen in nen autoshop met letterkes en nummerkes op, en klop het motornummer er zelf in. En dat hebben we ook gedaan en alles was in orde. :lol:

Huff
21-11-03, 19:35
Dat had ik ook al gedacht maar iemand zei me dat dat nu te laat is.
Op het keuringformulier dat ik nu heb (t'is een groen dus eigenlijk is hij goedgekeurd) staat da vermeld, ik moet dus een attest hebben :cry:

BelgianHornet
11-12-03, 23:03
Aan gta:

Ik ben van plan een BMW M3 te kopen en zag op de site van bmw duitsland verscheidene jonge okkazies staan (jahreswagen etc..) anderzijds heb ik ook gehoord dat auto's in Denemarken goedkoop te kopen zijin nieuw

Of ik koop zo'n jong okkazie

Of ik koop een nieuwe in Denemarken

Kan je kort schetsen voor beide gevallen waar ik rekening mee moet houden en wat kan en wat niet en of het wel zo interssant is?

Thnx

BelgianHornet
20-12-03, 19:13
Schop !!!

:roll:

Anonymous
22-12-03, 12:15
ja, ik ga mij aan dit avontuurtje wagen :D

TurboBoost
29-12-03, 20:17
http://www.auto-on-net.com/ld/ADB.nsf/PageID/92888EF5A74D541D?Open

TurboBoost
29-12-03, 20:18
http://www.autos-motos.org/nl/forum...pic.asp?id=1129

http://www.autos-motos.org/nl/forum...pic.asp?id=1161

Huske
10-01-04, 10:58
Awel Gta ge zijt verdoeme hard bedankt. Ik ben al enkele weken aant rondzoeken om ne 520d in te voeren van 2001(facelift). Ma kbleef met veel vragen zitten.Die zijn nu zo ongeveer wel allemaal beantwoord. Als het zo ver is zou ik dan eens contact met u kunnen opnemen ? Nogmaals mercikes voor uwen duidelijke uitleg.Huske.

TurboBoost
16-01-04, 23:03
Hier staat ook nuttige info over wat je moet doen en weten om een voertuig uit een ander EU-land in te voeren en de inschrijvingsprocedure's :

oude link :
http://www.evz.be/upload/Een%20wagen%20kopen.pdf

nieuwere links:

http://www.evz.be/NL/info/info_artikel.asp?mID=1&umID=69&ArtikelID=281

http://www.evz.be/upload/downloads/Auto-Brosch%FCre%202004-NL.pdf

Een wagen kopen in de Europese Unie
Om de brochure te ontvangen, stuur ons uw naam en adres door per e-mail: info@cec-ecc.be

Ridge
29-01-04, 19:40
Hallo, ik heb nog een vraag.
Ik heb een auto gevonden in Duitsland (particulier), maar ik twijfel hoe ik de auto naar hier moet halen. Kan ik hier ergens een nummerplaat verkrijgen waarmee ik de auto mag naar hier halen?
Normaal gebruik ik ook de nummerplaten van een bestaand voertuig, maar dat risico (bij ongeval of controle) wil ik liever niet meer nemen.
Groetjes... :roll:

jelle
29-01-04, 21:51
Hallo, ik heb nog een vraag.
Ik heb een auto gevonden in Duitsland (particulier), maar ik twijfel hoe ik de auto naar hier moet halen. Kan ik hier ergens een nummerplaat verkrijgen waarmee ik de auto mag naar hier halen?
Normaal gebruik ik ook de nummerplaten van een bestaand voertuig, maar dat risico (bij ongeval of controle) wil ik liever niet meer nemen.
Groetjes... :roll:

transitplaten he, maar of dat dan duitse of belgische moeten zijn zou ik niet weten.

Blink360
29-01-04, 22:27
Duitse transitplaten... en die bekomt ge in een centra die de Duitse nummerplaten uitreikt. Indien niet particulier kan je bij een garagehouder terecht maar dan zit ge natuurlijk opgescheept met de BTW... :roll:

Ik vermoed dat Gta hier wel meer over weet te vertellen (stuur hem anders pm of mail :wink: )

optimist
30-01-04, 12:09
Waar kan ik op het net een "erkende" dealer vinden die 2dehands Mini's verkoopt?

D Squaloid
30-01-04, 12:17
Waar kan ik op het net een "erkende" dealer vinden die 2dehands Mini's verkoopt?

www.mini.be?

optimist
30-01-04, 15:09
En in Duitsland?

D Squaloid
30-01-04, 15:38
En in Duitsland?

www.mini.de?

www.autoscout24.de is natuurlijk één van de grootsten.

haike
31-01-04, 09:17
Als ik de nieuw prijs vergelijk van een opel vivaro 1900 dti dan ligt die in duitsland toch beduidend hoger waarom zou ik die dan daar kopen :?:

Carlito
31-01-04, 10:46
Als ik de nieuw prijs vergelijk van een opel vivaro 1900 dti dan ligt die in duitsland toch beduidend hoger waarom zou ik die dan daar kopen :?:

Waarom zou je een opel vivaro kopen vind ik een betere vraag :D Duitsland is vooral aantrekkelijk voor personenwagens van Duitse makelij, over bestelwagens enzo weet ik niet, maar als ie hier goedkoper is zou je hem best hier kopen (tenzij er verschillen zijn in motorisatie en afwerking)

optimist
23-02-04, 12:40
Ik zou graag binnen een aantal weken een auto (1 jaar oud) importeren vanuit Duitsland (van een particulier)?
En ik zit met een boel vragen…
(Dit is mijn eerste wagen… ben een beetje in de war met alle formulieren…)

• Welke papieren zijn belangrijk voor het ganse import proces? En welke zijn verplicht bij te hebben in de wagen?

• Hoe kom ik aan het roze formulier? Waarvoor dient het?
Moet ik dat misschien op voorhand bij de verzekering aanvragen?

• Ik dacht dat er in België (vlak voor een verkoop) de wagen altijd gekeurd moet zijn…. Is dat in Duitsland ook zo?
En zo ja? Moet hij dan ook nog eens onmiddellijk in België gekeurd worden?

• Hoe zit het bijvoorbeeld aan de grens? (Ik passeer bijvoorbeeld zowel de grens met NEDERLAND als DUITSLAND) Moet er dan 2 keer de procedure gevolgd worden voor het importeren?

• Hoe zit dat met BTW? Ik koop van een particulier…. Dien ik daar überhaupt rekening mee te houden?

• Wat is het PVG formulier?

• Stappen :?:

Op voorhand:
- Nummerplaat (van vader) meenemen en overplaatsen op specificaties van de nieuwe. (Waar moet ik dat aanvragen?)
- Verzekering (van vader) overplaatsen voor 1 dag.

Bij de verkoop:
- Gelijkvormigheidattest vragen aan de verkoper

Bij de douane:
- Groene sticker (vignet 705) halen bij de douane (Welke formulieren zijn daarvoor nodig?)
Gaat dat ook zonder aankoopcontract? (Ik koop van particulier)

Terug in België:
- Keuring: met roze formulier, groen formulier (?), keuringsattest en gelijkvormigheidattest
- DIV: met roze formulier, groen formulier (?), keuringsattest en gelijkvormigheidattest
- Verzekering nemen

Huff
25-02-04, 01:16
Ik kom gewoon ff melden dat de invoer van mijn Polo nu pas in orde is geraakt.

Terug in deze topic kan je de rest van het verhaal nog lezen, veel miserie maar eindelijk kan ik er mee rijden :grin:

@ Optimist,

Voor je auto in te voeren, alle Duitse papieren meenemen, zien dat de wagen in Duitsland uitgeschreven is. Ook een verkoopsovereenkomst laten opmaken, dit heb je nodig bij de douane.
Dan naar de douane (in Belgïe) met de papieren, je moet de auto zelf niet meenemen.
Daarna naar de keuring, dit is een gewone tweedehandskeuring (omdat de wagen nog maar 1 jaar oud is)
Dan een verzekering aanvragen en dan naar DIV voor de inschrijving.

Het roze formulier krijg je bij de keuring.
De wagen moet in Duitsland niet opnieuw gekeurd worden, maar wel gekeurd zijn als je hem naar Belgïe wilt rijden.
Je moet niet direct als je de auto het land binnenbrengt naar de douane, ik heb dit zelf ook een paar dagen later pas gedaan.
Van particulier naar particulier moet je geen BTW betalen als de auto meer dan 6500 km heeft en meer dan 6 maanden oud is (ik weet niet of de cijfers exact zijn :? )

Veel succes

gTa
11-05-04, 13:11
Effe naar boven halen. :wink:

Modena
03-06-04, 23:54
Ik heb hier een paar vergelijking gemaakt tussen de beide tweedehands sites van bmw voor coupe E46. Veel verschil tss Duitsland en België is er volgens mij toch niet meer nu.
Of ben ik mis?

Huske
04-06-04, 13:01
Ik heb hier een paar vergelijking gemaakt tussen de beide tweedehands sites van bmw voor coupe E46. Veel verschil tss Duitsland en België is er volgens mij toch niet meer nu.
Of ben ik mis?
Ik heb me gisteren een e39 touring 525d(bj 10/2001) gekocht in Duitsland voor 17900€.
100000km,xenon,pdc,enz enz...
Als je dezelfde hier koopt zul je toch wel een kleine 23000€ neertellen.En dan heb je wss niet eens zoveel opties.
You do the math.Ik weet niet hoe dit zit met andere modellen en merken, maar mijn ondervinding is dat de occassies gemiddeld 15% goedkoper zijn.En veel beter uitgerust.Maar je moet de moeite doen en de nodige tijd er in steken om al die sites en zoekertjes uit te pluizen.
Ik doe dit nu al 4 maanden en heb nu pas eentje gekocht.
Maar ik vind dat ik een "koopje" heb gedaan.
Veel geluk nog met je zoektocht. :D

Huske
04-06-04, 13:12
O ja , voor ik het vergeet , nog even een dankwoordje voor gta die me met zijn duidelijke uitleg beestig goed heeft geholpen.Nu zaterdag ga ik de uitleg van hierboven in praktijk omzetten.Daarnet een verzekeringetje voor 3 dagen afgesloten en morgen om 8 uur zit ik" on the road" to Germany. :D Heerlijk gevoel toch he, als je weet dat je binnen 2 dagen je droomauto mag gaan afhalen. :grin:

Modena
04-06-04, 15:44
@Huske: heb je die gekocht bij officiele verdeler?

gTa
04-06-04, 18:53
@ Huske : een héérlijk gemeende proficiat !! :wink:

Huske
04-06-04, 20:43
Merci merci.
Da is bij nen handelaar, maar die heeft zijn auto's op verschillende plaatsen staan.Ik zal straks hieronder de link eens zetten dan kunde hem eens zien.

Huske
05-06-04, 01:06
Hier is de link:
http://www.autoscout24.de/home/index/detail.asp?ts=19659.8&id=dadjkuvmcin

gTa
05-06-04, 01:26
Hier is de link:
http://www.autoscout24.de/home/index/detail.asp?ts=19659.8&id=dadjkuvmcin
Neat !!

http://pic.autoscout24.com/images/2/1/0/30390012_1.jpg

http://pic.autoscout24.com/images/2/1/0/30390012_2.jpg

http://pic.autoscout24.com/images/2/1/0/30390012_3.jpg

http://pic.autoscout24.com/images/2/1/0/30390012_4.jpg

http://pic.autoscout24.com/images/2/1/0/30390012_5.jpg

staalblauw metallic
stof grijs
glanzende grijs metallic interieurlijsten
M-Technic sportstuur
mooie BMW 17"
xenon
...

Jammer van de zwarte BMW-telefoonconsole. Je kon/kan die ook in 't grijs krijgen, zodat 't beter past bij 't interieur. Nu ja. Details.

Enkel nog witte pinkertjes, en klaar.

Knap !! Complimenten.

phille
05-06-04, 10:27
Lekkerste velgen voor op een E39!
Knappe wagen!

Proficiat!

Dragon
06-06-04, 12:41
Lekkerste velgen voor op een E39!
Knappe wagen!

Proficiat!

bwaah... der zijn er mooier vind ik!! Ik heb nog knappe M-5 velgen liggen van op mijn stahlblaue 525d touring :wink:

Huske
07-06-04, 02:08
Hoeveel nog nu ? :D :D :D

Huske
07-06-04, 02:15
Ps: Wagen gaat zalig.
Wat een verschil met alles wat ik ervoor heb gehad.Heb gisteren de top al getest op de Duitse autobahn.
235 op teller , wel lichtjes bergaf op de baan richting Trier.
Maar nogmaals, zalige bak, raar toch hoe snel het went.
daarstraks moest ik de vorige op de inrit verplaatsen en dan denk je toch zo van : what the fuck is this?"Haha :D Heb ik daar ooit mee gereden?
Ik ben nu al verliefd.Sorry voor alles maar ik ben momenteel nog in een euforische stemming. :grin:

Dragon
07-06-04, 02:32
als ik van u was zou ik de pinkers vervangen door witte zoals bij die van mij vroeger :wink:

http://groups.msn.com/_Secure/0SAATA5AVQRXysYHVvuwBKfQw!U0lfp1Me*NUvWD7g7mMbScjG qlx8Z09JT2O0*xoLGA1mScLAwfsFeL7sUmER0!ePFsrqD0x1wa IFgqV8qwzAAAAynJtAg/bmw%20ebay.jpg?dc=4675475379443060666
http://groups.msn.com/_Secure/0QwDtAuoT7KKrxaCFxrqEeBPuMkFkNRqHKc7CQnEiDB4ZYVqa* ZAdzvjypN3gmlvF0aBN2Ysz8oIExbNqVN757PXjICaGr1OiSge TjmyYqyI/beem1.bmp?dc=4675475379500104195
http://groups.msn.com/_Secure/0TAAAACoV5wcucVB5ZvJ!igHjDm4LjYXehqA0vhvNl7gnfpbHT 1HY!QZnantjHMFx0jIEkUAmbRgNFqIMkqGsVvbpMLqyxelDMQG cPTEKyaT4bt*w1OVyqQ/IMAGE0015.JPG0.JPG?dc=4675475379563017512

Sega
07-06-04, 02:36
hier se, den oude en de nieuwe bij elkaar. :grin:

Dragon
07-06-04, 02:38
ja, den oude is de knapste hé :D :wink:

Sega
07-06-04, 02:44
ja, den oude is de knapste hé :D :wink:

bwah, ik weet niet... :roll:

Ze zijn beide zeer prachtig! Wa vindt ge zelf...? is uwen '5' knapper dan de X5? waart ge contenter met uwen 5 dan uwen X5....?

Dragon
07-06-04, 02:56
mijne X5 is mooier!! maar den 5 touring reed beter :!: :wink:

Huske
07-06-04, 09:56
Witte pinkers komen nog.Ben nog aan't uitkijken op e-bay.
Maar moet de volledige lichtblok dan vervangen worden of zijn het enkel de pinkers zelf?
En wat zou dit kosten bij een Bmw-garage zelf?

gTa
07-06-04, 13:48
Witte pinkers komen nog.Ben nog aan't uitkijken op e-bay.
Maar moet de volledige lichtblok dan vervangen worden of zijn het enkel de pinkers zelf?
En wat zou dit kosten bij een Bmw-garage zelf?
De facto moet vooraan enkel de ganse plexi afdekkap inclusief zwart plastic lichtomhulzingen en inclusief lichtglazen, worden vervangen. Soms probeert men je echter wijs te maken dat je de ganse lichtunit moet vervangen "omdat alles aaneen gelijmd is en het niet open te maken is". Dat eerste is waar, dat tweede niet.

Voor de touring zijn naar mijn weten géén witte knipperlichten verkrijgbaar op de accessoires-markt. Jammer genoeg.

Bij BMW :
- facelift E39 touring zonder xenon [63 21 0 026 857] : ongeveer € 700
- facelift E39 touring met xenon [63 21 0 026 849] : ongeveer € 900

De prijzen verschillen serieus, afhankelijk van de markt en van de datum van prijslijst. Twéé constataties : 1. de prijzen zakken snel naargelang de tijd vordert, 2. de prijzen liggen in Duitsland een pak lager.
De prijzen die ik opgaf, zijn de officiële prijzen, de aanbevolen verkoopprijs. Ik vermoed dat je de sets nu echter al voor een pak minder kan krijgen, bij BMW zelf. 't Blijft veel geld natuurlijk, want verwacht niet dat je er voor € 250 van af bent.

Tenzij je passende units vindt op ebay.de :wink:

josenjef
07-06-04, 13:48
Ik zoek een E200 cdi nieuw model

Kent er iemand nog enkele interessante duitse tweedehandspagina's ?

gTa
07-06-04, 13:58
Een paar tips :

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=44294&item=7904165629&rd=1

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=44300&item=7904325589&rd=1

Ze zijn zeldzaam, de facelift lichten met witte knipperlichten voor de E39. Ook op ebay. Je vindt er veel voor de pre-facelift E39, dat wel.

Ik ga vandaag nog binnen bij m'n BMW-dealer, en vraag 'es naar de laatste prijs. :wink:

gTa
07-06-04, 13:59
Ik zoek een E200 cdi nieuw model

Kent er iemand nog enkele interessante duitse tweedehandspagina's ?
www.mercedes-benz.de -> Gebrauchtfahrzeuge

www.mobile.de

gTa
07-06-04, 15:34
Ik ga vandaag nog binnen bij m'n BMW-dealer, en vraag 'es naar de laatste prijs. :wink:
Net terug.

63 21 0 026 849 : enkel op bestelling, € 1.370 incl. BTW

Schandalig duur, dus. In Duitsland kosten ze volgens de laatste E39 accessoires prijslijst die ik hier kan raadplegen (druk januari 2002) exact € 895 incl. BTW. Quite a difference... :shock:

Dragon
08-06-04, 01:52
@gta, nu gij toch bezig bent.....heb je enig gedacht van prijs voor een aanpassing aan mijn uitlaten van de X5?Heb al een paar maal de 3.0d zien rijden met zichtbare uitlaten :? in de bumper gewerkt zoals bij de 4.4i :wink:

Huske
08-06-04, 18:02
Net terug.

63 21 0 026 849 : enkel op bestelling, € 1.370 incl. BTW

Schandalig duur, dus. In Duitsland kosten ze volgens de laatste E39 accessoires prijslijst die ik hier kan raadplegen (druk januari 2002) exact € 895 incl. BTW. Quite a difference... :shock:
Ik ben ook ook eens mijn licht gaan opsteken bij Vanosch in hasselt.Daar was de prijs voor de witte pinkers idd 1340€. :shock:
Nu weet ik via een maat van mij een garagist en die was net terug van een beurs in duitsland ergens en die zei dat hij ze rechtstreeks via een duitse groothandelaar kon krijgen aan een veeeeeeeeeeeeeeeeel lagere prijs.Bij Vanosch beweerde men dat ze de volledige lichtblok moesten vervangen en volgens de andere dan weer niet.Zelfs niet met de xenon en van na de facelift.Deze man heeft 30 jaar ervaring met Bmw en is absoluut gene praatjesmaker.Hij doet ook exclusief Bmw gasinstallaties plaatsen.Kom net van daar en daar stond nen 645 coupé die op gas ging gelegd worden.Deze man had het er zelfs voor over om de originele Bmw-garantie te laten vallen. Volgens mij toont dit de bekwaamheid van die garagist toch wel aan.(Ofwel de gekheid van die 645 -eigenaar :D )
't Is (vanzelfsprekend) wel gene officiele Bmw dealer.

gTa
09-06-04, 03:38
In principe moeten de lichtunits zelf niet vervangen worden : enkel de plexi afdekplaat van de koplamp, inclusief plastic houder erachter en de lens van 't knipperlicht, moeten vervangen worden. 't Probleem is dat BMW die dingen niet zelf maakt, maar laat vervaardigen bij Hella. En zij zijn zo lief om de ganse unit zó sterk te maken dat 'ie lucht- en waterdicht is (zou moeten zijn). Gevolg : het ganse geval is écht goed aan elkaar gelijmd. Dus je zit zwaar in de sh!t als je begint te prutsen... Vandaar.

In Duitsland dus voor € 895 te krijgen. :wink:

gTa
09-06-04, 04:08
@gta, nu gij toch bezig bent.....heb je enig gedacht van prijs voor een aanpassing aan mijn uitlaten van de X5?Heb al een paar maal de 3.0d zien rijden met zichtbare uitlaten :? in de bumper gewerkt zoals bij de 4.4i :wink:
http://www.vtm.be/autowereld/forum/viewtopic.php?t=6469 :wink:

Rick P
20-06-04, 16:01
Moet er met hetzelfde rekening gehouden worden als men auto's vanuit Italië importeert of zijn er daar nog extra zaken waar men rekening moet mee houden?
Ik heb wel ervaring met de import van juwelen uit Italië en ik weet dat de Italianen soms redelijk ambetant kunnen zijn als het op de BTW-wetgeving aankomt (niettegenstaande hun administratie 10 keer logischer werkt dan de Belgische) maar voor export van juwelen komt er redelijk wa papierwerk bij kijken.

Ik heb gemerkt dat met e beetje te zoeken, ge wel koopjes kunt doen in Italie, en kmoet in september toch naar de beurs, dus kan ik ook eventueel es gaan kijken naar auto's.

Greetz
Rick

Tamasius
20-06-04, 23:33
Mijn nonkel heeft ooit een fiatje 500 in Italië gekocht. Ik weet hier niet hoe hij alles heeft gedaan, maar ik geloof dat het ongeveer net zo ging als in Duitsland, behalve:

1. hij kon niet over zwitserland naar huis rijden, aangezien hij de nummerplaten van een andere wagen op die fiat had gehangen.
2. Alles moest zeer officieel gebeuren (alles moest zelfs via de plaatselijke notaris :shock: ), maar toen de notaris vroeg welk bedrag er op de verkoopsacte moest (wat naar het schijnt voor de verzekering van belang kan zijn hoeveel de wagen wordt geschat) mocht hij het bedrag zelf kiezen, hetbedrag op de acte lag dus behoorlijk hoger dan de eignelijke aankoopsprijs.

josenjef
28-06-04, 13:39
heb ondertussen een e220 gevonden en ga die morgen halen

nu had ik nog een vraag omtrent de regelgeving wanneer men als bedrijf hier de btw zou willen recupereren, kan men dan enkel de 16% recupereren? of dient men hier eerst 5% bij te betalen ?

350Z
28-06-04, 18:21
Kan iemand me helpen wat te doen om NIEUWE wagens te laten overkomen? :roll:

http://www.vtm.be/autowereld/forum/viewtopic.php?p=409983&highlight=#409983

TurboBoost
13-07-04, 01:23
oude link :
http://fiscus.fgov.be/interfdanl/faq/vraag10.htm

nieuwe link :

http://fiscus.fgov.be/interfdanl/burgers/wagen_kopen/index.htm

voor EU-landen :

http://fiscus.fgov.be/interfdanl/burgers/wagen_kopen/index.htm#4

gTa
13-07-04, 01:59
Met andere woorden : géén invoertaks. Enkel Vignet 705, of de bijzondere BTW-aangifte. That's all.

Duitsland is over het algemeen pakken goedkoper voor tweedehands VW's, BMW's, Mercedessen en ook een veel groter aanbod. maar vanuit Duitsland moet je 10% op een tweedehands auto invoerrechten betalen.
Zeker van ? :wink:

Zou nogal een overtreding zijn van één van de principes waarop de EU is gestoeld. :shock:

een maat van mij heeft net een 320ci laten invoeren uit duitsland en die heeft 10% van zijn aankoopprijs moeten betalen.

Wij voerden al tientallen tweedehandswagens in uit Duitsland, en hebben nog nooit invoerrechten moeten betalen. Ikzelf voerde voor mij persoonlijk al twee wagens in (m'n vroegere Alfa Romeo Spider 2.0 TS Lusso, en m'n huidige 325CiA cabrio) en ik heb nog nooit invoerrechten betaald. Laat staan 10%...

:?:

Zeker dat die maat van je niet liegt ? Want we kennen dat, die verhalen van maten... (no offence). :wink:

Die maat van 911turbo heeft dus, indien die maat niet liegt, 10% aan één of andere gehaaide oplichter betaald. :x

Zero2
13-07-04, 14:46
vraagsken aan om het even wie het weet: als je zo een wagen koopt in Duitsland, en je wilt die laten keuren (zoals in Belgie, bij Touring of VAB-VTB), welke opties heb je dan ? Ik veronderstel dat ze zoiets in Duitsland ook doen ... ?!

Blink360
13-07-04, 21:03
Tüv-prüfung. Gta ?

gTa
13-07-04, 21:46
Tüv-prüfung. Gta ?
'k Weet niet of TÃœV dat doet, zal duur zijn.

Je hebt wel b.v. Schwacke, met een redelijk groot aantal service-punten die volgens dat systeem werken en waar je je auto in detail kan laten screenen. Ze plakken meteen ook een exacte waarde erop.

Euhm, er is er nog eentje, ook daarin gespecialiseerd. Maar 'k ben effe de naam kwijt. :wink:

TurboBoost
13-07-04, 22:21
was Dekra niet de Duitse vorm v VAB of Touring ?

gTa
14-07-04, 19:15
was Dekra niet de Duitse vorm v VAB of Touring ?
Dekra is meer een kruising tussen TÃœV en Test-Aankoop. Die geven hun "zegels" voor meer dan auto's alleen. Maar 't kan zijn, ben geen expert op dat vlak.

Acec
15-07-04, 20:15
De Duitse vorm van VAB of Touring heet nog steeds ADAC :)
Voerde Pit-Stop die keuringen ook niet uit? Is gewoon een onderhoudsinstelling (Speedy hier), maar ik geloofde dat je het daar ook kon laten doen...

Blink360
12-08-04, 22:40
Om de discussie hier weer op gang te trekken :D
Vandaag in discussie met ne garagist:

De BTW-regel... je kan kiezen deze ofwel hier te betalen in België (21%) maar dat zal enkel lukken met een handelaar die je ginder goed kent...

ofwel en let goed op: betaal je de 16% BTW in Duitsland en de resterende 5% aan de douane :!: En dat laatste is wel vrij nieuw volgens mij... op die manier zou je indien je op een Duitse tweedehandssite surft eerst maal 0,84 te doen (BTW eruithalen) om vervolgens maal 1,21 te doen om de werkelijke prijs ervan te kennen.

Quatsch of niet :?:

Mbman
12-08-04, 22:56
misschien niet helemaal juist in dit topic, maar het heeft ook met importeren te maken.

Een vriend van ons, een Nederlander, heeft onlangs in Nederland een Bentley Continental gekocht en deze in België ingeschreven. Omdat hij in België geen eigendom meer heeft, heeft hij wel ff ergens int stad een bewijs moeten gaan halen dat hij hier in België ergens een adres heeft (dus bij ons :D ).

Nu, ik heb hem zelf nog niet gesproken, hij is voor de registratie niet in België geweest. Alles is via onze verzekeringsmakelaar gegaan. (Die heeft dus in Brussel mogen aanschuiven tss de andersgekleurden).

Wat ik me nu afvraag. Die auto kost in Nederland ongeveer de helft meer als in België (door die BPM taksen), maar je krijgt wel meer standaard. Plus de BTW is er 19%.
Volgens die Nederlander was het voor hem heel interessant die auto in Nederland te kopen en in België in te schrijven.

Nu komt de echte vraag: Moet je die extra taksen (BPM) dan niet meer betalen?

Want zo zou het wel erg handig zijn om in Nederland bvb een SL350 te kopen (die daar bijna uitgerust is als een SL500) en die hier in te schrijven.

Ax_Dude
12-08-04, 23:06
misschien niet helemaal juist in dit topic, maar het heeft ook met importeren te maken.

Een vriend van ons, een Nederlander, heeft onlangs in Nederland een Bentley Continental gekocht en deze in België ingeschreven. Omdat hij in België geen eigendom meer heeft, heeft hij wel ff ergens int stad een bewijs moeten gaan halen dat hij hier in België ergens een adres heeft (dus bij ons :D ).

Nu, ik heb hem zelf nog niet gesproken, hij is voor de registratie niet in België geweest. Alles is via onze verzekeringsmakelaar gegaan. (Die heeft dus in Brussel mogen aanschuiven tss de andersgekleurden).

Wat ik me nu afvraag. Die auto kost in Nederland ongeveer de helft meer als in België (door die BPM taksen), maar je krijgt wel meer standaard. Plus de BTW is er 19%.
Volgens die Nederlander was het voor hem heel interessant die auto in Nederland te kopen en in België in te schrijven.

Nu komt de echte vraag: Moet je die extra taksen (BPM) dan niet meer betalen?

Want zo zou het wel erg handig zijn om in Nederland bvb een SL350 te kopen (die daar bijna uitgerust is als een SL500) en die hier in te schrijven.

Ik meen te zeggen dat je de BPM krijgt terugbetaald als je de wagen uitvoert binnen de 3maanden(dikke korting dus eigenlijk). Mijn garage en sleutelkameraad woont in Nederland en ik heb eens iets opgezocht enkele maanden geleden.

Mbman
12-08-04, 23:42
Dat is dan toch fantastisch :D

Ik meen me te herinneren dat ik eens becijferd heb voor hoeveel opties je in Belgïë zou moeten nemen om een gelijkwaardige SL350 te hebben. En het was veel. Kzal het agauw nog eens doen.

Mbman
12-08-04, 23:55
ff gekeken.

Standaard in Ndl en niet in België op bvb een SL350:

A20, leder: 1018.82
527: comand aps met navi: 2221.56
873: verwarmde zetels: 456.17
423: automatische versnellingsbak: 1098.82
673: batt met grotere capaciteit: 99.22

dus ongeveer een 5000 euro opties :shock:

standaardprijs in belgië, incl btw: 83000 + 5000 = 89000
in Ndl, incl btw, excl bpm: 85621

als we dan wat omrekenen met btw, komen we op 2000 euro profijt.

pff, das de moeite niet :(

TurboBoost
14-08-04, 21:24

De BTW-regel... je kan kiezen deze ofwel hier te betalen in België (21%) maar dat zal enkel lukken met een handelaar die je ginder goed kent...

ofwel en let goed op: betaal je de 16% BTW in Duitsland en de resterende 5% aan de douane :!: En dat laatste is wel vrij nieuw volgens mij... op die manier zou je indien je op een Duitse tweedehandssite surft eerst maal 0,84 te doen (BTW eruithalen) om vervolgens maal 1,21 te doen om de werkelijke prijs ervan te kennen.

Wat zou dan nog het voordeel zijn v in Duitsland te gaan kopen ?

TurboBoost
14-08-04, 21:29
Qoute :

Bij aankoop van een nieuwe auto of een niet nieuwe auto moet u steeds formaliteiten vervullen op een Belgisch douanekantoor (naar keuze). Als het gaat om een nieuwe auto moet u verder een bijzondere BTW-aangifte(446) indienen. Bij de aankoop van een niet nieuwe wagen moet u geen aangifte doen maar moet u zich toch naar het douanekantoor begeven. Dit laatste is vereist om het vignet 705 te verkrijgen dat de douane op de aanvraag tot inschrijving kleeft. Aangezien het gaat om een intracommunautaire verwerving moet u geen rechten bij invoer betalen. In België is de BTW slechts verschuldigd indien het gaat om een nieuwe auto. Tenslotte merken we nog op dat het begrip nieuwe auto kan verschillen naar gelang de wetgeving die van toepassing is.

.

Blink360
15-08-04, 14:53

Wat zou dan nog het voordeel zijn v in Duitsland te gaan kopen ?

Heb reeds even enkele tests gedaan en blijkt dat het voor exclusieve wagens nog altijd de moeite loont. Immers rijden er daar heel veel van rond... en hoe groter het aanbod, hoe lager de prijs...

Roughneck
26-08-04, 20:16
Naar 't schijnt is het nu een stuk moeilijker geworden eer je een auto kunt invoeren... Nu ja, moeilijker. Het duurt langer zo schijnt het. Stel dat je je nu een 2de hands auto aanschaft in Duitsland zou je 3 - 4 weken daadwerkelijk moeten wachten eer je nu kunt rondrijden.. Ik weet niet of dat waar is, maar toen mijne baas me dat toenstraks zei moest ik eventjes aan dit topic denken... :wink:

Blijkbaar is het nog maar sinds kort zo. Heel kort.

snowman265
22-09-04, 20:11
Weet iemand hoe dat nu gaat,een auto invoeren van Duitsland,sinds het vanaf 1 september veranderd is :?:

Groetjes.

Caesar2
22-09-04, 20:12
Naar 't schijnt is het nu een stuk moeilijker geworden eer je een auto kunt invoeren... Nu ja, moeilijker. Het duurt langer zo schijnt het. Stel dat je je nu een 2de hands auto aanschaft in Duitsland zou je 3 - 4 weken daadwerkelijk moeten wachten eer je nu kunt rondrijden.. Ik weet niet of dat waar is, maar toen mijne baas me dat toenstraks zei moest ik eventjes aan dit topic denken... :wink:

Blijkbaar is het nog maar sinds kort zo. Heel kort.

Gewoon in Duitsland dan transitplaten aanvragen voor 1 maand. Problem solved :)

snowman265
22-09-04, 20:14
Transitplaten gaat niet omdat ie nu gekeurd moet worden met de platen die er op hangen oftewel met garageplaten.....

:twisted:

Caesar2
22-09-04, 20:21
Transitplaten gaat niet omdat ie nu gekeurd moet worden met de platen die er op hangen oftewel met garageplaten.....

Er is geen enkele wet die verbiedt dat een wagen aangeboden wordt met transitplaten. Eén of andere interne regel is niet bindend. Een transitplaat is volledig legaal, verzekerd en voldoet aan alle eisen van de wetgeving.

Blink360
22-09-04, 21:10

Garageplaten mag principieel ook niet...

TurboBoost
23-09-04, 14:08

Garageplaten mag principieel ook niet...

Garage-platen mogen wel , maar dan moet de garagist of iemand die hem vertegenwoordigd mee zijn (kan zijn vrouw zijn , mechanieker , tot zijn kuisvrouw ) !

snowman265
24-09-04, 22:43
Heb gebeld op keuring.
Alleen de platen waar het voertuig mee ingeschreven was mogen (dus duitse platen niet want de auto moet eerst afgemeld zijn in Duitsland voor men het roze formulier krijgt uit voor de keuring !!! ????)
Of garageplaten.
Transitplaten mag niet volgens de stationschef.

Caesar2
25-09-04, 02:55
Heb gebeld op keuring.
Alleen de platen waar het voertuig mee ingeschreven was mogen (dus duitse platen niet want de auto moet eerst afgemeld zijn in Duitsland voor men het roze formulier krijgt uit voor de keuring !!! ????)
Of garageplaten.
Transitplaten mag niet volgens de stationschef.

De stationschefs zijn dikwijls nog de grootste idioten :D

Als je een transitplaat hebt, dan is de wagen nog steeds ingeschreven in Duitsland, verzekerd en alles erop en eraan. Het is dus een geldige plaat, waarvan bijvoorbeeld een Belg eigenaar is. Het roze formulier kan perfect ingevuld worden terwijl je nog ingeschreven bent in Duitsland, aangezien dat slechts een formulierke is, meer niet. Pas de dag dat je ermee werkelijk naar den DIV gaat om een Belgische nummerplaat aan te vragen, moet uw wagen afgemeld zijn in Duitsland (transitplaten verlopen dus), anders ben je natuurlijk ingeschreven in 2 landen.

En als ze moeilijk blijven doen, gewoon een aangetekend briefke zenden naar Brussel, 't was dan rap geregeld. Hebben dat ook moeten doen voor onze Chevy die volgens de stationschef niet kon ingeschreven worden om allerlei belachelijke redenen. :roll:

josenjef
04-10-04, 13:21
ik heb reeds een wagen aangeboden met duitse transitplaten en diegene die hem gekeurd heeft was het gaan navragen en zei dat het moest kunnen maar hij kon in zijn computer de plaat niet ingeven
die heeft dan gewoon die wagen gekeurd met de plaat die er zou op komen, en die dus nog op een andere auto hing, daar zijn nooit problemen mee gekomen

josenjef
04-10-04, 13:45
als ik het goed begrijp koop ik mij een wagen bij een handelaar in duitsland en betaal ik hier aan de grens een bedrag bij de douane en dan kan ik de btw hier toch recupereren?

Blink360
04-10-04, 20:07
als ik het goed begrijp koop ik mij een wagen bij een handelaar in duitsland en betaal ik hier aan de grens een bedrag bij de douane en dan kan ik de btw hier toch recupereren?

BTW recupereren kan niet, helaas

stel dat je 16% BTW in Duitsland betaalt hebt, dien je aan de douane 5% nog te betalen...

je zal altijd 21 % BTW betalen!

snowman265
11-10-04, 02:15
Mis!!!!!!!!
Als je in Duitsland btw betaald moet dat in Belgie niet meer.
Dus beter in Duitsland is maar 16 procent.
Als particulier wel te verstaan.

Tommie
11-10-04, 12:04

BTW recupereren kan niet, helaas

stel dat je 16% BTW in Duitsland betaalt hebt, dien je aan de douane 5% nog te betalen...

je zal altijd 21 % BTW betalen!

Get your facts right Blink :wink: De EU is een eengemaakte economische unie, wat maakt dat jij je BTW waar dan ook mag betalen binnen de EU. Als jij dus iets koopt in Duitsland en jij betaalt DAAR 16 % BTW, dan is je belastingplicht voldaan en moet jij in België niets meer betalen.

Voor die persoon uit Dubaï die hier onlangs zich kwam bevragen hoe hij dat moest regelen, gaat dat niet op. De wagen is gekocht BUITEN de EU...

Blink360
11-10-04, 20:05
Excuseer, dat is wat ik geleerd heb tijdens ne cursus de voorbije maanden... zal de consultant in kwestie eens terug contacteren :wink:

'0DAVID0'
11-10-04, 20:29
Ik heb dit probleem vorig schooljaar voor mijn vak BTW-recht al eens moeten uitwerken. Hieronder vindt je de oplossing (die correct was volgens de docent) :wink: Let wel op, dit geldt enkel voor nieuwe wagens (voorwaarden om 'nieuwe wagen' te zijn staan hieronder ook).

Invoer is belastbaar, ongeacht door wie hij wordt verricht. Dus de BTW is ook verschuldigd bij invoer door particulieren van een goed dat hij in het buitenland heeft verkregen.
De wagen is nieuw voor het wetboek BTW als hij aan de volgende voorwaarden voldoet:

• Levering binnen 6 maanden na de eerste ingebruikneming;
• Minder dan 6000 KM afgelegd.

De verwerver dient voor de intracommunautaire verwerving van het nieuwe vervoermiddel een afzonderlijke bijzondere aangifte in te dienen op een Belgisch douanekantoor naar zijn keuze, met betaling van de verschuldigde BTW op die douanekantoor.

Deze bijzondere BTW-aangifte inzake de intracommunautaire verwerving van nieuwe vervoermiddelen noemt met aangifte 446.
De aangifte 446 moet worden ingediend voor het verstrijken van de maand die volgt op deze waarin de levering van het nieuwe vervoermiddel heeft plaatsgevonden (Art. 7, 1° lid KB nr. 46) en in ieder geval voor de indiening van de aanvraag om inschrijving (Art. 7, 2° lid KB nr. 46).

De verwerver is hierbij gehouden tot neerlegging op het douanekantoor van de stukken die opgesomd zijn in het Art. 9, supra. Teneinde de in de aangifte nr. 446 op te nemen gegevens in te lassen (Art. 4, 1° lid KB nr. 46).

Wanneer het intracommunautair verworven vervoermiddel een landvoertuig is, dient de verwerver met het oog op de inschrijving van dit voertuig op zijn naam tevens de op zijn naam opgestelde aanvraag om inschrijving voor te leggen aan de ontvanger van het douanekantoor (Art. 4, 2° lid KB nr. 46). Laatstgenoemde valideert deze aanvraag en brengt er tevens het vignet nr. 705 op aan.

Blink360
12-10-04, 08:17
Als ik het goed lees staat er wel degelijk dat men BTW ook in België dient te betalen ...

Caesar2
14-10-04, 11:21

Er is geen enkele wet die verbiedt dat een wagen aangeboden wordt met transitplaten. Eén of andere interne regel is niet bindend. Een transitplaat is volledig legaal, verzekerd en voldoet aan alle eisen van de wetgeving.

Even mijzelf quoten :oops:

Al verschillende keren contact genomen nu met GOCA. Men kan en wil mij geen schriftelijke bevestiging opsturen van de reden waarom men transitplaten en andere platen afkeurt. Dit is dus duidelijk gebaseerd op een interne richtlijn en niet op een wet. Wie afgekeurd wordt, mag dus gerust een proces opstarten, aangezien men wagens afkeurt die voldoen aan de wet !

Bende zakkenvullers :evil:

robbyus001
19-10-04, 16:24
Kan ik gewoon een tweedehands wagen (+6000km en +6maand) gaan kopen bij een particulier of garage in Duitsland zoals in Belgie. Normaal moet er dan toch geen BTW meer betaald worden aan de grens.Zijn er nog extra kosten te verwachten ? Ja, het is compleet nieuw voor mij... :oops:

gTa
20-10-04, 00:45
Neen, 't is poepsimpel. Zoals in m'n allereerste post vermeld en in de post hierboven van 0DAVID0 staat te lezen : jonger dan 6 mnd + hier ingeschrijven = hier BTW betalen. Ouder dan 6 mnd + hier inschrijven = BTW betalen waar je maar wil (en dan is de BTW-plicht voldaan, maakt niet uit hoeveel je betaalde ... en dan moet je zeer zeker NIET bijbetalen aan de grens).

't Is "duizendmaal" gezegd ... en ik deed 't al tig keer (in totaal al meer dan 50 wagens uit Duitsland ingevoerd samen met m'n vader), dus 't klopt écht wel hoor.

En dat "horen van...", we weten allemaal wat voor 'n cover dat doorgaans is voor foute verhalen. :wink:

gTa
20-10-04, 00:46
Anders gezegd : als 'ie ouder is dan 6 maanden, maakt het niet of je die wagen in Duitsland koopt of bij de automarchand bij jou om de hoek. Identiek hetzelfde (althans wat tax betreft).

robbyus001
21-10-04, 14:59
Hartelijk dank, zo had ik het ook begrepen maar het leek allemaal veel te mooi. Hoedanook, ik ga nog wat sparen en dan zien we wel. Ga je zelf ter plaatse of heb je een contactpers. of via het net ? Slechte ervaringen gehad ? Ik heb al een keer of 3 mensen gehad die vroegen om een voorschot te storten via Western Union...

gTa
21-11-04, 00:08
Hihi, Western Union. :D

Ja, ik ga altijd zelf ter plekke. Ik wil de persoon van wie ik een auto koop, of bij wie ik een Halbjahreswagen nieuw bestel, zélf gezien hebben. Ik probeer ook eens mee te rijden ("Gaan we eten ? Ik betaal, jij rijdt ... ik wil eens goed van die lekkere Dutse bieren proeven en mag dan niet rijden." of een andere uitvlucht doen wonderen), zodat ik weet hoe die persoon rijdt. Vooral ná het diner, als de auto terug koud wordt gestart, is het interessant om te zien hoe de persoon met een koude motor omgaat.

Slechte ervaringen ? Neen. De Duitse grote merkendealers zijn nagenoeg voor 100% te vertrouwen. Ze slaan evenveel geld uit jouw zakken, maar ze zijn er eerlijk over : je weet dat wat je betaalt, de prijs is correct. Als je veel betaalt heb je een goed product, betaal je minder, dan moet je naar défauts zoeken.

Uitkijken, wikken & wegen, toeslaan, genieten. :grin:

Type r
26-12-04, 16:39
Hoe zit het nu met de keuring van een ingevoerde wagen??
Keuring is toch verandert sinds september?
Ingevoerde wagen steeds keuren met z- platen of gaan de platen waarop het voertuig gaat ingeschreven worden ook???

Mbman
02-01-05, 20:51
ff gewoon uit interesse eens zitten surfen op mobile.de

En dit kwam eruit: http://www.mobile.de/SIDiMB.6V9KhQKJkiLVPFVaFA-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11LsearchPublicJ11046952 29A1LsearchPublicD1100CCarZ-t-vctpLtt~BmPA1B41B20C379%81a-t-vCaMIMkMoSmVb_X_Y_x_yetposO~BSRA6D1100D5000E25200G TouaregGTOUAREGHinPublicA2A0E80000A0A2C147A0/cgi-bin/searchPublic.pl?bereich=pkw&top=1&

Ik verschoot ervan hoeveen Touaregs V6 TDI er te koop staan, en allemaal brand new.

Wat is het addertje onder het gras als er bij staat: 'enkel voor export'. (Buiten het feit dat er geen BTW betaald wordt)

En zijn zo'n auto's gemakkelijk aan te kopen en in te voeren. (of staat dat hier al ergens?)

gTa
03-01-05, 19:32
Addertjes ? I wouldn't know. Zolang je bij een VW-dealer koopt en de Euro-garantie meebestelt (en ervoor betaalt), hoef je je geen zorgen te maken.

Makkelijk te kopen ? Even makkelijk als bij een Belgische handelaar.

Makkelijk te importeren ? Even makkelijk als een Belgische wagen inchrijven.

M3 is the best
26-01-05, 00:26
Is het mogelijk om een wagen uit Duitsland, van laat ons zeggen een jaar oud, hier in België te leasen?

Löwe
05-02-05, 15:34
Een klein OT vraagje:

Hoe voer ik best legaal een auto (oldtimer) in vanuit Nederland? :grin:

axeldb
02-03-05, 00:56
Hallo iedereen,

ik ben van plan een BMW 525i te importeren van 1994, en heb hiervoor een gelijkvormigheidsattest nodig uiteraard.

Een telefoontje naar de officiële BMW importeur (In Bornem) leverde op dat dit gedaan kon worden in hun atelier tegen een prijs van rond de 100€.

Ok. Maar zijn er manieren om dit goedkoper te doen? En als ik de threads hier lees ben je bij de keuring ook zeker niet beter gediend, laat staan goedkoper...

Als je nu die importeur van Duitsland contacteert en je geeft de data door van het voertuig, lukt dit dan niet zo?

Graag jullie reacties!
alvast bedankt!

Axel

Benz
02-03-05, 11:27
Hallo iedereen,

ik ben van plan een BMW 525i te importeren van 1994, en heb hiervoor een gelijkvormigheidsattest nodig uiteraard.

Een telefoontje naar de officiële BMW importeur (In Bornem) leverde op dat dit gedaan kon worden in hun atelier tegen een prijs van rond de 100€.

Ok. Maar zijn er manieren om dit goedkoper te doen? En als ik de threads hier lees ben je bij de keuring ook zeker niet beter gediend, laat staan goedkoper...

Als je nu die importeur van Duitsland contacteert en je geeft de data door van het voertuig, lukt dit dan niet zo?

Graag jullie reacties!
alvast bedankt!

Axel

Je hebt dat nodig om je wagen in te schrijven, dus je kan er niet vanonder. Ik dacht ook dat je met je 525i naar Bornem zult moeten gaan om hem te tonen en vervolgens kan je het document meekrijgen. Je kunt het document ook bij BMW Duitsland aanvragen, maar dan krijg je te maken met lange wachttijden dacht ik, maar het is wel goedkoper.

Hoe ben je van plan de wagen over te brengen? Op een vrachtwagen of al rijdend? Indien al rijdend zou je beter kijken om een Duits plak van daar mee te krijgen en vervolgens terug op te sturen (geven ze wel niet vaak mee). Een transitplaat is niet mogelijk om een Duitse wagen te kopen en die naar hier over te brengen. En bij de keuring mag je sinds kort niet meer met het plak van een andere wagen toekomen, het plak moet bij de wagen horen of het moet een garageplaat zijn.

Veel succes in ieder geval

axeldb
02-03-05, 15:33
Je hebt dat nodig om je wagen in te schrijven, dus je kan er niet vanonder. Ik dacht ook dat je met je 525i naar Bornem zult moeten gaan om hem te tonen en vervolgens kan je het document meekrijgen. Je kunt het document ook bij BMW Duitsland aanvragen, maar dan krijg je te maken met lange wachttijden dacht ik, maar het is wel goedkoper.

Hoe ben je van plan de wagen over te brengen? Op een vrachtwagen of al rijdend? Indien al rijdend zou je beter kijken om een Duits plak van daar mee te krijgen en vervolgens terug op te sturen (geven ze wel niet vaak mee). Een transitplaat is niet mogelijk om een Duitse wagen te kopen en die naar hier over te brengen. En bij de keuring mag je sinds kort niet meer met het plak van een andere wagen toekomen, het plak moet bij de wagen horen of het moet een garageplaat zijn.

Veel succes in ieder geval

Bedankt voor je reactie Benz!

Voor dat aanvragen bij BMW Duitsland, dat kan dan vanop afstand? Is wel ietsje gemakkelijker. Weet niet of het gaat lukken binnen de 4 weken... Iemand ervaring hiermee? Of iemand de coordinaten hiervan?

Wel, vermits het de auto is van de broer van mijn vriendin die ik importeer, mag ik hem naar huis rijden met zijn platen. Hij zal ingeschreven blijven totdat ik hem inschrijf, dus ik veronderstel dat ik met deze platen ook wel gekeurd ga kunnen worden?

En het is geen probleem om aan de grens dat vignet 705 te krijgen - als de auto nog is ingeschreven in oostenrijk (ja tis geen duitse :p )? Is een geldige verkoopsovereenkomst voldoende?

Verzekering is ook geen probleem ik kan deze voor een paar dagen krijgen.

Bedankt voor jullie hulp!
grtn

Axel

Benz
02-03-05, 16:20
Bedankt voor je reactie Benz!

Voor dat aanvragen bij BMW Duitsland, dat kan dan vanop afstand? Is wel ietsje gemakkelijker. Weet niet of het gaat lukken binnen de 4 weken... Iemand ervaring hiermee? Of iemand de coordinaten hiervan?

Wel, vermits het de auto is van de broer van mijn vriendin die ik importeer, mag ik hem naar huis rijden met zijn platen. Hij zal ingeschreven blijven totdat ik hem inschrijf, dus ik veronderstel dat ik met deze platen ook wel gekeurd ga kunnen worden?

En het is geen probleem om aan de grens dat vignet 705 te krijgen - als de auto nog is ingeschreven in oostenrijk (ja tis geen duitse :p )? Is een geldige verkoopsovereenkomst voldoende?

Verzekering is ook geen probleem ik kan deze voor een paar dagen krijgen.

Bedankt voor jullie hulp!
grtn

Axel

Ik dacht wel dat het bij BMW Duitsland vanop afstand kon, ja. Binnen de 4 weken zal nipt zijn.

Met die platen kan je hem idd laten keuren.

Ja, de verkoopsovereenkomst is voldoende maar daarnaast moet ge ook het buitenlandse inschrijvingsbewijs kunnen voorleggen.

Véél succes nog met de aankoop :wink:

optimist
05-03-05, 09:06
Ik zou m'n handen afhouden van Duitse wagens... (tenzij je hem kan kopen van iem.die je kent).
Het is hier al een paar keer gezegd. Ofwel moet je de wagen keuren met Duitse plaat (maar die geven ze je praktisch nooit mee) ofwel met garageplaten (en die krijg je sinds kort ook niet meer "uitgeleend" omdat zij extra gecontroleerd/belast worden op het aantal wagens per garageplaat).

Besluit: Het klinkt allemaal aanlokkelijk (lage prijzen), maar het brengt een hoop miserie met zich mee... (Ik spreek uit ervaring.)

Blink360
05-03-05, 14:32
Ik zou m'n handen afhouden van Duitse wagens... (tenzij je hem kan kopen van iem.die je kent).
Het is hier al een paar keer gezegd. Ofwel moet je de wagen keuren met Duitse plaat (maar die geven ze je praktisch nooit mee) ofwel met garageplaten (en die krijg je sinds kort ook niet meer "uitgeleend" omdat zij extra gecontroleerd/belast worden op het aantal wagens per garageplaat).

Besluit: Het klinkt allemaal aanlokkelijk (lage prijzen), maar het brengt een hoop miserie met zich mee... (Ik spreek uit ervaring.)

Je verhaal vraagt om enige concretisering :wink:

Martijn
15-03-05, 14:13
Ik heb het Keuringsstation eens gebeld. Zij gaven aan dat als het om een particulier gaat de auto voorzien moet zijn van de Duitse platen of garageplaten. Zodra het om een bedrijf gaat, dan mogen transitplaten ineens wel?!?! :shock:

Voor een particulier is het voor de BTW eenvoudig, daar BTW betalen, hier niet meer. Maar voor een bedrijf.......ligt dat toch eender? Je KAN wel zonder BTW aanschaffen daar, maar dan MOET je hier betalen. Of geldt het in alle gevallen voor bedrijven dt zij ALTIJD hier BTW moeten betalen?

Die COC verklaring, zo is mij verteld, wordt standaard bij de auto geleverd. 9 van de 10 keer, zal deze in het boekje bij de auto geniet zitten.

axeldb
15-03-05, 16:50
Die COC verklaring, zo is mij verteld, wordt standaard bij de auto geleverd. 9 van de 10 keer, zal deze in het boekje bij de auto geniet zitten.

Pas vanaf 1996 is dit verplicht geworden, dus een auto van ervoor (zoals diegene die ik importeer) heeft het niet. Je moet dan terecht bij ofwel het keuringsstation (duurt lang), ofwel bij de importeur zelf...

gr

Axel

TurboBoost
16-03-05, 22:18
Zoals misschien opgemerkt ,zijn een paar links ondetussen aangepast .

bvb deze :

http://www.vroom.be/nl/forum/forums/thread-view.asp?tid=15751&posts=5

Acec
17-03-05, 19:51
Misschien niet de juiste plaats, maar kom?
http://www.autoscout24.de/home/index/detail.asp?ts=6777611&id=e1k4hny2fow
Huh, is dit geen Amerikaanse? En van 2003, met zo weinig kilometer, voor die prijs ? :?

Benz
17-03-05, 20:50
Misschien niet de juiste plaats, maar kom?
http://www.autoscout24.de/home/index/detail.asp?ts=6777611&id=e1k4hny2fow
Huh, is dit geen Amerikaanse? En van 2003, met zo weinig kilometer, voor die prijs ? :?

Ja zijn idd foto's van een Amerikaanse Golf. De lage kilometerstand, de verkeerde info (een 1.9 tdi van 136 pk bestaat niet), het feit dat je enkel via mail hem mag contacteren, de belachelijk lage prijs wijzen er op dat de betalingswijze Western Union of zo zal zijn. Je reinste bedrog dus. Niet op ingaan, je moet voor je de wagen gaat halen die € 4 100 via Western Union naar Duitsland transferen. De eigenaar kan dan zien dat het geld er staat, maar in principe kan hij er niet aan. Daar aangekomen zou je normaal met de eigenaar naar het WU kantoor ter plaatse moeten gaan en krijgt hij dan het geld. Klinkt mooi, maar in praktijk betekent het miserie: de man kan voordien al het geld afhalen. Jij komt aan in Stüttgart, maar geen man, geen auto te zien en vooral: je geld is ook niet meer te zien!!!
Stuur hem maar een mail dat je geïnteresseerd bent, vraag naar de betalingswijze en hij zal wel afkomen met een verhaal dat hij vaak in het buitenland zit en zijn vrouw vaak alleen thuis zit en dat ze daarom via WU werken omdat hij het dan vanaf zijn pc op zijn werk kan checken en dat zijn vrouw dus geen gevaar loopt.... En zo heb je nog enkele varianten hoor :wink:

BMWE46
18-03-05, 16:31
het verhaal van een M5 eigenaar, neemt ff wa tijd in beslag maar beslist de moeite om lezen.

http://board.carstyling.net/showthread.php?t=39194&page=1&pp=15

Tomski
18-03-05, 16:52
het verhaal van een M5 eigenaar, neemt ff wa tijd in beslag maar beslist de moeite om lezen.

http://board.carstyling.net/showthread.php?t=39194&page=1&pp=15

sjonge jonge, ge zou echt schrik krijgen :|

M3 is the best
18-03-05, 16:56
sjonge jonge, ge zou echt schrik krijgen :|

waarvan? :?

Timozzzz
19-03-05, 21:15
Hey mensen mijn famillie leden hebben bijna allemaal een mercedes of bmw uit duitsland
1)Waarom uit duitsland-----------> autos 2dehands in duitsland zijn veel goedkoper Ik heb famillie daar en kennissen want mijn ma is een duitse
2) je laat die auto op naam van een kennis zette
3) je rijd met een duitse plaat in belgie---> Sjieker
4) Je betaalt geen biv taks enz alleen papier werk+nummer plaat en da kost u nog geen 50euro
gewoon dat u kennis die auto heeft gekocht met een nieuwe nummerplaat
en als je geflits word stuur je da geld op naar uwe kennis of famillie lid en klaar is kees

Mijn pa heeft zijn c klasse te koop en gaat een E320 cdi of 530d in duitsland kopen tweedehands dan wel laatste nieuwe model en dan in belgie met duitse plaat rijde en geen biv taks verzekering

Mbman
20-03-05, 19:58
En de verzekering ?

Mister V
20-03-05, 20:11
En de verzekering ?

Als ze daar achter komen, bij een of ander zwaar ongeval, dan heeft die jongen zwaar problemen. Valse verzekering --> trek u plan, jij betaalt alles. Ze zullen dan wel lachen

d_s
21-03-05, 10:27
Ge kunt de verzekering toch gewoon op uw naam nemen. Ik zie daar niet echt een probleem in. Het is toch niet dat diegene op wie de wagen is ingeschreven ook de verzekering op zijn naam moet hebben.

Modena
24-03-05, 15:28
waarvan? :?

Jah? Buiten wat fil en in de sneeuw ploeteren alles toch goed verlopen?

Benz
24-03-05, 16:40
Jah? Buiten wat fil en in de sneeuw ploeteren alles toch goed verlopen?

Nee, hij heeft veel miserie gehad om de wagen in te schrijven: keuring was vooral een probleem omdat hij niet over de juiste platen beschikte...

axeldb
01-04-05, 11:27
Hallo,

dankzij al jullie informatie in deze thread, heb ik gisteren met succes de auto van de broer van mijn vriendin kunnen importeren (BMW 525i touring van 1994, 165000 km). Gisteren van Wenen naar België gereden (super auto) en dan langs de douane gestopt tussen Venlo en Antwerpen. Wagen is nog ingeschreven in Oostenrijk dus rijd ik hem voorlopig nog met Oostenrijkse platen en verzekering. Had verkoopcontract, inschrijvingsbewijs en "typenschein" bij de hand. In 20 min was de klus geklaard door een naar schatting 65-jarige persoon. Die gaf mij de "aanvraag tot inschrijving" mee voorzien van het vignet van de douane.

Vandaag nog naar BMW in Bornem voor het verkrijgen van een Europees gelijkvormigheidsattest (kost incl 1u werk 100€). Ik hoop dat ik dat dan direct meekrijg dan kan ik ermee naar de keuring. Dan wordt de wagen afgemeld in Oostenrijk en kan ik hem inschrijven. Joepie!

Ik hou jullie verder op de hoogte!
mvg,

Axel

PS als alles in orde is zal ik wat foto's en details posten onder de rubriek "je eigen auto".

marinus
10-04-05, 15:08
Ik heb een audi a3 gekocht in duitsland. Het gaat over een auto van 1jaar oud. 2.0 TDI met 140 pk, mijn vraag is nu, in Belgie hebben deze auto's 136pk. is het mogelijk om deze auto ook naar 136 pk te brengen? omdat dit mij bijna 300 euro scheelt in BIV

azerty
10-04-05, 16:43
Ik heb een audi a3 gekocht in duitsland. Het gaat over een auto van 1jaar oud. 2.0 TDI met 140 pk, mijn vraag is nu, in Belgie hebben deze auto's 136pk. is het mogelijk om deze auto ook naar 136 pk te brengen? omdat dit mij bijna 300 euro scheelt in BIV
Ik zou zeggen, spring eens binnen bij je audi dealer, volgens mij moet dat mogelijk zijn.

Alexanderr
10-04-05, 17:35

Ik vrees dat je, met de moeite die je zult doen om de auto te downtunen, alsook de tijd die je erin steek, iets méér zult kwijt zijn dan 300€ ;)

Pj
10-04-05, 17:46
sorry hé, maar als je al over die 300€ klaagt had je misschien gewoon beter in Belgïe voor een tweedehands A3 gekeken en geloof me, die zou meer dan 300€ duurder zijn hoor.. Ok, het is wel 300€ aan de staat, maar dat hoort er spijtig genoeg nu eenmaal bij.

marinus
11-04-05, 08:21
Het gaat me niet over die 300 euro, maar is dan je jaarlijkse taks niet hoger en verzekering? omdat je dan juist boven die 136pk zit? Of heeft dat hier niks mee te maken?

Pj
11-04-05, 09:32
Het gaat me niet over die 300 euro, maar is dan je jaarlijkse taks niet hoger en verzekering? omdat je dan juist boven die 136pk zit? Of heeft dat hier niks mee te maken?

jaarlijkse verkeersbelasting is voor beide hetzelfde, het zit em in de BIV

marinus
11-04-05, 19:09
ah oke, ja ,ik dacht dat alles dan duurder zou worden. Omdat ik dan bij die BIV in een hogere klasse kwam, dacht ik dat dan mijn jaarlijkse tax ook automatisch hoger was.

Racing Green
17-04-05, 02:49
Stel ik haal een auto uit Duitsland, maar besluit hem nog niet in te schrijven. Ik betaal dan ook geen verzekering, geen biv, geen wegenbelasting, en rijdt er uiteraard ook niet mee. Na een paar weken vind ik een andere koper waardoor het mij intressanter lijkt de wagen aan hem te verkopen en zelf op zoek te gaan naar een andere. Kan ik de wagen dan aan hem doorverkopen, hij betaalt dan alle voorgenoemde zaken (die hij anders evengoed had moeten betalen mocht ik er die paar weken mee gereden hebben en volledig ingeschreven, ingevoerd, verzekerd enz.) m.a.w. zodat de wagen mij theoretisch enkel de aankoopprijs gekost heeft, en geen euro meer dan dat ? Of zie ik iets over het hoofd ?

Alexanderr
17-04-05, 03:09
Je bedoelt: Is het interessant om een kleinschalige vorm van autohandel op te starten ? :)

Eerlijk gezegd heb ik geen idee. Ik veronderstel dat, als je de wagens naar hier haalt op een trailer, je daar op z'n minst aangifte van zult moeten doen bij de douane.

Als je de wagen naar hier rijdt, zul je niet anders kunnen dan tijdelijk een transitplaat aan te vragen, of je verzekering op de hoogte te brengen van je 'switch'.

In elk geval, je zult zeker al méér betalen dan louter de aankoopprijs.

'ik rijdt' spel je overigens zonder -t.

Racing Green
17-04-05, 13:32
De verzekering op de hoogte brengen volstaat, dan krijg ik immers een tijdelijke groene kaart, en als de motor niet krachtiger is dan m'n huidige, zal dat ook de premie niet negatief beïnvloeden voor die korte periode. Transitplaten zijn dan ook niet nodig, en het bij de douane langsgaan gebeurt toch pas (dagen/weken) nadat je het land in bent ingereden, of niet ?

Het spellen op nachtelijke uren wil nog wel eens misgaan ;-)

snowman265
17-04-05, 15:31
Verzekering switchen ?????
Een verzekering is in Belgie niet geldig als ie geen keuring heeft.
Dus een auto uit Duitsland halen gaat alleen met transitplaten of op een remork.

Benz
17-04-05, 18:28
De verzekering op de hoogte brengen volstaat, dan krijg ik immers een tijdelijke groene kaart, en als de motor niet krachtiger is dan m'n huidige, zal dat ook de premie niet negatief beïnvloeden voor die korte periode. Transitplaten zijn dan ook niet nodig, en het bij de douane langsgaan gebeurt toch pas (dagen/weken) nadat je het land in bent ingereden, of niet ?

Het spellen op nachtelijke uren wil nog wel eens misgaan ;-)

Het houdt wel wat meer in dan dat hoor. Het is niet voldoende om enkel de verzekering op de hoogte te brengen. Je mag gewoon niet je eigen plak op een andere wagen hangen en er mee rondrijden (of in dit geval overbrengen). Een Belgische transitplaat gaat ook niet: je mag daarmee enkel een auto vanuit België uitvoeren naar een ander land, niet omgekeerd. Daarvoor zou je dan dus een Duitse transitplaat nodig hebben, maar in principe moet het het origineel Duits plak zijn waar de wagen mee rondreed in Duitsland. Anyway als je particulier bent (wat mits de manier van 'zaken' doen wel duidelijk naar voor komt), mag je niet vergeten dat je de wagen moet laten keuren als je hem wilt verkopen. Verder: deze manier van verkopen schept wel niet veel vertrouwen bij particulieren...

timothy
25-04-05, 11:24
Vraagje : veel mensen hebben het hier over het importeren van een duitse wagen zoals bv een BMW 3, Mercedes E, audi A4, enzoverder...

Maar is het ook intressant om niet-duitse wagens te importeren? Ik heb mijn oog laten vallen op een Fiesta ST voor binnen een jaar of twee, en reeds nu vind je er aan prijzen van een goeie 14.000 daar waar hij hier nieuw 16.500...

Benz
25-04-05, 21:23
Vraagje : veel mensen hebben het hier over het importeren van een duitse wagen zoals bv een BMW 3, Mercedes E, audi A4, enzoverder...

Maar is het ook intressant om niet-duitse wagens te importeren? Ik heb mijn oog laten vallen op een Fiesta ST voor binnen een jaar of twee, en reeds nu vind je er aan prijzen van een goeie 14.000 daar waar hij hier nieuw 16.500...

Het kan even interessant zijn, maar let gewoon op de kilometerstand en ouderdom van de wagen. Wanneer een wagen minder dan 6000 km's heeft en jonger is dan 6 maand moet de Belgische BTW toegepast worden en is het dus 21% ipv 16%. Ook moet je er op letten of bij de Duitse prijs de MwSt. wel inbegrepen is, want vaak wordt de exportprijs voor handelaars (excl. MwSt.) vermeld. Dan moet er voor zowel binnen- als buitenlandse particulier nog 16 % MwSt. op komen.

Platt Sechs Fahrer
26-04-05, 14:09
Ik ga dit topic eens heel grondig doornemen. 'k Had namelijk onlangs eens op de door BMW aangeboden 2dehands lijsten gekeken en ook nog een paar onafhangkelijke garages in Duitsland. Wat me opvalt dat BMW 3 series die jong zijn, heel rijkelijk uitgerust en etc... daar voor zeer mooie prijzen te koop staan.

Naar wat ben ik op zoek. Ben nog niet echt zeker maar 'k betrap me er zelf op dat ik wel iets wens te vinden in de richting van een BMW 325Ci. Naar ik hier ooit gelezen had is het verbruik op de snelweg spectaculair laag voor een 6 cilinder Benzine.

Nu dat is wel vrij voorbarig want ik denk zeker nog een jaar te wachten zo ongeveer op het moment dat de nieuwe 3 (E90) Coupé bijna gelanceerd zal worden. Wat de prijzen nog zal drukken in Duitsland :).

Mike5
14-05-05, 20:23
Zou het ook mogelijk zijn om in Duitsland een auto te kopen "zonder BTW" :-)
Aangezien ze de auto aan een buitenlander verkocht hebben kunnen de Duitse handelaars hem toch ook verkopen zonder BTW(in het zwart) of zou daar controle op zijn?

Iemand hier ervaring mee?

"Verhandlungsbasis" (bijna altijd als VB afgekort) wil zeggen "vraagprijs". Of ook : er valt nog over te discussiëren. Dit in tegenstelling tot "Festpreis" of "vaste prijs".

Heeft niks met BTW te maken.

- EDIT -

Wat betreft beter onderhouden. Ik heb het gevoel dat dat vaak het geval is, maar niet altijd. Uiteindelijk worden nieuwe auto's van dat kaliber hier ook bijna altijd bij de dealer onderhouden, dus een groot verschil maakt het niet.

axeldb
18-05-05, 14:51
En hoe ga je hem dan importeren? Je moet aan de douane een verkoopcontract kunnen voorleggen he. Ofwel moet de handelaar hem gewoon verkopen als particulier. Gaat hij dan nog garanties kunnen geven?
En waarom dan niet gewoon rechtstreeks kopen bij een particulier?

sammie
19-05-05, 15:42
Ik zou mijne alfa (http://www.vtm.be/auto/forum/showthread.php?t=11662) graag willen inruilen voor ne BMW.
Als ik dit allemaal goe lees en is naga op autoscout24.de zou ik hem beter dus in duitsland kopen.
Den 1-serie steekt mijn ogen uit, maar ik vind hem wa te klein. Den "oude" 3 reeks touring staat ook op mijn verlanglijstje. Of de nieuwe 3 reeks berline, maar die gaat wa te duur uitvallen peins ik. Da krijg ik nooit verkocht bij mijn vrouwke.
Dus eigenlijk schiet er alleen de 3 touring over.
- 2de hands
- automatische airco
- leder
- alu's 17"
- diesel
- en dan nog liefst in het zwart
- GARANTIE

Zouden jullie het riskeren? Kan ik dan misschien best wat bmw dealers afgaan in duitsland?
Ik weet het ni goe!

josenjef
07-06-05, 15:18
Iemand recente ervaringen met het particulier invoeren van een wagen uit duitsland? In sommige posts wordt hier aangehaald dat de wetgeving veranderd is aangaande de keuring en de nummerplaten die op het voertuig mogen hangen. Vorig jaar heb ik nog met transitplaten/eigen platen kunnen laten keuren maar als ik het goed begrijp zou dit nu niet meer kunnen? Ben je nu verplicht via een handelaar te gaan voor de keuring?

axeldb
07-06-05, 18:21
Iemand recente ervaringen met het particulier invoeren van een wagen uit duitsland? In sommige posts wordt hier aangehaald dat de wetgeving veranderd is aangaande de keuring en de nummerplaten die op het voertuig mogen hangen. Vorig jaar heb ik nog met transitplaten/eigen platen kunnen laten keuren maar als ik het goed begrijp zou dit nu niet meer kunnen? Ben je nu verplicht via een handelaar te gaan voor de keuring?

Ik heb zeer recent een wagen van een particulier ingevoerd. Ofwel moet je de originele platen hebben, ofwel moet je hem bij de keuring voorrijden met Z-platen. Andere platen gaat niet als ik het goed voorheb.

bobo
23-06-05, 08:50
ff een vraagje ?

als je een auto koopt onder het mwst ausweisbaar stelsel...wat houdt dit precies in ? zijn er financiele konsekwenties ?

ik heb het topic al een keer of 2 nagelezen, maar vind het percies niet :(

erikje
23-06-05, 08:56
ff een vraagje ?

als je een auto koopt onder het mwst ausweisbaar stelsel...wat houdt dit precies in ? zijn er financiele konsekwenties ?

ik heb het topic al een keer of 2 nagelezen, maar vind het percies niet :(

De auto op mwst ausweisbaar stelsel aangekocht is een nieuwe wagen met max 4000km en max 6maanden oud.Heeft de wagen meer km en is hij ouder dan 6 maand moet de mswt in het land van herkomst betaald worden.:wink:

bobo
23-06-05, 08:58
De auto op mwst stelsel aangekocht is een nieuwe wagen met max 4000km en max 6maanden oud.Heeft de wagen meer km en is hij ouder dan 6 maand moet de mswt in het land van herkomst betaald worden.:wink:

en de geafficheerde prijs, is die dan mét of zonder die tax ?
goeimorgend en mersie erik !

erikje
23-06-05, 09:02
en de geafficheerde prijs, is die dan mét of zonder die tax ?
goeimorgend en mersie erik !

Morgend

Ge moet hier maar eens kijken http://www.cec-ecc.be/upload/Auto-Brosch%C3%BCre%202004-NL.pdf vindt je zowat alles wat je moet weten.Kan je ook naar bellen geven je voldoende info.(Is gelegen achter Porsche garage in Antwerpen,Kattendijkdok):wink:

Ps:Voor een nieuwe is het 6maanden en 6000km en niet 4000km

bobo
23-06-05, 09:26
okee, een pak info
een forum is nogal een uitvinding

hoe afficheren duitsers doorgaans
mwst inclusief of exclusief ?

erikje
23-06-05, 09:30
okee, een pak info
een forum is nogal een uitvinding

hoe afficheren duitsers doorgaans
mwst inclusief of exclusief ?

Weet ik niet exact hoe maar is de wagen ouder als 6m en meer dan 6000km
moet je de tax ginder betalen.Gaat het om een nieuwe zeker geen tax betalen omdat je
deze dan hier moet betalen!

FranzinoDude
01-07-05, 00:55
Nog enkele vraagjes....

Ik ben van plan om voor mijn vriendin een 2de hands Fiat Barchetta vanaf 1997 te kopen in Duitsland...

Maar waar moet ik nu exact op letten qua papieren en dergelijke, om achteraf bij de keuring en als ik hem wil inschrijven niet voor onverwachte verassingen wil komen staan.

Het verschil bij kopen van een Duitse handelaar of particulier? In beide gevallen maak je een verkoopovereenkomst waar het bedrag en dergelijke op staat. Bij de handelaar moet je BTW betalen en bij de particulier niet. Indien bij een handelaar, betaal je best die BTW in Duitsland en dit zal dan ook zo op je faktuur staan. Tot zover dit gegeven wat duidelijk is.

Welke papieren moeten buiten het Europees certificaat van overeenstemming (COC), een document met de datum van eerste indienststelling en huidige Duits inschrijvingsbewijs zeker bij de aangekochte auto bijzitten? Hoe zien die papieren eruit, wat staat er exact op en hoe noemen deze in het Duits? Wat is dat bewijs van dat de wagen in Duitsland uitgeschreven is?

Ik was eventueel van plan een risico te nemen en nummerplaten van een andere wagen onder de pas aangekochte wagen te hangen. Wat zou een ander (legaal) alternatief kunnen zijn, wat kost dit en hoe regel je dit exact?

Fase 1: douane.
De auto zelf moet je niet meenemen. Maar welke papieren neem je buiten je aankoopbewijs nog mee om je Vignet 705 te krijgen? Dit Vignet krijgen lijkt niet zo moeilijk te zijn. Maar dan....

Fase 2: keuring
Met welke nummerplaten en met exact welke papieren moet ik de wagen dan aanbieden op de autokeuring? Kan ik mij nummerplaten en papieren van een andere wagen hiervoor gebruiken. Vroeger ging dit, denk ik. Bij de keuring blijken de meeste problemen naar boven te komen en dit lijkt de moeilijkste fase. “procedure van goedkeuring van ingevoerde wagen�.

Fase 3: inschrijven bij de D.I.V
Roze formulier invullen dat je bij de douane kreeg. “aanvraag om inschrijving van een voertuig�. Hiet moet het Vignet 705 op gekleefd zijn en ook een vignet van de verzekeraar. Het origineel inschrijvingsbewijs heb ik hier tevens ook voor nodig?

Je koopt fiscale zegels om de vergoeding van het inschrijven van de wagen te betalen.

Dan zou ik normaal gezien het inschrijvingsbewijs en de nummerplaten ontvangen?

Klopt dit zowat, want naar het schijnt zijn er enkele zaken veranderd.

Alvast bedankt voor de hulp en antwoorden op vragen

axeldb
01-07-05, 01:38
Nog enkele vraagjes....

Ik ben van plan om voor mijn vriendin een 2de hands Fiat Barchetta vanaf 1997 te kopen in Duitsland...

Maar waar moet ik nu exact op letten qua papieren en dergelijke, om achteraf bij de keuring en als ik hem wil inschrijven niet voor onverwachte verassingen wil komen staan.

Het verschil bij kopen van een Duitse handelaar of particulier? In beide gevallen maak je een verkoopovereenkomst waar het bedrag en dergelijke op staat. Bij de handelaar moet je BTW betalen en bij de particulier niet. Indien bij een handelaar, betaal je best die BTW in Duitsland en dit zal dan ook zo op je faktuur staan. Tot zover dit gegeven wat duidelijk is.

Welke papieren moeten buiten het Europees certificaat van overeenstemming (COC), een document met de datum van eerste indienststelling en huidige Duits inschrijvingsbewijs zeker bij de aangekochte auto bijzitten? Hoe zien die papieren eruit, wat staat er exact op en hoe noemen deze in het Duits? Wat is dat bewijs van dat de wagen in Duitsland uitgeschreven is?

Ik was eventueel van plan een risico te nemen en nummerplaten van een andere wagen onder de pas aangekochte wagen te hangen. Wat zou een ander (legaal) alternatief kunnen zijn, wat kost dit en hoe regel je dit exact?

Fase 1: douane.
De auto zelf moet je niet meenemen. Maar welke papieren neem je buiten je aankoopbewijs nog mee om je Vignet 705 te krijgen? Dit Vignet krijgen lijkt niet zo moeilijk te zijn. Maar dan....

Fase 2: keuring
Met welke nummerplaten en met exact welke papieren moet ik de wagen dan aanbieden op de autokeuring? Kan ik mij nummerplaten en papieren van een andere wagen hiervoor gebruiken. Vroeger ging dit, denk ik. Bij de keuring blijken de meeste problemen naar boven te komen en dit lijkt de moeilijkste fase. “procedure van goedkeuring van ingevoerde wagen�.

Fase 3: inschrijven bij de D.I.V
Roze formulier invullen dat je bij de douane kreeg. “aanvraag om inschrijving van een voertuig�. Hiet moet het Vignet 705 op gekleefd zijn en ook een vignet van de verzekeraar. Het origineel inschrijvingsbewijs heb ik hier tevens ook voor nodig?

Je koopt fiscale zegels om de vergoeding van het inschrijven van de wagen te betalen.

Dan zou ik normaal gezien het inschrijvingsbewijs en de nummerplaten ontvangen?

Klopt dit zowat, want naar het schijnt zijn er enkele zaken veranderd.

Alvast bedankt voor de hulp en antwoorden op vragen

Hallo,

met deze papieren heb je genoeg. Bij mij ging het om een Oostenrijkse wagen. Het origineel Oostenrijks inschrijvingsbewijs (hij was nog ingeschreven toen ik hem kocht) is zo een kaartje met daarop alle data. Het gelijkvormigheidsattest zat er niet bij omdat de wagen van voor 1996 was, ben ik bij de importeur moeten gaan halen.

Voor de zowel douane, de keuring en de inschrijving vragen ze wel degelijk het originele inschrijvingsbewijs. Op de DIV moet je het daar zelfs afgeven en krijg je het niet meer terug (was klein probleempje voor mij want wagen was nog ingeschreven en had dat document nodig om hem te laten uitschrijven in oostenrijk). Het uitschrijven zelf gebeurt dan mbv een stempel in het typenschein. Een bewijs van uitschrijving heb ik niet nodig gehad bij de DIV, want hij was nl nog ingeschreven in Oostenrijk toen ik hem inschreef hier.

Bij de keuring heb je ofwel de originele platen nodig, ofwel garageplaten. Voor mij waren het dus de originele platen (ook handig om de auto mee naar huis te rijden).

Een inschrijvingsbewijs en plaat krijg je direct mee bij de DIV, tenminste als je gaat aanschuiven. Je verzekeraar kan je ook elektronisch aanmelden, dan ontvang je de plaat de dag erna. Factuur om te betalen kwam bij mij pas twee maand en een half later... ;)

Veel succes!
grtn

axel

Tomski
12-07-05, 13:53
jonger dan 6 mnd + hier ingeschrijven = hier BTW betalen.

ingeschrijven??? gTa een Aalsters accentje opgepikt? :D

just playin' with ya sonny :D

topicje ff geraadpleegd omdat we aan het zoeken zijn naar een Cooper S voor een maat van me.

nothing to see here, please walk along :D

Spezial
27-08-05, 16:15
Ben op zoek naar een Golf VR6 of een Corrado VR6

kunnen jullie me verder helpen, .....

Carlito
27-08-05, 17:13
www.mobile.de
www.autoscout24.de

Kijk daar of er iets tussen zit, en volg dan de stappen in de eerste post van dit topic...

Als er nog concrete vragen zijn, stel ze gerust, er zal ongetwijfeld iemand zijn die je kan helpen

bangkok
14-09-05, 18:50
Stel ik koop een tweedehands auto in duitsland met welke platen kan ik dan naar de keuring ?

Ik heb hieromtrent al veel gelezen maar nog geen deftig antwoord kunnen op vinden.

serial
16-09-05, 23:31
Zit met hetzelfde vraagje :s
Ik zou graag een 318is importeren vanuit duitsland maar met de nieuwe wetgeving weet ik nog steeds niet hoe?

axeldb
17-09-05, 12:49
Stel ik koop een tweedehands auto in duitsland met welke platen kan ik dan naar de keuring ?

Ik heb hieromtrent al veel gelezen maar nog geen deftig antwoord kunnen op vinden.

zoals in mijn post letterlijk staat: "de originele platen, ofwel garageplaten". Als je een auto importeert heb je dus garageplaten nodig, aangezien je meestal niet de originele platen meekrijgt.
veel succes.

bangkok
18-09-05, 18:04
Een partikulier kan dus geen auto invoeren aangezien hij geen garageplaten heeft?

mike1
20-10-05, 22:39
Wie kan mij info geven waar ik het beste ga in Duitsland voor het aanschaffen van een goede occassie BMW 525D? Graag info via mail aub. mikesilken@hotmail.com
En is www.mobile.de (http://www.mobile.de) een goede site?

of wat raden jullie mij aan?

Dank U

Nemo
31-10-05, 12:46
nee op mobile.de staat véél onzin tussen

mike1
31-10-05, 13:50
Hoe kan ik dan het beste aan een wagen vanuit Duitsland geraken aub?

Nemo
31-10-05, 14:34
ik hen vandaag misschien stuk of 10 telefoonnummers gebeld van allemaal auto"s die op mobile.de stonden(bmw 330d 12900euro,320d 10 000euro,audi a4 2.5tdi 10 000euro,...,)allemaal jonge auto"s met véél opties en weinig km maar ze waren spijtig genoeg allemaal fake.Op mobile.de lopen er véél fakers rond.

mike1
31-10-05, 20:33
Tja, ik weet het ook niet meer. Maar die handelaars wat hun voertuigen daar presenteren zullen toch niet fake zijn en daar zijn ook goede prijzen tussen te vinden. Wat denk jij?
Beter zulke wagens in België kopen?

Nemo
31-10-05, 21:19
ja ik denk dat je best in belgie koopt dan spaar je véél problemen uit.kijk maar eens op bmw.de of bmw.be die prijzen van die tweedehandse voertuigen verschillen toch niet zoveel

mike1
31-10-05, 22:20
heb jij zelf een bmw?(als ik vragen mag)

Nemo
31-10-05, 22:34
ja hoezo?

mike1
31-10-05, 23:14
zomaar, ik wil graag een 525D automaat. Occasie wel te verstaan, heb al verscheidene auto's zien staan. Sommige zijn ZO duur en andere zijn dan weer TE goedkoop volgens mij. Ik wil er wel wat geld aan geven maar wil niet bedot worden. Begrijp je?

gTa
08-11-05, 21:39
Voor een liefhebber is Duitsland zéér zeker nog altijd interessant. Voor hetzelfde geld of minder (tot 10% verschil) heb je een auto die doorgaans véél beter uitgerust is, wat het verschil minimum 5% en vaak zelfs 15 tot 20£ groot maakt.

Hoezo, niet interessant ?

Enkele voorbeelden van karren die ik de laatste jaren naar België haalde.
- BMW E65 730d Individual : vind maar 'es eentje in België
- Mercedes-Benz E 270 CDI met AMG Pack in 't blauw met beige leder : idem
- BMW 328CiA Coupé pre-facelift met sportzetels in 't lichtgeel nappaleder : idem
- ...

In Duitsland heb je keuze zat. Voor zij die geen liefhebber zijn en voor wie een grijze auto met 'n zwart stofje en airco voldoende is, is 't inderdaad de moeite niet waard. Voor al de rest : zeer zeker wel.

Da's pure ervaring (van nog steeds zo'n 6 tot 8 auto's per jaar). Keer op keer op keer.

josenjef
09-11-05, 11:59
@gta: heb jij dan platen beschikbaar om er hier door de controle mee te gaan? want dat is voor mij nu het grote struikelblok geworden

d_s
09-11-05, 12:49
@gta: heb jij dan platen beschikbaar om er hier door de controle mee te gaan? want dat is voor mij nu het grote struikelblok geworden

Vragen of een garage wilt gaan met z-platen. (Kost ons 50 euro).

hanzzz
09-11-05, 13:47
Vragen of een garage wilt gaan met z-platen. (Kost ons 50 euro).

Als ge vanuit Duitsland wilt exporteren, moet ge een tijdelijke verzekering met nummerplaat aanvragen. Dat duurt terplaatse zo'n 5 minuten. Anders kunt ge de grens bijna niet overraken, tenzij met z-platen.
Zo'n tijdelijke verzekering voor de wagen kunt ge kiezen van 5 dagen tot enkele maanden. Zodanig dat ge der al meteen mee in Belgie mee kunt rondrijden.
Als ge de wagen dan inschrijft in Belgie moet ge zorgen dat ge op de keuring zeker die platen bijhebt (indien ze reeds verlopen zijn + die tijdelijke duitse verzekering) , en anders hangen ze natuurlijk nog op de wagen als ze nog niet verlopen zijn.

Zo van die tijdelijke platen vanuit duitsland ziet ge wel soms in Belgie: dat zijn zo van die witte met zwarte letters, en aan de zijkant in het rood de datum tot wanneer ze geldig zijn.

josenjef
09-11-05, 16:54
@ d_s : maar dan moet je dus een garage vinden die dat wilt doen en komt er een deel extra papierwerk bij

@hanz : zo hebben we het vorig jaar ook nog gedaan en zelfs gekeurd op deze duitse platen maar dit zou nu niet meer kunnen

vorig jaar hebben we dus op 1 dag de wagen gaan kopen en de invoer gedaan aan de grens en door de keuring gegaan, nu zou dit dus niet meer lukken op 1 dag en komt er meer bij kijken met onder andere een garage die erbij betrokken wordt

d_s
09-11-05, 19:43
@ d_s : maar dan moet je dus een garage vinden die dat wilt doen en komt er een deel extra papierwerk bij

Zo zijn er garages genoeg (niet de merkgarages), en ik zou niet weten welk extra papierwerk er bij komt.

gTa
10-11-05, 03:02
"Zonder geraak je bijna de grens niet meer over."

:O ?!?

De laatste pakweg 20 auto's die ik de grens overhaalde, waren correct verzekerd (dekking en groene kaart op chassisnummer) maar niét ingeschreven. Ik reed ze de grens over onder de platen van mijn auto of die van een familielid. Ik had wél het roze formulier van die auto (waarop de platen horen) bij.

Ik heb nog nooit énige moeite gekend om de grens over te rijden. De dag van vandaag zijn die grensposten onbemand, en hoef je daar niet meer te stoppen om je auto aan te geven.

Ik heb zo de indruk dat sommigen nog denken dat we in de DDR van de jaren '70 leven, precies.

Voor je om de auto vertrekt naar Duitsland, ga je met de gegevens van de te importeren auto naar je verzekeringsmakelaar. Je laat 'm een tijdelijke dekking aanvragen voor enkele dagen. Normaal kan je binnen het kwartiertje met een voorlopige groene kaart buitenwandelen (je makelaar vraagt de tijdelijke dekking telefonisch of per email aan, jij betaalt de eventuele bijpremie contant en hij maakt jou de groene kaart aan).
Daarna schroef je de beide nummerplaten van een rechtsgeldig in België ingeschreven auto af (als het even kan neem je 't best een auto met dezelfde kenmerken, al is dat enkel nuttig bij minder oplettende of menselijke en door de vingers ziende politiemensen). Vergeet ook niet om een Belgische nummerplaathouder mee te nemen voor de achterste nummerplaat : niet alleen valt het enorm op als je met een te kleine Belgische achterplaat op een te grote Duitse nummerplaathouder rijdt (als de flikken je zien heb je zeker controle, dan), maar 't is ook handiger. Neem ook het roze formulier mee van de auto waarvan je de nummerplaten gebruikt ; als je zélf de eigenaar bent van dat voertuig, staat ook jouw naam daar dus op, en dat is eigenlijk 't handigste.
Je gaat om de auto naar Duitsland.
Je rijdt dus gewoon ons land binnen met die kar, en als je in ons Belgenlandje geen controle krijgt door de politie (je hebt meer kans om de Lotto te winnen dan zo'n controle tegen 't lijf te lopen), dan rijd je je auto gewoon tot thuis in de garage.
Ga met de aankoopfactuur van de auto en alle papieren die je ervan hebt, naar een DIV-kantoor op het tijdstip waarop de douanier aanwezig is. Check de website van de DIV voor meer informatie daarover, of bel gewoon de dichtbijzijnde AK op en vraag waar en wanneer je daarvoor moet zijn. Voor West-Vlaanderen weet ik dat er in Harelbeke en in Oostende op bepaalde voormiddagen een douanier aanwezig is.
Hij zal jou een groene sticker (vignet 705) afleveren, die je op de "Aanvraag tot Inschrijving van een Motorvoertuig" kleeft, daar waar anders de witte sticker hangt afgeleverd door de constructeur van een nieuw voertuig. Het vignet 705 kost niks.
Waarom je aankoopfactuur meebrengen ? Dit is van belang voor de BTW. Voor auto's geldt er een uitzondering op de algemene regel dat er op elk verkocht goed slechts één maal BTW mag worden geheven, waar dat ook gebeurt in de EU : als een auto jonger is dan 6 maanden of minder dan 5.000 km heeft, moet er BTW betaald worden in het land van inschrijving. Om te checken of er dus nog BTW in België betaald moet worden, zal de douanier je aankoopfactuur bekijken.
Daarna laat je je auto keuren (in datzelfde station). Dat kan je laten doen op de platen van het voertuig dat door deze "nieuwe" auto wordt vervangen (of zogezegd zal worden vervangen), of op garageplaten. Een bevriende garagist leent jou z'n garageplaten voor niks of een paar pintjes. Nadat het voertuig werd gekeurd, wordt de Fahrzeugbrief (de Duitse variant van onze "roze formulier") afgestempeld.
Met die vernietigde Fahrzeugbrief, het Europees Gelijkvormigheidsattest, een ingevulde aanvraag tot inschrijving voertuig met daarop vignet 705, € 31 fiscale zegels en wat geduld ga je terug naar de DIV-balie (indien mogelijk ook dezelfde dag, maar dan moet je al je groene kaart meehebben, dit is b.v dezelfde tijdelijke groene kaart als waarmee je de auto naar hier haalde). Daar laat je je auto inschrijven. Enige dagen later ontvang je per post je nieuwe Belgische roze formulier.
That's it. Er moet dus maar twee stappen méér gedaan worden dan bij 't inschrijven van een wagen op jouw naam die niét uit een ander land komt : je moet de auto zelf laten keuren, en je moet zo'n vignetje 705 ophalen. That's it.

No big deal dus. ;)

TurboBoost
11-11-05, 00:49
Slecht nieuws :

Duitsers betalen straks een hogere BTW
do 10/11/05 - In Duitsland zijn de twee grote partijen CDU en SPD het eens geworden om de BTW van 16 naar 19 procent te verhogen.

De discussie over de BTW was nog het grootste struikelblok bij de onderhandelingen voor een nieuwe regering.

De christen-democraten waren voor de verhoging van de BTW om zo het gat in e begroting te dichten. De sociaal-democraten zagen meer in een vermogensbelasting.

Het is de bedoeling dat de formatiegesprekken dit weekend worden afgerond. Angela Merkel zou dan op 22 november als bondskanselier kunnen aantreden.

bron : http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/051110BTWDuitsland/index.shtml

snowman265
11-11-05, 03:00
Als de wagen in Belgie niet gekeurd is heeft de groene kaart geen enkele waarde wat u verzekeringsagent u ook vertelt geloof het niet.
Als je een ongeval krijgt trekt de verzekering zich 100 % zeker terug.
Houden ze je aan in Belgie nemen ze je auto in beslag (niet ingeschreven,geen keuring dus ook geen geldige verzekering en geen Belgische papieren) en dat kost je een aardige duit plus rijverbod.
Het beste is een transitplaat nemen in Duitsland en hier in Belgie zo snel mogelijk invoeren en keuren en zo weinig mogelijk mee rijden tot 'm ingsechreven is.

gTa
15-11-05, 20:12
Da's pure theorie, en de facto onjuist.

Ik vraag keer op keer dekking aan voor b.v. twee dagen, en m'n maatschappij weet dat 't is om een niet in België gekeurde auto van Duitsland naar hier te halen. En daarvoor wordt dekking verleend, alleen moet je er wel voor willen betalen (als je de pro rata bijpremie uitrekent naar een jaarpremie is het werkelijk onwerelds duur). Op aanvraag levert de maatschappij mij zelfs een groene kaart op chassisnummer van die auto (maar ik maak die wel zelf op), dus hoezo geen dekking ?

Bovendien had ik al controle door de Politie, met een auto die niét in België ingeschreven was, met nummerplaten van een andere auto, met een groene kaart op 't chassisnummer van die geïmporteerde auto. De vriendelijke agent begreep de realiteit, wetende dat ik correct verzekerd was en dat 'ie blijkbaar geen zin had om per sé een boete uit te schrijven, kon ik gewoon verder rijden. Hoezo inbeslagname ? Hoe rijverbod ?

En tot slot : als een maatschappij een groene kaart uitgeeft, dan is de BA-dekking verworven, wat je ook doet. Achteraf zullen ze in bepaalde gevallen wel terugvorderen, maar de verzekeraar zal wél de schade aan de derden-schadelijders betalen. Hoezo groene kaart geen enkele waarde, hoezo de verzekeraar zich terugtrekken ?

Okay, 't is niet wettelijk. De énige correcte manier waarop 't kan gebeuren is transitplaten aanvragen incl. BA-dekking, in Duitsland. Ze kosten wel wat, dus 't hangt ervan af of je die kosten wil dragen of niet.

Eens je 'n tijdelijke Duitse nummerplaat hebt inclusief dekking, maakt 't niet uit of je veel rijdt of niet. Dus "zo weinig mogelijk rijden tot je 'm inschrijft hier" is ook fout, soms zelfs het tegenovergestelde is nodig : als je quasi nieuwe auto naar hier haalt is 't ons al gebeurt dat we 'm nog op een weekendje een kleine 1.000 km mochten rijden tot 'ie z'n vereiste kilometeraantal had om niét als "nieuwe wagen" te worden aangezien (zoniet mocht de inschrijver in België BTW betalen). En met een andere auto heeft m'n vader ooit nog een kleine drie maand op tijdelijke Duitse platen rondgereden (reden : de wagen moest ouder worden dan 6 maand om niet als "nieuw" te worden aangezien + 'ie wou wachten tot 't 1 januari was geworden omdat de auto dan voor 't eerst een jaartje later was ingeschreven en dus een jaartje jonger werd). Perfect legaal, nergens verboden. Alleen moet je dan wel tijdelijke platen voor 3 maand halen ginder, en die kosten deftig veel geld.

Afin. Theorie vs. realiteit. ;)

Caesar2
15-11-05, 21:13
Op een ander forum (waar veel agenten zitten) ben ik ooit eens in discussie getreden over het fenomeen transitplaten. (Zelf hebben wij dit toegepast voor de invoer van onze Chevy, een aantal jaar geleden, dus ik kende het systeem uit eigen ervaring). Die agenten bleven bij hoog en laag beweren dat je als Belg niet met buitenlandse nummerplaten mag rijden, zelfs als het transitplaten zijn. En ze hebben daar dan een hoop wetsartikels bijgesleurd om dat zogezegd te staven. Uiteindelijk heb ik de discussie opgegeven, aangezien er geen discussiëren meer aan was. Op zo'n moment denk je dan : zijn dat diezelfde agenten die "kennis" zouden moeten hebben van het verkeersreglement en ons beboeten als we iets verkeerd doen? :roll: ('t trieste eraan was dat het geen hulpagentjes waren die nog in opleiding zijn)

Mbman
15-11-05, 21:31
Huh, je bedoelt toch met transitplaten de rode platen met witte letters ?

Daar rijden wij (broer en ik) al meer dan een jaar mee en ook al geregeld gecontroleerd geweest (die dingen zijn agent-magneten :lol: ), maar nooit een probleem gehad ;)

Caesar2
15-11-05, 21:46
Huh, je bedoelt toch met transitplaten de rode platen met witte letters ?

Daar rijden wij (broer en ik) al meer dan een jaar mee en ook al geregeld gecontroleerd geweest (die dingen zijn agent-magneten :lol: ), maar nooit een probleem gehad ;)

Jep idd. Een van die agenten was (en ik veronderstel nog steeds) hoofdinspecteur bij één van de Antwerpse politiezones. :? Zo iemand moet dan respect afdwingen bij de burgers :roll:

gTa
15-11-05, 21:59
Op een ander forum (waar veel agenten zitten) ben ik ooit eens in discussie getreden over het fenomeen transitplaten. (Zelf hebben wij dit toegepast voor de invoer van onze Chevy, een aantal jaar geleden, dus ik kende het systeem uit eigen ervaring). Die agenten bleven bij hoog en laag beweren dat je als Belg niet met buitenlandse nummerplaten mag rijden, zelfs als het transitplaten zijn. En ze hebben daar dan een hoop wetsartikels bijgesleurd om dat zogezegd te staven. Uiteindelijk heb ik de discussie opgegeven, aangezien er geen discussiëren meer aan was. Op zo'n moment denk je dan : zijn dat diezelfde agenten die "kennis" zouden moeten hebben van het verkeersreglement en ons beboeten als we iets verkeerd doen? :roll: ('t trieste eraan was dat het geen hulpagentjes waren die nog in opleiding zijn)
Dus met andere woorden : als zij gelijk hebben, is er geen énkele legale manier om een auto zélf uit het buitenland naar hier te halen, tenzij op een trailer.

Goe bezig.

- edit -

Meer nog, dan zijn al die mensen die een vennootschap in 't buitenland hebben (vermogensvennootschap of een échte business, maakt niet uit), en daarop een auto in dat land hebben ingeschreven, dus illegaal bezig ? :lolz:

Ik zal maar snel aan enkele vrienden van me zeggen dat ze die auto's in 't buitenland verkopen, je weet maar nooit dat mijnheer de Antwerpse Politiechef ('t is weer toevallig dat 't de chef is van de stad waar die ene politieke partij juist zo hoog scoort ... zou er een verband zijn ?) ze tegenkomt. :D

Caesar2
15-11-05, 22:13
1) Dus met andere woorden : als zij gelijk hebben, is er geen énkele legale manier om een auto zélf uit het buitenland naar hier te halen, tenzij op een trailer.

Goe bezig.

- edit -

2) Meer nog, dan zijn al die mensen die een vennootschap in 't buitenland hebben (vermogensvennootschap of een échte business, maakt niet uit), en daarop een auto in dat land hebben ingeschreven, dus illegaal bezig ? :lolz:

1) Inderdaad, volgens hen is dat de enige illegale manier

2) As a matter of fact, dat kwam ook ter discussie. Het antwoord : (kwam niet van diezelfde man, maar van een andere)

De basisregel is: verblijf je in België => voertuig ook ingeschreven in B.

Uitzondering: voertuig <48uur 'huren' van buitenlandse verhuurder.
Uitzondering: voertuig gebruikt voor uitoefening beroep + voertuig ingeschreven op naam van buitenl eigenaar waarmee bestuurder verbonden is met arbeidsovereenkomst + BTW-attest aan boord.

Indien niet wordt voldaan aan de voorwaarden kan bij een politiecontrole PV worde opgesteld (vanaf 01/03/2004: zware overtreding 2° graad !), eventueel kan ook een fiscaal PV worden overgemaakt aan de douane (ontdoken belasting + 300%) enz...

M.a.w. puntje 2 is beperkt toegelaten, nl enkel tijdens de uitoefening van het beroep. (waarbij de burger natuurlijk zou moeten bewijzen dat hij bezig is met het uitoefenen van zijn beroep, aangezien een politierechter eerder zijn agenten zal geloven dan een gewone burger)

Carlito
15-11-05, 23:05
Dus als ik het goed begrijp is het illegaal voor mij om 2maanden rond te rijden met de wagen van mijn luxemburgse grootmoeder op het moment dat zij met haar dikke kont in een strandstoel hangt op de bahama's....

En de hoop die ik had om constant met een wagen van mijn bomma rond te rijden is al helemaal verwerpbaar ofwat?

Caesar2
15-11-05, 23:08
Dus als ik het goed begrijp is het illegaal voor mij om 2maanden rond te rijden met de wagen van mijn luxemburgse grootmoeder op het moment dat zij met haar dikke kont in een strandstoel hangt op de bahama's....

En de hoop die ik had om constant met een wagen van mijn bomma rond te rijden is al helemaal verwerpbaar ofwat?

Idd. :wink:

Carlito
15-11-05, 23:16
Idd. :wink:

En als ik het nu zo speel dat ik zelf de luxemburgse nationaliteit krijg, en mijn domicilie neem daar? dan moet ik daar een x-aantal tijd per jaar zijn, maar mag dan de rest van het jaar wel rijden met een luxemburgse plaat, of niet?

Caesar2
15-11-05, 23:22
En als ik het nu zo speel dat ik zelf de luxemburgse nationaliteit krijg, en mijn domicilie neem daar? dan moet ik daar een x-aantal tijd per jaar zijn, maar mag dan de rest van het jaar wel rijden met een luxemburgse plaat, of niet?

Da's idd een mogelijkheid, uw domicilie verplaatsen. Qua nationaliteit denk ik dat je zelfs Belg mag blijven, maar daarvoor steek ik mijn handen niet in het vuur. De wagen moet dan wel minstens 6 maanden per jaar op Luxemburgs grondgebied zijn. Tjah regeltjes é.

Carlito
15-11-05, 23:27
Da's idd een mogelijkheid, uw domicilie verplaatsen. Qua nationaliteit denk ik dat je zelfs Belg mag blijven, maar daarvoor steek ik mijn handen niet in het vuur. De wagen moet dan wel minstens 6 maanden per jaar op Luxemburgs grondgebied zijn. Tjah regeltjes é.

Ah, k
Idd regeltjes :)
Mijn oma komt om de 4weken nog eens een weekje in luxemburg ofzo...
Voor de rest staat die wagen gewoon ondergronds in Knokke...dus in principe zijn ze in overtreding. hoewel die agentjes natuurlijk ook niet weten of hij ondergronds staat of in luxemburg...

axeldb
15-11-05, 23:35
Da's pure theorie, en de facto onjuist.
En met een andere auto heeft m'n vader ooit nog een kleine drie maand op tijdelijke Duitse platen rondgereden (reden : de wagen moest ouder worden dan 6 maand om niet als "nieuw" te worden aangezien + 'ie wou wachten tot 't 1 januari was geworden omdat de auto dan voor 't eerst een jaartje later was ingeschreven en dus een jaartje jonger werd). Perfect legaal, nergens verboden. Alleen moet je dan wel tijdelijke platen voor 3 maand halen ginder, en die kosten deftig veel geld.

Afin. Theorie vs. realiteit. ;)

question: met duitse transitplaten mag je toch enkel in duitsland rondrijden? Het woord zegt het toch zelf? Dus dwz platen verhangen wanneer je in eigen land aankomt. Correct me if I'm wrong...

serial
16-11-05, 18:29
ben net bezig een 320d te importeren vanuit duitsland.
2 weken geleden gaan kopen in dortmund, daar transitplaten geregeld voor 2 weken, was volstrekt legaal zeiden ze me.

Ondertussen naar douane geweest met roze formulier (krijg je in verzekeringskantoor), fahrzeugbrief, aankoopfactuur. Die brengen je roze formulier verder in orde.
Morgen moet ik naar keuring met dat formulier. Het is nu nog onduidelijk of ik de nummerplaten moet aanvragen in keuring of nadien bij verzekeringsagent.
Ik post een update zodra ik meer weet :)

Cayenne
22-11-05, 18:18
Werkwijze bij het binnenbrengen van een auto van in de EG naar Belgie :

Als u als particulier een auto in het buitenland koopt, zijn een aantal maatregelen van toepassing. Afhankelijk van de plaats waar u de auto heeft aangekocht kan een verschillende fiscale regeling gelden. We gaan er vanuit dat u een personenauto invoert met de bedoeling om hem in eigen naam in België in het verkeer te brengen. Daaruit volgt dat u bij de douane formaliteiten zult moeten vervullen. Gelieve er ook rekening mee te houden dat de hiernavolgende regeling niet van toepassing is voor een auto die u naar België brengt ter gelegenheid van een verhuis.
Sedert de voltooiing van de Europese interne markt bepaalt het fiscale statuut van het land van aankoop t.o.v. de Europese Unie de aard van de formaliteiten die u moet vervullen om de douane- en fiscale toestand te regelen van een auto die u in het buitenland, als particulier, heeft aangekocht. De voornaamste gevallen zijn samengevat in een tabel.
Nadat u de auto heeft aangegeven zal de douane een vignet 705 kleven op de "aanvraag tot inschrijving van een voertuig" (roze formulier). Op die aanvraag zal zij bovendien vak W geldigmaken en u de aanvraag terugbezorgen. Die aanvraag bezorgt u, na vervollediging, aan de Directie voor de Inschrijving van de Voertuigen die uw voertuig zal inschrijven.

Wanneer u een auto koopt in een andere lidstaat van het BTW-gebied van de EG moet u een onderscheid maken tussen een nieuw aangekochte wagen of een andere. In vaktermen wordt dit een intracommunautaire verwerving genoemd. Op basis van de BTW-wetgeving zal de douane uw auto als nieuw beschouwen wanneer:

de levering gebeurt binnen de zes maanden na de eerste ingebruikname
EN

de auto maximum 6000 km op de teller heeft op het tijdstip van de levering
Bij aankoop van een nieuwe auto of een niet nieuwe auto moet u steeds formaliteiten vervullen op een Belgisch douanekantoor (naar keuze). Als het gaat om een nieuwe auto moet u verder een bijzondere BTW-aangifte(446) indienen. Bij de aankoop van een niet nieuwe wagen moet u geen aangifte doen maar moet u zich toch naar het douanekantoor begeven. Dit laatste is vereist om het vignet 705 te verkrijgen dat de douane op de aanvraag tot inschrijving kleeft. Aangezien het gaat om een intracommunautaire verwerving moet u geen rechten bij invoer betalen. In België is de BTW slechts verschuldigd indien het gaat om een nieuwe auto. Tenslotte merken we nog op dat het begrip nieuwe auto kan verschillen naar gelang de wetgeving die van toepassing is.
Voorbeeld 1

N.B. de gebruikte data vallen allen binnen hetzelfde kalenderjaar
U koopt in Barcelona een tweedehands voertuig aan op 18/10. Het voertuig is voor de eerste keer in het verkeer gebracht op 15/3. U neemt een verzekering voor het voertuig en laat het op uw naam in Spanje inschrijven in een tijdelijke reeks zodat u met het voertuig naar België kunt rijden. U gaat het voertuig zelf ophalen op 20/10. Op dat ogenblik heeft het voertuig 5500 km op de teller staan. Wanneer u zich in België met de auto op het douanekantoor aanbiedt staan er ondertussen 6900 km op de kilometerteller. De intracommunautaire verwerving van het voertuig is in België in uw hoofde belastbaar en vindt plaats op 20/10. De douane zal de auto als nieuw beschouwen omdat het aantal kilometers telt op het tijdstip van levering van het voertuig aan de koper.
Voorbeeld 2

N.B. de gebruikte data vallen allen binnen hetzelfde kalenderjaar
U koopt op 18/10 in Frankrijk een tweedehands voertuig aan dat op dat ogenblik 7000 km op de teller staan heeft en dat voor het eerst in gebruik werd genomen op 15/05. U neemt het voertuig onmiddelijk mee op een aanhangwagen. Bijgevolg moet de BTW het voertuig als nieuw beschouwen. U geeft de intracommunautaire verwerving echter slechts aan op 25/11 (meer dan 6 maanden na de eerste ingebruikname) op een Belgisch douanekantoor. De intracommunautaire verwerving is toch belastbaar met Belgische BTW vermits het voertuig reeds op 18/10 aan u werd geleverd en het op dat tijdstip nieuw was inzake BTW. Het tijdstip om te bepalen of het voertuig al dan niet nieuw is inzake BTW, is het tijdstip waarop het geleverd wordt.
Top (http://fiscus.fgov.be/interfdanl/burgers/wagen_kopen/index.htm#)

fase actie
1 binnenkomen in
België na aankoop auto in een andere lidstaat zich altijd aanbieden op een Belgisch douanekantoor (naar keuze)
2 voor te leggen stukken op het douanekantoor indien dan
nieuwe auto bijzondere BTW-aangifte inzake intracommunautaire verwerving van nieuwe vervoermiddelen (446)
aankoopfactuur (of aankoopbewijs) en eventuele andere handelsdocumenten
in voorkomend geval origineel buitenlands inschrijvingsbewijs
aanvraag tot inschrijving van een voertuig waarvan de rubrieken T behoorlijk zijn ingevuld

niet nieuwe auto aankoopfactuur (of aankoopbewijs) en eventuele andere handelsdocumenten
in voorkomend geval origineel buitenlands inschrijvingsbewijs
aanvraag tot inschrijving van een voertuig waarvan de rubrieken T behoorlijk zijn ingevul

3 betalen van de BTW indien dan
nieuwe auto 21 % op de aankoopwaarde eventueel verhoogd met bepaalde kosten*
niet nieuwe auto geen BTW te betalen
4 douane kleeft vignet 705 op aanvraag tot inschrijving
(roze formulier) de douane maakt vak W van de aanvraag geldig de douane geeft u de aanvraag terug
5 u bezorgt de aanvraag aan de Directie voor de Inschrijving van de Voertuigen(D.I.V.) die de inschrijving aflevert

*De maatstaf van heffing voor de BTW wordt bepaald door de factuurwaarde van het goed verhoogd met alle kosten tot op de plaats van bestemming

gTa
22-11-05, 18:51
question: met duitse transitplaten mag je toch enkel in duitsland rondrijden? Het woord zegt het toch zelf? Dus dwz platen verhangen wanneer je in eigen land aankomt. Correct me if I'm wrong...
Het zijn geen transitplaten, het zijn "tijdelijke" platen. Wordt gewoon in de omgangstaal verkeerdelijk "transitplaten" genoemd.

En neen, ze gelden dus voor de ganse transit, dus tot aan jouw deur. Zou nogal stom zijn om transitplaten te maken die maar tot aan de grens gelden, omdan voor het stuk grens-thuis op geen énkele manier legaal met de auto tot aan je garage te kunnen rijden... ;)

gTa
22-11-05, 18:52
ben net bezig een 320d te importeren vanuit duitsland
Ik heb er de laatste maand een 328CiA en een 525dA op zitten. :D Allebei geregeld in maximaal een half uurtje, het afhalen niet meegerekend. De '3 moet nog naar hier worden gebracht, en dat zal net zoals de inmiddels meer dan 60 andere reeds geïmporteerde auto's gebeuren op de platen van een andere Belgische auto, zoals altijd. ;)

gTa
22-11-05, 18:54
Het is nu nog onduidelijk of ik de nummerplaten moet aanvragen in keuring of nadien bij verzekeringsagent.
Ik post een update zodra ik meer weet :)
Hoeft niet, dat weten we. Voor een geïmporteerde wagen is dat niet anders dan voor een wagen die reeds in België was.

Als je je inschrijvingsformulier verzendt naar de DIV, kan je dus aankruisen "Nieuwe plaat" of "Bestaande plaat". Kruis je 't eerste aan, dan zal je een nieuwe plaat worden opgestuurd. Als je 't tweede aankruist schrijf je je auto in op een reeds op de naam van dezelfde inschrijvende persoon geregistreerde nummerplaat.

Je kan ook met 't inschrijvingsformulier naar een DIV-kantoor gaan. Daar geef je 't af, en krijg je (als je "Nieuwe plaat" aankruiste) meteen een nieuwe nummerplaat mee.

Blue Darkness
07-12-05, 23:19
wat met een auto die verbouwd is en in duitsland wel voldoet aan de TÃœV-keuring, maar hier eigenlijk niet aan de eisen van de goca...

bv spoorverbreders kunnen in sommige gevallen in duitsland wel, hier nooit.
:?

Dragon
08-12-05, 17:20
Seg Gta, als je nu een particuliere wagen wil kopen in Duitsland is dat aan te raden? Vergt dit juist dezelfde procedure als beschreven?

gTa
08-12-05, 17:59
Op 't tweede : yep. Op 't eerste : even riskant als er eentje in België halen. ;)

D Squaloid
11-12-05, 15:44
Na het zien van een bijzonder interessante Audi A3 in Duitsland, mailde ik de verkoper om even contact op te nemen per email. Ik kreeg het volgende terug:

Dear Sir,
My name is John Ferguson I am a sales-agent at ShcSale&HotRiderz Team (www.hotriderz.com).
I'm located in London UK and I can get you free shipping.
This month we are running a non profit business, you can buy our cars at a very
low price.The car is still for sale, as you see in the pictures the car is in perfect conditions, and don't have any accidents.We have with the cars all the legal documents so you can verify the car without problems.
We sell European cars with the steering wheel on the left side.
Look how we will make this transaction to be safe for both of us:
-we will use to ship the car an Escrow Company like SafeOnlineScout Ltd. and if you
want to know more details about this escrow company please check the website
www.safeonlinescout.com. This company will made the shipment full insured,with
tracking number and contract of sale,and we need to sign this contract.
-the merchandise will remain under Safe Online Scout costody for 30 Days
The shipping cannot be stoped if the shipment is out of the senders country limits.
Shipping fees and charges are covered by us.
-after that you will receive the tracking number to verify the shipment online and the contract for sale to sign it.
-the next step is to complete the payment for the initial deposit to one of Safe
Online Scout Ltd. agents located in the United Kingdom. First you need to send 50% from the total amount of the car and the rest after you receive the car. As soon as the confirmation of payment is received, Safe Online Scout Ltd. will deliver the car at your provided address.
-Safe Online Scout Ltd. offers a 7-days return policy. If by any reason, you do not agree with the package content you have 7 days in which you can return it to Safe Online Scout Ltd. You will have a full refund of your money including the transfer fees. If you want to keep the car, you need to send us the rest of the money.
If you agree I will attach you a sample with the contract.
Thank you very much and good luck!
ShcSale&HotRiderz.Inc
+44/07040124860
p.s - if you don't know to talk, or to write in English language, please use
www.altavista.com to translate our text, and yours when you write back to us.

Wat denken jullie ervan? Lulkoek?

gTa, jij hebt ongetwijfeld ook ervaring om een Duitse wagen op naam van de firma te kopen hier in Belgie? Is daar nog iets bijzonder mee?

SuperRace
11-12-05, 15:55
Vorige maand had 'k met mijn vriendin ook zitten kijken op Duitse sites voor een Beetle/Mini, een paar mails gestuurd en we kregen een gelijkaardige mail terug zoals die van jou.

Dan hadden we teruggemaild dat we naar Engeland kwamen, kijken of alles in orde was (papieren, geen schade....) en dat we cash geld zouden meebrengen. Hierop hebben we geen antwoord gekregen...

Lulkoek als je het mij vraagt ;)

jelle
23-01-06, 12:41
idd en meestal gaat dit om wagens die goed uitgerust zijn en merkbaar veel goedkoper zijn dan andere exemplaren dus zoiets vind ik zowiezo al verdacht.

Vorige maand had 'k met mijn vriendin ook zitten kijken op Duitse sites voor een Beetle/Mini, een paar mails gestuurd en we kregen een gelijkaardige mail terug zoals die van jou.

Dan hadden we teruggemaild dat we naar Engeland kwamen, kijken of alles in orde was (papieren, geen schade....) en dat we cash geld zouden meebrengen. Hierop hebben we geen antwoord gekregen...

Lulkoek als je het mij vraagt ;)

jelle
23-01-06, 12:42
Heb eigenlijk een vraagje:

heeft er iemand soms info ivm het importeren van een moto uit Duitsland of een ander EU-land?

Jurzey
23-01-06, 14:53
Wat denken jullie ervan? Lulkoek?

Zo'n diensten als Escrow etc wordt nogal veel gebruikt om mensen af te zetten op internet heb ik eens ergens gelezen op een betrouwbare bron (maar weet niet meer dewelke).

En ik weet niet hoor, een sales-agent dat zoveel spellingsfouten maakt in zijn moedertaal lijkt mij ook maar iets dubieus.

BWS
23-02-06, 21:42
een vraagje,
als je een wagen importeerd vanuit duitsland en deze is van 1983 (bv een Golf GTI) , welke voorwaarden zijn er dan ?
moet deze TUV of/én AU/HU in orde zijn?
of....
alvast bedankt

eddytruiens
25-02-06, 00:47
happy searching & buying... :shock: Maar op welke DUITSE sites (Ã* la belgische autozone.be) zoek je dan wagens?

sibi
25-02-06, 00:50
happy searching & buying... :shock: Maar op welke DUITSE sites (Ã* la belgische autozone.be) zoek je dan wagens?
http://www.mobile.de

Veel plezier ! ;)

MDV2
27-02-06, 15:03
Ook ik overweeg mijn (eerste) auto te importeren uit Duitsland in plaats van hem in Nederland te kopen. De Audi A4 Avant 2.0 FSI Quattro uit 04/05.

Aangezien het mijn eerste auto is heb ik er geen om in te ruilen, in Nederland is het dan zeer gebruikelijk om een korting van circa 10% te verwerven. Zou iemand mij kunnen vertellen of dit ook het geval in Duitsland is?

Bij voorbaat dank :)

Roughneck
27-02-06, 16:11
Blijkbaar - mits nieuwe regelgeving die het bemoeilijkt auto's uit Duitsland te importeren - is het makkelijker om de auto op "transit"platen gekeurd te krijgen als op garageplaten.

Zou dit kunnen en wat kost zo'n transitplaat? (3 maanden bijv.)

Nemo
28-02-06, 13:25
weet misschien iemand een bmw garage in duitsland niet ver van de belgische grens waar ze véél occasie"s verkopen?want ik wil morgen een kijkje gaan nemen in duitsland

Caesar2
28-02-06, 13:55
weet misschien iemand een bmw garage in duitsland niet ver van de belgische grens waar ze véél occasie"s verkopen?want ik wil morgen een kijkje gaan nemen in duitsland

BMW Kohl in Aken. Met in totaal zo'n 650 personeelsleden kunnen ze wel al een paar auto's verkopen. :lol:

Nemo
28-02-06, 15:39
BMW Kohl in Aken. Met in totaal zo'n 650 personeelsleden kunnen ze wel al een paar auto's verkopen. :lol:

ja daar ga ik zeker een kijkje nemen

MDV2
28-02-06, 17:32
ja daar ga ik zeker een kijkje nemen

Welke serie heb je in gedachte? :)

Nemo
28-02-06, 17:36
1serie ik wil een 120d kopen met zoveel mogelijke opties

bmwM-optic
28-02-06, 19:50
www.kohl.de (http://www.kohl.de)

die hebben verschillende vestigingen in de buurt van aken en ook in aken zelf.
Succes :wink:

Nemo
28-02-06, 19:53
merci. IK ga morgen op de terugweg ook is kijke bij BMW brussels in evere.Die hebbe precies ook véél 1serie"s

yveslateur
02-03-06, 14:13
Hallo

Het is me duidelijk dat een wagen invoeren uit Duitsland niet moeilijk is.
Je vraagt daar tijdelijke transit platen aan.
Passeert via duane, met alle formaliteiten.
En je laat hier de wagen keuren.
Maar wat me niet duidelijk is, kan je hier die wagen laten keuren met die tijdelijke transitplaten, die op moment van keuring nog geldig moeten zijn of hoe zit dat. Of heb je sowieso garage platen nodig?

Alvast bedankt

Yves

yveslateur
02-03-06, 14:37
Oh ja en nog een vraagske, waar haal ik in duitsland van die transit platen?

Thx Yves

leon
15-03-06, 23:05
ik heb mij audi laten importeren uits duitsland, via Carimportservice.nl
Echt allemaal goed geregeld op een nette en correcte manier.

gewoon geen addertjes onder het gras, alleen maar financiele voordelen
kan het ieder aanraden :lol:

dit is de link van hun website: http://www.carimportservice.nl

succes ermee

leon

Nemo
18-03-06, 14:43
dit trek wel verdacht véél op reclame

Carlito
18-03-06, 14:49
ik heb mij audi laten importeren uits duitsland, via Carimportservice.nl
Echt allemaal goed geregeld op een nette en correcte manier.

gewoon geen addertjes onder het gras, alleen maar financiele voordelen
kan het ieder aanraden :lol:

dit is de link van hun website: http://www.carimportservice.nl

succes ermee

leon

Gaan we vooral doen, door een bedrijf in nederland laten importeren, en dan zelf van nederland naar belgie importere :lol:

azer
22-03-06, 21:05
ik ben ook van plan om een auto vanuit nederland naar belgie te importeren. Maar bij deze wagen is nog wat werk aan , en hij rijdt momenteel niet meer.

dus als ik alles goed begrijp moet ik deze wagen:

-ophalen met een autotransporter
-bij de douane stoppen om:
-een 705 vignet
-de aankoopfactuur voorleggen
-het buitenlands inschrijvingsbewijs voorleggen
-een aanvraag om inschrijving van het voertuig voorleggen

-naar keuringsstation met deze wagen met handelaarsplaten op autotransporter
-verzekering en nummerplaat aanvragen

is dit correct of heb ik iets over het hoofd gezien?
en waar kan ik de papieren krijgen die ik moet voorleggen bij de douane?

alvast bedankt
Tom

t3brazil
24-03-06, 14:30
ik ben bezig met een volkswagen westfalia.
ik vraag me af of het mogelijk is om hem als oldtimer in te schijven
hij van 1980

alvast bedankt
T3 brazil :) :jumping:

bt.
24-03-06, 14:41
ik ben bezig met een volkswagen westfalia.
ik vraag me af of het mogelijk is om hem als oldtimer in te schijven
hij van 1980

alvast bedankt
T3 brazil :) :jumping:

Van 1980 = 26 jaar oud, dus in theorie moet dat zeker mogelijk zijn ;)

Al raad ik toch aan hem als classic in te schrijven, als oldtimer zit je direct met ettelijke beperkingen!

t3brazil
29-03-06, 15:58

Al raad ik toch aan hem als classic in te schrijven, als oldtimer zit je direct met ettelijke beperkingen!

dit is het antwoord

Geachte,:jumping:

Om als old-timer te kunnen worden ingeschreven, dient het voertuig sedert meer dan 30 jaar in gebruik zijn genomen. Dit is bepaald conform art. 2 , 7° van het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement betreffende de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens evenals hun veiligheidstoebehoren dienen te voldoen.

Met vriendelijke en verkeersveilige groeten :evil:

Frankie Loosveld
29-03-06, 16:00

een Westfalia is een kampeerwagen, en valt onder de reglementeringen van lichte vrachtwagen.

bt.
29-03-06, 16:03
hm...

Van die 30 jaar, dat verwondert me, dan ben ik slecht geïnformeerd ;)

Dat een Westfalia een halve camionette was wist ik niet ;)

Frankie Loosveld
29-03-06, 16:05
hm...

Van die 30 jaar, dat verwondert me, dan ben ik slecht geïnformeerd ;)

Dat een Westfalia een halve camionette was wist ik niet ;)

heel slecht geïnformeerd blijkbaar. de wet is duidelijk, 25 jaar geldt enkel voor personenwagens en voertuigen voor dubbel gebruik.

bt.
29-03-06, 16:09
heel slecht geïnformeerd blijkbaar. de wet is duidelijk, 25 jaar geldt enkel voor personenwagens en voertuigen voor dubbel gebruik.

Dan is de reden dezelfde als die andere: 'dat ik niet wist dat een Westfalia een halve camionette was'

De firma dankt u niettemin voor uw deskundige bijdrage.

Frankie Loosveld
29-03-06, 16:11
Dan is de reden dezelfde als die andere: 'dat ik niet wist dat een Westfalia een halve camionette was'

De firma dankt u niettemin voor uw deskundige bijdrage.

of jij nu wist dat een Westie een halve camionette was of niet, 't blijft een kampeerwagen. en dat is geen personenwagen of voertuig voor dubbel gebruik. ik snap anderzijds de bekommernis van de vraagsteller niet echt. waarom moet zo'n ding ingeschreven worden als oldtimer? de verkeersbelasting is niet hoger dan 110 €.

xit2050
29-03-06, 16:23
of jij nu wist dat een Westie een halve camionette was of niet
17505

Sorry Frankie, maar dit is een Westie ofwel West Highland White Terrier

en dat op een autoforum, foei

Frankie Loosveld
29-03-06, 16:41
17505

Sorry Frankie, maar dit is een Westie ofwel West Highland White Terrier

en dat op een autoforum, foei

truttenlikkers interesseren me geen bal. als autoliefhebber zou je minstens op de hoogte moeten zijn dat in de UK een Westfalia gemakkelijkheidshalve Westie genoemd wordt, omdat daar vrij veel Devon-conversies rondrijden.

xit2050
29-03-06, 16:47
als autoliefhebber zou je minstens op de hoogte moeten zijn dat in de UK een Westfalia gemakkelijkheidshalve Westie genoemd wordt, omdat daar vrij veel Devon-conversies rondrijden.

als Frankie zou je minstens op de hoogte moeten zijn dat ik hier gemakkelijkheidshalve met uw voeten aan 't spelen ben (geurvreters iemand?).

truttenlikkers interesseren me geen bal.

Kan ik die bal dan hebben, mijne Westie speelt daar graag mee

t3brazil
30-03-06, 12:19
of jij nu wist dat een Westie een halve camionette was of niet, 't blijft een kampeerwagen. en dat is geen personenwagen of voertuig voor dubbel gebruik. ik snap anderzijds de bekommernis van de vraagsteller niet echt. waarom moet zo'n ding ingeschreven worden als oldtimer? de verkeersbelasting is niet hoger dan 110 €.

goededag heren :lol:

nu een woord uitleg .ik ben bezig met een westfalia aan het opzetten.maar om een beetje legaal mee te kun rond rijd had, ik dus idee om als oldtimer in te schrijven en als hij klaar is de normaal keuring te doen.

Met vriendelijke groeten T3brazil
:jumping:

ps.de verkeersbelasting van oldtimer is maar 26 €.

Frankie Loosveld
30-03-06, 14:04
ps.de verkeersbelasting van oldtimer is maar 26 €.
26,50 € + opdeciemen voor de gemeente maakt 29,15 €.

SPeeDyBoY
02-04-06, 10:42
hallo kerels,
Ik ben jongen van 21, die net zn droomcrx (1ste auto, 1ste verzekering) in nederland gevonden heeft. Nu wil ik hem importeren, maar zit ik nog met een paar vragen.
Ik heb geen platen voor de auto, is het mogelijk de auto te laten keuren met de originele eigenaar zn nederlandse platen hier in belgië? De reden is auto is getuned, en de nederlandse keuring blijkt een heel stuk minder streng dan de belgische, dus ik wil eigenlijk wel zeker zijn dat hij er hier doorraakt.
de auto is van 93, dus gelijkvormigheidsattest moet ik waarschijnlijk nog aanvragen via importeur (nederland? belgië?)
Ik weet zowiezo al dat hij op 1 punt afgekeurd gaat worden (hij heeft weggewerkte deurgrepen, en dat is in belgië al verboden) maarja ben van plan hem daarna bij de plaatselijke garage binnen te doen om hem keuringsklaar te krijgen helemaal, dat hij bij de herkeuring er zeker door is op alle punten. (iemand ervaring hiermee dat merkgarages dit willen doen? Want de auto is niet bij hun aangeschaft dan)

als laatste nog een rare vraag. de auto heeft grotere velgen en bandenmaat dan belgische standaard, maar in nederland blijkt volgens de verkoper geen bandenmaat op de papieren te staan, is het mogelijk da auto dan hier in te voeren met die bandenmaat, zonder dat de keuring moeilijk doet??? (wil niet op het laatste moment nog is standaard banden en velgen gaan zoeken)

Zou fijn zijn als iemand mij kon helpen, want ik wil volgende week een afspraak maken voor hem te kopen en regelingen te treffen ivm invoer, keuring ed..