PDA

Bekijk Volledige Versie : Renault Clio RS

Peterke
02-08-07, 19:09
Een verslagje geschreven door een vriend van me die de Clio eens een dagje mocht 'lenen'...

Uiterlijk.

De nieuwe Clio ziet er verre van slecht uit. Ik persoonlijk vind de derde generatie een pak knapper dan de vorige (waarmee ik toch 2 jaar mee heb gereden). Maar natuurlijk kan het nog altijd beter. Dat hebben ze ook bij Renault Sport begrepen.
Met onder andere een dikkere voorbumper met mistlichten, de 17 duims velgen en de heerlijke racy diffusor achteraan onderscheidt de RS zich duidelijk van de standaard soortgenoten. Ook het koetswerk is lichtjes breder gemaakt. Zeker in de heerlijke blauwe kleur (Monacoblauw als ik me niet vergis) oogst de RS heel wat bewonderende blikken. En ik heb er slechts een dagje mee rondgereden...

Interieur.

Toch wel het grootste minpunt van de vorige Clio. Maar er is een duidelijke verbetering merkbaar. De gebruikte materialen zien er heel wat beter uit, hoewel het nog steeds om plastic gaat. Het geheel ziet ook steviger uit. De sport-versie krijgt nog wat extra aluminium accenten mee (onder andere de pedalen).
De tellerpartij is overzichtelijk, de bedieningen voor radio en cruise control zijn goed bereikbaar... Geen echte minpunten hier.
Maar de grootste verrassing waren toch wel de zetels. Hoewel het hier ging om de standaard exemplaren (er staan Recaro’s op de optielijst, maar de eigenaar vond deze niet comfortabel genoeg om verre afstanden mee te doen) bieden ze toch een enorme steun.
Het stuurwiel tenslotte is ook een speciaal geval in de RS. Bekleed met geperforeerd leder biedt het een lekker gevoel in de hand, zelfs als je wat klamme handjes krijgt. Ook de rode ‘point zero’ markering springt in het oog, hoewel ik het nut er niet echt van inzie.

Prestaties.

De Clio Sport heeft een 2-liter motor onder de motorkap en biedt hiermee 200 pk en 215 Nm koppel. Het betreft hier echter een atmosferisch exemplaar, dus geen turbo zoals in de sportieve Mégane. 200 pk in een Clio’tje... waar gaan we toch naartoe ??
De topsnelheid en de acceleratie heb ik zelf niet uitgetest, maar ik heb me toch uitstekend vermaakt op enkele zuid-Limburgse binnenbaantjes. De motor wordt graag hoog in de toeren gehouden (er gaat zelfs een lampje branden op het dashbord bij het ideale schakelmoment), maar in de lagere toeren gaat het dan iets minder vlot.
Overigens nog een pluspunt is het geluid dat het ding maakt. Onder de 2000 rpm is het nog heerlijk discreet, tussen de 3 en 5000 rpm begint het wat luider te worden, maar eens boven de 5500 rpm begint het echte feest pas. Zoals ik al zei, deze wagen schreeuwt echt om hoog in de toeren gehouden te worden...

Wegligging.

Eigenlijk alweer een positief gegeven. Ik had eigenlijk verwacht dat de RS veel te hard stond afgeveerd. Maar dit blijkt goed mee te vallen. Je kan zonder enige schrik wat sneller over een vluchtheuvel rijden, en ook de oneffenheden in de weg worden goed weggefilterd. Ook de grip in de bochten is prima (hoewel het een enorm nat was die dag, dus ik wil haar nog eens lenen als het droog is  ). Een verbeterd Cup-chassis is al standaard op de Clio R27, en is hopelijk binnenkort ook te vinden op dit blauwe monstertje...
De versnellingsbak daarentegen geeft me een dubbel gevoel. Aan de ene kant is zijn korte spreiding ideaal om een enorme portie pret te hebben op enkele verlaten binnenbaantjes. Maar als je een lange afstand moet rijden over de autosnelweg begint het gebrom van de motor (net geen 4000 rpm in zesde, snelheid 120 km/u) toch wat te irriteren...
Ook de remmen zijn prima. Zelfs na enkele stevige stops (waarbij blijkbaar de 4 knipperlichten gaan branden) is er geen fading merkbaar. Enkel lijkt de kont uit te breken als je aanremt voor een bocht, en dat is in het begin toch wel even wennen.

Prijs & verbruik.

Met een basisprijs van 21.900 euro kan je moeilijk zeggen dat de RS goedkoop is. Maar gezien de fun die je kan hebben in deze wagen is het eigenlijk een koopje. Standaard is de RS goed uitgerust (denk maar aan de 17’ wielen, cruise control, radio/cd, ESP,...). Met als gevolg dat je een redelijk korte optielijst hebt.
Qua verbruik kan ik kort zijn : ergens tussen de 9 en de 28 liter...

Conclusie.

Euh... Een enorme funbak, maar toch prima te gebruiken als daily drive. Enige minpunt is de prijs van de benzine tegenwoordig...

P, nog eens bedankt voor mij je wagentje toe te vertrouwen voor een dag. Ik heb me enorm geamuseerd (en de laatste keer was tijdens een Eran-dag op Zolder), en ik ben echt jaloers op je. Verzorg haar nog goed en laat iets weten hoe de werken vorderen he !