PDA

Bekijk Volledige Versie : rechtzaak 2 jaar na ongeval

Hayes
23-02-07, 16:10
Ik had in mei 2005 een ongeval. Ik moest stoppen voor een pipo (partij 1) die voor me (partij2) een U-turn maakte, waar het niet mocht. De auto achter me (partij3) had dat niet opgemerkt en is hard in m'n koffer geknald. Diegene waarvoor ik moest stoppen is gedraaid, keek even en is toen weggereden.

Resultaat een 2.000 euro kosten. De politie is er bij geroepen en de hele situatie uitgelegd, dus ook met uitleg van partij 1 die wegreed.

Na meer dan een jaar kreeg ik van de verzekering eindelijk een 1800 euro. Dus ik dacht dat alles definitief geregeld was. Nu krijg ik een brief dat de zaak in juni voorkomt, dus meer dan 2 jaar na het ongeval.

Ik kan me niet echt voorstellen dat ikzelf in fout gesteld wordt (het zal eerder een zaak zijn tussen partij 1 en 3 denk ik), maar indien dat zo is, moet ik die 1800 euro teruggeven veronderstel ik???

Faust
23-02-07, 16:26
wat staat er op uw oproepingsbrief?
als je jezelf geen burgerlijke partij gesteld hebt (als schadelijdende derde) denk ik niet dat een uitnodiging krijgt, tenzij je iets ten laste zal worden gelegd (en men u dus van iets beschuldigt)
misschien moet partij 1 zich verantwoorden voor vluchtmisdrijf, men is daar niet mals meer voor

Freude am Fahren
23-02-07, 16:40
Waarschijnlijk word je gewoon verwittigd als benadeelde partij. Anders zou je geen brief krijgen maar een dagvaarding. :wink:

Dat je al vergoed bent voor je schade weet het (politie)parket natuurlijk niet.

't Zal partij 3 wel zijn die wordt vervolgd ...

Freude am Fahren
23-02-07, 16:42
wat staat er op uw oproepingsbrief?

Dat is een goede vraag ! :D

als je jezelf geen burgerlijke partij gesteld hebt (als schadelijdende derde) denk ik niet dat een uitnodiging krijgt

Je kijgt net een uitnodiging om je de kans te geven je burgerlijke partij te stellen. :wink:

Hayes
23-02-07, 17:09
Dat is idd een goed evraag. Zal eens moeten kijken, maar ben 99% zeker dat het geen dagvaarding is hoor. Ik veronderstel dat partij 3 de schade probeert te verhalen op partij 1. Al is die zuiver technisch gezien niet betrokken bij het ongeval.

Faust
23-02-07, 17:11
Je kijgt net een uitnodiging om je de kans te geven je burgerlijke partij te stellen. :wink:
moest dat al niet eerder in de fase van het onderzoek, is blijkbaar al door de raadkamer... of kun je je zo 'laat' nog burgerlijke partij stellen?

Freude am Fahren
23-02-07, 17:22
Dat is idd een goed evraag. Zal eens moeten kijken, maar ben 99% zeker dat het geen dagvaarding is hoor. Ik veronderstel dat partij 3 de schade probeert te verhalen op partij 1. Al is die zuiver technisch gezien niet betrokken bij het ongeval.

Volgens mij is het partij 3 die strafrechtelijk wordt vervolgd wegens een inbreuk op de wegcode.

Stel dat jouw schade nog niet zou zijn vergoed; dan zou je nu naar de politierechtbank kunnen gaan met de vraag partij 3 te veroordelen om jouw schade te betalen (zonder dat je dus zelf een burgelijke procedure moet opstarten).

Freude am Fahren
23-02-07, 17:36
moest dat al niet eerder in de fase van het onderzoek, is blijkbaar al door de raadkamer... of kun je je zo 'laat' nog burgerlijke partij stellen?

Door de raadkamer? Ik neem aan dat het hier gaat om een zaak voor de politierechtbank. Daar komt meestal niet veel raadkamer bij kijken. :wink:

En het is maar wat je 'laat' noemt. Je kan je zelfs nog burgerlijke partij stellen nadat de rechtbank uitspraak heeft gedaan op strafgebied.

Mvg,
FramF

Faust
23-02-07, 17:39
**maakt zich stilletjes uit te voeten in plaats van zich te moeien met zaken waar hij blijkbaar niet veel (meer) van af weet:oops: **
de rechtszaak zal wel van belang zijn voor uw verzekeraar voor zijn regresvordering

Christophe
23-02-07, 17:40

Als het een dagvaarding is zou je ze moeten gekregen hebben van een gerechtsdeurwaarder (tenzij je niet thuis was toen natuurlijk)

Freude am Fahren
23-02-07, 17:45
de rechtszaak zal wel van belang zijn voor uw verzekeraar voor zijn regresvordering

Dat denk ik niet. :D

Hayes is waarschijnlijk vergoed door de verzekeraar van de tegenpartij (of door zijn eigen verzekeraar in RDR).

Regres zal er zeker niet volgen. :wink:

Faust
23-02-07, 18:00
** nu ben ik helemaal weg :? **

Freude am Fahren
23-02-07, 18:02
** nu ben ik helemaal weg :? **

Jij hebt nochtans al de 'beste' vraag gesteld in dit topic: wat staat er in de oproepingsbrief. :wink:

Faust
23-02-07, 18:17
Jij hebt nochtans al de 'beste' vraag gesteld in dit topic: wat staat er in de oproepingsbrief. :wink:
T'is waar verdorie, kzou iedere keer moeten zwijgen als ik over iets klap waar ik niets van afweet: kzou nooit meer moeten gaan werken:lol:

Hayes
28-02-07, 18:00
Ha, zal eens moeten kijken op m'n brief. ben de voorbije dagen 1. druk bezig geweest 2. ziek geweest.