PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe wet broemfietsers cat B

froggie
16-01-07, 14:32
Bromfietsers mogen in bebouwde kom op fietspad

(Belga) Bromfietsers van de categorie B mogen vanaf 1 maart 2007 zelf kiezen of ze in de bebouwde kom het fietspad gebruiken. Nu moeten ze in de bebouwde kom nog op de rijbaan rijden. Dat zeggen de Fietsersbond en de Franstalige zusterorganisatie GRACQ op basis van een Koninklijk Besluit dat op 10 januari in het Staatsblad verscheen. De Fietsersbond noemt de aanpassing onveilig voor de fietsers en vraagt een onderhoud met de minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt.
Het KB waarnaar de Fietsersbond verwijst, stelt dat bromfietsers van categorie B vanaf 1 maart buiten de bebouwde kom verplicht zijn om gebruik te maken van het fietspad en dat ze binnen de bebouwde kom "de vrije keuze" hebben om het fietspad al dan niet te gebruiken. Momenteel moeten bromfietsers categorie B in de bebouwde kom altijd op de rijbaan rijden. De Fietsersbond is niet te spreken over de aanpassing. Zij vrezen voor de veiligheid van de fietsers. "Bromfietsers categorie B hebben een (veel) hogere snelheid dan fietsers. Het snelheidsverschil tussen verschillende weggebruikers op hetzelfde deel van de openbare weg zorgt voor onveiligheid", stellen de Fietsersbond en GRACQ. Bromfietsers categorie B mogen maximum 45 kilometer per uur rijden, terwijl een gemiddelde fietser 15 * 20 kilometer per uur rijdt.

Bron De standaard

Jupke
16-01-07, 14:51
vind ik ook maar een absurde aanpassing :?

knight-rider
16-01-07, 14:59
In den tijd dat ik nog eene brommer had (klasse B) reeds ik daarmee altijd op het fietspad, als d'r een was ten minste. :oops:

Jupke
16-01-07, 15:08
Das ook waar, in de bebeouwde kommen zijn de fietspaden op 1 hand te tellen denk ik.

tuscani
16-01-07, 15:19
nieuw voor mij. ik dacht dat je als brommer (klasse A en B) verplicht op het fietspad moest rijden.
In mijnen tijd was dat toch zo.:lol:

bobo
17-01-07, 04:26
als ze die maximum snelheid eens optrekken naar 50, zij blijer en wij minder gesakker als je achter eentje hangt

nu rijden ze vaak aan de rechterkant van de baan om de auto's voorbij te laten en dan kunnen ze gewoon hun rijvak opeisen