PDA

Bekijk Volledige Versie : Nog maar 4 op de 10 kandidaten slagen voor nieuw rijexamen

Hans
28-12-06, 15:46
BRUSSEL - Sinds de invoering van het nieuwe rijexamen op 1 december slagen nog maar vier op de tien kandidaten. Voordien waren dat zes op de tien kandidaten.
Dat stelt VAB vast op basis van informatie van rijschoolinstructeurs, examinatoren en kandidaat-bestuurders. ,,Het examen is zwaarder geworden en veel kandidaten zijn onvoldoende voorbereid'', stelt VAB-woordvoerder Maarten Matienko aan Belga.

Sinds 1 december is het praktijkexamen voor het behalen van rijbewijs B hervormd. Zo worden de maneuvers niet langer op privé-terrein uitgevoerd, maar zijn ze geïntegreerd in het examen op de openbare weg. Bedoeling is om de werkelijke rijvaardigheid van de kandidaat-bestuurder te evalueren. Het examen duurt nu ook langer dan vroeger.

VAB vindt het vernieuwde rijexamen op zich een verbetering, maar stelt vast dat veel kandidaat-chauffeurs niet goed voorbereid zijn. De automobilistenorganisatie heeft verscheidene voorstellen om kandidaten beter voor te bereiden.
bron: www.nieuwsblad.be

fijn vooruitzicht voor mij en m'n leeftijdsgenoten :(

Stefanus
28-12-06, 15:51
't Is een examen, geen uitstapje.

MPower
28-12-06, 15:52
Ik ben pro, laat het een uitdaging zijn om bij die 4 te zijn.

Sega
28-12-06, 15:55
Niet slecht.

Een moeilijk examen kan ik enkel toejuichen...

Wat er wel zou moeten komen is een herexamen voor de oudere chauffeurs. Je weet wel... Diegene die hun rijbewijs zonder boe of bah zomaar konden afhalen.

jurgenppp
28-12-06, 16:17
Bof ik even dat ik in oktober kon gaan :)
Raar, had gehoord dat je echt veel plaats kreeg om te parkeren en dat het keren in een smalle straat op een plaats was waar amper auto's komen (voor het examencentrum voor Haasrode in ieder geval)

Maxime
28-12-06, 16:36
Er staat mij wat te wachten... :lol:

fijn vooruitzicht voor mij en m'n leeftijdsgenoten :(

Inderdaad. :|

sepultura
28-12-06, 17:03
We sulle wel sien.

Carlito
28-12-06, 17:04
Groot gelijk.

Ik vond mijn examen veel te gemakkelijk.

Dastof
28-12-06, 17:06
Geen probleem mee!

Ik heb men rijbewijs al :party:.

:D

DRIVER-W
28-12-06, 17:07
Als ik niet geslaagd ben de eerste keer ga ik wel de rest van mijn leven met de bus, als vergeldingsmaatregel :x :wink:

ModaleTurk
28-12-06, 17:08
Het slaagcijfer is hoger dan op univ, valt goed mee dus. :wink:

Carlito
28-12-06, 17:08
Als ik niet geslaagd ben de eerste keer ga ik wel de rest van mijn leven met de bus, als vergeldingsmaatregel :x :wink:

De enige die je daarmee straft is jezelf hoor :lol:

ModaleTurk
28-12-06, 17:09

... en misschien een zegen voor ons. :wink:

DRIVER-W
28-12-06, 17:12
Ik hoop dat iemand het sarcasme in mijn post opmerkt. Voor degenen die dit niet zien, ik zal wel zorgen dat ik geslaagd ben :grin:

Atenza
28-12-06, 17:17
Of er nu 4 op 10 of 8 op 10 van de eerste keer slagen heeft helemaal geen belang.
Dit is denk ik het enigste examen in België dat je onbeperkt opnieuw kan afleggen.

Hoe minder er van de eerste keer slagen, hoe meer ze eraan verdienen.

Conclusie: kassa-kassa is het enige wat telt. :?

Kartfreak
28-12-06, 17:24
De inhoud van het examen nu is beter. Als je vroeger met de rijschool ging, kon je niet eens parallel parkeren, terwijl dit nu waarschijnlijk beter wordt aangeleerd.
Toen ik ging keek ik enkel op de paaltjes om te parkeren, zoals mij werd aangeleerd op de rijschool. De eerste keer dat je dan ergens in het stad staat om te parkeren, sta je daar dan wel mooi...

Ik kan dit dus enkel toejuichen zoals de meeste hier!
Wat het financiële aspect betreft, dit klopt enigsinds. Maar ik denk toch niet dat het zover is gekomen dat dit het enige is wat telt of het belangrijkste zou zijn... Laat ons alvast hopen van niet!

Jakkel
28-12-06, 17:27
Of er nu 4 op 10 of 8 op 10 van de eerste keer slagen heeft helemaal geen belang.
Dit is denk ik het enigste examen in België dat je onbeperkt opnieuw kan afleggen.

Hoe minder er van de eerste keer slagen, hoe meer ze eraan verdienen.

Conclusie: kassa-kassa is het enige wat telt. :?

Dat is de bedoeling, de kassa spijzen.
Mijn motorrijbewijs heeft mij in totaal 650 euro gekost vorig jaar, belachelijk duur gewoonweg, en ik was dan nog van de eerste keer geslaagd, zowel voor de theorie als de praktijk. Wat moet dat gaan kosten als je eens een keer of twee bist? Leuk voor de minder bedeelden onder ons die met een moto willen gaan rijden.

Ik had ervoor reeds een jaar ervaring gehad met een 125cc handgeschakelde motorfiets, daarvoor voldeed m'n autorijbewijs. 't Rijdt nochthans net hetzelfde. Dikke geldklopperij.

wannes
28-12-06, 17:38
De inhoud van het examen nu is beter. Als je vroeger met de rijschool ging, kon je niet eens parallel parkeren, terwijl dit nu waarschijnlijk beter wordt aangeleerd.
Toen ik ging keek ik enkel op de paaltjes om te parkeren, zoals mij werd aangeleerd op de rijschool. De eerste keer dat je dan ergens in het stad staat om te parkeren, sta je daar dan wel mooi...

Ik kan dit dus enkel toejuichen zoals de meeste hier!
Wat het financiële aspect betreft, dit klopt enigsinds. Maar ik denk toch niet dat het zover is gekomen dat dit het enige is wat telt of het belangrijkste zou zijn... Laat ons alvast hopen van niet!
echt hé, ik weet het nog goed...dat parkeren dat werd echt als bij een robot ingeoefend..."rij met je voertuig tot je gelijk staat met de deurstijl...draai dan x aantal keer aan je stuur...rij dan achteruit tot de paal gelijk staat met een ander onderdeel van de auto ...draai dan terug x aantal keer aan je stuur , en rij nu vooruit...en pats je stond erin...in de praktijk stond mijn deurstijl wel net op een andere plaats en mijn omwentelingen van mijn stuur kwamen net op een ander punt terecht:? maar ik was er wel van de eerste keer door:wink:

Kartfreak
28-12-06, 18:01
Ah, bij mij was het nog anders. Niet met x aantal keer aan het stuur te draaien wel met te kijken of je al dan niet een bepaald paaltje zag... Veel leer je er idd niet van bij spijtig genoeg. Maar ik was toch ook van de eerste keer erdoor gelukkig!

Hopelijk verandert dat nu toch. Hoewel ik in de familie hoorde ik bij kerst dat je 2 parkeerplaatsen kreeg om parallel in te parkeren. Dan moet je al vieze dingen doen om er niet in te raken natuurlijk...

Bram S
28-12-06, 18:20
Ik zat dus bij die 4 op de 10. :D

Bram S
28-12-06, 18:29
Hopelijk verandert dat nu toch. Hoewel ik in de familie hoorde ik bij kerst dat je 2 parkeerplaatsen kreeg om parallel in te parkeren. Dan moet je al vieze dingen doen om er niet in te raken natuurlijk...

't Is inderdaad zo dat je méér dan voldoende ruimte krijgt. Maar 't moet wel in één vlotte S-beweging gebeuren, dus niet achteruit-vooruit-achteruit-vooruit-achteruit-vooruit.

knight-rider
28-12-06, 18:50
Theorie was ik ook van den eerste keer geslaagd (is wel al geleden van 2001) en voor de praktijk (in 2002) was ik voor het eerste deel (parkeren en zo op het terrein van de reischool) ook van den eerste keer geslaagd. En dat allemaal zonder rijschool! Ik kon al parkeren en al voor ik mij examen had afgelegd.
Maar dan op de weg, daarvoor ben ik 4 keer (de laatste 2 keren met rijschool) moeten terug gaan omdat die uilskuikens altijd dingen uitvonden die niet eens gebeurd waren!!
Den eerste keer dat ik met die persoon van de rijschool reed zei hem dat ik perfect reed en hij mij eigenlijk niks meer kon bijleren. En toch was ik er de volgende keer weer niet door.
De laatste keer examen op de weg had ik den hoofdexaminator, en die zei op het einde dat alles perfect was en dat hem niet begreep dat ik zoveel keren ben moeten terug gaan :shock:

Alexanderr
28-12-06, 18:51
hoe minder prutsers op de baan, hoe beter

het examen was toch al niet echt moeilijk te noemen .. dit zal ook wel meevallen

olivierooo
28-12-06, 18:52
hoe minder prutsers op de baan, hoe beter

het examen was toch al niet echt moeilijk te noemen .. dit zal ook wel meevallen

Denk het ook.:)

Allesinds een goede regeling imo.

will
28-12-06, 22:07
Wat er wel zou moeten komen is een herexamen voor de oudere chauffeurs. Je weet wel... Diegene die hun rijbewijs zonder boe of bah zomaar konden afhalen.

Niet veralgemenen aub. Ik heb ook nog mijn rijbewijs mogen gaan afhalen, zonder boe of ba (zonder h zelfs:wink: ) maar ik heb wel 6 examens afgelegd alvorens in 't echt te mogen rijden.
(1. psycho-technisch examen bij Touring, 2. theoretisch examen bij Touring, 3. praktisch examen bij Touring, 4. terug psycho-technische proeven plus medische controle van werkgever, 5. terug theoretisch examen bij werkgever en 6. terug praktisch examen bij werkgever, dat was de toenmalige RTT)

BMWFREAK
28-12-06, 22:25
ik mag binnen 5 weken mijn examen doen:cry:
erg motiverend zulke berichten

info@asc-online.be
28-12-06, 22:29
Ok, hoofdreden zal wel kassa-kassa zijn, maar ik vind het eigenlijk niet negatief.

Ik zie toch dat de grote meerderheid eigenlijk niet kan rijden...

Anderzijds, kunnen rijden komt door ervaring, en hoop dat het geen vals veiligheidsgevoel geeft : "Nu is het moeilijk, dus als ik nu slaag kan ik wel echt rijden".... en men zichtzelf gaat overschatten ...:?

servaski
28-12-06, 22:59
Ik denk dat het ook een welles nietes spelletje word tussen de regering en de rijscholen. En na 3 weken al met zo'n cijfers afkomen is spectaculair en waarop zijn ze gebaseerd vraag ik mij af.

Waar ik de mensen van de VAB wel gelijk heeft dat maneuvers vroeger appart waren en nu 1 geheel dus ja de kans dat ge rapper buist is reeel.

Wat men er ook aan verandert er zal wel altijd discussie blijven het enige dat telt is ervaring en die doet men alleen maar op door veel te rijden.

will
28-12-06, 23:08
Om een idee te geven over hoe de testen vroeger waren een paar voorbeeldjes, zowel bij Touring als door de RTT examinator moest men stoppen op een redelijk steile bergop, de handrem aanzetten en er werd een lucifersdoosje achter een wiel gelegd, dan moest men terug vertrekken (met de handrem) en het doosje mocht niet geraakt worden. Parkeren en dergelijke was ook 'in real situations', dus tussen wagens die geparkeerd stonden langsheen het trottoir, geen paaltjes of dergelijke op een afgesloten terrein. Verder ook achteruit een straat uitrijden en een dwarsstraat inrijden zonder meer dan zo'n 1/2 meter van het trottoir weg te gaan.

Tigra
28-12-06, 23:09
Wat ik mij afvraag...

De maneuvers doen ze nu blijkbaar gewoon in het verkeer en niet meer tussen de paaltjes. Dat wist ik dus niet. Hoe doen ze dan het achteruitrijden tussen de paaltjes van vroeger? En wat als er een paljas bij het inparkeren niet tegen het paaltje van vroeger maar tegen iemands auto aanzit? :?

NineEleven
28-12-06, 23:16
dat is dan wel k*t ja. zolang ik geen brokken ga maken boeit het me niet :P

Kartfreak
28-12-06, 23:28
En wat als er een paljas bij het inparkeren niet tegen het paaltje van vroeger maar tegen iemands auto aanzit? :?
Rij je met de rijschool is dit voor de rekening van de rijschool.
Rij je met je eigen wagen of de wagen van je ouders is dit voor jezelf.

Vrij logisch lijkt me... Er wordt dus gewoon gekeken wie de verzekeraar is van de wagen in kwestie.

Sega
29-12-06, 02:29
Niet veralgemenen aub. Ik heb ook nog mijn rijbewijs mogen gaan afhalen, zonder boe of ba (zonder h zelfs:wink: ) maar ik heb wel 6 examens afgelegd alvorens in 't echt te mogen rijden.
(1. psycho-technisch examen bij Touring, 2. theoretisch examen bij Touring, 3. praktisch examen bij Touring, 4. terug psycho-technische proeven plus medische controle van werkgever, 5. terug theoretisch examen bij werkgever en 6. terug praktisch examen bij werkgever, dat was de toenmalige RTT)

Dan is dat dus niet zonder boe of ba hé. (nu eens zonder h :D) Heb je deze examen moeten ondergaan voor een gewoon B rijbewijs?

En neen... Ik veralgemeen zeker niet! Iedereen die zonder iets of wat van examen z'n rijbewijs heeft gekregen, zou een examen moeten krijgen. Er zijn teveel slechte chauffeurs op de baan. En daarmee wil ik niet zeggen dat ikzelf de perfecte chauffeur ben! Iedereen maakt al eens een foutje. Daarom ook dat je niet 100% moet halen om de tests.

Als ik sommige kennisen zie rijden en ik maak hen erop attent dat ze ergens een fout begaan, dan schrikken ze dat hun manouvre volgens het regelment niet mag... Da's erg! :O

Caractere
29-12-06, 14:19
rijbewijs was en is veel te gemakkelijk. als ik zie wat er slaagt ....

alleen al die rompslomp van opleidingen en zever is er teveel aan.

voila, een korte ongefundeerde mening ... moet ook es kunnen :lol:

Stevy
29-12-06, 14:45
Wat ik mij afvraag...

De maneuvers doen ze nu blijkbaar gewoon in het verkeer en niet meer tussen de paaltjes. Dat wist ik dus niet. Hoe doen ze dan het achteruitrijden tussen de paaltjes van vroeger? En wat als er een paljas bij het inparkeren niet tegen het paaltje van vroeger maar tegen iemands auto aanzit? :?

Idd :?
Ze zouden mss beter een paar oude auto's nemen die niemand meer gebruikt en die gebruiken als 'paaltjes', zo parkeren ze toch in een tamelijk echte situatie maar zonder het risico van iemand anders wagen te beschadigen.
Ze hebben er toch plaats voor in de examencentra want die paaltjes mogen weg..

bobo
29-12-06, 14:53
mensen die hun examen gaan doen mogen normaal gezien wel kunnen parkeren

indien niet zijn ze toch verzekerd ?
er gebeuren zoveel parkeeraccidenten waarbij de partij in fout snel doorrijdt, hier zit tenminste nog een examinator bij die erop toekijkt dat je je ongevallen-papier invult

ik heb bij m'n praktische proef voor mijn c in sintniklaas een spiegel eraf gereden :(, wel betaald ervoor natuurlijk :D

Faust
29-12-06, 15:04
Wie controleert die examinators eigenlijk, der zit daar veel uitgeblust rancuneus crapuul bij als je het mij vraagt, totaal gebrek aan objectiviteit en zo jaloers als de pest.
Kben zelf een keer of drie mogen terug gaan, twee keer gebuisd voor de stomste redenen eerst (zoals te traag (!) rijden, veiligheidsafstand met fietsers niet respecteren, ...) allemaal zaken die objectief niet te controleren zijn en waar het 1 woord (=examinator) tegen 2 was (=ikzelf en instructeur rijschool, die geen overtredingen hadden gezien, vermits er ook geen gemaakt werden).
Uiteindelijk bij mijn derde doortocht was ik erdoor, vooral omdat ik deze keer een jonge kerel had als examinator die me wel een eerlijke kans gaf.

Ik spreek hier van in de tijd dat de dieren nog konden spreken, maar kan me voorstellen dat dit nog steeds gebeurt.

Dat dit heel wat geld kost vind ik minder een issue, ge moet kunnen rijden om er door te zijn, maar als je het gevoel hebt dat er andere zaken meespelen om je te buizen dan je rijstijl ....

Sega
29-12-06, 15:15
Ik geef je geen ongelijk! Het is echter eren andere discussie.

Examinator moet zelf correct en objectief zijn. en dat is niet altijd het geval. We kennen allen het cliché verhaal dat een kortgerokte mooie jongedame haar rijbewijs sneller krijgt dan een gewone kerel. Hangt natuurlijk af van hoelang de examintor zonder zit... :D

Redelijk kortzichtig van me. :D

Echter... M'n zus heeft eens een vriendin leren rijden. Symphatieke meid en ze mag er meer dan wezen. Ze kon wel totaal niet rijden... :? Hoeveel moeite ik en mijn zus ook deden... Het was een ramp! Rokje aan en geslaagd van de eerste keer. Moest ik examinator zijn? Die had er met de beste wil niet door geraakt! (en ik ben gene moeilijke) ;)

glennvc
29-12-06, 15:32
Pffft, leuke vooruitzichten.

Maar zou het niet kunnen dat de meeste mensen die nu hun examen doen volgens het nieuwe systeem amper drie maand oefening hebben gehad. Velen hebben volgens mij nu pas theorie gaan doen in september. Als die tegen december dan 18 zijn kunnen ze is gaan proberen. En na drie maand is er no way dat je deftig kan rijden. Ik was net even 17 toen ik begonnen ben dus tegen dat ik mijn examen mag gaan doen zijn heb ik al vele maanden meer oefening gehad dan al die mensen die na drie maand hun kans wagen.

En dan nog, als ik dan hoor dat sommige mensen buizen voor hun theorie. Daar kan ik dus echt niet bij hé. Dat boekje eens aandachtig lezen biedt toch de garantie dat je geslaagd bent. Daar zou ik toch wel eens cijfers van willen zien.

Maar toch, ik ben er ook niet gerust in eigenlijk, mijn ouders betrappen me nu maar zelden op een fout. En ik moet zeggen dat dat toch niet de eerste de beste chauffeurs zijn. Toch heb ik wat schrik om zo'n stupide banale fout te begaan tijdens het examen.

We'll see...

reVel
29-12-06, 16:35

In die tijd was er geen kat op de baan, en die mensen hebben ervaring en zijn geleidelijk aan gewend geraakt aan het verkeer. Als zij dat moeten doen, moet iedereen dat doen. En ik heb geen goesting om een of andere pummel naast me te hebben die me moet zeggen hoe ik moet rijden. :wink:

Als iedereen een beetje oppast en anticipeert zijn we al héél ver.

En die rijexamens zijn toch geldklopperij. Niet meer niet minder. Diegenen die via de rijschool gaan brengen geld op en laten ze meteen door. De rest sturen ze dan naar de rijschool zodat die ook geld opbrengen. Jammer maar helaas, en ik betwijfel of diegenen het wel kunnen. Het gaat om ervaring en in 9 maanden doe je dat meer op dan 20u bij een instructeur en 3 maanden alleen...

Gillio
29-12-06, 16:48
voor mij mag het rijexamen nog moeilijker gemaakt worden :lol:
( een half uur bij dag / nacht / droog / nat )
Zodat ze eens van alles meegemaakt hebben en kunnen aantonen dat
ze in alle omstandigheden "stressbestendig" zijn.

want het documentje dat je toegestopt krijgt
is van toepassing voor de rest van je leven

Sinister
29-12-06, 16:54
Heb het ook gezien gisteren.

Vond den uitleg van die minister van mobiliteit maar zwak :P

tis ook een goei geldklopperij heel dat rijexmaan hoor:|

Bram S
29-12-06, 17:58
Wat ik mij afvraag...

Achteruit rijden tussen paaltjes wordt niet meer gedaan. 'k Denk ook niet dat moeilijk is, wel? Als je dat al niet kan ... :wink:

Ik heb zelfs geen helling moeten doen.

Ik snap maar niet dat er hier stemmen opgaan van 'geldklopperij'. Ik ben niet tegen een strenger examen ...

TheNxSyS
29-12-06, 18:11
Mja rijscholen hebben al altijd van geldklopperij beticht geweest ;)

Dus nu is het er niet op verbeterd !!!

Persoonlijk vind ik het strenger examen goed, maar de SCHANDALIGE prijzen dat de rijscholen vragen moet worden gereguleerd.

Eigenlijk zou dit in het normale onderwijsaanbod van het voorlaatste jaar moeten zitten, een 8e lesuur voor een goed jaar lang. Ofwel ook een symbolische frank op de huidige scholen die maar moeten leren leven van subsidies !!!

Tigra
29-12-06, 18:46
Achteruit rijden tussen paaltjes wordt niet meer gedaan. 'k Denk ook niet dat moeilijk is, wel? Als je dat al niet kan ... :wink:

Ah, is die proef er niet meer?

Ik heb mijn schoonbroer leren rijden en hij had met deze proef toch het meest van al problemen en ikzelf vond het tien jaar geleden ook verre van het makkelijkste maneuver... .

knight-rider
29-12-06, 19:45
Ah, is die proef er niet meer?

Ik heb mijn schoonbroer leren rijden en hij had met deze proef toch het meest van al problemen en ikzelf vond het tien jaar geleden ook verre van het makkelijkste maneuver... .

Inderdaad, dat achteruit rijden is er niet meer bij, de "helling" ook niet meer en "in de garage parkeren" ook niet meer.
Enkel "file-parkeren" en draaien in een smalle straat blijven nog over.

Hans
29-12-06, 19:48
Pffft, leuke vooruitzichten.

Maar zou het niet kunnen dat de meeste mensen die nu hun examen doen volgens het nieuwe systeem amper drie maand oefening hebben gehad. Velen hebben volgens mij nu pas theorie gaan doen in september. Als die tegen december dan 18 zijn kunnen ze is gaan proberen. En na drie maand is er no way dat je deftig kan rijden. Ik was net even 17 toen ik begonnen ben dus tegen dat ik mijn examen mag gaan doen zijn heb ik al vele maanden meer oefening gehad dan al die mensen die na drie maand hun kans wagen.

En dan nog, als ik dan hoor dat sommige mensen buizen voor hun theorie. Daar kan ik dus echt niet bij hé. Dat boekje eens aandachtig lezen biedt toch de garantie dat je geslaagd bent. Daar zou ik toch wel eens cijfers van willen zien.

Maar toch, ik ben er ook niet gerust in eigenlijk, mijn ouders betrappen me nu maar zelden op een fout. En ik moet zeggen dat dat toch niet de eerste de beste chauffeurs zijn. Toch heb ik wat schrik om zo'n stupide banale fout te begaan tijdens het examen.

We'll see...

zo gemakkelijk vind ik dat nu ook niet hoor, die theorie :oops: al die verschillende rijgebewijzen, M.B.T. of M.T.M.... :?

massy
29-12-06, 20:14

Laat dat nu net het enige zijn waar ik voor vreesde. Het lukte me echt niet. Op de dag van't examen lukte het direct perfect.

En on topic: ik vind het niet slecht maar het gaat toch niks helpen. Als je niet kan rijden blijf je gewoon teruggaan tot je eens goed rijdt, misschien zelfs toevallig. Ze moeten ene limiet zetten op het aantal keren.

Tigra
29-12-06, 20:18
Inderdaad, dat achteruit rijden is er niet meer bij, de "helling" ook niet meer en "in de garage parkeren" ook niet meer.
Enkel "file-parkeren" en draaien in een smalle straat blijven nog over.

en dan klagen ze dat het moeilijker geworden is :roll: sorry...

Jakkel
29-12-06, 20:20

...

Misschien is niet iedereen zo mega-intellectueel als mijnheer glennvc?

Vandie
29-12-06, 20:59
en dan klagen ze dat het moeilijker geworden is :roll: sorry...Draaien in zo'n straat moet je ook niet onderschatten. Je mag niets van de stoeprand aanraken en het moet allemaal in een vlotte beweging gebeuren. En wss ook wanneer er nog mensen achter u zit waardoor je nog extra bent gestresseerd.

Tigra
29-12-06, 21:01
Ik onderschat niets... een rijbewijs halen is nog altijd een hele klus.

Jakkel
29-12-06, 21:05

Zo is dat, alhoewel ik voor eender welk rijbewijs dat 'k ooit behaald heb geen enkele keer een herkansing heb gehad (veel geluk ook waarschijnlijk) kan ik best begrijpen dat er mensen zijn die er problemen mee hebben.

Vandie
29-12-06, 21:06
Ik onderschat niets... een rijbewijs halen is nog altijd een hele klus.Een kostelijk iets. Maar nu nu mag ik wel alleen rondrijden:).

BMWFREAK
29-12-06, 22:03

ik heb er een slecht voorgevoel in:(
kheb dan nog zo'n stom uur ook
maandagmorgen 8u20:|

knight-rider
29-12-06, 22:09
ik heb er een slecht voorgevoel in:(
kheb dan nog zo'n stom uur ook
maandagmorgen 8u20:|

Das toch goed, met wat geluk slaapt dien instructeur nog half en ziet hem het niet als ge een foutje zoud maken :)

will
29-12-06, 22:19
Dan is dat dus niet zonder boe of ba hé. (nu eens zonder h :D) Heb je deze examen moeten ondergaan voor een gewoon B rijbewijs?

En neen... Ik veralgemeen zeker niet! Iedereen die zonder iets of wat van examen z'n rijbewijs heeft gekregen, zou een examen moeten krijgen. Er zijn teveel slechte chauffeurs op de baan. En daarmee wil ik niet zeggen dat ikzelf de perfecte chauffeur ben! Iedereen maakt al eens een foutje. Daarom ook dat je niet 100% moet halen om de tests.

Als ik sommige kennisen zie rijden en ik maak hen erop attent dat ze ergens een fout begaan, dan schrikken ze dat hun manouvre volgens het regelment niet mag... Da's erg! :O

Ja, voor een simpel B exemplaar. (Om daarna met een 2pk te rijden, met als maximum 50 kmpu, er stond nen 'babbelaar' in en ge deed beter van er niet over te gaan, ik werkte toen in Dendermonde en op een dag had die babbelaar een probleem, die sloeg van 0 naar 190, constant op en af. Die schijf gewoon binnengestuurd en twee weken later mocht ik naar Mechelen, naar de hoofdzetel. Daar was ne plezanten gast die wat van z'n kl.... wou maken, dat ik te rap gereden had enz.. heb hem gevraagd of hij, als verantwoordelijke van de garage, wel goed wist wat de maximum snelheid van een geit was. Vermits die beest op 50 gerodeerd was kon er met veel moeite en veel goeie wil tot 90 mee gereden worden maar daarna was de kous af, die joker was echt overtuigd dat ik van 0 naar 190 op en af gegaan was, gedurende zo'n 10 minuten, daarna was dien babbelaar terug normaal geworden. Een zeer vreemde situatie dat wel, die gast heeft daarna een toerke gedaan met die geit, zonder babbelaar en hij is toen inderdaad niet boven de 90 geraakt, 'k heb hem nog gevraagd of hij dacht dat het een 2PK Abarth was maar hij kon er niet mee lachen.....anyway dit alles gebeurde in de laatste week dat ik bij de RTT werkte, dus van al de donder en bliksem dreigementen van die gast trok ik me niks aan.:lol: :lol: :lol: )

Sega
30-12-06, 06:19
In die tijd was er geen kat op de baan, en die mensen hebben ervaring en zijn geleidelijk aan gewend geraakt aan het verkeer. Als zij dat moeten doen, moet iedereen dat doen. En ik heb geen goesting om een of andere pummel naast me te hebben die me moet zeggen hoe ik moet rijden. :wink:
Ik heb er weet van dat mijn stelling in de praktijk niet kan opgaan. Echter... het zou al veel slechte chauffeurs uit het verkeer houden. :wink: Dat er mensen zijn zoals jij die na jaren autorijden op hun vingers worden getikt het niet aangenaam vinden, dat kan ik best begrijpen. Maar is een rijexamen dan zo moeilijk? Ik vind van niet. Als je gewoon op de regels let en je doet alles zoals het verkeersregelment voorschrijft dan is er toch geen probleem?! De examinator zelf moet uiteraard ook een correcte beoordeling geven, dat had ik reeds hierboven ergens gepost. En sommigen zijn inderdaad mooi meegegroeid met het verkeer... maar toch zie ik enkele zware blunders begaan in het verkeer. Er zijn ook mensen die gewoonweg te oud zijn om met de wagen te rijden en die blijven maar naar de bakker tuffen met hun oude slee. Die personen vormen soms echt een gevaar op de baan. Alles wat voor hen is zien ze amper... Laat staan iets dat van opzij komt of vanachter. Hun reactievermogen is zo traag dat ze in verkeerssituatie's gewoonweg niet meer kunnen reageren... Laat me duidelijk stellen dat ik hier niet op 'alle' ouderen doel! Een simpele test om te zien of die persoon bekwaam genoeg is om te rijden is nu toch niet zo'n moeilijk.

Als iedereen een beetje oppast en anticipeert zijn we al héél ver.
Juist! Ben volledig eens met je... Het spijtige is dat ik en jij dat weten. Daar we allen auto liefhebbers zijn hebben we denk ik ook meer aandacht voor het verkeer zelf. Niet alle personen zijn zo ingesteld. Er zijn er velen die de wagen puur beschouwen als vervoersmiddel en ze hebben geen ongelijk. Dat is dan ook meteen het enige waar ze aan denken. 'Vervoersmiddel' en hoe ze dat moeten gebruiken? Dat maakt hen niet uit. Als ze maar van A tot B geraken. Moesten die mensen die eigenlijk de weg beschouwen als hun eigendom en laks omspringen met regels ed terug een test laten afleggen... Ze zouden mss terug een beetje intresse tonen in het verkeer.

En die rijexamens zijn toch geldklopperij. Niet meer niet minder. Diegenen die via de rijschool gaan brengen geld op en laten ze meteen door. De rest sturen ze dan naar de rijschool zodat die ook geld opbrengen. Jammer maar helaas, en ik betwijfel of diegenen het wel kunnen. Het gaat om ervaring en in 9 maanden doe je dat meer op dan 20u bij een instructeur en 3 maanden alleen...

Ik heb mijn rijbewijs van de eerste keer gehaald. Mijn paps heeft me leren rijden op 9 maand. Rijschool is weggesmeten geld! Je moet gewoon een goede persoon hebben die weet wat correct rijden is. :wink:

Atenza
30-12-06, 08:43
Laat dat nu net het enige zijn waar ik voor vreesde. Het lukte me echt niet. Op de dag van't examen lukte het direct perfect.

En on topic: ik vind het niet slecht maar het gaat toch niks helpen. Als je niet kan rijden blijf je gewoon teruggaan tot je eens goed rijdt, misschien zelfs toevallig. Ze moeten ene limiet zetten op het aantal keren.

100% mee eens.

Zoals ik reeds aanhaalde.
Dat is het enig examen dat je onbeperkt kan herhalen. Daarom komt dit ook over als geldklopperij.

Gewoon een limiet instellen. Maximum 5 pogingen, lukt het dan nog niet, dan is er nog steeds het openbaar vervoer. :wink:

glennvc
30-12-06, 16:53

Ik heb niet beweerd dat ik intellectueel ben. En ik ben dat ook niet maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen die zich daar eens deftig aanzet van de eerste keer geslaagd is. En dat "deftig bestuderen" kan al eens variëren ja.

Ofwel had ik héél veel geluk met mijn examen want veel vragen buiten wat voorangsregels en snelheidslimieten heb ik niet gehad.

Ik ken verschillende mensen met verschillende verstandelijke vermogens die er van de eerste keer door waren maar ik ken er ook die dat boek zo eens dromend doorbladeren en dan verschieten ze dat ze er niet door zijn.

De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik ook helemaal niet zeker was toen ik aan dat examen begon en - hoe stom dat ook moge wezen - mijn hart klopte in mijn keel.

Het kwam misschien wat arrogant over maar dat was niet de bedoeling. Ik heb ook niet graag dat ze zoiets in mijn mond leggen.:wink: Maar hey, even goede vrienden hoor.:wink:

glennvc
30-12-06, 16:58
zo gemakkelijk vind ik dat nu ook niet hoor, die theorie :oops: al die verschillende rijgebewijzen, M.B.T. of M.T.M.... :?

Vragen uit die categorie zijn niet zooo talrijk op het examen hé. Uiteindelijk mag je negen fouten maken op de 50 vragen. Als je dan weet dat het overgrote deel met voorangsregels en snelheidslimieten te maken heeft.

Let wel: ik spreek uit de ervaring op mijn examen. Het zou kunnen dat het niet altijd en overal hetzelfde is.:wink:

knight-rider
30-12-06, 18:01

Ik ben ook geen "mega-intelectueel", maar ik deel glennvc zijn mening wel!!
En om het even over mezelf te hebben, toen ik mijn theorie moest gaan doen voor het rijbewijs A3 (brommer) heb ik dat boekje even vluchtig doorbladert, heb er echt geen 20 minuten ingekeken. En ik had op de toen nog 40 vragen 4 kleine foutjes.
Bij de theorie voor het B rijbewijs heb die ik die boek niet een bekeken en had ik op de 40 vragen maar 2 kleine foutjes, 't is dus echt niet moeilijk dat theorie examen!!!!!!

Hans
30-12-06, 18:03
Vragen uit die categorie zijn niet zooo talrijk op het examen hé. Uiteindelijk mag je negen fouten maken op de 50 vragen. Als je dan weet dat het overgrote deel met voorangsregels en snelheidslimieten te maken heeft.

Let wel: ik spreek uit de ervaring op mijn examen. Het zou kunnen dat het niet altijd en overal hetzelfde is.:wink:

ik dacht max. 8 fouten?

reVel
30-12-06, 18:21
Minstens 41 op 50 ;)

Ik vond mijn theorie-examen ook poepsimpel. Maar er zijn nu éénmaal mensen die niet logisch kunnen denken...

Hans
30-12-06, 19:00
Minstens 41 op 50 ;)

Ik vond mijn theorie-examen ook poepsimpel. Maar er zijn nu éénmaal mensen die niet logisch kunnen denken...

ah ja. tuurlijk.

het examen bestaat niet alleen uit voorrangsregeltjes hé. (en die kan ik wel).

"theorie" => dat moet men leren...

reVel
30-12-06, 19:03
ah ja. tuurlijk.

het examen bestaat niet alleen uit voorrangsregeltjes hé. (en die kan ik wel).

"theorie" => dat moet men leren...

Die cijfertjes van alcoholpercentage's en weet ik wat allemaal natuurlijk wel.
Maar voor de rest zit dat vrij logisch in elkaar :wink:

Vandie
30-12-06, 20:18
Theorie vond ik eerlijk gezegd ook wel simpel met een beetje logisch denken:).
En er zijn ondertussen ook wel verhaaltjes genoeg die bevestigen dat rijscholen geldklopperij is. Zo is er iemand van mijn klas die leerde rijden met zijn ma gewoon gebuisd omdat hij te traag reed. Dus hij reed 80 op een baan van 90 :? .

Jakkel
30-12-06, 20:25
Ik heb niet beweerd dat ik intellectueel ben. En ik ben dat ook niet maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen die zich daar eens deftig aanzet van de eerste keer geslaagd is. En dat "deftig bestuderen" kan al eens variëren ja.

Ofwel had ik héél veel geluk met mijn examen want veel vragen buiten wat voorangsregels en snelheidslimieten heb ik niet gehad.

Ik ken verschillende mensen met verschillende verstandelijke vermogens die er van de eerste keer door waren maar ik ken er ook die dat boek zo eens dromend doorbladeren en dan verschieten ze dat ze er niet door zijn.

De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik ook helemaal niet zeker was toen ik aan dat examen begon en - hoe stom dat ook moge wezen - mijn hart klopte in mijn keel.

Het kwam misschien wat arrogant over maar dat was niet de bedoeling. Ik heb ook niet graag dat ze zoiets in mijn mond leggen.:wink: Maar hey, even goede vrienden hoor.:wink:

Geen probleem hoor, maar niet iedereen heeft evenveel inzicht en evenveel verstandelijke vermogens als de gemiddelde medemens hé. Je moet dat wat ruimer bekijken, we lopen niet alleen rond op de wereld. :wink:

Jakkel
30-12-06, 20:26
Ik ben ook geen "mega-intelectueel", maar ik deel glennvc zijn mening wel!!
En om het even over mezelf te hebben, toen ik mijn theorie moest gaan doen voor het rijbewijs A3 (brommer) heb ik dat boekje even vluchtig doorbladert, heb er echt geen 20 minuten ingekeken. En ik had op de toen nog 40 vragen 4 kleine foutjes.
Bij de theorie voor het B rijbewijs heb die ik die boek niet een bekeken en had ik op de 40 vragen maar 2 kleine foutjes, 't is dus echt niet moeilijk dat theorie examen!!!!!!

Voor u net hetzelfde. :D
Misschien is niet iedereen zo mega-intellectueel als mijnheer knight-rider?

knight-rider
30-12-06, 20:27
En er zijn ondertussen ook wel verhaaltjes genoeg die bevestigen dat rijscholen geldklopperij is. Zo is er iemand van mijn klas die leerde rijden met zijn ma gewoon gebuisd omdat hij te traag reed. Dus hij reed 80 op een baan van 90 :? .

Dat is één van de redenen waarvoor ik ook gebuisd ben geweest.
Andere redenen:
Ik vertraagde volgens de examinator niet om indien nodig voran van rechts te geven (terwijl ik dat wel deed)
Ik keek niet genoeg over mijn schouder bij het afslaan (terwijl ik dit altijd deed, en nog steeds doe)
Nog een opmerking, dat ik eenen traktor had moeten voorbijsteken terwijl d'r een auto vanuit de andere richting kwam :shock:

Christophe
30-12-06, 20:28

Ze hebben mij bij de rijschool altijd geleerd om, indien mogelijk, de aangegeven snelheid ook te rijden. Kan dus wel kloppen van dat te traag rijden.

Jakkel
30-12-06, 20:36
Ze hebben mij bij de rijschool altijd geleerd om, indien mogelijk, de aangegeven snelheid ook te rijden. Kan dus wel kloppen van dat te traag rijden.

Ik reed vorig jaar bij m'n moto-examen 30 km/h in de bebouwde kom, ik had het bord 'einde zone 30' niet opgemerkt, via de intercom heeft de examinator mij opgemerkt dat 'k sneller mocht rijden. :D

Ik kreeg van de examinator achteraf te horen dat ik té defensief reed, maar ik was wel geslaagd. Beter te traag dan te snel, had ik bijvoorbeeld 50 gereden in een zone 30, dan was 'k geflest geweest. :wink:

Christophe
30-12-06, 20:40
Ik reed vorig jaar bij m'n moto-examen 30 km/h in de bebouwde kom, ik had het bord 'einde zone 30' niet opgemerkt, via de intercom heeft de examinator mij opgemerkt dat 'k sneller mocht rijden. :D

Ik kreeg van de examinator achteraf te horen dat ik té defensief reed, maar ik was wel geslaagd. Beter te traag dan te snel, had ik bijvoorbeeld 50 gereden in een zone 30, dan was 'k geflest geweest. :wink:

Ja ze zeiden me ook wel dat ik niet over de toegelaten snelheid moest maar je ook niet te traag mag rijden.

Jakkel
30-12-06, 20:43
Ja ze zeiden me ook wel dat ik niet over de toegelaten snelheid moest maar je ook niet te traag mag rijden.

Tsja, 'k weet het niet...
30 rijden in de bebouwde kom is wettelijk toegelaten, 70 niet. Beter te traag dan te snel denk ik dan zo. 't Bewijs is mijn examen. :wink:

Vandie
30-12-06, 20:53
Ze hebben mij bij de rijschool altijd geleerd om, indien mogelijk, de aangegeven snelheid ook te rijden. Kan dus wel kloppen van dat te traag rijden.De omstandigheden op dat moment weet ik wel niet. Maar hij kon er niet mee lachen.

Dan was er nog één in me klas die wle vier keer heeft mogen teruggaan. De eerste keer was omdat hij niet tijdig kon remmen toen er iemand overliep. (uitgeweken) De tweede keer omdat hij vijf cm te ver van de stoeprand stond. De derde keer omdat hij volgens de instructeur te veel met één hand reed en dan de vierde keer was hij erdoor:).

Christophe
30-12-06, 21:08
De omstandigheden op dat moment weet ik wel niet. Maar hij kon er niet mee lachen.

Dan was er nog één in me klas die wle vier keer heeft mogen teruggaan. De eerste keer was omdat hij niet tijdig kon remmen toen er iemand overliep. (uitgeweken) De tweede keer omdat hij vijf cm te ver van de stoeprand stond. De derde keer omdat hij volgens de instructeur te veel met één hand reed en dan de vierde keer was hij erdoor:).

Factor geluk speelt natuurlijk ook, ikzelf had eigenlijk een bejaarde niet overgelaten (dubiues maar ja) een kind niet gezien en te dicht tegen een camionette gereden maar was er toch door :lol:

sledge
30-12-06, 23:08
De eerste keer was ik gebuisd omdat ik op een rondpunt met 2 rijvakken een madam gehinderd had die op het binnenste vak reed en het rondpunt wou verlaten.
Dat die madam nog nooit van een richtingsaanwijzer gehoord had, deed blijkbaar niks te zake. Ik was dus gebuisd omdat iemand anders in de fout ging.

karin
02-01-07, 17:04
De eerste keer was ik gebuisd omdat ik op een rondpunt met 2 rijvakken een madam gehinderd had die op het binnenste vak reed en het rondpunt wou verlaten.
Dat die madam nog nooit van een richtingsaanwijzer gehoord had, deed blijkbaar niks te zake. Ik was dus gebuisd omdat iemand anders in de fout ging.

Tja Sledge, dat kan gebeuren, nietwaar?
Toen ik mijn examen aflegde werd ik uitgescholden omdat ik remde terwijl ik voorrang had. Iemand coupeerde me af terwijl die van een parking kwam gereden.

Toen ik niet meteen van baanvak veranderde (daar reed iemand anders te dichtbij), gebeurde dat opnieuw.

Ik heb me verdedigd en heb mijn rijbewijs toch gehaald die dag.
Mijn 'papierke' werd me letterlijk in de hand geduwd. Er werd mij uitdrukkelijk verzocht meteen het kantoor te verlaten. Ik had meneer blijkbaar niet mogen tegenspreken...
Mijn eigen leraar, die eveneens in het voertuig zat, zei me nadien dat ik 100% gelijk had gehad en een goed examen had afgelegd... maar op de verkeerde persoon was gevallen.

Avantus
02-01-07, 17:08
Tja Sledge, dat kan gebeuren, nietwaar?
Toen ik mijn examen aflegde werd ik uitgescholden omdat ik remde terwijl ik voorrang had. Iemand coupeerde me af terwijl die van een parking kwam gereden.

Toen ik niet meteen van baanvak veranderde (daar reed iemand anders te dichtbij), gebeurde dat opnieuw.

Ik heb me verdedigd en heb mijn rijbewijs toch gehaald die dag.
Mijn 'papierke' werd me letterlijk in de hand geduwd. Er werd mij uitdrukkelijk verzocht meteen het kantoor te verlaten. Ik had meneer blijkbaar niet mogen tegenspreken...
Mijn eigen leraar, die eveneens in het voertuig zat, zei me nadien dat ik 100% gelijk had gehad en een goed examen had afgelegd... maar op de verkeerde persoon was gevallen.

toevallig examencentrum in Sint-Niklaas? :D

Faust
02-01-07, 17:25
maar op de verkeerde persoon was gevallen.
Bestaan er dan "juiste" om op te vallen?
familie, vrienden en kennissen spreken zelden met lof over een examinator, heb ik gemerkt

karin
02-01-07, 17:26
Nee, toch niet.

Mijn leraar zei me voordien dat er daar ene zat die 'echt niet te doen was'. Die had al een paar keer een dergelijke situatie meegemaakt met die man. Maar de kans was wel zeer klein dat ik die ging hebben... en de rest was wel correct.

Maar ja, Karin en het lot. :lol:
Nu kan ik er mee lachen, maar toen was ik echt razend.

Die man is daar trouwens al lang weg, denk ik.

Jij iets meegemaakt Avantus, of behoor je tot zo'n centrum?

karin
02-01-07, 17:30
Er zat dus blijkbaar al een post tussen. Mijn antwoord volgde op de posting van Avantus...

Volgens mijn leraar was de rest wel correct, Faust.

reVel
02-01-07, 17:32
Dat is hetzelfde als op een mondeling examen. Als de leerkracht je kop niet kan zien, ben je gebuisd. Héél jammer vind ik dat.

Avantus
02-01-07, 17:36
Jij iets meegemaakt Avantus, of behoor je tot zo'n centrum?

Nuja, ik had ook een befaamd persoon toen ik mijn examen ging afleggen hier in sint-niklaas :lol:
Wist het eigelijk niet, maar toen ik en mijn moeder daar binnenkwamen en hij ons aansprak wisten we hoe laat het was... duidelijk een gefrustreerd ventje. Zelfs mijn moeder afblaffen aan de balie met "en moet ik da papier nie hebben mss?!"

Mijn moeder gelukkig braaf en kalm gebleven, ik mooi examentje afgelegd, maar dan moest hij toch nog maar eens iets vinden om commentaar op te geven... ik was er toch door en toen hij klaar was met de papieren in te vullen kwam hij buiten, gaf papieren, zei geen woord, en ging voort..........:O :shock:

kloot van ne vent, en duidelijk niet blij met zijn leven :grin:
naam? A. Herregodts :D

karin
02-01-07, 17:40
@ Avantus
Het was misschien de mijne die was overgeplaatst...? :lol:

wotr
02-01-07, 17:48
Ik blijf erbij dat je voor zo'n examen gewoon goed voorbereid moet zijn. Duizendmaal je maneuvres oefenen en je ook goed informeren over waar de nadruk op ligt tijdens het examen.

Blijkbaar is het niet gewoon "parkeren op straat", maar ook rekening houden met de omgeving, wachten op een veilige situatie, ... Mijn raad: besef dat je veel tijd hebt, en overhaast dus niets.

Ook tijdens het testtraject moet je veel kalmer rijden dan iemand (op enkele irritante zondagschauffeurs na) ooit in het echte leven zou doen.

De beste raad van al: "rij zoals een mémétje en pépétje".

krulle
02-01-07, 17:51

dan buizen ze je voor te traag :lol: ... overal de juiste snelheden rijden is aangeraden :)

ik hoorde overlaatst iets opmerkelijk van de dochter van een examinator:

in het begin van de maand maak je meer kans want er zouden daar een soort quota op staan :O

sepultura
02-01-07, 17:51
Ook tijdens het testtraject moet je veel kalmer rijden dan iemand (op enkele irritante zondagschauffeurs na) ooit in het echte leven zou doen.

Nochthans, mijn rijinstructeur zei dat je tegenwoordig moet kunnen meevolgen in het verkeer. quote : "de tijd van rijden als een bompa en lang te wachten alvorens een maneuvre te doen is voorbij"

Jakkel
02-01-07, 18:03
dan buizen ze je voor te traag :lol: ... overal de juiste snelheden rijden is aangeraden :)

in het begin van de maand maak je meer kans want er zouden daar een soort quota op staan :O

Lees mijn verhaal dan nog maar eens: http://www.vtm.be/auto/forum/showpost.php?p=1569494&postcount=72

bobo
02-01-07, 18:07
ik was ook bijna gebuisd omdat ik te traag reed, maar omdat het de vijfde keer was...hebben ze me er uit miserie maar door gelaten :D

bobo
02-01-07, 18:25
ik was ook bijna gebuisd omdat ik te traag reed, maar omdat het de vijfde keer was...hebben ze me er uit miserie maar door gelaten :D

ik werk voor nogal een groot bedrijf dat via dezelfde rijschool en hetzelfde examencenter (sintniklaas) zijn personeel zijn praktische proef laat doen

het gemiddelde is 4 keer op het bedrijf

het normaal gemiddelde ligt lager, hoop ik

glennvc
02-01-07, 20:55

komt goed uit, ik word 18 op den eersten :D

will
02-01-07, 21:38
Mijn moeder gelukkig braaf en kalm gebleven, ik mooi examentje afgelegd, maar dan moest hij toch nog maar eens iets vinden om commentaar op te geven... ik was er toch door en toen hij klaar was met de papieren in te vullen kwam hij buiten, gaf papieren, zij geen woord, en ging voort..........:O :shock:

Zij = uw moeder ??

en hij ??:wink: :wink:

Avantus
03-01-07, 01:14
Zij = uw moeder ??

en hij ??:wink: :wink:

:oops:

t'is aangepast:lol:

niemand is perfect é (ook al benader is ze)

matteus
03-01-07, 02:08

:lolz:

will
03-01-07, 21:38
:oops:

t'is aangepast:lol:

niemand is perfect é (ook al benader is ze)

Neen, zeker niet. En ik heb trouwens gehoord dat er hier op het forum geen perfecte mensen noch geniën zitten (niettegenstaande er sommigen denken van wel:wink: :D ), dus ....:lol: :lol:. Ne mens doet wat hij kan, niet wat hij wil.

TomT
04-01-07, 21:31
Aaaah, dit topic was ik nog niet tegengekomen!
Toen ik het mijne ging afleggen zeiden ze me dat in eeklo maar 2 op de 10 geslaagd was sinds 1 december! Ik was er direct door met blanco opmerkingen. Dus ik was best wel blij.

Nu, iedereen zit spel te maken van die manoeuvres, als ik eerlijk mag zijn, als je die niet kan, dan verdien je van te buizen. Niets smalle doorgang meer, geen garage parkeren meer, niet meer parkeren tussen twee auto's. Gewoon achter een auto parkeren en maken dat je op maximum 30cm van de boord staat en dan nog keren in de straat. Sorry hoor, maar kan het makkelijker? En het feit dat het examen nu zogezegd wat langer duurt... je doet je manoeuvres op de baan, dus daar verlies je ook al tijd bij, en ze hebben de roetes van vroeger nog, dus al bij al duurde het maar 5 min langer dan vroeger schat ik. Meer ervaring... gedeeltelijk akkoord, examen moeilijker... niet akkoord, de dingen die ze vragen zijn echt niet veel gevraagd als je kan rijden en je klaar bent voor het rijexamen.

TomT
04-01-07, 21:34
Ik blijf erbij dat je voor zo'n examen gewoon goed voorbereid moet zijn. Duizendmaal je maneuvres oefenen en je ook goed informeren over waar de nadruk op ligt tijdens het examen.

Blijkbaar is het niet gewoon "parkeren op straat", maar ook rekening houden met de omgeving, wachten op een veilige situatie, ... Mijn raad: besef dat je veel tijd hebt, en overhaast dus niets.

De beste raad van al: "rij zoals een mémétje en pépétje".Volledig mee eens.
En dat laatste: zo is het echt hé. Tijdens mijn laatste 2u les net voor m'n examen mocht ik niet boven de 2000rpm komen, mijn leraar zei dat ik dan de controle over m'n stuur zou kunnen verliezen.:lolz:

Avantus
04-01-07, 21:45
Volledig mee eens.
En dat laatste: zo is het echt hé. Tijdens mijn laatste 2u les net voor m'n examen mocht ik niet boven de 2000rpm komen, mijn leraar zei dat ik dan de controle over m'n stuur zou kunnen verliezen.:lolz:

Die mannen daar bij rijschool/examencentrum kunnen echt wel een pakje zeveren, en geven bovendien blijk geven van 0,0 kennis van auto's...

En over die bompa rijstijl... toen ik m'n examen ging afleggen was er een vader met z'n 2 zonen die die dag allebij hun examen gingen afleggen. En van één daarvan weet ik dat hij er voor de 2'e keer niet door was voor 1 reden... te traag gereden met meer bepaald één maal 45 in zone 70.

TomT
04-01-07, 21:48
Die mannen daar bij rijschool/examencentrum kunnen echt wel een pakje zeveren, en geven bovendien blijk geven van 0,0 kennis van auto's...

En over die bompa rijstijl... toen ik m'n examen ging afleggen was er een vader met z'n 2 zonen die die dag allebij hun examen gingen afleggen. En van één daarvan weet ik dat hij er voor de 2'e keer niet door was voor 1 reden... te traag gereden met meer bepaald één maal 45 in zone 70.Zot hé: eerst zo: da's maar nen 1300 diesel, ge moet daarbij op de gas duwen alsde wilt vertrekken. Ik geef gas: 'TOM, GIJ ZIJT NIE GOED ZEKER! GIJ KOMT BOVEN DE 2000 TOEREN, DA MOOGDE NOOIT DOEN, JE KAN DAARBIJ DE CONTROLE OVER HET STUUR VERLIEZEN. DAT JE DAT DOET ALS JE EEN JAAR RIJERVARING HEBT OK, MAAR NU TOCH NOG NIET HE!'
Ik reed veel te bruut volgens hem.:lolz:
Loser.:D

Avantus
04-01-07, 21:50
Zot hé: eerst zo: da's maar nen 1300 diesel, ge moet daarbij op de gas duwen alsde wilt vertrekken. Ik geef gas: 'TOM, GIJ ZIJT NIE GOED ZEKER! GIJ KOMT BOVEN DE 2000 TOEREN, DA MOOGDE NOOIT DOEN, JE KAN DAARBIJ DE CONTROLE OVER HET STUUR VERLIEZEN. DAT JE DAT DOET ALS JE EEN JAAR RIJERVARING HEBT OK, MAAR NU TOCH NOG NIET HE!'
Ik reed veel te bruut volgens hem.:lolz:
Loser.:D

:lolz:

de controle verliezen :lol:

matteus
04-01-07, 22:15
Amai der wordt toch een pak afgezeverd zeg door die mensen...

Nouja, ik heb eigelijk totaal geen slechte ervaring met rijschool/examen.
M'n rij-instructeur was zelf nog ne jonge gast, reed met ne toffe A4 TDI 110, met ledere zetels en al :P. En tijdens de lessen reed ik eerlijk gezegd nogal 'sportief'. En die vond da nie erg. Af en toe nekeer optrekken tot 3500 - 4000 toeren, en nekeer 'voelen' hoe hard zo'n meganneke den bocht omkan, daar maakte die geen punt van. Echt plezant.

Examen was poepsimpel vond ik. Alle manoeuvres eerst, dan de baan op. Naar het schijnt had ik één der 'moeilijkste' routes... hmmm amai, als de da al moeilijk noemen, wa rondrijden in temse city... :lolz:
Examinator was wel wa nen drogen en ne norsen.
Terug aangekomen aan het ex.centrum zei die zo van vanachter: "Ja, meneer M., dat was niet goed hé..." Ikke zo "oink :O!" (dacht juist dat ik redelijk goed gedaan had)... Dan die gast: "Dat was zéér goed."
Ikke: "Fuck wur bitch moete mij zo late verschieten, gij hoer! Geef mij maar al da formulierken!"

Hehe.

bossche_mpc478
04-01-07, 22:28
Aaaah, dit topic was ik nog niet tegengekomen!
Toen ik het mijne ging afleggen zeiden ze me dat in eeklo maar 2 op de 10 geslaagd was sinds 1 december! Ik was er direct door met blanco opmerkingen. Dus ik was best wel blij.

Nu, iedereen zit spel te maken van die manoeuvres, als ik eerlijk mag zijn, als je die niet kan, dan verdien je van te buizen. Niets smalle doorgang meer, geen garage parkeren meer, niet meer parkeren tussen twee auto's. Gewoon achter een auto parkeren en maken dat je op maximum 30cm van de boord staat en dan nog keren in de straat. Sorry hoor, maar kan het makkelijker? En het feit dat het examen nu zogezegd wat langer duurt... je doet je manoeuvres op de baan, dus daar verlies je ook al tijd bij, en ze hebben de roetes van vroeger nog, dus al bij al duurde het maar 5 min langer dan vroeger schat ik. Meer ervaring... gedeeltelijk akkoord, examen moeilijker... niet akkoord, de dingen die ze vragen zijn echt niet veel gevraagd als je kan rijden en je klaar bent voor het rijexamen.

Volgende maand ga ik het mijne gaan afleggen. Kzie het volledig zitten. Kdenk wel dat ik van eerste keer zal slagen. Welk parcour heb jij afgelegd? Hoe lang duurt het examen nu precies? Als ik het zo hoor vind ik het eigenlijk ook niet moeilijker. Maneuvers zijn toch het moeilijkste, alhoewel :lol:, dus veel moeilijkers is er niet aan vind ik. Kzal wel zien zeker :)

TomT
04-01-07, 23:09
Volgende maand ga ik het mijne gaan afleggen. Kzie het volledig zitten. Kdenk wel dat ik van eerste keer zal slagen. Welk parcour heb jij afgelegd? Hoe lang duurt het examen nu precies? Als ik het zo hoor vind ik het eigenlijk ook niet moeilijker. Maneuvers zijn toch het moeilijkste, alhoewel :lol:, dus veel moeilijkers is er niet aan vind ik. Kzal wel zien zeker :)
Ik weet dat er routes zijn door eeklo centrum zelf. Maar ik heb de volgende route gehad: uit examencentrum naar links, naar rechts. Aan die lichten dan naar links, dan in adegem ergens moeten afslaan, wat baantjes die ik niet ken, maar let op: plotseling naar links en dan direct weer links = 500m woonerf, dan terug de grote baan op. En dan via enkele boerenwegjes bijna terug naar examencentrum. Ik schat dat het bij mij alles tesamen 30min duurde ofzo. Good luck!

sebastian
05-01-07, 00:34
Ik vraag me eigenlijk af of er geen verschil in slaagkans is tussen mensen in een kleine stad, studentenstad als leuevn (ja ik heb daar examen gehad, wel ni gebuisd ofzo), boerendorp, groot stad.

Ik vind het moeilijkst in grootsteden (minder ervaring mee), maar rond een dorp zie ik ECHT niet in wat je mis kan doen op een examen.

Iemand verschillende ervaring bij mensen leren rijdn misschien ofzo?
Lijkt me interessant.

Jurzey
05-01-07, 03:37
Een kennis van mijn vader is examinator en hij vertelde eens dat hij een meisje had moeten buizen omdat ze haar voorligger die een verkeerd manouvre deed, volgde. :)

"We waren just het examencentrum buiten gereden en ge moogt daar 70. Voor ons reden 2 autos waarvan den eerste 60 reed. Den tweede haalde dien en zij ook. Ik heb haar haar direct laten omdraaien en naar't examencentrum laten rijden. Ze mocht daar ni voorbij want der was een doorlopende lijn."

glennvc
05-01-07, 12:47
Zijn er hier mensen die onder het examencentrum van kontich praktijk hebben afgelegd?

bobo
05-01-07, 13:12
Ikke: "Fuck wur bitch moete mij zo late verschieten, gij hoer! Geef mij maar al da formulierken!"

Hehe.

hoe keek die toen ?

matteus
05-01-07, 13:54
hoe keek die toen ?

Hij zei: "Subiet betalek u een pintje sé!"

bmw alpina
05-01-07, 14:59
Zijn er hier mensen die onder het examencentrum van kontich praktijk hebben afgelegd?

Een paar jaar terug wel ja. Ik was daar zelfs een frequent bezoeker aangezien ik na de eerste keer nog is 2x ben mogen terugkeren.:wink:

Mijn ervaringen met die examinatoren waren nog al verdeeld. De eerste was streng maar dat was wel terecht, ik had een brommer voorgestoken waar ik die eigenlijk voorang had moeten geven. Niet dat ik tegen die brommer zat maar ik zat er toch te dicht tegen. De 2de buisde mij ook maar dan om onduidelijke reden(bij die kerel had ik echt al het gevoel dat ik het vlaggen ging hebben nog voor dat ik 1 meter had gereden, zo'n norse vent). De laatste was een heel vriendelijke kerel die mij er dan doorgelaten heeft terwijl ik toen duidelijk veel slechter aan het rijden was dan de 2de keer. Ge moet dus ook wat geluk hebben met de examinatoren.

Misschien dat het ook wel helpt als ge uw examen aflegt met een auto van de rijschool en een lesgever naast u. Moest ik het zo gedaan hebben bij mijn 2de examen geloof ik niet dat die mij gebuisd zou hebben. Mijn 3de examen was trouwens ook met een auto van de rijschool en een lesgever naast me.

Frankie Loosveld
05-01-07, 15:01

ja, 18 jaar geleden.

Bralo20
05-01-07, 15:22
Waar is de tijd naartoe dat je je rijbewijs nog gewoon nog kreeg? :D

xit2050
05-01-07, 15:23

Ongeveer 50 jaar achter ons. :grin:

glennvc
05-01-07, 19:01
Een paar jaar terug wel ja. Ik was daar zelfs een frequent bezoeker aangezien ik na de eerste keer nog is 2x ben mogen terugkeren.:wink:

En het parcours? Was dat zo een beetje hetzelfde? Lieten ze u echt zware punten doen of niet?

ja, 18 jaar geleden.

Daar ben ik niet veel mee. :D Toch bedankt. :D

Hmm, ik denk dat we toch is een paar examenvoertuigen moeten gaan achtervolgen. Kwestie van een beetje te weten waar ik me aan moet verwachten. :D

bmw alpina
05-01-07, 19:53
En het parcours? Was dat zo een beetje hetzelfde? Lieten ze u echt zware punten doen of niet?

Het parcours was 3 keer verschillend. Ik weet niet of ze u express langs zware punten sturen, waarschijnlijk wel, maar ik heb dat toen niet echt gemerkt. Het lastigste van alles is dat je hypergeconcentreerd en onnatuurlijk voorzichtig gaat rijden, zo maak je het jezelf op zo'n examen veel moeilijker dan nodig. Nu reed ik tijdens mijn L-periode zo normaal mogelijk, dat wilt zeggen dat ik altijd vlot met het verkeer mee reed. Als je dan op je examen komt en plots wel alles strikt volgens de regeltjes moet doen is dat wel vervelend.

will
05-01-07, 22:24

Gewoon krijgen ?? Ge moest er voor naar het politiebureel gaan hoor ....:lol: :lol: :lol:

Bralo20
05-01-07, 23:53
Ongeveer 50 jaar achter ons. :grin:

Eerder 6 jaar ;) :D

karin
07-01-07, 14:56
Ik vraag me eigenlijk af of er geen verschil in slaagkans is tussen mensen in een kleine stad, studentenstad als leuevn (ja ik heb daar examen gehad, wel ni gebuisd ofzo), boerendorp, groot stad.

Ik vind het moeilijkst in grootsteden (minder ervaring mee), maar rond een dorp zie ik ECHT niet in wat je mis kan doen op een examen.

Leren rijden/examen afleggen is uiteraard verschillend in een dorp, stad of grootstad.

Ik ben geboren in een kleine stad (eerder een groot dorp) en daar is autorijden relatief simpel. Ten eerste, omdat het verkeer veel beperkter is en ten tweede, omdat je de moeilijke punten goed kan bestuderen. In een grootstad is het onmogelijk om alle moeilijke axen in te oefenen en kom je altijd in onverwachte situaties terecht.

Ik studeerde in Brussel (verbleef daar heel de week) en keerde slechts in het weekend terug naar huis. Ik heb toen de vraag gesteld of ik mijn rijbewijs in Brussel mocht halen. Ik was van mening: wie in Brussel kan rijden, kan overal rijden...
Bepaalde mensen zeiden me dat ik gek was omdat ik meer kans had te slagen in mijn geboortestad. Mij ging het echter niet om het slagen, maar wel om het KUNNEN rijden.

Mijn instructeur was doodgewoon subliem. Zijn opvatting: wie mijn rijschool uitkiest zit hier niet voor het gemak. Die leert rijden.
Die heeft me leren rijden in hartje Brussel tijdens de piekuren. Liet me door straatjes rijden waar ik soms maar een paar centimeter had tussen mijn spiegels en andere voertuigen. Als ik dan aarzelde kreeg ik te horen dat ik gas moest geven.
Die man heeft me ontzettend veel geleerd en stuurde me vol zelfvertrouwen de baan op. Dit heeft me alleen maar voordelen opgeleverd. En ik ben in een keer geslaagd.

Ik ben dus absoluut niet tegen een moeilijker examen. Tenslotte is het examen een manier om te bepalen of je in het dagelijks verkeer je mannetje kan staan. En daarin falen kan fatale gevolgen hebben. Ervaring krijg je door te rijden. Maar een goede opleiding en zelfvertrouwen is de basis voor een goede chauffeur.

will
07-01-07, 22:24
Leren rijden/examen afleggen is uiteraard verschillend in een dorp, stad of grootstad.

Ik ben geboren in een kleine stad (eerder een groot dorp) en daar is autorijden relatief simpel. Ten eerste, omdat het verkeer veel beperkter is en ten tweede, omdat je de moeilijke punten goed kan bestuderen. In een grootstad is het onmogelijk om alle moeilijke axen in te oefenen en kom je altijd in onverwachte situaties terecht.

Ik studeerde in Brussel (verbleef daar heel de week) en keerde slechts in het weekend terug naar huis. Ik heb toen de vraag gesteld of ik mijn rijbewijs in Brussel mocht halen. Ik was van mening: wie in Brussel kan rijden, kan overal rijden...
Bepaalde mensen zeiden me dat ik gek was omdat ik meer kans had te slagen in mijn geboortestad. Mij ging het echter niet om het slagen, maar wel om het KUNNEN rijden.

Mijn instructeur was doodgewoon subliem. Zijn opvatting: wie mijn rijschool uitkiest zit hier niet voor het gemak. Die leert rijden.
Die heeft me leren rijden in hartje Brussel tijdens de piekuren. Liet me door straatjes rijden waar ik soms maar een paar centimeter had tussen mijn spiegels en andere voertuigen. Als ik dan aarzelde kreeg ik te horen dat ik gas moest geven.
Die man heeft me ontzettend veel geleerd en stuurde me vol zelfvertrouwen de baan op. Dit heeft me alleen maar voordelen opgeleverd. En ik ben in een keer geslaagd.

Ik ben dus absoluut niet tegen een moeilijker examen. Tenslotte is het examen een manier om te bepalen of je in het dagelijks verkeer je mannetje kan staan. En daarin falen kan fatale gevolgen hebben. Ervaring krijg je door te rijden. Maar een goede opleiding en zelfvertrouwen is de basis voor een goede chauffeur.

Heb indertijd ook in Brussel mijn rijlessen gehad, natuurlijk kan men het verkeer toen niet vergelijken met nu, maar het is een feit dat men als men in Brussel zijn plan kan trekken overal elders alles peanuts schijnt te zijn. Nochtans waren die instructeurs soms wel smeerl..***s hoor, tijdens een van m'n eerste lessen stond ik voor het rode licht (als eerste) en als ietwat plantrekker haalde ik m'n zakdoek boven om m'n zweet wat af te kuisen, de instructeur zei "doe op uw gemak, als het groen wordt zal ik wel vertrekken" (oef... dat was waar ik op wachtte:wink:, die wagens hadden toen volledig dubbele besturing en pedalen e.d.), toen het dus groen werd deed die evenwel niks, alleen maar opmerken dat er nog wagens achter ons stonden en dat ik subito presto moest vertrekken voor ik een klaksonconcert veroorzaakte. Mijn dunk over de Touring instructeurs is toen een graadje gezakt hoor.:lol: :lol: :lol:

severijns
07-01-07, 23:04
Toen ik meer dan 6 jaar geleden mijn examen moest gaan afleggen te Geel was er een paar weken daarvoor een onderzoek geweest van Testaankoop naar examencentra.
Geel scoorde toen als een van de minste met een slagingspercentage van ik dacht 47%
Ben nieuwsgierig naar hoeveel er daar nu slagen....

Tigra
08-01-07, 00:43
Ik ben ook in Geel geweest (1996)

Van de eerste keer door :grin:

severijns
08-01-07, 00:48
ter moeten ook goei chauffeurs zijn he.
Anders komen ze nie aan bijna de helft he.
Ik zat trouwens ook van de eerste keer bij de juiste helft.