PDA

Bekijk Volledige Versie : toyota best verkochte merk (particulieren)

Jann
15-11-06, 19:46
Toyota timmert behoorlijk aan de weg. Inmmiddels is Toyota het best verkopende automerk op de particuliere markt geworden.

Deze conclusie kan worden getrokken op basis van een onderzoek van het vakblad Automotive. De Japanners onttronen Opel, dat jarenlang de ranglijst aanvoerde.
Erg opvallend is de lage positie van Volkswagen. Waar het merk in totaal het meeste autoā€™s verkoopt, bereikt het op de particuliere markt slechts een teleurstellende zesde plaats.
De best verkopende auto op de particuliere markt is de Toyota Yaris. Tweede is de Peugeot 307, op de voet gevolgd door de Toyota Aygo.
Hieronder de resultaten van het onderzoek, berekend over de periode januari tot en met september.

Resultaten per merk:

1. Toyota
19.533
2. Opel
15.039
3. Renault
14.815
4. Peugeot
14.655
5. Ford
12.844
6. Volkswagen
12.534
7. Citroƫn
10.724
8. Suzuki
8.335
9. Kia
8.306
10 Fiat
8.095

De ranglijst bij de modellen is als volgt:

1. Toyota Yaris
6.266
2. Peugeot 307
4.365
3. Toyota Aygo
4.361
4. Opel Corsa
4.323
5. Renault Clio
4.101
6. Suzuki Swift
3.647
7. Volkswagen Fox
3.586
8. Fiat Punto
3.543
9. Renault ScƩnic
3.510
10. Fiat Panda
3.354

bron: autoweek.nl

bobo
15-11-06, 19:47
holland is een weinig vergelijkbare markt

Dastof
15-11-06, 19:47
Een particulier zoekt nu eenmaal sneller betrouwbaarheid dan een firmawagen-rijder!

reVel
15-11-06, 19:48
En in Belgenland?

bmwM-optic
15-11-06, 19:48
In de Nederlandse markt en Belgische markt zullen er tochwel verschillen zijn denk ik. Niet dat ik beweer dat Toyota dit resultaat hier in Belgie niet kan bereiken...

Jann
15-11-06, 19:49
tja... verschillen zijn er op elke markt.. maar toch denk ik dat de nederlands en belgische markt weinig vna elkaar zullen verschillen...

en belgische cijfer... die zijn er blijkbaar niet..

F430
15-11-06, 19:50
In Belgiƫ staan Suzuki, Fiat en Kia ook niet in de toptien denk ik. Eerder BMW, Audi en Benz op die plaatsen.

bobo
15-11-06, 19:51
tja... verschillen zijn er op elke markt.. maar toch denk ik dat de nederlands en belgische markt weinig vna elkaar zullen verschillen...

uhu, we schelen meer met de kazen als met de luie waal, kwa consumentengedrag ;)

Jann
15-11-06, 19:51
In Belgiƫ staan Suzuki, Fiat en Kia ook niet in de toptien denk ik. Eerder BMW, Audi en Benz op die plaatsen.

om particulier te kopen???

reVel
15-11-06, 19:52

Dat zijn dan ook de leasewagens.

En de Belgische markt en de Nederlandse kan je hier niet vergelijken!

Dit doet wel niets af aan de kwaliteiten van een Toyota.

Carlito
15-11-06, 19:57
Toyota en Citroen staan in Belgie volgens mij hoog bij Particulieren...

SuperRace
15-11-06, 19:58
In Belgiƫ GM op kop, gevolgd door Toyota.
Zo heeft ene van Toyota het onlangs verteld.

Voor de particulier markt welteverstaan, bij leasing scoort Toyota heel wat minder.

Löwe
15-11-06, 20:02
Ik denk dat de Belgische cijfers wel een beetje anders zouden uitdraaien.
Citroƫn zou hier veel hoger eindigen.
Merk ook op dat er superveel kleine autootjes particulier verkocht worden in Nederland...?
Het feit dat Toyota goed scoort is omdat het een droog, betrouwbaar, duf merk is dat vooral goed scoort bij rationale kopers zonder enige vorm van liefde voor de auto.
Het gros van de bevolking dus.

Jann
15-11-06, 20:03
ik denk ook wel dat citroen heel wat hoger staat in belgie... zeker met zo'n prijsbreker als de Xsara picasso en hun monsterkortingen...

Frigobox
15-11-06, 20:07
Kzat ook te denken da die lijst ni klopte, maar toen zag ik dat het voor Nederland was :)

Als je in Belgiƫ bekijkt wat er op de autostrade rondrijdt... Veel meer Duits en Frans dan in Nederland

Effe geGoogled en een artikel gevonden van het volk van begin 2005

De Renault MƩgane was het populairste automodel in het eerste trimester van 2005 in Belgiƫ. Met 7.449 exemplaren voert de Franse middenklassewagen de lijst van meest ingeschreven automodellen aan.

De MĆ©gane gaat twee Franse wagens vooraf, de Peugeot 206 (6.412 inschrijvingen) en de Peugeot 307 (5.101). De VW Golf (4.899) en de Opel Astra (4.556) vervolledigen de top 5.

Bij de monovolumes leidt de Renault MƩgane ScƩnic (3.577) voor de Citroƫn Xsara Picasso (2.672) en de Opel Zafira (2.079).

Het aantal ingeschreven terreinwagens steeg opnieuw, met 7 procent tegenover het eerste kwartaal van 2004, tot 11.798 ingeschreven wagens. Toyota blijft de top 10 van de terreinwagens aanvoeren, maar ziet zijn marktaandeel teruglopen. BMW is de nieuwe nummer 2. Hyundai blijft derde, voor Nissan.

Dus:

1. Renault Megane
2. Peugeot 206
3. Peugeot 307
4. VW Golf
5. Opel Astra

Frigobox
15-11-06, 20:08
Kzat ook te denken da die lijst ni klopte, maar toen zag ik dat het voor Nederland was :)

Als je in Belgiƫ bekijkt wat er op de autostrade rondrijdt... Veel meer Duits en Frans dan in Nederland

Effe geGoogled en een artikel gevonden van het volk van begin 2005

Dus:

1. Renault Megane
2. Peugeot 206
3. Peugeot 307
4. VW Golf
5. Opel Astra

VW Fox en Toyota Atgo zie je bij ons toch amper of niet rijden ...

F430
15-11-06, 20:09
VW Fox en Toyota Atgo zie je bij ons toch amper of niet rijden ...

Idd... En bv. een C1 of 107 zie ik ook hoogstzelden

Jann
15-11-06, 20:09
is dat lijstje ook inbegrepen van leasers???

F430
15-11-06, 20:10
is dat lijstje ook inbegrepen van leasers???

Dacht van wel

Frigobox
15-11-06, 20:11
Gevonden op een ander forum

Topc van begin deze maand, dus recente cijfers http://forumbe.auto55.be/viewtopic.php?t=2547

Volkswagen (50.771)
Citroƫn (50.189)
Peugeot (46.913)
Opel (46.482)
Renault (45.040).

Jann
15-11-06, 20:13
oh nee... niet DAT forum...

maar ook weer met inbegrip van de lease... alhoewel.. lease bij citroen..??:wink:

Frigobox
15-11-06, 20:14
En hier nog een artikel van het Nieuwsblad van midden 2005

Tzijn altijd dezelfde merken en modellen die weerkeren

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=gregbkg0

Dus toch een wezenlijk verschil B<>Nl

1. Renault MĆ©gane: 14.368

2. Peugeot 206 : 11.580

3. VW Golf : 10.000

4. Peugeot 307 : 9.595

5. Opel Astra : 9.393

6. Ford Focus: 7.194

7. Citroƫn C3 : 7.039

8. Audi A4: 6.949

9. Opel Corsa : 6.706

10. Toyota Corolla : 5.760

Frigobox
15-11-06, 20:18
En dit gevonden op een Hollandse site

http://www.zakenreisnieuws.nl/news/?ID=16854

Hier staat VW wel op 1 ... Nochtans pas op 6 in de openingspost van het topic

Peugeot 207 best verkochte personenauto in oktober 2006

03-11-2006

AMSTERDAM - De Peugeot 207 is de best verkochte auto van oktober 2006. In totaal werden afgelopen maand 38.915 nieuwe personenauto’s verkocht, zo blijkt uit cijfers van de Bovag. Volkswagen verkocht de meeste auto’s, gevolgd door Peugeot, Open, Renault en Ford.

Naast de Peugeot 207 waren ook de Volkswagen Golf, Opel Astra, Volkswagen Passat en Ford Focus erg populair. In totaal werden 435.849 personenauto’s op kenteken gezet in de eerste tien maanden van 2006. Dat is drie procent meer dan vorig jaar.

Jann
15-11-06, 20:19
het gaat hem over de particuliere markt...

dus de leasers weggelaten...

al jouw cijfers van belgie zijn met inbegrip van leaseklanten...

SuperRace
15-11-06, 20:21

Idd, leasers weg en Toyota scoort hoger ;)

Jann
15-11-06, 20:23
niet alleen toyota hoor...

ik denk eerder alles wat niet duits is of niet "premium" zal stijgen

dus zullen dalen... volvo, Saab, VW , audi, mercedes, BMW, alfa (??)

B4_avant
15-11-06, 20:34

ik denk het niet, want het gaat over nieuw verkochte wagens en geen recente 2dehands waar deze premium-merken zich een beetje oprichten naar particuliere toe

B4_avant
15-11-06, 20:37
oh nee... niet DAT forum...

maar ook weer met inbegrip van de lease... alhoewel.. lease bij citroen..??:wink:

lease bij citroƫn bestaat degelijk, mijn vader heeft momenteel 2 citroƫn c5 in lease in het wagenpark rijden, 2 c4's en de rover 75 is destijds nog gekocht

Frigobox
15-11-06, 22:54
het gaat hem over de particuliere markt...

Vind maar eens zulke info :)

Mss dan ook es interessant om de gemiddelde prijs van die particulier aangekochte auto's te kennen. De mensen kopen privƩ mss een tweede auto naast de ietwat grotere bedrijfswagen. Het zou dus zot zijn om veel geld te investeren in een 2de dure wagen. Denk dat deze redenering toch redelijk doorweegt in het aantal particuliere wagens

McClane
16-11-06, 07:56
Belgische autoverkoop stevent af op record
Automobielfederatie Febiac verwacht dat de autoverkoop van dit jaar het recordjaar 2000 zal overtreffen. De markt van nieuwe voertuigen heeft er in ieder geval een erg sterke maand oktober opzitten.

De inschrijvingen van nieuwe personenwagens voor de maand oktober klimmen 13 procent in vergelijking met vorig jaar. Voor de voorbije tien maanden van dit jaar samen, komt de toename op 11 procent.

Nooit eerder zullen in Belgiƫ meer nieuwe personenwagens zijn ingeschreven dan dit jaar, zo meldt Febiac. De teller staat eind oktober op 470.469 stuks. De komende twee maanden komen daar nog zowat 50.000 inschrijvingen bij. De verkoop zal dus rond de 520.000 stuks schommelen, meer dan de 515.204 auto's die in het jaar 2000 ingeschreven werden.

Febiac wees al eerder op de redenen van deze groei: een groeiende economie die de markt stimuleert, het einde van het fiscaal voordelig stelsel voor 4x4ā€™s ingeschreven als licht vrachtvoertuig, een zeer succesrijk autosalon begin dit jaar, een lichte groei van het autopark en ten slotte een hogere vervangingsgraad van oude voertuigen.

In de maand oktober was Peugeot het bestverkochte merk met 4.811 eenheden. Volkswagen was goed voor 4.383 stuks en Renault strandde op 4.183 exemplaren. Op de vierde en vijfde plaats vinden we Opel (4.087) en Citroƫn (3.835). Voor heel het jaar 2006 ziet de top vijf er zo uit: Volkswagen (50.771), Citroƫn (50.189), Peugeot (46.913), Opel (46.482) en Renault (45.040).

Oktober 2006

Peugeot 4.811
Volkswagen 4.383
Renault 4.183
Opel 4.087
Citroƫn 3.835

2006

Volkswagen 50.771
Citroƫn 50.189
Peugeot 46.913
Opel 46.482
Renault 45.040

THOMaas
16-11-06, 08:54
Mischien wel verdient. Ooit heb ik eens met een Yarisje 1.0 de Rover 416 (109) van mijn buur moeten volgen op de Hotelweg. Het ganse stuk van ongeveer 3km in vierde in de begrenzer en dan nog ongeveer 5km optrekken als een zot. En dat autootje gaf geen krimp.

Stefanus
16-11-06, 12:27
Al de cijfers die jullie hier posten zijn niet zuiver particuliere verkopen maar er zitten ook 'leasingsverkopen' bij.
De cijfers die Jann aanhaalt zijn verkoopcijfers van puur particuliere klanten, mensen die zelf hun wagen moeten betalen.
Ze zijn dus in geen 100 jaar met mekaar te vergelijken.

Ik heb lang geijverd om bij 't posten van verkoopcijfers de particuliere te scheiden van de lease- of rentingverkopen. Europese merken doen het dan vaak veel minder goed, wat de tegenwerking van sommigen hierin verklaart.

Ik doe 'n wilde gok dat bij de particuliere verkopen merken als Audi (van alle verkochte audi's in Belgiƫ zijn er 70% voor de leasemarkt!), BMW, MB, Volkswagen en Opel 't een pak minder goed doen. En merken als Toyota, Skoda, Peug, Ford maar ook Hyundai en Kia hoger gerangschikt zullen staan.

DSB
16-11-06, 12:42
Ik vind dat Toyota veel te saaie auto's maakt. Buiten de Avensis break

HugoGT
16-11-06, 14:00
Waarom zijn de particuliere verkopen van een merk zo interessant? Zijn particulier verkochte auto's superieur aan leasewagens? Het onderscheid in de verkopen heeft alles te maken met het feit dat auto's tegenwoordig zo duur zijn dat jonge mensen geen nieuwe auto kunnen betalen en daarom een occasion aanschaffen en zo niet in deze statistieken voorkomen. Verder is er bij veel werkgevers de mogelijkheid om een leaseauto te rijden en dit is financieel aantrekkelijker en brengt minder zorgen met zich mee dan een eigen auto.

In Nederland ligt de gemiddelde leeftijd van de autokoper boven de 50 jaar. Veel van deze mensen gaan over op een kleinere auto. De kinderen zijn uit huis en ze hebben daardoor een minder ruime auto nodig. Uiterlijk en imago zijn niet meer van belang, een lage prijs en een wat hogere instap wel. De saaie merken als Toyota, Suzuki, Daihatsu, de Koreanen, enzovoort... zijn dan ook erg populair bij de oudjes. Daardoor is het percentage particuliere aankopen bij deze merken hoger. Opel scoort ook nog erg goed in Nederland, omdat het jarenlang het best verkochte merk is in Nederland. Voor het simpele volk is een Astra, Vectra of Zafira dan ook hun droomauto.

Verder meent elke Nederlander dat hij 2 auto's nodig heeft, dus komt er naast de leasebak nog een compacte auto bij, welke wel particulier wordt aangeschaft. Dit is meestal een Clio, 206, Polo, Corsa, Punto of ander klein(er) model. De grotere modellen hebben dan ook een klein aandeel in de particuliere verkopen. Deze worden namelijk tegen een gunstiger tarief geleased.

Stefanus
16-11-06, 14:18
Waarom zijn de particuliere verkopen van een merk zo interessant? Zijn particulier verkochte auto's superieur aan leasewagens? Het onderscheid in de verkopen heeft alles te maken met het feit dat auto's tegenwoordig zo duur zijn dat jonge mensen geen nieuwe auto kunnen betalen en daarom een occasion aanschaffen en zo niet in deze statistieken voorkomen. Verder is er bij veel werkgevers de mogelijkheid om een leaseauto te rijden en dit is financieel aantrekkelijker en brengt minder zorgen met zich mee dan een eigen auto.

In Nederland ligt de gemiddelde leeftijd van de autokoper boven de 50 jaar. Veel van deze mensen gaan over op een kleinere auto. De kinderen zijn uit huis en ze hebben daardoor een minder ruime auto nodig. Uiterlijk en imago zijn niet meer van belang, een lage prijs en een wat hogere instap wel. De saaie merken als Toyota, Suzuki, Daihatsu, de Koreanen, enzovoort... zijn dan ook erg populair bij de oudjes. Daardoor is het percentage particuliere aankopen bij deze merken hoger. Opel scoort ook nog erg goed in Nederland, omdat het jarenlang het best verkochte merk is in Nederland. Voor het simpele volk is een Astra, Vectra of Zafira dan ook hun droomauto.

Verder meent elke Nederlander dat hij 2 auto's nodig heeft, dus komt er naast de leasebak nog een compacte auto bij, welke wel particulier wordt aangeschaft. Dit is meestal een Clio, 206, Polo, Corsa, Punto of ander klein(er) model. De grotere modellen hebben dan ook een klein aandeel in de particuliere verkopen. Deze worden namelijk tegen een gunstiger tarief geleased.

Ze zijn interessant in deze discussie, daar het uitdrukkelijk gaat over particuliere verkopen. Het inmengen van de leaseverkopen daarin verroebelt het beeld totaal.

In de gewone lijsten met verkoopcijfers zijn ze inderdaad van ondergeschikt belang. Voor een automerk is een verkoop een verkoop,maakt niet uit welke soort. Doch lijkt het me interessant te weten welke nu nƩt lease zijn en welke particulier, voor 't interpreteren van de cijfers. Zo kan Renault het heel erg goed lijken te doen in de verkopen met de clio, omdat de clio gewild en laaggeprijsd is in huurprijzen. Een Getz lijkt het in diezelfde cijfers veel slechter te doen. Maar 't zou best kunnen dat ze in particuliere verkoop (waar het gros van de Belgen puur uitgaat op waar voor 't geld) heus niet zo slecht doen. Gewoon 'n kwestie van interpretatie.

't Zelfde bij Audi, Audi verkoopt x-aantal wagens/jaar. Maar 70% daarvan zijn gehuurde wagens. In de verkoopcijfers steekt een Audi dan ver boven een Skoda uit, terwijl 't op de particuliere markt eigenlijk net omgekeer zou zijn. Interpretatie dus;)

gTa
16-11-06, 14:24
Qua merk waarschijnlijk niet zozeer, maar wƩl op 't vlak van model. Auto's zijn in Nederland een pak duurder dan langs hier, ik vermoed dat de Belg dan ook iets sneller naar een basismodelletje zal grijpen van 't model hoger.

Maar da's slechts giswerk, eigenlijk. 'k Kan 't totaal niet staven. ;)

HugoGT
16-11-06, 15:40
Ze zijn interessant in deze discussie, daar het uitdrukkelijk gaat over particuliere verkopen. Het inmengen van de leaseverkopen daarin verroebelt het beeld totaal.

In de gewone lijsten met verkoopcijfers zijn ze inderdaad van ondergeschikt belang. Voor een automerk is een verkoop een verkoop,maakt niet uit welke soort. Doch lijkt het me interessant te weten welke nu nƩt lease zijn en welke particulier, voor 't interpreteren van de cijfers. Zo kan Renault het heel erg goed lijken te doen in de verkopen met de clio, omdat de clio gewild en laaggeprijsd is in huurprijzen. Een Getz lijkt het in diezelfde cijfers veel slechter te doen. Maar 't zou best kunnen dat ze in particuliere verkoop (waar het gros van de Belgen puur uitgaat op waar voor 't geld) heus niet zo slecht doen. Gewoon 'n kwestie van interpretatie.

't Zelfde bij Audi, Audi verkoopt x-aantal wagens/jaar. Maar 70% daarvan zijn gehuurde wagens. In de verkoopcijfers steekt een Audi dan ver boven een Skoda uit, terwijl 't op de particuliere markt eigenlijk net omgekeer zou zijn. Interpretatie dus;)

Ik denk dat de Nederlanders erger zijn wat dat betreft :wink: Ik kom niet regelmatig in Belgiƫ, maar wanneer ik er ben, kom ik bij jullie altijd exclusievere modellen en uitvoeringen tegen. Nu zijn auto's duurder in Nederland, maar ik denk dat Belgiƫ ook meer echte autoliefhebbers telt. Kopen Belgen ook zoveel Koreanen als wij Nederlanders? Ik hoop het niet :lol:

De cijfers van de particuliere verkopen mogen misschien interessant zijn om eens te bekijken, de overall verkoopresultaten geven toch het beste beeld welke merken en modellen er het meest succesvol zijn. Leasewagens gaan na bepaalde tijd namelijk ook weer in de verkoop. En als ze dan niet gewild zijn, zorgt dat voor een hogere leaseprijs, worden ze minder geleasd en komen vervolgens lager op de verkooplijsten te staan. Mijns inziens is er daarom niet echt sprake van vertroebeling. Alleen als je specifiek geĆÆnteresseerd bent in particuliere verkopen, is de informatie onvolledig. Voor de autofabrikanten en het straatbeeld zal het echter weinig verschil maken...

Het onderzoek moet interessanter overkomen dan het eigenlijk is. Het is voor mij net zo relevant als welke kleur het meest verkocht wordt van een model, of welke carrosserievariant meer verkocht wordt. Leuk voor de freak om te weten, maar verder weinig van belang.

Jann
16-11-06, 22:02
Qua merk waarschijnlijk niet zozeer, maar wƩl op 't vlak van model. Auto's zijn in Nederland een pak duurder dan langs hier, ik vermoed dat de Belg dan ook iets sneller naar een basismodelletje zal grijpen van 't model hoger.

Maar da's slechts giswerk, eigenlijk. 'k Kan 't totaal niet staven. :wink:

misschien als je van alle modellen gewoon het model hoger neemt...

ipv een opel corsa een astra... ipv een fox een polo... e.d.

wat me wel opvalt is dat lease-particulier bij opel quasi 50-50 is... ze staan op ongeveer dezelfde plek zonder lease als met lease...